زیباترین دره های ایران | هدیه‌ای خاص از جانب مادر طبیعت

3

چقدر درباره جاذبه‌های طبیعی ایران می‌دانید؟ تاکنون از کدام تنگه‌های ایران دیدن کرده‌اید؟ آیا می‌دانید در ایران دره‌هایی بسیار زیبا وجود دارد؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا زیباترین دره های ایران را بشناسید.

زیباترین دره های ایران که نباید از دست دهید

در هر گوشه‌ ایران، یک جاذبه طبیعی بسیار زیبا دیده می‌شود. اگر کمی کنجکاو و اهل طبیعت‌گردی باشید، می‌توانید از این زیبایی‌ها بهره‌مند شوید. امروز قصد داریم تا شما را با یک بخش متفاوت از طبیعت ایران آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا زیباترین دره های ایران را بهتر بشناسید.

  • تنگه چاهکوه

تصویری از تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه یکی از زیباترین دره های ایران است که در محدوده قشم قرار دارد. این تنگه ظاهری عجیب و سنگی دارد. از نظر ظاهری، چاهکوه را می‌توان با «گرند کانیون» آمریکا مقایسه کرد. تنگه چاهکوه در اثر فرسایش سنگ به وجود آمده است. این تنگه حدود 100 متر عمق دارد. در برخی قسمت‌های این تنگه، مسیر آن‌قدر تنگ می‌شود که تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور کند. بسیاری از ورزش‌کاران، بالا‌رفتن از این تنگه را یک چالش بزرگ می‌دانند. البته عبور از این تنگه نیازمند آمادگی جسمانی نسبتاً کامل است. این تنگه با عرض بسیار کم، فضایی وهم‌انگیز را ایجاد می‌کند. صدای آب و حیوانات در آن پژواک می‌کند. به همین خاطر با ورود به تنگه چاهکوه احساس می‌کنید در یک سیاره دیگر حضور دارید.

آدرس: هرمزگان، غرب جزیره قشم، ۷۰‌کیلومتری شهر قشم، روستای چاهوی شرقی، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم.
  • دره کول خرسان

نمایی از کول خرسان

دره کول خرسان در استان خوزستان قرار دارد. کول خرسان یکی از عجیب‌ترین و البته زیباترین دره های ایران است. این دره را بسیاری با نام تنگه ارواح نیز می‌شناسند. بسیاری از مردم محلی بر این باور هستند که نیروهای ماورایی در این دره زندگی می‌کنند. با وجود تمام این داستان‌های ترسناک، باز هم افراد بسیاری عازم این تنگه می‌شوند. این تنگه در 25‌کیلومتری دزفول واقع شده است. در این دره، چندین حوضچه طبیعی را مشاهده خواهید کرد. ابتدای مسیر، این دره کم‌عمق و عریض است؛ اما به‌تدریج، فاصله بین دو دیواره دره کاهش پیدا می‌کند.

نمایی از عبور از دره باریک کول خرسان

در بخش‌هایی از این دره، ارتفاع به‌حدی می‌رسد که به‌سختی می‌توانید آسمان آبی را ببینید. برای سفر به این دره، باید مهارت صخره‌نوردی داشته باشید و تجهیزات کامل همراه ببرید. پیمودن مسیر این دره حدود 4 تا 5 ساعت به طول می‌انجامد. در نهایت نیز باید از رودی خروشان عبور کنید. این دره به شما مناظری خیره‌کننده را نشان خواهد داد و بی‌تردید دستیابی به چنین چشم‌اندازی بدون تحمل سختی محال است.

آدرس: خوزستان، دزفول، کیلومتر ۲۸ جاده شهیون، سمت چپ جاده، مجاور روستای بیشه بزان
  • تنگه راگه

تصویری از دره راگه شهر رفسنجان

دره راگه  یکی از زیباترین نمونه‌های دره سنگی ایران است. این دره با 70 متر عمق و 20‌کیلومتر طول، یکی از بزرگ‌ترین دره‌های ایران به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که تنگه راگه حدود 20هزار سال قدمت دارد. این دره در اثر فرسایش دائمی رودخانه «گیدوری» حاصل شده است. از نظر ظاهری این دره نیز شباهت بسیاری به «گرند کانیون» دارد. عرض این تنگه بین 2 متر تا 180 متر متغیر است. در بخش‌هایی از این دره، عرض آن بسیار کم می‌شود و دو نفر به‌سختی در کنار هم عبور می‌کنند.

با ورود به تنگه راگه، احساس می‌کنید که پا به سرزمین عجایب گذاشته‌اید. در طول مسیر، با اشکال مختلف رو‌به‌رو خواهید شد. این اشکال در اثر فرسایش آب و باد به وجود آمده‌اند. جالب است بدانید حتی نشانه‌هایی از حیات انسان‌های گذشته در این تنگه  دیده می‌شود. در این تنگه تنها صدای سکوت طبیعت به گوش می‌رسد. گاه‌و‌بیگاه، پژواک صدای کبک یا عقاب بومی منطقه را نیز خواهید شنید. برای پیمودن این مسیر نیز به آمادگی جسمانی کامل نیاز دارید.

آدرس: کرمان، جنوب غربی شهر رفسنجان
  • دره عشق

نمایی از دره عشق

دره عشق را بی‌تردید باید در زمره زیباترین دره های ایران قرار دارد. این دره تماشایی در استان چهارمحال و بختیاری و نزدیکی روستای دورک اناری قرار دارد. دره عشق در مسیر رود کارون واقع شده است. متأسفانه یا خوشبختانه، دسترسی به این دره کار ساده‌ای نیست. پس باید با آمادگی جسمانی کامل راهی این مسیر شوید. از همان ابتدای مسیر، مات‌و‌مبهوت زیبایی‌های طبیعی در هر سمت خواهید شد. شاید برای شما جالب باشد که چرا این دره را با نام دره عشق می‌شناسند؟

نمایی دیگر از دره عشق

در حقیقت رود کارون از میان این دره عبور می‌کند. از طرفی هیچ پلی از روی این دره نمی‌گذرد. بر اساس روایات افسانه‌ای و محلی، دو عاشق در دو طرف این دره زندگی می‌کردند. آن‌ها هیچ راهی برای وصال به هم نیافتند. به همین خاطر هر دو خود را به رود پرتاب کردند و جان باختند. بر اساس همین داستان، این دره را دره عشق می‌نامند. البته در حال حاضر قایق‌سواری در رود کارون از میان دره عشق یکی از کارهای هیجان‌انگیزی است که می‌توانید آن را تجربه کنید.

آدرس: چهارمحال و بختیاری، شهرستان اردل، منطقه مشایخ، ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد
  • دره الموت

نمایی از قلعه الموت

دره الموت نه‌تنها یکی از زیباترین دره‌ های ایران است، بلکه فرصت بازدید از قلعه الموت را نیز به شما می‌دهد. قلعه الموت یا همان قلعه قاتلان، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است. این قلعه در نزدیکی شهر قزوین قرار دارد. برای دسترسی به این قلعه باید مسیری پلکانی با شیب تند را پشت‌سر بگذارید.

دره الموت یکی از دره‌های منحصر‌به‌فرد ایران است. در این دره می‌توانید از جاذبه‌های مختلف همانند قلعه شیرکوه، کاروانسرای پیچ بن، دژ لمبسر، دریاچه اوان و غارهای متعدد الموت دیدن کنید. برای بازدید از این دره، لازم نیست مهارت صخره‌نوردی و کوه‌نوردی بیاموزید. البته فراموش نکنید که باید چند ساعتی پیاده‌روی در مسیری با شیب تند را به جان بخرید.

آدرس: قزوین، منطقه الموت، دره الموت
  • دره درویشان

در فاصله 3کیلومتری از روستای درویشان، توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران، دره‌ای تماشایی وجود دارد. این دره که کمتر شناخته شده است، جزء زیباترین دره های ایران به شمار می‌آید. رودی فیروزه‌ای رنگ از میان این دره عبور می‌کند. دره درویشان، دره‌ای صخره‌ای با جریان مداوم آب است. همین جریان آب عامل به‌وجود‌آمدن دره درویشان به حساب می‌آید. در راه رسیدن به دره درویشان باید بخش عمده‌ای از مسیر را از داخل آب عبور کنید. به همین خاطر، بازدید از این دره در شش ماه دوم سال توصیه نمی‌‌شود. در طول این دره، چند حوضچه طبیعی آب به چشم می‌خورد. این حوضچه‌ها محل مناسبی برای آب‌تنی در تابستان محسوب می‌شوند.

آدرس: مازندران، شهرستان نکا، روستای درویشان
  • تنگه رغز

نمایی از پیمودن مسیر تنگه رغز

تنگه رغز نیز جزء آن دسته از دره‌های ایران است که برای پیمودن آن نیاز به مهارت خاص دارید. برای دیدن بخش پایانی این تنگه، باید در رشته‌های کوه‌نوردی و صخره‌نوردی مهارت کافی داشته باشید. همچنین همراه داشتن تجهیزات کامل ایمنی و کوه‌نوردی نیز اکیداً توصیه می‌شود. این تنگه در بخش جنوبی استان فارس واقع شده است. به‌دلیل صعب‌العبور‌بودن، این دره هنوز هم بکر و طبیعی باقی مانده است. همچنین باید خاطرنشان کنیم که برای بازدید از این تنگه حتماً به یک راهنمای محلی نیاز دارید.

نمایی از آب زلال تنگه رغز

در میان تنگه رغز، آبی زلال و خنک جریان دارد. از‌این‌رو بازدید از این تنگه در شش ماه دوم سال اصلاً توصیه نمی‌شود. در میان تنگه، چندین و چند حوضچه طبیعی به چشم می‌خورد. این حوضچه‌ها گزینه مناسبی برای آب‌تنی در تابستان هستند.

آدرس: جنوب استان فارس، فسارود، ۲۵‌کیلومتری داراب
  • دره داماش سیاهو

نام داماش همیشه در بین جاهای دیدنی گیلان خودنمایی می‌کند؛ اما این بار دره داماش سیاهو در استان هرمزگان قرار دارد. از میان دره داماش، رودی پرآب جریان دارد. این رود از کوه‌های هماگ سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از این دره عبور می‌کند. وجود همین رودخانه، باعث فرسایش خاک شده و چنین دره‌ای را خلق کرده است. دره داماش سیاهو جزء جاذبه‌های بکر و طبیعی هرمزگان محسوب می‌شود.

این دره در میان طبیعت‌گردان نیز کمتر شناخته شده است. به همین خاطر معمولاً خبری از شلوغی در این دره نیست. اگر به آب‌تنی علاقه‌مند هستید، باید بدانید که در این دره چندین و چند حوضچه طبیعی وجود دارد. یکی از نکات جالب دره داماش سیاهو هرمزگان، بهترین زمان بازدید از آن است. اکثر دره‌ها هوایی سرد دارند. به همین خاطر بازدید از آن‌ها در شش ماه دوم سال امکان‌پذیر نیست؛ اما شما می‌توانید حتی در زمستان نیز از این دره دیدن کنید.

آدرس: هرمزگان، بندرعباس، روستای سیخوران
  • دره مرتضی علی

در 30‌کیلومتری طبس و نزدیک روستای خرو، دره‌ای بکر و دست‌نخورده با نام دره مرتضی علی وجود دارد. این دره از نظر زیبایی بی‌همتا است. دره مرتضی علی یک دره کوهستانی به حساب می‌آید. در میان این دره، رودخانه‌ای کم‌عمق جریان دارد. آب این رودخانه کوچک از چشمه مرتضی علی تأمین می‌شود. این چشمه به‌شکل بسیار عجیبی، دارای دو بخش آب گرم و آب سرد است. در آب این چشمه، املاح فراوانی وجود دارد. شما می‌توانید در کنار حوضچه‌هایی که در مسیر دره ایجاد شده‌اند، کمی استراحت کنید. آب این چشمه باعث کاهش دردهای مفصلی مزمن می‌شود. جالب است بدانید به‌خاطر وجود املاح فراوان، آب سرد و گرم این چشمه تا حدود 300 متر با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند.

نمایی از پیاده روی دره مرتضی علی

برای عبور از این دره، باید آمادگی جسمانی کاملی داشته باشید. حتماً کفش مناسب بپوشید تا روی سنگ‌ها لیز نخورید. در طول مسیر، از دل سنگ، چندین و چند چشمه مختلف می‌جوشد. هوای این دره بسیار خنک و دل‌پذیر است. در این دره به‌جز صدای آب و پرندگان، صدای دیگری به گوش نمی‌رسد. این دره را می‌توان تونلی به‌سمت بهشت دانست.

آدرس: خراسان جنوبی، ۳۰‌کیلومتری شهر طبس، ۲‌کیلومتری روستای خرو
  • دره ستارگان

دره ستارگان

دره ستارگان یکی دیگر از زیباترین دره های ایران است. این دره در بخش جنوبی ایران و جزیره قشم قرار دارد. جاهای دیدنی قشم اعجاب‌انگیز است. شما با تماشای هر یک از جاذبه‌های دیدنی آن، بی‌تردید شگفت‌زده خواهید شد. این دره ظاهری بسیار عجیب دارد. دره ستارگان دارای ستون‌هایی بلند با اشکالی شگفت‌انگیز است. بسیاری بر این باور هستند که دره ستارگان در اثر برخورد ستاره‌ها با زمین ایجاد شده است. زمانی که باد از میان این ستون‌ها می‌وزد، صدایی وهم‌انگیز و عجیب را ایجاد می‌کند. به همین خاطر بومیان منطقه بر این باور هستند که ارواح در دره ستارگان زندگی می‌کنند.

در این دره خبری از جریان آب نیست. به همین خاطر توجیح این اشکال شاید کمی دشوار باشد. با وجود این اگر اهل ماجراجویی باشید، ترس را کنار گذاشته و از این جاذبه تماشایی دیدن می‌کنید. حتی اگر به‌خاطر داستان‌های ترسناک، کمی مردد شدید، باید بدانید که این تنگه حدود 2میلیون سال قدمت دارد. همین مسئله قطعاً حس کنجکاوی شما را برای ادامه مسیر تحریک خواهد کرد.

آدرس: ضلع جنوب شرقی جزیره قشم، حوالی روستای برکه خلف
  • تنگه شیرز

نمایی از تنگه شیرز

تنگه شیرز جزء آن دسته از جاهای دیدنی ایران است که با دیدن تصاویر آن، نمی‌توانید حدس بزنید که این دره بهشتی به ایران تعلق دارد. شیرز در استان لرستان واقع شده است. این دره چندین میلیون سال قدمت دارد. در اثر میلیون‌ها سال فرسایش، چنین دره بکر، طبیعی و دست‌نخورده‌ای ایجاد شده است. طول شیرز به 5‌کیلومتر می‌رسد. دیواره‌های شیرز، ظاهری پلکانی دارند.

نمایی ازرود سیمره تنگه شیرز

هر پله از این سنگ‌ها شاید راوی تاریخی چند میلیون ساله باشند. ظاهر دیوارهای شیرز را نمی‌توان به هیچ‌یک از دره‌های ایران شبیه دانست. طول دیواره‌های شیرز در برخی قسمت‌ها به 150 تا 200 متر نیز می‌رسد. در برخی قسمت‌ها، دیوارها به حدی بلند می‌شوند که به‌سختی می‌توانید نور خورشید را ببینید. در میان این تنگه، رودی با نام رود سیمره جریان دارد. البته این رود بسیار کم‌عمق است؛ اما می‌توان آن را عامل اصلی به‌وجود‌آمدن این تنگه دانست. ظاهر این تنگه شما را به یاد فیلم‌های آخرالزمان می‌اندازد. انگار که مادر طبیعت دوباره اراضی خود را به دست آورده است.

آدرس: لرستان، ۵۰‌کیلومتری شهر کوهدشت
  • تنگه براق

نمایی ازتنگه براق

تنگه براق یکی دیگر از زیباترین دره های ایران است که در استان فارس قرار دارد. از یک منظره بکر طبیعی چه انتظاری دارید؟ کوه‌های سنگی در کنار آب زلال و آبشار؟ سبزه و خزه‌هایی که بر روی سنگ‌ها رشد کرده‌اند؟ یا غارهای کوچکی که می‌توانید در آن‌ها استراحت کنید و از طبیعت لذت ببرید؟ تقریباً هر آنچه از یک جاذبه بکر طبیعی انتظار دارید را در تنگه براق خواهید یافت.

نمایی از حوضچه های تنگه براق

در میان این تنگه، رودی زیبا و زلال جریان دارد. این رودخانه در طول مسیر خود، آب حوضچه‌هایی طبیعی را پر می‌کند. در طول مسیر شاهد جوشیدن چشمه‌های مختلف از دیواره‌های سنگی خواهید بود. پرندگان آزادانه بر فراز دره پرواز می‌کنند. درختان سرسبزی خود را به رخ می‌کشند و تنها پژواک صدای آب به گوش می‌رسد. در بخش‌هایی از مسیر، ارتفاع دیواره‌های تنگه براق به حدود 300 متر نیز می‌رسد. این یعنی در این بخش‌ها، به‌سختی می‌توانید تابش خورشید را ببینید. این تنگه شما را در آغوش می‌کشد تا معنای واقعی طبیعت را با چشمان خود ببینید.

آدرس: فارس، ۸۰‌کیلومتری جنوب غربی اقلید و ۲۰‌کیلومتری شهر سده
  • تنگه بوچیر

تنگه بوچیر ظاهری بسیار عجیب و منحصر‌به‌فرد دارد. این تنگه از نظر ظاهری، بیشتر شبیه به یک شکاف در دل کوه است. نکته جالب توجه و خاص تنگه بوچیر، نحوه ورود به آن است. شما برای ورود به این تنگه، باید وارد آب شوید. آب ابتدای مسیر، از چشمه‌ای که در انتهای مسیر قرار دارد، تأمین می‌شود. بد نیست بدانید که عمق این چشمه به 35 متر می‌رسد. به همین خاطر در زمره عمیق‌ترین چشمه‌های ایران قرار دارد. زلال‌بودن آب این چشمه شاید شما را نیز وسوسه کند تا در آن آب‌تنی کنید. باید به یاد داشته باشید که آب‌تنی در این چشمه بدون مهارت تخصصی و تجهیزات ایمنی، بسیار خطرناک است.

نمایی ازسنگ های اطراف تنگه بوچیر

ظاهر سنگ‌های اطراف این تنگه با هر تنگه دیگری که دیده‌اید، تفاوت دارد. این سنگ‌ها رنگی روشن مایل به خاکستری دارند. از نظر ظاهری انگار یکپارچه هستند و هیچ خلل یا فرجی ندارند. ترکیب این سنگ‌های عجیب با آبی زلال، می‌تواند منظره‌ای فراموش‌نشدنی که به‌دست خداوند نقاشی شده‌ است را به تصویر بکشد.

آدرس: هرمزگان، شرق شهرستان پارسیان، روستای بوچیر
  • تنگ دم اسب

نمایی از تنگ دم اسب

در استان فارس و 40‌کیلومتری شیراز، یکی دیگر از زیباترین دره های ایران به چشم می‌خورد. در این دره نیز هر آنچه از زیبایی‌های طبیعت انتظار دارید را خواهید یافت. تنگ دم اسب ترکیبی از مناطق کوهستانی، آبی فیروزه‌ای رودخانه‌ها و آبشاری خروشان را به شما هدیه می‌دهد. حتی با تماشای تصویر این تنگه نیز آرامش خواهید گرفت. این دره اوج هنرنمایی طبیعت را به رخ می‌کشد. در این تنگه، آبشاری خروشان به‌شکل دم اسب وجود دارد. به همین خاطر آن را با نام تنگه دم اسب یا همان تنگ دم اسب می‌شناسند.

در طول مسیر، پوشش گیاهی انبوه شما را شگفت‌زده خواهد کرد. بر خلاف بسیاری از دره‌ها که کوهستانی و بدون پوشش گیاهی هستند؛ این دره دارای پوشش گیاهی بسیار سرسبز شامل انار، پونه، بلوط و انواع بوته‌های مختلف است. این محیط عالی باعث شده تا حیوانات و جانداران مختلفی در آن زندگی کنند. پس خودتان را برای تماشای انواع پستانداران، آبزیان و پرندگان کمیاب آماده کنید.

آدرس: فارس، ۴۰‌کیلومتری جنوب شیراز، منطقه کوهمره سرخی، روستای کره بس
  • کال جنی

همه چیز درباره ی کال جنی طبس

کال جنی با دره‌های سرسبز و زیبا تفاوت بسیاری دارد. این دره دارای ظاهری بسیار عجیب است. بد نیست بدانید که این دره را با نام گرند کانیون ایران نیز می‌شناسند. این دره تماماً کوهستانی است و خبری از سرسبزی و آب در آن نیست. در بستر دره، تنها شن و خاک به چشم می‌خورد. در گذشته دور، از میان این دره، رودخانه‌ای خروشان عبور می‌کرد. هنوز هم با کمی دقت می‌توانید آثار این رودخانه را مشاهده کنید. همین رودخانه عامل به‌وجود‌آمدن این دره محسوب می‌شود. این دره ترکیبی از دره‌های U شکل و دره‌های V شکل است.

بسیاری از مردم محلی، این دره را محل زندگی ارواح و اجنه می‌دانند. در طول مسیر، گاهی پیش می‌آید که دیوارهای دره بسیار مرتفع می‌شوند که امکان دیدن آسمان را از شما صلب می‌کنند. در این قسمت‌ها، فضای کال جنی بسیار وهم‌انگیز و ترسناک خواهد شد. جالب است بدانید در میان این دره، خانه‌هایی قدیمی وجود دارد. بر اساس نظر باستان‌شناسان، قدمت این خانه‌ها به دوران ساسانی باز می‌گردد. جالب اینجاست که این خانه‌ها از زیر با تونل به یکدیگر متصل شده‌اند.

آدرس: خراسان جنوبی، شمال شهر طبس، روستای ازمیغان
  • تنگ گمبیل

نمایی ازتنگ گمبیل

در استان فارس، دره‌ها و تنگه‌های متعددی یافت می‌شود. تنگ گمبیل فارس یکی دیگر از زیباترین دره های ایران است. در میان این دره، رودخانه‌ای زلال جریان دارد که نهایتاً به سد درود زن می‌ریزد. وجود همین رودخانه عامل به‌وجود‌آمدن چنین دره زیبایی است. با وجود آنکه این دره ظاهری کوهستانی دارد؛ اما بسیار سرسبز و زیبا است. در طول مسیر می‌توانید از درختان گردو و انجیر یا بوته‌های زرشک کوهی و تمشک دیدن کنید. یکی از نکات جالب توجه تنگ گمبیل این است که نور خورشید هرگز به آن نمی‌رسد. به همین خاطر آب‌وهوای این تنگه همواره سرد است. از‌این‌رو اصلاً  شش ماه دوم سال را برای بازدید از آن انتخاب نکنید. اکثر بازدیدکنندگان، در فصل تابستان به دیدار این دره زیبا می‌روند.

آدرس: فارس، شهرستان سپیدان، روستای ساران بهشت مکان یا بشمکان
  • دره گت قارزم

نمایی از دره گت قارزم

دره گت قارزم یکی از آن دسته جاذبه‌های طبیعی ایران است که حتی نامش به گوش برخی گردشگران نرسیده. این دره در شهرستان بهشهر استان مازندران قرار دارد. شما می‌توانید با وسیله نقلیه خودتان را تا چشمه گت قارزم برسانید. این چشمه آبی زلال و فیروزه‌ای دارد. آب این چشمه داخل یک حوضچه طبیعی می‌ریزد. این حوضچه مکانی عالی برای آب‌تنی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که این حوضچه 2.5 متر ارتفاع دارد. افرادی که مهارت شنا ندارند، باید مراقب خود باشند.

این دره در مناطق کوهستانی مازندران واقع شده است. به همین خاطر برای دسترسی به آن، باید پیاده‌روی در مسیری با شیب تند را به جان بخرید. برای عبور از این دریاچه زیبا و جواهر سبز، نیازی به مهارت‌های کوه‌نوردی نیست؛ اما باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید. در این دره آن‌قدر زیبایی‌های طبیعی شما را اغواء می‌کنند که تصمیمی بر بازگشت نخواهید داشت!

آدرس: مازندران، شهرستان بهشهر، روستای محمدآباد
  • دره خزینه

دره خزینه در میانه جاده پل دختر به‌سمت اندیمشک قرار دارد. این دره و پل معلق روی آن، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی لرستان محسوب می‌شود. قسمتی از این دره، 112 متر طول دارد. بر روی این قسمت دره، پلی معلق و چوبی بنا شده بود. این پل در ارتفاع 85متری قرار داشت. این یعنی معادل یک ساختمان 29 طبقه ارتفاع داشت. جالب اینجاست که پل روی دره، فقط از دو سر به دو ستون وصل شده بود. در کنار پل، فقط 4 طناب کابلی دیده می‌شد. این کابل‌ها به چوب‌های کف پل وصل می‌شدند. چوب پل نیز از جنس چوب روس بود. متأسفانه چند سال پیش، عده‌ای ناشناس این پل را تخریب کردند.

بازدید از دره خزینه به افراد معمولی توصیه نمی‌شود. فقط افرادی که عاشق کوه‌نوردی هستند و مهارت لازم را دارند، می‌توانند از این دره لذت ببرند. در میانه این دره نعلی شکل، صخره‌ای عظیم به چشم می‌خورد. کسانی که توانایی صخره‌نوردی داشته باشند، خودشان را بر فراز این صخره می‌رسانند. در بالای صخره‌های دره خزینه، چشم‌اندازی خیره‌کننده انتظار شما را می‌کشد. چشم‌اندازی که شاید تا پیش از آن در هیچ جاذبه طبیعی دیگر مثال آن را ندیده باشید.

آدرس: لرستان، میانه جاده پل ‌دختر به اندیمشک
  • دره دو هزار مازندران

تصویر سرسبز و باصفای جنگل دوهزار تنکابن

اگر اهل شمال‌گردی باشید، حتماً نام جنگل‌های دوهزار را شنیده‌اید. جنگل دوهزار در منطقه تنکابن قرار دارد. در جاده جنگلی دوهزار، دره‌ای با همین نام وجود دارد. همان طور که انتظار می‌رود، این دره ظاهری جنگلی دارد. در میان این دره، رودخانه‌ای زیبا در جریان است. همین موضوع باعث به‌وجود‌آمدن چنین فرسایشی می‌شود. در مسیر بازدید از دره دوهزار، می‌توانید از درختان مختلف ون، راش، هیرکانی و چنار دیدن کنید. برای عبور از این دره، نیاز به مهارت کوهنوردی یا صخره‌نوردی نیست. البته باید آمادگی جسمانی کافی را برای پیمودن این مسیر داشته باشید. برای به‌پایان‌رساندن این دره، باید حدود 2 تا 3 ساعت پیاده‌روی کنید؛ اما این مسیر آن‌قدر دل‌پذیر و لذت‌بخش است که اصلاً متوجه گذر زمان نخواهید شد.

آدرس: استان مازندران، تنکابن، جاده جنگلی دو هزار
  • دره مرادبیگ

نمایی از دره مرادبیگ

با وجود آنکه دره مرادبیگ جزء زیباترین دره های ایران است؛ اما کمتر کسی آن را می‌شناسد. این دره در همدان قرار دارد و هنوز ظاهر بکر و دست‌نخورده آن حفظ شده است. درباره این دره زیبا باید بدانید که این مکان در گذشته، تبعیدگاه مبارزان جنبش مشروطه بوده است. به همین خاطر هم به‌عنوان یک اثر تاریخی و طبیعی در میان جاهای دیدنی اطراف همدان شناخته می‌شود.

نمایی از مسیر روستایی دره مرادبیگ

دسترسی به این دره بسیار دشوار است. در حقیقت شما باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید. برای پیمودن این دره، باید مسیرهای طولانی با شیب بسیار تند را در نزدیکی همدان پشت‌سر بگذارید. این دره در میان کوه الوند پنهان شده است. در میان دره مرادبیگ، رودی زیبا جریان دارد. در طول مسیر می‌توانید از گونه‌های مختلف گیاهی دیدن کنید. تماشای این مناظر، روحتان را تازه خواهد کرد. در نزدیکی دره مرادبیگ، جاهای دیدنی مختلفی همانند دره گرگ، روستا سیلوار، گوشتخل دره و همچنین قلعه بهمن میرزا وجود دارد.

آدرس: استان همدان، ۴کیلومتری جنوب همدان، دره مراد بیگ
  • دره چاکرود

دره چاکرود یکی دیگر از زیباترین دره های ایران است. این دره جزء دره‌های سنگی است و در منطقه نیمه‌کوهستانی قرار دارد. شاید شما به‌عنوان یک گردشگر دوستدار طبیعت، نام این دره را نشنیده باشید؛ اما گردشگران حرفه‌ای و ورزش‌کاران به‌خوبی با این دره آشنایی دارند. لازم به ذکر است که مسیر دره چاکرود، جزء مسیرهای بسیار خشن و سخت طبیعی است. برای پیمودن این مسیر، نیازمند آمادگی جسمانی کامل و مهارت‌های تخصصی متعدد خواهید بود. رودخانه‌ای خروشان از میان مناطق کوهستانی عبور می‌کند. دیواره‌های دره بسیار بلند هستند و در برخی مواقع دیدن آسمان را برای شما دشوار می‌کنند.

نمایی از مسیرپیمودن دره چاکرود

با وجود تمام سختی‌ها، این دره به‌حدی زیباست که همه‌ساله ورزش‌کاران بسیاری را جذب خود می‌کند. اگر شما نیز اهل صخره‌نوردی و طبیعت‌گردی با مسیرهای خشن هستید، دره چاهکوه برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. فقط فراموش نکنید برای سفر به این دره به‌صورت گروهی اقدام کنید و تجهیزات ایمنی لازم را همراه داشته باشید.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، شهر رحیم آباد، روستای بالا طیولا
  • دره شمخال

نمایی ازدره شمخال

همه ما خراسان رضوی را فقط به مشهد مقدس می‌شناسیم. این در حالی است که اگر اهل ماجراجویی باشید، در این استان نیز می‌توانید یکی از زیباترین دره‌های ایران را بیابید. دره شمخال نام یکی از دره‌های طبیعی بسیار زیبا از توابع قوچان است. این دره یک دره کوهستانی با دیواره‌های بسیار بلند است. در برخی از قسمت‌ها، طول این دیواره‌ها به حدود 200 متر می‌رسد تا جایی که در این بخش، حتی تماشای آسمان نیز برای شما دشوار خواهد بود.

هنگام قدم‌زدن در طول مسیر می‌توانید از درختان گردو، چنار، سپیدار، بید و تمشک دیدن کنید. در میان این دره، رودخانه‌ای آرام جریان دارد که در بخش‌هایی از مسیر، باید به دل رودخانه بزنید و از آن عبور کنید. همه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا دره چمخال را به مکانی سرد تبدیل کنند. از‌این‌رو بهترین زمان بازدید از این دره، شش ماه اول سال خواهد بود.

آدرس: استان خراسان رضوی، ۶۵‌کیلومتری شمال شهر قوچان، روستای شمخال
  • دره رنگین کمان

تصویری زیبا از دره رنگین کمان جزیره هرمز

دره رنگین کمان را نه‌فقط جزء زیباترین دره های ایران، بلکه جزء عجیب‌ترین دره‌های ایران نیز باید برشمرد. همان طور که از نام این دره مشخص است، چندین رنگ مختلف دارد. زمانی که تصویر این دره را ببینید، شاید شکتان بر این برود که روی این تصویر از نرم‌افزارهای ویرایش استفاده شده است. حتی زمانی که از نزدیک نیز به دیدار این دره بروید، باز هم نمی‌توانید این موضوع را باور کنید.

این دره دارای رنگ‌های قرمز، زرد، قهوه‌ای، نارنجی و سفید است. دلیل وجود این رنگ‌ها، اکسید آهن و ترکیبات رس است. این دره در جزیره هرمز واقع شده است. پس می‌توانید در کنار بازدید از سایر جاهای دیدنی این جزیره، سری به دره رنگین کمان نیز بزنید. این دره آب‌وهوایی گرم دارد. به همین خاطر امکان بازدید از آن در زمستان نیز فراهم است. لازم به ذکر است بازدید از این دره برای عموم مراجعان راحت و بدون دردسر خواهد بود.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره هرمز
  • دره طالقان

نمایی ازدره طالقان

طالقان نام یک منطقه خوش‌آب‌وهوا در نزدیکی تهران است. شاید تصور کنید زیباترین دره های ایران در مناطق بکر طبیعی قرار دارند؛ اما در نزدیکی پایتخت، دره‌ای زیبا با نام دره طالقان وجود دارد. این دره بین قله‌های البرز و قله‌های ساوجبلاغ واقع شده است. جریان رودخانه طالقان در میان این دره، باعث شده تا چنین فضایی به وجود بیاید. این دره حالت U شکل دارد. به همین خاطر دسترسی به آن و پیمودن دره، اصلاً  کار دشواری نیست. پس اگر به طی‌کردن دره‌های مختلف علاقه‌مند هستید و توان کافی ندارید، دره طالقان برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. دره طالقان در نزدیکی تهران واقع شده است. از‌این‌رو می‌توانید بازدید از آن را در یک تور یک روزه بگنجانید.

آدرس: استان تهران، اتوبان کرج قزوین، شهرستان طالقان
  • دره تل انبار گرگان

دره تل انبار در استان گلستان و نزدیکی شهر گرگان قرار دارد. گرگان دارای مناطق بکر کوهستانی بسیاری است. در این میان، دره‌ای با نام دره تل انبار وجود دارد. بی‌تردید با دیدن این دره متوجه می‌شوید که جزء زیباترین دره های ایران به حساب می‌آید. در این دره 53 آبشار کوچک و بزرگ وجود دارند. ارتفاع این آبشارها، بین 2 تا 40 متر متغیر است. 20 عدد از این آبشارها، ارتفاعی بیش از 10 متر دارند.

این دره، یک دره بسیار سخت و خطرناک محسوب می‌شود. به همین خاطر افراد معمولی قادر به عبور از آن نخواهند بود. فقط افراد متخصص، باتجربه و همراه با تجهیزات کامل می‌توانند از این دره بازدید کنند. جالب است بدانید، فقط تا لحظه فرود از آبشار اول، امکان انصراف از ادامه مسیر را دارید. زمانی که از آبشار اول پایین بیایید، دیگر نمی‌توانید آن را بالا بروید. به همین خاطر به‌اجبار باید پیش‌روی کنید. بنابراین باز هم اکیداً توصیه می‌کنیم که این دره با وجود تمام زیبایی‌ها، یک دره بسیار خطرناک است و برای همه مناسب نیست.

آدرس: استان گلستان، گرگان، روستای زیارت
  • دره آدرشک

دره آدرشک در نزدیکی شهر یزد قرار دارد. شاید با شنیدن این موضوع که یکی از زیباترین دره های ایران در منطقه کویری قرار دارد، کمی شوکه شوید. حال باید بدانید در طول این مسیر، 15 آبشار انتظار شما را می‌کشند. این دره را می‌توان دره‌ای جادویی دانست. همه گردشگران با تماشای جاذبه‌های طبیعی این دره، شگفت‌زده می‌شوند. البته ناگفته نماند برای بازدید از این دره نیز باید مهارت کوه‌نوردی و صخره‌نوردی داشته باشید.بازدید از این دره به‌صورت انفرادی اصلاً توصیه نمی‌شود. برای پیمودن تمام مسیر دره آدرشک، باید حتماً تجهیزات لازم و ضروری را همراه داشته باشید. زمانی که از سمت مهریز وارد دره می‌شوید، انگار وارد نقطه‌ای مخفی شده‌اید. انگار خداوند فراموش کرده این نقطه جزئی از کویر به حساب می‌آید. ابتدا از دشتی وسیع مسیر خود را آغاز می‌کنید و بعد به دل کوهستان می‌زنید. لازم به ذکر است با توجه به وضعیت هوای یزد، حتی در پاییز و زمستان نیز امکان بازدید از این دره وجود دارد.

آدرس: یزد، ۱۰‌کیلومتری مهریز
  • دره ایوانکی

نمایی از دره فرسایکی ایوانکی

ایوانکی یکی از شهرهای استان سمنان و نزدیک به گرمسار است. این شهر از شرق به گرمسار و از شمال به فیروزکوه راه دارد. به همین خاطر آب‌وهوای آن تا حد بسیاری با مناطق اطراف خود متفاوت است. شاید تاکنون کمتر کسی درباره جاهای دیدنی ایوانکی صحبت کرده باشد؛ اما باید بدانید یکی از زیباترین دره های ایران در این شهر واقع شده است. در نزدیکی ایوانکی، بعد روستای کوراک، می‌توانید دره ایوانکی را از نزدیک ببینید.

نمایی از دره ایوانکی

این دره فرسایشی، ظاهری عجیب و تماشایی دارد. از نظر ظاهری این دره را می‌توان مشابه دره کال جنی یا دره ستارگان دانست. بر اساس گفته کارشناسان، این دره بر اثر پدیده تافونی یا همان هوازدگی به وجود آمده است. تمام دره ظاهری حفره حفره دارد. شکل عجیب و شگفت‌انگیز این دره، آن را به یکی از جاهای دیدنی استان سمنان و  لوکیشنی مناسب برای عکاسی نیز تبدیل کرده است.

آدرس: سمنان، جاده خاوران، شهرستان ایوانکی، جاده ارتباطی ایوانکی به آب سرد، پس از روستای کوراک
  • کهو دره مازندران

نمایی از کهو دره مازندران

در نزدیکی شهرستان نکا، واقع در استان مازندران، دره‌ای با نام دره کهو وجود دارد. به‌غیر از مردم روستایی منطقه، کمتر کسی این دره را می‌شناسد. البته باید خاطر نشان کنیم که دره کهو مازندران برای اولین بار در سال 1393 کشف شد. در مسیر این دره، حدود 30 آبشار کوچک و بزرگ وجود دارد. این آبشارها ظاهری فراموش‌نشدنی به منطقه می‌دهند. آبشارهای کهو دره بین 5 تا 30 متر ارتفاع دارند و 50 حوضچه با عمق 1 تا 4 متر ایجاد می‌کنند.این دره در منطقه‌ای با آب‌وهوای بکر قرار دارد. محیط نیمه‌کوهستانی باعث می‌شود تا شرجی‌بودن هوا را احساس نکنید. در شش ماه اول سال، آب‌تنی در حوضچه‌های آب، تجربه‌ای جالب خواهد بود. دسترسی به این دره نسبتاً ساده است و به مهارت کوه‌نوردی نیازی نخواهید داشت. البته باید کمی کوه‌پیمایی و پیمودن مسیرهایی با شیب تند را به جان بخرید.

آدرس: مازندران، شهرستان نکا، مسیر امامزاده یحیی
  • دره نی گاه

نمایی از دره نی گاه

در شهر کوهستانی و زیبای درود، دره‌ای خارق‌العاده با نام دره نی گاه وجود دارد. این دره را بی‌تردید باید یکی از زیباترین دره های ایران دانست. دره نی گاه 12‌کیلومتر طول دارد. به همین خاطر برای پیمودن آن مسیری طولانی را در پیش خواهید داشت. ابتدای مسیر از دشتی وسیع و سرسبز آغاز می‌شود. سپس راه را ادامه می‌دهید و به دل کوه می‌زنید. این دره در بین طبیعت‌گردان نیز کمتر شناخته شده است. به همین خاطر گردشگران بسیاری در آن حضور ندارند. از‌این‌رو بهتر است حتماً همراه با گروه‌های کوه‌نوردی عازم دره نی گاه شوید. حضور یک راهنمای محلی نیز توصیه می‌شود.

در طول مسیر می‌توانید از مناظر بکر و دست‌نخورده طبیعی لذت ببرید. در این دره، گونه‌های خاص و نادر از گیاهان و جانوران زندگی می‌کنند؛ اما از همه این زیبایی‌ها که بگذریم، باید بدانید دره نی گاه مسیر ارتباطی بین دریاچه گهر و روستاهای اطراف است. پس اگر کمی ماجراجو باشید، می‌توانید خودتان را به این دریاچه زیبا نیز برسانید.

آدرس: شهر درود، روستای تپه تی
  • دره لار

نمایی از دره لار

دره لار در دامنه کوه دماوند واقع شده است. جالب است بدانید قدمت این دره به دوران ابتدای اسلام می‌رسد. این منطقه به یمن آب‌وهوای مناسب و چشم‌انداز خیره‌کننده، همیشه بسیار ارزشمند بوده است. در این منطقه پوشش گیاهی و جانوری بسیار خاصی وجود دارد. به همین خاطر از سال 1380، منطقه‌ای با وسعت 73هزار هکتار به دشت لار تبدیل شده است.

نمایی از گونه های جانوری دره لار

این منطقه، حفاظت‌شده است و امکان شکار در آن وجود ندارد. همه‌ساله در این منطقه پرندگان مهاجر مختلفی مشاهده می‌شود. حتی می‌توانید شاهد پستانداران متنوعی همانند پلنگ، گرگ و خرس در این نواحی باشید. به همین خاطر بازدید از دره لار به‌صورت انفرادی توصیه نمی‌شود. شما باید حتماً همراه گروه‌های طبیعت‌گردی عازم این دره شوید. لازم به ذکر است این دره مسیر دشواری ندارد و افراد آماتور نیز می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

آدرس: جاده هراز، روستای پلور، جاده لار

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، شما به‌صورت کامل با زیباترین دره های ایران آشنا شدید. شما بگویید که از کدام دره‌ها بازدید کرده‌اید؟ به نظر شما جای دره‌ای در این لیست خالی است؟ به ما کمک کنید تا در کنار هم این لیست را تکمیل کنیم. از تجربیات طبیعت‌گردی خود نیز با ما بگویید.

دره لار و دره طالقان نزدیک‌ترین دره‌ها به تهران هستند.

دره‌های U شکل برای افراد تازه‌کار مناسب خواهد بود.

بهترین دره جنوب ایران دره ستارگان است.

بیشترین دره‌ها ابتدا در استان فارس سپس در استان لرستان قرار دارند.

3 نظرات
  1. مهناز می گوید

    مقاله خوبی بود. مرسی‌. من از دره ایوانکی خیلی شنیدم؛ کاش برای ایوانکی، خرینه و…‌ هم مقاله های مجزا می‌داشتین.

    1. بانو تقیان می گوید

      مهناز عزیز، ممنونیم از پیشنهادتون. برای دره خزینه مقاله مجزا هست که لینکش رو اینجا هم تقدیمتون می‌کنم و برای دره ایوانکی هم در برنامه می‌ذاریم تا چند وقت دیگه براش بنویسیم.

      https://blog.rahbal.com/khazineh-valley/

      1. بانو تقیان می گوید

        مهناز عزیز، مقاله دره ایوانکی هم بنا بر پیشنهاد شما منتشر شد. لینکش رو زیر براتون می‌ذارم.

        https://blog.rahbal.com/ivanki-valley/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.