جنگل فندقلو | بازمانده‌ای از عصر یخبندان

0

هرازگاهی که از زندگی روزمره خسته می‌شویم خودمان را در رؤیا غرق می‌کنیم؛ رؤیایی که در آن دشتی سرسبز و بزرگ است و گل‌های ریزریز رنگی دارد و گل‌هایش با یک وزش ملایم باد خم می‌شوند. گلبرگ‌های این گل‌های کوچک به حدی ظریف است که با کوچک‌ترین لمس شما آسیب می‌بینند. به آسمان که نگاه می‌کنید ابرهای تکه‌تکه را می‌بینید. ابرهایی که هرکدام شکلی خاص دارند. رنگ آسمان این دشت با رنگ‌ دیگر آسمان‌ها متفاوت است. آبی این آسمان پاک و تمیز است و خبری از آلودگی و گرفتگی نیست. شاید با خودتان بگویید ای کاش این دشت واقعی بود تا از دست خستگی‌هایمان به آنجا پنهان می‌بردیم. خوشبختانه این رؤیای شما رؤیایی صادق است. جنگل فندقلو اردبیل طبیعتی است که شما در ذهنتان تصورش کردید. همراه ما باشید تا شما را با این جنگل آشنا کنیم.

فهرست مطالب

جنگل فندقلو کجاست؟

جنگل فندقلو اردبیل

 

در جنوب شهر نمین اردبیل جنگلی واقع شده است که یکی از زیباترین جنگل های ایران را دارد. این جنگل از شرق خانقاه علیا شروع می‌شود و تا شرق روستای حور ادامه دارد. خانقاه علیا در جاده بین نمین آستارا قرار گرفته است. جنگل فندقلو نمین تا اردبیل 39 کیلومتر و تا آستارا 67 کیلومتر فاصله دارد. اگر از مسیر تهران حرکت می‌کنید، باید بدانید که تهران تا جنگل 626 کیلومتر فاصله دارد.  

معرفی کلی جنگل فندقلو نمین

جنگل فندقلو نمین

فندقلو یکی از زیباترین جاهای دیدنی اردبیل است. در این جنگل وسیع انواع جاذبه وجود دارد: آبشارهای خروشان، چشمه‌های جوشان و درختانی متراکم که مانع از رسیدن نور به زمین می‌شوند. هرچقدر هم این درختان متراکم باشند، باز هم زور پرتوهای نور بیشتر است. گیسوان طلایی خورشید هرطور شده خودشان را به زمین می‌رسانند. در قسمت پایین جنگل رقابتی تنگاتنگ میان سبزه‌ها و بوته‌های کمیاب شکل گرفته است. هر گیاه برای رسیدن به نور ساقه‌اش را پیچ‌وتاب می‌دهد و این احساس را به بیننده القا می‌کند که بوته‌ها در حال رقص‌اند. در این میان صدای زیر پرندگان منظره را زیباتر می‌کند. شاید بگویید صدا چه ارتباطی با منظره دارد؟ تصور کنید چنین طبیعتی را با صدای ماشین تماشا کنید، باز هم از منظره لذت می‌برید؟ تعداد گیاهان جنگل فندقلو اردبیل به 19 گونه می‌رسد.

جنگل فندقلو نمین

در این جنگل گیاهانی مانند قندق، ممرز، بلوط، راش، بیدمشک و مازو وجود دارد. بابونه‌های خودرو که تا 40 سانت رشد می‌کنند، علت بوی خوشی هستند که در هوا می‌پیچد. اکثر این درختان و گیاهان کمیاب هستند. نادرترین گیاه این جنگل سوسن چلچراغ است. این گیاه باعث‌وبانی افزایش ارزش این جنگل است. در این جنگل باید با چشمان باز حرکت کنید تا بتوانید حیوانات ساکن آن را ببینید. روباه، گرگ، مارال، خوک وحشی، خرگوش، سمور و خرس قهوه‌ای حیواناتی هستند که در کنار هم در فندوق‌زار زندگی می‌کنند. پرندگان ساکن جنگل هم عقاب طلائی، قرقاول، کبک، چکاوک و کلاغ ابلق هستند. مهم‌ترین گونه جانوری این منطقه مارال است. با کمک مردم وظیفه‌شناس اردبیل تعداد این حیوانات زیبا افزایش یافته است.

قدمت جنگل فندقلو چقدر است؟

جنگل فندقلو اردبیل

جنگل فندقی اردبیل بخشی از جنگل‌های هیرکانی ایران است. جنگل‌هایی که از نمین اردبیل تا گیلداغ گلستان کشیده شده است. جنگلی که حوادث مختلف جان سالم به در برده‌ است. اگر به شما بگوییم مقصدتان عصر یخبندان را با سلامت پشت سر گذاشته است چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ زمانی که می‌گوییم جنگل‌های هیرکانی قدمت دارند منظورمان هزار سال پیش نیست. منظور ما از 25 تا 50 میلیون سال پیش است. این جنگل‌ها نه‌تنها یکی از باارزش‌ترین جنگل های ایران محسوب می‌شوند بلکه یکی از گنجینه‌های جهان هم به هستند.

دلیل نام‌گذاری جنگل فندقلو اردبیل

تصویری از جنگل فندقلو اردبیل

برای نامگذاری هر چیزی به بزرگ‌ترین ویژگی آن توجه می‌کنند. برای مثال نام اردبیل به معنی گودال آب است. مهم‌ترین ویژگی اردبیل آبگیربودن آن است. برای نامگذاری جنگل هم از این قانون استفاده کرده‌اند. در قسمت بالا ذکر کردیم که در این جنگل وسیع درختان متعددی وجود دارد. درختان بلوط سهم بیشتری از این جنگل دارند. به خاطر همین تعداد زیاد است که این جنگل را با نام جنگل فندقلو نمین می‌شناسند.

بهترین زمان سفر به جنگل فندقلو نمین

بهترین زمان سفر به جنگل فندقلو نمین

برای اینکه سفر بیشتر به دلمان بچسبد و مرخصی‌هایی که با خون دل جمع کرده‌ایم خراب نشوند، باید حتماً قبل از رفتن به مسافرت از هوای مقصدتان آگاه شویم. در ادامه هوای اردبیل در فصل‌های گرم و سرد سال را می‌گوییم.

آب و هوای جنگل فندقلو در بهار و تابستان

آب و هوای جنگل فندقلو در بهار و تابستان

جنگل فندقلو هوایی ترکیبی دارد. سرمای استخوان‌سوز اردبیل را با گرمای گیلان مخلوط کنید تا متوجه صحبت ما شوید. اکثر اوقات سال هوای جنگل مه‌آلود است. البته این مه به اندازه‌ای نیست که آزاردهنده باشد. اتفاقاً منظره‌ای مطبوع و دلپذیر به وجود آورده است. در بهار که بارش باران بیشتر است، مه بیشتر از تابستان احساس می‌شود. تابستان‌های اردبیل اصلاً گرم نیست. بهترین فصل بازدید از جنگل فندقلو اردبیل بهار و تابستان است. علت را در قسمت پایین توضیح می‌دهیم.

آب و هوای جنگل فندقلو در پاییز و زمستان

اردبیل را با سرما می‌شناسند. سرمایی که با برفی همراه است که کل شهر و جاهای دیدنی اطراف اردبیل را رخت سفید می‌پوشد. در این فصل انگار همه سفیدپوش آسایش آینده هستند. دمای هوای اردبیل در زمستان به زیر صفر می‌رسد. در پاییز هم که انگار درب آسمان برای ریختن رحمت الهی باز شده است. رفتن به جنگل در این آب‌وهوا سخت است؛ پس بهتر است سفرتان به اردبیل را تا رسیدن فصول گرم به تعویق بیندازید.

تفریحات جنگل فندقلو

جنگل فندقلو تنوع بی‌حدی دارد. تنوعی که گردشگران را از شهرهای ایران و کشورهای اطراف به اردبیل می‌کشاند. گردشگران می‌آیند تا یکی از زیباترین نقاشی‌های خداوند را از نزدیک ببینند و انگشت حیرت به دهان بگیرند. این حیرت احساسی لذت‌بخش است. شاید با دیدن این همه تفریح و امکانات شوکه شوید؛ اما نگران نباشید این جنگل 16هزار هکتار مساحت دارد؛ پس طبیعی است که چنین امکاناتی داشته باشد. همراه ما باشید تا نهایت لذت را از این جنگل ببرید.

گردش خانوادگی و دوستانه در جنگل فندقلو

پیک نیک خانوادگی و دوستانه در جنگل فندقلو

زمانی که در طبیعت باشید کوچک‌ترین کارها هم لذت‌بخش است. دورهمی و گردش خانوادگی در این جنگل حال‌وهوایی دیگر دارد. نفس‌کشیدن هوایی پاکیزه که مانندش در محل زندگی هیچ‌ کدام از ما وجود ندارد یا آفتابی که نه اینقدر زیاد است که پوست را آزار دهد و نه اینقدر کم است که سردتان شود، پرندگانی که با کمی صبوری می‌توانید اعتمادشان را جلب کنید تا به شما نزدیک شوند، نسیمی که لابه‌لای موهایتان می‌پیچد، صورتتان را نوازش می‌کند و در گوشتان شیرینی زندگی را زمزمه می‌کنند، همه این‌ها در اینجا هست. به نظرتان می‌شود از چنین گردشی گذشت؟ حالا اگر این پیک‌‌نیک با غذاهای رنگارنگ و خوراکی‌های خوشمزه همراه باشد که سفرتان کامل است.

قدم زدن در دشت بابونه

بابونه یکی از خوش‌عطرترین گیاهان دنیاست. هرجا را که بگردید رایحه‌ای مانند بابونه پیدا نمی‌کنید. این رایحه ملایم با نسیم به مشامتان می‌رسد و روحتان را تازه می‌کند. دانشمندان می‌گویند مرکز بویایی به مرکز خاطرات وصل است. تصور کنید روزی را که خسته و کوفته از کارهای روزانه به دنبال ذره‌ای آرامش هستید، ناگهان بویی استشمام می‌کنید که شما را به روزهایی می‌برد که فارغ از شلوغی‌ها در دشتی سبز قدم می‌زدید. این همان آرامشی است که دنبالش هستید. بابونه‌های این دشت خودرو هستند؛ یعنی برای زیستن فقط به لطف خدا نیاز دارند نه به دست بشر. گل‌های کوچک این گیاهان به زیبایی دشت افزوده است. منظره این دشت برای عکاسی و آفرینش نقاشی‌های هنری مناسب است.

عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت

برای گرفتن عکس، سوژه مهم‌ترین قسمت است. حتی اگر عکاسی ماهر باشید و سوژه شما مناسب نباشد، نتیجه خوبی نخواهید گرفت. اما نگران نباشید. گوشه‌گوشه جنگل‌ فندقلو اردبیل برای عکاسی مناسب است؛ خورشید خندان، ابرهای نرم، درختانی که یکدیگر را در آغوش کشیده‌اند و ساکنانی خارق‌العاده گوشه‌ای کوچک از زیبایی‌های جنگل فندوق‌ها است. ممکن است زمان عکاسی پرنده‌ای با شیطنت یا توله روباهی به‌آرامی به شما نزدیک شود و دست دوستی به سمتتان دراز کند. چه رویدادی شیرین‌تر از دوست‌شدن با معصوم‌ترین موجودات این کره خاکی؟

جنگل نوردی

جنگل نوردی

کوه‌نوردی ورزشی محبوب است. تقریباً همه شما درباره کوه‌نوردی می‌دانید و برای یک بار هم که شده آن را امتحان کرده‌اید. با اینکه کوه‌نوردی شیرین است؛ اما سختی‌های خود را دارد. برخلاف کوه‌نوردی که نفس‌گیر است، جنگل نوردی نسبتاً راحت است؛ جنگلی که آسمانش، جنس هوایش و حتی خاکش با بقیه جاهای دنیا متفاوت است. جنگل فندقلو نمین درختانی متراکم و شیبی ملایم دارد. خاک زیر پایتان بسیار نرم است که راه رفتن کمی دشوار می‌کند. رطوبت جنگل در صبح زیاد است و ممکن است کارتان را سخت کند؛ اما رطوبت ملایم عصر نفس‌کشیدن را لذت‌بخش می‌کند. این رطوبت صورتتان را هم نوازش می‌کند. کمی که دقت کنید مالکان درخت‌های فندق را می‌بینید: سنجاب‌هایی که با نگاه آغشته به ترس و تعجب به شما نگاه می‌کنند. اگر کمی زرنگ باشید، می‌توانید با این سنجاب‌های ناز عکس یادگاری بگیرید.

تماشای مارال ها

تماشای مارال ها

مارال‌ها از زیرگونه‌های گوزن هستند. جنگل‌ فندقلو اردبیل در گذشته محل زندگی مارال‌ها بوده است؛ اما شکار بی‌رویه، این جانور را در خطر انقراض قرار داد. چند سال پیش طرح حفاظت و افزایش مارال‌ها اجرا شد و 10 رأس مارال در این جنگل رها شدند. امروزه تعداد این جانوران به 20 راس رسیده است که جای امیدواری دارد. برای آشنایی بیشتر گردشگران با این جانور ارزشمند و لذت‌بردن از چنین مخلوق با ابهتی، امکان تماشای این حیوانات فراهم شده است. در قسمتی از جنگل فنس کشیده شده است و شما می‌توانید مارال‌هایی که دارند بازی و جست‌وخیز می‌کنند، تماشا کنید و لذت ببرید.

گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران یکی از متحیرکننده‌ترین قسمت‌های ایران است؛ گردنه‌ای خطرناک اما زیبا که هرساله عشاقان بسیاری را به سمت خود می‌کشد. امکان ندارد به گرنه حیران بروید و از طبیعت بکرش و مناظر جذابش حیرت‌زده نشوید. این گردنه پل ارتباطی چند شهر به یکدیگر است. هرچقدر که از گردنه بالا می‌روید، به میزان هیجانتان بیشتر افزوده می‌شود. در بالای گردنه احساس می‌کنید که با درازکردن دستتان می‌توانید ابرها را بگیرید. با اینکه این فکر تخیلی بیش نیست؛ اما تصوری است که همه ما در ته دلمان آرزویش را داریم. دوست‌ داریم کمی ابر داشته باشیم، جنسش را بدانیم و بفهمیم چه مزه‌ای دارد.

مجموعه گردشگری جنگل فندقلو

زیپ لاین جنگل فندقلو

زیپ لاین جنگل فندقلو

زیپ لاین سواری یکی از مهیج‌ترین تفریحاتی است که می‌توان در برخی جنگل‌های ایران تجربه‌اش کرد. مجموعه تفریحی حیران هم یکی از جاهایی است که یکی از مهیج‌ترین و بهترین زیپ لاین های ایران را در دل خود جا داده است. این تفریح جذاب در دل جنگل فندقلو نیست؛ اما اگر وسیله نقلیه داشته باشید، فاصله چندانی هم با محل تفریح شما ندارد.

تله کابین جنگل فندقلو

تله کابین جنگل فندقلو

تله کابین‌ها نسبت به زیپ لاین هیجان کمتری دارند. مزیت مهم تله کابین که باعث محبوبیت بیشتر آن نسبت به زیپ لاین شده است، مساحت طولانی و امنیت بیشتر است. تله کابینی که از جنگل فندق عبور می‌کند، از گردنه حیران شروع می‌شود. این تله کابین در قسمتی از مسیرش به جنگل فندقی ما می‌آید و در آخر شما را تا نزدیکی دریا می‌برد. اکثر تله کابین های ایران هم از نظر مسافت هم از نظر امنیت امتیاز خوبی دارند؛ پس نگران نباشید و با خیال آسوده از چشم‌اندازها لذت ببرید. مسیر قدیمی که شما را سریع‌تر به تله کابین حیران می‌رساند، الآن بسته شده است؛ پس باید از مسیر جایگزین به گردنه حیران بروید.

سورتمه جنگل فندقلو

سورتمه جنگل فندقلو

سورتمه های ایران چندان متنوع نیستند؛ اما سورتمه حیران که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی آستارا هم شناخته می‌شود، با سایر سورتمه‌ها فرق دارد. سورتمه‌ سواری یکی از تفریحاتی است که آرزوی مشترک ما در کودکی بوده است. امروزه که قد کشیده‌ایم می‌توانیم این آرزو را عملی کنیم. سورتمه گردنه حیران طولانی‌ترین سورتمه ریلی ایران است. این سورتمه همچنین بزرگ‌ترین سورتمه ایران هم به حساب می‌آید. هیجان این سورتمه خوشی‌تان را تکمیل می‌کند.

پیست اسکی روی چمن

پیست اسکی روی چمن

پیست‌های اسکی می‌توانند آدرنالین را به بیشترین درجه ممکن برسانند. حالا تصور کنید چنین پیستی با این حجم از هیجان به جای برف، چمن  داشته باشد. چمن در گاهی اوقات از برف سُرتر است به همین علت هیجانش بیشتر است. تعداد پیست های اسکی ایران زیاد نیست؛ اما همین تعداد کم کیفیت قابل قبولی دارند. اگر تجربه اسکی ندارید؛ می‌توانید از مسئولان پیست کمک بگیرید.

پیست کارتینگ جنگل

پیست کارتینگ جنگل

دقایق در زندگی ما مهم هستند؛ اما ما اکثر اوقات به آن‌ها توجه نداریم. تنها زمانی ما متوجه اهمیت دقایق می‌شویم که برای آن‌ها پول پرداخت کنیم. کارتینگ حیران مسافتی هزار متری دارد که شما اجازه دارید در 6 دقیقه از آن استفاده کنید. شما تمام تلاشتان را به کار می‌گیرید تا نهایت استفاده را از این 6 دقیقه ببرید. لذت این تفریح بسیار است. کارتینگ هم برای خانم‌ها و هم آقایان مجاز است. کودکان بیشتر از 11 سال مجاز به کارتینگ‌سواری هستند. برای استفاده از کارتینگ تجربه شما در رانندگی مهم نیست. حتی بدون گواهینامه هم می‌توانید کارتینگ سوار شوید.

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل فندقلو اردبیل

دشت گل های بابونه

دشت گل‌ های بابونه مانند تمام گل‌های جهان عمر محدودی دارد؛ عمری که در عین کوتاهی با برکت است. این دشت وسیع به فرشی از جنس بابونه می‌ماند که از اردیبشهت تا خرداد سبز است. خرداد که با سرعت تیر بگذرد، عمر گل‌های این دشت هم تمام می‌شود. از برکت وجود این دشت همزمان با روز گیاه در جنگل فندقلو نمین جشنواره‌ای بزرگ برپا می‌شود. این جشن در 24 و 25 خرداد هرسال در دشت بابونه تشکیل می‌شود.‌ گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری در این تاریخ خود را به اردبیل می‌رسانند. در جشنواره بابونه هر کسی که حرفی برای گفتن و هنری برای ارائه دارد، شرکت می‌کند. از هنرمندان گرفته تا کسب‌وکارهای کوچک خانگی برای جلب نظر گردشگران بهترین محصول خود را ارائه می‌دهند.

دریاچه سوها

دریاچه سوها مرکز آرامش است. بعد از اتمام جشنواره اگر به خلوت داشتید، حتماً سری به دریاچه بزنید. این دریاچه در شهری با همین نام واقع شده است. دریاچه در پشت سد تشکیل شده است. انعکاس آسمان در آب زلال دریاچه منظره‌ای بی‌نظیر را به تماشاگر نشان می‌دهد. نگران مسیر نباشید، از جنگل فندقلو تا دریاچه 10 دقیقه راه است. شب را می‌توانید در جوار دریاچه‌ سوها با آرامش سپری کنید.

دریاچه نئور

دریاچه نئور در وسط کوه‌ها قرار گرفته است. انگار این آب زلال از قلب کوه‌ها به بیرون می‌جوشد. از دور دریاچه مشخص نیست؛ اما زمانی که به دریاچه نزدیک می‌شوید، دهانتان از تعجب باز می‌ماند. از خودتان می‌پرسید خواب هستید یا بیدار؟ کوه‌هایی با کلاه سفید و تنه تیره دست در دست هم گذاشته‌اند تا از دریاچه حفاظت کنند. در کنار دریاچه سبزه‌ها لباس گلدار پوشیده‌اند و خود را به ضیافت زیبایی‌ها رسانده‌اند. بازدید از این دریاچه را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آبشار و آبگرم سردابه

آبشار و آبگرم سردابه می‌تواند خستگی سفر چند روزه را از تنتان بیرون بکشد. در هوای سرد ادربیل آبی گرم وجود دارد که از دل گرم زمین می‌جوشد. این آبگرم را با نام آبگرم مشه سویی هم می‌شناسند و این نام دوم شهرت بیشتری دارد. آبگرم اردبیل مانند اکثر آبگرم های ایران خاصیت درمانی دارد. این آبگرم برای پا درد و کمر درد بسیار مفید است. برای رسیدن به این آبشار به وسط جنگل‌ فندقلو اردبیل بروید.

ارتفاعات باغرو

ارتفاعات باغرو رشته کوه‌هایی است که ارتفاعش تا 3هزار متر می‌رسد. قسمتی از جنگل فندقلو تا ارتفاعات باغرو کشیده شده است. این ارتفاعات سرچشمه آبشار‌ها و رودخانه‌های بسیاری است. دو رودخانه مشهور ولش و بالهارود از این این ارتفاعات سرچشمه گرفته است. بالارفتن از کوه‌های باغرو کار هر کسی نیست؛ پس اگر مدت زیادی است که از ورزش فاصله گرفته‌اید، تا ارتفاع زیاد بالا نروید. ممکن است برای پایین‌آمدن با مشکل مواجه شوید. حتماً کفش مناسب کوهنوردی همراه داشته باشید.

جنگل مشه

جنگل مشه یکی از جنگل‌های کمترشناخته‌شده اردبیل است. با این حال هستند گردشگرانی که طبیعت اردبیل را می‌شناسند و در هر سفر یا جان و دل به این جنگل سفر می‌کنند. اینکه می‌گوییم جنگل مشه ناشناخته است به معنی نبود امکانات نیست. این جنگل امکانات تفریحی و رفاهی کاملی دارد. می‌توانید در رودخانه این جنگل شنا کنید و بعد کبابی عالی به بدن بزنید. چرت عصرانه در جنگلی خنک با صدای آواز پرندگان از دیگر امکانات خاص این جنگل است.

آبشار شورشورنه

آبشار شورشورنه از صخره‌ای بزرگ به پایین می‌ریزد. در میانه این صخره غاری با صفا وجود دارد که می‌توانید داخل آن بروید. رسیدن به این آبشار کمی سخت است. چراکه فاصله دو صخر کم است. آب آبشار گوارا است. آبی خنک و تمیز که در محل زندگی‌ ما پیدا نمی‌شود؛ پس تا می‌توانید از این آب بنوشید و لذت ببرید.

امکانات گردشگری جنگل فندقلو اردبیل

امکانات گردشگری جنگل فندقلو اردبیل

برای اینکه خواسته یا ناخواسته یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های جهان یعنی جنگل فندقلو نمین خراب نشود، در جنگل هیچ ساخت‌وسازی انجام نشده است. برای استفاده از امکانات گردشگری باید به مجموعه گردشگری جنگل سر بزنید. این مجموعه امکاناتی مناسب دارد. در این مجموعه رستوران، آلاچیق برای در امان‌ماندن از باران و سرویس بهداشتی وجود دارد.

امکان کمپ در جنگل فندقلو

برای ماندن در جنگل امکانات کامل فراهم است. اگر قصد کمپ‌زدن دارید که باید لوازم کامل همراه داشته باشید؛ اما ما به شما توصیه می‌کنیم شب را داخل جنگل نمانید. این جنگل حیوانات وحشی زیاد دارد و ماندن شما چندان منطقی نیست. در آلاچیق‌های مجموعه می‌توانید چادر بزنید. قبل چادرزدن دمای هوای را چک کنید. چرا که تضمینی برای سرمانخوردنتان حتی وسط تابستان وجود ندارد. اگر دوست دارید شب را راحت و گرم سپری کنید، می‌توانید از سوئیت‌های مجموعه استفاده کنید. این سوئیت‌ها امکانات اولیه را دارند. باربیکیو، وسایل گرمایشی و رخت‌خواب امکانات اولیه هستند. در کنار سوئیت‌ها پارکینگ، سوپر مارکت، نمازخانه و سرویس بهداشتی قرار گرفته است.

نکات مهم برای سفر به جنگل فندقلو

نکات مهم برای سفر به جنگل فندقلو

  • به هیچ عنوان گول هوای مطبوع روز را نخورید. این هوا در هنگام شب سرد می‌شود؛ پس چند دست لباس گرم و کلاه همراه داشته باشید.
  • آفتاب روز کمی تند است؛ پس ضدآفتاب همراه داشته باشید.
  • برای کوهنوردی وسایل خاصی نیاز است از قبیل کفش مناسب و دست‌کش. حتماً لوازم ضروری را با خود بردارید.
  • مسیر جنگل کمی طولانی است و ممکن است دچار افت فشار شوید. خوراکی‌های مقوی در کوله پشتی داشته باشید.

مسیر دسترسی به جنگل فندقلو

جنگلی با این وسعت باید چندین مسیر داشته باشد. در ادامه مسیرهای رسیدن به جنگل فندقلو اردبیل را به شما می‌گوییم.

مسیر برای کوهنوردان

اطراف جنگل فندق را کوه‌ها فرا گرفته‌اند. به همین علت چندین راه برای رسیدن به جنگل وجود دارد. عقل حکم می‌کند که از مسیرهای پرتردد عبور کنید تا خاطرتان آسوده باشد. دو مسیر از باقی مسیرها شلوغ‌تر هستند، مسیر دریاچه سوها و مسیر دریاچه لاتون. هر دو مسیر در آبگرم مشه سوی اقامتگاه دارند که می‌توانید در آنجا رفع خستگی کنید.

مسیر از شهرستان نمین

این مسیر بهترین راه رسیدن به جنگل است و پیچ‌وخم کمتری هم دارد. فاصله نمین تا اردبیل 30 دقیقه است. به نمین بروید و بعد از اولین CNG وارد فرعی شوید و به طرف جنگل برانید. در این مسیر از روستاهای ننه کران، دودران، خانقاه سفلی و آرپاتپه عبور کنید. در چهارراه آرپاتپه به سمت راست برانید تا به جنگل برسید. بعد از طی 4 کیلومتر به پارکینگ فندقلو می‌رسید.

مسیر از سمت گردنه حیران

مسیر پرپیچ‌وخم گردنه حیران همان مسیر آستارا به اردبیل است که یکی از زیباترین جاده های ایران محسوب می‌شود. در این مسیر باید 200 متر مانده به تونل حیران در فرعی سمت راست جاده بپیچید. این مسیر از روی تونل عبور می‌کند. بعد از طی مسافتی چند دقیقه‌ای به یک دو راهی می‌رسید. راه سمت چب را انتخاب کنید. در این مسیر اول به روستای گیلده و سپس به جنگل فندقلو اردبیل می‌رسید.

فاصله آستارا تا جنگل

برای برنامه‌ریزی بهتر روی زمانتان باید بدانید که چقدر با شهرهای اطرافتان فاصله دارید. اگر از آستارا به سمت جنگل حرکت می‌کنید حدود 67 کیلومتر با جنگل فاصله دارید. اگر صبح زود حرکت کنید، قبل از ظهر به جنگل می‌رسید.

فاصله تبریز تا جنگل

تبریز شهری توریستی است. طبیعتاً افراد زیادی از جنگل به سمت تبریز و از تبریز به سمت جنگل حرکت می‌کنند. این دو مکان از هم 257 کیلومتر فاصله دارند. این فاصله با سرعت مجاز حدوداً 3 ساعت و 47 دقیقه زمان می‌گیرد.

فاصله اردبیل تا جنگل

اردبیل همسایه جنگل فندقلو نمین است. وقتی می‌گوییم همسایه یعنی این دو شهر با هم 39 کیلومتر فاصله دارند. می‌توانید در مسیر سرعتتان را کاهش دهید تا بیشتر از مناظر اطرافتان لذت ببرید.

ره بال آسمان از همراهی شما ممنون است. شمال غرب ایران جاذبه‌های بسیاری دارد که جنگل فندقلو اردبیل مهم‌ترین‌ آن‌ها است. امیدواریم که نظافت را رعایت کنید و با وجدانی بیدار به دیدار این جنگل و ساکنانش بروید. در قسمت نظرات می‌توانید نظراتتان را بگویید و سؤالاتتان را از ما بپرسید. 

 

۳۵ کیلومتری شهر اردبیل و در نزدیکی شهرستان نمین.

گشت‌وگذار خانوادگی و دوستانه، کوهنوردی، جنگل‌نوردی، تماشای دشت بابونه، عکاسی، آبشارگردی و غیره از تفریحات رایج است. در بخش گردشگری گردنه حیران هم زیپ لاین، تله کابین، سورتمه‌شواری، کارتینگ و تفریحات مهیج دیگر وجود دارد.

این جنگل خوشبختانه تا حد زیادی بکر است و امکانات رفاهی ندارد.

اگر با گروه‌های چندنفره عازم هستید، می توانید در بخش‌های امن‌تر کمپ کنید، در غیر این صورت خطر وجود حیوانات وحشی شما را تهدید می‌کند.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.