روستای چناقچی علیا | روستایی خوش‌آب‌وهوا در شهرستان زرندیه

15

در شهرستان زرندیه و در استان مرکزی، یکی از دیدنی‌ترین روستاهای ایران جا خوش کرده است. دهکده‌ای خوش‌آب‌وهوا و سرسبز با نام روستای چناقچی علیا یا چاناقچی علیا در مناطق کوهستانی ایران واقع شده است و زیبایی‌اش را به رخ گردشگران می‌کشد. این روستا با طبیعتی تماشایی و تاریخی غنی، دیدنی‌هایی جذاب دارد و ره بال آسمان در این سفر به‌سراغ این روستا رفته است. با ما تا پایان این سفر همراه باشید.

روستای چناقچی علیا کجاست؟

روستای چناقچی علیا در دهستان دوزج واقع شده است و از توابع بخش خرقان شهرستان خوش‌آب‌وهوای زرندیه محسوب می‌شود. این روستا در شمال غربی ساوه جا خوش کرده است. اراک و تفرش در جنوب و همدان و ملایر در جنوب غربی آن به‌روی نقشه دیده می‌شود. تهران و کرج در شمال شرقی و بوئین زهرا، کلنجین و آوج در شمال آن واقع شده‌اند. روستای چناقچی علیا از دهکده‌های استان مرکزی محسوب می‌شود و با قدمت بسیاری که دارد، زادگاه مردمان بسیاری با کیش‌ها و فرهنگ‌های مختلف بوده است. برای آشنایی بیشتر با روستای چناقچی علیا در ادامه با ما همراه باشید.

روستای چناقچی علیا و تماشای ردپای تاریخ

قدمت تاریخی روستای چناقچی علیا به زمان صفویه اشاره دارد و مردمان بسیاری در این روستا متولد شده‌اند و زندگی کرده‌‌اند و نام روستای چناقچی علیا را تا امروز به‌عنوان یکی از مناطق گردشگری ایران زنده نگه داشته‌اند. علاوه بر فارسی، مردمانی با دو نوع گویش ارامنه و ترک در این روستای خوش‌منظره از زمان صفویه ساکن بوده‌اند. زندگی مسالمت‌آمیز زیبای چند قوم ایرانی را در این منطقه کوچک می‌توان به چشم دید و از این همبستگی و آرامش لذت برد. طبق سرشماری سال ۹۵، جمعیت این روستا ۱۷۸ نفر است. تفاوت مذهب در این جمعیت محدود، از نکته‌های جالب این روستا است و علاوه بر مسلمان شیعه، اقلیت مسیحی نیز از اهالی این روستا است. زندگی دو قشر و دو فرهنگ متفاوت در یک روستای کوچک، واقعا تماشایی است و در طول تاریخ، روستای چناقچی علیا نماد فرهنگی زیبایی برای همبستگی ادیان بوده است.

گفته می‌شود که در حال حاضر ساکنان روستای چناقچی علیا بیشتر شیعه هستند و مسیحیان برای اجرای آیین‌ها و مراسم مختلف به این روستا می‌آیند. وجود مسجد و کلیسا در این منطقه، علاوه بر طبیعت کوهستانی، جذابیت تاریخی و مذهبی به این دهکده بخشیده و آن را از منظر گردشگری دیدنی‌تر کرده است.

بافت معماری روستای چناقچی علیا

روستای چناقچی علیا در دیواره‌های کوهستان واقع شده است و خانه‌های مردمان آن، چسبیده به هم زنجیروار ساخته شده‌اند. این سبک از خانه‌سازی ظاهری ساده و در عین حال زیبا به روستا بخشیده است و صمیمیت زندگی روستایی را نشان می‌دهد. متراژ هر خانه با دیگری متفاوت است و نظم خاصی ندارد. خانه‌های قدیمی با سقفی مسطح و دیوارهایی تقریبا پهن، از چوب، گل، خشت و کاهگل ساخته شده‌اند و خانه‌های تازه بنا شده سراغ آجر، سیمان، تیرآهن و گچ نیز رفته‌اند. هرچند سبک خانه‌سازی عوض شده و مصالح امروزی جای کاهگل و خشت را گرفته‌اند، اما باوجوداین خانه‌های امروزی، هنوز زیبایی خانه‌های کاهگلی قدیمی از بین نرفته است و بافت روستایی هنوز با این نوع خانه‌سازی معنا پیدا می‌کند.

آرامش در طبیعت ناب روستای چناقچی علیا

باغ‌های سرسبز اطراف روستای چناقچی علیا

بافت کوهستانی این روستا سرسبزی چشمگیری دارد و آب‌وهوای خوش آن سبب می‌شود تا به سفر و وقت‌گذرانی در طبیعت وسوسه شوید. هوای پر اکسیژن کوهستان و مناظر سرسبز با طراوت، هر طبیعت‌گردی را شیفته روستای چناقچی علیا خواهد کرد. با گشت‌زنی در این روستا، آرامش در وجودتان رخنه می‌کند و در فضایی بکر از زیبایی زمین و پاکی هوا لذت خواهید برد. کوهنوردی، لذت از طبیعت روستا را بیشتر خواهد کرد و اگر اهل این ورزش هستید، حتما لوازم مورد نیازتان را همراه داشته باشید.

درختان سرسبز گردو

درختان گردو در طبیعت روستای چناقچی علیا غوغا می‌کنند و گوشه و کنار این روستا به برکت این درختان سبز شده‌اند و بهار و تابستان، این درختان جلوه بسیاری به روستا می‌بخشند. منطقه صلیب سبز از جاذبه‌های طبیعی و کوهپایه‌ای این روستا است که باوجود درختان متعدد گردو به‌وجود آمده است. تماشای قاب سرسبز این منطقه از روستا، روحتان را جلا می‌دهد و خستگی زندگی شهری را از ذهن و جسمتان پاک می‌کند.

جریان حیات‌بخش رود

رودی که از روستا می‌گذرد، حیات و طراوت را در خاک آن گسترش می‌دهد و در دو سوی این رود صف درختان خوش‌قدوقامت را خواهید دید که روستای چناقچی علیا را با رنگ سبز آراسته است. هر چه بیشتر در این روستا ماجراجویی کنید، بیش از پیش به سادگی زیبای آن پی خواهید برد. جویبارهای فصلی نیز به این زیبایی افزوده‌اند و روستای چناقچی علیا را به تابلویی تماشایی حاصل از هنر دست طبیعت تبدیل کرده‌اند.

کوچه باغ‌های خاطره‌انگیز

اگر هوس قدم زدن در کوچه باغ‌های خاطره‌انگیز را در سر دارید، روستای چناقچی علیا شما را به آرزویتان می‌رساند و می‌توانید ساعت‌‌ها در این کوچه باغ‌ها، زیر سایه درختان بلندقامت قدم بزنید، از هوای پاک روستا لذت ببرید و خاطرات کودکی و حال‌وهوای کوچه‌های قدیمی را برای خودتان زنده کنید.

آبشار خوش‌قدوقامت روستای چناقچی علیا

یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری روستای زیبای چناقچی علیا، آبشاری خوش‌قدوقامت است که از دل صخره جاری می‌شود و مسیر خود را سبز می‌کند. آبشار چناقچی از چشم‌نوازترین آبشارهای ایران و همچنین استان مرکزی است که تفرجگاهی بهاری و تابستانی محسوب می‌شود، اما نمای زمستانی آن نیز با وجود قندیل‌های یخی تماشایی است. این آبشار از ارتفاعی در حدود ۳۰ متر به درون حوضچه‌ای زیبا سقوط می‌کند و در محدوده خود تفرجگاهی دلچسب برای روزهای گرم سال پدید می‌آورد. همچنین در روزهای آغازین سال، سفر به قصد رسیدن به این آبشار، بسیار دلچسب خواهد بود و تازگی بهار را به روح و جانتان انتقال می‌دهد.

برای رسیدن به آبشار چناقچی، بیشتر مسیر را می‌توانید با اتومبیل پیش بروید و در نهایت باید قسمتی از مسیر را پیاده‌روی کنید. برای رفتن به پایین و رسیدن به آبشار، پله‌هایی در محدوده این جاذبه تعبیه شده است.

کلیسای سرکیس مقدس، بنایی تاریخی در چناقچی

همانطور که گفتیم، در روستای چناقچی علیا علاوه بر اسلام، آیین مسیحیت نیز رواج دارد و به همین دلیل کلیسای سرکیس مقدس یکی از بناهای تاریخی و اصلی این روستای خوش‌منظره محسوب می‌شود. در حدود سه قرن از عمر این بنای مذهبی می‌گذرد و یادگاری از از تاریخ شروع سکونت ارامنه در روستای چناقچی است. گفته می‌شود که ساخت بنای اصلی کلیسای سرکیس مقدس، در سال ۱۷۳۵ بنا شده و بعدها توسط شخصی با نام «سرکیس دهباشیان» تغییرات اساسی در آن ایجاد شده است و امروزه به‌عنوان یکی از زیباتریان بناهای تاریخی و مذهبی محسوب می‌شود.

بعد از آنکه به داخل کلیسا راه پیدا کنید، متوجه دیوارهای پر شده از نقاشی‌های خوش‌آب و رنگ خواهید شد که همگی روایتی از دین مسیحیت هستند. این نقاشی‌ها علاوه بر زیبایی، گویای اعتقادات آیین مسیحیت نیز هستند. از ویژگی‌های کلیسای سرکیس مقدس، محراب مرتفع آن است که زیبایی عرفانی کلیسا را بیشتر نشان می‌دهد. نقاشی‌های زیبا و برگرفته از اعتقادات مذهبی، تعدد شمع‌های نورانی وتابلوهایی از مسیح مقدس، فضایی آرامش‌بخش و عرفانی در روستای چناقچی علیا پدیدآورده است. این کلیسا محل اجرای آیین‌های خاص مسیحیت است و هر سال بسیاری از ارامنه به دلیل پایبندی به اعتقادات و برگزاری مراسم، راهی روستا و این کلیسا می‌شوند. بیشتر خانه‌های ارامنه که در زمان‌های گذشته در این روستا ساکن بوده‌اند، در اطراف کلیسای سرکیس مقدس واقع شده‌اند و امروزه این خانه‌ها با کم شدن جمعیت ارامنه در چناقچی، خالی شده‌اند.

بهترین زمان سفر به روستای چناقچی

روستای چناقچی علیا جغرافیایی کوهستانی دارد و آب‌وهوای خنک آن سبب شده تا سفر در بهار و تابستان رونق بسیاری داشته باشد. در بهار این منطقه معمولا بارانی است و خنکای آن به استخوان می‌نشیند. بنابراین اگر بهار راهی روستا شدید، حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید. پاییز نیز در این روستا رنگ‌ولعاب زیبایی دارد، اما سرمای هوا مانعی برای سفر محسوب می‌شود و اذیت کننده است. در زمستان نیز این روستا سرد و سخت می‌شود و سفر در این فصل به‌هیچ‌وجه مناسب نیست.

اقامت و امکانات چناقچی علیا

کوه‌های صخره‌ای در روستای چناقچی علیا

سفر به روستای چناقچی علیا نوعی طبیعت‌گردی محسوب می‌شود و در جغرافیای بکر این روستا، امکانات چندانی برای مسافران تعبیه نشده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تمام لوازم مورد نیاز و خوراکی‌ها و مواد غذایی را قبل از رسیدن به روستا تهیه کنید.

اقامتگاهی در این روستا وجود ندارد و باید سراغ کمپ و چادرهای مسافرتی بروید. کمپ فرصتی جذاب برای درک لذت زندگی در طبیعت است و شما را به آغوش سبز آن فرو خواهد برد.

مسیر دسترسی به روستای چناقچی علیا

مسیر دسترسی به روستای چناقچی علیا در زمستان

اگر از ساوه به سمت روستای چناقچی علیا می‌روید، باید وارد جاده ساوه به بوئین زهرا شوید. سپس مسیرتان را در جاده رازقان ادامه دهید. بعد از عبور از رازقان، به سمت روستای چناقچی در جاده مصرقان پیش بروید تا در نهایت به مقصدتان برسید.

پیش به سوی روستای جناقچی علیا

طبیعت بکر و تماشایی روستای چناقچی علیا شما را از دغدغه‌ها و خستگی‌های کسالت‌بار زندگی شهری دور می‌کند و به آغوش طبیعت و تجربه زندگی ساده روستایی دعوت می‌کند. سفر به این روستای خوش‌آب‌وهوا و تماشایی را از دست ندهید و اگر قبلا به این منطقه سفر کرده‌اید، حتما تجربه‌های خود را به دیگر گردشگران انتقال دهید. تجربه‌های خودتان را از سفر به این روستا برای ما بنویسید و راهکارهای مفیدتان را به دیگر گردشگران پیشنهاد دهید.

به نظر شما چند روز برای اقامت در این روستا و تماشای زیبایی‌های آن کفایت می‌کند؟ راستی اگر تهران زندگی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم حتما محتوای روستای های اطراف تهران ما رو بخونید.

4.8/5 (5 نظر)
15 نظرات
  1. چمرانی می گوید

    بسیار عالی و مفید ممنون

  2. لیلی وکیلی می گوید

    والا ما دیروز اونجا بودیم کم ابی و خشسالی بیداد میکنه این عکسا نمیدونم مال کی هست

    1. زهرا کامکار می گوید

      درود به شما لیلی جان

      حق دارید، گرمای بی‌حد امسال، از زیبایی طبیعت اطراف تهران کاسته.
      این عکس‌ها هم اغلب از شروع فصل بهار هست.

  3. آرمان می گوید

    واقعا روستای خوبی بود گروه ما از طبیعت دست نخورده چاناقچی استفاده می‌کنه توصیه میکنم تمام امکانات برای کمپ همراه باشه هیچ امکاناتی نیست فقط باید از طبیعت زیبا استفاده کرد

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به‌اشتراک گذاشتین.

  4. رایان می گوید

    سلام
    چقدر جاهای دیدنی اطراف تهران متنوعه. ممنون که تک‌تکشون رو معرفی می کنید.

    1. بانو تقیان می گوید

      سپاس از شما رایان عزیز که به ما لطف دارین.

  5. علیرضا می گوید

    این همه پتانسیل گردشگری هست امیدوارم همه مخصوصا مسئولین قدردان این نعمت ها باشن و حداکثر تلاششون رو برای جذب توریست بکنن
    واقعا اگه عکسا لوکیشن نداشته باشن کسی نمی‌تونه حدس بزنه اینجا ایران و تهرانه
    امکانات تبلیغات حرف اول رو میزنن
    به امید روزی که تو گردشگری و حذب توریست رتبه اول باشیم

    1. سارا سجادی می گوید

      چه جالب که دین مسیحیت هم اونجا رایج بوده عکس کلیساش و اون صلیبا خیلی جالب بودن
      دوست داشتم می‌تونستم داخل کلیسا که گفتین پرنقش و نگاره هم میدیدم

    2. بانو تقیان می گوید

      دقیقاً حق با شماست علیرضای عزیز.

      البته تجربه ثابت کرده که نمی‌شه منتظر مسئولین بود. خود مردم باید آستین همت بالا بزنن و برای نگهداری و معرفی جاذبه‌هاشون تلاش کنند.
      ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  6. علیرضا می گوید

    این همه پتانسیل گردشگری هست امیدوارم همه مخصوصا مسئولین قدردان این نعمت ها باشن و حداکثر تلاششون رو برای جذب توریست بکنن
    واقعا اگه عکسا لوکیشن نداشته باشن کسی نمی‌تونه حدس بزنه اینجا ایران و تهرانه
    امکانات تبلیغات حرف اول رو میزنن
    به امید روزی که تو گردشگری و حذب توریست رتبه اول باشیم

  7. علیرضا می گوید

    با توجه به این که امکانات چندانی نداره پیشنهاد میشه حتما با یک اکیپ یا تور برین این مکان بکر

    1. بانو تقیان می گوید

      علیرضای عزیز، موافقم باهاتون.

  8. سارینا می گوید

    ممنون از شما بابت این مطلب زیبا و دلنشین. خوبه که با روستاهای سرسبز و خوش‌آب‌وهوای اطراف تهران آشنا شیم تا پناه ما برای فرار از هوای آلوده و شلوغی بی‌حد‌و‌مرز پایتخت باشند.

    1. بانو تقیان می گوید

      سارینا عزیز، ما هم ممنونیم از شما که به ما انرژی دادید و ممنونیم که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.