روستای سنگچال | دهکده‌ای رویایی در مازندران

1

مازندران از استان‌های بهشتی شمال ایران است و هر گوشه آن دیدنی‌‌های بیشماری دارد. شهرها و روستاهای این استان سرسبز از جاذبه‌های سفر به جغرافیایی شمالی محسوب می‌شوند. در این سفر به حوالی آمل و مناطق کوهستانی می‌رویم تا ییلاقی بهشتی را به شما معرفی کنیم. روستای سنگچال از گنجینه‌های سرسبز گردشگری استان مازندران است و برای سفری خنک و دلچسب، انتخابی فوق‌العاده خواهد بود. با ره بال آسمان برای رفتن به روستای سنگچال همراه باشید.

روستای سنگچال کجاست؟

روستای سنگچال یکی از دهکده‌های توریستی در مازندران است که در همسایگی روستای فیلبند واقع شده است. فیلبند در جنوب شرقی روستای سنگچال، با فاصله تقریبی ۱۴ کیلومتر جا خوش کرده است. همچنین روستای مرتفع گت کلا نیز در شمال شرقی سنگچال به فاصله ۲٫۵ کیلومتر واقع شده است و پیمودن مسیر مابین این دو روستا با اتومبیل، کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. در غرب این روستا، الیمستان و جاده هراز و شهر تهران نیز در جنوب غربی آن با فاصله۱۶۰ کیلومتر به‌روی نقشه دیده می‌شود. روستای سنگچال در جنوب شرقی آمل با فاصله ۴۶ کیلومتری واقع شده است. این روستا از توابع شهرستان سرسبز آمل است و در دهستان چلاو واقع شده است.

سری به روستای سنگچال بزنیم

ارتفاعات سنگچال

نرسیده به دهکده فیلبند، روستای سنگچال به استقبال مسافران می‌رود و این دو منطقه از نظر زیبایی با هم رقابت می‌کنند. دسترسی مناسب سنگچال، مزیت این منطقه نسبت به روستای فیلبند است. به همین دلیل رفتن به این روستا نسبت به فیلبند راحت‌تر خواهد بود. ییلاق خوش آب‌وهوای سنگچال با درختان بلندقامت، چشمه‌های زلال و زمین‌های سرسبز در دامنه کوه تعریف می‌شود و به‌واسطه قرار گرفتن در منطقه‌ای مرتفع، منظره‌ای بهشتی دارد. در این ییلاق کوهستانی سرسبز می‌توانید اکسیژن خالص را به ریه‌هایتان دعوت کنید و از تماشای جنگل و ردیف کوه‌های خوش‌قدوقامت لذت ببرید. در روزهای گرم تابستان، در روستای سنگچال می‌توانید خنکای بهار را تجربه کنید و آرامش را به خودتان هدیه دهید.

روستای سنگچال

دو چشمه خنک و زلال هیتکا و دنگ، علاوه بر سرسبزی و طراوت بخشیدن، وظیفه آب‌رسانی به روستا را نیز بر عهده دارند و اهالی این بهشت زمینی را سیراب می‌کنند. اهالی روستای سنگچال به دویست نفر می‌رسند، البته این عدد به ساکنان همیشگی روستا اشاره دارد و در ایام تابستان و فصول سفر به ییلاق، جمعیت روستا از مرز سه هزار نفر هم می‌گذرد.

در سفر به سنگچال کجا اقامت کنیم؟

از اولین نیازهایی که باید در سفر به فکر رفع آن باشید، محل اقامت‌تان است. جایی که قرار است شب را صبح کنید و در طول سفر در آن استراحت کنید، سهم به‌سزایی در آرامش و لذت شما از مسافرت خواهد داشت. در سفر به روستای سنگچال هم باید پیش از حرکت به این نیاز فکر کنید. پیشنهاد اول ما برای اقامت در طول سفر به این روستای بهشتی، خانه‌های محلی و بومی است که حال‌وهوای شیرین و با صفای روستایی را به شما منتقل می‌کنند و برای چند روز به زندگی ساده، اما جذاب روستایی دعوت‌تان می‌کنند. برای اقامت در خانه‌های محلی سنگچال می‌توانید بدون واسطه، با پرس‌وجو سراغ آن دسته از اهالی بروید که مشتاق اجاره دادن خانه یا اتاق به توریست‌ها هستند.

اما اگر اهل سادگی زندگی روستایی نیستید و رفاه در اقامت و وجود امکانات برایتان در الویت است، بهتر است که سراغ هتل‌های شهرهای اطراف همچون آمل بروید.

بهترین زمان سفر به سنگچال

اقامتگاه روستای سنگچال

بهار فصل سرزندگی در زمین است و لباس پر شکوفه آن به‌سراغ تن درختان بیشتر مناطق ایران از جمله روستای سنگچال هم می‌شود. قاب‌های سرسبز بهاری این روستا منظره‌های فراموش‌نشدنی پیش رویتان قرار می‌دهد و نمی‌توانید از تماشای این مناظر زیبا چشم بردارید. روستای سنگچال یک منطقه ییلاقی است و بدون شک سفر به این منطقه در تابستان بسیار با صفا است. خنکای آب‌وهوای کوهستانی سنگچال، روحتان را تازه می‌کند و از آب‌وهوای گرم و شرجی شهرهای کنار دریا نجات‌تان می‌دهد.

آب و هوای سنگچال

پاییز نیز به رسم خود، درختان و گیاهان روستا را رنگ‌آمیزی می‌کند و تصویر تماشایی پیش روی چشم شما قرار می‌دهد. هوای پاییزی روستا نیز مسافران خود را دارد و با آمدن زمستان نیز تعداد مسافران روستا صفر نمی‌شود و هوای برفی و زمین سفیدپوش آن نیز خواهان بسیاری دارد. بنابراین می‌توان گفت که روستای سنگچال به‌نوعی منطقه‌ای چهار فصل است و دسترسی خوبی دارد.

چطور به روستای سنگچال برویم؟

آدرس: استان مازندران، جاده هراز، فرعی روستای فیلبند یا سنگ چال

در ابتدا باید وارد جاده هراز شوید. بعد از پشت سر گذاشتن گزنک، شنگلده، علی‌آباد، زرد بند و سیاه بیشه، به جاده فیلبند خواهید رسید. وارد این جاده شوید تا بعد از پیمودن مسافتی نزدیک به ۱۹ کیلومتر، به روستای تماشایی سنگچال برسید. اگر از روستای سنگچال، جاده فیلبند را ادامه دهید، بعد از ۱۴ کیلومتر به روستای خوش‌منظره فیلبند خواهید رسید.

هزینه ورودی رایگان
بهترین زمان سفرفصل تابستان
آدرساستان مازندران، جاده هراز، فرعی روستای سنگ چال

در سفرتان به روستای زیبای سنگچال، حتما مراقب طبیعت زیبای این روستا باشید. هرگز در مناطق جنگلی آتش روشن نکنید و زباله‌هایتان را در طبیعت رها نکنید. با طبیعت مهربان باشید تا در آغوش آرام آن جایی داشته باشید. با ره بال آسمان برای آشنایی با دیگر روستاهای ایران همراه باشید.

روستای سنگچال یکی از دهکده‌های توریستی در مازندران است که در همسایگی روستای فیلبند واقع شده است.

روستای سنگچال یک منطقه ییلاقی است و بدون شک سفر به این منطقه در تابستان بسیار با صفا است.

برای اقامت در خانه‌های محلی سنگچال می‌توانید بدون واسطه، با پرس‌وجو سراغ آن دسته از اهالی بروید که مشتاق اجاره دادن خانه یا اتاق به توریست‌ها هستند.

4/5 (4 نظر)
1 نظر
  1. محمد امین بابری می گوید

    در گذشته با خانواده قسمت شد به روستای سنگچال ببروم جای زیبایی بود با دیدن تصاویر خاطرات برایم زنده شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.