دریاچه سوها | دروازه طراوت و خرمی در استان اردبیل

3

دریاچه سوها دروازه سبزی و خرمی است. چرا؟ به خاطر اینکه از مرز این دریاچه به بعد، جنگل‌های سبز و زیبای گیلان شروع می‌شوند. پس سوها بی‌تردید دروازه‌ای به سوی زیباییِ بی‌پایان گیلانی است. البته سوءتفاهم پیش نیاید و فکر نکنید که این دریاچه متعلق به استان گیلان است. سوها در نمینِ اردبیل قرار دارد و نتیجه جمع‌شدن آبی است که پشت سد سوها قرار دارد. سوها دریاچه بزرگی نیست اما صفا و خرمی‌اش در میان جاهای دیدنی اطراف اردبیل مثال‌زدنی است. در ادامه با این دیدنیِ دل‌انگیز اردبیلی بیشتر آشنا می‌شوید.

دریاچه سوها | شرق بهشت

در ۳۵ کیلومتری شرق استان اردبیل، دریاچه زیبای سوها قرار گرفته است. برای اینکه حال‌وهوای پیرامون دریاچه بیشتر دست‌تان بیاید، باید بدانید که سوها در نزدیکی روستای سرسبزی در شمال غرب ایران واقع است که آن هم سوها نام دارد. البته محلی‌ها تلفظ دیگری دارند و می‌گویند: سوآ. روستا و دریاچه در همسایگی جنگل قرار دارند و همین باعث شده که آب‌وهوایی معتدل و مرطوب داشته باشند.

نمای بسیار زیبا از دریاچه سوها

گشت‌وگذار در حوالی دریاچه‌ای کوچک اما پرُآب با سبزه‌زاری که آن را با چمن‌های رنگارنگش در آغوش گرفته، تجربه مطبوعی است. سوها طولی معادل ۱/۵ کیلومتر دارد و عرضش هم به حدود ۰/۵ کیلومتر می‌رسد. اگر در بهار یا تابستان راهیِ دریاچه شوید، سبزی اطراف آن و دشت بابونه‌، سفرتان را خوشایندتر می‌کند.

برای تکمیل زیبایی دشت و دریاچه چه چیزی به این منظره اضافه می‌کنید؟ در اطراف دریاچه، روی چمن‌های دشت وسیع و سبزش می‌توانید شاهد دویدن اسب‌های کوچک و بزرگی باشید که رهایی طبعیت را به‌شدت به رخ انسان‌ها می‌کشند.

بازدید از دریاچه سوها و احتیاط | شرط عقل

کمپینگ در اطراف دریاچه سوها

درست است که طبیعت زیبا را باید از نزدیک دید و رها و آزاد آن را در آغوش گرفت؛ اما اگر دقت کافی در برنامه‌ریزی سفرهای خود نداشته باشیم، در دردسرهای بزرگی خواهیم افتاد. واقعیت این است که دریاچه سوآ یا سوها مکان خطرناکی به‌شمار نمی‌رود؛ اما از آنجایی که آنتن‌دهی تلفن همراه در آنجا چندان جالب نیست، باید قبل از رفتن دقت لازم را به برخی نکات داشته باشید.

از نکاتی که باید به آنها دقت‌نظر کافی داشته باشید، این است که نشانی‌ها را به‌خوبی یاد بگیرید. اگر می‌توانید با کسی به دریاچه بروید که راه را بلد است و تجربه مسیریابی و طبیعت‌گردی خوبی دارد. چون در صورتی که گم بشوید، با نبود امکان برقراری تماس با مشکل روبه‌رو خواهید شد. حال، اگر گم‌شدنتان طول بکشد و تا شب نتوانید مسیر مناسب بازگشت را پیدا کنید، احتمال مواجهه با حیواناتی مثل خرس، مار و گرگ هم وجود دارد.

نمای ابری از دریاچه سوها

با در نظرگرفتن این نکته و امکان رویارویی با حیوانات وحشی، خوابیدن و اسکان در کنار دریاچه در طول شب هم ایده خوبی به نظر نمی‌رسد؛ حتی اگر تجربه خوابیدن در طبیعت را هم داشته باشید، باید برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع یعنی دریاچه سوآ یا سوها کمی دقیق‌تر عمل کنید. یادتان نرود که در آب این دریاچه امکان شناکردن وجود ندارد.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه سوها | همسایه‌های دیدنی

چارپایان اطراف دریاچه سوها

آبشار لاتون از دیدنی‌های معروف گیلان است. این آبشار مرتفع که طولش به ۱۰۵ متر هم می‌رسد، در حدود ۱۵ کیلومتری از دریاچه قرار دارد. یعنی اگر به دریاچه می‌روید و دوست دارید که از فرصت‌تان نهایت استفاده را برای بازدید از زیبایی‌های دور و اطرافش داشته باشید به دیدن لاتون هم فکر کنید.

البته این نکته را هم به خاطر بسپارید که نمی‌توانید صاف و سرراست با ماشین تا نزدیکی آبشار بروید. برای رسیدن به آن، نیاز به گذر از مسیری کوهستانی است که از میان جنگل می‌گذرد.

نمای دور از دریاچه سوها

اگر مسیریابی‌تان خوب نباشد یا همسفری باتجربه را در کنارتان نداشته باشید، امکان گم‌شدن در اینجا هم محتمل است. البته با خودروهای جنگلی و مستحکم می‌توانید مسیر میان آبشار لاتون و روستایی به نام کوته‌کومه را طی کنید. این روستا در فاصله ۹کیلومتری آبشار لاتون قرار دارد.

امکانات رفاهی اطراف دریاچه سوها | تسهیلاتی برای راحتی سفر

دریاچه سوها در اردبیل

برای اینکه درک بهتری از سفر و بازدید از دریاچه سوآ یا همان سوها داشته باشید، نگاهی هم به امکانات رفاهی حوالی آن خواهیم داشت: در حوالی دریاچه، سرویس بهداشتی و آب شرب وجود دارد. نزدیک‌ترین محل اقامتی به سوها هم هتلی به نام «هتل احسانی نمین» است که هتلی سه‌ستاره به‌شمار می‌رود و به مکان‌های دیدنی مختلف مانند جنگل فندوق‌لو، بازار ساحلی آستارا و تله‌کابین حیران نزدیک است.

مسیر دسترسی به دریاچه | راه رسیدن به سوها

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان اردبیل، شهرستان نمین، روستای سوها، جاده دریاچه سوها

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، سوها در ۳۵ کیلومتری شرق استان اردبیل واقع است. برای رسیدن به آن باید به مرز اردبیل و گیلان بروید. دقیق‌تر این است که از اردبیل به جاده نیارق بروید و با رسیدن به روستای آبی‌ بیگلو به طرف راست بپیچید. مسیر را پی بگیرید تا به روستایی به‌نام بریس برسید. در روستا، مسیر و جاده سمت چپ را انتخاب کنید تا وارد روستای نیارق و سوها شوید.

یک نمای دور از دریاچه سوها

امکان بردن خودرو تا نزدیکی دریاچه وجود دارد. نداشتن خودروی شخصی نباید نگرانتان کند؛ چون تاکسی‌های اردبیل هم شما را به دریاچه می‌رسانند. در هر حال، مسیر انتهایی رسیدن به دریاچه خاکی است و چه با تاکسی بیایید و چه با خودرویی معمولی، کمی اذیت خواهید شد. اما ماشین‌های مخصوص طبیعت‌گردی و مستحکم مثل نیسان و پاترول، به‌سادگی و سرعت جاده را می‌پیمایند و راحت‌تر شما را به دریاچه می‌رسانند.

در آخر

یک نمای دور از دریاچه سوها و درختان اطرافش

سرزدن به نقاط طبیعی متنوع ایران بهترین برنامه‌ای است که علاقه‌مندان به گردشگری می‌توانند برای خود ترتیب بدهند. کجای دنیا، این‌همه دریاچه، جنگل، آبشار و دیدنی را در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف دارد؟ شما تجربه سفر به اردبیل یا دیدن یکی از دریاچه های ایران را دارید؟ برای ما و همراهان ره بال آسمان بنویسید.

۳۵ کیلومتری شرق استان اردبیل

آبشار لاتون، جنگل فندوق‌لو، بازار ساحلی آستارا و تله‌کابین حیران.

5/5 (2 نظر)
3 نظرات
  1. جواد بادامکی می گوید

    برای پیک نیک های خانوادگی واقعا عالیه مخصوصا تابستان که همه جا سر سبز و دیدنیه

  2. ali می گوید

    آبشار لاتون متعلق به استان گیلان است و به عنوان بلندترین آبشار ایران به ثبت ملی رسیده لطفا اطلاعات غلط به مردم ندهید

    1. زهرا کامکار می گوید

      سلام علی عزیز

      بله، حق با شماست. لاتون متعلق به استان گیلان هست. از طرفی چنین اشتباهی ناخواسته بوده.
      اگر به موقعیت جغرافیایی این دو جاذبه در گوگل مپ نگاهی بندازید، متنوجه منظور من می‌شید.

      با این حال خرسندیم که همراه و خواننده تیزبین و دقیقی چون شما رو داریم.
      ممنون که به ما اطلاع‌رسانی کردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.