موزه های آبادان | گردشگری در موزه‌های سرزمین نفت و پایداری

0

موزه های آبادان گنجینه‌ای نفیس از فرهنگ و تمدن اهالی این سرزمین را پیش روی علاقه‌مندان قرار داده‌اند. این موزه‌ها به اندازه‌ای متنوع هستند که گردشگران را با هر سلیقه‌ای سرگرم می‌کنند. در آبادان موزه‌‌های مختلفی خودنمایی می‌کند. گردشگری در این موزه‌ها دیدگاهی ارزشمند از این سرزمین در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در موزه‌‌های این دیار فقط دفینه‌هایی از روزگاران بسیار دور نگهداری نمی‌شود. موزه هنر و موزه دفاع مقدس آبادان، تجربه‌ای متفاوت از موزه‌گردی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان فرهنگ‌دوستی داریم که قدر تمدن ایران‌زمین را به‌خوبی می‌دانند، در ادامه فهرستی از موزه های آبادان آماده کرده‌‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، بهترین موزه آبادان را پیدا کنید و گردشگری خاطره‌انگیزی در آن داشته باشید.

موزه آبادان

موزه آبادان

آبادان، دیار نفت‌خیزی است که در چند سده اخیر توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. به همین دلیل سال‌ها پیش، شخصی با نام علی هانیبال با همکاری شرکت نفت، موزه‌ای باشکوه و ارزشمند در آبادان راه‌اندازی کرد. جالب است بدانید علی هانیبال، در روسیه امروزی به دنیا آمد. وی علاقه وافری به ایران‌زمین داشت. به همین دلیل راهی ایران شد و نام علی را برای خود برگزید. علی هانیبال چندین سال در قزوین بود و موزه‌ای بزرگ در این شهر تأسیس کرد. سپس به آبادان آمد و موزه‌‌ای دیگر در این شهر به راه انداخت. سنگ بنای ساخت موزه آبادان در ۱۳۳۸ گذاشته شد. این موزه پس از ۲ سال در ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید.

موزه آبادان

موزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم چیزی حدود ۱۸۰۰ مترمربع مساحت دارد. در این موزه آثار باستانی از دوران ماقبل از تاریخ تا پادشاهی قاجار نگهداری می‌شود. این موزه فقط به عتیقه‌های باستانی خلاصه نمی‌شود. در موزه آبادان آثار هنری وجود دارد که هنر اهالی این سرزمین را به رخ می‌کشد. به دنبال آغاز جنگ ایران و عراق، گنجینه‌های موزه آبادان از این موزه منتقل شد. به همین دلیل دفینه‌های موجود در این موزه از شر جنگ در امان ماند. با این حال آثار جنگِ ویرانگری که گریبان مردمان سرزمینمان را گرفت تا سالها باقی ماند و موزه آبادان پس از پایان جنگ همچنان تعطیل بود.

موزه آبادان

در نهایت در ۱۳۸۲ سایه همای سعادت روی سر این موزه افتاد تا دوباره پذیرای علاقه‌مندان باشد. ساختمان این موزه‌‌ به سبک آرامگاه دانیال نبی در شوش ساخته شده است. زیبایی‌های این بنا، آن را به یکی از جاهای دیدنی آبادان تبدیل کرده است. اشیا قدیمی کشف‌شده در منطقه باستانی شوش و عتیقه‌هایی به‌جای مانده از پادشاهی صفویان و قاجار در این موزه خودنمایی می‌کند. در قسمتی از موزه آبادان نیز گالری‌های هنری برگزار می‌شود.

اطلاعات بازدید از موزه آبادان

آدرس موزه آبادان: بوارده شمالی، ضلع جنوب غربی دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان، تقاطع بلوار معلم و خیابان ۱۵ احمدآباد

آدرس موزه آبادان در نقشه‌های گوگل

موزه تنوع‌ زیستی آبادان

موزه تنوع‌ زیستی آبادان

پس از گشت‌و‌گذاری جانانه در موزه آبادان، پیشنهاد می‌کنیم راه موزه تنوع زیستی آبادان را در پیش بگیرید. همان‌گونه که از نام این موزه پیداست، ویترینی رنگارنگ از گونه‌های جانوری مختلفِ آبادان را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. بعید می‌دانیم پرنده و چرنده‌ای در آبادان زندگی کند و نسخه‌ای تاکسیدرمی‌شده از آن در موزه تنوع زیستی آبادان نگهداری نشود. جالب است بدانید نزدیک به ۱۵۰ گونه پرنده تاکسیدرمی‌‌شده در این موزه وجود دارد. جالب‌تر اینکه گونه‌های جانوری این موزه فقط به پرنده‌‌ها و چرنده‌ها خلاصه نمی‌شود و ماهی‌های آب‌های خلیج فارس نیز در این موزه تاکسیدرمی‌ شده‌اند.

تعداد ماهی‌های این موزه به ۱۲ گونه می‌رسد. آبادان، آب‌و‌هوایی مناسبِ زندگی دوزیستان دارد. به همین دلیل ۲۱ گونه از دوزیست‌ها در موزه تنوع زیستی نگهداری می‌شود. به گونه‌های جانوری که اشاره کردیم، تعداد زیادی صدف را هم اضافه کنید. ناگفته پیداست علاقه‌مندانِ گردشگری در موزه های آبادان با گشت‌و‌گذار در موزه تنوع زیستی، اطلاعات جالبی درباره گونه‌های جانوری این منطقه به دست می‌آورند. از آنجایی که کودکان علاقه‌ای خاص به دنیای حیوانات دارند، موزه تنوع زیستی را به گردشگرانی پیشنهاد می‌کنیم که می‌خواهند همراه اعضای خانواده گشت‌و‌گذاری تفریحی آموزشی در موزه های آبادان داشته باشند.

اطلاعات بازدید موزه تنوع زیستی آبادان

آدرس موزه تنوع زیستی: آبادان، ۱۰کیلومتری جاده قفاص

آدرس موزه تنوع زیستی آبادان در نقشه‌های گوگل

باغ موزه دفاع مقدس

سایه شوم جنگ بر استان خوزستان افتاد و آبادان یکی از اولین منطقه‌هایی بود که سینه دربرابر دشمن سپر کرد. پهلوانان این مرزوبوم پنجه‌درپنجه دشمن انداختند و دژخیمان را از وطن بیرون کردند. فداکاری دلاورمردان این ناحیه چیزی نیست که از خاطر کسی برود. با این حال برای جاودان ماندن دلاورمردی‌های آبادانی‌ها و دیگر پهلوانان ایرانی، باغ موزه دفاع مقدس به یکی از بهترین موزه های آبادان تبدیل شده است. این باغ موزه، مکانی بزرگ است که حدود ۲۷ هکتار وسعت دارد. قبل از جنگ، مکانِ باغ موزه دفاع مقدس، مسکونی بود. در طی جنگ این مکان آماج گلوله‌های دشمن قرار گرفت و تخریب شد. حضور در این منطقه شرایطی فراهم می‌کند تا گردشگران، زندگی را در منطقه‌ای جنگ‌زده تجربه کنند. باغ موزه دفاع مقدس در کنار اروندرود قرار دارد. به همین دلیل به لحاظ نظامی این ناحیه در دوران جنگ، موقعیتی سوق‌الجیشی داشت.

دلاورمردان ارتش، منطقه فعلی باغ موزه دفاع مقدس را برای پدافند هوایی انتخاب کرده‌ بودند. از این مکان گلوله‌های آتشین لشکر ایران به قلب دشمن شلیک می‌شد. سنگرهای بتنی، خاکریز و برج‌های دیده‌بانی که ارتش ایران در برابر دژخیمان عَلم کرده بود نیز در گوشه‌و‌‌کنار باغ موزه دفاع مقدس خودنمایی می‌کند. پیکر پاک ۸ شهید دفاع مقدس در این باغ موزه به خاک سپرده شده است. انصافاً باید گفت کم‌لطفی است اگر راهی آبادان شوید و با حضور در باغ دفاع مقدس به دلاورمردی پهلوانان ایرانی احترام نگذارید. باغ موزه دفاع مقدس در منطقه‌ نخلستان بریم آبادان واقع شده و منظره‌ای زیبا به اروند رود دارد. گردشگری در این باغ فرصتی برای خانواده‌‌ها فراهم می‌کند تا فرزندان خود را با دلاورمردی نیاکان خود آشنا کنند.

اطلاعات بازدید باغ موزه دفاع مقدس آبادان

آدرس باغ موزه دفاع مقدس: منطقه نخلستان بریم آبادان، میدان الیف، بلوار بهارستان، حاشیه اروندرود

آدرس باغ موزه دفاع مقدس در نقشه‌های گوگل

موزه بنزین خانه آبادان

سال‌هاست که سرنوشت آبادانی‌ها با نفت گره خورده است. نفت‌خیز بودن این دیار باعث شده تا نفت و بنزین جای خود را در فرهنگ آبادان باز کند. به همین منظور برای اینکه روحیه‌تان پس از گردشگری در باغ موزه دفاع مقدس آبادان تغییر کند، بهتر است سری به موزه بنزین خانه آبادان بزنید. این موزه در حاشیه اروند رود قرار دارد. اولین جایگاه توزیع نفت و بنزین در ۱۳۰۶ در آبادان افتتاح شد. ابتدا فقط نفت سفید در این جایگاه فروخته می‌شد. پس از گذشت چندین سال و با ورود خودرو به خیابان‌های آبادان، جایگاهی که از آن صحبت می‌کنیم به جایگاه توزیع بنزین تغییر کاربری دارد.

از آن زمان سال‌ها گذشت و جایگاه‌های توزیع بنزین بی‌شماری در گوشه‌و‌کنار آبادان ساخته شد. با این حل جایگاه توزیع بنزینی که صحبتش به میان آمد به اندازه‌ای در دل اهالی آبادان جا پیدا کرده بود که به موزه‌ای خاطره‌انگیز تبدیل شد. در این موزه انواع دستگاه‌های توزیع بنزین عتیقه نگهداری می‌شود. هر کدام از این دستگاه‌ها یادآور پیشرفت صنعت نفت در آبادان هستند. جالب است بدانید دستگاه‌های توزیع بنزینِ ساخت انگلیس، ژاپن و آمریکا در این موزه نگهداری می‌شود. در مجموع ۱۲ دستگاه توزیع بنزین خارجی در موزه بنزین خانه خودنمایی می‌کند. به دستگاه‌هایی که اشاره کردیم، یک پمپ شیشه‌ای دستی را هم اضافه کنید. این پمپ شیشه‌ای، سازوکاری بسیار جالب دارد و با وجود اینکه در ۱۹۲۵ ساخته شده، دستگاهی پیشرفته برای آن زمان به حساب می‌آید.

جذابیت‌های موزه بنزین خانه آبادان فقط به دستگاه‌های توزیع بنزینِ آن خلاصه نمی‌شود. قسمتی از این موزه به گالری عکس‌های قدیمی اختصاص داده شده است. در این قسمت عکس‌هایی تماشایی از روزگاران دور را مشاهده می‌کنید که به‌نوعی با نفت و بنزین مرتبط است. در بخش شمالی این موزه یکی از قدیمی‌ترین پمپ‌بنزین‌های دنیا قرار گرفته است.

اطلاعات بازدید موزه بنزین خانه آبادان

آدرس موزه بنزین خانه آبادان: خیابان شهید منتظری، حوالی پارک شهرداری
ساعت بازدید: از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر و ۶ پس‌ازظهر تا ۱۰ شب

آدرس موزه بنزین خانه آبادان در نقشه‌های گوگل

موزه هنرهای معاصر

آوازه هنرِ آبادانی‌ها در سرتاسر دنیا پیچیده است. ناصر تقوایی، ابراهیم گلستان، لیلی گلستان، نجف دریابندری جهانگیر کوثری و محمد بهارلو از هنرمندان معاصر آبادان به حساب می‌‌آیند. اگر بخواهیم از تمامی هنرمندان آبادان نام ببریم، این فهرست، مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد. وجود هنرمندان سرشناس در این خطه بهانه‌ای برا راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر آبادان فراهم کرد. این موزه در روزگارانی نه‌چندان دور، یکی از معروف ترین موزه های جنوب ایران بود. موزه هنرهای معاصر آبادان، ۳ گالری اصلی داشت. به این گالری‌ها، سالن آمفی‌ تئاتری باشکوه و کتابفروشی با قفسه‌های رنگارنگ از کتاب‌های نفیس را هم اضافه کنید. این موزه در پارک بازسازی پمپوز قرار دارد. با این حال به‌رغم اهمیت هنر در دل آبادانی‌ها، موزه هنرهای معاصر آبادان امروزه در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد.

سال‌ها پیش این موزه از چشم مسئولین فرهنگی و گردشگری آبادان افتاد و به مخروبه‌ای تبدیل شد. آثار هنری موزه معاصر آبادان جملگی به تاراج رفت. ساختمان موزه نیز اکنون به سرپناهی برای کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده است! با توجه به جایگاه هنر در دل مردمان آبادان، دور از انصاف بود اگر در فهرست موزه های آبادان به موزه هنرهای معاصر اشاره نکنیم. با این حال از آنجایی که در این موزه خبری از آثار هنری نیست، بهتر است راه این موزه را در پیش نگیرید.

موزه کارآموزان آبادان

بیراه نگفته‌ایم اگر مدعی شویم از هر انگشت آبادنی‌ها هنری می‌بارد. به همین دلیل در کنار هنرمندان، این دیار صنعتگران توانمندی دارد. جایگاه صنعت در این سرزمین به انداز‌ه‌ای مهم است که از دیرباز تاکنون به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنعتِ ایران‌زمین شناخته می‌شود. اهمیت صنعت در آبادان کار را به جایی کشاند تا موزه‌ای برای معرفی صنعت آبادان افتتاح شود. موزه کارآموزان آبادان در مکان آموزش کارگران پالایشگاه نفت آبادان قرار دارد.

سال‌ها پیش، سایه جنگ بر سر این موزه افتاد و کار آن را به تعطیلی کشاند. با این حال پس از پایان جنگ، در ۱۳۹۲ دوباره درهای موزه کارآموزان آبادان دوباره به‌روی علاقه‌مندان گشوده شد. موزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، در واقع آموزشگاهی قدیمی است که صنعتگران آبادانی در آن آموزش می‌دیدند. رشته‌هایی برق، مکانیک و پالایش نفت از مهم‌ترین واحدهای آموزشی در این آموزشگاه بود.

به لطف آموزش های این آموزشگاه، صنعتگران چیره‌دستی روانه بازارِ کار آبادان می‌شدند. گارگاه‌های فلزکاری، نجاری و تراشکاری از قسمت‌های مهم موزه کارآموزان آبادان به حساب می‌آید. در هر کدام از این بخش‌ها، دستگاه‌های قدیمی وجود دارد که کارآموزان با کمک آن‌ها مهارت‌های خود را صیقل می‌دادند. گشت‌و‌گذار در موزه کارآموزان آبادان، فرصتی برای گردشگران فراهم می‌کند تا بیتِ معروفِ مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد را با تمام وجود احساس کنند و با تلاش‌های اهالی آبادان قدیم برای آبادانی این سرزمین آشنا شوند. جذابیت‌های موزه کارآموزان آبادان فقط به دستگاه‌های فنی و آموزشی خلاصه نمی‌شود. گالری زیبایی از عکس‌های قدیمیِ صنعتگران آبادان قدیم خودنمایی می‌کند. اگر یدطولایی در صنعت دارید، حتماً سری به موزه کارآموزان آبادان بزنید. گردشگری در این موزه را برای دیگر علاقه‌مندان نیز پیشنهاد می‌کنیم. امکان ندارد راهی این موزه شوید و انگیزه‌ای برای کار و تلاش مضاعف پیدا نکنید.

اطلاعات بازدید موزه کارآموزان آبادان

آدرس: بلوار دهداری، روبه‌روی ورزشگاه تختی، ساختمان آموزش حرفه‌ای پالایشگاه آبادان

آدرس موزه کارآموزان آبادان در نقشه‌های گوگل

سخن پایانی

موزه های آبادان بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ غنی اهالی این منطقه است. بدون شک کسی که در این موزه‌‌‌ها گشت‌و‌گذار کرده باشد، سفری خاطره‌انگیز را به آبادان تجربه خواهد کرد. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از این موزه‌ها با شما مطرح کردیم، بهترین موزه آبادان را انتخاب کنید و گردشگری در این دیار از همیشه به شما بیشتر خوش بگذرد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از سفر به جنوب ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

آبادان چندین موزه تماشایی با موضوعات مردم‌شناسی، جانورشناسی، فرهنگی و شهری دارد.

موزه آبادان جاذبه‌های تماشایی بیشتری دارد. از ارزشهای باغ موزه دفاع مقدس نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت.

اشیایی از دوران ماقبل تاریخ و عتقیقه‌هایی از دوران قاجار در موزه آبادان نگهداری می‌شود.

موزه باغ دفاع مقدس و موزه بنزین خانه آبادان انتخاب مناسبی برای گردشگری خانوادگی است.

موزه تنوع زیستی آبادان انتخاب مناسبی برای گردشگرانی است که می‌خواهند فرزند دلبندشان را مهمان موزه‌گردی جانانه‌‌‌ای کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.