بهترین زمان سفر به مشهد | تجربه سفری ارزان و خلوت

0

در حال حاضر با توجه به شرایط سخت اقتصادی، سفر‌کردن هزینه بسیاری خواهد داشت. مخصوصاً بلیط هواپیما مشهد که گرانترین بلیط میان بلیط دیگر وسایل نقلیه به حساب می‌آید. از این رو زمانی که قصد سفر‌ دارید، شاید بهتر باشد ابتدا درباره مناسب‌ترین زمان سفر به مقصد خود تحقیق کنید. از این رو امروز قصد داریم تا شما را با بهترین زمان سفر به مشهد آشنا کنیم. در این مقاله بهترین زمان سفر به مشهد را از هر لحاظ به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

بهترین زمان سفر به مشهد از لحاظ آب‌وهوایی

به خاطر موقعیت جغرافیایی شهر مشهد آفتاب در تابستان به‌صورت مستقیم به آن می‌تابد. از این رو تابستان در مشهد دمای هوا به حدود 32 درجه و حتی بیشتر نیز می‌رسد. پس اگر با گرمای هوا میانه خوشی ندارید، شاید تابستان برای سفر به مشهد مناسب نباشد.

  • زمستان در مشهد

از طرف دیگر زمستان‌های مشهد نیز سرما را به مغز استخوان می‌رساند. در حقیقت سرمای شدید مشهد در فصل زمستان، به خاطر همسایگی با رشته کوه‌های بینالود که در شمال شرق ایران است. مخصوصاً اگر قصد بازدید از مناطق ییلاقی شاندیز، طرقبه و روستاهای اطراف مشهد را داشته باشید، به هیچ وجه نباید فصل سرما و زمستان را برای سفر خود انتخاب کنید. در فصل زمستان متوسط دمای مشهد حدود منفی چهار درجه سانتیگراد است؛ اما گاهی دما به حدود منفی 20 درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. بارش برف و بادهای سرد مشهد قطعاً برای هیچ مسافری مطلوب نیست و اگر به‌دنبال یافتن بهترین زمان سفر به مشهد از لحاظ آب‌وهوایی هستید، بهتر است اصلاً فصل زمستان را برای سفر خود انتخاب نکنید.

  • پاییز در مشهد

در پاییز مشهد نیز خبری از گرمای هوا نیست؛ اما با این وجود، سردی هوا در مقایسه با زمستان، خیلی سخت نخواهد بود. معمولاً افرادی که میانه خوشی با گرما ندارند و بدنشان مقاومت بیشتری در برابر سرما نشان می‌دهد، فصل پاییز را برای سفر خود به خراسان رضوی انتخاب می‌کنند. پس در نتیجه پاییز را نه می‌توان بهترین زمان و نه بدترین زمان برای سفر به مشهد دانست و این موضوع کاملاً به میزان تحمل بدن شما در مقابل سرما بستگی دارد.

  • بهار در مشهد

تصویری از گلکاری پارهای مشهد به استقبال از بهار

حال نوبت به بهار می‌رسد. ما بهترین گزینه را برای آخر نگه داشته‌ایم. بهترین زمان سفر به مشهد از لحاظ آب‌وهوایی، بی‌شک فصل بهار است. به همین خاطر قیمت تور مشهد در ابتدای بهار و مخصوصاً ایام نوروز به‌مراتب افزایش پیدا‌ می‌کند. در فصل بهار متوسط دمای مشهد به حدود 20 درجه سانتیگراد می‌رسد که دقیقاً دمای آسایش است. در این دما شما نه احساس سرما و نه احساس گرما می‌کنید. آفتاب در این فصل به‌صورت مایل می‌تابد و اصلاً پوست شما را نمی‌سوزاند. بارش‌های بهاری در مشهد باعث دلپذیر‌شدن دو چندان هوای این شهر خواهد شد.

تصویری از خیابان های مشهد دربهار

در این فصل بازدید از مناطق ییلاقی مشهد و روستاهای اطراف آن توصیه می‌شود. اگر قصد بازدید از روستاهای معروفی همانند زشک یا اخلمد مشهد را دارید، باید بدانید که بهترین زمان بازدید از آن‌ها نیز فصل بهار است. پس بی‌تردید فصل بهار بهترین زمان سفر به مشهد از لحاظ آب‌وهوایی محسوب می‌شود.

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر مناسبت‌های دینی

برخی افراد سفر به مشهد را برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی انتخاب می‌کنند و برخی دیگر فقط برای زیارت به مشهد می‌آیند. اگر قصد زیارت از حرم امام رضا را داشته باشید، بهترین زمان سفر به مشهد برای شما ایام مناسبت‌های دینی مذهبی خواهد بود. البته ناگفته نماند که این مسئله نیز کاملاً به خودتان بستگی دارد. در ایام و مناسبت‌های خاص دینی مذهبی، معمولاً مشهد بسیار شلوغ می‌شود. برخی افراد ترجیح می‌دهند که برای کسب ثواب بیشتر، حتماً در این ایام به مشهد سفر کنند.

تصویری ازمشهد در اعیاد مذهبی

از طرف دیگر برخی به دلیل شلوغی حرم ترجیح می‌دهند ایامی به‌غیر از مناسبت‌های مذهبی را برای سفر خود انتخاب کنید. در هر حال این قسمت به مناسبت‌های مذهبی و دینی و ارتباط آن با زمان سفر به مشهد اختصاص دارد. شما می‌توانید بر اساس سلیقه و شرایط خود، این ایام را برای سفر خود انتخاب کنید یا از آنها اجتناب نمایید.

  • ماه رمضان و ماه محرم

در وهله اول به‌جای ایام و مناسبت‌های گسسته، بهتر است طولانی مدت‌ترین مناسبت مذهبی، یعنی ماه رمضان را به شما معرفی کنیم. در ماه رمضان مشهد و حرم امام رضا بسیار شلوغ است. در تمام روزهای این ماه، سفره افطاری در حرم امام رضا پهن می‌شود و پیش از افطار، مردم برای قرائت قرآن در حرم حضور پیدا می‌کنند و پس از برگزاری نماز جماعت، افطار می‌کنند.

تصویری از سفره افطار در حرم امام رضا

زیارت از حرم امام رضا در این ماه ثواب دو چندانی دارد و بسیاری از افراد فقط به همین خاطر تلاش می‌کنند که در ماه رمضان به مشهد بیایند. از طرف دیگر همان طور که در ساعات نزدیک به افطار حرم بسیار شلوغ می‌شود؛ در ساعات ابتدایی صبح و یا ظهرها حتی در مقایسه با روزهای عادی، افراد کمتری در حرم حضور دارند. در بین روزهای ماه رمضان نیز شب‌های قدر جزء شلوغ‌ترین ایام هستند.

تصویری از حرم امام رضا در ماه رمضان

دومین مناسبت طولانی، ماه محرم است. البته تنها در 10 روز اول ماه محرم حرم امام رضا و مشهد بسیار شلوغ می‌شود و در روز عاشورا و تاسوعا، این شلوغی به اوج خود می‌رسد. در این ماه پرچم بالای حرم به رنگ مشکی یا قرمز در می‌آید و تقریباً در هیچ یک از صحن‌های حرم، فضای خالی پیدا نمی‌شود. این ایام را می‌توان یکی از شلوغ‌ترین ایام مذهبی برای زیارت امام رضا دانست. البته بسیاری از افراد به دلیل ارادت خاصی که به امام حسین و ائمه اطهار دارند، این شلوغی و سختی را به جان می‌خرند.

  • دهه کرامت

تصویری از آذین بندی حرم امام رضا در دهه کرامت

دهه کرامت را هم می‌توان بهترین زمان سفر به مشهد از لحاظ آیین مذهبی دانست. دهه کرامت یازده روز ابتدایی ذی‌القعده است و همزمان با ولادت حضرت معصومه در 1 ذی‌القعده آغاز و با ولادت امام رضا در 11 ذی‌القعده پایان می‌یابد. در این دهه، حرم مطهر آذین‌بندی می‌شود، مردم شادی می‌کنند و مشغول پخش شیرینی و شربت هستند. بسیاری از عاشقان این حضرت، این دهه را در مشهد اقامت می‌کنند و هر روز به زیارت امام رضا می‌روند. ناگفته نماند که در روزهای ابتدایی و انتهایی دهه کرامت، حرم شدیداً شلوغ می‌شود. البته افرادی که عاشق اهل‌بیت هستند، این سختی و مشقت را به جان می‌خرند.

  • ایام مذهبی

تصویری از حرم امام رضا در ایام مذهبی

یکی دیگر از ایام بسیار مهم از نظر دینی، روز شهادت امام رضا است. در این روز جمعیت بسیاری برای عزاداری در حرم امام رضا حضور پیدا می‌کنند. بسیاری از مسافران این روز را برای سفر خود به مشهد انتخاب می‌کنند تا در سوگ این امام شریک باشند. البته در نظر داشته باشید که در این روز معمولاً مشهد بسیار شلوغ است و یافتن بلیت هواپیما، اتوبوس و حتی هتل خالی بسیار دشوار می‌شود. پس اگر قصد دارید در این روز به مشهد سفر کنید، حتماً از چندین روز قبل اقدام کنید.

تصویری از برگذاری مراسمات مذهبی در حرم امام رضا

مراسم شهادت و عزاداری در روزهایی همانند 28 صفر، عاشورا یا شهادت امام رضا در مشهد با عظمت بی‌نظیری برگزار می‌شود؛ اما در حرم امام رضا می‌توانید شاهد برنامه شادی و شعف نیز باشید. ایامی همانند ولادت حضرت زهرا، ولادت حضرت علی، میلاد امام حسین، میلاد حضرت عباس و میلاد امام زمان در مشهد با شور خاصی برگزار می‌شود. در این ایام حرم را آذین‌بندی می‌کنند و با شیرینی و شربت از زائران پذیرایی خواهند کرد.

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر هزینه سفر

یکی از مسائلی که می‌تواند تأثیر مستقیم بر انتخاب بهترین زمان سفر به مشهد داشته باشد، بحث هزینه است. خب این مسئله در تمام دنیا رواج دارد که هر شهر دارای آف-سیزن و پیک-سیزن باشد. آف-سیزن همان زمانی است که مسافران کمی یک شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند. در آف-سیزن همواره هزینه سفر به شدت کاهش پیدا می‌کند و شهر بسیار خلوت خواهد بود.

نمایی از کل شهر مشهد

در این فصل معمولاً آب‌وهوا مساعد نیست یا اینکه مناسبت و کارناوال خاصی برگزار نمی‌شود. به همین خاطر مسافران کمتری به آن شهر سفر می‌کنند و هتل‌ها یا شرکت‌های مسافربری برای تأمین هزینه‌های روزمره، نرخ خود را به‌شدت کاهش می‌دهند تا مسافران به خاطر همین کاهش شدید هزینه‌ها، جذب آن شهر شوند. حتی شهرهایی که به خرید شهرت دارند، جشنواره‌های فروش ویژه در این فصل برگزار می‌کنند تا گردشگران را حتی در آف-سیزن به آن شهر بکشانند.

از طرف دیگر پیک-سیزن بهترین ایام برای سفر محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال ایام نوروز پیک-سیزن تمام شهرهای ایران به حساب می‌آید و مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست. در پیک-سیزن مسافران بسیاری به آن شهر سفر می‌کنند و به همین خاطر بلیت شرکت‌های مسافربری، اتاق هتل‌ها و بلیت ورودی اماکن گردشگری با کمبود مواجه می‌شود. از‌این‌رو با بر هم خوردن توازن بین «عرضه و تقاضا»، هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

پیک سیزن و آف سیزن چیست؟

حال این سؤال به وجود می‌آید که آف-سیزن و پیک-سیزن مشهد چه زمانی است؟ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا پیک-سیزن را به شما معرفی می‌کنیم و هر روزی به‌غیر از آن، آف-سیزن به حساب می‌آید.

تصویری از ترافیک ورودی مشهد

در وهله اول باید بدانید که ایام نوروز مهم‌ترین پیک‌-سیزن سفر به مشهد است. در این 14 روز، هزینه‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و شهر بسیار شلوغ است. 3 ماه تابستان نیز جزء ایام پیک-سیزن به حساب می‌آیند و به خاطر تعطیلات تابستانی، گردشگران بسیاری عازم مشهد می‌شوند. در این فصل نیز هزینه‌ها گران است و جمعیت فراوانی را در شهر مشاهده خواهید کرد. به‌غیر از فصل‌های مختلف، باید بدانید که تمامی ایام مذهبی نیز جزء پیک‌سیزن محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که ایام مذهبی بر فصل‌ها اولویت دارند. این یعنی حتی اگر عاشورا در زمستان هم قرار داشته باشد، باز هم جزء پیک- سیزن به حساب می‌آید. پس تمام ایامی که در بخش‌های قبلی به‌عنوان ایام مذهبی به آنها اشاره کردیم، جزء ایام پیک-سیزن هستند.

پیک-سیزن یا آف-سیزن؟ کدام یک بهتر است؟

خب شاید شما نیز در این دو راهی قرار گرفته‌اید که پیک-سیزن یا آف-سیزن را برای سفر خود انتخاب کنید؟ اصلاً کدام یک بهترین زمان سفر به مشهد محسوب می‌شود؟ پاسخ به این سؤال کاملاً شخصی است و از یک فرد به فرد دیگر تفاوت خواهد داشت. در ایام پیک-سیزن، هزینه رفت‌وآمد، حمل‌ونقل، خوراک، گردش و اقامت به‌مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. شهر بسیار شلوغ می‌شود و زیارت نیز دشوار خواهد بود.

تصویری از خلوت بودن فرودگاه مشهدحتی بازارها بسیار شلوغ هستند و دیگر به‌راحتی نمی‌توان از فروشندگان تخفیف گرفت. در عین حال در آف-سیزن، هزینه‌ها چندین برابر کاهش پیدا می‌کند. به‌راحتی می‌توانید از هر شرکت مسافربری بلیت بگیرید. جاده‌ها خلوت و بی‌خطر هستند. خبری از قیمت‌های نجومی نیست. می‌توانید از فروشنده‌ها تخفیف مناسبی بگیرید و در آرامش زیارت کنید.

تا اینجای کار قطعاً منطقی به نظر می‌رسد که ایام آف-سیزن بهترین زمان سفر به مشهد باشند؛ اما در این ایام خبری از آب‌وهوای عالی نیست و قطعاً مناسبت‌های مذهبی را نیز از دست خواهید داد. در نتیجه اینکه بهترین زمان سفر به مشهد از نظر آف-سیزن یا پیک-سیزن کدام است، به خود شما بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به مشهد برای تفریح و طبیعت‌گردی

جاهای دیدنی مشهد بسیار گسترده و متنوع هستند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا یک تیر و دو نشان بزنند و در کنار زیارت کمی هم از سیاحت و طبیعت‌گردی لذت ببرند. در این قسمت قصد داریم تا به‌صورت اختصاصی درباره جاهای دیدنی مختلف مشهد و بهترین زمان بازدید از آن‌ها با شما صحبت کنیم. به این ترتیب اگر فقط برای بازدید از برخی جاذبه‌های گردشگری و تفریحی خاص قصد سفر به مشهد را دارید، می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

  • روستاهای اطراف مشهد

تصویری از طبیعت بکر طرقبه مشهد

در اطراف مشهد روستاهای ییلاقی و زیبایی از جمله شاندیز، طرقبه، جاغرق، نغندر، اخلمد، زشک و ابرده وجود دارد. در هر یک از این روستاها، جاذبه‌ای بکر و زیبا به چشم می‌خورد که بازدید از آن را به تمام مسافران توصیه می‌کنیم. خب اگر قصد بازدید از روستاهای اطراف مشهد و یا اقامت در آن‌ها را داشته باشید، بهتر است قید شش ماه دوم سال را بزنید.

jwتصویری از طبیعت پاییزی ابرده

این روستاها کاملاً ییلاقی هستند و حتی جمعیت محلی آن‌ها در شش ماه دوم سال به کمتر از یک چهارم می‌رسد. البته اگر به برف، زمستان و سرما علاقه شدیدی دارید و بدن شما در برابر سرما مقاوم است، محدودیتی برای شما وجود ندارد؛ اما برای افراد عادی، سرمای هوای روستاهای اطراف مشهد در فصل زمستان تحمل‌پذیر نیست. در فصل بهار زیبایی این مناطق به اوج می‌رسد و هوا بسیار مطلوب و معتدل است. در تابستان نیز برای فرار از گرما می‌توانید به این مناطق سفر کنید.

  • بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی

تصویری از موزه مشهد

برای بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی، معمولاً به آرامش نیاز است. هرچه قدر فضا آرام‌تر باشد، قطعاً از بازدید خود نهایت بهره را خواهید برد. پس اگر قصد خروج از شهر مشهد را ندارید و سفر شما محدود به بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی می‌شود، بهترین زمان سفر به مشهد برای شما ایام آف-سیزن و مخصوصاً پاییز خواهد بود. در پاییز سرما آنقدر شدید نیست که تحمل آن دشوار باشد. از طرفی هزینه‌های سفر کاهش پیدا می‌کند و اماکن گردشگری خلوت‌تر می‌شوند و لازم نیست برای ورود به آنها در صفی طولانی منتظر بمانید.

  • سرزمین موج های آبی مشهد

تصویری از سرزمین موج های آبی مشهد

موج های آبی مشهد یکی از مهم‌ترین جاهای تفریحی مشهد به حساب می‌آید که طرفداران بسیاری نیز دارد و دلیل اصلی خرید بلیط قطار مشهد برای سفرهای گروهی به این شهر به حساب می‌آید. در فصل تابستان و ایام نوروز، سرزمین موج‌های آبی مشهد به‌شدت شلوغ می‌شود. جالب است بدانید که در این ایام حتی یافتن بلیت ورودی این مجموعه بسیار دشوار خواهد بود و برخی افراد در بازار سیاه بلیت آن را به چند برابر قیمت می‌فروشند؛ اما در فصل پاییز و زمستان این مسئله کاملاً برعکس می‌شود. دیگر خبری از هجوم گردشگران به این مجموعه نیست و به‌جای خرید بلیت از بازار سیاه، می‌توانید در خرید خود از فروشگاه‌های مختلف، کارت تخفیف سرزمین موج‌های آبی مشهد را دریافت کنید. به همین خاطر بهترین زمان بازدید از سرزمین موج‌های آبی مشهد فصل پاییز و زمستان خواهد بود.

  • زیارت و بازدید از حرم امام رضا

بسیاری از افراد فقط به منظور زیارت امام رضا عازم مشهد می‌شوند. برخی حتی با هواپیما به مشهد سفر می‌کنند و چند ساعتی را تنها برای زیارت در این شهر حضور دارند. این دسته افراد بهتر است ایام مذهبی را برای سفر خود انتخاب نکنند. در ایام مذهبی بازدید از حرم بسیار دشوار می‌شود و حتی احتمال دارد در سیل جمعیت دچار آسیب‌دیدگی شوید. در ایامی همانند عاشورا و تاسوعا، این شور به اوج خود می‌رسد و مردم از خود بی خود می‌شوند. از این رو بهتر است ایام آف-سیزن همانند پاییز و زمستان و روزهای غیر از مناسبت مذهبی را برای سفر خود انتخاب کنید تا در آرامش کامل بتوانید از زیارت لذت ببرید.

بهترین ساعت زیارت از حرم امام رضا

تا به اینجای کار درباره بهترین زمان سفر به مشهد صحبت کردیم؛ اما آیا بهترین ساعت برای زیارت را می‌دانید؟ قطعاً شما نیز ترجیح می‌دهید در آرامش تمام زیارت کنید و دستتان به ضریح مطهر امام برسد. به همین خاطر در این بخش قصد داریم تا درباره بهترین ساعت زیارت از حرم امام رضا با شما صحبت کنیم.

تصویری از حرم امام رضا

به‌صورت کلی در تمامی ایام، حوالی اذان صبح، بهترین زمان برای زیارت محسوب می‌شود. در این ساعت تقریباً خیابان‌ها خالی هستند و می‌توانید بدون ترافیک یا محدودیت طرح تردد خودرو، خودتان را به حرم برسانید. از طرف دیگر کمتر کسی در این ساعت داخل محوطه حرم حضور دارد و می‌توانید با آرامش کامل از زیارت خود نهایت لذت را ببرید. معمولاً حوالی اذان مغرب و غروب آفتاب، جمعیت بسیاری در حرم حضور دارند و این مسئله شاید زیارت را برای شما دشوار کند. اگر خروج از خانه در هنگام اذان صبح برای شما مقدور نیست، بهتر است بین ساعت 10 تا 12 ظهر یا 13 تا 14 بعد از ظهر را برای زیارت انتخاب کنید.

انواع مراسم حرم

البته اگر قصد تماشای مراسم نقاره‌زنی را دارید، باید 20 دقیقه قبل از اذان صبح و 20 دقیقه قبل از غروب آفتاب و در ایام عید، یک ساعت قبل و بعد از غروب آفتاب، نظاره‌گر این مراسم جذاب باشید. نقاره‌زنی یک مراسم سنتی در آستان قدس است که فقط در دو ماه محرم و صفر انجام نمی‌شود. همچنین مراسم تحویل کشیک خادمان که سه نوبت در طول روز انجام می‌شود نیز یکی دیگر از مراسم جالبی است که می‌توانید از نزدیک شاهد آن باشید. تحویل کشیک هر روز یک ساعت بعد از طلوع آفتاب در رواق دارالحکمه انجام می‌شود. مراسم جاروزنی نیز با آیین خاصی در حرم امام رضا در سه نوبت انجام می‌شود.

تصویری از نقاره زنی در حرم امام رضا

در این مراسم، تمامی خدام به‌ترتیب در صف می‌ایستند و با لباس و جاروهای سبز یک‌دست، ابتدا به‌سمت قبله و سپس به‌سمت امام رضا ادای احترام می‌کنند و با خواندن اشعار زیبا، به ترتیب صحن‌های انقلاب، آزادی، قدس، جمهوری و مسجد گوهرشاد را جارو می‌کشند و نهایتاً با ادای احترام به امام رضا این مراسم نیز به پایان می‌رسد. این مراسم روزانه سه بار، یک بار قبل از مراسم خطبه و تحویل کشیک، یک بار پس از این مراسم و یک بار دو ساعت قبل از اذان مغرب انجام می‌شود. البته در ایام ماه رمضان، یک ساعت قبل از سحر و یک ساعت بعد از اذان مغرب این مراسم را به جا می‌آورند.

سفر به مشهد در ایام کرونا

چند ماهی می‌شود که کشور ما با ویروس کشنده کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند. این ویروس باعث شد تا ممنوعیت تردد در بسیاری از شهرها و کشورها لحاظ شود و البته که مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به حضور جمعیت فراوان در حرم امام رضا، ستاد مبارزه با کرونا تلاش بسیاری کرد تا برای مدتی کوتاه درب حرم امام رضا به روی زائران بسته شود؛ اما با اصرار برخی افراد، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان زیارت مجدداً فراهم آمد. البته برای مدتی محدودیت سفر به مشهد لحاظ شد و به همین خاطر فقط ساکنان این شهر قادر به زیارت بودند.

تصویری از حرم امام رضا در ایام کرونا

در حال حاضر امکان سفر ریلی و هوایی به مشهد وجود دارد؛ اما تا زمانی که وضعیت مشهد از زرد به آبی تغییر نکند، امکان سفر جاده‌ای به این شهر وجود نخواهد داشت. البته خرید بلیط اتوبوس مشهد و سفر با این وسیله نقلیه عمومی با توجه به رعایت تمام پروتکل‌ها بلامانع است. زائران حرم امام رضا نیز مجاز به استفاده از رواق‌ها نیستند. در حال حاضر وضعیت سفر به مشهد هنوز قطعی نیست و باید منتظر خبرهای بعدی باشید.

خب دوستان عزیز و همراهان همیشگی ره بال آسمان، به‌صورت کامل و از هر لحاظ با بهترین زمان سفر به مشهد آشنا شدید. نظر شما درباره بهترین زمان سفر به مشهد چیست؟ شما کدام بازه زمانی را به‌عنوان بهترین زمان سفر به مشهد انتخاب می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید.

در حال حاضر امکان سفر جاده‌ای به مشهد وجود ندارد؛ اما سفر ریلی، اتوبوسی و هوایی بلامانع است.

بله، اما تماس دست با ضریح ممنوع است و زائران باید فاصله اجتماعی را رعایت نمایند و حتماً با ماسک وارد شوند.

بهترین زمان سفر به مشهد از لحاظ آب‌وهوا، فصل بهار است.

پاییز و زمستان ارزان‌ترین زمان سفر به مشهد است.

شلوغ‌ترین زمان سفر به مشهد ایام نوروز، تابستان و مناسبت‌های مذهبی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.