رویا پارک تهران | بیداریم یا در سرزمین خواب به سر می بریم؟

4

مدت زیادی نیست که رویا پارک در تهران راه‌اندازی شده اما جذابیت‌های خاص آن در همین مدت اندک به‌شدت پرآوازه شده است. رویا پارک تهران مکانی است که در آن خطای دید باعث می‌شود تا چند ساعتی را بی‌خیال دنیا و دغدغه‌های واقعی‌اش شوید. همان‌طور که از نام این مجموعه برمی‌آید، در رویا پارک شاهد چیزهایی خواهید بود که خطای دید بشری باعث می‌شود جالب و بامزه به نظر برسند. عناصر بسیار متنوعی در پارک در نظر گرفته شده‌اند تا بازدیدکنندگان حسابی سرگرم شوند. اینجا خطای دید و قوانین جالب فیزیکی حرف اول و آخر را می‌زنند و صحنه‌هایی پیش چشمتان جان می‌گیرند که برای چند لحظه شک خواهید کرد که در رویا به سر می‌برید یا با واقعیت طرف هستید. با ما همراه باشید تا از یکی از مفرح‌ترین نقاط تهران برای گردشی ناب بیشتر برایتان بگوییم.

رویا پارک تهران را بیشتر بشناسید

رویا پارک در نوروز ۱۳۹۸ افتتاح شد. در واقع، این پارک بخشی از موزه طبیعت و حیات وحش ایران است که طرف‌داران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. همه دوست دارند در فضایی شاد و بامزه قدم بزنند که عناصر و اجسام مختلف طوری طراحی شده‌اند که انگار قواعد فیزیک درهم شکسته است و جادو بر دنیا فرمانروایی می‌کند.

نمایی از بیرون پارک رویا تهران

با رفتن به چنین پارکی، لحظاتی شاد برای بازدیدکنندگان رقم خواهد خورد و می‌توانند حسابی با اجسام عجیب‌وغریب رویا پارک که به حالتی فراواقعی در دید انظار قرار می‌گیرند، عکس بگیرند و خاطره‌های بامزه‌شان را ثبت کنند.

در هر بخش از رویا پارک تهران وسایل و ابزارهایی در نظر گرفته شده که برایتان خطای دید به‌وجود می‌آورند. همه اینها با نظارت صالح سخندان طراحی شده است. آقای سخندان به «آقای خطای دید ایران» شهرت دارد.

تصویری زیبا از یک مرد ایستاده مقابل بال‌های باز یک فرشته

برای اینکه بیشتر در جریان روند کار در این مکان قرار بگیرید، برایتان مثالی می‌زنیم:‌ اتاقی را در نظر بگیرید که طوری طراحی شده که با ورود به آن انگار ابعاد واقعی در هم می‌آمیزند و با قرارگرفتن در یک گوشه آن، این‌طور به نظر می‌رسد که شما از فردی که در گوشه دیگر اتاق قرار دارد، بسیار ابعاد کوچک‌تری دارید. این مثالی از موارد متنوعی است که در رویا پارک به واسطه خطای دید شاهد هستیم.

بخش‌های مختلف رویا چیست؟

تصویر 3 بعدی زیبا از منظومه شمسی

بعد از اینکه وارد رویا پارک می‌شوید باید خود را برای دیدن چیزهای عجیب‌وغریبی آماده کنید که در نقاط مختلف این مجموعه انتظارتان را می‌کشند. بخش‌های متنوع رویا پارک تهران شامل موارد زیر می‌شود:

  • بخش سه‌بُعدی؛
  • بخش بی‌نهایت؛
  • بخش پرسپکتیو؛
  • بخش جاذبه؛
  • بخش ترفند؛
  • بخش تاریک.

بخش سه‌بُعدی

رویا پارک تهران شعار جذابی دارد: من، خودِ خوشحالی هستم. این شعار جذاب واقعا بر قامت پارک مذکور می‌نشیند. چون حتی عبوس‌ترین آدم‌ها هم در گشت‌وگذار در این مجموعه لبخندی بر لب خواهند داشت که تا چند ساعت رهایشان نمی‌کند. خب! طبیعی است. همه از قرارگرفتن در محیطی که به واسطه خطای انتزاعی برایشان لحظات جالب و خنده‌داری به‌وجود می‌آورد، لذت می‌برند.

مثلا در نظر بگیرید که در بخش سه‌بعدی رویا پارک، می‌توانید در فضایی قرار بگیرید که انگار به ونیز ایتالیا رفته‌اید یا امکان نشستن در گویی برفی برایتان فراهم می‌شود. یا مثلاً می‌توانید شاهد دربی باشید که دایناسورها از هزاران سال پیش از آن نقابی به حال زده‌اند و می‌خواهند به شما حمله کنند.

برای کسانی که عاشق عکس‌گرفتن هستند، رویا پارک تهران می‌تواند دیوانه‌کننده باشد. چون فرصت‌های بی‌شماری برای گرفتن عکس‌های جذاب و خاص وجود دارد. این دسته از دوستان که احتمالاً از عکس‌های بی‌شماری که می‌گیرند در فضای مجازی استفاده می‌کنند، برای سالیان دراز می‌توانند عکس و محتوای لازم برای شبکه‌های اجتماعی‌شان را ذخیره کنند.

بخش بی‌نهایت

تلفیقی زیبا از نور و آیینه

آینه‌ها از رمزآلودترین ساخته‌های دسته بشر هستند. حالا زمانی را در نظر بگیرید که از این مصنوعات جذاب با چاشنی خطای دید بهره‌برداری شود. حاصل چیزی نیست جز امکان ساعت‌ها سرگرم‌شدن به‌واسطه خطای دید و ذهن. با ورود به بخش اینفینیتی (infinity) یا بی‌نهایت شعار «امروز خوشحالی، انتخاب من است»، مقابل چشم‌هایتان ظاهر می‌شود. واقعاً هم همین‌طور خواهد شد. یعنی با گشت‌وگذار در بخش بی‌نهایت رویا پارک تهران خوشحالی و شادی کودکانه‌ای، فارغ از سن‌وسال بر وجودتان خواهد نشست.

قدم‌زدن در میان انبوهی از آینه‌ها که با چیدمان‌های مختلف برایتان خطای دید به‌وجود می‌آورند، بسیار سرگرم‌کننده خواهد بود. شکستن تصویرتان در آینه‌هایی که در ابعاد و اشکال هندسی مختلف کنار هم قرارگرفته‌اند، جذاب است؟ نیست؟ در بخش بی‌نهایت رویا پارک تهران می‌توانید به اتاق‌های تمام‌آینه‌ای چهار و شش‌ضلعی هم بروید. سرگرم‌ خواهید شد. شک نکنید.

بخش پرسپکتیو

پرسپکتیو هم بخش جذاب دیگری از مجموعه رویا پارک است. در اینجا می‌توانید در حد دیوانه‌واری دچار خطای دید شوید. مثلا با پای‌گذاشتن در اتاق اِیمز متوجه نخواهید شد که چرا ابعادتان از فردی که در گوشه دیگر اتاق ایستاده، به‌شکل عجیب‌وغریبی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر می‌شود. همه‌چیز طبیعی به‌نظر می‌رسد اما این‌طور نیست. چرا ابعاد درهم می‌شکنند؟ چه‌چیزی این اتاق را به این حالت درمی‌آورد؟ اینها سوالاتی است که فکرتان را درگیر خواهد کرد و دقایق زیادی سرتان را گرم می‌کند.

علاوه بر اتاق ایمز می‌توانید بخش‌های متنوع دیگری را هم در قسمت پرسپکتیو ببینید. برای مثال، نقشه‌ای از ایران در این قسمت قرار داده شده که اگر از جهت و سمت دیگری به آن نگاه کنید، انگار یوزپلنگ ایرانی را خواهید دید. خطای دیدی که در این پروژه در نظر گرفته شده هم بسیار مفرح است و هم بسیار معنا دارد. یوزپلنگ ایرانی در یک نگاه از زاویه‌ای دیگر بدل به نقشه ایرانی می‌شود که پر از اقوام و رنگ‌های مختلف است. جذابیت تا چه حد؟ خلاقیت به چه اندازه؟ می‌توانید وارد فنجانی شوید که انگار سرتان داخل آن سِرو می‌شود. حالا موقعیت، جان می‌دهد برای اینکه از شما عکسی بانمک و خنده‌دار به‌یادگار گرفته شود.

بخش جاذبه

تصویر از داخل یک اتاق وارونه

در رویا پارک تهران نیوتن هم به چالش کشیده شده است. جالب نیست؟ ورود به فضایی که در آن زوایایی مختلف برای درهم‌شکستن دید عادی و ایجاد خطای دید به‌کار رفته است، شما را بی‌نهایت سرگرم خواهد کرد. با ورود به اتاق‌های مختلف بخش جاذبه احساس می‌کنید که روی هوا معلق شده‌اید یا مثلا وارونه روی سقف قرار گرفته‌اید. عکس‌هایی که از این بخش خواهید گرفت، بی‌نظیر و بامزه می‌شوند.

بخش ترفند

تصویر سه بعدی از یک دختر داخل یک بطری شیشه‌ای

ترفندها، استفاده یا شاید هم سوءاستفاده از توان بینایی ماست که باعث می‌شود، جادو معنا بگیرد. قبول دارید؟ حالا با در نظرگرفتن چنین چیزی، در بخش ترفند رویا پارک تهران می‌توانید خود را در موقعیت‌هایی قرار بدهید که انگار در حال جادوکردن هستید. مثلا عصایی به دست بگیرید و مانند یک مرتاض از زمین بلند شوید. شما که از زمین بلند نمی‌شوید، اما ترفندها و خطای دید طوری است که انگار در عرض چند ثانیه به مرتاضی کشته‌کار بدل شده‌اید. در بخش ترفند، چیزهای متنوع دیگری هم انتظارتان را می‌کشند، برای مثال تابلویی در این قسمت از رویا پارک وجود دارد که با دقت در آن، مدام متوجه جزئیات تازه‌تری می‌شوید که در نگاه نخست مشخص نبودند؛ تصویری از نیم‌رخ یک چهره که حروفی در آن حک شده است.

بخش تاریک

بخش تاریک با آیینه و نور

بخش تاریک وهمی رویاگونه دارد. یعنی چه؟ یعنی با پای‌گذاشتن در آن به اتاقی وارد خواهید شد که فقط تصاویر و نقاشی‌های موجود در آن با اشعه فرابنفشی که تابیده می‌شود، قابلیت دیدن دارند. حیات‌وحش و کهکشان از جمله موضوعاتی هستند که تصاویرشان دستمایه طراحی این اتاق را در رویا پارک تشکیل داده است.

بازدید از رویا پارک تهران برای چه کسانی مناسب است؟

بازدید از پارک رویا تهران

همان‌طور که دیدید، رویا پارک تهران پُر از دیدنی‌هایی است که سرزدن به آنها می‌تواند گردش یک روز شیرین را برایتان رقم بزند. فرقی نمی‌کند که تنها به این مجموعه می‌روید یا گردشتان دوستانه و خانوادگی است. چه تنها باشید، چه با خانواده و دوستان و در هر سن‌وسالی از بازدید از رویا پارک تهران خوشتان خواهد آمد. بیش از ۱۰۰ اثر سه‌بُعدی و خطای دید در این مکان وجود دارد که اگر بی‌رمق‌ترین و خسته‌ترین فرد هم باشید، سرحالتان می‌کند و حال‌وهوایتان را تغییر می‌دهد.

تصویر سه بعدی از کشتی خیالی

در این پارک قوه بینایی و توان انتزاعی‌تان به چالش کشیده می‌شود. یکی از جذاب‌ترین نکات درباره رویا پارک که پیر و جوان را سر شوق‌وذوق می‌آورد، این است که تمام طراحی‌های آن متعلق به متخصصان ایرانی خوش‌قریحه است. البته نمونه‌های خارجی متعددی از این پارک در نقاط گوناگون دنیا وجود دارد اما طراحی و ایرانی‌سازی بخش‌های مختلف تمام‌وکمال به عهده کارشناسان وطنی بوده است.

امکانات رفاهی موجود در رویا پارک چیست؟

تصویر سه بعدی از کینگ-کونگ

سازندگان این پارک تهران در نظر داشته‌اند تا مجموعه‌ای بسازند که به معنای واقعی کلمه می‌تواند افراد در سنین گوناگون را سرگرم و شاد کند. برای همین بخش‌های گوناگونی برای ارائه خدمات رفاهی و گردشگری در آن در نظر گرفته شده است. برای مثال، امکان عکاسی‌کردن از بازدیدکنندگان وجود دارد. عکاسی حرفه‌ای از جمله خدماتی است که بسیاری از بازدیدکنندگان از آن در رویا پارک استقبال به عمل می‌آورند.

امکان چاپ عکس روی اقلامی مانند تی‌شرت، ماگ، پیکسل و… هم هست که طرف‌داران خاص خودش را دارد. از دیگر امکانات رفاهی رویا پارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فروشگاه خرید هدیه؛
  • نمازخانه؛
  • بوفه؛
  • کافه‌رستوران؛
  • پارکینگ؛
  • سالن انتظار؛
  • فضای سبز؛
  • سرویس بهداشتی.

راه دسترسی به رویا پارک تهران چیست؟

آدرس: تهران، خیابان باهنر، خیابان دارآباد، انتهای خیابان موزه، هیومن پارک، ضلع جنوبی مجموعه ساختمان کروی آجری

برای رفتن به رویا پارک تهران باید راهی خیابان باهنر شوید، در آنجا در خیابان دارآباد، انتهای خیابان موزه، مجموعه موزه حیات‌وحش دارآباد قرار دارد. در هیومن‌ پارک تهران در ضلع جنوبی مجموعه ساختمانی کروی‌شکل قرار دارد که انتظارتان را می‌کشد. این نشانی رویا پارک تهران از ورودی شمالی آن است. اگر بخواهید از ورودی جنوبی داخل شوید باید از طرف خیابان سباری یا همان آجودانیه و کوچه ابرار خودتان را به مجموعه رویا پارک برسانید.

حوالی رویا پارک

موزه فرش

با سرزدن به رویا پارک امکان دیدن نقاط تفریحی دیگر هم برایتان مهیا خواهد شد. در خود مجموعه‌ای که نام بردیم، هیومن پارک وقع است، دیدن دکترلند و موزه حیات وحش هم خالی از لطف نخواهد بود. در چند کیلومتری رویا پارک هم مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران قرار دارد. برای دیدن رویا پارک می‌توانید از شنیه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب راهی مجموعه شوید. البته در روزهای تعطیل، پارک از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب فعالیت می‌کند.

هزینه ورودی45,000 تومان
ساعت دسترسیشنیه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب
در روزهای تعطیل از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب
شماره تماس

021-24557
آدرستهران، خیابان باهنر، خیابان دارآباد، انتهای خیابان موزه، هیومن پارک، ضلع جنوبی مجموعه ساختمان کروی آجری

وجود چنین مجموعه‌های جذابی در داخل شهر تهران می‌تواند طیف وسیعی از افراد در گروه‌های سنی مختلف را شاد و سرگرم کند. رویا پارک مجموعه‌ای ارزشمند است که با فکر، خلاقیت و امکانات وطنی، آن را ساخته‌اند. اگر تا به حال به این پارک رفته‌اید، حتماً نظرتان را درباره بخش‌های مختلفش با ما در میان بگذارید. چه چیزی را بیشتر دوست داشته‌اید؟ اگر هم برنامه رفتن به آن را در سر دارید، بگویید که دقیقاً چه چیزی در مجموعه رویا پارک شما را بیشتر به خود جذب می‌کند؟ چرا چنین مجموعه‌ای را دوست دارید و قصد بازدید از آن در شما شکل گرفته است؟ با ره بال آسمان در میان بگذارید.

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. جمیله راستگو می گوید

    چه جای باحالیه رویا پارک 🙂 واجب شد حتما برم

  2. ناشناس می گوید

    اینجا واقعیه؟ حتی آدرسشو واقعیه؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، بله می‌بینید که روی گوگل مپ هم ثبت شده.

  3. ناشناس می گوید

    اینجا واقعیه؟ حتی آدرسش هم واقعیه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.