روستای شادکام کجاست؟ | روستای سرو هزارساله

6

اگر در بین کویرگردی‌های یزد دلتان هوای چشمه‌های کوهستان را کرد، احتمالاً روستای شادکام یکی از بهترین گزینه‌هاست. روستایی که بودنش در منطقه‌ای گرم و کویری حکم بهشت را دارد. امروز کوله‌بارمان را برای رفتن به این بهشت کوچک می‌بندیم.

روستای شادکام کجاست؟

به استان یزد در مرکز ایران که برویم، از بین شهرستان‌هایش مسیرمان جایی در ۴۵کیلومتری شهرستان بافق است.

آب‌وهوای روستای شادکام | تافته‌ای جدا بافته از گرمای یزد

تصویری از روستای شادکام

اسم یزد و بافق را که آوردیم، شاید ذهنتان به سمت مرکز ایران و هوای گرم‌ و خشک آن منطقه رفته باشد؛ اما شادکام تافته‌ای جدا بافته در این منطقه است، جایی خنک و خوش‌آب‌وهوا. این روستا خنکایش را مدیون هم‌نشینی با کوه است. جاده این روستا هم با پیچ‌وخم جاده‌های باریک کوهستانی‌اش شروع می‌شود.

خانه‌ها و مردم روستای شادکام | همیشه خون‌گرم و شاد

مردم روستا همیشه خون‌گرم‌اند و صفای دلشان به هزاران تجمل می‌ارزد. اگر با اهالی شادکام هم‌صحبت شوید، حتماً حال دلتان بهتر می‌شود. آداب‌ورسوم مناطق مختلف ایران هم که همیشه حرفی برای گفتن دارد. در روستای شادکام خانه‌ها گلی است و کوچه‌ها باریک، دیوار خانه‌ها هم سنگ‌چین است.

اگر اهل عکاسی هستید، همه‌چیز برای ثبت عکس‌هایی با پس‌زمینه‌ای زیبا مهیاست.

جاذبه های گردشگری روستای شادکام | تماشایی و خیره‌کننده

  • چشمه‌ روستای شادکام | دروازه‌ای به‌سمت بهشت

اگر کمی کوه‌نوردی کنیم، به چشمه جوشان شادکام می‌رسیم. این چشمه جای دوری نیست و فقط ۳ کیلومتر با روستا فاصله دارد. بعد از گذشتن از پیچ‌وخم این مسیر کوتاه در کوه، به جایی می‌رسیم که محلی‌ها به آن دروازه بهشت می‌گویند. هوای دروازه بهشت مرطوب‌تر و خنک‌تر از روستاست. چشمه شادکام هم همین حوالی است.

تصویری از چشمه ی جوشان شادکام

چشمه جوشان شادکام ۵هزار سالی عمر دارد و به زمان تمدن کاریزی می‌رسد. خیلی‌ها هم فقط برای تماشای این چشمه به روستای شادکام می‌آیند. عمق این چشمه کم است و برکتش زیاد. بچه‌های روستا در این چشمه بازی می‌کنند و صدای شادی‌شان دروازه بهشت را پر می‌کند. چه خشک‌سالی باشد و چه ترسالی، از آب چشمه شادکام کم نمی‌شود و سخاوتش همیشه پابرجاست. در کنار این چشمه لوله‌های آب هم هست تا آب چشمه را به مردم روستا برساند.

اگر خوش‌شانس باشیم در مسیر رسیدن به چشمه، در چشم‌اندازهای بی‌نظیر منطقه، شاید آهوی وحشی هم ببینیم.
  • سرو هزارساله | نماد روستا

در استان یزد ۵۰ درخت کهن‌سال زندگی می‌کنند که هر درخت داستان شنیدنی خودش را دارد. یکی از این درخت‌ها سرو هزارساله روستای شادکام است. حالا که زبان درخت‌ها را نمی‌دانیم، شاید بهتر است پای صحبت محلی‌ها بنشینیم. آن‌ها داستان‌های جالبی درباره این درخت‌ دارند که به باورهای اعتقادی‌شان برمی‌گردد.

سرو هزار ساله روستای شادکام ۳۵ متر بلندا دارد و بلندای تاج آن ۶ متر است. سرو همیشه نماد استواری و سرسبزی است؛ اما این سرو هزارساله نماد روستا هم هست که آن را در فهرست آثار طبیعی ایران هم ثبت کرده‌اند.

سوغاتی های روستای شادکام | هدیه‌ای کم‌نظیر و زیبا

شادکام روستای کوچکی با ایده‌ها و کارهای بزرگ است. مردم روستا نمایشگاهی دائمی راه انداخته‌اند تا گردشگرها بدون سوغاتی به خانه برنگردند. در این نمایشگاه می‌شود صنایع‌دستی، داروهای گیاهی دست‌چین و غذاهای محلی شادکام را تهیه کرد. خانم‌های روستا هم نان محلی می‌پزند، نانی که عطرش برای همیشه در خاطراتتان می‌پیچید.

یادتان نرود که خرید از این نمایشگاه کوچک به قلب‌های بزرگی کمک می‌کند.

بهترین زمان سفر | بهار و تابستان

فصل بهار و تابستان بهترین فصل سفر به روستای شادکام است. نگران نباشید، در این فصل‌ها هم هوای روستا خنک و مرطوب است.

اقامتگاه های بوم‌گردی روستای شادکام | لذت زندگی در طبیعتی ناب

آب‌وهوای روستا هر کسی را برای ماندن در شب مصمم می‌کند. در شادکام به‌همت مردمش اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم به راه است. می‎‌توانیم شب را در اقامتگاه بوم گردی سرای بهشت شادکام به صبح برسانیم یا خانه سنتی بی بی گل.

فضای سنتی اقامتگاه‌ها حال‌وهوای دیگری دارد. تخت‌های چوبی و گلدان‌های آویز حیاط روحتان را تازه می‌کند. غذای محلی هم که همیشه تجربه‌ای هیجان‌انگیز است.

کشاورزی در شادکام | سرمایه‌ای برای مردم روستا

اداره منابع طبیعی بافق با همکاری اهالی محلی روستا برای توسعه صنعت کشاورزی در سال ۱۳۹۸ اقدام‌هایی کردند. این اداره ۳۵۰ نهال بادام کوهی، بنه و انجیر وحشی را در زمین‌های اطراف روستا با عملیات بیومکانیکی کاشت. این درختان سرمایه‌ای برای مردم روستا و توسعه آن هستند.

جاهای دیدنی استان یزد | شهر بادگیرها و قنات‌ها

استان یزد یکی از زیباترین استان‌های ایران است، شهر بادگیرها و قنات‌ها. معماری آن زبانزد است و دومین شهر تاریخی ایران هم هست. زیبایی طبیعی کویر را که کنار جاذبه های تاریخی یزد بگذاریم، اسم این شهر به فهرست مقصد سفرهایمان اضافه می‌شود.

چند تا از این جاذبه‌های تاریخی را برایتان می‌گذاریم، دیدنشان با شما:

  • آتشکده یزد؛
  • خانه لاری‌ها؛
  • باغ دولت‌آباد؛
  • دخمه زرتشتیان؛
  • بقعه دوازده امام؛
  • آب‌انبار شش بادگیری؛
  • موزه آب در خانه کلاهدوزها؛
  • زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه؛
  • مسجدجامع یزد با کاشی‌کاری‌های آبی.
  • جاهای دیدنی بافق | از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی یزد

بافق از پرطرفدارترین شهرهای یزد است که از دیدنی‌های یزد هم رد و نشانی دارد. ارگ عبدالرضاخان بافقی که ارگی قجری است هم از بناهای دیدنی یزد است. بافق از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی یزد به روستای شادکام است. اگر چند جای دیدنی دیگر بافق را بخواهید بهتر است به قلعه باقرآباد، چشمه پیروزه، دره سنگاب بیشه و ریگزارهای شن هم سری بزنید.

دسترسی به روستای شادکام

در حوالی ۴۵کیلومتری بافق، روستایی هست به نام شادکام، در دره‌ای تنگ در دل کو‌ه‌های یزد. مقصدمان همین‌جاست. اگر هنوز هم کمی در مسیر مردد هستید گوگل مپ را امتحان کنید، حتماً کارتان را راه می‌اندازد. جاده‌هایی که به این روستا می‌رسد آسفالت اما کم‌عرض‌اند. در طول مسیر هم دهانه پل‌های زیادی را می‌بینید. احتیاط کنید، رانندگی در این مسیر حواس جمعی می‌خواهد.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:استان یزد، ۴۵کیلمتری شهرستان بافق

آنچه از روستای شادکام می‌دانستیم برایتان گفتیم. روستاهای ایران همگی دیدنی و جذاب‌اند. اگر مثل ما مشتاق دیدار این روستا هستید، ره بال آسمان را به هم‌سفری بپذیرید تا حظش را ببریم. اگر قبلاً گذرتان به روستای شادکام افتاده است، تجربه‌تان را در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

در استان یزد، ۴۵کیلومتری شهرستان بافق.

بله، اقامتگاه بی‌بی گل، اقامتگاه بوم‌گردی سرای بهشت شادکام.

دروازه بهشت، سرو هزارساله، چشمه جوشان، نمایشگاه صنایع‌دستی.

سرو هزارساله روستای شادکام نماد این روستاست که در فهرست آثار طبیعی ایران هم ثبت شده است.

4.3/5 (3 نظر)
6 نظرات
  1. سعید می گوید

    بدون شک یکی از ده مکان زیبای ایرانه

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، ممنونیم که حس و نظرتون رو با ما در میون گذاشتید.

  2. رها می گوید

    سرو هزارساله!!!!!!!!!!! هزار سال پیش می‌شه کدوم سلسلۀ پادشاهی ایران؟ یا خود خداااا. می‌گن هر سال یه حلقه به تنۀ درخت اضافه می‌شه؛ یعنی این درخت الآن هزارتا حلقه داره؟؟؟؟ می‌دونین این عدد چه قطری می‌شه؟؟ اصلاً زبانم قاصره!!!!!!!!!!!!!!!!! آقا یا خانمی که این سر رو کاشتی، چه دست سبزی داشتی، چه ردی از خودت گذاشتی. چقدر دستت برکت داشت.
    فقط یه سوال برام پیش اومده، توی اون بخش کشاورزی اون عکس سمت چپی که یه درخت با میوه‌های رنگی‌رنگیه اون اسمش چیه؟ من تا حالا یه همچین درختی ندیدم یا شاید دیدم و انقدر رنگی نبوده، اگه کسی لطف کنه بهم بگه ممنون می‌شم واقعاً.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رهای عزیز، خیلی متن پر از احساسی نوشتید.
      اون درخت واقعیه و نظیرش هم در ایران کم نیست.
      اون میوه هم اسمش بنه یا پسته کوهیه.
      در دامنه‌های زاگرس، تعداد بی‌شماری از این درخت وجود داره که از قضا همه هم زیبا و رنگی هستند.

  3. محمد رضا زمانيان می گوید

    روستای زیبایی است در دل کویر من چندین مرتبه از این روستا دیدن کردم

    1. بانو تقیان می گوید

      محمدرضای عزیز، بسیار سپاس از انتقال تجربه‌تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.