موزه های تبریز | قاب جاویدان تاریخ، فرهنگ و هنر

0

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و یکی از مهم‌ترین شهرهای شمال غرب ایران است؛ اما چه چیزی موزه های تبریز را جزء بناهای مهم این شهر می‌کند؟ این شهر با تاریخ و فرهنگی غنی، آثار جذاب بسیاری دارد که هرکدام قصه‌هایی برای گفتن دارند و سالانه گردشگران زیادی را به سوی خرید بلیط وسایل نقلیه مختلف مانند بلیط هواپیما تبریز می‌کشانند تا راهی این شهر جذاب شوند. برخی از عصر باستان سخن می‌گویند؛ برخی عطر و بوی دوره اسلامی را می‌دهند؛ برخی شاهان قاجار را به تصویر می‌کشند و برخی آثار هنری یا علمی را به‌ نمایش می‌گذراند؛ پس می‌توان به جرئت گفت سفری به تبریز که به بازدید از موزه‌های آن ختم نشود، ناقص است! شاید شما هیجان داشته باشید هرچه زودتر جهان وسیع در پس موزه های تبریز را کشف کنید؛ پس در ادامه با ما همراه باشید، تا با این دیدنی‌های رنگارنگ تبریز بیشتر آشنا شویم.

خانه یا موزه مشروطه تبریز

عکس موزه مشروطه تبریز

خانه مشروطه یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تبریز است که در سال ۱۲۴۷ شمسی توسط حاج ولی معمار بنا شد. این خانه محل تجمع بسیاری از شخصیت‌های نامدار تاریخ قاجار نظیر ستارخان و باقرخان بوده است. این خانه نهایتاً در سال ۱۳۷۵ تبدیل به موزه مشروطه شد و امروزه با داشتن عناصر فراوانی از دوره قاجاریه، جزء غنی‌ترین موزه های تبریز به‌شمار می‌رود.

هزینه بازدیدبازدیدکنندگان ایرانی: ۲۵۰۰ تومان
بازدیدکنندگان خارجی: ۱۵ هزار تومان
ساعت کارنیمه اول سال: از ۹ تا ۱۹:۳۰
نیمه دوم سال: از ۹ تا ۱۷:۳۰
آدرستبریز، خیابان شهید مطهری، روبه‌روی مسجد جامع، خانه مشروطه

موزه آذربایجان تبریز

عکس موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان یکی از مهم‌ترین موزه های تبریز و استان آذربایجان شرقی است. این موزه توسط اسماعیل دیباج با الهام از سبک معماری محلی در آذربایجان طراحی شده و دومین موزه باستان‌شناسی ایران محسوب می‌شود. موزه آذربایجان تبریز آثار هنری و تاریخی متعددی مربوط به دوران اسلام و پیش از اسلام در خود جای داده است که بی‌شک شما را به‌وجد خواهند آورد.

هزینه بازدیدبازدیدکنندگان ایرانی: پنج هزار تومان
بازدیدکنندگان خارجی: ۱۵ هزار تومان
ساعت کار9 صبح تا 7 شب
آدرستبریز، خیابان امام، کنار مسجد کبود

موزه ارامنه تبریز

این موزه که با نام موزه کلیساهای خلیفه گری ارامنه آذربایجان نیز شناخته می‌شود، موزه‌ای داخل کلیسای مریم مقدس تبریز است. این کلیسا و این موزه مملوء از آثار مهم و تاریخی فرهنگ ارامنه و مسیحیت بوده و جزء متفاوت‌ترین موزه های تبریز به حساب می‌آید. توجه کنید که اگر شما مسیحی نیستید، برای بازدید از این کلیسا به مجوز کتبی از بخش اقلیت‌های مذهبی اداره ارشاد نیاز دارید. در صورت دریافت مجوز شما می‌توانید به مدت نیم ساعت از این کلیسا دیدن کنید و زمان مشخصی برای بازدید وجود ندارد.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت کارهمه‌روزه به مدت نیم ساعت با هماهنگی قبلی
آدرستبریز، انتهای خیابان شریعتی (شهناز شمالی)، نبش میدان نماز

موزه استاد بهتونی

موزه استاد بهتونی یکی از جالب‌ترین موزه های تبریز است که شاید خاطره بازدید از آن را هیچ‌گاه فراموش نکنید. این موزه به‌عنوان اولین موزه شخصی کشور شناخته می‌شود و دارای ده هزار اثر از آثار گوناگون استاد محمدحسن بهتونی است. در این موزه مجسمه‌های متنوعی از خشکبار، تنقلات، غذاهای آذربایجانی، غذاهای خارجی، خشکبار، داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها و آداب و رسوم و بسیاری از موضوعات دیگر وجود دارد. استاد بهتونی یکی از هنرمندان بزرگ تبریز بوده که مجموعه این موزه را در طی ۴۷ سال تلاش و کوشش خود خلق کرده است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت کار9 صبح تا 2:30 ظهر
آدرستبریز، خانه هنر، روبه‌روی هنرستان وحدت

موزه بازار و مشاغل تبریز

اگر دوست دارید با مشاغل سنتی گذشتگان آشنا شوید و گوشه‌ای از فرهنگ و زندگی قدیم را لمس کنید، موزه بازار و مشاغل تبریز مناسب شماست. این موزه یکی از جذاب‌ترین موزه های تبریز است که با اشیای عتیقه، جذاب و گوناگون، به معرفی ۱۲ شغل مختلف قدیمی می‌پردازد. اقلام این موزه به دست کلکسیون‌دار مشهور تبریز، آقای سرابی تهیه شده و در سه طبقه به نمایش گذاشته شده‌اند. پس اگر سفر به تاریخ و فرهنگ ایران را دوست دارید، این موزه را از دست ندهید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت کارپنج‌شنبه‌ها از ۱۹ تا ۱۶
بقیه روزهای هفته از ۹ تا ۱۶
آدرستبریز، انتهای بازار، نقطه اتصالی بازار به مهرانه رود، کنار یخچال صادقیه

موزه تاریخ طبیعی تبریز

عکس موزه تاریخ طبیعی تبریز

اگر از تماشای انواع حیوانات تاکسیدرمی شده لذت می‌برید، موزه تاریخ طبیعی تبریز را از دست ندهید. این موزه یکی از کامل‌ترین و گسترده‌ترین موزه های تبریز و شمال‌غرب ایران در زمینه تاریخ طبیعی است. این موزه در سال ۱۳۷۲ با ۲۰۰ مترمربع تأسیس شد. در این موزه انواع گوناگونی از حیوانات از جمله ۴۹ گونه پرنده، ۹ گونه‌ آبزی، ۳۸ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده، دو نوع سنگواره و چندین نمونه از بندپایان و سخت‌پوستان وجود دارند. همچنین توضیحاتی کنار این حیوانات قرار گرفته که شما را بیشتر با آن‌ها آشنا می‌کند.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت کارهر روز از ۸ تا ۱۴ به جزء جمعه‌ها و تعطیلات رسمی
آدرستبریز، خیابان آزادی، اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی

موزه تمبر تبریز

تمبرها روزگاری جزء اشیایی ساده در سیستم پستی ایران بوده و امروزه به عنوان عتیقه‌ای جذاب و گران‌بها به‌شمار می‌روند. این موزه تازه‌تأسیس نخستین خانه موزه تمبر ایران محسوب می‌شود. این موزه در خانه مجتهدی‌ها احداث شده که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و ازاین‌رو بافت تاریخی خانه حس‌وحال خاصی را به موزه می‌دهد. تمبرهای این موزه از سال ۱۳۴۱ تاکنون جمع‌آوری شده و در قالب ۲۰۰ قاب شیشه‌ای شیک به نمایش گذاشته شده‌اند.

آدرس: تبریز، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه پیرسمساری

موزه سفال (خانه سفال) تبریز

عکس موزه سفال تبریز

موزه سفال، همان طور که از نامش پیداست، بهترین جا برای عاشقان سفال و سفالگری است. این موزه نیز مانند بسیاری از موزه های تبریز ابتدا خانه‌ای قدیمی بوده و بعداً به موزه تغییر کاربری داده است. در این موزه آثار سفالگران مشهوری همچون عباس قابچی، احمد قابچی و فریده تطهیری مقدم به نمایش گذاشته شده‌اند. فروشگاهی برای فروش آثار سفالگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آنجا سوغات تبریز را تهیه کنید. علاوه بر این‌ها اگر به یادگیری سفالگری علاقه دارید، می‌توانید در کلاس‌های آموزش سفالگری این موزه شرکت کنید. تمامی مراحل سفالگری به روش سنتی را نیز می‌توان در این موزه مشاهده کرد.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت کار9:30 صبح تا 4:30 عصر
آدرستبریز، خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه صرافلار، پلاک ۱۰۰

موزه سنجش تبریز

خانه سلماسی یکی از قدیمی‌ترین خانه های تاریخی تبریز مربوط به ابتدای حکومت قاجار است که با معماری جذاب خود، امروزه به‌عنوان یکی از زیباترین موزه های ایران به نام موزه سنجش فعالیت می‌کند. ساختمان این خانه با معماری قاجار و گنبد و ستون‌های باشکوه ساخته شده و حوض بزرگ حیاط عمارت، روح نوستالژيک خانه را زنده نگه می‌دارد. اشیاء و ابزارهای قدیمی گوناگونی در این موزه نگه‌داری می‌شوند که برخی از آن‌ها شامل سنگ‌وزنه‌ها، ترازوهای زرگری، قطب‌نماها و ابزارهای علم نجوم و هواشناسی می‌شوند.

هزینه بازدیدبازدیدکنندگان ایرانی: ۲۵۰۰ تومان
بازدیدکنندگان خارجی: ۱۵ هزار تومان
ساعت کاربهار و تابستان: از ۸ تا ۱۴:۳۰
پاییز و زمستان: ۹ تا ۱۵
آدرستبریز، خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، پشت ساختمان شهرداری، بن‌بست سلماسی

موزه سنگی تبریز

تمدن‌های باستانی جزء جذاب‌ترین دوره‌های تاریخ هستند که از آن‌ها آثار چندانی باقی نمانده است. بخشی از این آثار در موزه سنگی تبریز جمع شده‌اند. در این موزه سنگ‌نگاره‌های هنری و تاریخی متنوعی وجود دارند که قدمت آن‌ها به بیش از سه هزار سال پیش می‌رسند. هرکدام از آثار به‌نحوی از گذشتگان و زندگی آن‌ها سخن می‌گویند. همچنین موزه سنگی برخلاف بیشتر موزه های تبریز در فضایی باز و زیبا قرار دارد.

آدرس: تبریز، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان ورزش

موزه شهریار

موزه شهریار روزگاری خانه شاعر معاصر ایران، استاد شهریار بوده است. این خانه سومین منزل ایشان بود، تا اینکه پس از درگذشت ایشان، در سال ۱۳۶۷ این خانه توسط شهرداری تبریز خریده شد و با موافقت خانواده شهریار به موزه تبدیل گردید. در این موزه بیش از ۵۰۰ اثر مختلف وجود دارد که می‌توانید با تماشای آن‌ها، با زندگی استاد شهریار بیشتر آشنا شوید و ذوق ادبی خود را سیراب کنید. از جمله این آثار می‌توان لوازم شخصی، آثار دستی و چاپی، هدایا و یادبودهای ایشان اشاره کرد.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت کاراز ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و از ۱۵ تا ۱۹
آدرستبریز، خیابان ارتش، محله مقصودیه، خانه استاد شهریار

موزه عصر آهن تبریز

شاید بازدید از موزه عصر آهن یکی از عجیب‌ترین تجربه‌های شما باشد. در این موزه آثار سفالی و گورستان‌هایی از انسان‌های مربوط به عصر آهن وجود دارد. در این گورستان‌ها اجساد مردان با ابزار جنگی، اجساد زنان با جواهرات و اجساد کودکان با اسباب‌بازی دفن شده‌اند. با بررسی این گورها می‌توان به این نتیجه رسید که آیین این مردم مهرپرستی بوده است. درمجموع موزه عصر آهن از جمله موزه های تبریز است که حتماً باید به آن سر بزنید.

هزینه بازدیدبازدیدکنندگان ایرانی: چهار هزار تومان
بازدیدکنندگان خارجی: ۵۰ هزار تومان
ساعت کاراز 9 صبح تا 2:30 ظهر
آدرستبریز، خیابان امام خمینی، چهارراه شهید بهشتی، انتهای خیابان کهنه

موزه عمارت شهرداری تبریز

نمایی از عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز یکی از جذاب‌ترین بناها و موزه های تبریز است. این بنا در مرکز شهر و در میدانی مشهور به میدان ساعت قرار دارد و شروع ساخت آن به سال ۱۳۱۴ بازمی‌گردد. این موزه از تالارهای گوناگونی از جمله فرش، دوربین‌های قدیمی، هنرهای معاصر، دفاع مقدس، خط و خوش‌نویسی و تالارهای مختلف دیگری تشکیل شده است که هرکدام از این تالارها آثار جذاب و دیدنی متعددی دارند. تالار فرش یکی از مهم‌ترین بخش‌های این موزه است که فرش‌های ارزشمندی مربوط به ۱۱۰ سال پیش را در خود نگه می‌دارد.

هزینه بازدید۴هزار تومان
ساعت کارهر روز از ۸ تا ۱۸، به جزء تعطیلات رسمی.
آدرستبریز، خیابان امام، میدان ساعت

موزه قاجار تبریز

عکس موزه قاجار تبریز

امیرنظام گروسی یکی از نویسندگان و شخصیت‌های سیاسی دوران قاجار بود که در دوره ناصرالدین عمارت باشکوهی برای خود ساخت. این عمارت زیبا امروزه تبدیل به یکی از موزه های تبریز به نام موزه قاجار شده است. معماری و طراحی این بنا تمام عناصر چشم‌نواز عصر قاجاریه را در خود جای داده است. علاوه بر آن آثار قدیمی و گوناگونی در این موزه وجود دارند که شما را بیش از پیش با دوران قاجار و ایران قدیم آشنا می‌کنند. فروشگاه صنایع دستی نیز در این موزه وجود دارد که می‌توانید از آن سوغاتی تهیه کنید.

هزینه بازدید۳هزار تومان
ساعت کاراز 9 صبح تا 6 عصر
آدرستبریز، محله ششگلان، کنار بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار

موزه قرآن و کتابت

تصویری از موزه قرآن و کتابت

اگر به تاریخ و هنر اسلامی علاقه دارید، موزه قرآن و کتابت را از دست ندهید. در این موزه نسخه‌های گران‌قدری از قرآن از دوره‌های مختلف تاریخ، ظروف سفالی، قلمدان‌ها، انواع پلاک‌های فلزی، نسخ خطی و بسیاری آثار خیره‌کننده دیگری وجود دارد. آثار خوش‌نویسی هنرمندانی نظیر محمدحسین تبریزی، میرزا طاهر خوش‌نویس، میرعماد حسنی و درویش عبدالمجید نیز در این موزه قابل‌مشاهده است.

هزینه بازدید۳هزار تومان
ساعت کاراز 8 صبح تا 3 عصر
آدرستبریز، مسجد صاحب الامر، میدان صاحب آباد

موزه محرم تبریز

اگر شما هم به ایام عاشورا و محرم ارادت به‌خصوصی دارید، بد نیست با موزه محرم تبریز بیشتر آشنا شوید. این موزه اولین موزه مردم‌شناسی محرم در ایران است که در یکی از خانه های تاریخی تبریز قرار دارد. در این موزه ابزار، وسایل و آثار هنری گوناگونی قرار گرفته‌اند که هرکدام به‌نحوی یادآور واقعه تلخ کربلا هستند. دقت کنید هنگام بازدید از این موزه عکس‌برداری با فلش ممنوع است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت کاراز 8 صبح تا 3 عصر
آدرستبریز، انتهای خیابان (راسته کوچه) شهید مطهری، نبش ایستگاه آتش‌نشانی، داخل کوچه شهید احمد گوگانی، پلاک ۲۲

حتی با این سفر کوتاه همراه ره بال آسمان به موزه های تبریز، تاریخ، فرهنگ و هنر پرمایه ایران را می‌توان بیش از پیش حس کرد؛ پس پیشنهاد می‌کنیم فرصت را از دست ندهید و هرچه زودتر با خرید بلیط قطار تبریز یا بلیط اتوبوس تبریز سفر واقعی خود را به این شهر رویایی ایران آغاز کنید. شما کدام موزه تبریز را بیشتر دوست دارید؟ آیا موزه‌ای می‌شناسید که در این فهرست موزه های تبریز نبود؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

بله. کلاس‌های آموزشی سفالگری در این موزه برگزار می‌شوند.

اگر مسیحی نیستید، برای بازدید از این موزه نیاز به مجوز و هماهنگی قبلی دارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.