جاهای دیدنی ماسوله | راهنمای سفر ماسوله

0

امروز قصد داریم تا شما را با یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان، یعنی ماسوله آشنا کنیم. شهری که شهرت جهانی دارد و گردشگران خارجی را همه ساله جذب خود می‌کند. پس با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی ماسوله را بهتر بشناسید. این مقاله یک راهنمای سفر جامع به ماسوله برای مسافران خواهد بود.

فهرست مطالب

ماسوله کجاست؟

تصویری ازروستای ماسوله

ماسوله جزء توابع استان گیلان به حساب می‌آید. این شهر زیبا و دیدنی در ضلع جنوب‌غربی این استان در شمال ایران قرار دارد. برای دسترسی به این شهر باید از رشت، حدود 60 کیلومتر فاصله بگیرید. این شهر از شمال با ماسال، از جنوب با طارم علیا، از شرق با فومن و از غرب با خلخال همسایه است. در حقیقت می‌توان گفت ماسوله در همسایگی زنجان و استان اردبیل قرار دارد.

آب‌وهوای ماسوله | بهترین زمان سفر به ماسوله

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

برای پاسخ به این سؤال بهتر است سؤالی از شما بپرسیم. شما کدام یک از انگشتان خود را بیشتر دوست دارید؟ پاسخ به این سؤال دشوار است؟ پس باید بدانید انتخاب یک فصل برای سفر به ماسوله نیز بسیار دشوار خواهد بود. در حقیقت این روستا در هر فصل جاذبه‌ای خاص و زیبا دارد. روستای ماسوله را باید در هر فصل بازدید کنید. به این طریق می‌توانید مطمئن شوید از همه زیبایی‌های آن دیدن کرده‌اید.

  • فصل بهار

در فصل بهار، هوای ماسوله بسیار ایدئال است. به همین خاطر بسیاری از مسافران، بهار را بهترین زمان سفر به این روستا می‌دانند. در این فصل هوا نه سرد و نه گرم است. طبیعت زیبایی‌های خود را به نمایش می‌گذارد. رودها جاری هستند و چشمه‌ها از دل خاک می‌جوشند. پرندگان پس از سرما به خانه خود باز می‌گردد. آواز پرندگان در تمامی ماسوله پژواک می‌کند. شکوفه‌های بهاری نیز چهره روستا را به‌مراتب زیباتر می‌کنند.

  • فصل تابستان

این روستا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. به همین خاطر شما می‌توانید برای فرار از گرمای هوا، به اینجا پناه بیاورید. در این فصل گل‌های زیبایی همانند شمعدانی، گل می‌دهند. برخلاف بهار، در تابستان بارش فراوانی رخ نمی‌دهد. به همین خاطر لازم نیست نگران همراه‌بردن چتر باشید.

  • فصل پاییز

در فصل پاییز، خبری از شلوغی تابستان نیست. گردشگران کمتری در این روستا حضور دارند. به همین خاطر آرامش بیشتری در روستای ماسوله حاکم است. در این فصل هوا به‌تدریج رو به سردی می‌رود. با این وجود سرما آزاردهنده نیست. درختان رنگ عوض می‌کنند. طبیعت هزار رنگ می‌شود. در این فصل روستای ماسوله به عاشقانه‌ترین حالت خود تبدیل می‌شود.

  • فصل زمستان

روستای ماسوله یک روستای کوهستانی است. به همین خاطر همان طور  که انتظار دارید، این روستا زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند. بسیاری از بومیان نیز خانه خود را در این فصل ترک می‌کنند. با این وجود هزینه سفر در زمستان به این روستا کاهش پیدا می‌کند. اگر اهل خلوت‌کردن در طبیعت باشید، زمستان بهترین موقعیت برای شما خواهد بود.

طبیعت و پوشش گیاهی ماسوله

ماسوله دقیقاً در دامنه کوهستان قرار دارد. به همین خاطر در این روستا جاهای دیدنی طبیعی بسیار دیده می‌شود. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، باید به دل طبیعت بزنید. دسترسی به قسمت‌های مختلف طبیعت ماسوله شاید کمی دشوار باشد. به همین خاطر بهتر است آمادگی جسمانی کامل و تجهیزات لازمه را داشته باشید.

تصویری از طبیعت روستای ماسوله

در این منطقه گیاهان سرماپسند بسیاری یافت می‌شوند. یکی از مهم‌ترین گیاهان این منطقه، انواع گیاهان دارویی است. البته متأسفانه در چند سال اخیر، برداشت بی‌رویه گیاهان خودرو دارویی، آسیب بسیاری به بافت گیاهی ماسوله وارد کرده است. در این منطقه می‌توانید شاهد انواع مختلف گیاهان و درختان زیبا باشید.

ماسوله را بهتر بشناسید

تصویری از طبیعت سرسبز زیبا روستای ماسوله

شهر ماسوله یک شهر تاریخی با قدمت بیش از هزار سال است. همان طور  که اشاره کردیم، شهر ماسوله در دل کوه بنا شده است. همین مسئله باعث شده تا در سطح جهانی نیز شناخته شود. در استان گیلان، جاهای دیدنی و طبیعی بسیاری وجود دارند؛ اما ماسوله را می‌توان یکی از زیباترین شهرها دانست.

آشنایی با خانه‌های ماسوله

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های روستای ماسوله، معماری خانه‌های آن است. در این روستا خانه‌ها ظاهری عجیب دارند. همان طور که خاطر‌نشان کردیم، این روستا در دامنه کوه و شیب تند واقع شده است. از این رو ساخت ساختمان در آن بسیار دشوار است.

همین مسئله باعث شد تا مردم ماسوله دست به ابتکار بزنند. آن‌ها خانه‌های خود را به‌صورت پلکانی ساخته‌اند. به این شکل، حیاط یک خانه، پشت‌بام خانه دیگر است. این خانه‌ها به‌صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند. همین ظاهر پلکانی، باعث شهرت جهانی ماسوله شده است. بسیاری فقط برای تماشای این معماری عجیب عازم ماسوله می‌شوند.

از طرف دیگر، انتخاب مصالح نیز یک چالش بزرگ محسوب می‌شد. این منطقه هوایی سرد و مرطوب دارد. به همین خاطر از سنگ، چوب و خشت برای ساخت خانه استفاده کرده‌اند. خانه‌های روستایی، یک، دو یا حتی سه طبقه نیز هستند. هر خانه شامل بخش‌های متعدد مثل انبار، دالان، سیاهچال، پله بلندی، پشن، نشیمن‌گاه و چغم می‌شود.

از نظر معماری، خانه‌های روستای ماسوله دارای معماری برونگرا هستند. به همین خاطر، خانه‌ها در ارتفاع ساخته می‌شوند و از دو یا چهار جهت باز هستند. همه خانه‌ها بالکنی بزرگ دارند. همین مسئله نیز نشانه‌ای از معماری برونگرا است. جالب است بدانید خانه‌های ماسوله، به دو بخش زمستانی و تابستانی تقسیم می‌شوند.

جاهای دیدنی طبیعی ماسوله

  • آبشار کوشم

آبشار کوشم، مرتفع‌ترین آبشار در تمام روستای ماسوله است. ارتفاع این آبشار به حدود 30 متر می‌رسد. برای دسترسی به آبشار کوشم، باید خودتان را به دره جنگلی برسانید. در این منطقه با نزدیک‌شدن به آبشار، رطوبت افزایش پیدا می‌کند. رفته‌رفته قطرات آب پوست شما را نوازش می‌کنند. برای دسترسی به این آبشار، باید کمی پیاده‌روی را به جان بخرید. البته افراد ورزشکار، به دل کوه می‌زنند تا خودشان را به بالای آبشار برسانند. این آبشار در حوضچه‌ای سنگی و زیبا می‌ریزد. البته حتی در فصل تابستان نیز آب این دریاچه بسیار سرد است. اگر به سرما حساس هستید، بهتر است فکر شنا در آن را هم نکنید.

  • آبشار خربو

آبشار خربو یا همان آبشار خرم بو، یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسوله است. این آبشار یکی از زیباترین جاهای دیدنی ماسوله به حساب می‌آید. برای بازدید از این آبشار، باید مسیر خود را از داخل بازار روستای ماسوله آغاز کنید. پس از حدود 2 کیلومتر کوه‌پیمایی، به آبشار خواهید رسید. لازم به ذکر است برای یافتن محل دقیق آبشار، باید همراه یک راهنمای محلی باشید. طول این آبشار به حدود 20 متر می‌رسد و چشم‌انداز زیبایی دارد. خوشبختانه این آبشار هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. فراموش نکنید مسیر دسترسی به این آبشار کمی دشوار خواهد بود.

  • آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه فقط حدود 6 متر ارتفاع دارد. با این وجود یکی از زیباترین جاهای دیدنی روستای پلکانی ماسوله محسوب می‌شود. با وجود آنکه این آبشار ارتفاع بسیاری ندارد؛ اما چشم‌اندازی خیره‌کننده را ایجاد می‌کند. این آبشار از دل درختان متراکم و سرسبز بیرون می‌آید. سپس از روی مسیر سنگی به پایین سقوط می‌کند. در طول مسیر، حوضچه‌های کوچک و بزرگی به لطف این آبشار پرآب می‌شوند. اگر به کوهنوردی علاقه دارید، می‌توانید از کنار مسیر جاری‌شدن آب آبشار، تا بالای آن کوهنوردی کنید.

  • آبشار توریشوم

آبشار توریشوم یا همان آبشار تروشوم یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی ماسوله محسوب می‌شود. آب آبشار توریشوم از قله‌ای با همین نام سرچشمه می‌گیرد. قله توریشوم 2،850 متر ارتفاع دارد. به همین خاطر آب این رودخانه نیز همواره بسیار سرد است. در طول مسیر این آبشار چندین و چند حوضچه آب طبیعی به وجود می‌آورد. این حوضچه‌ها محلی مناسب برای آب‌تنی هستند. زمانی که وارد آب شوید، تمام اعصاب بدنتان به‌دلیل سرما تحریک می‌شود؛ اما پس از چند لطظه به شرایط عادت خواهید کرد. فراموش نکنید آب‌تنی در چنین آبی باعث جوان‌سازی پوست شما و بهبود اعصابتان خواهد شد.

  • رودخانه و آبشار ماسوله

رودخانه ماسوله رودخانه رودی نسبتاً خروشان و پرآب است. این رود از بالای کوهستان جاری می‌شود. بخش اعظم آب این رودخانه، توسط برف‌های روی کوه تأمین می‌شود. این رود تا تالاب انزلی ادامه دارد. در مسیر خود، کشتزارهای فراوانی از آب این رودخانه بهره‌مند می‌شوند. در طول مسیر، این رودخانه آبشاری 20متری را نیز خلق می‌کند. برای دسترسی به این آبشار، باید خودتان را به انتهای جاده ماجلان برسانید. این رودخانه یکی از زیباترین جاهای دیدنی ماسوله محسوب می‌شود.

  • پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله یا مساحت 2هزار و 400 هکتار یکی از دیدنی‌های این روستا محسوب می‌شود. این پارک فضاسازی بی‌نظیری دارد. شاید گشت‌وگذار در طبیعت بکر شهر ماسوله برای همه افراد مناسب نباشد. به همین خاطر چنین پارکی افتتاح شده است. این پارک مسیر مخصوص پیاده‌روی دارد. به همین خاطر همه افراد می‌توانند در آن قدم بزنند و از طبیعت لذت ببرند. در این پارک انواع امکانات رفاهی و خدماتی نیز تعبیه شده است. پس می‌توان آن را یک پارک کاملاً خانوادگی دانست.

  • قله شاه معلم

قله شاه معلم با 3هزار و 50 متر ارتفاع، دومین قله بلند استان گیلان محسوب می‌شود. این قله جایگاه مهمی در بین کوهنوردان دارد. بسیاری کوه‌نوردان این قله را برای فتح‌کردن انتخاب می‌کنند. زمانی که به بالاترین نقطه قله برسید، مناظری خیره‌کننده انتظار شما را می‌کشند. فتح این قله نیازمند مهارت کافی و آمادگی جسمانی مناسب است. همچنین ترجیحاً به‌صورت گروهی اقدام به فتح این قله کنید تا دچار مشکل نشوید. زمانی که بر فراز این قله بیاستید، تمام شهرهای اطراف را با چشم غیرمسلح خواهید دید.

  • چشمه آب معدنی علی زاخونی

چشمه آب معدنی علی زاخونی یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسوله به حساب می‌آید. این آب معدنی نارنجی رنگ است. آب این چشمه بسیار تلخ و نامطلوب است؛ اما قابل شرب بوده و خاصیت درمانی دارد. بسیاری از افراد که دارای مشکلات گوارشی یا ریوی هستند، از این آب مصرف می‌کنند. در حال حاضر آب این چشمه از طریق یک لوله با قطر 8 سانتی‌متر از حوضچه خارج می‌شود. در نهایت این آب به سوی رودخانه سرازیر می‌شود.

  • ییلاق للندیز

ییلاق للندیز جزء جاهای دیدنی ماسوله است که کمتر شناخته‌شده است. شاید شما نیز حتی یک بار نام این منطقه را نشنیده باشید. برای دسترسی به منطقه ییلاقی للندیز، مسیر ماشین‌رو وجود ندارد. البته افرادی که به آفرود علاقه‌مند هستند، می‌توانند با وسایل نقلیه ویژه به این مکان سفر کنند. اگر می‌خواهید تا حد امکان از شلوغی شهرها دور شوید، این ییلاق برای شما گزینه مطلوبی خواهد بود. در این ییلاق سکوت موج‌ می‌زند و هوا بسیار مطلوب است.

  • ییلاق کوربار

کوربار یا کوه روبار یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی استان گیلان است. این منطقه ییلاقی در میان کوه‌های سرسبز قرار دارد. شما می‌توانید خودتان را با وسیله نقلیه به این منطقه برسانید. البته پیاده‌روی یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در کوربار تجربه کنید. بخش‌هایی از این منطقه ییلاقی، کاملاً کوهستانی است. به همین خاطر ورزشکاران آن را برای به‌چالش‌کشیدن مهارت‌های خود نیز انتخاب می‌کنند.

  • ییلاق آندره

ییلاق آندره یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسوله است. این منطقه در 5 کیلومتری روستای ماسوله قرار دارد. در حقیقت آندره روی مرز گیلان و زنجان واقع شده است. زمانی که بر فراز ارتفاعات این منطقه بایستید، می‌توانید مناظر زنجان، خلخال و گیلان را یکجا ببینید.

تاریخچه ماسوله

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم ماسوله شهری با قدمت 800 تا هزار سال است. در گذشته این شهر را با نام «کهنه ماسوله» می‌شناختند. جالب است بدانید هنوز هم بخش باستانی کهنه ماسوله، در 5کیلومتری غرب جاده ماسوله به خلخال قرار دارد. مردم روستای کهنه ماسوله، ابتدا در آن بخش زندگی می‌کردند. در حقیقت تمدن این شهر، از کهنه ماسوله آغاز شد.

تصویری از طبیعت ماسوله

بر اساس یافته‌های باستان‌‎‌شناسان، قدمت کهنه ماسوله به قرن پنجم تا هشتم هجری باز می‌گردد. در این مکان آثار متعدد تاریخی یافت شده است. همه این آثار مهر تأییدی بر قدمت کهنه ماسوله هستند.

بر اساس اسناد موجود، در آن دوران زلزله‌ای مهیب در منطقه رخ داد. همین مسئله باعث کوچ مردم کهنه ماسوله به بخش جدید شد. البته برخی دیگر شیوع بیماری طاعون در سال 943 هجری قمری را دلیلی بر این کوچ می‌دانند.

تصویری از روستای ماسوله

جالب است بدانید برخی افراد، حضور عون‌بن‌محمدبن‌علی را باعث شکل‌گیری کهنه ماسوله می‌دانند. آن‌ها بر این باور هستند عون‌بن‌محمد پیش از مرگ خود از چوپانی خواست تا پیکر او را در این محل دفن کنند. چوپان نیز به وصیت او عمل کرد. به‌تدریج مردم منطقه با ارادتی که به وی داشتند، در نزدیکی مزار او خانه بنا کردند. به همین شکل شهر کهنه ماسوله بنا شد.

وجه تسمیه ماسوله

تصویری از روستای ماسوله استان گیلان

از قرن هشتم و نهم هجری، این منطقه را با نام ماسوله می‌شناسند. روایات مختلفی درباره وجه تسمیه این نام وجود دارد. برخی آن را تشکیل شده از دو واژه «ماس» به معنای مانع و «اوله» به معنای بلند می‌دانند. برخی دیگر آن را به زبان سانسکریت و پهلوی نسبت می‌دهند. در این زبان، ماسوله به معنای ماه کوچک یا سرزمین ماه کوچک است. برخی دیگر معتقدند این واژه برگرفته از «موصل» است. موصل نام شهری در اقلیم کردستان است.

جاهای دیدنی تاریخی ماسوله

  • بازار ماسوله

بازار ماسوله یکی از زیباترین جاهای دیدنی تاریخی روستای ماسوله است. این بازار قلب تپنده شهر ماسوله به حساب می‌آید. بازار ماسوله بسیار باصفا و دیدنی است. مردم محلی در این روستا داخل دکان‌های قدیمی مشغول کار هستند. برخی از آن‌ها صنایع دستی گیلان را عرضه می‌کنند و برخی دیگر مشغول پخت‌وپز هستند. بازار این روستا بسیار رنگارنگ، زیبا و باصفا است. اگر قصد خرید سوغاتی دارید، این بازار مکانی عالی برای شما محسوب می‌شود.

  • موزه میراث فرهنگی

موزه میراث فرهنگی این روستا، در خانه‌ای قدیمی با نام خانه درزی قرار دارد. قدمت این خانه به دوران پهلوی باز می‌گردد. در این خانه می‌توانید از آثار به‌جای‌مانده از دوران قاجار نیز دیدن کنید.

  • موزه حیات وحش

در استان گیلان، می‌توانید شاهد ده‌ها گونه مختلف جانوری باشید. شاید هیچ‌گاه در طول زندگی خود، قدر به تماشای این حیوانات از نزدیک نباشید. پس بهتر است سری به موزه حیات وحش روستای ماسوله بزنید.

این موزه بیش از 80 گونه تاکسیدرمی‌شده را در خود نگه می‌دارد. در این مجموعه انواع حیوانات همانند گورکن، راسو، قاقوم، گراز، عقاب، شاهین، طاووس، سمور، قرقاول و غیره را می‌توانید از نزدیک ببینید. همچنین در این موزه می‌توانید از تاکسیدرمی یک خرس 800 کیلوگرمی نیز دیدن کنید.

  • موزه مردم‌شناسی

موزه مردم‌شناسی هر شهر بهترین روش برای شناخت آداب و رسوم مردم همان شهر است. موزه مردم‌شناسی شهر ماسوله در سال 1381 افتتاح شده است. این موزه یک مجموعه کامل از فرهنگ مردم گیلان و مخصوصاً روستای ماسوله محسوب می‌شود. با بازدید از این موزه، می‌توانید با فرهنگ مردم منطقه به‌خوبی آشنا شوید.

  • خانه‌های پلکانی

خب خانه‌های پلکانی روستای ماسوله را نیز می‌توان یکی از برترین جاهای دیدنی ماسوله دانست. این خانه‌ها سبک خاصی دارند. جالب است بدانید قدمت برخی از این خانه‌ها به بیش از 90 سال می‌رسد.

  • امامزاده هاشم

در مسیر آبشار خربو، با بقعه‌ای کاهگلی رو‌به‌رو خواهید شد. این بقعه به امامزاده هاشم تعلق دارد. جالب است بدانید این امامزاده منتسب به امام خاصی نیست. ظاهر بقعه او بسیار ساده است. بازدید از این بقعه می‌تواند خاطره‌ای جالب در سفر شما به شهر ماسوله باشد.

  • امامزاده عون بن محمد

بقعه امامزاده عون بن محمد، به قرن دوم یا سوم هجری تعلق دارد. بر اساس اسناد موجود، این امامزاده منتسب به محمد حنیفیه، پسر امام علی می‌شود. یک موزه در مجاور این امامزاده نیز وجود دارد که قدمت آن به دوران صفویان و تیموریان می‌رسد.

  • کاروانسرای حاجی فیضی

تصویری زیبا ا طبیعت سرسبز ماسوله

ماسوله دارای موقعیت استراتژیک بسیاری خاصی است. این شهر به کوهستان ختم می‌شود. به همین خاطر دشمنان قادر نیستند به آن نفوذ کنند. از این رو پادشاهان مختلف در آن تردد داشتند. همین مسئله باعث می‌شد تا کاروانسراهای مختلفی در این شهر تأسیس شود. در روستای ماسوله می‌توانید شاهد کاروانسراهای مختلف تاریخی باشید. یکی از این کاروانسراها، حاجی فیضی نام دارد. این کاروانسرا بازسازی شده است و یکی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

آشنایی با مردم ماسوله

مردم روستای ماسوله از نظر نژاد، اکثراً تالشی هستند. البته در این میان برخی از مردم نژاد مختلط دارند. در ادامه شما را به‌صورت کامل با مردم روستای ماسوله آشنا خواهیم کرد.

فرهنگ مردم ماسوله

فرهنگ مردم ماسوله شباهت بسیاری به مردم تالش دارد. در حقیقت این مردم اصالتاً گیلکی هستند. مردان و زنان آن‌ها دارای پوشش سنتی هستند. پوشش زنان روستای ماسوله، لباس‌های رنگارنگ با دامن‌های بلند است. از نظر فرهنگی، مردم ماسوله بسیار مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند. آن‌ها برخورد بسیار خوشی با گردشگران دارند. به همین خاطر حتی در کشورهای خارجی نیز به خوش‌رویی شهره هستند. در این روستا نیز تمام اعیاد ملی، باستانی و مذهبی همانند عید نوروز برگزار می‌شود.

جمعیت ماسوله

شاید برای شما جالب باشد بدانید در حال حاضر فقط کمتر از 147 خانواده در این روستا زندگی می‌کنند. جمعیت این روستا فقط به 400 نفر می‌رسد. البته در گذشته و تا سال 1320، حدود 30هزار نفر در این روستا زندگی می‌کردند. متأسفانه به‌دلیل بروز زلزله و شرایط سخت کار، بسیاری از این شهر مهاجرت کردند.

شغل مردم ماسوله

در گذشته دور، روستای ماسوله در مسیر تردد تاجران قرار داشت. به همین خاطر بسیاری از مردم این روستا، به تجارت مشغول بودند. متأسفانه شهر ماسوله امروزه دیگر یک شهر تجاری نیست. به همین خاطر مردم به مشاغل دیگر مشغول شدند. تا گذشته و پیش از گسترش بوم‌گردی و صنعت گردشگری، مردم به مشاغلی همانند آهنگری، نانوایی، دامداری، باغداری و کشاورزی مشغول بودند. معمولاً زنان این منطقه نیز صنایع‌دستی مختلف تهیه می‌کردند.

خوشبختانه با گسترش صنعت گردشگری، بسیاری از مردم در همین حوضه مشغول به کار شدند. در حال حاضر بسیاری از مردم روستای ماسوله، در زمینه رستوران‌داری، مدیریت اقامتگاه‌های بوم‌گردی، فروشگاه‌های سوغات و غیره مشغول به کار هستند.

گویش مردم ماسوله

تصویری از روستای ماسوله

مردم روستای ماسوله به زبان «موسلی» صحبت می‌کنند. این زبان شباهت بسیاری به زبان تالشی مردم غرب گیلان دارد.

امکانات رفاهی ماسوله

  • پارکینگ؛
  • عابربانک؛
  • آنتن‌دهی تلفن؛
  • اینترنت؛
  • آب شرب؛
  • رستوران؛
  • سرویس بهداشتی عمومی، توالت فرنگی در هتل‌ها؛
  • فروشگاه تهیه مواد غذایی، سوپرمارکت؛
  • فاقد گازکشی.

سوغات ماسوله

  • انواع چاقو و ابزارهای فلزی؛
  • چموش دوزی؛
  • گره چینی؛
  • گیوه؛
  • گلیم‌بافی؛
  • گلپر؛
  • اگردک؛
  • عروسک بافتنی؛
  • صنایع‌دستی؛
  • ظروف سفالی.

اقامت در ماسوله

برای اقامت در شهر ماسوله شما می‌توانید از انواع هتل یا اقامتگاه بوم‌گردی استفاده کنید. در ادامه بهترین گزینه برای اقامت محسوب می‌شود.

بهترین هتل های ماسوله

  • هتل آرام | 3 ستاره

آدرس: گیلان، فومن، کیلومتر ۱۰ جاده فومن-ماسوله، شهر ماکلوان، هتل رستوران آرام.

  • هتل آپارتمان نوید | 3 ستاره

آدرس: ماسوله، مرکز شهر، انتهای طبقه دوم بازارچه، هتل آپارتمان نوید.

  • هتل آریا ماسوله | 2 ستاره

آدرس: گیلان، جاده فومن-ماسوله،  ۳ کیلومتری شهرک تاریخی ماسوله، هتل آریا.

  • هتل مهران | 1 ستاره

آدرس: گیلان، رشت، فومن، ماسوله، پارکینگ، به طرف بازار،‌ هتل مهران.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی ماسوله

  • هتل سنتی نمازی ( فریدون) | شروع قیمت از شبی 450هزار تومان؛
  • هتل روحی | شروع قیمت از شبی 550هزار تومان؛
  • اقامتگاه بوم گردی خانه بر محمودی | شروع قیمت از شبی 530هزار تومان؛

بهترین رستوران های ماسوله

در این قسمت قصد داریم تا شما را با بهترین رستوران های ماسوله و غذاهای سنتی این روستا آشنا کنیم.

  • رستوران آرام

آدرس: گیلان، فومن، کیلومتر ۱۰ جاده فومن-ماسوله، شهر ماکلوان، هتل رستوران آرام، هتل آرام

  • رستوران تکایاکا

آدرس: ماسوله، نزدیکی محوطه تاریخی

  • رستوران آریا

آدرس: گیلان، ۳ کیلومتری شهرک تاریخی ماسوله، هتل آریا

  • سفره‌خانه سنتی طلوع

آدرس: ماسوله، نزدیک بازار سنتی

غذاهای سنتی ماسوله

  • قیسی پوینه؛
  • خنش کوکو؛
  • بزه گیر؛
  • خورش سیر و شوید؛
  • شامی ماسوله.

جاهای دیدنی نزدیک به ماسوله

  • قلعه رودخان | فومن؛
  • پارک فومن | فومن؛
  • روستای فوشه | فومن؛
  • منطقه حفاظت‌شده گشت رودخان | فومن؛
  • روستای ماکلوان؛
  • روستای ماسال؛
  • جاده اسالم – خلخال؛
  • دهستان آلیان.

مسیر دسترسی به ماسوله

برای دسترسی به شهر ماسوله ، باید خودتان را ابتدا به فومن برسانید. از آنجا جاده‌ای مستقیم شما را به روستای ماسوله می‌رساند. فومن تا روستای پلکانی ماسوله حدود 35 کیلومتر فاصله دارد. این جاده، پیچ‌وخم فراوانی دارد. در طول مسیر می‌توانید از پوشش گیاهی انبوه و زیبا دیدن کنید.

البته اگر همراه وسیله نقلیه شخصی سفر نمی‌کنید؛ می‌توانید از رشت و فومن با وسایل نقلیه عمومی همانند تاکسی و اتوبوس خودتان را به روستای پلکانی ماسوله برسانید. این مسیر، بهترین مسیر دسترسی به روستای پلکانی ماسوله است. همچنین مسیری از طریق جاده ماجلان نیز وجود دارد. ماجلان در مسیر جاده خلخال به ماسوله، آخرین روستا به حساب می‌آید. این جاده ایمنی کافی ندارد و استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

همچنین اگر تهران را مبدأ سفر خود قرار دهید، باید حدود 382 کیلومتر در راه باشید. برای دسترسی به روستای پلکانی ماسوله باید سفر خود را از بزرگراه تهران – کرج آغاز کنید. سپس وارد بزرگراه قزوین – رشت خواهید شد. برای دسترسی از این جاده، نیازی نیست به رشت بروید. پیش از رشت با تابلوهای راهنما به‌سمت فومن و سپس روستای پلکانی ماسوله راهی شوید. از تهران تا روستای پلکانی ماسوله در شرایط عادی ترافیک حدود 5 ساعت راه است.

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان ، نظر شما درباره سفر به ماسوله چیست؟ آیا تا کنون از این شهر دیدن کرده‌اید؟ خاطرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تهران تا ماسوله 382 کیلومتر و 5 ساعت فاصله دارد.

بهار بهترین زمان بازدید از ماسوله محسوب می‌شود.

بهترین مسیر از طریق جاده فومن است.

گیلان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.