روستای سله بن تهران | روستایی که به‌زودی زیر آب می‌رود

1

اگر ساکن پایتخت هستید، حتماً گاهی دلتان می‌خواهد تا از این دود و آلودگی فرار کنید و به مکانی بکر و طبیعتی زیبا پناه ببرید. به همین خاطر امروز قصد داریم تا یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران که در جاده تهران فیروزکوه قرار دارد را به شما عزیزان معرفی کنیم. روستای سله بن یکی از زیباترین روستاهای ایران است. با ما همراه باشید تا این روستای تماشایی را بهتر بشناسید.

روستای سله بن کجاست؟

روستای سله بن در کیلومتر 100 جاده فیروزکوه به تهران قرار دارد. این روستا از توابع روستای ارجمند فیروزکوه است و از تهران حدود 1 ساعت و نیم فاصله دارد. این روستا یکی از مناطق ییلاقی در استان تهران محسوب می‌شود و در کنار سد نمرود فیروزکوه واقع شده است.

طبیعت سله بن

روستای سله بن دارای خاکی حاصلخیز و منابع آب کافی است. حضور رودخانه حبله رود باعث شده تا طبیعتی سرسبز و تماشایی در این روستا به وجود بیاید. در این روستا می‌توانید شاهد حضور درختچه‌ها و درختانی سرمادوست و بسیار زیبا باشید. در این روستا مجموعاً 800هکتار زمین کشاورزی وجود دارد. بیشتر این اراضی کشاورزی به باغات میوه تعلق دارند. زمانی که درختان میوه شکوفه می‌زنند، شاهد منظره‌ای‌ خیره‌کننده خواهید بود. از طرف دیگر جمعیت روستای سله بن بسیار محدود است.

مردم روستا نیز با صلح و آرامش در کنار طبیعت مشغول زندگی هستند. همین مسئله باعث می‌شود تا حیوانات نیز به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با مردم روستا برسند. زمانی که در سله بن حضور پیدا کنید، مست آواز پرندگان خواهید شد. حیوانات به‌صورت آزادانه و با آسودگی خیال در کنار مردم روستا زندگی می‌کنند. هوای این روستا همانند روز اول آفرینش زمین صاف و بدون آلودگی است. در سله بن می‌توانید ریه‌های خود را از اکسیژن خالص پروخالی کنید. مردم روستایی از طلوع آفتاب بیدار می‌شوند و زندگی خود را از سر می‌گیرند. آن‌ها در تنور خانه خود نان می‌پزند و عطر نان در تمامی روستای می‌پیچد. انگار که خداوند متعال برکت را به مردم این منطقه ارزانی داشته است.

جاهای دیدنی روستای ساحلی سله بن

تصویری از روستای سله بن

قطعاً همه ما برای بازدید از یک روستا، شهر یا کشور دیگر به‌‌دنبال دلیل می‌گردیم. روستای ساحلی سله بن از نظر طبیعی یکی از زیباترین روستاها در شمال ایران محسوب می‌شود. این روستا دارای آب‌وهوای کوهستانی است و در این منطقه خبری از گرمای شدید نیست. اگر در طول تابستان، گرمای هوا شما را آزار می‌دهد، بهتر است حتماً سری به روستای سله بن بزنید. از میان این روستا، رودخانه زیبای حبله رود عبور می‌کند. احداث سد نمرود، یک جاذبه تماشایی دیگر را به سله بن هدیه داده است. اگر اهل پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری باشید، می‌توانید به دل طبیعت بزنید و ساعت‌ها آرامش را تجربه کنید. همچنین با اقامت در خانه‌های روستایی یا کمپ‌زدن در طبیعت، می‌توانید از آرامش شب‌های روستا نیز لذت ببرید.

سد نمرود سله بن

سد نمرود یک سد مخزنی بزرگ است که در شهرستان فیروزکوه و در 18‌کیلومتری جنوب‌غرب این شهر قرار دارد. این سد در فاصله 2‌کیلومتری روستای سله بن روی رودخانه حبله رود ساخته شده است. مسئولان پروژه احداث این سد مخزنی بزرگ را از سال 1384 آغاز کردند و مدتی است که مراحل ساخت این سد به پایان رسیده. در حال حاضر این سد گنجایش ذخیره 120میلیون مترمکعب آب را دارد. البته سد نمرود هنوز به‌صورت کامل آب‌گیری نشده است. شاید از خودتان بپرسید که چرا هنوز این سد را به‌صورت کامل آب‌گیری نکرده‌اند؟ همان طور که خاطرنشان کردیم، این سد در فاصله 2‌کیلومتری روستای سله بن قرار دارد. بر اساس اطلاعات کارشناسان، با آب‌گیری کامل سد، روستای سله بن تماماً زیر آب رفته و نابود می‌شود.

از طرفی تملک خانه‌ها و اراضی کشاورزی مردم روستا به‌صورت کامل انجام نشده است. مردم این روستا برای زندگی خود نیاز به سند نداشتند. آن‌ها با صلح و آرامش کامل کنار هم زندگی می‌کردند. حال که قرار است روستا زیر آب برود، باید تملک هر زمین و خانه به‌صورت کامل مشخص شود. مشخص‌نبودن تملک اراضی و خانه‌ها باعث شده تا دولت قادر به پرداخت خسارت و غرامت به روستاییان نباشد. همین مسئله آب‌گیری سد را به تأخیر انداخته است.

بر اساس اطلاعیه دولت، اهالی روستا در مکانی با نام موسیر اسکان داده خواهند شد. مردم روستا نیز علاقه‌ای به این جابه‌جایی ندارند و ترجیح می‌دهند در میان خاطرات کودکی خود زندگی کنند. جالب است بدانید به‌تازگی گازکشی در این روستا انجام شده است. همین مسئله پروژه آب‌گیری سد نمرود و تخلیه روستا را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

بهترین زمان سفر به روستای سله بن

تصویری از بهترین زمان سفر به روستای سله بن

روستای سله بن یکی از روستاهای ییلاقی اطراف تهران محسوب می‌شود. این روستا زمستان‌هایی سرد و همراه با یخ‌بندان را تجربه می‌کند. به همین خاطر بهتر است فقط 6 ماه اول سال را برای بازدید از سله بن انتخاب کنید. از اواسط فروردین‌ماه هوا به‌تدریج گرم می‌شود. از اواسط اردیبهشت، هوا کاملاً معتدل خواهد بود و خبری از سرما در طول روز نیست. البته شب‌های بهار کمی سرد می‌شود. به همین خاطر اگر قصد اقامت شبانه در روستای سله بن را دارید، بهتر است تابستان را انتخاب کنید. همچنین در طول تابستان می‌توانید از مردم روستایی، میوه‌های باغشان را خریداری کنید.

تاریخچه روستا

عکسی از روستای سله بن

شاید برای شما عجیب باشد؛ اما قدمت این روستا به حدود 3هزار سال قبل باز می‌گردد. طی کاوش‌های اخیر، چندین و چند سفالینه قدیمی با قدمت بیش از 3هزار سال یافت شده‌اند که مهر تأییدی بر عمر طولانی این روستا هستند. آب‌وهوای کوهستانی، وجود منابع آب کافی و همچنین پوشش گیاهی غنی، این مکان را به یک منطقه مسکونی عالی برای نیاکان ما تبدیل کرده بود. همچنین موقعیت کوهستانی منطقه، دسترسی دشمنان به آن را دشوار می‌کرد. به همین خاطر از 3‌هزار سال قبل تا به امروز، طبیعت این منطقه میزبان حضور انسان است.

مردم محلی

تصویری از خانه های روستایی سله بن

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1385، 186 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. جمعیت این روستا به 585 نفر می‌رسد. البته این عدد جمعیتی است که در همه فصول داخل روستا حضور دارند. اگر بخواهیم جمعیت فصلی روستا را به این عدد اضافه کنیم، جمعیت کل آن به حدود 2،176 نفر خواهد رسید. همان طور که اشاره کردیم، هوای این روستا در فصل زمستان بسیار سرد می‌شود. روستای سله بن زمستان‌های بسیار سخت و یخ‌بندان‌های عظیمی را تجربه می‌کند. به همین خاطر بسیاری از مردم روستایی، خانه خود را در طول زمستان ترک می‌کنند و در فصل بهار مجدداً بازمی‌گردند.

مردم روستا به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند و گویش خاص خود را دارند. دین غالب مردم منطقه اسلام و مذهب آن‌ها شیعه است. مردم روستای سله بن بیشتر به باغداری، زنبورداری و دامداری مشغول هستند. دام‌های سله بن گوشت بسیار لذیذ و خوشمزه‌ای دارند. به همین خاطر مردم از شهرهای مختلف برای خرید دام یا محصولات دامی به سله بن می‌آیند. همچنین در نزدیکی روستا می‌توانید شاهد انواع باغ آلو، سیب، گلابی، گیلاس، گردو و بادام باشید. مردم روستایی در طول تابستان کنار جاده بساط می‌کنند تا محصولات خود را به گردشگران بفروشند. محصولات این عزیزان همگی ارگانیک و بسیار خوشمزه هستند. به همین خاطر گردشگران به‌خوبی از آن‌ها استقبال می‌کنند.

اقامت در سله بن

تصویری اقامت در روستای سله بن

از زمانی که اکوتوریست در ایران نیز محبوبیت پیدا کرد، برخی از اهالی روستای سله بن، خانه‌های روستایی خود را به یک اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کردند. حتی برخی مردم، یک اتاق از خانه خود را به مسافران کرایه می‌دهند. شما نیز با کمی پرس‌و‌جو در روستا، می‌توانید افرادی را بیابید که خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. هزینه کرایه این خانه‌ها در طول تابستان افزایش پیدا می‌کند. تعداد این خانه‌ها بسیار محدود است. پس در طول تابستان با افزایش تعداد گردشگران، باید به‌دنبال خانه مناسب برای اقامت خود بگردید. در این روش اقامت، می‌توانید به‌خوبی با فرهنگ مردم منطقه آشنا شوید و مهمان سفره گرم و پرمهر آن‌ها باشید.

گزینه دیگری که برای اقامت در این روستا پیش روی شما قرار دارد، کمپ‌زدن در طبیعت است. شما می‌توانید در نزدیکی مناطق مسکونی روستا کمپ بزنید و از طبیعت بکر منطقه لذت ببرید. البته فراموش نکنید حتی در فصل بهار نیز شب‌های سله بن برای اقامت در طبیعت سرد است. پس فقط تابستان را برای کمپ‌زدن انتخاب نمایید.

سوغات سله بن

  • عسل محلی؛
  • انواع محصولات لبنی و دامی؛
  • گیاهان دارویی؛
  • انواع عرقیجات؛
  • میوه، گردو و بادام.

دسترسی به روستای سله بن

برای دسترسی به این روستا باید خودتان را به محدوده شرق تهران برسانید. سپس از بزرگ‌راه زین الدین یا بزرگ‌راه بابایی، وارد جاده قدیم جاجرود یا بزرگ‌راه پردیس شوید. بزرگ‌راه پردیس یا همان آزادراه شهید سلیمانی مسیر سریع‌تر است؛ اما برای عبور از آن باید عوارضی بپردازید. از هر دو راه نهایتاً باید خودتان را به رودهن برسانید. از رودهن مسیر را مستقیم ادامه دهید تا وارد جاده فیروزکوه شوید. در فاصله 20‌کیلومتری از فیروزکوه یک دوربرگردان وجود دارد که شما را به‌سمت سد نمرود هدایت می‌کند. دوربرگردان را دور بزنید و اولین بریدگی را به‌سمت راست بپیچید. مسیر را حدود 20 دقیقه ادامه دهید تا به روستای سله بن برسید. لازم به ذکر است کیفیت جاده از فیروزکوه تا روستای سله بن مطلوب نیست و بهتر است آرام حرکت کنید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان تهران، 40‌کیلومتری شمال‌غرب فیروزکوه

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره روستای سله بن و موضوع زیر آب‌رفتن این روستا چیست؟ آیا در آینده نزدیک دیگر خبری از روستای سله بن روی نقشه نخواهد بود؟ آیا از‌بین‌بردن یک روستای تاریخی با قدمت 3هزار سال منطقی است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

روستای سله بن در فاصله 40‌کیلومتری شمال‌غرب فیروزکوه قرار دارد.

فصل تابستان بهترین زمان بازدید از این روستا محسوب می‌شود.

بله، امکان اقامت در خانه‌های روستایی وجود دارد.

در صورت آب‌گیری کامل سد نمرود، روستا به‌صورت کامل زیر آب خواهد رفت.

عسل و محصولات دامی بهترین سوغات سله بن هستند.

3.8/5 (5 نظر)
1 نظر
  1. رها می گوید

    من فقط می‌خوام بدونم چه فعل و انفعالاتی در ذهن یه مسئول رخ می‌ده که تصمیم می‌گیره اسم یه سد رو بذاره نمرود با اون پیشینۀ تاریخی که ما از نمرود و فرعون‌ها و اینا می‌دونیم. ایشالا که اسم سد رو از روی ترکیب کلمۀ نم و رود برداشتن که باز هم توجیه خوبی نیست؛ اما به از هیچیه.
    وقتی می‌رین سله‌بن حتماً بعد از دیدن منظره‌ها یه‌کم هم به بالای سرتون نگاه کنین. آسمون اونجا محشره، مخصوصاً وقتی ابری باشه. هرچقدر که از خونه‌ها و معماریش نباید توقع زیبایی داشته باشین، می‌تونین از طبیعتش توقع داشته باشین. به نظرم رم گوشی و دوربینتون رو حتماً خالی کنین تا فضا برای عکاسی داشته باشین که پشیمون نشین بعدش!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.