آبشار و آبگرم سردابه اردبیل | سرسبزی دامنه‌های سبلان

0

آبشار و آبگرم سردابه اردبیل از جمله مناطق گردشگری زیبا و معروف اردبیل به شمار می‌رود که در برنامه سفر به اردبیل جایگاه خاصی دارد. این جاذبه گردشگری به علت هم‌جواری آبشار و آبگرم، برای گردشگران جالب توجه است. در ادامه این مقاله، این آبشار دیدنی و آبگرم آن را معرفی خواهیم کرد.

آبشار و آبگرم سردابه اردبیل کجاست؟

آبشار و آبگرم سردابه اردبیل

آبشار و آبگرم سردابه اردبیل در استان اردبیل و روستای سردابه قرار دارد. این روستا در 28کیلومتری غرب شهر اردبیل و در دامنه شرقی کوه سبلان واقع شده و وجود آبشار سردابه و آبگرم آن، باعث رونق گردشگری آن شده است.

معرفی آبشار و آبگرم سردابه اردبیل

آبشار سردابه یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد و از کوهی دیگر در حاشیه آبگرم سردابه فرو می‌ریزد. این آبشار حدود 25 تا 30 متر ارتفاع دارد و در نزدیکی آن یک آبگرم هم وجود دارد که مانند دیگر آبگرم‌های کشورمان، از خواص درمانی بسیاری برخوردار است. این منطقه حدوداً  7 چشمه آب معدنی گرم و آبدرمانی دارد که منطبق با استانداردهای روز دنیا بنا شده‌اند. آبگرم سردابه یا ساری داوا که افراد محلی روستا به آن قیه‌سو می‌گویند، برای بیماری‌هایی همچون یرقان و زردی، بیماری‌های پوستی و استخوانی خواص درمانی دارد. آب این چشمه دارای گاز سولفید هیدروژن است که از شکاف‌های طبیعی زمین خارج می‌شود و به استخری می‌ریزد و بعد به پایین دره جریان می‌یابد. گاهی روی سنگ‌های مسیر آب این چشمه، رسوبی به رنگ نخودی دیده می‌شود که از املاح قلیایی و گوگرد تشکیل شده است.

جاذبه‌های گردشگری آبشار و آبگرم سردابه اردبیل

در اطراف آبشار سردابه اردبیل، غارهایی با شکل‌های مختلف قرار دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست. همچنین پوشش گیاهی این ناحیه شامل گیاهانی مانند خزه، سرخس و گیاهان آبزی دیگر است که دیواره‌های سنگی غارها و اطراف آبشار را به رنگ سبز در آورده‌اند. آبگرم سردابه نیز مانند بهترین چشمه های آبگرم سرعین و دیگر چشمه های آبگرم ایران خواص درمانی چشمگیری دارد و از این رو افراد بسیاری را عاشق خود کرده است. آبشار سردابه نیز به‌تنهایی توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

امکانات گردشگری آبشار و آبگرم سردابه

امکانات گردشگری آبشار و آبگرم سردابه

در روستای سردابه امکانات لازم برای اقامت و بومگردی وجود دارد. همچنین در این محل سایر امکانات رفاهی مانند رستوران و مسجد و… هم در دسترس گردشگران است.

بهترین زمان سفر به آبشار و آبگرم سردابه

از آنجایی که اردبیل در شمال غرب ایران قرار دارد، بهترین زمان سفر به آن فصل‌های گرم سال یعنی شش ماه اول سال است. در این زمان شما می‌توانید از آب و هوای خنک و دلپذیر اردبیل و روستای سردابه لذت ببرید و اوقات خوشی را در این آبشار و آبگرم سپری کنید. البته بعضی از گروه‌های گردشگری حرفه‌ای تمایل دارند آبشار را در حالی که یخ زده و قندیل بسته ببینند که آن هم لذت خودش را دارد. میانگین زمان لازم برای بازدید از این آبشار و آبگرم، یک روز است.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار و آبگرم سردابه

علاوه بر این آبشار و آبگرم که از جمله جاهای دیدنی اطراف اردبیل محسوب می‌شوند، می‌توان به آبگرم‌ها و مناطق دیگری نیز اشاره کرد.

 دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یکی از بزرگترین دریاچه‌های درون شهری کشور به شمار می‌آید که وسعت آن به حدود 180 هکتار می‌رسد. زمین شناسان زمان پیدایش این دریاچه را قبل‌تر از دریاچه ارومیه تخمین زده‌اند و یعنی قدمت آن از دریاچه ارومیه بیشتر است. این دریاچه در طول سال میزبان گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر است. اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک لک سیاه و پلیکان خاکستری، از جمله گونه‌های پرندگان نادر این منطقه است. در این دریاچه می‌توانید از امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی همچون قایقرانی، مسیر پیاده‌روی (جاده سلامتی)، کشتی‌های تفریحی و جت اسکی استفاده کنید. دریاچه شورابیل در منطقه جنوب غربی اردبیل قرار دارد و دسترسی به آن نیز آسان است. بازدید از این دریاچه زیبا رایگان است و حدوداً ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد.

آدرس: اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو که در گویش محلی‌های آن منطقه به جنگل «مشه» مشهور است، یکی از زیباترین و معروف‌ترین دشت‌های اطراف اردبیل است. این جنگل محل تقابل آب و هوای سرد و خشک اردبیل و آب و هوای مرطوب استان گیلان است؛ از این رو در بیشتر ایام سال مه آلود است. در جنگل فندقلو مجموعه اقامتی برای گردشگران نیز موجود است و می‌توانید از سوئیت‌های آن استفاده کنید. همچنین منعی برای چادر زدن در این جنگل وجود ندارد. بهترین زمان سفر به این جنگل ایام گرم سال است. این جنگل از شرق خانقاه علیا شروع می‌شود و در شرق روستای حور به پایان می‌رسد.

آدرس: اردبیل، جنوب شهر نمین

آرامگاه شاه اسماعیل

آرامگاه شاه اسماعیل

آرامگاه شاه اسماعیل در مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد. این آرامگاه در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. بازدید از این مجموعه نیز رایگان است و حدوداً  ۲تا ۳ ساعت زمان می‌برد.

آدرس: اردبیل، میدان عالی‌قاپو، مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

بایدها و نبایدهای بازدید از آبشار و آبگرم سردابه اردبیل

بایدها و نبایدهای بازدید از آبشار و آبگرم سردابه اردبیل

اگر قصد سفر به اردبیل و بازدید از این آبشار را در فصل سرد سال دارید، تجهیزات لازم را فراموش نکنید. لباس گرم مناسب، کفش مناسب، کلاه و دستکش را به همراه داشته باشید. یادتان باشد که برای استفاده از آبگرم سردابه لباس مناسب استخر ببرید و ترجیحاً وسایل شخصی لازم را هم با خودتان داشته باشید.

مسیر دسترسی به آبشار و آبگرم سردابه

برای رسیدن به آبشار و آبگرم سردابه، باید اول به اردبیل بروید. از آنجا حدوداً 30 کیلومتر در جهت غرب حرکت کنید تا به روستای سردابه برسید. از آنجا رسیدن به آبشار کار سختی نیست. می‌توانید همه این مسیر را با اتومبیل بروید.

آدرس: استان اردبیل، ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل، روستای سردابه

در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان، به معرفی و بررسی آبشار و آبگرم سردابه اردبیل پرداختیم. از زیبایی‌های آبشار گفتیم و فهمیدیم که خواص درمانی آبگرم برای افرادی که دردهای استخوانی دارند، مناسب است. امیدواریم این مقاله به شما در سفر به اردبیل و دیدن آبشار و آبگرم سردابه کمک کند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.