مسجد رنگونی های آبادان | تفاوتی جذاب و تماشایی

0

آبادان یکی از تماشایی‌ترین شهرهای مناطق جنوب ایران است. این خطه با وجود تجربه‌ی تلخ جنگ ایران و عراق، هنوز مردمانی خونگرم و مهربان دارد. آبادان جاذبه‌های تاریخی و معماری متعددی دارد و از نام‌دارترین آن‌ها می‌توان به مسجد رنگونی ها اشاره کرد. مسجد رنگونی های آبادان از طرح و نقشه مرسوم دیگر مساجد ایران پیروی نمی‌کند و سازه‌ای خاص و تماشایی است. برای آشنایی با مسجد تاریخی رنگونی ها با مجله گردشگری ره بال آسمان همراه شوید.

مسجد رنگونی ها کجاست؟

مسجد رنگونی ها یا رانگونی ها از جاهای دیدنی خوزستان است. این مسجد از روزگار قاجار تا به امروز در کنار اروند رود باقی مانده است و از جاهای دیدنی آبادان در خط مرزی ایران محسوب می‌شود. اروند رود یا شط العرب از استراتژیک‌ترین نقاط ایران است که مرز میان ایران و عراق را مشخص کرده است. این رود طویل با طول 190 کیلومتر از حاشیه بسیاری از شهرهای ایران و عراق می‌گذرد و از غرب تا جنوب مسجد تاریخی رنگونی ها کشیده شده است. در شمال شرقی این مسجد نیز دو موزه از معروف‌ترین موزه های آبادان یعنی موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان در فاصله ۱٫۵ کیلومتری و موزه بنزین خانه آبادان در فاصله ۲کیلومتری واقع شده است. در شمال غرب این مسجد نیز موزه اسناد آبادان با فاصله ۷۰۰ متر واقع شده است.

تاریخچه مسجد رنگونی ها

تصویری از مسجد رنگوتی های آبادان

با آغاز به کار پالایشگاه نفت در آبادان، رفت‌وآمد و سکونت انگلیسی‌ها و تبعه‌های هند و پاکستان رونق گرفت. مسجد رنگونی ها به همت کارگران پاکستانی بنا شد. این مسجد در سال ۱۳۰۰ پذیرای دینداران ساکن در آبادان شد و از آن روز تا به امروز، همچنان از بناهای خوش‌طرح و تاریخی شهر محسوب می‌شود. این مسجد در طول تاریخ نمادی از پیوند مسلمانان جهان بوده است و علاوه بر ایرانیان، مسلمانان کشورهای دیگر نیز همچون افغانستان، هندوستان، پاکستان و بنگلادش به این مسجد رفت‌وآمد داشته‌اند.

معماری جذاب و متمایز مسجد رنگونی ها

نمایی از داخل مسجد رنگونی ها

معماری خاص مسجد رنگونی ها از المان‌های معماری تاریخی هند الهام گرفته شده است. در نگاه اول تصور خواهید که در نقطه‌ای خارج از خاک ایران واقع شده‌اید. آجر، ملات آهک و گل از مصالح این مسجد هستند و بعضی از رنگ‌ها و مصالح به‌کاررفته در این مسجد، سوغاتی از هند است. زیبایی ظاهری به سبک بناهای هندی از ویژگی‌های معماری این مسجد است و همچنین علاوه بر این ساختار مهندسی، پیاده‌سازی تونل در زیر ساختمان به منظور مهار رطوبت، از دیگر امتیازات معماری مسجد رنگونی های آبادان است.

بخش های مختلف مسجد رنگونی های آبادان

مسجد تاریخی رنگونی ها با سه در ورودی و حیاط شروع می‌شود و سازه مسجد با چهار گنبد و دو مناره جلوه بی‌نظیری دارد. سقف این مسجد با لوله‌های نفت و ریل ساخته شده است و در واقع این فلزها به‌جای تیرهای اصلی و فرعی استفاده شده‌اند. در داخل این مسجد محراب را خواهید دید. نقش‌ونگار هندسی و اسلیمی این محراب با رنگ‌های شاد و متنوع، مثل یک اثر هنری هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌کند.

آنچه بیش از همه مسجد رنگونی های آبادان را خاص کرده، تزئینات جذاب آن به سبک معبدهای هندوستان است. نقش‌های زیبا و هنرمندانه این مسجد توسط سیمان شکل گرفته است و شما به جای گچ‌بری شاهد سیمان‌بری خواهید بود. طرح‌های برجسته و خاص مسجدرنگونی ها آبادان با زیبایی منحصربه‌فردی انجام شده است و نمی‌توان از آن چشم برداشت. از دیگر تزیئینات جذاب مسجد تاریخی رنگدونی ها، می‌توان به استفاده از آینه اشاره کرد. آینه‌کاری را باید از نقاط مشترک تزئینات معماری سنتی ایران با معماری این مسجد دانست.

تصویری از بخش های مختلف مسجد رنگونی های آبادان

از دیگر جذابیت‌های این مسجد، ستون‌ها و پنجره‌های طرح گنبد آن است که به‌زیبایی تزئین شده‌اند. نقش‌های ستون‌ها از ارتباط روحانی عابد و معبود الهام گرفته شده و فضای مسجد با وجود این ستون‌ها بهشتی‌تر شده است. علاوه بر سازه اصلی مسجد، بخش مسکونی نیز در نقشه این بنا وجود دارد و مخصوص متولیان است.

بازدید از موزه مسجد رنگونی های آبادان

تصویری از داخل مسجد رنگونی های آبادان

موزه اسناد تاریخی در سال 88 در مسجد رنگونی های آبادان مستقر شد. در این موزه، نسخه‌های خطی قرآن، اسناد مالی تجار ایرانی از زمان قاجار تا پهلوی، انواع سفته‌های قدیمی، قراردادهای تجاری تاریخی و… به نمایش درآمده‌اند.

بهترین زمان بازدید

تصویری از مسجد رنگونی های آبادان

با شروع پاییز و خنک‌شدن هوا، سفر به آبادان و شهرهای جنوب ایران رونق می‌گیرد و معمولاً تا اواسط بهار، آبادان و سایر شهرهای مجاور آن شاهد حضور مسافران خواهند بود. بنابراین بهترین زمان بازدید از مسجد رنگونی ها و دیگر جاهای دیدنی آبادان، از نیمه دوم سال آغاز می‌شود و تا نیمه‌های بهار ادامه دارد.

دیگر جاهای دیدنی آبادان در استان خوزستان

  • اروند رود

رود تاریخی و استراتژیک اروند رود، مرز ایران و کشور عراق را مشخص کرده است و با ۱۹۰ کیلومتر، در بسیاری مناطق ایران و عراق ساحل دارد. این رود در همسایگی مسجد تاریخی و در روبه‌روی آن دیده می‌شود.

  • موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر آبادان از دیگر جاهای دیدنی شهر است که در شمال شرقی مسجد با فاصله ۵ کیلومتر واقع شده است.

  • کلیسای ارامنه مانوکیان

علاوه بر این مسجد، کلیسای ارامنه آبادان نیز از دیگر بناهای تاریخی و مذهبی آبادان است که به کلیسای گاراپت مقدس نیز شناخته می‌شود. این کلیسا در فاصله ۲کیلومتری مسجد واقع شده است.

مسیر دسترسی

بعد از سفر به استان خوزستان و شهر آبادان، به سمت اروند رود حرکت کنید. بعد از گذر از میدان انقلاب، وارد بلوار شهید منتظری شوید و بعد از پشت سر گذاشتن پارک شاپور، به سمت راست خود حرکت کنید تا به مسجد در چند قدمی خیابان رازی و روبه‌روی انبار دارویی پالایشگاه برسید. در این نقطه از شهر شما در همسایگی اروند رود خواهید بود.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان خوزستان، آبادان، خیابان امام، روبروی انبار دارویی پالایشگاه، جوار اروند رود

امیدواریم از سفرتان به آبادان و جاذبه‌های تاریخی آن لذت ببرید و خاطره‌ای خوش از این سفر در ذهنتان ثبت شود. با رسیدن فصل سرما، بار و بندیل را به قصد سفر به جنوب ببندید و راهی این قسمت جغرافیای ایران پهناور شوید. شگفتی‌های تاریخی و طبیعی بسیاری در شهرها و روستای جنوبی ایران وجود دارند که باید برای یک بار هم که شده سراغشان بروید. رد پای تاریخ در استان خوزستان و آبادان بسیار مشهود است و در تمام نقاط این شهر و استان می‌توانید برگی از کتاب تاریخ را بخوانید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی خوزستان و آبادان، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.