غار قلعه کرد | سکونتگاهی باستانی در استان قزوین

0

جغرافیای زیبای ایران، شگفتی‌های بسیاری در حوزه زمین‌شناسی دارد و هر کدام از این شگفتی‌ها، زیبایی چشمگیری دارند. غارها از خاص‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی هستند که در ایران ما به‌وفور پیدا می‌شوند. این غارها دنیایی از ماجراجویی هستند. در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان می‌خواهیم به‌سراغ یکی از تماشایی‌ترین غارهای ایران برویم. مقصد ما غار قلعه کرد در حوالی تهران، واقع در استان قزوین است.

در فهرست معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین، غار قلعه کرد باوجود زیبایی فوق‌العاده‌ای که دارد، چندان پر رنگ نیست. در این مطلب قرار است که این جاذبه قزوین را بشناسیم و از جذابیت‌های این پدیده برایتان بگوییم.  نشانه‌هایی که در کاوش‌های این غار یافت شده است، قدمت فراوان آن را نشان می‌دهد. در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان همسفر ما شوید تا با هم در این غار ماجراجویی کنیم و به ناشناخته‌های آن پی ببریم.

غار قلعه کرد کجاست؟

غار قلعه کرد استان قزوین از پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی و از زیباترین غارهای ایران در شمال ایران است و از جاذبه‌های گرشگری روستای قلعه کرد محسوب می‌شود. روستای قلعه کرد در دهستان حصار و شهرستان آبگرم واقع شده است.  غار قلعه کرد استان قزوین، نقطه‌ای در فاصله 20کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان است. این غار در منطقه آبگرم، شهرستان آوج جا خوش کرده است. تاکستان و شهر قزوین در شمال شرقی این غار واقع شده‌اند. آوج نیز در جنوب این غار با فاصله کمی واقع شده است.

زیبایی و جذابیت غار قلعه کرد

ماجراجویی در غار قلعه کرد قزوین، هیجان بسیاری دارد. جهانی که پس از گذر از دهانه این غار منتظرتان است، بسیار تماشایی است و از دیدن آن شگفت‌زده خواهید شد. وقتی که از دهانه غار می‌گذرید، باید در چاهی عمیق در حدود 12 متر فرو بروید تا بتوانید به دنیای قلعه کرد وارد شوید. در واقع دنیایی پنهان در دل کوه مشاهده خواهید کرد که در دهانه غار هیچ نشانی از آن وجود ندارد. درگاه ورودی غار با ۵ متر ارتفاع و ۲۱ متر عرض از شما استقبال می‌کند. بعد از گذر از این درگاه وارد راهرویی در حدود ۲۰ متر می‌شوید و در انتهای این راهرو به چاه ۱۲متری می‌رسید.

برای عبور از این چاه، به تجهیزات غارنوردی و کوه‌نوردی نیاز است و هرگز بدون این تجهیزات نمی‌توان به سلامت وارد این چاه شد. بعد از پشت‌سرگذاشتن چاه واقع در ورودی، تالاری وسیع پیش چشمانتان ظاهر می‌شود که مساحت ان در حدود هزار متر مربع است. این تالار بخشی از جهان پنهان واقع در این کوه است که با چکنده‌ها و چکیده‌های فراوانی تزئین شده است. اندازه هر کدام از آن‌ها متفاوت است و این تنوع مطلوب، سبب زیبایی بیشتر غار شده است. غار قلعه کرد یکی از انواع لانه خفاش در قزوین است. خفاش بال خمیده کم‌رنگ و خفاش گوش موشی در این غار وجود دارند.

سکونتگاه قدیمی قزوین

تصویری از غار قلعه کرد

غار قلعه کرد از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌هایی است که انسان برای حفظ جان خود در آن پناه می‌گرفته است. غار قلعه کرد قزوین میراثی از دوران سوم زمین‌شناسی و دوره «الیگومیوس» است. دلایل متعددی برای تأیید سکونتگاه‌بودن این غار وجود دارد. مهم‌ترین گواهی، نقاشی‌هایی است که روی دیوارهای این غار مشاهده می‌شود. همچنین در کاوش‌های انجام شده در این غار اشیای سفالی و سرپیکان پیدا شده است و به همین دلیل می‌توان قدمت حضور انسان را در این غار به اندازه ۲۰۰ هزار سال پیش تخمین ‌زد.

غارهای زیبای ایران در قزوین

در قزوین علاوه بر قلعه کرد، غارهای دیگری نیز وجود دارند و هرکدام زیبایی خارق‌العاده‌ای از این پدیده زمین‌شناسی را پیش رویتان قرار می‌دهند. غار سفیدآب الموت از معروف‌ترین غارهای قزوین است که در منطقه الموت قزوین و در شمال روستای سفیدآب واقع شده است. بافت‌های گل کلمی در این غار غوغا می‌کنند و زیبایی بی‌نظیری دارند.

غار عباس آباد قزوین از دیگر غارهای این استان است که کاوش‌های انجام شده در آن گویای این است که این غار نیز همچون غار قلعه کرد، سکونتگاه انسان بوده است. این غار از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل شده است و غار شمالی بزرگ‌تر است. غار بزرگ شمالی، به‌عنوان محل زندگی خفاش در قزوین شناخته می‌شود. تعداد خفاش‌های لانه کرده در این غار بسیار است و بلندی صدای آن‌ها درون غار به اندازه صدای سقوط آبشار است.

غار ولی نیز در شمال قزوین و در نزدیکی روستای گشنه‌رود واقع شده است. عمر این غار به 250 میلیون سال می‌رسد و میراثی بازمانده از اواخر دوره اول زمین‌‌شناسی محسوب می‌شود.

دیگر جاهای دیدنی استان قزوین

قلعه الموت از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین است که در شمال شرقی «روستای گازران» واقع شده است. این قلعه مقر «حسن صباح»، مؤسس سلسله اسماعیلیان بوده است و به همین دلیل در بین مردم محلی به نام «قلعه حسن» نیز شناخته می‌‌شود. وجود گنج در الموت قزوین از باورهای قدیمی در بین مردم محلی بوده است. به‌حدی که غارتگران بسیاری در زمان قاجار به جان قلعه قزوین افتادند و در پی یافتن گنج، آسیب‌های بسیاری به بافت این قلعه زده‌اند. قلعه الموت در شمال غربی تهران واقع شده است و فاصله این قلعه از مرکز پایتخت در حدود 240 کیلومتر است. این قلعه در شمال شرقی شهر قزوین با فاصله تقریبی 100 کیلومتر واقع شده است.

دریاچه اوان از دیگر جاذبه‌های منطقه الموت است که در دامنه کوه خشچال و در شمال غربی قلعه الموت با مسافتی در حدود 38 کیلومتر واقع شده است. همچنین این دریاچه در 80کیلومتری شمال شرقی قزوین و در 220کیلومتری شمال غربی تهران واقع شده است. منبع تأمین آب این دریاچه، چشمه‌های زیرزمینی و بارش باران، هستند. این دریاچه از محبوب‎‌ترین جاهای تفریحی قزوین برای ماهیگیری و قایق‌سواری است. در زمستان‌های سرد نیز دریاچه اوان با یخ‌بستن سطح آن به زمین اسکی روی یخ تبدیل می‌شود. زیبایی این دریاچه در پاییز با وجود پرندگان مهاجری همچون قو، مرغابی و غاز بسیار زیبا و دیدنی می‌شود.

مسیر دسترسی به غار قلعه کرد قزوین

برای رسیدن به غار قلعه کرد باید به سمت آبگرم پیش بروید. اگر از مرکز پایتخت راهی ‌شوید، باید در حدود 240 کیلومتر به سمت آبگرم برانید. این منطقه در غرب تهران واقع شده است. بعد از رسیدن به آبگرم باید به سمت برج‌های دوگانه خرقان بروید. مسیر رسیدن به این منطقه در حدود 57 کیلومتر است. از برج‌های دوگانه خرقان تا غار قلعه کرد نیز باید در حدود 20 کیلومتر برانید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان قزوین، آبگرم، روستای حصار

امیدواریم از سفرتان به روستای قلعه کرد و غار زیبای این منطقه لذت ببرید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی استان قزوین، ره بال آسمان را دنبال کنید. در پایان نیز می‌توانید نظرتان را درباره این غار در بخش نظرات برای ما بنویسید.

غار قلعه کرد در روستای قلعه کرد، دهستان حصار و شهرستان آبگرم واقع شده است.

اگر از مرکز پایتخت راهی ‌شوید، باید در حدود 240 کیلومتر به سمت آبگرم برانید.

وارد شدن به غار به آموزش‌های حرفه‌ای نیاز دارد و همه تجهیزات ضروری غارنوردی و کوهنوردی نیز باید همراهتان باشد.

غار سفیدآب، غار عباس آباد و غار ولی.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.