دریاچه شورابیل | تفریح‌گاهی کامل در شهر اردبیل

0

شهر اردبیل در استان اردبیل به‌خاطر آب‌وهوای کوهستانی و پاکش، یکی از مقصدهای محبوب گردشگری در ایران است. اردبیل به دلیل داشتن ازتفاع زیاد و قرارگرفتن در کوهستان، همیشه آب‌وهوای خنک دارد. این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، یکی از مهم‌ترین دلایل سفر گردشگران به این شهر، لذت‌بردن از طبیعت بی‌نظیر آن است. تالاب شورابیل که همه به اسم دریاچه شورابیل می‌شناسند، یکی از این تماشایی‌ترین دریاچه های ایران است که در سفر به اردبیل، فرصت دیدن آن را نباید از دست بدهید. این دریاچه یکی از مهم‌ترین مراکز توریستی و جاهای دیدنی اردبیل است. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، فرصت گشت‌وگذار در اطراف دریاچه و استفاده از امکانات تفریحی آن را از دست ندهید.

اهمیت دریاچه شورابیل چیست؟

دریاچه شورابیل تنها دریاچه درون‌شهری در شمال غرب ایران است که قدمتش از دریاچه ارومیه هم بیشتر است. قدمت دریاچه شورابیل اردبیل به اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی برمی‌گردد. این منطقه قرن‌های قرن گذر ایام را به خود دیده و هنوز بر جای خود باقی مانده است. ضمن اینکه در منطقه‌ای خنک قرار دارد و همین موضوع بهترین بهانه برای فرار از گرمای تابستان است. البته این همه ماجرا نیست. دریاچه شورابیل اردبیل به‌خاطر پتانسیل‌های فراوانی که از نظر توریستی داشته به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل شده است.

تصویر زیبا از دریاچه شورابیل اردبیل

همه این‌ها یعنی تمامی امکانات رفاهی، تفریحی و توریستی لازم در اطراف دریاچه فراهم شده است تا مسافران از گوشه و کنار ایران با خیال راحت به این منطقه سفر کنند و اقامت و سفر خوبی داشته باشند. اگر تصمیم گرفتید به اردبیل سفر کنید، یکی از جاذبه‌هایی که می‌توانید برای آن وقت بگذارید و مطمئن باشید که امکانات کافی و عالی برای یک گردش فراموش‌نشدنی را دارد، دریاچه شورابیل است. بسیاری از افرادی که به استان اردبیل سفر می‌کنند، در کنار بازدید از جاهای دیدنی سرعین، به شورابیل هم سری می زنند. در ادامه این دریاچه و امکاناتش را بیشتر به شما معرفی می‌کنیم.

دریاچه شورابیل کجاست؟

نمایی دیگر از دریاچه شورابیل اردبیل

قبل از اینکه بخواهیم با ذکر امکانات رفاهی تالاب شورابیل، دل شما را ببریم و هوس این سفر را به سرتان بیندازیم، اجازه بدهید برایتان بگوییم شورابیل کجاست. تالاب شورابیل با ۱۸۰هزار مترمربع دقیقاً در دل شهر اردبیل قرار گرفته است. برای رسیدن به تالاب شورابیل در اردبیل لازم نیست راه دوری بروید.

همان طور که اشاره کردیم این دریاچه در محدوده شهر قرار دارد و به همین دلیل دسترسی به آن بسیار راحت است. شاید یکی از دلایلی که باعث محبوبیت این مرکز تفریحی شده، همین مسئله باشد. به عبارت دیگر گردشگرانی که در اردبیل اقامت دارند، لازم نیست خیلی زیاد از محل اقامتشان دور شوند تا به آن برسند. ضمن اینکه بسیاری از مراکز مهم مثل دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه محقق اردبیلی، در حاشیه دریاچه قرار دارد و به همین علت همه آن را می‌شناسند. برای همین هم هست که وسایل نقلیه مختلفی هم برای رسیدن به آن وجود دارد.

علت نام‌گذاری شورابیل چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا به این دریاچه، شورابیل می‌گویند. یکی از دلایلی که همه روی آن اتفاق نظر دارند، شوربودن آب دریاچه است. البته شدت شوری آب در سال‌های گذشته خیلی بیشتر بود. همین موضوع باعث شده بود که گل دریاچه خاصیت درمانی پیدا کند. افراد محلی از این گل برای درمان درد مفاصل یا برخی بیماری‌های دیگر نیز استفاده می‌کردند. گاهی نیز برخی افراد حتی از شهرهای دیگر برای بردن این گل به اردبیل سفر می‌کردند.

البته این روزها با اضافه‌کردن آب شیرین از چند رود دیگر مثل بالیغلی چای و غیره، آب دریاچه شورابیل مثل سابق نیست. این شیرینی آب تا حدی است که دیگر مثل گذشته نی یا گیاهان مقاوم به شوری آب هم در اطراف این تالاب نمی‌رویند. حتی دریاچه شورابیل در این سال‌ها محل مناسبی برای پرورش نوع خاصی از ماهی قزل آلا شده است.

امکانات و تفریحات دریاچه شورابیل اردبیل چیست؟

گفتیم که با تلاش‌های شهرداری اردبیل، این دریاچه به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل شده است. دور تا دور این دریاچه زیبا امکانات مختلفی برای اهالی شهر و مسافران در نظر گرفته شده است تا از گشت‌وگذار در کنار دریاچه شورابیل لذت ببرند. در ادامه امکانات و تفریحات آن را به شما معرفی می‌کنیم.

  • تماشای پرنده‌های مهاجر

یکی از تفریحات جذابی که می‌توانید در اطراف دریاچه شورابیل تجربه کنید، دیدن پرنده‌های مهاجر است. محیط مناسب دریاچه، به مکان مناسبی برای پرنده‌های مهاجر تبدیل شده است. اگر از علاقه‌مندان به حیات وحش یا از دوستداران عکاسی هستید، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید. به این منظور آبان ماه بار سفر ببندید و به سمت دریاچه رهسپار شوید.

  • پیاده‌روی در طولانی‌ترین جاده سلامتی در کشور

جاده پیاده روی دریاچه شورابیل

دور تا دور دریاچه شورابیل یک مسیر پیاده‌روی با چمن‌های مصنوعی در نظر گرفته شده است. این مسیر زیبا، طولانی‌ترین جاده سلامتی کشور لقب گرفته است. اگر پیاده‌روی از فعالیت‌های تفریحی و ورزشی محبوب شماست، اینجا بهترین فرصت برای شما وجود دارد.

  • دوچرخه سواری

دوچرخه سواری در اطراف دریاچه شورابیل

در اطراف جاده سلامتی، امکان تردد با دوچرخه‌ هم در نظر گرفته شده است. برای آن دسته افرادی که اهل این ورزش ساده و پرنشاط هستند، اینجا فرصت خوبی است که با دوچرخه‌هایشان، لحظات خوشی برای خود رقم بزنند. خبر خوش اینکه لازم نیست حتماً از خودتان دوچرخه داشته باشید.

کنار دریاچه، کیوسک مخصوص کرایه دوچرخه برای رفاه حال شما تعبیه شده است.
  • پیست کارتینگ هانی

علاقه‌مندان به ورزش مهیج کارتینگ هم در در کنار دریاچه شورابیل دست خالی برنمی‌گردند. اینجا یک پیست کارتینگ خوب و مجهز وجود دارد تا ساعات نفس‌گیر و پر از شور و هیجان برای شما ایجاد کند و خاطرات خوبی به یادگار بگذارد.

  • قایق پدالی و جت اسکی

مگر می‌شود دریاچه‌ای در دل شهر باشد و قایق پدالی نداشته باشد؟ رکاب‌زدن این قایق‌ها نوستالوژیک‌ترین خاطره برای بچه‌های دهه۵۰ و ۶۰ است. با استفاده از قایق‌های پدالی، خاطرات خیلی از پدرها و مادرها، زنده می‌شود. البته علاوه بر این قایق‌ها، جت اسکی هم در دریاچه هست. با کرایه جت اسکی خیلی از جوانان جسورتر بادی به سر می اندازند و انرژی‌شان را تخلیه می‌کنند.

  • کشتی تفریحی آندراک

یکی دیگر از امکاناتی که به‌تازگی به مجموعه تفریحی شورابیل اضافه شده است، کشتی تفریحی آندراک است. این کشتی ۲ طبقه مجزا دارد و از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب در سانس‌های مختلف، مشتاقان خود را روی آب دریاچه می‌چرخاند. اگر در طول روز سار کشتی شوید، با دیدن عظمت سبلان به وجد می‌آید. اگر هم شب هوس کشتی‌سواری به سرتان بزند، آمیزه‌ای از نور و تاریکی و درخشش آب دریاچه در هوایی خنک، روح و روانتان را صیقل می‌بخشد.

  • شهربازی

این مجموعه ۲ شهربازی هم دارد؛ یکی روباز و دیگری سرپوشیده. صدای جیغ و فریاد شادی‌بخش و انعکاس هیجانی که از این شهربازی شنیده می‌شود، همه افراد را در هر گروه سنی ترغیب می‌کند که سری به شهربازی بزنند. تاب جوانان، سورتمه، چرخ‌وفلک، رنجر و وسایل دیگر همگی کنار هم تعبیه شده‌اند تا ساعاتی مفرح و پرنشاط برایتان به ارمغان بیاورند.

  • زیپ لاین دریاچه شورابیل

حال که از شهربازی و کشتی و کارتینگ گفتیم، بد نیست اشاره‌ای هم به اولین و طولانی‌ترین زیپ لاین رفت و برگشتی ایران کنیم. زیپ لاین دریاچه شورابیل ۹۲۰ متر امتداد دارد. این یعنی اوج ترشح آدرنالین برای افرادی که شهربازی و کارتینگ، برای تخلیه هیجانشان کفایت نمی‌کند. اگر شما هم اهل جسارت هستید، این فرصت عالی را از دست ندهید.

  • تماشای دریاچه در غروب آفتاب

در بخش‌های قبلی از انواع امکانات تفریحی برایتان گفتیم که بهره‌بردن از بسیاری از آن‌ها مستلزم داشتن توان کافی است. در ادامه باید بگوییم که اگر معلولیت حرکتی دارید، کودک کم‌سن‌وسال یا فرد سالخورده‌ای با شماست، باردار هستید و توان حرکت یا فعالیت مهیج ندارید یا هر مانع دیگری برای تفریحات پرتحرک پیش روی شماست، باز هم ناامید نشوید. غروب که شد، با یک پتوی نازک و لباس نسبتاً گرم، کنار دریاچه بروید و از تصویر زیبای غروب در کنار آب لذت ببرید.

بی‌شک یکی از تفریحات رایج در این پارک، پیک‌نیک و دورهمی با خانواده است. اطراف دریاچه مکان‌هایی مشخص برای پیک‌نیک وجود دارد که در آن با خیال راحت می‌توانید اتراق کنید. اینجا حتی می‌توانید چادر بزنید و از یک روز شاد در کنار خانواده لذت ببرید. زمین بازی مخصوص بچه‌ها در پارک‌های اطراف دریاچه هم فرصت خوبی برای والدینی است که نگران بازی کودکانشان هستند.

امکانات رفاهی تالاب شورابیل چیست؟

هر آن چیزی که برای یک گردش چند ساعته لازم دارید در اطراف دریاچه پیدا می‌شود. اینجا چند رستوران دارد که در آن می‌توانید همراه خانواده غذای لذیذی نوش جان کنید. در کافی‌شاپ می‌توانید هم‌زمان با خوردن لذیذترین نوشیدنی‌ها، از هم صحبتی با دوستانتان لذت ببرید. پارک اطراف دریاچه سوپرمارکت هم دارد تا هر آنچه لازم داشتید از مواد غذایی گرفته تا مواد بهداشتی، تهیه کنید. ب این ترتیب برای تهیه اقلام ضروری لازم نیست از پارک خارج شوید.

مژده به مسافرانی که با خوروی شخصی به شورابیل سفر کردند: این مجموعه یک پارکینگ بزرگ هم دارد؛ بنابراین برای پارک کردن خودروی شخصی به دردسر نمی‌افتید.

اقامت در اطراف دریاچه شورابیل چگونه است؟

از آنجا که دریاچه شورابیل بعد از سرعین دومین مجموعه پربازدید اردبیل است، برای اقامت مسافران هم در اطراف آن امکاناتی در نظر گرفته شده است. مثلاً هتل سه ستاره شورابیل که در سال ۱۳۸۰ در ۲ طبقه در کنار دریاچه ساخته شده است. جالب است بدانید که اقامت در این هتل برای کودکان زیر ۷ سال رایگان است. یکی دیگر از مجتمع‌های اقامتی در اطراف دریاچه، مجتمع توریستی کوثر است. این هتل سه‌ستاره امکاناتی مثل ۴۶ واحد سوئیت ویلایی، سالن کنفرانس، سالن همایش، کافی‌نت، کافی‌شاپ و دو رستوران و مجموعه ورزشی نیز دارد. علاوه بر این‌ها هتل یاکاموز، هتل دریا، هتل مهدی و هتل شیخ صفی هم در نزدیکی دریاچه هستند.

بهترین رستوران های اطراف دریاچه کدامند؟

این کاملاً طبیعی است که پس از تفریح و گردش در اطراف دریاچه، گرسنه بشوید و دلتان بخواهد خودتان را به اولین رستوران نزدیک برسانید و دلی از عزا در بیاورید. ما به شما چند رستوران را پیشنهاد می‌کنیم به شرط اینکه تحقیق بیشتر و انتخاب نهایی با شما باشد.

  • رستوران آنا پیتزا با حدود ۴۰۰ متر فاصله؛
  • رستوران ترکی پرپروک با ۷۵۰ متر فاصله؛
  • کبابی خاقان با یک کیلومتر فاصله؛
  • رستوران گیاهی زعفرانیه با حدود ۱.۳ کیلومتر فاصله؛
  • رستوران ایتالیایی آماتا با حدود ۲.۳ کیلومتر فاصله.

بهترین زمان سفر به دریاچه شورابیل چه فصلی است؟

حتماً شما هم با شنیدن این همه خبر خوب، عزم کرده‌اید که به شورابیل سفر کنید و دنبال تاریخ مناسبی هستید. اجازه بدهید برایتان توضیح دهیم که ماجرا از چه قرار است. اول اینکه قبلاً هم گفتیم که شورابیل در استان اردبیل است و این استان کوهستانی است. این یعنی اینکه زمستان‌های پربرف و سردی مهمان این شهر است. اگر طاقت سرما را ندارید، بهتر است تابستان به شورابیل سفر کنید. بهار هم هنوز هوا بسیار خنک‌تر از جاهای دیگر است؛ پس در این فصل با لباس بیشتر عازم شورابیل شوید.

از طرف دیگر اگر عکاس هستید و با هدف گرفتن عکس از پرندگان مهاجر قصد سفر کرده‌اید، پاییز و مخصوصاً آبان را برای سفر انتخاب کنید. در این ماه پرندگان مختلفی مثل پلیکان، انواع خاص اردک، انواع غاز، لک‌ لک سیاه، قرقاول، مرغابی، خوتکا، آنگوت و دراج دور این دریاچه جمع می شوند. برخی از این پرندگان از روسیه به این دریاچه مهاجرت کرده‌اند و برخی نیز بومی اردبیل هستند.

جاهای دیدنی اطراف شورابیل کجاست؟

اگر مقاله راهنمای سفر و جاهای دیدنی اردبیل را خوانده باشید، حتماً  با جاذبه های گردشگری آن آشنا هستد. به همین دلیل در ادامه فقط فهرست‌وار، برخی از مهم‌ترین مراکز تفریحی نزدیک دریاچه را برایتان نام می‌بریم. موزه حیات وحش اردبیل در ۶۵۰متری دریاچه، پل یدی گوزدر حدود ۴کیلومتری آن، بالیغلی چای در ۴کیلومتری، بقعه شیخ صفی حدود ۵کیلومتری و تفرجگاه بولاغلار حدود ۵ کیلومتری دریاچه شورابیل قرار دارد.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسشهر اردبیل، بزرگراه میلاد

جاهای دیدنی استان اردبیل و شهر اردبیل بسیار زیاد است. در این بین سرعین و دریاچه شورابیل دو نگین مهم گردشگری در این استان شناخته می‌شوند. پیشنهاد ما در ره بال آسمان این است که تردید را کنار بگذارید و برای بهار و تابستان پیش رویتان، برنامه سفر به تالاب شورابیل را بچینید. شک نکنید که به شما حسابی خوش خواهد گذشت. راستی، ما را فراموش نکنید. برایمان در بخش نظرات پیام بگذارید که مطمئن شویم به یادمان بوده‌اید.

دریاچه شورابیل در شهر اردبیل در استان اردبیل قرار دارد.

خیر. ولی بعضی از امکانات این مجموعه تفریحی شامل هزینه است.

دریاچه شورابیل در محدوده شهر اردبیل واقع شده است.

بهار و تابستان فصل خوبی برای سفر است ولی اگر دوست دارید پرنده‌های مهاجر را ببینید، آبان به شورابیل سفر کنید.

بله در اطراف دریاچه مراکز اقامتی ساخته شده است.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.