چشمه آب معدنی خمده فیروزکوه | چشمه‌ای به زلالی اشک چشم

7

برای تفریح در نزدیکی تهران به کجا می‌روید؟ آیا باید عازم مسیرهای طولانی شوید؟ یا اینکه می‌توانید در کمتر از یک ساعت خودتان را به یک چشمه زیبا با آبی زلال برسانید؟ امروز قصد داریم تا شما را با چشمه آب معدنی خمده آشنا کنیم، چشمه‌ای که در نزدیکی تهران واقع شده و یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا این چشمه زیبا و تماشایی را بهتر بشناسید.

چشمه آب معدنی خمده کجاست؟

چشمه آب معدنی خمده در روستایی با همین نام در 20کیلومتری جنوب فیروزکوه و در منطقه‌ای بکر و طبیعی قرار دارد. این منطقه بعد از تنگه واشی، دومین نقطه گردشگری شهرستان فیروزکوه است.

آشنایی با چشمه آب معدنی خمده  | آشنایی با پوشش گیاهی و جانوری

چشمه آب معدنی خمده

چشمه خمده در مسیر رودخانه حبله‌رود قرار دارد. این چشمه اغلب در فصل تابستان میزبان هزاران گردشگر است. آب این چشمه از دل کوه بیرون می‌زند و درون یک استخر سنگی می‌ریزد. این استخر سنگی مکانی مناسب برای آب‌تنی و شنای گردشگران به حساب می‌آید. استخر این چشمه در دو سانس مخصوص آقایان و خانم‌ها فعالیت می‌کند. پس هر کدام از عزیزان می‌توانند از این استخر زیبا لذت ببرند.

از نظر جغرافیایی، این چشمه در مناطق کوهستانی قرار دارد. به‌لطف منابع آب کافی، هوای عالی و خاک حاصلخیز، در دورتادور روستای خمده، باغات میوه به چشم می‌خورد. باغ هلو، آلو، زردآلو، قیصی، گوجه سبز، گردو و درختان بید و تبریزی مهم‌ترین بخش پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند. همچنین بوته‌های زرشک در هر گوشه از این روستا خودنمایی می‌کنند.

به‌خاطر وجود پوشش گیاهی انبوه، پرندگان کوچک بسیاری در این منطقه زندگی می‌کنند. حتی پرندگان شکاری زیبایی همانند شاهین نیز در این حوالی به چشم می‌خورند. در میان بافت کوهستانی روستای خمده می‌توانید شاهد حضور حیواناتی همانند جوجه تیغی، روباه، گرگ، خرگوش و غیره نیز باشید.

تاریخچه چشمه خمده

عکس از چشمه آبگرم خمده فیروز کوه

قدمت این چشمه و مناطق اطراف آن به میلیون‌ها سال می‌رسد؛ اما انسان آن‌قدر مغرور و خودخواه است که حضور خود روی زمین این منطقه را مبدأ تاریخ قرار می‌دهد. در نزدیکی این چشمه، آثاری روی دیوارهای سنگی وجود دارند که نشان می‌دهند هزاران سال پیش، انسان در این منطقه مشغول زندگی بوده است؛ اما این موضوع نشان‌دهنده قدمت واقعی چشمه آب معدنی خمده نیست! در حقیقت این چشمه میلیون‌ها سال است که همین جا حضور دارد و انسان‌ها در دوره‌های مختلف کنار این چشمه زندگی کرده‌اند و از نعمات حضور آن بهره‌مند شده‌اند. خوشبختانه مادر طبیعت در طول همه این سال‌ها از این چشمه تماشایی به‌خوبی محافظت کرده است.

اگر بخواهیم درباره تاریخچه چند سال اخیر چشمه خمده صحبت کنیم، باید بدانید که این چشمه تا همین چند وقت پیش، جزء املاک سپاه پاسداران ایران بود. مردم روستای خمده تلاش بسیاری کردند تا این چشمه را جزئی از املاک و دارایی‌های روستای خود کنند. خوشبختانه مردم روستایی به این مهم دست پیدا کرده‌اند؛ اما برای بهبود وضعیت چشمه، راه درازی را در پیش دارند.

تصویری از چشمه آب معدنی خمده

متأسفانه در طول سال‌هایی که این چشمه جزء املاک سپاه بود، آسیب بسیاری به آن وارد شد. دورتادور این چشمه زباله‌های بسیاری به چشم می‌خورند که برای جمع‌آوری آن‌ها لازم است گروهی از طبیعت‌گردها بسیج شوند. خلاصه که طبیعت منطقه، تاریخ پرفرازو‌نشیبی را به خود دیده است و انگار قرار نیست روی آرامش ببیند.

امکانات گردشگری چشمه خمده

همان طور که اشاره کردیم، این چشمه برای مدت طولانی تحت کنترل و نظارت سپاه پاسداران بود. در طول این مدت، هیچ‌گونه نگهداری از این منطقه نمی‌شد. پس از تلاش فراوان وقتی که مردم روستایی مالکیت این چشمه را به عهده گرفتند، تلاش بسیاری کردند تا امکانات مختلفی را در اطراف آن ایجاد کنند. در حال حاضر یک سرویس بهداشتی نه‌چندان بهداشتی! یک رستوران، یک بوفه و بخش انتظامات در نزدیکی این چشمه مستقر هستند. با وجود آنکه برای ورود به چشمه، باید مبلغی به‌عنوان ورودی پرداخت شود؛ اما شهروندان و گردشگران با توجه به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، امکانات کافی دریافت نخواهند کرد.

عکس از استخر چشمه آب معدنی خمده

دورتادور این چشمه دیوار کشیده شده است. به همین خاطر بانوان عزیز نیز می‌توانند بدون نگرانی از بابت مشرف‌بودن چشمه، در آن شنا کنند و از خواص آب بهره‌مند شوند. سیستم دفع زباله در این روستا اصلاً مناسب نیست. از‌این‌رو در اطراف چشمه نیز شاهد وجود زباله‌های مختلف خواهید بود. امید به آنکه در آینده نزدیک با یک سیستم مدیریتی قوی، این چشمه به یک مکان عالی با امکانات رفاهی و خدماتی مناسب تبدیل شود.

جاذبه های گردشگری چشمه آب معدنی خمده

  • ماهیگیری

عکس از ماهیگیری در چشمه آب گرم خمده

البته امکان ماهیگیری در چشمه آب معدنی خمده وجود ندارد! در حقیقت ماهی یا هیچ‌گونه آبزی در این چشمه زندگی نمی‌کند؛ اما ماهیگیری در رودخانه خروشان حبله‌رود می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. در این رودخانه ماهی‌های آب شیرین متعددی زندگی می‌کنند که بسیار خوشمزه هم هستند! اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید، می‌توانید چوب ماهیگیری را همراه خود بیاورید تا یک ماهی تازه را همان جا روی آتش سرخ کرده و از طعم آن لذت ببرید.

  • آب‌درمانی

عکس ازآب درمانی در چشمه آبگرم خمده

همان طور که اشاره کردیم، آب این چشمه معدنی، دارای خواص بسیاری است. به همین خاطر بسیاری از پزشکان طب سنتی، بیماران خود را در این چشمه آب معدنی درمان می‌کنند. حضور در این چشمه آب معدنی باعث کاهش مشکلات پوستی همانند کک‌ومک یا جوش و همچنین از‌بین‌بردن زخم‌های عفونی می‌شود. گفتنی است با حضور در این چشمه و انجام حرکات ورزشی خاص، می‌توانید به کاهش دردهای مفصلی و استخوانی خود، کمک شایان توجهی کنید.

  • شنا و آب‌تنی

عکس از شنا در آب های چشمه خمده

حتماً لازم نیست به‌منظور درمان در این استخر سنگی و زیبا حضور پیدا کنید. آب چشمه خمده همانند اشک چشم زلال است. با غوطه‌ور‌شدن در آب این چشمه، می‌توانید آرامش را با تمام وجود خود احساس کنید. پس نه فقط برای خواص درمانی، بلکه برای تفریح و آب‌تنی نیز می‌توانید از این چشمه زیبا استفاده کنید. آب‌تنی در این چشمه آن هم در فصل تابستان بسیار لذت‌بخش خواهد بود. آب این چشمه حتی در فصل تابستان نیز بسیار خنک است و می‌تواند دمای بدن شما را چند درجه‌ای کاهش دهد.

  • بازدید از آثار تاریخی

واقعاً در گذشته چه اتفاقاتی رخ داده است؟ حتی قدیمی‌ترین کتب دینی هم چند هزار سال قدمت دارند. پیش از آن روی زمین چه خبر بوده است؟ نکند ما آدم فضایی‌هایی بودیم که به زمین تاختیم و این سیاره را از چنگ مالکان حقیقی آن در آوردیم؟ چه کسی می‌داند؟ به هر حال باید بدانید که آثار تاریخی چند هزار‌ ساله، که حتی گاهی مربوط به قبل از دورانی هستند که تاریخ ایران شکل بگیرد نیز در نزدیکی این روستا وجود دارند. تماشای آثاری که انسان‌هایی مشابه ما آن هم چندین هزار سال پیش روی دیوارهای سنگی به یادگار گذاشته‌اند، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. شاید همین چشمه بخشی از خانه مردم آن دوران بوده است. شاید مادر طبیعت با تمام قوا، بر تمدن انسانی چیره شده و آثار تمدن آن دوران، زیر خروارها خاک نهفته باشد. خلاصه که در نزدیکی این چشمه می‌توانید تمامی این حس‌های مرموز را تجربه کنید.

  • لذت‌بردن از طبیعت روستای خمده

تصویری از طبیعت سرسبز روستای خمده

روستای خمده طبیعت بکر و تماشایی دارد. در این روستا می‌توانید از ترکیب مناظر کوهستانی و باغات پربار میوه لذت ببرید. در این روستا خبری از سروصدا یا آلودگی نیست. زمان با سرعت کمتری در جریان است. مردم با روی خوش با هم صحبت می‌کنند. دیگر برای آنکه یک ثانیه کمتر در ترافیک بمانید تقلا نمی‌کنید. خلاصه که در این روستا می‌توانید زندگی را با معنا و مفهوم واقعی خود تجربه کنید.

  • اقامت در طبیعت

عکس از کمپ در طبیعت سرسبز روستای خمده

اصلاً نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که انسان جزئی از طبیعت است. انسان یکی از برترین گونه‌های حیوان به حساب می‌آید که به قدرت تفکر منطقی و همچنین تکلم مجهز شده است. پس هرگز نمی‌توانیم از طبیعت دور باشیم. همه ما عاشق طبیعت هستیم. این موضوع بخشی از سرشت و فطرت ماست. با حضور در طبیعت روحمان صیقل می‌خورد. آرامشمان بیشتر می‌شود و حوصله بیشتری برای مبارزه با مشکلات زندگی پیدا خواهیم کرد. شما می‌توانید در طبیعت این روستا کنار درختان بید و تبریزی اقامت کنید. چادر بزنید و از سرما به کیسه خواب پناه ببرید. صبح با صدای پرنده‌ای کنجکاو بیدار شوید که روی چادر شما نشسته و می‌خواهد بداند این وسیله عجیب پف‌کرده چیست که دیروز خبری از آن نبود! پس از تماشای این منظره جذاب با چشمان نیمه‌باز درون آب خنک چشمه شیرجه خواهید زد.

خواص درمانی چشمه خمده

این چشمه به‌خاطر وجود املاح معدنی مختلف، دارای خواص درمانی بسیار عالی است. بر اساس تحقیقات انجام شده، آب چشمه خمده به بهبود و التیام بیماری‌های مختلف نظیر درد مفاصل، درد استخوان، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های کلیوی و زردی کمک می‌کند.

بسیاری از پزشکان سنتی که در نزدیکی فیروزکوه طبابت می‌کنند، حضور در این چشمه را برای کاهش علائم امراضی خاص مفید می‌دانند. به‌عنوان مثال افرادی که دچار دیسک کمر یا آرتروز زانو و گردن هستند می‌توانند با حضور در آب این استخر طبیعی، علائم درد خود را کاهش دهند. با توجه به مواد معدنی بسیار خاص و منحصر‌به‌فردی که داخل آب این استخر طبیعی وجود دارد، پوست ما کاملاً ضدعفونی و پاک‌سازی خواهد شد.

تصویری از آب درمانی در چشمه خمده

همه ما انسان‌ها، مخصوصاً کسانی که در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنیم، بافت مرده فراوانی روی پوست خود داریم. در برخی از کلینیک‌های زیبایی، با کمک روش‌های لایه‌برداری، این پوست‌های مرده را از بین می‌برند؛ اما یک روش طبیعی برای آنکه پوستتان بتواند دوباره نفس بکشد، حضور در همین چشمه آب معدنی است.

فراموش نکنید خداوند فرموده که «هیچ دردی وجود ندارد که درمانش در طبیعت نباشد». در حقیقت انگار خداوند متعال تلاش کرده تا برای هر درد و مشکل انسان، یک درمان طبیعی در نظر بگیرد؛ اما ما به دانش محدود شیمیایی خود اطمینان داریم و طبیعت را نادیده می‌گیریم. تا زمانی که وارد آب این چشمه نشوید، متوجه خواص درمانی آن نخواهید شد.

بهترین زمان بازدید از چشمه آب معدنی خمده

عکس از آب چشمه خمده

روستای خمده جزء روستاهای سرد و کوهستانی فیروزکوه به حساب می‌آید. اگر عاشق هوای سرد و خنک در چله تابستان هستید، بهتر است بازدید از این روستا را در سفر تابستانی خود بگنجانید. خب همان طور که حدس زده‌اید، بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این چشمه زیبا محسوب می‌شود. در تابستان خبری از گرما در خمده نیست. آب چشمه هم که هیچ‌گاه گرم نمی‌شود. آب چشمه خمده همیشه سرد است یا حتی در بعضی مواقع روی آن یخ می‌بندد! فقط به یاد داشته باشید از اواسط پاییز، هوای این منطقه بی‌نهایت سرد است. پس اصلاً در 6 ماه دوم سال فکر بازدید از این روستا را نکنید.

جاهای دیدنی اطراف چشمه خمده

تصویری از طبیعت سرسبز اطراف چشمه خمده

اگر به آثار تاریخی و باستانی علاقه‌مند هستید، سری به ضلع شرقی روستای خمده بزنید. در این بخش روی دیواره کوه سنگی، آثاری تاریخی وجود دارد. بر اساس این آثار می‌توان گفت که قدمت حیات در این منطقه به هزاران سال پیش باز می‌گردد. همچنین بین روستای خمده و روستای هرانده، مسیری زیبا برای پیاده‌روی وجود دارد. این مسیر از میان باغات میوه همانند باغ قیسی، زردآلو، گیلاس، آلبالو، گردو، شلیل، هلو و درختان زیبایی همانند تبریزی و بید عبور می‌کند. در طول راه، رودخانه زیبای نمرود نیز شما را همراهی خواهد کرد. در هر قدم از این مسیر می‌توانید صدای رودخانه را که با سنگلاخ‌های سد نمرود دست‌وپنجه نرم می‌کند و جوش وخروشی به‌راه انداخته است را بشنوید.

عکس از غار بونیک

همین طور که پیش می‌روید، با غار شگفت‌انگیز و عجیب «بورنیک» رو‌به‌رو خواهید شد. این غار دارای مسیرها و طبقات پیچ‌درپیچ و متعدد است. گفتنی است که هنوز بعد از گذشت سالیان دراز، بخش‌هایی از این غار ناشناخته باقی مانده است. پس اگر به کشف غارهای عجیب علاقه‌مند هستید، می‌توانید سری به این غار بزنید. در ضمن لازم به ذکر است روستای خمده در فاصله 30‌کیلومتری تنگه واشی قرار دارد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و در طول یک روز از هر دو آن‌ها دیدن کنید.

اقامت در نزدیکی چشمه آب معدنی خمده

در روستای خمده، اقامتگاه بوم‌گردی بسیار زیبایی با نام «باغ چمن» وجود دارد. جالب است بدانید وسعت این اقامتگاه فقط 40مترمربع است و در حقیقت یک اقامتگاه بسیار نقلی به حساب می‌آید. در اقامتگاه باغ چمن می‌توانید از سرویس بهداشتی ایرانی، فرنگی، ایوان و امکانات آشپزی و وسایل خواب استفاده کنید. همچنین رستوران صبودر و سوپرمارکت عمو عباس در نزدیکی این اقامتگاه قرار دارند. پس با اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی باغ چمن، می‌توانید از تمامی امکانات رفاهی و خدماتی بهره‌مند شوید.

تصویری از اقامتگاه بومگردی باغ چمن

خب این اقامتگاه ظرفیت بسیار محدودی دارد. از طرف دیگر همه مسافران با حضور در چنین اقامتگاه‌هایی موافق نیستند. در این صورت می‌توانید در طبیعت تماشایی و سرسبز این روستا کمپ بزنید و از مناظر بی‌نظیر و هوایی خوش لذت ببرید. در نزدیکی این روستا خبری از حضور حیوانات وحشی نیست. پس می‌توانید با خیال راحت در دل طبیعت کمپ بزنید و از هوای عالی و مناظر طبیعی لذت ببرید.

مسیر دسترسی به چشمه آب معدنی خمده

برای دسترسی به این چشمه باید ابتدا وارد جاده تهران – فیروزکوه شوید. بعد عبور از پردیس، بومهن و رودهن، وارد جاده فیروزکوه خواهید شد. در فاصله 10کیلومتری فیروزکوه، تابلو ورودی زرین‌دشت را می‌بینید. از این مسیر حدود 10کیلومتر به‌سمت جنوب بروید تا به روستای خمده برسید. از اینجا به بعد یک جاده خاکی انتظار شما را می‌کشد. حدود 5کیلومتر که در جاده خاکی پیش بروید، چشمه زیبای آب معدنی خمده را پیش روی خود خواهید دید. این روستا در 10کیلومتری جنوب فیروزکوه و 120کیلومتری شمال‌شرق پایتخت قرار دارد. پس یک گزینه عالی برای سفرهای یک‌روزه طبیعت‌گردی به حساب می‌آید.

هزینه بازدیددر سال ۱۴۰۲، حدود ۷۰هزار تومان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان تهران، فیروزکوه، 5 کیلومتری جنوب روستای خمده

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره چشمه های آب معدنی ایران چیست؟ آیا می‌توان چشمه آب معدنی خمده را در لیست زیباترین  چشمه های آب معدنی ایران قرار داد؟ در شمال ایران و استان تهران، کدام چشمه‌ها را می‌شناسید؟ زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران کدام هستند؟ نظرات و تجربیات خود را درباره جاهای دیدنی فیروزکوه و شمال ایران با ما به اشتراک بگذارید.

چشمه آب معدنی خمده در فاصله 120کیلومتری شمال‌شرق پایتخت و 10کیلومتری جنوب فیروزکوه و داخل روستایی با همین نام قرار دارد.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این چشمه محسوب می‌شود.

این چشمه برای بهبود یا درمان مشکلات پوستی و دردهای مفصلی و استخوانی مناسب است.

سرویس بهداشتی، بوفه و رستوران در نزدیکی این چشمه وجود دارند.

فاصله تهران تا روستای خمده 120کیلومتر است.

3.8/5 (9 نظر)
7 نظرات
  1. حسن می گوید

    اولا سایر این عکس های دو بعدی با آنچه واقعی خواهید دید بسیار متفاوت است. غیر از (1) جاده بسیار پر دست انداز و با عرض کم (2) مسیر توریستی به ندرت جای به راحتی پارک کردن دارد یعنی اصلا حاشیه سازی نشده است (3) نقطه پایانی ظاهرا باید آب معدنی باشد. اصلا آب معدنی به منابع زیر زمینی غیر قابل شرب اطلاق می شود که دارای مقدار بسیار کم املاح از جمله گوگرد آزاد می باشد که دارای خاصیت میکروب کشی و قارچ کشی است و برای پوست بدن مفید می باشد. اما این چشمه فقط آب شرب است که متاسفانه در آن ملت می پرند و با هر رخت و لباسی ورجه ورجه می کنند. (4) دم در چند گردن کلفت هستند که از هر اتومبیل فعلا 70 هزار تومان می گیرند چرا؟ کی هستند؟ ابتدا می گفتند از طرف سپاه هستند! این روزها می گویند از طرف فرماندار هستند !!! که امیدواریم بزودی این بساط پول زوری و بی خاصیت را جمع کنند. (5) تمام اطراف چشمه مملو از آشغال است که ملت محترم لطف می کنند از این به بعد رعایت کنند. (6) هیچگونه سرویس بهداشتی وجود ندارد. (7) هیچگونه جای مناسب برای پارک وجود ندارد(8) هیچگونه اقدامی جهت ارایه یک مکان با حداقل شرایط توریستی انجام نشده است یعنی حتی درختکاری مناسبی وجودندارد. (9) به روستاییان اکید سفارش شده که مسافران را راه ندهند تا مجبور باشند از چشمه دیدن کنند. (10) چشمه بسیار کوچک و فضای چشمه جهت شنا و دوش گرفتن هیچگونه مناسبتی ندارد. (11) اصلا ابعاد چشمه حتی مرمت و مناسب سازی نشده است.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنونیم برای توضیحاتتون.
      در متن مقاله هم اشاره شده که بهداشت چندان رعایت نمی‌شه. امیدوارم همه با کمک هم، طبیعت رو نجات بدیم.

  2. ناشناس می گوید

    با عرض درود
    چند ماهی هست که زانو درد داشتم و یک بار هم همچین مشکلی بعد کرونا برام پیش اومد با دارو حل نشد و در نهایت با استخر رفتن مشکلم بر طرف شد. این بار که کرونا گرفتم زانوی پای راستم به مشکل بر خورد!!! چند ماهی بود که درگیر بودم. نمی‌دونم شاید باورتون نشه فقط یک بار از آب معدنی خمده همین هفته پیش استفاده کردم. فعلا که دردی ندارم و موندم که فقط با یک بار استفاده از استخر خمده مشکلم حل شده؟!!! در ضمن از آب هم برای آشامیدن برداشتم و tds آب رو اندازه زدم، عدد ۷۵۰ رو نشون داد که خیلی بالاست.
    در مورد امکانات محل هم بهتر بود حداقل یه سرویس بهداشتی تر و تمیز میزاشتن. پول ورودی که دارید میگیرید حداقل امکانات رو فراهم کنید.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. برای انتقال تجربه‌تون بسیار ممنونیم. امیدواریم سلامتی‌تون رو به‌زودی به دست بیارین.

  3. مسی می گوید

    سلام دوستان عزیز
    اگر کسی می‌تونه راهنمایی کنه
    بنده تور اتباع میبرم
    آیا شرایط ورود برای بازدید از این چشمه برای تور اتباع عزیز هم هست یا خیر.شماره تماس یا راهنمایی هست ممنون میشم همکاری کنید.

  4. فتانه می گوید

    با سلام
    من یک گردشگر هستم .
    روز پنج شنبه ۱۴۰۲/۵/۱۲ به روستای خمده رفتم ، کثیف ترین ، خشک ترین و بی نظم ترین جایی که تا امروز رفتم . هیچگونه امکاناتی برای گردشگر وجود ندارد . حتی با پرداخت هزینه هم نمی توانستی جای خوش آب و هوا و مرتبی برای چند ساعت اقامت پیدا نمایی ،
    تنها یک بومگردی مرتب داشت که باید از قبل و از طریق اینترنت رزرو می کردی .
    برای ورود به روستا هم ورودی ۷۰ هزارتومان برای هر ماشین می گرفتند و ورودی استخر هم جداگانه
    البته استخر هم که دوست عزیزمون در پیام اول توضیح دادند . بینهایت غیر یهداشتی
    امیدوارم هیچ گردشگری به این مکان سفر نکند تا مسئولین حداقل برای بهداشت و زباله های انباشته شده در همه جا ، فکری نمایند .
    اصلا ارززش چند ساعت رانندگی را ندارد .

  5. علیرضا حاجی اشرفی می گوید

    همانطوری که دوستان اعلام نمودند که از حد نظر در بهداشتی بسیار ضعیف و فرهنگ پایین عده ای مثلا توریست ها. آغال روی اشغال و‌ خدمات دیگری در نظر گرفته نشده. دیده می‌شود با ماشین نیسان بالای ۳۰ نفر خانم و بچه‌با خودشان میآورند……..بارها تور بردم‌و تذکر دادم. گوش کسی بدهکار نیست. و فقط پول میخواهند بگیرند… و‌بردن. اتباع اگر اروپایی باشند بصلاح‌نیست…با کمتر شدن گرما خود شهر دماوند و کیلان کهن و باستانی را در بازدیدتان قرار بدید.‌عالیه..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.