سوغات ارمنستان | راهنمای کامل برای خرید بهترین سوغاتی‌ها

0

سوغاتی دادن از دیر‌باز میان ایرانیان رواج داشته و افراد همیشه بخشی از بودجه و زمان سفر خود را به خرید سوغاتی‌های کوچک‌و‌بزرگ برای نزدیکان خود اختصاص می‌دهند. شما با خرید سوغاتی می‌توانید به عزیزانتان نشان دهید که جایگاهی ویژه در قلب شما دارند و در طول سفر به یاد آن‌ها بوده‌اید. کشور ارمنستان نیز از جمله مقاصد محبوب گردشگری برای ایرانیان است. از این‌رو ما در این مطلب راهنمایی کامل برای آشنایی با سوغات ارمنستان ارائه کرده‌ایم. این کشور زیبا هزار‌و‌یک سوغاتی متنوع دارد و چنین تنوع زیادی ممکن است شما را در خرید سوغاتی سر‌درگم کند. به همین علت خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند تا پیش از اقدام به خرید سوغاتی لیست خرید خود را آماده کرده و با صرف کمترین زمان و هزینه کوله‌بار سفر خود را از سوغاتی‌های ریز‌و‌درشت و رنگارنگ پر کنید. 

فهرست مطالب

صنایع دستی ارمنستان 

بد نیست آشنایی با سوغات ارمنستان را با صنایع دستی آن آغاز کنیم. صنایع دستی علاوه‌بر ارزش هنری والایی که دارند، می‌توانند هدیه‌های ماندگاری برای نزدیکان شما باشند. پس اگر از آن دسته افراد هستید که دوست دارید با هدیه‌دادن یادگاری‌های زیبا و ارزشمند در دل نزدیکان خود جا باز کرده و محبت علاقه خود را به آنان نشان دهید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ارمنستان برای خرید سوغاتی گشتی در بازار‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی این کشور بزنید. 

  • خاچکار یا چلیپا سنگ | سازه‌ای ارزشمند در فرهنگ ارمنی‌ها 

خاچکار از جمله صنایع دستی و سوغات کشور ارمنستان است که ساخت آن از گذشته تا به امروز رواج داشته و دارد. خاچکار واژه‌ای ارمنی بوده که از ترکیب «خاچ» و «کار» ساخته شده است. «خاچ» در زبان ارمنی به معنای «صلیب» و «کار» نیز به معنای «سنگ» است. خوب است بدانید که در زبان فارسی به خاچکار «چلیپا سنگ» نیز می‌گویند. این سازه‌ها در‌واقع سنگ‌هایی هستند که روی آن‌ها طرح صلیب به‌ظرافت و زیبایی حکاکی شده است. این آثار برای مردمان ارمنستان از ارزش بسیاری برخوردار بوده و به‌نوعی حکم زیارتگاه را برای آنان دارد؛ از‌این‌رو می‌توان گفت که چلیپا سنگ جزء نماد‌های مهم این کشور به‌شمار می‌آید. نمونه‌های کوچک این سازه‌ها گزینه‌های مناسب و زیبایی برای سوغات و هدیه‌دادن است. شما می‌توانید خاچکار‌های کوچک و زیبای تزئینی را در تمامی فروشگاه‌های صنایع دستی کشور ارمنستان به‌راحتی پیدا کنید. 

  • صنایع دستی با طرح انار | نماد فراوانی و شادی در ارمنستان

انار از جمله نماد‌های کشور ارمنستان است که مردمان ارمنی از گذشته تا به امروز با الهام از این میوه بهشتی صنایع دستی ارزشمندی همچون ظروف سفالی با طرح انار، زیور‌آلاتی شبیه به انار و… خلق می‌کنند. خوب است بدانید که این میوه سرخ در اساطیر ارمنی نماد فراوانی، شادی، خوشبختی، ازدواج و باروری است. در نتیجه اگر به‌دنبال خرید سوغاتی منحصر‌به‌فرد و به‌یاد‌ماندنی از کشور ارمنستان هستید که نمادی از آن بوده و یادآور فرهنگ کهن و غنی این کشور باشد، صنایع دستی ایجاد‌شده با الهام از انار می‌تواند گزینه‌ خوب و مناسبی باشد. 

  • جواهرات و زیور‌آلات نقره | هدیه‌ای ارزشمند برای کسانی که دوستشان دارید

فراوانی فلز ارزشمند و گران‌بهای نقره در کشور ارمنستان باعث شده است تا جواهرات ساخته‌شده با استفاده از آن تنوعی بی‌بدیل و قیمتی ارزان داشته باشند. در‌ واقع شما می‌توانید انواع جواهرات و زیور‌آلات نقره را با قیمتی دو یا سه برابر ارزان‌تر در کشور ارمنستان خریداری کنید. به همین دلیل است که جواهرات درخشان و خیره‌کننده نقره نیز جزء محبوب‌ترین سوغات ارمنستان هستند. اگر می‌خواهید یادگاری ارزشمند، چشم‌نواز، درخشان و دوست‌داشتنی به عزیزان خود به‌عنوان سوغاتی هدیه دهید، پیشنهاد ما به شما خرید جواهرات و زیور‌آلات ساخته‌شده از نقره در کشور ارمنستان است. 

  • فرش و قالیچه ارمنی | سوغاتی ارزشمند و خوش‌نقش‌و‌نگار

فرش و قالیچه‌های دست‌بافت ارمنی از جمله ارزشمند‌ترین و نفیس‌ترین سوغات ارمنستان هستند. فرش‌هایی که در این کشور توسط قالی‌بافان هنرمند بافته می‌شوند دارای رنگ‌های متنوع و شاد بوده و نقش‌و‌نگاری منحصر‌به‌فرد دارند. وجه تمایز طرح‌های قالی‌های ارمنی با طرح‌های سنتی دیگر قالی‌ها در وجود نقش‌هایی به شکل لوزی و صلیب است که به‌نوعی نشان‌دهنده نماد‌ها و فرهنگ مردم این کشور است که در تار‌ها و گره‌های قالی خود‌نمایی می‌کنند. از‌این‌رو اگر به‌دنبال تهیه سوغاتی ماندگار و نفیس از کشور ارمنستان هستید و می‌خواهید حسابی برای عزیزان خود هزینه کنید، توصیه می‌کنیم فرش‌ها و قالی‌های دست‌بافت این کشور را در‌نظر داشته باشید. 

  • عروسک‌های ارمنی | نماد مردمان ارمنستان 

عکس عروسک‌های ارمنی در ارمنستان

عروسکی دست‌ساز که نشانگر پوشش مردمان ارمنی است، می‌تواند هدیه مناسبی به‌عنوان سوغات ارمنستان باشد. این عروسک‌ها با استفاده از پارچه و کاموا با ظرافتی هنرمندانه ساخته می‌شوند و اجزای صورت و موهای آن‌ها نیز از جنس نخ است. پوشش این عروسک‌ها معمولاً متشکل از پیراهن‌های بلند رنگارنگ با کمر‌بند‌های نگین دار و کلاهک‌های پولکی است. این پوشش شبیه به پوشش محلی زنان ارمنی است. همین ویژگی باعث شده تا این دست‌سازه‌های دوست‌داشتنی، به‌عنوان نماد فرهنگی کشور ارمنستان شناخته شده و جزء سوغات محبوب این کشور باشند. 

  • ساز دودوک | سازی اصیل و خوش‌آوا

هنر در وجود مردم ارمنستان ریشه دارد و ساز اصیل دودوک با قدمت بالغ بر ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌تواند گواهی بر این ادعا باشد. ساز دودوک سازی اصیل در ارمنستان بوده که از هزاران سال پیش نواخته می‌شود. این ساز جزء ساز‌های ملی این کشور به‌شمار می‌آید. از‌این‌رو اگر به‌دنبال سوغاتی منحصر‌به‌فرد و ارزشمند هستید، این ساز چوبی و خوش‌آوا را در لیست خرید خود قرار دهید. 

  • لباس‌های ارمنی | از خاص‌ترین سوغات ارمنستان

اگر کمی راجع‌به فلسفه جالب رنگ‌های لباس‌های محلی مردم ارمنستان بدانید، حتماً وسوسه می‌شوید تا یکی از آن‌ها را به‌عنوان سوغات ارمنستان خریداری کنید. لباس‌های محلی مردم ارمنستان رنگ‌های متنوعی داشته که هر‌کدام نشانگر معنا و مفهوم متفاوتی هستند. در‌واقع ارامنه با رنگ پوشش خود اوضاع سیاسی و فرهنگی کشورشان را بازگو می‌کنند. در لباس‌های محلی ارمنی سفید نشانی از پاکی، مشکی نشانگر اوضاع سیاسی، زرد نماد خاک، نارنجی بیانگر فروتنی، قرمز نشان رشادت و آبی گویای عدالت است.

  • سفالینه‌های ارمنی | سازه‌هایی زیبا و شکیل 

هنر و خلاقیت از گذشته تا به اکنون در وجود مردمان ارمنستان جریان داشته است. به‌لطف وجود این موهبت صنایع دست‌ساز متنوع و زیبا در این کشور کم نیست. از جمله دست‌سازه‌های محبوب و زیبای ارمنستان نیز می‌توان به سفالینه‌های متنوع، خلاقانه و رنگارنگ آن اشاره کرد. از‌این‌رو اگر در سوغات ارمنستان به‌دنبال کالایی ارزشمند و زیبا و در‌عین‌حال ارزان‌قیمت هستید، سفالینه‌های تزئینی ارمنی را در لیست سوغاتی‌های خود قرار دهید. 

  • دست‌سازه‌های چوبی | سازه‌هایی از جنس طبیعت

اگر کمی در فروشگاه‌ها و بازار‌های صنایع دستی ارمنستان قدم بزنید، با انواع دست‌سازه‌های چوبی که هر‌کدام به‌شکلی خلاقانه طراحی شده‌ و با ظرافت و هنری بی‌مثال ساخته شده‌اند، رو‌به‌رو خواهید شد. این دست‌سازه‌ها اغلب در قالب زیور‌الات، انواع ظروف، جعبه‌های تزئینی، نماد‌های ارمنی و… ارائه می‌شوند. از‌این‌رو شما می‌توانید برای هر سلیقه‌ای سازه‌ای هنرمندانه با کنده‌کاری‌های خیره‌کننده که از عنصر زیبا و دلنشین چوب‌ ساخته شده‌اند خریداری کرده و به‌عنوان سوغات ارمنستان به عزیزان خود هدیه دهید. 

خوراکی‌های محبوب در ارمنستان 

وقت آن رسیده تا با خوراکی‌های محبوب و لذیذ این دیار آشنا شویم. این خوراکی‌ها می‌توانند دل‌چسب‌ترین و محبوب‌ترین سوغاتی‌هایی باشند که شما از کشور ارمنستان با خود به وطن می‌برید؛‌ چرا‌که طعم آن‌ها احساسی بی‌نظیر به شما و عزیزانتان هدیه می‌دهد. 

  • مربای گردو | از معروف‌ترین سوغات ارمنستان 

مربای گردو سوغاتیِ شیرین، معروف و محبوب ارمنستان است. این مربا طعمی بسیار لذیذ داشته و در ارمنستان طرفداران زیادی دارد. مربای گردو ارمنی در‌واقع از چاقاله گردو تهیه می‌شود و طعمی خاص دارد. توصیه می‌کنیم اگر به کشور رنگارنگ و زیبای ارمنستان سفر کردید، حتما طعم دل‌نشین این مربا را امتحان کرده و کمی از آن را برای عزیزان خود به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید. مربای چاقاله گردو در تمامی سوپر‌مارکت‌های ارمنستان به‌راحتی یافت می‌شود؛ با‌این‌حال اگر به‌دنبال مرغوب‌ترین و لذیذ‌ترین نوع این مربا هستید، بهتر است به روستاهای توریستی گغارت (geghart) و گارنی (garni) رفته و مربایی دست‌ساز، خوش‌طعم و با‌کیفیت تهیه کنید. 

  • قهوه | لذت چشیدن طعم تلخ قهوه‌ای مرغوب 

به‌جرئت می‌توان گفت که مرغوب‌ترین نمونه‌های قهوه فقط در کشور ارمنستان یافت می‌شوند؛ از‌این‌رو شما می‌توانید با خرید قهوه به‌عنوان سوغاتی برای عزیزان خود، لذت چشیدن طعم تلخ و دل‌نشین قهوه‌ای خوش‌عطر و مرغوب را به آن‌ها هدیه دهید. اکثر فروشگاه‌های عرضه‌کننده قهوه در ارمنستان دانه‌های قهوه تازه رست‌شده را در زمان فروش پودر می‌کنند تا تازگی آن‌ها حفظ شود. علت این کار این است که هرچه فاصله زمانی بین پودر‌کردن دانه‌های قهوه و دم‌آوری آن کمتر باشد، کیفیت، طعم و عطر قهوه مطلوب‌تر خواهد بود. 

  • شکلات |‌ بهترین و لذیذ‌ترین سوغات ارمنستان 

شکلات از جمله خوراکی‌های محبوب و خوش‌طعم است که اغلب مردم در سراسر دنیا عاشق و شیفته آن هستند. خوب است بدانید که کشور ارمنستان از بزرگ‌ترین و بهترین تولد‌کنندگان انواع شکلات در دنیاست. در این کشور انواع شکلات‌های مرغوب و با‌کیفیت با قیمت‌هایی فوق‌العاده عرضه می‌شوند. از‌این‌رو شما می‌توانید با خریدن شکلات‌هایی خوش‌‌مزه به‌عنوان سوغاتی برای خانواده، دوستان و آشنایان لذت چشیدن طعم بی‌نظیر شکلاتی مرغوب را به آن‌ها هدیه کرده و با این کار عشق، علاقه و احترام خود را به آن‌ها نشان دهید. 

  • میوه‌های خشک | خوراکی محبوب و مقوی با طعمی دلنشین

میوه‌های خشک از جمله خوراکی‌های محبوب، مقوی و لذیذی هستند که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغات ارمنستان در این کشور تهیه کرده و به عزیزان خود هدیه دهید. در اغلب فروشگاه‌های این کشور انواع میوه‌های خشک همچون زرد‌آلو، آلو، مرکبات و… وجود دارند که برخی از ‌انواع آن‌ها برای داشتن طعم و ظاهری بهتر به شکلات و آبنبات نیز آغشته شده‌اند. این میوه‌های خشک خوش‌رنگ‌و‌لعاب و خوش‌طعم با چیدمانی زیبا در بسته‌بندی‌های شیک قرار داده می‌شوند؛‌ از‌این‌رو می‌توانند سوغات و هدیه‌ای لذیذ و شکیل برای اقوام و آشنایان شما باشند. 

  • لواشک میوه‌ای | تجربه چشیدن طعمی لذیذ 

لواشک میوه‌ای از لذیذ‌ترین سوغات ارمنستان است. اگر طرفدار لواشک و ترشیجات هستید، لواشک‌های میوه‌ای منطقه قفقاز می‌توانند رضایت شما را جلب کنند. این لواشک‌ها هم برای مصارف شخصی و هم برای هدیه دادن به عزیزان به‌عنوان سوغاتی می‌توانند گزینه‌ای عالی باشند. از‌این‌رو توصیه می‌کنیم اگر گذرتان به منطقه قفقاز در ارمنستان خورد، مقداری از لواشک‌های میوه‌ای این منطقه را تهیه کرده و لذت چشیدن طعم لذیذ آن‌ها را به خود و عزیزانتان هدیه دهید. 

  • گاتا | نانی مغزدار و خوش‌عطر با طعمی بی‌نظیر

گاتا (Gata) نانی سنتی و لذیذ در کشور ارمنستان است که مردم این کشور آن را در مناسبت‌های خاص طبخ و سرو می‌کنند. این نان در شهر‌های مختلف ارمنستان با دستور پختی متفاوت طبخ می‌شود؛ با‌این‌حال مواد اصلی و اولیه آن در تمامی مناطق یکسان بوده و شامل خمیر نان و مغذی‌جات می‌شود. توصیه می‌کنیم حتی اگر قصد خرید این نان را به‌عنوان سوغات ارمنستان ندارید، لذت چشیدن طعم بی‌نظیر آن را در سفر به ارمنستان از خود دریغ نکنید. 

  • کنیاک ارمنی | نوشیدنی محبوب مردمان ارمنستان

کنیاک نوشیدنی الکلی است که از نوع خاصی انگور با فناوری منحصر‌به‌فرد و در شرایطی ویژه ساخته می‌شود. این نوشیدنی در کشور ارمنستان از اهمیت و محبوبیت بسیاری برخوردار است؛ از‌این‌رو انواع آن در شیشه‌های کوچک‌ و‌ بزرگ، با کیفیت‌های متفاوت و قیمت‌های مختلف به‌راحتی در این کشور یافت می‌شود. این نوشیدنی می‌تواند سوغاتی ویژه برای افرادی باشد که به نوشیدنی‌های خاص علاقه‌مند هستند. 

سایر سوغات ارمنستان 

  • مدال تیگران | نماد قدرت در کشور ارمنستان

مدال تیگران به‌عنوان سوغات ارمنستان برای آن دسته از آشنایان شما که شیفته تاریخ هستند می‌تواند گزینه‌ای دوست‌داشتنی باشد. «تیگران» از پادشاهان بزرگ و مقتدر ارمنستان است که در زمان حکومت خود دولت روم شرقی به قدرتمند‌ترین دورانش رساند. این پادشاه جزء محبوب‌ترین و بلند‌مرتبه‌ترین حاکمان تاریخ ارمنستان است؛ از‌این‌رو نقش تیگران روی آویز‌های گردنی تداعی‌گر تاریخ پر‌افتخار این کشور است. 

  • سنگ ابسیدین | از منحصر‌به‌فرد‌ترین سوغات ارمنستان 

سنگ آبسیدین با خواص ویژه‌ای که دارد، جزء بهترین و منحصر‌به‌فرد‌ترین سوغاتی‌های ارمنستان به‌شمار می‌آید. ابسیدین سنگ ماه تولد اسفند، دی، آذر، آبان و مهر است. از خواص این سنگ می‌توان به ایجاد تعادل، بهبود اختلالات خواب، درمان افسردگی و… اشاره کرد. در‌نهایت اگر شما نیز از آن دسته افراد خوش‌سلیقه هستید که می‌خواهید سوغاتی ارزشمند و ماندگار به عزیزان خود هدیه دهید که هزینه آن خیلی زیاد نباشد، پیشنهاد ما به شما سنگ آبسیدین یا جواهرات ساخته‌شده با استفاده از آن است. 

برخی از سوغات ارمنستان که رواج کم‌تری دارند:

  • نماد کوه آرارات؛
  • سکه‌های روسی شوروی.

محدوده قیمت سوغات ارمنستان

کشور ارمنستان با هزار‌و‌یک سوغات متنوع، دست شما را برای خرید سوغاتی و یادگاری باز گذاشته است. شما می‌توانید با هر بودجه و سلیقه‌ای که دارید، سوغاتی‌های ارزشمند و دوست‌داشتنی برای نزدیکان خود تهیه کنید. فرقی نمی‌کند که بودجه کمی در اختیار داشته و به‌دنبال سوغاتی ارزان‌قیمت باشید یا بخواهید برای تهیه هدیه‌ای نفیس و ارزشمند مبلغ هنگفتی هزینه کنید؛‌ مطمئن باشید که شما پس از سفر به این کشور دست خالی به آغوش خانواده و دوستان خود باز‌نمی‌گردید. 

در این مطلب همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان با سوغاتی‌های زیبا، رنگارنگ، خوش‌نقش و خوش‌رنگ‌و‌لعاب ارمنستان آشنا شدید. فراموش نکنید که پیش از به‌فکر بودن برای خرید سوغات ارمنستان باید به فکر برنامه‌ای دقیق برای سفر به این کشور و گشت‌و‌گذار در آن داشته باشید. از‌این‌رو توصیه می‌کنیم پیش از سفر مقاله «راهنمای سفر به ایروان» را نیز مطالعه کرده تا ضمن آشنایی با جاهای دیدنی ارمنستان، هر اطلاعاتی که پیش از سفر به این کشور باید در‌اختیار داشته باشید را دریافت کنید. بدون شک داشتن راهنمایی جامع و برنامه‌ای دقیق، سفر راحت، دل‌نشین و خاطره‌انگیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در‌ نهایت فراموش نکنید که اگر تجربه یا اطلاعات جالب و مفیدی راجع‌به سوغاتی‌های ارمنستان و سفر به این کشور دارید، ما و مخاطبانمان را از تجربیات و اطلاعات سود‌مند خود بی‌نصیب نگذارید.

خوراک‌های لذیذی همچون مربای گردو ارمنی، قهوه، شکلات، میوه‌های خشک، لواشک میوه‌ای، گاتا و کنیاک جزء سوغات محبوب ارمنستان به‌شمار می‌آیند.

ارمنستان هزار‌و‌سک سوغات متنوع دارد که دامنه قیمت آن‌ها بسیار وسیع است؛ از‌این‌رو شما با کم‌ترین یا بیش‌ترین بودجه می‌توانید در این کشور سوغاتی‌هایی دوست‌داشتنی و ارزشمند تهیه کنید.

اگر به‌دنبال سوغاتی ارزان هستید می‌توانید خوراکی‌های محبوب ارمنی را تهیه کنید. همچنین عروسک‌های ارمنی، سفالینه‌های ارمنی، برخی دست‌سازه‌های چوبی و دست‌سازه‌های به شکل انار و… نیز می‌توانند یادگاری‌های ارزشمند و در‌عین‌حال ارزان‌قیمتی باشند.

بهترین، خوش‌طعم‌ترین و مرغوب‌ترین لواشک‌های میوه‌ای در منطقه قفقاز ارمنستان درست شده و عرضه می‌شوند.

اگر به‌دنبال مرغوب‌ترین و لذیذ‌ترین نوع این مربا هستید، بهتر است به روستاهای توریستی گغارت (geghart) و گارنی (garni) رفته و مربایی دست‌ساز، خوش‌طعم و با‌کیفیت تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.