آبشار دودوزن | جاذبه‌ای زیبا، گوش‌نواز و دلربا در قلب گیلان

0

چه کسی می‌تواند زیبایی بی‌انتهای طبیعت استان گیلان را انکار کند؟ این استان سر‌سبز و خوش‌آب‌و‌هوا، به لطف داشتن طبیعتی سر‌شار، هر‌ساله از میلیون‌ها گردشگر از سراسر ایران و جهان، میزبانی می‌کند. همه می‌دانیم که سفرکردن زمانی دل‌پذیر است که با جاذبه‌های گردشگری مقصد سفر آشنا باشید و بتوانید برای سفر خود، برنامه‌ای مهیج طراحی کنید. به همین سبب تا کنون بار‌ها در‌خصوص جاهای دیدنی استان گیلان سخن گفته‌ایم. این بار هم قصد داریم به معرفی جاذبه‌ای بکر و چشم‌نواز در قلب استان گیلان بپردازیم. جاذبه مد‌نظر ما در این مطلب آبشار دودوزن است. این آبشار زیبا جزو جاذبه‌های طبیعی کمتر‌شناخته‌شده شمال ایران بوده و مقصدی عالی برای عاشقان طبیعت شمرده می‌شود. از‌این‌رو اگر عاشق گشت‌و‌گذار و حضور در طبیعت هستید و ماجراجویی در دل مناطق بکر برایتان د‌ل‌پذیر است، در این مطلب همراه ما باشید.

آبشار دودوزن کجاست؟ 

آبشار دودوزن

آبشار چشم‌نواز و خوش‌آوای دودوزن از جمله جاهای دیدنی شمال ایران است که در روستایی با همین نام، واقع در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزگی قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر، این جاذبه طبیعی در فاصله ۲۴‌کیلومتری شهرستان محبوب شفت جای خوش کرده است. این شهرستان سر‌سبز و خوش‌آب‌و‌هوا از شمال‌شرقی به شهر زیبای رشت، از جنوب و جنوب‌شرقی به استان زنجان و شهرستان سبز رودبار و از غرب با شهرستان‌های فومن و صومعه سرا محدود می‌شود. 

معرفی آبشار دودوزن | تجربه حضوری فرح‌بخش در طبیعت گیلان 

 آبشار دودوزن خرمکش

آبشار دودوزن را می‌توان به‌عنوان یکی از زیبا‌ترین آبشارهای ایران معرفی کرد. این آبشار از چشمه‌ای با همین نام سر‌چشمه می‌گیرد، در حوضچه‌ای کوچک می‌ریزد و در امتداد آن رودی در جریان است. آب این چشمه در‌ نهایت برای آبیاری زمین‌های روستای پایین‌دست استفاده می‌شود. این آبشار روح‌نواز، با ارتفاع ۵۴ متر و قدمت ۱۵۰‌ساله، از مرتفع‌ترین و قدیمی‌ترین آبشار‌های استان گیلان شمرده می‌شود. قرار‌گیری این جاذبه تماشایی در دل جنگلی خرم و سر‌سبز، جذابیت آن را دو‌چندان کرده است و به همین خاطر این آبشار از پرطرفدارترین جاهای دیدنی فومن به حساب می‌آید. اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی باشید، حضور در کنار این آبشار و گشت‌و‌گذار در انبوه درختان و گیاهان اطراف آن، اوقات بسیار دل‌پذیر و فرح‌بخشی را برای شما رقم خواهد زد. 

مایلید از جاذبه‌ها و اطلاعات سفر به فومن بیشتر بدانید؟ مقاله زیر را مطالعه کنید:
راهنمای سفر فومن
  • علت نامگذاری آبشار دودوزن

در گویش تالشی، «دود» به‌معنای دود و «وزن» به‌معنای چیزی است که فرو می‌ریزد. به‌طور کلی «دودوزن» را می‌توان «ریزش دود» معنا کرد. نام این آبشار دلربا نیز از جلوه زیبای آن در لحظه‌های مه‌آلود و بارانی نشئت می‌گیرد. هنگام بارش باران، مقدار آب آبشار بیش از حد معمول شده و جوش‌و‌خروش آن نیز زیاد می‌شود. ریزش شدید آب درون حوضچه سبب می‌شود تا مقدار زیادی از قطرات آب به بالا پر‌تاب شود. حال اگر در چنین زمانی، منطقه پوشیده از مه باشد، جلوه‌ای ایجاد می‌شود که گویی دودی سفید، اطراف آبشار را احاطه کرده است. بومیان منطقه با دیدن چنین منظره‌ای، این آبشار را دودوزن نامیده‌اند. 

تفریحات آبشار دودوزن | تجربه‌ای اوقاتی خوش و دلپذیر در دامان طبیعت 

در نزدیکی آبشار روح‌نواز دودوزن، تفریحات دلپذیر، مهیج و آرامش‌بخشی را می‌توان تجربه کرد. در ادامه برخی از این تفریحات فرح‌بخش را معرفی کرده‌ایم: 

  • پیاده‌روی در مسیر سنگ‌فرش‌شده آبشار دودوزن 

پیاده‌روی در مسیر سنگ‌فرش‌شده آبشار درودزن گیلان

برای رسیدن به این آبشار زیبا باید بخشی از مسیر را پیاده‌روی کنید. این مسیر برای راحتی بازدید‌کنندگان به‌صورت کامل سنگ‌فرش شده است. شاید تصور کنید پیاده‌روی طولانی‌مدت در این مسیر بسیار خسته‌کننده است و انرژی شما را تخلیه می‌کند؛ اما باید بگوییم که مسیر پیاده‌روی آبشار دودوزن به‌قدری زیبا و با‌صفاست که نه‌تنها شما را خسته نمی‌کند، بلکه جانی تازه به شما می‌بخشد و روحتان را نوازش می‌کند.

این مسیر از دل جنگل می‌گذرد. در کنار مسیر پیاده‌روی رودخانه‌ای در جریان است و صدای گوش‌نواز آب هر لحظه به گوش می‌رسد. در میانه راه چشمه‌ای وجود دارد که می‌توانید از آب پاک و گوارای آن بنوشید. هنگام گذر از این مسیر نیز دست‌فروشان محلی وجود دارند که محصولات متنوعی عرضه می‌کنند. تماشای این محصولات و خرید آن‌ها نیز بسیار جذاب و سرگرم‌کننده خواهد بود. از جمله محصولاتی که توسط مردم محلی در این مسیر عرضه می‌شود، می‌توان به شیرینی کاکا، نان گردویی، آلوچه‌های ترش و ملس و چای داغ و آتشی اشاره کرد. 

  • عبور از پل چوبی

در بخشی از محوطه اطراف آبشار دودوزن، پل چوبی وجود دارد که از طریق آن می‌توان عرض رودخانه‌ای که در امتداد آبشار قرار دارد را طی کرد. تجربه گذر از روی این پل چوبی، برای گردشگران بسیار جذاب است. روی این پل چشم‌اندزی زیبا از آبشار به چشم می‌خورد و شما می‌توانید روی این پل، عکس‌های بسیار زیبا و ماندگار ثبت کنید. 

  •  آب‌بازی و فرود از آبشار  

  آب‌بازی و فرود از آبشار دودوزن خرمکش

همان طور که گفتیم آبشار دودوزن درون حوضچه‌ای کوچک می‌ریزد و در امتداد آن رودخانه‌ای جاری است. این فضا بسیاری از گردشگران را در روز‌های گرم سال، برای آب‌بازی وسوسه می‌کند. آنان که دل و جرئت بیشتری دارند و به‌دنبال تجربه‌های هیجان‌انگیز هستند، از بالای آبشار به درون حوضچه شیرجه می‌زنند؛ با‌این‌حال به دلیل مشخص‌نبودن عمق حوضچه و احتمال وجود سنگ‌های تیز، ما این کار را به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنیم. 

  • پیک‌نیک در کنار خانواده، دوستان و عزیزان  

طبیعت اطراف دریاچه دودوزن، محیطی بی‌نظیر برای گذراندن یک روز دلپذیر در کنار خانواده، دوستان و عزیزان شمرده می‌شود. از‌این‌رو شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و عالی و جمع‌آوری تمام وسایل و تجهیزات لازم برای پیک‌نیک، روز دلپذیر و فرح‌بخشی را در دل طبیعت و در کنار این آبشار روح‌نواز سپری کنید. 

  • عکاسی از طبیعت 

طبیعت این منطقه بسیار بکر و رؤیایی است؛ از‌این‌رو اگر اهل عکاسی هستید، هنگام سفر به‌سوی این آبشار دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید؛ چرا‌که در این محل کادر‌های بسیار زیبایی برای گرفتن عکس‌های بی‌نظیر وجود دارند. 

امکانات رفاهی آبشار دودوزن | امکاناتی مناسب برای رفاه و راحتی گردشگران 

امکانات رفاهی آبشار دودوزن گیلان

آبشار زیبای دودوزن در منطقه‌ای نسبتاً بکر و دست‌نخورده جای خوش کرده است؛ از‌این‌رو در نزدیکی آن، امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد. با‌این‌حال امکانات رفاهی این منطقه به‌حدی است که بسیاری از نیاز‌های شما در طبیعت را بر‌طرف کند. در ادامه امکانات موجود در نزدیکی این آبشار زیبا را عنوان کرده‌ایم: 

  • مسیر پیاده‌روی سنگ‌فرش‌شده؛
  • سرویس بهداشتی عمومی؛
  • نمازخانه؛
  • بوفه‌ای کوچک برای خرید آب و خوراکی؛ 
  • رستورانی کوچک متشکل از یک کلبه و چندین آلاچیق که در آن غذا‌های بومی و محلی منطقه سرو می‌شوند. 

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار دودوزن | لذت گشت‌و‌گذار در گیلانِ زیبا 

استان گیلان به طبیعت منحصر‌به‌فرد، سر‌سبز و روح‌نوازش معروف است و در هر گوشه این استان جاذبه‌های طبیعی دیدنی بسیاری جای خوش کرده‌اند. متأسفانه عمر سفر کوتاه است و معمولاً افراد هنگام سفر به این سرزمین سر‌سبز، فرصت بازدید از تمام جاذبه‌های آن را ندارند. آشنایی با جاذبه‌هایی که در فاصله کمی از هم قرار گرفته است به شما کمک می‌کند تا بتوانید از زمان محدود سفر خود به بهترین شکل استفاده کرده و در یک روز، از چندین و چند جاذبه بازدید کنید. به همین سبب در این بخش چند‌تا از بهترین جاهای دیدنی خرمکش را معرفی کرده‌ایم که در نزدیکی آبشار دودوزن قرار دارند.

  • آوینه رودبار 

آوینه رودبار از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار دودوزن خرمکش

آدرس: ایران، استان گیلان، ۲۴کیلومتری شهرستان شفت، آوینه رودبار
فاصله آوینه رودبار تا آبشار: حدود ۳ متر 
  • روستای مزگده 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان شفت، بخش سیاهمزگی، روستای مزگده
فاصله مزگده تا آبشار: حدود ۵ کیلومتر 
  • آبشار سیاهمزگی 

آبشار سیاهمزگی  از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار دودوزن خرمکش

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان شفت، جاده شالما،‌ بخش سیاهمزگی، آبشار سیاهمزگی
فاصله آبشار سیاه مزگی تا آبشار: حدود ۴ کیلومتر 
  • قلعه رودخان

قلعه رودخان

آدرس: ایران، استان گیلان، ۲۰کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان، قلعه رودخان
فاصله قلعه رودخان تا آبشار: حدود ۳۰ کیلومتر 
  • دریاچه سقالکسار

عکس معرفی دریاچه سقالکسار گیلان

آدرس: ایران، استان گیلان، ۱۵کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار، دریاچه سقالکسار
فاصله دریاچه سقالکسار تا آبشار: حدود ۴۰ کیلومتر 
  • روستای امامزاده ابراهیم

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان شفت، منطقه احمدسرگوراب، دهستان چوبر، روستای امامزاده ابراهیم
فاصله روستای امامزاده ابراهیم تا آبشار: حدود ۴۷ کیلومتر 
  • استخر طبیعی چماچا

استخر طبیعی چماچا از استخر طبیعی چماچا از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار دودوزن خرمکشجاهای دیدنی نزدیک به آبشار دودوزن خرمکش

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان شفت، روستای چماچا، استخر طبیعی چماچا
فاصله استخر طبیعی چماچا تا آبشار: حدود ۴۲ کیلومتر

بهترین زمان بازدید از آبشار دودوزن | تجربه اوقاتی دلپذیر با انتخاب زمان مناسب 

جنگل بکر و دلپذیری که آبشار دودوزن در آن جای خوش کرده است، در هر فصلی از سال، زیبایی و جذابیت منحصر‌به‌فرد را دارد. با فرا رسیدن فصل بهار طبیعت این منطقه زیبا‌ترین و پر‌شکوه‌ترین لباس خود را بر تن می‌کند و با آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر، بازدید‌کنندگان را به آغوش می‌کشد. تابستان‌های این منطقه بسیار دل‌نشین است. لمس خنکای آب در گرمای تابستان، حس دل‌نشینی را برای شما به ارمغان می‌آورد. 

بهترین زمان بازدید از آبشار دودوزن گیلان

طبیعت اطراف آبشار در فصل پاییز، به‌قدری پر‌شکوه و خیره‌کننده است که هر بیننده‌ای محو زیبایی‌های آن می‌شود. برگ‌های رنگارنگ که نیمی از آن‌ها بر شاخه درختانند و نیمی دیگر بر زمین افتاده‌اند، جلوه‌ای مسحور‌کننده به طبیعت این منطقه می‌بخشد. منطقه اطراف آبشار دودوزن در فصل زمستان، همچون عروسی زیبا، سفید‌پوش می‌شود و دلبری می‌کند. با تمام این‌ها، اگر می‌خواهید سفری راحت داشته و از آب‌و‌هوای معتدل و مطلوب بهره‌مند شوید، برای بازدید از این جاذبه منحصر‌به‌فرد و دلربا، فصل‌های بهار و تابستان را انتخاب کنید. 

تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار دودوزن | چه چیز‌هایی به‌همراه داشته باشیم؟ 

تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار دودوزن گیلان

از جمله وسایل تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار دودوزن می‌توان به کوله‌پشتی سبک برای حمل وسایل، کفش مناسب برای پیاده‌روی، مقداری آب و خوراکی، یک دست لباس، دمپایی یا صندل، دارو‌های شخصی و دارو‌های عمومی، کیسه زباله، تلفن همراه، شارژر موبایل، پاور‌بانک، کارت شناسایی، دفترچه بیمه و پول نقد اشاره کرد. 

مسیر دسترسی به آبشار دودوزن |‌ مسیری سر‌‌سبز و با‌صفا 

برای رسیدن به آبشار دودوزن، مسیری سر‌سبز و با‌صفا پیش روی شما قرار دارد که از روستا‌های دلکش استان گیلان می‌گذرد. برای شروع ابتدا باید به سمت شهرستان «شفت» حرکت کنید. پس از رسیدن به این شهرستان، از طریق «جاده شفت» از مرکز آن گذر کرده و با گذر از «بلوار کشاورز»‌، وارد جاده « نصیرمحله به سمت سیاهمزگی» شوید. در این جاده از روستا‌های «احمد‌سرگوراب»، «شالماء»، «سفید نرگس» و «بازارچه علیسرا»، «بقعه آقا سید کاس و آقا سید رضی» و روستای «سیاه نرگس» گذر کنید تا به روستای سر‌سبز و خوش‌آب‌و‌هوای «خرمکش»‌ برسید. فاصله این روستا تا آبشار حدود ۱.۵ کیلومتر است. حدود یک کیلومتر از این مسیر آسفالت بوده و پیمودن آن با وسیله نقلیه امکان‌پذیر است. حدود ۵۰۰ متر را نیز باید در مسیر سنگ‌فرش‌شده پیاده طی کنید تا به این جاذبه دلربا برسید.

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان بار دیگر به کمک نیروی واژگان، به‌سوی زیبا‌ترین استان ایران، سفر کردیم تا با جاذبه‌ای کمتر‌شناخته شده در قلب آن آشنا شویم. مقصد سفر ما آبشار دودوزن استان گیلان بود. در این سفر ضمن توصیف زیبا‌یی‌های بی‌انتهای این آبشار و طبیعت اطراف آن، از جاذبه‌های گردشگری آن، تفریحاتی که می‌توان در نزدیکی آن تجربه کرد، بهترین زمان بازدید از منطقه، جاهای دیدنی نزدیک به آبشار سخن گفتیم. همچنین با ارائه لیستی کامل از تجهیزات و نکات لازم برای بازدید و راهنمای دسترسی به این بهشت گمشده، راه‌و‌چاه سفر به آن را به شما نشان دادیم تا چراغ راه شما برای تجربه سفری دلپذیر باشد. در پایان از شما می‌خواهیم که اگر تا‌کنون تجربه حضور در کنار این آبشار زیبا را داشته‌اید، نظر و تجربیات ارزشمند خود را با ما و مخاطبان ما به‌اشتراک بگذارید.

آبشار چشم‌نواز و خوش‌آوای دودوزن از جمله جاهای دیدنی شمال ایران است که در روستایی با همین نام، واقع در منطقه کوهستانی و ییلاقی «سیاهمزگی» قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر، این جاذبه طبیعی در فاصله ۲۴‌کیلومتری شهرستان محبوب «شفت» جای خوش کرده است.

برای شروع ابتدا باید به سمت شهرستان «شفت» حرکت کنید. پس از رسیدن به این شهرستان، از طریق «جاده شفت» از مرکز آن گذر کرده و با گذر از «بلوار کشاورز»‌، وارد جاده « نصیرمحله به سمت سیاهمزگی» شوید. مسیر خود را در این جاده ادامه دهید، تا به روستای «خرمکش»‌ برسید. فاصله این روستا تا آبشار حدود ۱.۵ کیلومتر است. حدود ۱ کیلومتر از این مسیر آسفالت بوده و پیمودن آن با وسیله نقلیه امکان‌پذیر است. حدود ۵۰۰ متر از مسیر را نیز باید پیاده طی کنید.

از زیبا‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به آبشار دودوزن می‌توان به آوینه رودبار، مزگده، آبشار سیاه مزگی، قلعه رودخان، دریاچه سقالکسار، روستای امامزاده ابراهیم و استخر طبیعی چماچا اشاره کرد.

منطقه بکر و دلپذیری که آبشار دودوزن در آن جای خوش کرده است، در هر فصلی از سال، زیبایی و جذابیت منحصر‌به‌فرد خود را دارد؛ با‌این‌حال اگر می‌خواهید سفری راحت داشته و از آب‌و‌هوای معتدل و مطلوب بهره‌مند شوید، برای بازدید از این جاذبه منحصر‌به‌فرد و دلربا، فصل‌های بهار و تابستان را انتخاب کنید.

در این منطقه می‌توان از تجربه تفریحات لذت‌بخش و آرامش‌بخشی همچون پیاده‌روی در مسیر سنگ‌فرش‌شده آبشار، آب‌بازی و فرود از آبشار، پیک‌نیک در کنار خانواده، دوستان و عزیزان و عکاسی از طبیعت لذت برد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.