معرفی 17 تا از معروف‌ترین جاهای دیدنی فومن

2

فومن گوهری ناب در استان زیبای گیلان است که بیشتر ما آن را به باغ‌های چای و شالیزارهای سرسبزش می‌شناسیم. این خطه زیبا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمالی کشور است که قدمت تاریخی آن به حدود 2.500 تا 3.000 سال پیش برمی‌گردد. سفر به جاهای دیدنی فومن سفری به‌یادماندنی به دل تاریخ و طبیعت است که تا خودتان به آنجا نروید، حتی گوشه‌ای از این زیبایی‌ها را درک نخواهید کرد؛ پس هر چه زودتر بار سفر ببندید و در این نوشته با ما همسفر شوید تا گشتی در شهر افسانه‌ای و کهن فومن بزنیم.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی فومن کدام‌اند؟

تصویری از طبیعت فومن

شهر فومن آب‌وهوای مطبوعی دارد و به‌دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان به‌حساب می‌آید. اگر راهنمای سفر به فومن را خوانده باشید یا به این شهر سفر کرده باشید، بی‌شک مي‌دانید که در این شهر علاوه‌بر بافت قدیمی و جاهای دیدنی، خوراکی‌های محلی و شیرینی‌های سنتی خوشمزه‌ای نیز یافت می‌شود که عطر و طعمشان مثال‌زدنی است.

فومن شهر کلوچه‌های خوش‌طعم و تازه است. در سراسر شهر غرفه‌های فروش این شیرینی‌جات محلی به شما چشمک می‌زنند. همچنین وجود مجسمه‌های مختلف در سراسر شهر باعث شده که فومن لقب «شهر مجسمه‌ها» را نیز از آن خود کند. در ادامه معروف‌ترین جاهای دیدنی فومن را که برای یک گردش درست‌وحسابی می‌توانید روی آن‌ها حساب ویژه باز کنید را برایتان آورده‌ایم.

شهر تاریخی و پلکانی ماسوله

تصویری از ماسوله

ماسوله یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فومن است که احتمالاً هر جای ایران باشید، نامش را شنیده‌اید. این شهر تاریخی بافت منحصربه‌فردی دارد که در طبیعتی دل‌انگیز محصور شده است. در کمتر جایی از دنیا می‌توان این تصاویر جذاب را در کنار هم تماشا کرد.

ماسوله حدود هشتصد تا هزار سال قدمت دارد و در آن سقف خانه پایینی، حیاط خانه بالایی است و خانه‌های روستا به‌شکل پلکانی روی هم قرار گرفته‌اند. این خانه‌ها با چوب، خشت و سنگ ساخته شده‌اند و معماری آن‌ها کم‌وبیش به یکدیگر شبیه است. قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های ماسوله حس‌وحال بکر و عجیبی را به شما منتقل می‌کند؛ انگار در زمان سفر کرده‌اید و به دورانی رفته‌اید که در آن خبری از ترافیک و دود و دَم شهر نیست.

تصویری از ماسوله

برای رسیدن به این شهر کهن باید از جاده‌های پرپیچ‌وخم با مناظری چشم‌نواز عبور کنید. به ورودی ماسوله که رسیدید با پرداخت 30 هزار تومان (در سال 1402) می‌توانید وارد شهر شوید و ماشین خود را در جایی پارک کنید و برای ماجراجویی در دل این شهر اصیل آماده شوید. در همان ابتدای ورودی ماسوله، طبیعت کوهستانی و پوشیده از درخت، توجه شما را به خود جلب می‌کند و آنقدر این تصویر زیباست که سخت می‌توان از آن دل کند. سپس فروشگاه‌های متعددی را پشت هم مشاهده می‌کنید که با بافتنی‌های زیبا، عروسک‌های رنگارنگ، وسایل چوبی و ده‌ها اشیای کوچک و بزرگ پرنقش‌ونگار پُر شده‌اند.

به مسیر خود که ادامه دهید فرصت معاشرت با مردم محلی و خرید خوراکی‌های لذیذ سنتی برایتان فراهم خواهد شد. همچنین سر راهتان به چشمه‌ای می‌رسید که بد نیست از آب گوارای آن بنوشید تا توان کافی برای گشت‌وگذار در ماسوله را داشته باشید.

تصویری از ماسوله

کمی بالاتر که بروید از سقف خانه‌ها چشمتان به جمال طبیعتی شگفت‌انگیز روشن می‌شود که جان می‌دهد برای ثبت چند عکس یادگاری جذاب و زیبا! در ضمن اگر دوست داشته باشید، می‌توانید در عکاس‌خانه شهر لباس محلی به تن کنید و در منظره‌ای ناب چند عکس متفاوت از خود بگیرید. ماسوله شهر تاریخی تمام‌عیار برای یک گردش جانانه است که از مردمان محلی و غرفه‌های سوغاتی‌فروشی آن گرفته تا خانه‌های قدیمی مزین به شمعدانی‌های رنگی‌اش، برایتان جالب خواهد بود.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این جاذبه جهانی بدانید، مقاله راهنمای سفر ماسوله را بخوانید.

اطلاعات بازدید از ماسوله

آدرسگیلان، 32کیلومتری فومن.
میزان سختی سفر⬛️ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ⬛️ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ⬛️ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه  ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمکفش مناسب، عینک آفتابی، ضدآفتاب، کلاه و... .
نکته‌های مهماز بازدید موزه حیات‌وحش و موزه مردم‌شناسی ماسوله غافل نشوید!

قلعه روخان؛ دژی استوار در قلب طبیعت

تصویری از قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی فومن در روستای رودخان و بر فراز ارتفاعات جنگل‌های انبوه منطقه حیدرآلات است. این قلعه که با نام‌های قلعه حسامی و دژ رودگان یا روگان نیز شناخته می‌شود، از محکم‌ترین دژهای نظامی ایران در طول تاریخ بوده که هیچ راهی برای ورود دشمنان به آن وجود نداشته است.

برای رسیدن به قلعه رودخان شما باید ابتدا از هر جایی که هستید خود را به فومن برسانید و به‌سمت روستای قلعه رودخان حرکت کنید. سپس به ورودی قلعه خواهید رسید که با پرداخت 30 هزار تومان (در سال 1402) می‌توانید وارد محوطه شوید و خودروی خود را پارک کنید. از اینجا به بعد یک پیاده‌روی و کوه‌پیمایی طولانی و مهیج در پیش دارید تا به قلعه برسید.

البته قبل از اینکه به حدود 1600 پله قلعه رودخان برسید، وارد جاده‌ای سنگ‌فرش می‌شوید که دو طرف آن با اغذیه‌فروشی، غرفه‌های شیرینی‌پزی و فروش سوغات، کبابی و عکاس‌خانه‌ها احاطه شده است. این مسیر را که ادامه دهید به جایی شبیه به درکه تهران می‌رسید. ترشی‌های ترش‌وملس و آبدار، عروسک‌ها و جوراب‌های بافتنی زیبا و رودی پرآب و خروشان در آنجا انتظارتان را می‌کشد.

از این بخش که رد شوید، کم‌کم سروکله پله‌های سنگی پیدا می‌شود که نوید آغاز پله‌نوردی به‌سمت قلعه رودخان را می‌دهند. توجه داشته باشید که بالارفتن از پله‌های سنگی و رسیدن به قلعه کاری طاقت‌فرسا و زمان‌بر است و به آمادگی جسمانی خوبی نیاز دارد؛ اما این قول را به شما می‌دهیم که اگر تا انتهای مسیر بروید و ابهت قلعه و جزئیات ریزودرشت آن را ببینید، عاشق این بنای باارزش تاریخی و مناظر اطرافش خواهید شد.

تصویری از قلعه رودخان

قلعه رودخان که این روزها بخشی از آن باقی‌مانده با دیوارهایی که در آغوش پیچک‌های سبزرنگ آرام گرفته‌اند، یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی فومن است که آن را هرگز فراموش نخواهید کرد. راستی برای ورود به این دژ کهن و عبور از در چوبی قلعه نیز مبلغ ناچیزی به‌عنوان ورودی از گردشگران دریافت می‌شود؛ پس حتماً مقداری پول نقد به همراه داشته باشید.

اطلاعات بازدید از قلعه رودخان

آدرسگیلان، 20کیلومتری جنوب‌غربی فومن.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵      ⬛️۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ افراد سالم با آمادگی جسمانی کافی   ☐ فقط خانواده    ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ⬛️ سوپرمارکت   ⬛️ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ⬛️ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ⬛️ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمکفش و لباس مناسب، باتوم، خوراکی، آب‌معدنی، ضدآفتاب، کلاه، عینک آفتابی و..
نکته‌های مهمآب به‌همراه داشته باشید و حداقل 4 ساعت را برای بازدید از قلعه در نظر بگیرید.

پارک فومن؛ پاتوق مجسمه‌های رنگارنگ

تصویری از پارک فومن

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی فومن، پارک معروف این شهر است که وجود مجسمه‌هایی همچون چهار دختران و کودکانی با چهره‌های بشاش و خندان، جذابیت آن را دوچندان کرده است. این پارک و مجسمه‌های رنگارنگ آن نمادی از زندگی اهالی فومن است که به حضور فعال و نقش اساسی زنان در شادابی و اقتصاد شهر اشاره دارد.

تصویری از پارک فومن

پارک فومن یکی از بهترین تفرجگاه‌های فومن برای استراحت مسافران در مرکز شهر است. این پارک پوشیده از درختان بلندقامت است و امکانات و خدمات خوبی برای پیک‌نیک در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید در یکی از مکان‌های دیدنی فومن لحظاتی را به شادی بگذرانید و اوقات خوبی را برای فرزندان خود رقم بزنید، حتماً سری به پارک فومن بزنید.

تصویری از پارک فومن

در این پارک تجهیزات خوبی برای بازی کودکان در نظر گرفته شده که حسابی آن‌ها را سرگرم می‌کند. دستگاه‌های ورزشی برای سالمندان و ورزشکاران، نمازخانه، سرویس بهداشتی و وجود رستوران‌ها و کافه‌های متعدد اطراف آن، پارک فومن را به یکی از مکان‌های پرتردد و محبوب شهر تبدیل کرده است.

اطلاعات بازدید از پارک فومن

آدرسگیلان، فومن، ضلع شمالی خیابان امام خمینی، قبل از میدان چهار دختران.
میزان سختی سفر⬛️ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ⬛️ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ⬛️ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ⬛️ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمزیرانداز، عینک آفتابی، ضدآفتاب، تجهیزات پیک‌نیک

روستای ییلاقی کوربار

کوربار نام یکی از ییلاقات فومن در نزدیکی ماسوله است که طبیعتی خیره‌کننده و مناظری دست‌نخورده دارد. اگرچه مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی کوربار چالش‌برانگیز است؛ اما بسیاری از طبیعت‌گردان برای فرار از شلوغی و آلودگی شهر به این خطه زیبا پناه می‌برند.

ییلاق کوربار به‌دلیل داشتن فضای آرامش‌بخش، پوشش گیاهی و درختی متنوع و جاذبه‌هایی همچون رود و آبشار، یکی از دنج‌ترین جاهای دیدنی فومن است. اگر به‌دنبال مکانی هستید که در آغوش طبیعت آرام بگیرید و درحالی‌که غرق صدای پرندگان هستید، ماجراجویی لذت‌بخشی را تجربه کنید، ییلاق کوربار را از یاد نبرید.

همچنین در این منطقه کلبه‌های روستایی و اقامتگاه‌هایی وجود دارد که اقامت را برایتان راحت‌تر می‌کند. وقتی به ییلاق کوربار رفتید، مواظب خودتان باشید تا نفستان از این همه زیبایی بند نیاید!

اطلاعات بازدید از روستای ییلاقی کوربار

آدرسگیلان، فومن، منطقه ماسوله.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ⬛️ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ⬛️ فقط ورزشکاران      ⬛️ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ⬛️ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️  نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمکفش مناسب، لباس گرم و کافی، باتوم، غذا و نوشیدنی و...
نکته‌های مهمبرای رسیدن به این ییلاق به حدود 3 تا 4 ساعت پیاده‌روی نیاز است.

ییلاق آندره

ییلاق آندره

آندره یکی دیگر از ییلاقات و جاهای دیدنی فومن در بخش سردار جنگل فومن است که در مسیر جاده ماسوله به‌سوی خلخال قرار دارد. این ییلاق مکانی آرامش‌بخش با طبیعتی غیرقابل‌وصف است که در آن گذر زمان را احساس نمی‌کنید.

چنانچه می‌خواهید لحظاتی را به سکوت سپری کنید و به صدای طبیعت گوش دهید و تجربه‌ای شگفت‌انگیز از طبیعت‌گردی را در کارنامه خود ثبت کنید، آندره بی‌شک یکی از بهترین گزینه‌ها در شهرستان فومن است. سفر به روستای ییلاقی آندره امکانی به شما می‌دهد تا از عبور در جاده‌های کوهستانی لذت ببرید و در پناه رودهای آرام و درختان سرسبز، جریان زندگی را احساس کنید.

اطلاعات بازدید از ییلاق آندره

آدرسگیلان، فومن، 5کیلومتری ماسوله.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ⬛️ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ⬛️ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمکفش و لباس مناسب، عصای کوهنوردی یا باتوم، عینک آفتابی و کلاه، خوراکی و نوشیدنی و...

آبشار لار چشمه

اگر از هواداران آبشار هستید و از گردش و آب‌تنی در آبشارهای طبیعی لذت می‌برید، فومن جای مناسبی برایتان است؛ زیرا این منطقه و روستاهای اطراف آن آبشارهای کوچک و بزرگ بی‌شماری را در خود جای داده‌اند که برای گردش می‌توانید سری به آن‌ها بزنید.

لار چشمه یکی از جاهای دیدنی فومن در جاده زیبای فومن به ماسوله است. این آبشار 6 متر ارتفاع دارد و در ارتفاع 670 متری از سطح دریا واقع شده است. آب این آبشار از چشمه‌ای درون کوه می‌جوشد و به حوضچه کوچکی سرازیر می‌شود.

لار چشمه در میان جنگل‌های انبوه قرار دارد و اطراف آن پوشیده از درختان انبوه و خوش‌قدوبالا است. در پای چشمه چند رستوران سنتی، استراحتگاه و قهوه‌خانه برپا شده تا گردشگران نهایت استفاده و لذت را از این جاذبه تفریحی فومن ببرند.

اطلاعات بازدید از آبشار لار چشمه

آدرسگیلان، فومن، نرسیده به ماسوله.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ⬛️ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ⬛️ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️  نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازملباس و صندل مناسب، عینک آفتابی، ضدآفتاب، کلاه و...

آبشار دودوزن

آبشار دودوزن آبشاری با ارتفاع حدود 54 متر در میان جنگلی انبوه است که آب آن از چشمه‌ای به همین نام تأمین می‌شود. این آبشار خروشان در پناه طبیعتی تماشایی قرار دارد که دسترسی به آن نسبتاً آسان است. برای رسیدن به آبشار دودوزن شما می‌توانید تا نزدیکی آبشار را با ماشین بروید، سپس حدود 3 یا 4 دقیقه پیاده‌روی کنید تا به پله‌های سنگی منتهی به تاج آبشار برسید.

مسیر گذر از این پله‌ها بسیار جذاب و رؤیایی است و هوای خنک و تمیز این مکان اکسیژن کافی را به ریه‌هایتان می‌رساند. در این مسیر چند غرفه فصلی نیز دیده می‌شود که محلی‌ها در آن انواع نان‌گردویی، بلال، آلوچه‌های آبدار، چای محلی و کاکا می‌فروشند. اگرچه مسیر رسیدن به آبشار خیلی سخت نیست؛ اما بالارفتن از پله‌ها ممکن است برای سالمندان یا کودکان، کار سختی باشد.

اطلاعات بازدید از آبشار دودوزن

آدرسگیلان، فومن، 24کیلومتری شهرستان شفت.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ⬛️ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر☐ بهار     ☐ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق  غرفه محصولات محلی ⬛️
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ⬛️ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمتجهیزات مناسب برای طبیعت‌گردی یک‌روزه.
نکته‌های مهمبرای رسیدن به آبشار باید از حدود 200 پله بتنی بالا بروید.

روستای فوشه

روستای فوشه

روستای فوشه یکی از باصفاترین جاهای دیدنی فومن در نزدیکی قلعه رودخان است. این روستا در غرب فومن واقع شده که از شرق و شمال‌شرقی به روستای حیدرآلات و از جنوب و غرب به ارتفاعات کوهستانی محدود می‌شود.

روستای فوشه را رودی خروشان به دو بخش پایین فوشه و بالا فوشه تقسیم کرده و برای رسیدن به مناطق جنگلی آن باید تا انتهای محل بروید. در این روستا تصاویر بی‌نظیری از مزارع پلکانی چای، تراس‌های رودخانه‌ای، مزارع سرسبز و گیاهان متنوع چشم‌انتظارتان است تا حال‌وهوایتان را عوض کند.

روستای فوشه

از جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به آبشار و غار خون فوشه در نزدیکی قلعه رودخان اشاره کرد. برای رسیدن به آبشار فوشه باید ابتدا با ماشین تا پل فلزی روستا بروید و پس از پارک خودرو، حدود 5 کیلومتر تا رسیدن به آبشار پیاده‌روی کنید.

غار خون نیز از جاهای دیدنی فوشه میان جنگل‌های کوهستانی روستاست که بازدید از آن به یک تا دو کیلومتر پیاده‌روی نیاز دارد. این غار حدود سی متر عمق دارد و در بخش‌های مختلف آن دالان‌هایی با طول و عمق متفاوت به چشم می‌خورد.

اطلاعات بازدید از روستای فوشه

آدرسگیلان، 22کیلومتری فومن، مجاورت قلعه رودخان.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ⬛️ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ⬛️ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ⬛️ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمتجهیزات طبیعت‌گردی مانند زیرانداز، لباس مناسب، دوربین، عینک آفتابی و...
نکته‌های مهمبرای بازدید از غار و آبشار باید آمادگی جسمانی کافی و تجهیزات مناسب به‌همراه داشته باشید.

جاده سراوان به فومن

جاده سراوان به فومن

یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی فومن در حدفاصل جاده سروان به فومن قرار دارد. حجم زیبایی این جاده به‌حدی زیاد است که از دیدن طبیعت آن شگفت‌زده خواهید شد. جاده سراوان به فومن در هر فصلی زیبایی خاصی دارد و تفریح و گردش در آن به تجربه‌ای تکرارنشدنی در زندگی‌تان تبدیل خواهد شد.

اطلاعات بازدید از جاده سراوان به فومن

آدرسگیلان، جاده سراوان فومن.
میزان سختی سفر⬛️ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ⬛️ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ⬛️ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ⬛️ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمتجهیزات پیک‌نیک مانند زیرانداز، خوراکی و نوشیدنی، ضدآفتاب و...
نکته‌های مهموجود مجتمع رفاهی، پمپ‌بنزین و رستوران در مسیر

قله شاه معلم

قله شاه معلم

شاه معلم قله‌ای مرتفع و معروف در شهر ماسوله است که کوهنوردان علاقه بسیاری به پیمایش در مسیر آن دارند. مسیر پیمایش این قله از روستای جلال‌آباد می‌گذرد که منظره‌ای دلنشین دارد و شگفتی‌های طبیعی بی‌شماری را سر راهتان قرار می‌دهد.

قله شاه معلم حدود 3100 متر ارتفاع دارد که برای پیمایش آن به تجهیزات حرفه‌ای کوهنوردی نیاز است. برای رسیدن به این قله مسیرهای دسترسی متفاوتی وجود دارد که هر کدام چشم‌اندازی خاص و فوق‌العاده دارند. در مسیر فتح قله شاه معلم از یک‌جایی به بعد اقیانوسی از ابر را زیر پاهایتان خواهید دید که تصاویر خیال‌انگیز آن تا همیشه در ذهنتان ماندگار خواهد شد.

اطلاعات بازدید از قله شاه معلم

آدرسگیلان، فومن، ماسوله، روستای جلال‌آباد.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵ ☐ ۲ از ۵ ☐ ۳ از ۵ ☐ ۴ از ۵ ⬛️ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد ☐ فقط خانواده ⬛️ فقط ورزشکاران ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر☐ بهار ⬛️ تابستان ☐ پاییز ☐ زمستان
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ آسفالت ⬛️ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه ☐ نامناسب برای شب‌مانی ⬛️ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمتجهیزات حرفه‌ای کوهنوردی
نکته‌های مهماین قله فاقد امکانات است؛ بنابراین هرچه از خوراکی گرفته تا لباس و تجهیزات را با خود به‌همراه داشته باشید.

چشمه آب معدنی زاخونی

چشمه آب‌معدنی زاخونی یا چشمه زمزم از دیگر جاهای دیدنی فومن در ماسوله است. آب این چشمه سرشار از بی‌کربنات است و برخی آن را دوایی برای درمان بیماری‌های گوارشی می‌دانند. وجود چشمه زمزم در نزدیکی معدن آهن سبب شده که آب آن رنگ و بوی نامطلوبی بگیرد؛ بااین‌حال اهالی منطقه معتقدند این آب شفابخش است و برای درمان امراض خود به ترکیب آن با شکر متوسل می‌شوند.

اطلاعات بازدید از چشمه آب معدنی زاخونی

آدرسگیلان، جاده فومن به ماسوله.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ⬛️ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمتجهیزات طبیعت‌گردی.

منطقه حفاظت‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی

منطقه حفاظت‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی

منطقه حفاظت‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی فومن در چند قدمی قلعه رودخان است. این منطقه با جنگل‌های هیرکانی پنج‌میلیون‌ساله پوشیده شده که از شرق گلستان آغاز می‌شود و در نهایت به جنوب و غرب جمهوری آذربایجان می‌رسد.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی بسیار باارزش است و شامل راش، ملج، ممرز، نمدار، ون و… می‌شود. همچنین این منطقه حیات‌وحش منحصربه‌فردی نیز دارد که در آن حیواناتی مانند تشی، گورکن، پلنگ، خرس، قرقاول و… زندگی می‌کنند.

اطلاعات بازدید از منطقه حفاظت‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی

آدرسگیلان، فومن، مجاورت قلعه رودخان.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ⬛️ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمتجهیزات مناسب برای پیک‌نیک.
نکته‌های مهمبرای رسیدن به این منطقه باید حدود 4 کیلومتر در جاده‌های خاکی رانندگی کنید.

ییلاق زودل سر

ییلاق زودل سر

ییلاق زودل سر یکی از جاهای دیدنی فومن است که سالانه افراد زیادی برای فرار از خستگی‌های روزمره به آن پناه می‌برند. این منطقه ییلاقی در حوالی روستای خانوانه قرار دارد و دارای طبیعتی مثال‌زدنی و آب‌وهوایی کوهستانی و تازه است. زودل سر ییلاقی در بالادست و ارتفاعات روستای زودل و در مسیر قله تراشوم است که هر هفته طبیعت‌گردان و کوهنوردان را به خود فرامی‌خواند.

آدرسگیلان، کیلومتر 10 جاده فومن به ماسوله.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

بقعه سبز قبا

بقعه سبز قبا

امامزاده سبز قبا یکی از جاذبه‌های دیدنی فومن است که در آن آیین‌های مذهبی اجرا می‌شود. این بقعه در روستای شنبه‌بازار فومن قرار دارد و به‌واسطه فضای آرامش‌بخش و معنوی‌اش، میان مردم محلی و گردشگران محبوب است.

بقعه سبز قبا

پیکر چند شهید جنگ تحملی در این آرامگاه دفن شده و همین امر محبوبیت آن را بیشتر کرده است. بسیاری از اهالی فومن برای برآورده‌شدن حاجات خود دست به دامان این امامزاده می‌زنند. یکی از نکات مهم درباره این بقعه، وجود درختی تنومند و کهن‌سال در مزار است که مردم محلی آن را با نام آقادار می‌شناسند. افراد بسیاری برای گرفتن حاجت خود پارچه‌های سبزرنگ به این درخت می‌بندند که جلوه زیبایی به آن می‌دهد.

اطلاعات بازدید از بقعه سبز قبا

آدرسگیلان، فومن، بقعه سبز قبا.
میزان سختی سفر⬛️ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ⬛️ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ⬛️ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ⬛️ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

طبیعت ماکلوان

طبیعت ماکلوان

ماکلوان از دیگر جاهای دیدنی فومن در 20کیلومتری ماسوله است که به‌لطف جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیرش، به میزبانی شایسته برای گردشگران از سراسر کشور تبدیل شده است. جنگل‌های این شهر مقر اصلی مبارزات میرزا کوچک‌خان جنگلی بود که جنبش جنگل نیز از آنجا آغاز شد.

اطلاعات بازدید از طبیعت ماکلوان

آدرسگیلان، 10کیلومتری جاده فومن به ماسوله.
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ⬛️ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ⬛️ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمتجهیزات طبیعت‌گردی و پیک‌نیک.

بازار سنتی فومن

بازار سنتی فومن که به نام بازار بزرگ سردار جنگل نیز معروف است، جایی برای عرضه انواع محصولات محلی به شمار می‌رود. این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارها و جاهای دیدنی فومن است که خرید و معاشرت با فروشندگان محلی با لهجه زیبایشان، حالتان را خوب خواهد کرد.

آدرس: گیلان، فومن، حدفاصل خیابان فلسطین و مولوی.

سه‌شنبه بازار

سه‌شنبه‌بازار یکی از جاذبه‌های فومن است که هر سه‌شنبه فروشنده‌ها بساط خود را در آنجا پهن می‌کنند. در سه‌شنبه‌بازار انواع محصولات کشاورزی و دامی با قیمت مناسب به فروش می‌رسد. اگر از تماشای بازارهای محلی لذت می‌برید، قطعاً گشت‌وگذار و خرید در این بازار هفتگی شما را سرحال می‌کند.

آدرس: گیلان، فومن، کمربندی شهید شیرودی.

غذاهای محلی فومن

غذاهای محلی فومن

مگر می‌شود به جاهای دیدنی فومن رفت و طعم غذاهای محلی و بومی آن را نچشید؟ در این شهر شمالی غذاهای خوشمزه‌ای پیدا می‌شود که از طعم و عطر آن‌ها حسابی لذت خواهید برد. برخی از غذاهای محلی فومن عبارت‌اند از:

  • فسنجان محلی یا متنجان؛
  • کته کباب؛
  • شامی ترش؛
  • مرغ ترش؛
  • آلو مسما؛
  • اناربیج؛
  • باقلا قاتوق؛
  • میرزاقاسمی؛
  • خورشت چغرتمه؛
  • کویی تره؛
  • ماهی شکم‌پر یا فویج؛
  • کولی ماهی؛
  • ترش آش؛
  • بولبه بره؛
  • سیر قلیه.

سوغات فومن

سوغات فومن

فومن شهری کهن با غذاهای خوشمزه و صنایع‌دستی‌ متنوع است که اگر به آنجا بروید، دست خالی برنمی‌گردید. در این بخش می‌خواهیم به برخی از سوغاتی‌های این شهر بپردازیم که در جاهای دیدنی فومن می‌توانید تهیه کنید.

  • کلوچه فومن؛
  • چای؛
  • برنج؛
  • رشته خشکار؛
  • ماهی دودی؛
  • ترشی هفت‌بیجار و سیر ترشی؛
  • نان لاکو؛
  • حصیر؛
  • چموش؛
  • گمج؛
  • چادر شب.

بهترین زمان برای بازدید از فومن

بهترین زمان برای بازدید از فومن

فومن آب‌وهوای معتدلی دارد که شامل بهارهای خنک، تابستان‌های نسبتاً گرم و شرجی، پاییزهای پرباران و زمستان‌های سردی می‌شود. اگر قصد طبیعت‌گردی در جاهای دیدنی فومن را دارید و می‌خواهید به جاذبه‌های طبیعی، روستاهای ییلاقی و بناهای تاریخی شهر سر بزنید، بهار بهترین گزینه برای سفر به این شهر است.

بهترین زمان برای بازدید از فومن

بهار فصل طراوت و تازگی است که طبیعت جان دوباره‌ای می‌گیرد و این احساس را به وجود شما نیز تزریق می‌کند. همچنین در این فصل هوا نه گرم و نه سرد است که جان می‌دهد برای جنگل‌پیمایی و طبیعت‌گردی. البته تابستان نیز طبیعت جلوه زیبایی دارد؛ اما اگر نسبت به هوای گرم و رطوبت هوا حساس هستید، بهتر است این فصل را برای بازدید از فومن انتخاب نکنید.

بهترین زمان برای بازدید از فومن

طبیعت فومن در پاییز نیز رنگ‌وبوی خاصی به خود می‌گیرد و هوا کم‌کم رو به خنکی می‌رود که زمان مناسبی برای بازدید از برخی مکان های دیدنی فومن است؛ اما ازآنجاکه میزان بارش باران در پاییز زیاد است، احتمال این‌که در برخی روزها خانه‌نشین شوید و امکان بازدید از طبیعت را نداشته باشید، زیاد است.

سفری خیال‌انگیز به جاهای دیدنی فومن

در این نوشته از ره بال آسمان ما با هم به یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران سفر کردیم و از جاهای دیدنی فومن برایتان گفتیم. فومن شهری زیبا و دیدنی با تاریخی پرفرازونشیب و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی فراوان است که بازدید از آن‌ها شما را به وجد خواهد آورد و روحتان را تازه خواهد کرد. اگر شما هم تجربه‌ای از سفر به فومن دارید، خوشحال خواهیم شد در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

 

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    بسیار اطلاعات کامل و جامعی بود و تصاویر بسیار زیباست . واقعا دست میزاد . سایتتون حرف نداره

    1. بانو تقیان می گوید

      سپاس از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.