چشمه صیفور استان کرمانشاه | چشمه ای در کنار معبد الهه آب

2

کنگاور شهری پر از آب و آبادانی و مأمن معبد الهه آب است. این شهر چشمه‌های آب متعددی دارد که یکی از آن‌ها چشمه صیفور کنگاور است. امروز با هم به دیدن این چشمه زیبا در دل طبیعت کرمانشاه می‌رویم.

چشمه صیفور کجاست؟

در 2کیلومتری شمال شرقی شهرستان کنگاور، منطقه‌ای زیبا و سرسبز هست که به‌خاطر چشمه صیفور به وجود آمده است. این منطقه خوش‌آب‌وهوا محل تفریح محلی‌ها و گردشگرهایی است که به کنگاور سفر می‌کنند.

کنگاور

تصویری از شهرستان کنگاور

شهرستان کنگاور در غرب ایران و در استان کرمانشاه است. مرکز این شهرستان هم شهری به اسم کنگاور است. شهرستان کنگاور از بخشی مرکزی و پنج دهستان تشکیل شده است. اگر کتاب‌های تاریخ و جغرافیا را ورقی بزنیم، می‌بینیم که اسم کنگاور را در جاهای مختلفی از این کتاب‌ها آورده‌اند. شاید اسم‌های دیگری هم از این شهر ببینید؛ مثلاً کنکوبار، کنکور، کنگوار، کنگور. این شهرستان، چشمه‌های متعددی هم دارد که یکی از زیباترین آن‌ها چشمه‌ صیفور است.

معنی صیفور

تصویری از چشمه صیفور

پی این واژه را در لغت‌نامه‌ها گرفتیم. جایی پیدایش نکردیم. محلی‌های این منطقه هم نظرهای متفاوتی دارند؛ مثلاً یکیشان معتقد است که صیفور از سیفور آمده است و معنای پارچه لطیف ابریشمی دارد. یکی دیگر هم صیفور با «س» را درست نمی‌داند و معنای صیفور را به اژدهایی بزرگ ربط می‌دهد؛ اما همه اتفاق نظر دارند که صیفور نامی مردانه و پر ابهت در ایل بختیاری است و نوادگان او همان صیفوری‌ها هستند. معمولاً مردم این منطقه فامیلی صیفوری دارند. اگر بیرون از واژه‌های فارسی دنبال این واژه باشیم، در عبری معنای پرنده کوچک دارد.

بافت گیاهی و جانوری اطراف چشمه صیفور کرمانشاه

وقتی حرف از چشمه و رود به میان می‌آید، همیشه انتظار جایی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا را داریم؛ اما در این منطقه خبری از تنوع گیاهی نیست. پوشش گیاهی صیفور، برخلاف جاهای دیگر استان کرمانشاه، نیمه‌استپی است. اینجا جنگلی نمی‌بینید. به خاطر همین پوشش گیاهی، این منطقه محل خوبی برای پرورش دام است.

چشمه صیفور از جاهای دیدنی کرمانشاه است. شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه جزء مناطق کوهستانی زاگرس است؛ پس حیوانات کوهستانی در این منطقه زندگی می‌کنند. بعضی از این حیوانات خطرناک هستند؛ پس در بازدید از چشمه صیفور کنگاور باید جانب احتیاط را رعایت کنید. ممکن است در صیفور، سیاه‌گوش، پلنگ، کفتار یا شغال ببینید که از جانوران خطرناک منطقه‌اند. شاید هم کمرکولی، چک‌چک پشت سفید، کبک، کربه وحشی، دلیجه و آگامای قفقازی (نوعی خزنده) روبه‌روی قاب دوربینتان بایستند.

دلیجه و چک‌چک پشت سفید نوعی پرنده نادر هستند؛ پس اگر تصویری از آن‌ها شکار کنید، عکستان کم‌نظیر می‌شود. کمرکولی هم پرنده‌ای آوازخوان است؛ پس اگر صدای آواز خوشی شنید، بدانید این پرنده همان دوروبرهاست.

کنگاور و الهه آب

کنگاور چشمه‌ها و سراب‌های بی‌شماری دارد؛ مثلاً چشمه صیفور، چشمه عبدل، چشمه هندی آباد. به خاطر فراوانی آب در این منطقه و خاک حاصلخیزش، قدیم‌ترها در این شهر معبد الهه آب ساخته‌اند. از آنجا که اسم الهه آب در ایران باستان آناهیتاست، به این معبد هم معبد آناهیتا می‌گویند.

این منطقه دو رودخانه هم دارد، یکی رودخانه خرم آباد و یکی هم رودخانه کبوترلانه. اسم سراب‌های کنگاور هم برایتان می‌گذارم، شاید به کارتان آمد.

  • سراب کبوترلانه؛
  • سراب دهلر؛
  • سراب ماران؛
  • سراب فش؛
  • سراب خرم آباد (بوجان)؛
  • سراب کرمخانی.

جاهای دیدنی نزدیک چشمه صیفور کرمانشاه

  • معبد آناهیتای کنگاور

معبد آناهیتای کنگاور بعد از تخت جمشید از بزرگ‌ترین بناهای سنگی ایران است. قدمت آن هم به دوران قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

  • سراب فش

سراب فش یکی از جاهای دیدنی کنگاور است و باید در دهستانی به همین اسم دنبال آن بگردید. این سراب، آب کشاورزی کل روستای فش را تأمین می‌کند. رودخانه‌های ویسار و بایجان هم از سراب فش سرچشمه می‌گیرند.

  • گودین تپه

قدمت گودین تپه به دوره پیشاتاریخی می‌رسد و از هفت دوره تاریخی مهم ایران هم یادگارهایی دارد.

  • مسجد جامع کنگاور

تصویری از مسجد جامع کنگاور

مسجد جامع کنگاور در محله پشت قلعه کنگاور است و معماری آن دیدنی است.

بهترین زمان سفر

هوای کنگاور و اطراف چشمه صیفور در تابستان خیلی گرم و در زمستان خیلی سرد است؛ پس بهتر است بهار را برای بازدید از این چشمه‌ها انتخاب کنید.

اقامت در نزدیکی چشمه صیفور

نزدیک‌ترین هتل به کنگاور حدود 90کیلومتری با آن فاصله دارد که تقریباً یک ساعت و نیم راه است؛ البته احتیاجی نیست راه دوری بروید. در خود کنگاور اقامتگاه بومگردی هم هست. می‌توانید شب را در آقامتگاه بومگردی چهارفصل بگذرانید.

مسیر دسترسی

برای رفتن به چشمه صیفور کرمانشاه لازم است تا کنگاور در استان کرمانشاه برویم. اگر از تهران به کنگاور برویم حدود 530 کیلومتر در پیش داریم. از تهران سه مسیر تا کنگاور هست. یکی از این راه‌ها مسیر همدان به کنگاور است که از جاده 48 می‌گذرد. مسیر دیگر، مسیر کرمانشاه به کنگاور و دیگری هم مسیر نهاوند به کنگاور است. در ۲کیلومتری شمال شرقی کنگاور هم به چشمه صیفور می‌رسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرس استان کرمانشاه، شهرستان کنگاور

با هم به چشمه صیفور کنگاور در استان کرمانشاه سفر کردیم. این سفر مجازی با ره بال آسمان به دلتان نشست؟ اگر تجربه سفر به این چشمه را دارید، در کامنت‌ها برایمان بنویسید. تجربه‌هایتان همیشه برای ما ارزشمند هستند.

5/5 (6 نظر)
2 نظرات
  1. سارا می گوید

    مرسی که مقاله هاتون رو با در نظر گرفتن همه جوانب می‌نویسید. دقیقا با خوندن متن به همه سوالاتم جواب داده شد.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونم سارای عزیز. این پیام پر از مهر شما به من و تیم تولید محتوای ره بال آسمان، انرژی مضاعفی می‌ده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.