شیروان دره سی اردبیل | طاووس طبیعت اردبیل

0

در شیروان دره، آرامش و زیبایی‌های طبیعی در کنار شکوه و جلال صخره‌های سنگی، می‌تواند هر گردشگری را متحول کند. حتماً شما هم تاکنون نام این مکان دیدنی را شنیده‌اید. دره شیروان، یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اطراف اردبیل است. عکاسی، صخره‌نوردی و پیاده‌روی، تنها بخشی از ماجراجویی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز شما در شیروان دره سی خواهد بود. این جاذبه دیدنی، در دامنه کوه سبلان در استان اردبیل قرار دارد. شاید شما نیز کنجکاو شده باشید، تا بیشتر با این منطقه جذاب و دیدنی آشنا شوید. البته، قبل از این که با عجله بار سفر را ببندید، بهتر است ابتدا با جزئیات شیروان دره سی اردبیل آشنا شوید، تا سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید. آشنایی با مسیرهای دسترسی، بهترین زمان سفر و تفریحات موجود، جزو الزامات سفر به این منطقه به شمار می‌رود. پس در ادامه این مطلب، با ما همراه باشید و سفر خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

شیروان دره سی کجاست؟

شیروان دره سی، یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشگین شهر است و در بین دره های ایران از شهرت خاصی برخوردار است. اگر به استان اردبیل سفر کنید، در ۲۰کیلومتری شهر زیبای مشگین شهر و در دامنه کوه سبلان، دره شیروان را خواهید یافت. مشگین شهر، یکی از جذاب‌ترین شهرستان‌های استان اردبیل است. نام قدیمی این شهر تاریخی، خیاو است. از دیدنی‌های گوناگون این شهر، می‌توان به جهنم دره سی، چشمه‌های آبگرم شابیل، پل معلق، قوتورسویی و منطقه باستانی شهریئری اشاره کرد. البته در این میان، نباید دره افسانه‌ای شیروان را فراموش کنیم.

علاوه بر زیبایی‌های این دره، در ۴ طرف آن نیز، جاذبه‌های فراوانی خواهید یافت، که شما را به شیروان دره سی مشگین شهر هدایت می‌کنند. این دره از غرب به هوشنگ میدانی، از شرق به جاده لاهرود-شابیل، از شمال به روستای ساربان‌لار و از جنوب به بخش شمالی ساوالان راه دارد.

طبیعت بکر شیروان دره | غرق در زیبایی و غنائم

طبیعت سحرآمیز شیروان دره اردبیل، مهم‌ترین عامل محبوبیت و جذابیت این منطقه دیدنی است. دره شیروان، با عمق زیاد خود و صخره‌های تیز پر شکوهش، هر گردشگری را انگشت به دهان می‌گذارد. عرض ابتدای این دره، حدود ۲۰ تا ۳۰ متر است و باریک محسوب می‌شود. هرچه به لاهرود نزدیک‌تر می‌شوید، عرض دره بیشتر می‌شود. همچنین دیواره‌های دره کوتاه‌تر می‌شوند. دره شیروان از حوالی لاهرود تا آبگرم شابیل ادامه دارد و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

عکس طبیعت بکر شیروان دره

شیروان دره سی، به دلیل طبیعت خاص خود، جزو یکی از ۱۱ زیستگاه حیات‌وحش کشور به‌شمار می‌رود. این دره، خانه گونه‌های مختلف جانوری مانند خوک، قوچ، گرگ، بز، روباه، میش ارمنی، کبک، خرگوش، قمری و فاخته به شمار می‌رود. این ویژگی‌ها، عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه را برای این دره کسب کرده است.

البته باید بدانید که ویژگی‌های منحصربه‌فرد شیروان دره، تنها به زیبای‌های طبیعی آن ختم نمی‌شود. سنگ‌های این دره، زمانی در اعماق زمین نهفته بودند. با فوران آتشفشان سبلان، به دلیل فشار بخش‌های مختلف، این سنگ‌ها به بیرون پرتاب شدند. پس از فوران، این سنگ‌ها در بخش‌های گوناگونی از جمله دره شیروان منجمد شدند. سنگ‌های منطقه انواع مختلفی دارند و ممکن است از سخت‌ترین سنگ‌ها تا سنگ‌هایی که به‌راحتی پودر می‌شوند را در این منطقه پیدا کنید. علاوه بر این‌ها، رودخانه‌ای که در امتداد این دره در جریان است، باعث تنوع و تعدد مواد معدنی منطقه شده است.

شکل‌گیری دره شیروان | هزاران سال سفالگری طبیعت

عکس شکل‌گیری دره شیروان

شکل امروزی شیروان دره، حاصل هزاران سال درگیری عوامل زمین‌شناختی و طبیعی است. خاک‌های این دره از جنس ماسه هستند و از این رو، امکان ریزش دارند. سیلاب‌ها و باران‌های سالانه، این خاک‌ها را می‌شویند و فرایندی فرسایشی را به وجود می‌آورند. این فرایند در طی زمان، باعث تشکیل این دره شده است. در هر گوشه از این دره، اشکال زمین‌شناختی به‌خصوصی نقش بسته است که اهمیت و کاربرد ویژه‌ای برای ژئوتوریسم و زمین‌شناسی دارد.

افسانه‌های نام‌گذاری دره | روایاتی به جذابی دره

عکس شیروان دره

افسانه‌ها و روایت‌های متعددی درباره این دره رازآلود وجود دارد. برخی از این روایت‌ها تاریخی و برخی عاشقانه‌اند. در ادامه برخی از شنیدنی‌ترین روایت‌ها درباره این دره را بررسی می‌کنیم:

  • یکی از روایت‌ها درباره شیروان دره می‌گوید که در این مکان شیخ حیدر صفوی، با شیروان شاه جنگید و کشته شد. از این رو، این منطقه به دره شیروان شهرت یافته است.
  • دشت مشهور نزدیک به دره نیز روایت جالبی دارد. پس از این دره، دشتی وجود دارد. این دشت به میدان اشک، هوشنگ میدانی و اشک میدانی شهرت دارد. نام این دشت از روی نبرد بین رومیان و اشکانیان انتخاب شده، که در این محل اتفاق افتاده است.
  • شاید شنیدنی‌ترین داستان را از زبان محلی‌های منطقه بشنوید. طبق داستان‌های مردم محلی، در زمان‌ها قدیم دختری به نام شیروان در عشق ناکام می‌ماند و به همین دلیل، خودش را از بالای دره به پایین پرتاب می‌کند. پس از این اتفاق، این مکان به شیروان دره شهرت یافته است.
  • در یکی دیگر از روایات، گفته شده نادرشاه قبل از تاج‌گذاری در دشت مغان، از این منطقه نیز عبور کرده است. نادرشاه برای بررسی وضعیت عبورشان، روی صخره‌ای ایستاد. این صخره، امروزه با نام «ندیرباخان» یا «نادر باخان» شناخته می‌شود.

جاذبه‌های دیدنی شیروان دره | خیره‌کننده و دل‌پذیر

گشت‌وگذار در شیروان دره و بازدید از جاهای دیدنی آن، هیچ‌گاه شما را خسته نخواهد کرد. برخی از آن‌ها هیجان‌انگیز، برخی آرامش‌بخش و برخی اسرار آمیزند. در ادامه، بعضی از زیباترین دیدنی‌های این دره را بررسی می‌کنیم:

  • آبگیر آت گولی

عکس آبگیر آت گولی

در میان صخره‌های غرب دره شیروان، دریاچه زیبایی قرار دارد که رنگ خاص سبز آن، شما را مجذوب خود خواهد کرد. آت گولی، یعنی «استخر اسب» و دلیل نام‌گذاری‌اش این است که در گذشته از این دریاچه برای شستن اسب‌ها و احشام استفاده می‌کردند. امروزه از این دریاچه برای پرورش و صید ماهی استفاده می‌شود. این دریاچه حدود ۱۲۰ در ۳۰ متر است و عمق چندانی ندارد.

افسانه‌های شنیدنی‌ای نیز درباره این آبگیر شیروان دره وجود دارد. برخی می‌گویند پس از مرگ سردار ایرانی، بابک خرمدین، اسبش سرکش شده و فرار می‌کند. او به این دریاچه آمده و آنجا خودش را مخفی می‌کند. شاهسون‌های منطقه نیز، باور دارند بعضی وقت‌ها، این اسب باشکوه و عظیم از آبگیر خارج می‌شود. در این اوقات، او زیر نور ماه شیهه می‌کشد و سوار خود را صدا می‌کند.

  • مجسمه‌های سنگی عجیب

شاید جالب توجه‌ترین چیز در شیروان دره، صخره‌های نوک تیز و بلند با اشکال خاص خود باشند. این صخره‌ها، شکل‌های گوناگونی دارند و هر گردشگری را به شگفتی وا می‌دارند. از عجیب‌ترین اشکالی که ممکن است با آن‌ها برخورد کنید، می‌توان به تخت دیو، لاله زنبوری و دودکش جن اشاره کرد. اشکال سحرآمیز صخره‌ها، در طی زمان و بر اثر فرسایش به وجود آمده‌اند.

  • آبشارهای دوقلو شیروان دره

عکس آبشارهای دوقلو شیروان دره

در این دره، آبشارهای متعددی وجود دارد، که هر کدام زیبایی‌های مخصوص به خودشان را دارند. یکی از این آبشارهای زیبا، که باید حتماً به آن سر بزنید، آبشارهای دوقلو است. تابستان و بهار، بهترین فرصت برای بازدید و لذت بردن از این آبشار است. البته در زمستان نیز، قندیل‌های زیبایی که در آبشار تشکیل می‌شود، شما را جذب خود خواهد کرد.

  • چشمه های آبگرم شیروان دره

چشمه‌های این دره، جزو بهترین مزایای آن محسوب می‌شوند. چشمه‌های آبگرم جوشان بسیاری در این منطقه وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها، چشمه آبگرم شابیل است. بعضی از این چشمه‌ها نیز بر روی صخره‌ها جاری شده و مناظر زیبایی را به وجود آورده‌اند.

  • جیران گولی

تالاب یا آبگیر جیران گولی، یکی دیگر از دیدنی‌های شیروان دره است که حتماً باید به آن سر بزنید. پرندگان فراوانی در این تالاب زندگی می‌کنند، که رنگ و بوی خاصی به محیط بخشیده‌اند. از جمله این پرندگان می‌توان حواصیل خاکستری، اردک سرسبز، کشیم، چنگر و اردک ارده‌ای اشاره کرد. همچنین، این تالاب در فصل زمستان میزبان پرندگان مهاجری از قفقاز، آسیای میانه و سیبری است.

تفریحات شیروان دره سی | ماجراجویی و خاطره‌انگیز

اگر اهل ماجراجویی، ارتباط با طبیعت و تفریحات شگفت‌انگیز هستید، شیروان دره سی مناسب شماست. برخی از محبوب‌ترین تفریحات این دره، به صورت زیر است:

  • پیاده‌روی در شیروان دره سی

بی‌شک، مکانی که در آن پیاده‌روی می‌کنیم، تأثیر بسزایی در لذت‌بخش‌بودن پیاده‌وری دارد. از این رو، مطمئن باشید که شما می‌توانید یکی از بهترین پیاده‌روی‌های زندگیتان را در این دره تجربه کنید! مناظر زیبا و هوای پاکیزه دره، باعث می‌شوند هیچ‌وقت از پیاده‌روی خسته نشوید.

  • صخره‌نوردی و کوه‌پیمایی حرفه‌ای در دره

شیروان دره، بهشت صخره‌نوردان و ورزشکاران محسوب می‌شود. کوه‌پیمایی و صخره‌نوردی در ارتفاعات این دره، می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند. البته توجه کنید که حتماً برای این کار، از تجهیزات و ابزار مخصوص استفاده کنید.

  • عکاسی و ثبت خاطرات

عکس عکاسی و ثبت خاطرات

هیچ‌چیز بهتر از یک طبیعت بکر و خاص، برای سوژه عکاسی نیست. آفتاب و وسعت دره در روز و آسمان پرستاره و شکوه صخره‌ها در شب، می‌تواند بهترین و زیباترین عکس‌ها را برای شما ثبت کند؛ پس حتماً دوربین عکاسی را همراه خود بیاورید.

بهترین زمان سفر به شیروان دره | غرق در هوای مناسب

عکس بهترین زمان سفر به شیروان دره

همان طور که گفته شد، دره شیروان، در شمال غرب ایران و استان اردبیل قرار دارد. آب‌وهوای مطبوع این استان در فصول گرم، روی این دره نیز تأثیر گذاشته است. از طرفی، این دره در دامنه کوه سبلان قرار گرفته و از سبلان نیز تأثیر می‌پذیرد. این عوامل، سبب شده تابستان‌های شیروان دره سی، خنک و مطبوع و زمستان‌های آن، بسیار سرد باشد. سرمای طاقت‌فرسای زمستان‌های دره، ممکن است حتی دسترسی به آن را غیرممکن کند.

از این رو، بهترین زمان برای سفر به شیروان دره، اواسط بهار تا اواخر تابستان است. با این‌حال، پیشنهاد می‌کنیم سفر در ایام پاییز و زمستان را نیز از دست ندهید. در این فصل‌ها، قندیل‌ها، آبشار و چشمه‌ها، مناظر خاص و زیبایی را به وجود می‌آورند، که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

دسترسی به شیروان دره | راه‌های پرذوق و شوق

عکس جاده اردبیل مشگین شهر

اکنون که با زیبایی‌های شیروان دره آشنا شدید، وقت سفر به آنجاست. خوشبختانه، راه‌های دسترسی به این دره خیلی سخت نیست. برای رسیدن به دره شیروان، پس از بستن بار و بندیل خود، راهی اردبیل شوید. در ۹۰کیلومتری اردبیل، به شهر زیبای مشگین شهر بروید. پس از گشت‌وگذار در شهر،‌ می‌توانید از دو راه به دره شیروان برسید. یک راه پس از سه راهی روستای داش کسن و راه دیگر در حوالی آبگرم شابیل قرار دارد.

اگر راه دوم را در پیش بگیرید، به دشت گسترده‌ای می‌رسید، که در پس آن، شیروان دره سی با صخره‌های باعظمتش قرار گرفته است. مسیر پیش رو، لغزنده است و شیب ۸۰ درجه دارد. برای ورود از راه اصلی، باید از وسایل صخره‌نوردی و طناب استفاده کنید.

نکات مهم پیش از سفر | الزامات هر گردشگر

عکس تجهیزات صخره‌نوردی و کوه‌نوردی

شاید اکنون برای سفر به شیروان دره هیجان بسیاری داشته باشید؛ اما بهتر است پیش از آغاز سفر، نکات زیر را درنظر بگیرید، تا سفر خاطره‌انگیزتری را تجربه کنید:

  • تجهیزات صخره‌نوردی و کوه‌نوردی، جزو وسایل لازم برای سفر به این دره محسوب می‌شوند. همچنین اگر در فصل‌های سرد به این منطقه سفر می‌کنید، حتماً لباس‌های گرم خود را همراهتان بیاورید.
  • بازدید از دره شیروان رایگان بوده و امکان بازدید در ۲۴ ساعت شبانه‌روز فراهم است.
  • هرچند شما می‌توانید ساعت‌ها به گشت‌وگذار در این منطقه بپردازید؛ اما حدود یک ساعت برای بازدید از دره می‌تواند کافی باشد.
  • یکی از بهترین امکانات رفاهی اطراف دره شیروان، مجموعه آبگرم شابیل است. این منطقه گردشگری، امکانات رفاهی خوبی دارد، که شما می‌توانید در کنار دوستان و خانواده از آن‌ها لذت ببرید.
  • متأسفانه شیروان دره، مانند بسیاری از مکان‌های دیگر، با تهدیدات زیست‌محیطی روبرو است. چرای بی‌رویه روستاییان و عشایر، در کنار کم‌توجهی مسئولان و مردم، باعث فرسایش بخش‌های زیادی از منطقه شده است. علاوه بر این‌ها، تعداد زیادی از حیوانات ساکن منطقه، با خطر انقراض روبه‌رو هستند. عشایر کوچ‌کننده و شکارچی‌های غیرقانونی، باعث به خطر افتادن حیات وحش شیروان دره سی شده‌اند. بهتر است ما نیز به سهم خود، مراقب این مکان ملی و طبیعی بی‌نظیر باشیم و به آن آسیب نزنیم.

اقامت و تفریح در اطراف شیروان دره | سرگرمی بی‌انتها

عکس اقامتگاه‌های شیروان دره

همان طور که گفته شد، شیروان دره در نزدیکی شهرستان مشگین شهر قرار دارد. از این رو، شما می‌توانید اقامتگاه خود را در مشگین شهر رزرو کنید. این شهر حدود ۲۰ کیلومتر با شیروان دره فاصله دارد و هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی دارد که شما می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید.

اکنون که اقامتگاه خود را رزرو کردید از شیروان دره بازدید کردید، زمان آن رسیده که سراغ جاذبه‌های اطراف دره بروید. خوشبختانه، دیدنی‌های زیادی در اطراف دره وجود دارند، که شما می‌توانید ادامه سفرتان را به بازدید از آن‌ها بپردازید.

جاهای دیدنی اطراف شیروان دره سی | هم فال و هم تماشا

از جمله جاذبه‌های اطراف مشگین شهر، می‌توان به کهنه قلعه مشگین‌ شهر، پل معلق، بقعه شیخ حیدر، قلعه قهقهه، منطقه گردشگری کپز، قلعه بربر، شهر باستانی یری، دیو قالاسی و نقوش صخره ای شیخ مدی اشاره کرد. آبگرم شابیل که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، یکی از دیگر دیدنی‌های اطراف شیروان دره سی است.

مسیر دسترسی

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساردبیل، مشکین شهر، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر، نزدیک لاهرود

اکنون با دره شیروان و زیبایی‌های متعدد آن آشنا شدید و زمان شروع یک سفر خاطره‌انگیز با ره بال آسمان فرا رسیده است. این منطقه دیدنی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد بسیاری دارد، که گردشگران متعددی را به خود جذب می‌کند. شما بیشتر جذب کدام بخش شیروان دره سی شدید؟ به نظر شما چگونه می‌توان با مشکلات زیست‌محیطی این منطقه مقابله کرد؟ اگر تا به‌حال به این دره سفر کرده‌اید، فراموش نکنید که خاطرات خود را با ما به‌ اشتراک بگذارید.

این دره در فاصله ۲۰ کیلومتری مشگین شهر، در استان اردبیل قرار دارد.

پیاده روی، کوه‌نوردی و عکاسی از جمله محبوب‌ترین تفریحات این دره هستند.

خیر. بازدید از این منطقه کاملاً رایگان است.

آبگیر آت گولی، مجسمه‌های سنگی عجیب، آبشارهای دوقلو ،جیران گولی و چشمه های آبگرم

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.