جاهای دیدنی بافق | راهنمای سفر بافق

0

شهرستان بافق، در استان یزد، بیش از هر چیز به معادنش مروف است. البته وجود این معادن تنها دلیل استقبال مردم از این شهر نیست. طبیعت کویری و آثار تاریخی از جمله جاذبه‌های این شهر هستند. ما در این مقاله بنا داریم امروز به جاهای دیدنی بافق بپردازیم. همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بافق کجاست؟

بافق، یکی از شهرستان‌های استان یزد و مرکز بخشی هم‌نام خودش است. شهرستان بهاباد در شرق این شهر و استان کرمان در جنوب آن قرار دارد. بزرگ‌ترین در شمال غربی این شهر قرار گرفته است. بافق از مناطقی است که معادن مهمی دارد و سنگ آهن این شهر تأمین‌کننده مواد اولیه صنعتی در کشور است. این شهر دارای معادن گچ و سرب هم هست؛ به این دلیل، معادن نقش مهمی در اقتصاد مردم این خطه دارند.

بهترین زمان سفر به بافق | بهار دل‌انگیز

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

استان یزد به علت دوربودن از سفره‌های آب زیرزمینی، کم‌بودن میزان بارندگی و زیادبودن سرعت تبخیر آب، جزو استان‌های خشک کشور است. بافق نیز که در این استان قرار گرفته، از این قاعده مستثنی نیست. بیشتر بارندگی‌ها در شهرهای کویری استان یزد، در فصل زمستان صورت می‌گیرد. به همین دلیل هم هست که بهار با هوای متعادلش، بهترین زمان سفر به بافق محسوب می‌شود.

طبیعت بافق | خشک و کویری شوره‌زار و متفاوت

تصویری از طبیعت کویر بافق

این شهرستان دو منطقه حفاظت شده کوه بافق و شکار ممنوع آریز دارد. کوه بافق در سال‌های دورتر فقط منطقه شکار ممنوع بود و در دهه 70 خورشیدی جزو مناطق حفاظت شده مرکز ایران قرار گرفت. این کوه در 10کیلومتری شمال شرق شهر قرار دارد. این ناحیه، کوهستانی است و دارای دشت و تپه ماهور است. گونه‌های گیاهی این ناحیه شامل ارس، گز، چوبک، خارشتر، بادام کوهی، تاغ، درمنه و قیچ و… می‌شود. جالب است بدانید این منطقه دارای جنگل‌های ارس است و از آنجا که از دوران سوم زمین‌شناسی باقی مانده، اهمیت خاصی دارد.

تصویری از کویر بافق

بزرگ‌ترین رود شهر نیز رود شور است که از استان کرمان شروع می‌شود و در شوره‌زار بافق که با نام کویر درانجیر معروف است، به انتها می‌رسد. منطقه حفاظت‌شده کوه بافق محل زیست چند یوزپلنگ آسیایی است و علاوه بر این قوچ، میش، گربه وحشی، شغال، هوبره، تیهو، افعی، مار جعفری و بزمجه نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی بافق | کویر و شن‌های روانش

  • روستای شادکام

روستای شادکام دارای باغ‌های زیبا، کوچه‌های باریک و مردمانی مهمان‌نواز است. سرو هزار ساله‌‌ای هم در این روستا زندگی می‌کند. روستای شادکام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

  • قطرم

تصویری از طبیعت سرسبز روستای قطرم بافق

قطرم، روستایی بکر در نزدیکی شهر بافق است. طبیعت زیبا و تاریخ کهن، از ویژگی‌های این روستاست و نماد این قدمت نیز قلعه‌ای به نام قلعه دختر است که در این روستا قرار دارد.

  • کویر بافق

تصویری از کویر بافق

کویر بافق نقطه‌ای با زمین‌های شور است که در شرق یزد قرار گرفته. نکته قابل توجه درباره این کویر، سختی و خطرناک‌بودن رانندگی در آن است؛ چرا که نمک‌زار این کویر روی سطح کم‌عمقی از آب یا لجن قرار گفته است.

  • شن های روان صادق آباد

تصویری از شن های روان صادق آباد

یکی از نقاط گردشگری این شهرستان، شن های روان صادق آباد است که در 17 کیلومتری بافق و در کنار روستای صادق آباد واقع شده است. این منطقه تا چند سال قبل ناشناخته بود؛ ولی در سال‌های اخیر برای شناساندن آن کوشش‌هایی صورت گرفته است. این منطقه برای انجام ورزش‌هایی مثل بدمینتون، والیبال ساحلی، کویرنوردی و… مناسب است.

تاریخچه بافق | شهر در گذر تاریخ

نمایی از شهر بافق

تاریخ این شهر در سال‌های آغازین حکومت اسلامی بر ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ اما شواهدی در دست است که این شهر در عصر سلجوقیان پر رونق بوده است. در عصر صفویان و در عهد حکومت شاه عباس صفوی، از تفنگچیان این شهر یاد شده و این طور عنوان شده که آن‌ها در جنگ با عثمانی شرکت داشته‌اند. لازم به توضیح است که حکومت بافق و بهاباد در زمان صفویان واحد بوده است. مورخان قرن سیزدهم نیز از این شهر یاد کرده و شیروانی آن را ناحیه‌ای مستحکم دارای آب‌وهوای گرم خوانده است.

بناهای تاریخی بافق | یادگاری به درازای تاریخ

  • قلعه باقرآباد

تصویری از بنای تاریخی قلعه باقرآباد بافق

بنای تاریخی قلعه باقرآباد ساخته شده در عصر قاجار به منظور انبار غلات و پناه‌جستن مردم در مواقع اضطراری ساخته شده است. این قلعه در سه مرحله بنا شده و مصالح به‌کاررفته در آن خشت و گل است. ابتدا برج‌ها و سپس حصار دور آن بنا شده است. قلعه دارای جایگاه‌هایی برای تیراندازان بوده است که بیانگر نقش دفاعی آن است. مکان این قلعه در شمال شهر است و بهتر است در فصل‌های خنک‌تر سال به آن سفر کرد.

  • اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز

به تصاویر بالا نگاه کنید. خودتان متوجه می‌شوید که چرا باید اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز یکی از زیباترین جاهای دیدنی بافق باشد. این اقامتگاه یکی از جاهای دیدنی اطراف یزد است که در منطقه گردشگری باقراباد قرار دارد. زیبایی خاص و طبیعی این اقامتگاه باعث می‌شود سالانه افراد بسیاری برای شب‌مانی به این منطقه بیایند. اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز  یک هتل سنتی زیبا در دل کویر است که از زمان زندیه باقی مانده. اگر به این منطقه رفتید، حتماً سری به اقامتگاه بزنید.

بناهای مذهبی بافق | نمادی از حضور خدا بر روی زمین

  • امامزاده ظهیرالدین

تصویری از امامزاده ظهیرالدین

به عقیده اهالی محلی، شخصی که در امامزاده ظهیرالدین به خاک سپرده شده، برادر امام هشتم شیعیان است و این امر به خاطر لقب این امامزاده، یعنی ظهیرالدین، صورت گرفته که برای نوادگان امام جعفر صادق استفاده می‌شده است. لقب این امامزاده بر سردر اصلی با اشعاری نوشته شده است.

  • مزار قاضی میرجعفر

تصویری از امامزاده میر جعفر

مزار قاضی میرجعفر نیز مربوط به عصر قاجار و جزو آثار ثبت شده ملی است. این مزار در 2کیلومتری شهرستان قرار گرفته است. معماری این بنا، ایرانی‌اسلامی و مصالح به‌کاررفته در آن خشت و گل است. جالب است بدانید در اطراف این آرامگاه خانه‌هایی با سبک ساسانی وجود دارد که در زیر خاک قرار گرفته‌اند.

فرهنگ و هنر | بازتاب تمدن باشکوه ایرانی

  •  مشاهیر

شاید بدون اغراق باید این طور عنوان کرد که کمال‌الدین محمد وحشی بافقی، شاعر نام‌دار ایرانی قرن دهم، معروف‌ترین چهره تاریخ بافق است. دوران حیات این شاعر نام‌آور، مقارن با سلطنت سه شاه صفوی یعنی شاه تهماسب، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده بوده است. وی در جوانی به یزد سفر کرد و از محضر دانایان آن شهر بهره جست و سپس در شهر کاشان اقامت گزید. وحشی بافقی در دوران حیات پرثمر خود سفرهایی به بندر هرمز و هندوستان نیز داشت؛ ولی پس از بازگشت از این سفرها در یزد ساکن شد و تا آخر عمرش همان‌جا ماندگار شد.

  • غذاهای سنتی

استان یزد مانند مناطق دیگر کشور ایران دارای غذاهای خاص خود است. آش شولی، آش گندم، آش آلو، آش آبغوره، آش ماش، آش کدو و آش انار از آش‌های معروف این استان به حساب می‌آیند و از غذاهای دیگر این خطه، قیمه نخود، به آلو، کدوی یزدی، کوفته لپه یزدی و کوفته نخودچی را می‌توان نام برد.

اقامت در بافق | شبی در شن‌زار و کویر

تصویری از هتل نیکان بافق

اگر سفرتان به بافق به درازا کشید، نگران محل اقامت نباشید. هتل علمدار و هتل نیکان، دو گزینه مناسب برای اقامت شما در این شهر هستند.

سوغات بافق | یادگاری سفر

تصویری از قره قروت سوغات بافق

سوغات شهر بافق هم شامل خوراکی هم صنایع دست‌ساز است. خرما، کشک و قره‌قوروت و صنایع دستی مانند جارو و پادری از جمله سوغات این شهر کویری هستند.

مسیرهای دسترسی | پیش به سوی سفری متفاوت

برای رسیدن به بافق می‌توان از سه مسیر زمینی، ریلی و هوایی استفاده کرد.

  • مسیر زمینی

بافق از طریق جاده 78 به یزد و از سمت شرق، از طریق همان جاده به زرند کرمان متصل می‌شود. این شهر به‌وسیله جاده سیریز زرند به زرند کرمان متصل می‌شود.

  • راه آهن

بافق از طریق مسیر ریلی نیز در مسیر راه آهن تهران بندر عباس و تهران کرمان قرار دارد.

  • مسیر هوایی

مسیر هوایی بافق هم با فرودگاه یزد که نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر است، قابل دسترسی است.

بافق و کویر زیبا و شن‌های روانش، فرصتی متفاوت برای گردشگری در اختیار شما می‌گذارد. بازدید از جاهای دیدنی بافق را در برنامه سفر خود بگنجانید. دل به کویرهای ایران دهید و روزهایی را در آرامش صحرا سفر کنید. اگر هم خاطره یا نظری درباره این شهر دارید، در بخش نظرات بنویسید. ما به دست سایر مخاطبان ره بال آسمان می‌رسانیم.

بافق، یکی از شهرستان‌های استان یزد و مرکز بخشی هم‌نام خودش است

روستای شادکام، کویر بافق، شن های روان صادق آباد، قلعه باقراباد و غیره.

خرما، کشک و قره‌قوروت و صنایع دستی مانند جارو و پادری از جمله سوغات این شهر هستند.

هتل علمدار و هتل نیکان.

استان یزد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.