راهنمای سفر ایروان | سفر خارجی ارزان به ارمنستان

1

جاذبه های گردشگری ارمنستان در کمتر کشوری از همسایه‌های ایران دیده می‌شود. این کشور که فرهنگِ مردمان آن در دل تاریخ ریشه دارد، هر سال پذیرای گردشگران بیشتری نسبت به سال گذشته است. انصافاً هم باید گفت محبوبیت گردشگری ارمنستان بی‌دلیل نیست؛ چرا که مناظر طبیعی، بناهای باستانی و سرگرمی‌های متنوع گردشگری در ایروان انتظار گردشگران را می‌کشد. جالب اینجاست ارمنستان به لحاظ جغرافیایی در قاره آسیا قرار گرفته؛ اما سبک زندگی مردمان این منطقه شباهت‌های زیادی به اروپایی‌ها دارد.

در کنار این ویژگی‌ها، سفر ارمنستان نسبت‌به سفر به دیگر کشورهای همسایه خوش‌قیمت‌تر تمام می‌شود تا هزینه کم این سفر نیز به انگیزه‌ای برای گردشگران ایرانی تبدیل شود. گردشگران زیادی را سراغ داریم که بار سفرِ ارمنستان می‌بندند و راه این کشور زیبا و تماشایی را در پیش می‌گیرند. ارمنستان مردمان مهمان‌نوازی دارد و امکانات رفاهی گردشگری این کشور در منطقه نظیر ندارد.

با توجه به همه این ویژگی‌ها، باز هم زمانی سفر ارمنستان به شما حسابی خوش می‌گذرد که اطلاعات کاملی از این کشور و جاذبه های گردشگری آن داشته باشید. به همین دلیل راهنمای کاملی برای سفر ارمنستان آماده‌ کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب نه‌تنها در جریان راه و چاه این سفر قرار بگیرید، بلکه پس از آشنایی با جاذبه های سفر ارمنستان، یکی از خاطره‌انگیز‌ترین سفرهای عمر خود را تجربه کنید.

فهرست مطالب

ارمنستان کجاست؟ جمهوری ارمنستان کشوری با تاریخچه‌ای کهن

ارمنستان امروزی در جنوب غربی آسیا قرار دارد. گرجستان، آذربایجان، ایران و ترکیه از همسایه‌های جمهوری ارمنستان شناخته می‌شوند. شهر ایروان پایتخت ارمنستان است و به لحاظ جاذبه‌ های گردشگری نیز گل سرسبد شهرهای ارمنستان است.

در میان کشورهای منطقه ارمنستان کشور نسبتاً کوچکی است که ۲۹هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد؛ اما با همین مساحت کم، جاذبه های گردشگری بی‌شماری را در خود جای داده است. ارمنستان به لحاظ صنعتی و تجاری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، به همین دلیل در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق یکی مهم‌ترین مرکزهای تجاری شوری شناخته می‌شد.

واحد پول ارمنستان چیست؟

واحد پولی ارمنستان

ارمنستان به لحاظ هزینه گردشگری یکی از خوش‌قیمت‌ترین و جذاب‌ترین کشورهای همسایه ایران است. مردمان این کشور واحد دِرام را برای ارز رایج انتخاب کرده‌اند. این واحد پول که با اختصار AMD نوشته می‌شود، همانند دیگر کشورها در قالب سکه و اسکناس ضرب شده است. سکه‌های ارمنستان از ۱۰ درام شروع می‌شود و سکه ۵۰۰ درامی، باارزش‌ترین سکه این کشور است. اسکناس‌های ارمنستان از ۵۰۰ درام با رنگ خاکستری آغاز می‌شود. اسکناس هزار درام ارمنستان سبز رنگ است و اسکناس ۵هزار درامی با رنگ زرد ضرب شده است. این اسکناس‌ها در مبالغ ۱۰هزار دارمی با رنگ ارغوانی، ۲۰هزار درام با رنگ قهوه‌ای، ۵۰هزار درام با رنگ قرمز و ۱۰۰هزار درام با رنگ آبی انتشار یافته‌اند.

در سفر ارمنستان ریال ببریم یا درام؟

در سفر به ارمنستان چه پولی با خود ببریم

به‌عنوان گردشگردان حرفه‌ای ره بال آسمان حتماً به خوبی آگاه هستید که در سفرهای بین‌ المللی دلار و یورو حرف اول را می‌زند. پس از این ارزها، بهتر است ریال ایران را به ارز کشوری که قصد مسافرت به آن دارید تبدیل نمایید. تجربه در ره بال آسمان ثابت کرده همراه داشتن دلار در سفرهای خارجی ضرورت دارد و هر کجا که خواستید می‌توانید دلار را در صرافی به ارز رایج کشورِ مقصد مسافرت تبدیل نمایید.

به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه راهی سفر ارمنستان شوید، ریال خود را در صرافی‌های ایرانی با دلار مبادله کنید. پس از اینکه پا به خاک ارمنستان گذاشتید، در اولین صرافی دلار را به درام ارمنستان تبدیل نمایید. برای پیدا کردن صرافی هم نیازی نیست غم به دل خود راه دهید، زیرا در بیشتر مناطق گردشگری و هتل‌های درجه‌یک ارمنستان صرافی وجود دارد.

اهالی ارمنستان به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

زبان مردم ارمنستان

سفر ارمنستان زمانی حسابی خوش می‌گذرد که با زبان مردمان این سرزمین آشنا باشید. جالب است بدانید تاریخ‌شناسان در گذشته بر این باور بودند که ارمنی ریشه در زبان‌های ایرانی دارد؛ اما این نظریه بعدها تغییر کرد و مشخص شد زبان ارمنی در ۲ دوره کلی شکل گرفته است. دوره اول مربوط به زمان گفتاری این زبان است که به سال‌ ۴۰۴ پس از میلادی مسیح باز می‌گردد. از آن زمان تاکنون نیز با دوره دوم زبان ارمنی طرف هستیم که با عنوان دوره بعد از ابداع الفبای ارمنی شناخته می‌شود.

در این بین تأثیر زبان‌های ایرانی در شکل‌گیری زبان ارمنی را نمی‌توان انکار کرد. اقتباس زبان مردمان ارمنستان از زبان‌های ایرانی به زبان پهلوی اشکانی در زمان سلطنت اشکانیان مربوط می‌شود. به همین دلیل واژه‌های بی‌شماری در میان زبان ارمنی و پهلوی از یک ریشه هستند. از این لحاظ به گفته زبان‌شناسان، زبان ارمنی امانت‌دار شایسته‌ای برای زبان اصیل پهلوی بوده است. حتی اسامی ارمنی‌ها نیز از نام‌های ایرانی و پهلوی ریشه گرفته‌اند.

مدت طولانی ارمنستان تحت سلطه اتحاد جماهیر شوروی بود؛ به همین دلیل زبان روسی در میان مردمان ارمنستان نفوذ کرد و این روزها روسی زبان دوم ارمنستان شناخته می‌شود. ناگفته نماند ارمنستان ۲ قسمت ارمنی شرقی و غربی دارد که در هرکدام از این قسمت‌ها، زبان ارمنی با گویشی متفاوت مکالمه می‌شود. همان‌گونه که می‌دانید ارامنه عزیزی در ایران ساکن هستند و ایرانی‌های ارمنی با همان زبان مردمان ارمنستان صحبت می‌کنند.

در مجموع باید اعتراف کرد فراگیری زبان ارمنی کار چندان ساده‌ای نیست. در نتیجه اگر سفر کوتاهی به ارمنستان دارید، بهتر است دور یادگیری زبان ارمنی را خط بکشید. اما از آنجایی که مردمان کوچه و بازار ارمنستان تسلط کاملی به زبان انگلیسی ندارند، روی انگلیسی هم برای ارتباط با اهالی ارمنستان نمی‌توانید حساب باز کنید. به همین دلیل در انتهای این مطلب واژه‌نامه‌ای از اصطلاح‌های رایج و ضروری سفر ارمنستان را آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با فراگیری این اصطلاحات، سفری راحت و خاطره‌انگیز در ارمنستان را تجربه خواهید کرد.

ساعت ارمنستان چقدر با ایران تفاوت دارد؟

تفاوت ساعت ایران و ارمنستان

نداشتن اطلاعات کافی از اختلاف ساعت میان کشوری که عازم سفر به آن هستیم، دردسرهای زیادی را به دنبال دارد. برای نمونه از آنجایی که اتاق‌های بیشتر هتل‌های بین المللی در ساعت ۱۴ تخلیه می‌شود. بهتر است زمان رزرو و تخلیه اتاق هتل را به گونه‌ای انتخاب کنید که رأس ساعت ۱۴ اتاق را تحویل بگیرید و تخلیه کنید. از طرف دیگر اگر برای تجارت و کسب‌‌وکار راهی ارمنستان هستید و جلسه مهمی دارید که رأس ساعت خاصی باید برگزار شود، بهتر است اختلاف ساعت ارمنستان و ایران را برای مشخص‌کردن زمان دقیق برگزاری این جلسه در نظر داشته باشید.

ساعت ارمنستان دقیقاً نیم‌ساعت از ایران جلوتر است. به خاطر داشته باشید ساعت ارمنستان در شش ماهه اول و دوم هر سال تغییر نمی‌کند. به همین دلیل در نیمه اول سال ارمنستان نیم‌ساعت از ایران جلوتر است و در نیمه دوم سال این مقدار به نیم‌ساعت عقب‌تر تغییر می‌کند.

آب و هوای ارمنستان چگونه است؟

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

ارمنستان کشوری خوش‌ آب‌و‌هواست و جغرافیای متنوعی دارد. نواحی مختلف این کشور از ۴۰۰ تا ۴هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد. به همین دلیل در ارمنستان با انواع مناطق جنگلی، صحرایی، کوهستانی روبه‌رو هستید. در مجموع می‌توان گفت ارمنستان هوایی ملایم دارد. تابستان که فرا می‌رسد توده‌های هوای گرم از فلات ایران به فلات ارمنستان می‌رسد. ارمنی‌ها زمستان‌های سخت و سوزانی را تحمل می‌کنند.

ارمنستان در اردیبهشت تا مهر هر سال حسابی گرم می‌شود. این گرما با فرا رسیدن ماه‌های تیر و مرداد به اوج می‌رسد و در بعضی قسمت‌ها دمای هوای بیشتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. با فرا رسیدن پاییز در ماه‌های مهر، آبان و آذر، ارمنستان هوای متعادلی را تجربه می‌کند. ماه‌های دی، بهمن و اسفند را نمی‌توان در ارمنستان بدون لباس گرم گذراند.

ارمنستان ممکن است زمستان‌های سختی داشته باشد؛ اما هزینه گردشگری در این فصل به مقدار چشمگیری کاهش می‌یابد. به همین دلیل اگر می‌خواهید سفری خوش‌قیمت و کم‌هزینه به ارمنستان را تجربه کنید، زمستان را در تقویم مسافرتی خود علامت بزنید. این سکه روی دیگری نیز دارد و تابستان به لحاظ آب‌وهوا بهترین زمان برای سفر ارمنستان است؛ اما افزایش تقاضای گردشگری به ارمنستان، به مقدار چشمگیری در هزینه‌های این سفر تأثیر می‌گذارد.

چه زمانی سفر ارمنستان بیشتر از همیشه خوش می‌گذرد؟

زمان‌بندی سفر حرف اول را در مسافرت می‌زند و بهتر است قبل از سفر نگاهی به شرایط آب‌وهوایی آن منطقه بیندازید. این وضعیت درباره ارمنستان اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که این کشور در میان خشکی و کوهستان قرار دارد تا هر کدام از فصل‌های سال در ارمنستان حال و هوای خاص خودش را داشته باشد. از آنجایی که رسم مسافرت این نیست که همراهان ره بال آسمان را در سفر ارمنستان تنها بگذاریم، در ادامه به آب و هوای همه فصل‌های ارمنستان اشاره می‌کنیم تا در تقویم مسافرتی خود بهترین زمان سفر ارمنستان را مشخص کنید.

  • سفر بهاری ارمنستان

 

سفر بهاری به طبیعت شگفت انگیز ارمنستان

هوای ارمنستان از میانه اسفند به بعد رو به گرما می‌گذارد و فروردین هوای بسیار ملایم و مطبوعی دارد. ارمنستان کشوری با مناظر طبیعی بسیار زیباست تا سفر بهاری به این کشور برای علاقه‌مندان طبیعت بیشتر از هر وقت دیگری خوش بگذرد. بهار که فرا می‌رسد دشت و دمن به گل‌های بهاری آراسته می‌شوند. مادر طبیعت برای بهارهای ارمنستان چیزی کم نمی‌گذارد و این منطقه به کشور گل و بلبل تبدیل می‌شود. دیدنی های ارمنستان در بهار به اندازه‌ای است که در کنار آراسته‌شدن مناطق طبیعی به گل‌های بهاری، نواحی شهری و مسکونی ارمنستان نیز از مهربانی مادر طبیعت بی‌نصیب نمی‌مانند و شهرها و روستاهای ارمنستان روی خوش طبیعت را می‌بینند.

فروردین هر سال در ارمنستان طبیعت غوغا به پا می‌کند تا مردمان این کشور فرارسیدن بهار را به فال نیک بگیرند و با برگزاری مراسم و جشنواره‌های بهاری، به استقبال گردشگران بروند. اردیبهشت، ارمنستان را به بهشتی روی زمین تبدیل می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل سفرهای بهاری هستید و عشقی نهان به طبیعت دارید، اردیبهشت هر سال را برای سفر به ارمنستان انتخاب کنید. در این سفر حتماً سری به دامنه کوه آرارات بزنید تا با گشت‌وگذار در دشت و دمن، سفری جانانه را در دل طبیعت تجربه کنید.

مراسم بهارانه ارمنستان

بانوان ارمنی بیشتر از دیگر مردمان این منطقه به استقبال بهار می‌روند. در واقع می‌توان بهار را فصل بانوان ارمنی دانست. از هشتم مارس تا هفتم آوریل هر سال مردمان ارمنستان جشن‌های باشکوهی را برای شیرزنان این منطقه برگزار می‌کنند. فروردین در تقویم ارمنی‌ها به عنوان ماه زنان این کشور شناخته می‌شود. با فرا رسیدن ۲۱ ماه مارس جشن‌های باشکوهی در کلیساهای ارمنی شکل می‌گیرد. این مراسم به مناسبت زادروز خدای باستان ارمنی‌ها برگزار می‌شود.

تفریح های مخصوص سفر بهاری ارمنستان

بانجی جامپینگ تفریح بهاری ارمنستان

جاهای دیدنی ارمنستان برای گردشگران عاشق طبیعت به اندازه‌ای است که باید فهرستی از تفریحات مخصوص سفر بهاری ارمنستان را آماده کنند. با این حساب اگر عاشق طبیعت هستید و می‌خواهید در کنار جو‌ی‌های روان ارمنستان بنشینید و گذر عمر ببینید، به مکان‌های فرهنگی،‌ تاریخی و استراحتگاه‌های بهاری ارمنستان بروید. حتی پیاده‌روهای ایروان، پایتخت ارمنستان، در بهار به اندازه‌ای زیباست که ارزش دارد قسمتی از سفر خود را به پیاده‌روی در خیابان‌های دیدنی ایروان اختصاص دهید.

خیابان‌های ایروان در بهار با گل‌های خوشبو و زیبا آذین می‌شود. کافه‌دارها و رستوران‌های ارمنی نیز هوای مطبوع بهار را غنیمت می‌دانند تا میز و صندلی‌ها را بیرون و در فضای باز بچینند. به شما قول می‌دهیم خوردن خوراکی‌های خوشمزه ارمنی در خیابان‌های بهاری ایروان خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهنتان ماندگار کند.

اگر هم از آن دسته گردشگران ماجراجوی ره بال آسمان هستید که می‌خواهید آدرنالین خونتان را حسابی افزایش دهید، سفر بهاری به ارتفاعات و دشت‌های ارمنستان را پیشنهاد می‌کنیم. بالن‌سواری،‌ جت‌اسکی، بانجی‌ جامپینگ، زیپ‌لاین، پاراگلایدر و آف‌رود از تفریح‌های هیجان‌انگیز در ارمنستان است.

  • سفر تابستانی ارمنستان

سفر تابستانی به طبیعت زیبای ارمنستان

تابستان‌های ارمنستان روزهای درازی دارد و گرمای هوا نیز چندان آزاردهنده نیست. پیشنهاد می‌کنیم اگر تابستان راهی ارمنستان هستید، صبح‌‌ها را به گشت‌‌وگذار در کوه و دشت‌های زیبای این کشور اختصاص دهید. بعدازظهر هم که از راه رسید، مسیر تفریح‌های آبی را در پیش بگیرید. برای اینکه در سفر تابستانی ارمنستان چیزی کم‌وکسر نداشته باشید، کلاه‌آفتاب‌گیر، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و کفش تابستانی را به کوله‌بار سفر خود اضافه کنید. همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید تابستان فصل میوه‌های خوشمزه است؛ پس فرصت را مغتنم بدانید و خودتان را در ارمنستان مهمان میوه‌های خوشمزه‌ای مانند تمشک، آلو، سیب، زردآلو، توت و هلو کنید.

این میوه‌های خوشمزه راه خود را به خوراکی‌های ارمنی هم باز کرده‌اند. به این ترتیب حتماً سری به بازارهای محلی بزنید و ترشی‌های میوه، غذاهای میوه‌ای و دیگر خوراکی‌های خوشمزه مخصوص تابستان را امتحان کنید. ارمنی‌ها مراسم مخصوصی با نام جشن هندوانه دارند. زردآلو نیز معروف‌ترین میوه درمیان مردمان این کشور است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر ارمنستان حتماً کام خود را با خوردن زردآلوهای ارمنی شیرین کنید.

تفریح های مخصوص سفر تابستانی ارمنستان

جشن وردوار ارمنستان در فصل تابستان

مردمان ارمنستان در تابستان هر سال با برگزاری جشنواره‌های محلی، آتش‌بازی و آب‌بازی به استقبال لطف مادر طبیعت می‌روند. جشنواره عسل و توت، غذا، پشم‌چینی، پنیر، شراب و اکوتورسیم از دیدنی‌ترین جشنواره‌های تابستانی ارمنستان به حساب می‌آيد.

ارمنی‌ها در تابستان هر سال مراسمی با نام جشن وردوار برگزار می‌کنند. این جشن در باورهای سنتی مردمان این منطقه ریشه دارد. اگر اهل آب‌بازی هستید شرکت در این جشن را از دست ندهید؛ زیرا در جشن وردوار مردم روی همدیگر آب می‌ریزند و حسابی تفریح می‌کنند. برای شرکت در این جشن حتماً چند دست لباس اضافه ببرید چون مطمئن هستیم حسابی خیس می‌شوید!

تابستان‌ در مناطق شهری ارمنستان ممکن است مقدار کمی گرم باشد، به همین دلیل اگر گرمایی هستید، به مناطق حومه شهرهای زیبای ارمنستان سر بزنید تا با خنکای نسیم و دیدنی‌ های طبیعی ارمنستان به آرامش برسید. مناطق ییلاقی دلیجان، ایجوان (Ijevan) و جرموک (Jermuk)، آب‌وهوایی ملایم دارد و گردشگران متعددی در تابستان‌های ارمنستان مسیر این نواحی را در پیش می‌گیرند. در همسایگی این مناطق کلیساها و اماکن باستانی نیز وجود دارد که بدون شک بازدید از آن‌ها برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

حتی اگر اهل طبعیت‌گردی نیستید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم سری به دریاچه سوان در ارمنستان بزنید. این دریاچه به مروارید ارمنستان شهرت دارد. انواع تفریح‌های آبی در این دریاچه انتظار شما را می‌کشد. شنا در دریاچه سوان از میانه ژوئن تا سپتامبر آزاد است تا در هوای دلنشین و کوهستانی این منطقه تنی به آب بزنید.

  • سفر پاییزی ارمنستان

سفر به ارمنستان در فصل زیبای پاییز

پاییز و پادشاه فصل‌ها که فرا می‌رسد، ارمنستان لباسی با رنگین‌کمانی از رنگ‌های پاییزی بر تن می‌کند. اوایل پاییز ارمنستان چندان سرد نیست و دمای هوا از ۲۳ درجه سانتی‌گراد کمتر نمی‌شود. برای شما گفتیم که ارمنستان کشور میوه‌های خوشمزه است. اینجاست که باید یادی از میوه‌های خوش‌آب‌ورنگ پاییزی ارمنستان کنیم.

در میان تمامی این میو‌ه‌ها، انگور ارمنی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده تا پاییزهای ارمنستان به فصل انگور معروف باشد. اگر اهل عشق و عاشقی هستید و می‌خواهید دست در دست یار گشتی عاشقانه در طبیعت ارمنستان بزنید، پاییزهای ارمنستان را در تقویم مسافرتی خود مشخص کنید.

تفریح‌های مخصوص سفر پاییزی ارمنستان

جشن استقلال ارمنستان در پاییز

ارمنی‌ها مراسم و جشن‌های باشکوهی دارند. بیشتر این جشن‌ها به‌عنوان تعطیلات ملی در تقویم ارمنستان مشخص شده است. جشن استقلال و تولد ایروان به‌عنوان پایتخت ارمنستان از مهم‌ترین جشن‌های پاییزی ارمنی‌ها شناخته می‌شود. در این مراسم مردم ارمنستان از کوچک و بزرگ به خیابان می‌آیند و پایکوبی می‌کنند. آتش‌بازی، سرو خوراکی‌های خوشمزه و آیین‌های سنتی ارمنی از جاذبه های سفر پاییزی ارمنستان به حساب می‌آیند.

اگر با این همه تعریف و تمجیدی که از پاییزهای ارمنستان کردیم، به فکر سفر پاییزی افتادید، حتماً در این سفر سری به پارک ملی دلیجان بزنید. پاییز هزار رنگ در این پارک هنرنمایی می‌کند و منظره‌ای دیدنی از طبیعت زیبای ارمنستان را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. جالب است بدانید در همسایگی این منطقه دریاچه‌‌ای زیبا با نام پارز قرار دارد. این دریاچه و محیط اطراف آن با برگ‌های زرد، قرمز و نارنجی پاییزی پوشیده می‌شود تا مکانی خاطره‌انگیز برای گردشگران عاشق‌پیشه باشد. پیشنهاد می‌کنیم دست دلدار را بگیرید و با قایق‌سواری در دریاچه پارز آرامشی عاشقانه را در کنار محبوب خود تجربه کنید.

به آن دسته از گردشگران علاقه‌مند به عکاسی نیز توصیه می‌کنیم حتماً سری به منطقه تاووش و لری بزنند. این منطقه در پاییز همانند یک تابلوی زیبا با رنگ‌های پاییزی نقاشی می‌شود و قابی زیبا از هنرنمایی مادر طبعیت در مقابل گردشگران قرار می‌گیرد که سوژه‌ای دلربا و فریبنده برای عکاسی طبیعت است.

  • سفر زمستانی ارمنستان

سفر زمستانی به ارمنستان

برای شما گفتیم که ارمنستان زمستان‌های سختی دارد؛ اما جاهای دیدنی طبیعی ارمنستان در زمستان به اندازه‌ای است که ارزش دارد سرمای سوزان این منطقه را به جان بخرید. ارمنی‌ها در شب سال نو جشن زیبایی با نام برکت انار راه می‌اندازند. این جشن یکی از مهم‌ترین مراسم عید مسیحیان ارمنستان است. جشن انار با هدف درخواست برکت از درگاه ایزد یکتا برای سال‌های آینده برگزار می‌شود.

اگر خاطر شما باشد گفتیم که ارمنستان اولین کشوری است که دین مسیحیت را پذیرفت. با این حساب کاملاً مشخص است که جشن‌های مسیحی در ارمنستان رنگ و بوی دیگری دارد. سنت‌های ارامنه از دیرباز تاکنون دست‌نخورده باقی مانده تا جشن‌های کریسمس و عید پاک در میان مردمان ارمنستان دیدنی‌تر از بسیاری از مناطق مسیحی‌نشین دنیا باشد. ارمنستان بیشترین کلیسا را در تمامی دنیا دارد. این شرایط شکوه بیشتری به جشن‌های کریسمس در میان ارمنی‌ها می‌دهد. بهترین زمان برای بازدید از این جشن‌ها، پنجمین و ششمین شب ژانویه است.

تفریح‌های مخصوص سفر زمستانی ارمنستان

تفریحات زمستانی کشور ارمنستان

به اندازه کافی از طعم خوش غذاهای ارمنی تعریف کردیم تا پای شما که به ارمنستان رسید، راه رستوران‌های درجه‌یک این کشور را در پیش بگیرید. زمستان که فرا می‌رسد این رستوران‌ها خوراکی‌های خوش‌ادویه و خوشمزه‌ای را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. خاش، خوراکی معروف ارمنی است که فقط در زمستان سرو می‌شود. این خوراکی درواقع نوعی آبگوشت است که مایع آن از پختن استخوان ران گاو و سیر به دست می‌آید. خاش شباهت‌های زیادی به کله‌پاچه ما ایرانی‌ها دارد و به‌عنوان صبحانه در منوی رستوران‌ها به چشم می‌خورد.

مردمان ایروان و دیگر شهرهای ارمنستان، زمستان هر سال خیابان‌ها را چراغانی می‌کنند. شهروندان ایروان در میدان جمهوری این شهر دور هم جمع می‌شوند و همزمان با آغاز سال نو میلادی، رقص و پایکوبی می‌کنند. کاج‌های تزئین‌شده در گوشه و کنار شهرهای ارمنستان خودنمایی می‌کند. اهالی ایروان به مناسبت فرارسیدن کریسمس نمایشگاه بزرگی در خیابان شمالی این شهر برگزار می‌‌کنند. در این نمایشگاه انواع خوراکی‌های خوشمزه، صنایع‌دستی و سوغاتی‌های ارمنی به گردشگران عرضه می‌شود.

بازدید از پارک زمستان ارمنستان نیز یکی دیگر از تفریح‌هایی است که در فهرست گردشگری زمستانه ارمنستان قرار می‌گیرد. درهای این پارک در سرتاسر زمستان به روی گردشگران باز است. تندیس‌های بزرگ و زیبایی از بابانوئل، گوزن‌ها و دیگر نمادهای کریسمس در این پارک گذاشته می‌شود.

اگر هم اهل برف‌بازی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر زمستانی ارمنستان سری به کوه‌های برفی تساغکادزور (Tsaghkadzor)، بزنید. این منطقه مسیر اسکی هیجان‌انگیزی دارد. کایت‌سواری بر فراز برف‌ها در ناحیه شیراک و اسکی روی یخ دریاچه سوان نیز از دیگر تفریح‌های زمستانی ارمنستان شناخته می‌شود.

سفر ارمنستان چه زمانی ارزان‌تر است؟

سفر به ارمنستان در فصل زمستان

با توجه به توضیحاتی که درباره آب‌وهوا و دیدنی های فصلی ارمنستان دادیم، به این نتیجه رسیده‌اید که بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر ارمنستان است. اما سفر زمانی حسابی خوش می‌گذرد که در کنار گشت‌وگذار در کشور خارجی، با حداق پول، حداکثر تفریح را انجام دهیم. اینجاست که سفر زمستانی ارمنستان به کار می‌آید.

سرمای هوا در زمستان تخفیف‌های ویژه‌ای را در هتل و بازارهای ارمنستان به دنبال دارد. زمستان هر سال حراج‌های فصلی متنوعی در بازارهای ارمنستان برگزار می‌شود تا گردشگران فرصتی برای خریدن کالاهای دلخواه با کمترین قیمت پیدا کنند. از زمستان که بگذریم، سفر پاییزی ارمنستان نسبت به دیگر فصل‌های سال خوش‌قیمت‌تر تمام می‌شود. در این فصل شرایط ویژه‌ و تخفیف‌های چشمگیری برای گردشگران لحاظ می‌شود؛ بنابراین پایان اکتبر و اوایل نوامبر هر سال بهترین زمان سفر ارمنستان است.

ناگفته نماند فستیوال‌های بهارانه ارمنستان نیز خالی از تخفیف نیست. تابستان هم که فرا می‌رسد با توجه به افزایش گرما و کاهش تقاضای گردشگری، تخفیف‌هایی را در هزینه هتل و بازارهای ارمنستان شاهد هستیم. البته کارت‌هایی نیز با نام کارت گردشگری ایروان یا ایروان کارت هم وجود دارد که هزینه‌های سفر شما را تا حدی کاهش می‌دهد.

بهترین روش رسیدن به ارمنستان چیست؟

به‌عنوان همراهان همیشگی ره بال آسمان، حتماً به‌خوبی می‌دانید که همیشه سعی می‌کنیم شیوه‌های مختلفی را برای سفر در پیش روی گردشگران قرار دهیم. با آگاهی از راه‌های رسیدن به ارمنستان، به‌راحتی می‌توانید بسته به شرایطی که برای مسافرت دارید، یکی از روش‌های زمینی یا هوایی را برای سفر به این کهن‌دیار زیبا و خاطره‌انگیز انتخاب نمایید.

همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید سفر هوایی راحت‌ترین روش برای رسیدن به هر مقصدی است؛ اما دیدنی های طبیعی ارمنستان به اندازه‌ای است که ارزش دارد تا رنج سفر زمینی را به جان بخرید و با خودروی شخصی راه این کشور را در پیش بگیرید.

  • سفر زمینی ارمنستان با اتوبوس

سفر زمینی با اتوبوس به ارمنستان

بسته به شهری که در ایران سکونت دارید، زمان سفر زمینی از ایران به ارمنستان تفاوت دارد. سفر زمینی به ۲ دسته سفر با خودروی شخصی و سفر با اتوبوس تقسیم می‌شود که هر کدام از این سفرها لذت خاص خودش را دارد. با این حساب اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید با خودروی شخصی راهی ارمنستان شوید، کافی است در پایانه غرب (آزادی) یا بیهقی (آرژانتین) تهران سوار اتوبوس ارمنستان شوید و پس از حدود ۲۴ ساعت به این کشور زیبا برسید.

  • سفر زمینی به ارمنستان با خودروی شخصی

سفر زمینی با خودروشخصی به ارمنستان

برای سفر زمینی به ارمنستان با خودروی شخصی از آذربایجان شرقی باید بگذرید تا به مرز نوردوز برسید. دیدنی های طبیعی این مسیر به اندازه‌ای تماشایی است که ارزش دارد رنج سفر زمینی ارمنستان را به جان بخرید. از آنجایی که با سفری نسبتاً طولانی طرف هستید، قبل از سفر چندین بار نقشه راه را بررسی کنید تا چیزی از قلم نیافتد. زمان‌بندی مناسب برای حرکت، مشخص‌کردن وقت استراحت و خوردن غذا در سفر و پرکردن باک بنزین خودرو نیز از دیگر واجبات سفر زمینی ارمنستان است.

خوشبختانه سفر ارمنستان به ویزا نیاز ندارد، البته به شرط اینکه این سفر کمتر از سه ماه طول بکشد. ناگفته نماند برای انجام کارهای تجاری و اقتصادی در ارمنستان، ویزا لازم است. از این لحاظ می‌توان مهم‌ترین هزینه روادید ارمنستان را هزینه دریافت گذرنامه گردشگری به ارمنستان و عوارض خروج از کشور دانست.

برای سفر زمینی ارمنستان باید از تهران راهی تبریز شوید که حدود ۶۰۰ کیلومتر رانندگی نیاز دارد. از تبریز باید ۳۰۰ کیلومتر برانید تا به جلفا برسید. از جلفا تا سیه‌رود حدود ۶۰ کیلومتر رانندگی می‌طلبد و از سیه‌رود تا مرز نوردوز ۲۰ کیلومتر فاصله است. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت تهران تا مرز نوردوز حدود ۸۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

پیشنهاد می‌کنیم برنامه سفر ارمنستان را به گونه‌ای تنظیم کنید که زمان کافی برای گش‌وگذار در بازارچه مرزی نوردوز داشته باشید. در این بازارچه انواع کالای خارجی اصل و باکیفیت وجود دارد. به لحاظ قیمت نیز با قیمت‌هایی طرف هستید که در بازارهای شهرهای بزرگ ایران پیدا نخواهید کرد.

رانندگی از مرز نوردوز تا ایروان

پس از اینکه به خاک ارمنستان پا گذاشتید، ۲ راه برای رسیدن به ایروان پیش روی شماست. اولین مسیر حدود ۳۸۰ کیلومتر رانندگی می‌طلبد و در مسیر دوم باید ۴۴۰ کیلومتر رانندگی کنید.

همان‌گونه که حدس زده‌اید مسیر اول برای رسیدن به ارمنستان سرراست‌تر است. در این مسیر رانندگی کمتری پیش رو دارید و حدود یک ساعت زودتر می‌رسید. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم پس از خروج از مرز نوردوز، راهی شهر مِغری شوید که در ۱۰کیلومتری این مرز قرار دارد. سپس از مغری راه شهر لِهواز را با ۵ کیلومتر رانندگی ادامه دهید و از لهواز ۴۵ کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا به لرنادزور برسید. پس از استراحت در این شهر با ۲۲ کیلومتر رانندگی به شهر کاپان برسید و از این شهر با ۳۶ کیلومتر رانندگی روانه شهر اغوانی شوید. در نهایت نیز از شهر اغوانی با ۱۵۰ کیلومتر رانندگی به شهر آرپی برسید. از آرپی تا ایروان راهی نیست و با ۱۱۴ کیلومتر رانندگی قدم به قلب ارمنستان خواهید گذاشت.

در مسیر اولی که به آن اشاره کردیم از مرز نوردوز تا ارمنستان حدود ۳۸۲ کیلومتر رانندگی دارید. ناگفته نماند با مسیری کوهستانی و پرپیچ‌وخم طرف هستید و باید به‌آرامی رانندگی کنید و بین ۶ تا ۸ ساعت به طول می‌انجامد. خوشبختانه درسرتاسر این مسیر طبعیت سرسبز و زیبای ارمنستان پیش روی شما قرار دارد و با رانندگی خسته‌کننده‌ای طرف نیستید.

سفر به ایروان در کنار تماشای دریاچه سوان

دریاچه سوان در ارمنستان

مسیر دومی که برای سفر به ایروان به آن اشاره می‌کنیم ممکن است کمی دورتر از اولین مسیر باشد؛ اما این مسیر از دریاچه سوان می‌گذرد که تماشای آن بدون شک برای گردشگران علاقه‌مند طبیعت خالی از لطف نیست. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان و منطقه قفقاز به‌ حساب می‌آید. سوان روی نقشه در شمال شرقی ایروان به چشم می‌خورد. این دریاچه از ۳۶ جویبار سرچشمه می‌گیرد و پارک ملی سوان در همسایگی آن قرار دارد.

اگر تعریف و تمجید‌هایی که از مسیر دوم سفر به ایروان شما را راضی کرد تا راه این مسیر را در پیش بگیرید، باید از مرز نوردوز با ۱۰ کیلومتر رانندگی به شهر مِغری برسید. از این شهر تا لِهواز ۵ کیلومتر رانندگی کنید و از لهواز تا لرنادزور ۴۵ کیلومتر دیگر برانید. از لرنادوز تا کاپان ۲۲ کیلومتر راه است تا پس از کاپان با ۳۶ کیلومتر رانندگی روانه مسیر شهر اغوانی شوید. از اغوانی باید ۱۲۹ کیلومتر رانندگی کنید تا به شهر وایک برسید. از این شهر ۲۷ کیلومتر دیگر برانید تا با شهر شاتین برسید. حدود ۴۲ کیلومتر بعد از شاتین وارد منطقه گِغوویت می‌شوید. از گغوویت تا لاشِن ۷۱ کیلومتر دیگر برانید تا به دریاچه زیبای سوان برسید. در کنار دریاچه سوان حسابی استراحت کنید و تا می‌توانید از مناظر طبیعی لذت ببرید، در نهایت نیز از لاشن با ۶۶ کیلومتر رانندگی رهسپار ایروان شوید.

این مسیر در مجموع از مرز نوردوز تا ایروان ۴۵۰ کیلومتر رانندگی نیاز دارد و با احتساب فاصله‌ای که از تهران تا مرز نوردوز آمده‌اید، حدوداً ۱۲۶۰ کیلومتر رانندگی می‌طلبد.

  • سفر هوایی ارمنستان

سفر هوایی به ارمنستان

سفر هوایی انتخاب اول بسیاری از گردشگران است. انصافاً هم به این گردشگران حق می‌دهیم؛ چرا که در کمترین زمان به مقصد می‌رسند و فرصت بیشتری برای گشت‌وگذار در کشور مقصد خود دارند. خوشبختانه فرودگاه بیشتر شهرهای بزرگ ایران به ارمنستان پرواز دارد. این پرواز از فرودگاه امام خمینی به فرودگاه بین المللی ایروان ارمنستان چیزی حدود ۱.۵ ساعت به طول می‌انجامد.

خط هوایی آرمنیا، (Armenia)، یک‌شنبه، سه‌شنبه و جمعه هر هفته گردشگران ایرانی را به ارمنستان می‌رساند. هواپیمایی آرمنیا هفت‌روز هفته از ایروان به تهران پرواز دارد. ناگفته نماند برنامه پروازها بسته به افزایش یا کاهش گردشگران در بازه‌های مختلف سال ممکن است تغییر کند. هواپیمایی ماهان، آسمان و کیش‌ایر، از دیگر خطوط هواپیمایی ایرانی هستند که گردشگران را از شهرهای مختلف ایران به ایروان می‌رسانند.

برای خرید بلیط هوایی ارمنستان روی کمک همراهان خود در ره بال آسمان حساب باز کنید و مطمئن باشید تجربه‌هایی که در خرید بلیط خوش‌قیمت پرواز به ایروان داریم را با کمال میل در اختیار شما قرار می‌دهیم. از طرف دیگر آشنایی با انواع ترفند‌هایی که خرید بلیط ارزان‌تری را به دنبال دارد مانند خرید بلیط چارتر ارمنستان، خرید بلیط لحظه آخری و روش‌هایی از این دست کمک شایانی به شما برای خرید بلیط ارزان ارمنستان خواهد کرد.

فرودگاه‌های ارمنستان کدامند؟

فرودگاه های ارمنستان

ارمنستان حدود ۷ فرودگاه دارد؛ اما از آنجایی که ایروان مقصد اول گردشگران ایرانی است، به احتمال زیاد راهی فرودگاه بین المللی ایروان خواهید شد. این فرودگاه که با نام فرودگاه بین المللی زوارتنوتس (Zvartnots International Airport) نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۱ میلادی احداث شده و در همسایگی شهرک زوارتنوتس در ۱۲کیلومتری غرب شهر ایروان واقع شده است.

حضور نیروهای امنیتی روس و ارمنی در این فرودگاه از اهمیت ویژه‌ دولت ارمنستان به امنیت فرودگاه بین المللی ایروان حکایت دارد. جالب است بدانید دولت ارمنستان برای طراحی ساختمان این فرودگاه مسابقه‌ای بزرگ میان طراحان ترازاول برگزار کرد. جالب‌تر اینکه فرودگاه بین المللی ایروان پس از فرودگاه حیدر علی‌اف و فرودگاه بین المللی تفلیس، مقام سومین فرودگاه پرتردد منطقه قفقاز را در اختیار دارد. فرودگاه بین المللی ایروان از زمان ساخت تاکنون دائم در حال گسترش و پیشرفت بوده است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال ارمنستان، یک ترمینال مخصوص برای حمل کالا به فرودگاه بین المللی ایروان اضافه شد.

در کنار خطوط هواپیمایی ایرانی که به آن‌ها اشاره شد، خطوط هواپیمایی بین المللی ایرلاینز، ایرفلوت، ایر عربیا، ایر فرانس، بروکسل ایرلاینز، فلای دبی، بلاویا، اطلس گلوبال و چک ایرلاین به فرودگاه بین المللی ایروان پرواز دارند.

ترمینال‌های فرودگاه بین المللی ایروان کدامند؟

ترمینال های فرودگاه بین المللی ارمنستان

این فرودگاه ۳ ترمینال جداگانه دارد که ترمینال شماره ۱ در سال ۱۹۷۱ آغاز به کار کرد و از آن زمان تاکنون به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند. با اضافه‌شدن تعداد گردشگران خارجی به ایروان، ترمینال شماره ۱ با کاهش فضا روبه‌رو شد؛ در نتیجه تمامی پروازهای این ترمینال از سال ۲۰۰۶ میلادی به پایانه ۲ فرودگاه بین المللی ایروان منتقل گردید. در حال حاضر سالن‌های ترمینال شماره ۱ و ۲ این فرودگاه با پلی به هم ارتباط دارند. ترمینال شماره ۱ این فرودگاه جایگاه ویژه‌ای در میان مردم ایروان دارد و به دلیل طراحی خاص و زیبای این ترمینال، در فهرست آثار ملی ارمنستان ثبت شده است.

ساختمان ترمینال شماره ۱ ارمنستان دایره‌ای طراحی شده و برج کنترل فرودگاه در این ترمینال قرار دارد. از ترمینال شماره ۱ که بگذریم، به ترمینال شماره ۲ فرودگاه بین المللی ایروان می‌رسیم. این ترمینال ۲ ساختمان جداگانه برای پروازهای داخلی و خارجی دارد. سالانه ۳.۵ میلیون مسافر در ترمینال شماره ۲ تردد می‌کنند. ۲۱ میز پذیرش و ۹ در ورودی در این ترمینال به چشم می‌خورد. سومین ترمینال فرودگاه بین المللی ایروان به پروازهای خصوصی (VIP)، اختصاص یافته است. انواع غرفه‌های فروش سوغاتی، کافه‌های شیک و رستوران‌های بین المللی در فرودگاه زوارتنوتس وجود دارد تا مسافران در مدت‌زمان حضور در این فرودگاه چیزی کم‌وکسر نداشته باشند.

  • مسیرهای رسیدن به فرودگاه بین المللی ایروان

تاکسی فرودگاه ایروان

تاکسی‌های رسمی این فرودگاه با نام ایروتاکسی شناخته می‌شوند. در کنار این تاکسی‌ها، تاکسی‌های شهری نیز در ورودی فرودگاه صف‌ کشیده‌اند تا گردشگران را به نقاط مختلف ایروان برسانند. پیشنهاد می‌کنیم برای امنیت بیشتر حتماً سوار ایروتاکسی‌ها شوید.

در کنار تاکسی، اتوبوس‌های شهری خط ۲۰۱ نیز آماده خدمت‌رسانی به گردشگران و اهالی ایروان هستند. این اتوبوس‌ها مسافرین را از مرکز شهر ایروان به فرودگاه می‌رسانند. در نزدیکی فرودگاه نیز ایستگاه اتوبوسی برای بازگرداندن مسافران از فرودگاه به ایروان وجود دارد.

سفر ارمنستان چقدر خرج بر می‌دارد؟

کاهش هزینه های سفر به ارمنستان

تجربه در ره بال آسمان ثابت کرده برآورد هزینه‌های سفر قبل از مسافرت، گردشگران را یک گام جلوتر در هر سفری قرار می‌دهد. برآورد هزینه‌های سفر به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت مسافرت کنید و حساب و کتاب خرج‌های سفر را همیشه در اختیار داشته باشید. اما این سکه روی دیگری نیز دارد؛ زیرا برآورد هزینه‌های سفر برای هر مسافری نسبت به مسافر دیگر تفاوت دارد. چه بسا قصد داشته باشید سفری اشرافی به ارمنستان را تجربه کنید و بهترین غذاها را بخورید و در لوکس‌ترین هتل‌‌ها اقامت کنید. با درنظرگرفتن این نکات نسخه واحدی برای برآورد هزینه‌های سفر ارمنستان نمی‌توان بیچید. با این حساب در ادامه به برآورد هزینه‌های ثابت سفر ارمنستان اشاره می‌کنیم تا با محاسبه‌ این هزینه‌ها، حداقل بودجه لازم برای این سفر را کنار بگذارید.

خوشبختانه هزینه‌های زندگی در ایروان چیزی حدود ۱۵درصد نسبت به کلان‌شهرهای ایران کمتر است. به این ترتیب با سفر خوش‌قیمتی طرف هستید که جایی برای نگرانی وجود ندارد. هزینه‌های سفر ارمنستان با توجه به انتخاب مسیر زمینی یا هوایی تفاوت چشمگیری دارد. به این ترتیب اگر به دنبال کاهش هزینه های سفر ارمنستان هستید، مسیر زمینی را انتخاب کنید. اگر هم پرواز به ارمنستان را انتخاب کرده‌اید، حتماً با همراهان خود در ره بال آسمان مشورت کنید تا ارزان‌ترین بلیط پرواز ارمنستان را در اختیار شما قرار دهیم.

برای انتخاب هتل نیز بد به دل خود راه ندهید و به کمک همراهان خود در ره بال آسمان اعتماد کنید. ارمنستان هتل‌های بی‌شماری دارد. به شما قول می‌دهیم فهرستی را از ارزان ترین هتل های ایروان با بهترین امکانات رفاهی برای گردشگران آماده کنیم. در کنار هزینه‌ رفت و برگشت به ارمنستان و هتل های این کشور، هزینه ایاب و ذهاب داخل شهر، خورد و خوراک و گردشگری را باید به برآورد کلی هزینه سفر ارمنستان اضافه کنید.

وسیله های حمل و نقل داخلی در ارمنستان کدامند؟

حمل و نقل داخل شهری ایروان

با توجه به اینکه به احتمال زیاد راهی ایروان هستید، در ادامه به روش‌های ایاب‌وذهاب در پایتخت ارمنستان اشاره می‌کنیم. در همین ابتدا بد نیست بدانید ایروان شهری شلوغ است؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر، نقشه مسیرهای ایروان را بررسی کرده و مکان‌هایی که قصد بازدید از آن‌ها را دارید، روی نقشه مشخص کنید تا در شلوغی این شهر سردرگم نشوید.

جالب است بدانید ایروان شهری با معماری متراکم است و بیشتر مراکز خرید و تفریحی این شهر در کنار هم قرار دارد. جالب‌تر اینکه در حاشیه مرکز شهر دره‌ای بسیار زیبا با نام هرازدان (Hrazdan) وجود دارد تا اگر از پیاده‌روی و بازدید از مراکز تفریحی ایروان خسته شدید، سری به این دره بزنید و لحظه‌ای در طبیعت استراحت کنید. متراکم‌بودن بافت شهری ایروان این فرصت را برای گردشگران فراهم می‌کند تا بدون نیاز به تاکسی و اتوبوس، با پای پیاده سری به چندین مرکز تفریحی نزدیک هم بزنند. این روش برای کاهش هزینه‌ های سفر ارمنستان نیز مناسب است. به خاطر داشته باشید در ایروان همیشه از روی خطوط عابر پیاده گذر کنید؛ زیرا این شهر پلیس سخت‌گیری دارد و عبور غیرمجاز از خیابان جریمه‌ای سنگین روی دست شما می‌گذارد.

  • تاکسی‌های ایروان

تاکسی های ایروان

ایروان تاکسی‌های سریع و مطمئنی دارد تا هر زمان که اراده کردید تاکسی خبر کنید و به مقصد برسید. کرایه تاکسی‌های ایروان چندان گران نیست؛ به همین دلیل می‌توانید برنامه سفر فشرده‌ای به نقاط دیدنی‌ ایروان را در عرض یک روز تنظیم کنید. در این شرایط به نفع شماست که تاکسی روزانه کرایه کنید تا دربست در اختیار شما باشد و سریع‌تر از جاهای دیدنی ایروان بازدید نمایید. ناگفته نماند بهتر است قبل از سوارشدن به تاکسی، کرایه را با راننده طی کنید تا پس از رسیدن به مقصد هزینه‌ای بیشتر طلب نکند.

  • مترو ایروان

مترو ایروان

مترو ایروان از چیزی که فکرش را بکنید کوچک‌تر است و فقط ۱۰ ایستگاه و ۲ خط دارد؛ اما همین متروی کوچک به ابزار دست اهالی ایروان تبدیل شده تا مردم این وسیله  را به‌عنوان اولین گزینه تردد در ایروان انتخاب کنند. مترو ایروان در بیشتر جاهای دیدنی ایروان ایستگاه دارد و در همسایگی هتل‌های درجه یک و مراکز تجاری این شهر قرار گرفته است.

  • ترولی باس ایروان

استفاده از ترولی باس ایروان

ارزان‌ترین روش برای حمل و نقل در ایروان ترولی باس است. این ترولی‌ باس‌های قدیمی و خاطره‌انگیز در گذشته رونق بیشتری داشتند؛ اما این روزها تعداد آن‌ها در ایروان کمتر شده و فقط ۵ خط ترولی باس در ایروان وجود دارد. ترولی باس‌های ایروان سرعتی کمتر از مترو و تاکسی دارند؛ ولی لذت سواری با ترولی باس ارزش آن را دارد که سرعت کمش را تحمل کنید و با آرامش در خیابان‌های ارمنستان به سیاحت مشغول شوید.

چه ترفندهایی برای سفر ارزان به ارمنستان وجود دارد؟

برای شما گفتیم که ارمنستان در میان کشورهای منطقه، مقصدی خوش‌قیمت برای مسافرت به حساب می‌آید. اما باز هم ترفند‌هایی وجود دارد که به لطف آن‌ها این سفر از چیزی که فکرش را بکنید ارزان‌تر تمام می‌شود.

  • سفر هوایی را به سفر زمینی تغییر دهید

سفرزمینی به ایروان ارمنستان

اولین ترفند تغییردادن سفر هوایی به سفر زمینی است. تجربه در ره بال آسمان ثابت کرده سفر زمینی چیزی حدود ۳۰درصد کمتر از سفر هوایی ارمنستان تمام می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم سفر اول را با تورهای مسافرتی به ارمنستان انجام دهید تا راه و چاه این سفر دستتان بیاید. در سفرهای بعدی با خودروی شخصی یا اتوبوس راهی ارمنستان شوید و هزینه این سفر را به مقدار چشمگیری کاهش دهید.

  • مواظب قیمت بنزین باشید

قیمت بنزین در ایروان

بنزین در ارمنستان قیمت گزافی دارد، به این ترتیب اگر سفر زمینی را انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم خودروی خود را در کنار مرز در پارکینگی مطمئن پارک کنید و بقیه راه را با خودروهای سواری ادامه دهید.

  • اتوبوس‌های برقی ایروان ارزان‌تر هستند

اتوبوس های برقی ایروان

جالب است بدانید در ارمنستان خبری از من‌کارت یا بلیط اتوبوس نیست. این وضعیت باعث شده تا مسافران کرایه اتوبوس را نقداً پرداخت کنند. جالب‌تر اینکه با توجه به گرانی قیمت بنزین در ارمنستان، کرایه اتوبوس‌های برقی نسبت به اتوبوس‌های بنزینی در ایروان ارزان‌تر است.

  • به جای هتل در هاستل‌های ایروان اقامت کنید

انصافاً باید اعتراف کرد ارمنستان هتل‌های درجه‌یکی دارد که انواع خدمات رفاهی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. اما بعضی از این هتل‌ها در ازای این خدمات هزینه‌ای گزاف از مشتریان طلب می‌کنند. اینجاست که مسافرخانه‌ها و هاستل‌های ایروان به کمک گردشگران می‌آیند.

هاستل المنت (Element Hostle)، هاستل بریج (‌Bridge Hostle) و هاستل بیوواک از معروف‌ترین هاستل‌های ایروان هستند. این هاستل‌ها در کنار امکانات رفاهی قابل قبول، به لحاظ قیمت نیز در گروه هاستل‌های خوش‌قیمت ایروان قرار می‌گیرند.

  • دیدنی های رایگان ایروان را دست کم نگیرید

ایروان دیدنی های بی‌شماری دارد که برای بازدید از اکثر آن‌ها باید هزینه‌ای پرداخت کنید. خوشبختانه در این شهر مراکز دیدنی رایگانی نیز وجود دارد که همه افراد بدون پرداخت هزینه‌ای می‌توانند خودشان را مهمان لحظه‌هایی خوش و خاطره‌آفرین کنند.

بازدید از مسجد آبی و موزه کشتار جمعی ارمنستان کاملاً رایگان است. در کنار این مراکز، باغ گیاه شناسی ایروان، موزه نسخ خطی باستانی، موزه تاریخ‌ ارمنستان و مرکز هنری کافسیجان از دیدنی های خوش‌قیمت ایروان به حساب می‌آیند.

اهالی ایروان به داشتن قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا به خود افتخار می‌کنند. این شرایط باعث شده تا درِ کلیساهای باستانی ایروان از صبح تا پاسی از شب به روی گردشگران باز باشد. بازدید از این کلیساها کاملاً رایگان است و با خیال راحت می‌توانید هر اندازه که دلتان خواست کلیساهای ایروان را تماشا کنید.

کلیسای کاتولیک ایروان، کلیسای جامع سنت‌ گریگور روشنگر، کلیسای جامع سارکیس مقدس و کلیسای سنت آستواتساتین نورک، از مهم‌ترین کلیساهای ارمنستان به حساب می‌آیند که به رایگان می‌توانید سری به آن‌ها بزنید.

  • خوش‌قیمت‌ترین سوغاتی‌ها را در بازار ونیساج پیدا کنید

ایروان فروشنده‌های باانصافی دارد؛ اما اگر می‌خواهید به مرکز سوغاتی‌های این شهر راه پیدا کنید تا ارزان‌ترین کالاها را بخرید، راهی میدان رِپوبلیک در ایروان شوید و سری به شنبه‌بازار ونیساج بزنید. به قول قدیمی‌ها در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. فراموش نکنید که بازار ونیساج فقط شنبه‌های هر هفته باز است.

برقراری تماس و اینترنت در ارمنستان چگونه است؟

برقراری تماس و اینترنت در کشور ارمنستان

در دنیای ارتباطات زندگی می‌کنیم و هیچ لزومی ندارد که عزیزانمان را در سفر بی‌خبر از حال خود نگه داریم. برای حل این مشکل کافی است از اپراتورهای همراه کشوری که به آن سفر کرده‌اید کمک بگیرید. ارمنستان ۳ اپراتور همراه دارد که هرکدام از این اپراتورها تعرفه‌های قیمت و امکانات متفاوتی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. در ادامه با هم به خدمات این ۳ اپراتور نگاهی می‌اندازیم تا در سفر ارمنستان بهترین اپراتور همراه را با توجه به نیازی که دارید انتخاب کنید.

لازم به ذکر است هر ۳ اپراتور همراهی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم، سیم کارت ارمنستان به رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. درواقع این اپراتورها فقط پول شارژ سیم‌کارت را دریافت می‌کنند. مواظب باشید فروشنده‌های ارمنی هزینه مازاد از شما برای خرید سیم‌کارت طلب نکنند. برای خرید هر کدام از سیم‌کارت‌های اپراتورهای همراه ارمنستان باید مبلغ هزار درام به‌عنوان شارژ هزینه کنید. حضور شخص خریدار به همراه اصل پاسپورت وی برای خرید سیم‌کارت در ارمنستان الزامی است.

  • سیم‌کارت بی‌لاین

سیم کارت بی لاین ارمنستان

اپراتور بی‌لاین (BeeLine)، قدیمی‌ترین اپراتور همراه در ارمنستان است و از سال ۱۹۹۸ تاکنون در این کشور خدمات همراه عرضه می‌کند. برای تماس با سیم‌کارت بی‌لاین این کد را در گوشی همراه وارد کنید: \* ۸۸* + ۰۰ + کد کشور + کد شهر + شماره تلفن

بررسی اطلاعات سیم‌کارت بی‌لاین با این کد انجام می‌شود: \# ۱۰۲*

برای افزودن شارژ به سیم‌کارت بی‌لاین این کد را وارد کنید: Call#رمز شارژ* ۱۰۱ *

  • سیم‌کارت ویواسل

خرید سیم ویواسل ارمنستان

تجربه در ره بال آسمان ثابت کرده اپراتور ویواسل (Vivacell)، بیشترین پوشش آنتن‌دهی را در ارمنستان دارد. این اپراتور به لحاظ قیمت‌ نیز یکی از خوش‌قیمت‌ترین اپراتورهای همراه در ارمنستان است. سیم‌کارت ویواسل در مبالغ ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۴۵۰۰، ۷۰۰۰، ۹۵۰۰ و ۱۸۰۰۰ درام شارژ می‌شود.

برای تماس با سیم‌کارت ویواسل این کد را در گوشی همراه وارد کنید: ۷۷+ ۰۰ + کد کشور + کد شهر + شماره تلفن

بررسی اطلاعات سیم‌کارت ویواسل با این کد انجام می‌شود: \# ۱۲۲ *

برای افزودن شارژ به سیم‌کارت ویواسل این کد را وارد کنید: Call#رمز شارژ* ۱۲۳ *

دلیل اینکه سیم‌کارت ویواسل را برای استفاده در ارمنستان به شما پیشنهاد کردیم این است که این سیم‌کارت خدمات طلایی با نام مای‌وُرد (MyWorld)، دارد تا با فعال کردن این خدمات، هزینه‌ای کمتری در مکالمه‌های بین‌ المللی و بسته‌های اینترنت پرداخت کنید.

اپراتور یوکام

سیم کارت یوکام ارمنستان

اپراتور یوکام (Ucom)، روز‌به‌روز در ارمنستان مشترکین بیشتری پیدا می‌کند. آنتن‌دهی این اپراتور در مناطق حومه ایروان نیز قابل‌قبول است. تماس با سیم‌کارت یوکام نسبت به دیگر اپراتورهای همراه ارمنستان راحت‌تر است و کافی است قبل از شماره تلفن، کد ۰۰۹۸ را بگیرید. سپس شماره مقصد را بدون صفر وارد کنید و در انتظار مکالمه بمانید.

بررسی اطلاعات سیم‌کارت یوکام با این کد انجام می‌شود: \# ۱۳۳*

برای افزودن شارژ به سیم‌کارت یوکام این کد را وارد کنید: Call # رمز شارژ * ۱۴۴ *

صرافی‌های ارمنستان کجا هستند؟

صرافی های ارمنستان

اگر خاطرتان باشد پیشنهاد کردیم در سفرهای بین المللی پول خود را از ریال به دلار یا پول رسمی کشوری که عازم آن هستید، تبدیل کنید. خوشبختانه در سفر به ایروان مشکلی برای تبدیل پول وجود ندارد؛ زیرا افزایش گردشگران ایرانی در ارمنستان باعث گشایش صرافی‌های ایرانی در ایروان شده است. در کنار صرافی‌ها، بانک‌های ارمنی نیز پول گردشگران را به واحدهای دل‌خواه تبدیل می‌کنند. بانک‌های ارمنستان همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ بعدازظهر باز هستند. صرافی‌ها بزرگ ایروان نیز تا پاسی از شب خدمات مالی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

ارمنستان صرافی‌های مطمئنی دارد؛ اما باز هم پیشنهاد می‌کنیم پس از هرگونه مبادله ارز، رسید صرافی را نگه دارید تا اگر از این صرافی پول تقلبی دریافت کرده بودید، مدرکی برای اثبات آن داشته باشید. جالب است بدانید در سفر ارمنستان می‌توانید ۱۵هزار یورو پول نقد به این کشور وارد یا خارج کنید. در کنار صرافی‌ها و بانک‌های ارمنی، هتل‌های بزرگ و فروشگاه معتبر ایروان نیز تبدیل ارز انجام می‌دهند. توصیه می‌کنیم در حین تبدیل ارز، مقدار زیادی پول خُرد دریافت کنید، این پول خُرد در چانه‌زدن با فروشنده‌ها و پرداخت کرایه تاکسی و اتوبوس حسابی به کار می‌آید. به این نکته نیز اشاره کنیم که فرایند انتقال وجه بسته به صرافی یا بانکی که در ارمنستان انتخاب کرده‌اید ممکن است زمان ببرد. این زمان را در برنامه مسافرت خود در نظر داشته باشید تا وقتی از شما برای تبدیل ارز تلف نشود.

در سفر ارمنستان کدام هتل را انتخاب کنیم؟

وقتی صحبت از سفر ارمنستان به میان می‌آید، بیشتر گردشگران، ایروان را به‌عنوان مقصد اول و آخر این سفر انتخاب می‌کنند. همین موضوع رونق صنعت هتل‌داری را در ایروان به دنبال داشته تا در این شهر با هتل‌های ۵، ۴ و ۳ ستاره بی‌شماری ه‌ باشیم. تعدد این هتل‌ها انتخاب بهترین و خوش‌قیمت‌ترین هتل ایروان را دشوار می‌کند.

به همین دلیل از آنجایی که هدف ما در ره بال آسمان انتقال اطلاعات درست و سودمند به گردشگران است، در ادامه به چندین هتل معروف ایروان اشاره می‌کنیم. این هتل‌‌ها آزمایش خود را در خدمت‌رسانی به گردشگران پس داده‌اند. بسته به بودجه‌ای که در نظر دارید با خیال راحت می‌توانید یکی از هتل‌های زیر را برای سفر ارمنستان و اقامت در ایروان انتخاب کنید.

  • هتل ماریوت

این هتل ۵ ستاره یکی از خوش‌مسیرترین هتل‌های ایروان است. کافی است پس از رسیدن به فرودگاه، راه میدان جمهوری ارمنستان را در پیش بگیرید و به هتل ماریوت (Marriot) برسید. اتاق‌های شیک با امکانات رفاهی ترا‌زاول،‌ غذاهای بین المللی، استخر و باشگاه ورزشی مدرن را می‌توان از ویژگی‌های برتر هتل ماریوت دانست.

این هتل به ۵ رستوران و چندین کافه مجهز شده تا گردشگران به لحاظ تنوع غذایی چیزی کم‌وکسر نداشته باشند. هتل ماریوت فقط ۵۰۰ کیلومتر با مسجد کبود ایروان فاصله دارد. سوئیت‌های بزرگ این هتل چشم‌اندازی زیبا به میدان جمهوری ایروان و کوه آرارات دارند.

  • هتل گرند

اگر می‌خواهید در سفر ارمنستان حسابی خودتان را تحویل بگیرید و خوش بگذرانید، راه هتل ۵ ستاره گرند ایروان را در پیش بگیرید. این هتل به لحاظ مسیر نیز هتلی خوش‌مسیر است و با پای پیاده می‌توانید به گالری ملی هنر و تئاتر اپرا سر بزنید. رستوران ایتالیایی هتل گرند، گل سرسبد رستوران‌های ایروان شناخته می‌شود تا علاقه‌مندان پیتزاها و پاستاهای خوشمزه ایتالیایی آدرس رستوران هتل گرند را هرگز فراموش نکنند.

در کنار خوراکی‌های ایتالیایی، انواع غذاهای مدیترانه‌ای در رستوران‌های هتل گرند سرو می‌شود. کافه‌ای زیبا در فضای گلخانه هتل گرند به چشم می‌خورد تا گردشگران منویی از انواع نوشیدنی‌های خوشمزه را در اختیار داشته باشند. شب‌های هتل گرند به برگزاری موسیقی زنده در گلخانه این هتل معروف است. هتل ۵ ستاره گرند اتاق‌های بزرگ و زیبایی دارد. به لحاظ مسافت نیز این هتل چیزی حدود ۱۰ کیلومتر از فرودگاه بین المللی زوارتنوتس دورتر است. انواع امکانات رفاهی مانند سونا، استخر و باشگاه ورزشی در این هتل به چشم می‌خورد.

  • هتل آرارات

هتل آرارات چیزی حدود ۷ دقیقه تا میدان جمهوری فاصله دارد. این هتل به ایستگاه مترو نیز بسیار نزدیک است. هتل ۵ ستاره آرارات به لحاظ طراحی در گروه هتل‌های کلاسیک ایروان قرار می‌گیرد و دکوراسیون اتاق‌های این هتل به زیبایی با چوب آراسته شده است.

رستوران هتل آرارات انواع خوراکی‌های اروپایی و غذاهای محلی ارمنی را پیش روی مهمانان قرار می‌دهد. این هتل تا ایستگاه راه آهن ایروان ۳ کیلومتر و فرودگاه بین المللی ارمنستان ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر در هتل آرارات اقامت داشتید، حتماً سری به موزه تاریخ ارمنستان بزنید؛ زیرا این موزه فقط ۱۵ دقیقه از هتل دورتر است.

  • هتل سیلاچی

اگر به دنبال هتل ۴ ستاره‌ای در ایروان می‌گردید که محیطی دنج و خانوادگی داشته باشد، حتماً هتل سیلاچی (Silachi Hotel) را امتحان کنید. این هتل ۷۰ اتاق بزرگ و دلباز دارد تا گردشگران از مبلمان‌های راحت و امکانات رفاهی آن نهایت استفاده را ببرند. استخر، خودروی کرایه‌ای، اتوشویی و خشکشویی، سونا، سرویس حمل و نقل فرودگاهی و پارکینگ اختصاصی را می‌توان از دیگر ویژگی‌های هتل ۴ ستاره سیلاچی نام برد.

  • هتل ویلیج پارک ارمنستان

به گردشگرانی که می‌خواهند با یک تیر دونشان بزنند و در کنار اقامت در هتلی شیک و امروزی، از طبیعت زیبای ارمنستان بهره بگیرند، پیشنهاد می‌کنیم راهی هتل ویلیج پارک ارمنستان (Armenian Village Park Hotel) شوند. این هتل ۴ ستاره در همسایگی پارک آبی چهارفصل، باغ وحش و طبیعت زیبای ارمنستان قرار دارد تا خاطره اقامت در آن برای همیشه در ذهن گردشگران ماندگار شود. هتل ویلیج پارک اتاق‌های اشرافی دارد و انواع خوراکی‌های خوشمزه محلی، دریایی و اروپایی در این هتل سرو می‌شود.

  • هتل ریپابلیک

رستوران فضای باز هتل ریپابلیک (Republica Hotel Yerevan) جایگاه ویژه‌ای در میان گردشگران این منطقه پیدا کرده است. انصافاً هم باید اعتراف کرد این تعریف و تمجدید بی‌دلیل نیست؛ زیرا هتل ریپابلیک، در کنار این رستوران زیبا و خاطره‌انگیز، در قلب ایروان قرار گرفته تا گردشگران دغدغه‌ای برای تردد میان جاهای دیدنی ایروان نداشته باشند. این هتل ۴ ستاره انواع امکانات رفاهی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و فقط ۲ دقیقه با میدان جمهوری فاصله دارد.

  • هتل شیرک

خوشبختانه هتل‌های ۳ ستاره ایروان به لحاظ امکانات رفاهی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند تا گردشگران کمبودی در اقامت در این هتل‌ها نداشته باشند. هتل شیرک (Shirak Hotel)، یکی از این هتل‌های ۳ ستاره است که در کنار قیمت‌ مناسب، اتاق‌های زیبایی با بالکن‌هایی با چشم‌اندازی به کوه آرارات دارد.

رستوران‌های این هتل به پخت خوشمزه‌ترین خوراکی‌های ارمنی و بین المللی مشغول هستند. هتل شیرک به لحاظ مسیر نیز یک کیلومتر دورتر از ایستگاه مترو است و حدود ۱۵۰ متر با میدان جمهوری ایروان فاصله دارد.

  • هتل کامفورت

همان گونه که از نام این هتل پیداست، با هدف راحتی و آسایش هرچه بیشتر گردشگران بنا شده است. با نگاهی به امکانات رفاهی این هتل ۳ ستاره مانند تهویه مطبوع، اتاق‌های راحت و زیبا و انبار مخصوص نگهداری چمدان می‌توان گفت انصافاً نام کامفورت (Comfort)، برازنده این هتل است.

هتل کامفورت حدود ۱.۵ کیلومتر از میدان جمهوری دورتر است تا به لحاظ مسیر نیز این هتل در گروه خوش‌مسیرترین هتل‌‌های ۳ ستاره ایروان قرار بگیرد. به این نکته نیز اشاره کنیم اگر به زبان ارمنی و انگلیسی تسلط ندارید و فکر می‌کنید در ارتباط با پرسنل هتل به مشکل بخورید، حتماً در هتل کامفورت اقامت کنید؛ زیرا کارمندان پذیرش این هتل فارسی را کاملاً بلد هستند و مشکلی برای تعامل با کارمندان هتل پیدا نمی‌کنید.

جشنواره‌ ها و فستیوال های ارمنستان در چه فصلی است؟

جشنواره ها و مراسم سنتی هر منطقه از فرهنگ مردمان آن ناحیه حکایت دارد. بدون شک حضور در این جشنواره‌ها، گردشگران را بیشتر با فرهنگ یک کشور آشنا می‌کند تا در کنار تفریح در جشنواره های محلی، دیدگاه کامل‌تری از شهری که به آن سفر کرده‌اند،‌ به دست بیاورند. از این لحاظ نیز از کنار جشنوار‌ه ها و فستیوال‌ های ارمنستان نمی‌توان گذشت.

بیشتر جشنواره های ارمنستان در تاریخ مردمان این سرزمین ریشه دارد. به این ترتیب اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که در کنار مسافرت می‌خواهند گشتی در تاریخ و فرهنگ منطقه‌ای که به آن سفر کرده‌اند بزنند و با رسم و رسوم آن منطقه آشنا شوند، حتماً سفر ارمنستان را به گونه‌ای تنظیم کنید تا فرصتی برای جشنواره ها و فستیوال‌ های ارمنستان پیدا کنید.

  • فستیوال دلمه ارمنستان

فستیوال غذای دلمه ارمنستان

فستیوال دلمه یکی از مراسم قدیمی ارمنستان است، اما این فستیوال تا قبل از سال ۲۰۱۱ آن‌گونه که باید و شاید سازماندهی نمی‌شد. خوشبختانه این رویکرد اکنون تغییر کرده و مسئولان گردشگری ارمنستان، فستیوال دلمه را با هدف شناساندن غذاهای خوشمزه و فرهنگ غنی ارمنی هر سال بهتر از سال گذشته برگزار می‌کنند.

با این حساب اگر می‌خواهید در سفر ارمنستان حسابی شکم‌گردی کرده و انواع خوراکی‌های خوشمزه ارمنی را امتحان کنید، حتماً سفر ارمنستان را به گونه‌ای تنظیم کنید تا بیستم ماه مه میلادی در ارمنستان باشید. هما‌‌ن گونه که از نام این فستیوال پیداست، دلمه‌ای مخصوص که در بین برگ‌های انگور پیچیده می‌شود، گل‌سرسبد خوراکی‌های فستیوال دلمه ارمنستان است.

در این فستیوال در کنار خوراکی‌های ارمنی، صنایع‌دستی و فرهنگی ارمنستان نیز به علاقه‌مندان عرضه می‌شود. انواع رقص‌، بازی و موسیقی محلی در فستیوال دلمه برگزار می‌شود تا این فستیوال به یکی از معروف‌ترین فستیوال‌های ارمنستان تبدیل شود.

  • فستیوال جاز ایروان

فستیوال جاز ایروان

موسیقی ریشه‌ای کهن در میان فرهنگ مردمان ارمنستان دارد. سازهای ارمنی راه خود را به موسیقی بین المللی نیز باز کرده‌اند و در آثار سنتی ایران نیز اثری از این سازها به چشم می‌خورد. ارمنی‌ها در کنار علاقه و احترام به موسیقی سنتی این مرز و بوم، دلبستگی خاصی به موسیقی جَز (Jazz)، دارند. این موسیقی که در میان ما ایرانی‌ها نیز طرفداران زیادی دارد، به یکی از فستیوال‌های معروف ارمنستان راه پیدا کرده و هر سال در ۳۰ ماه آوریل در هزارپله ایراوان، فستیوال جاز برگزار می‌شود.

در این فستیوال در کنار هنرمندان ارمنی، شاهد حضور چهره‌های شاخص موسیقی جاز از سرتاسر دنیا هستیم. به این ترتیب اگر شما هم به این نوع موسیقی علاقه دارید و می‌خواهید در کنار گردشگری در ایروان، پای ساز خنیاگران مطرح دنیای موسیقی جاز بنشینید، حتماً سفر به ایروان را با هدف شرکت در فستیوال جاز ایروان به برنامه مسافرتی خود اضافه کنید.

  • فستیوال شا‌ه توت ارمنستان

فستیوال شاه توت ارمنستان

ارمنستان کشوری با میوه‌های خوشمزه‌ است تا شرایطی برای برگزاری انواع جشنواره‌های میوه در این کشور فراهم شود. یکی از خوشمزه‌ترین این جشنواره‌ها، فستیوال شاه توت ارمنستان است. این جشنواره سالانه در هفتم ژانویه در منطقه گوریس برگزار می‌شود. مسئولان گردشگری ارمنستان در نظر دارند تا با جذاب‌تر کردن این فستیوال، گردشگران بیشتری را به ناحیه گوریس روانه کنند.

گوریس در استان سیون ارمنستان قرار دارد و مرزی مشترک میان این استان و ایران برقرار است. بهترین شاه توت‌های دنیا در این منطقه کشت می‌شود تا شاهد انواع خوراکی‌های محلی با شاه توت در میان غذاهای مردمان گوریس باشیم. مرباهای شاه توت گوریس در دنیا نظیر ندارد. در کنار این میوه، کشاورزان انواع دیگر توت و میوه‌های خوشمزه را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. فستیوال شاه توت ارمنستان فرصت مناسبی برای خرید سوغاتی و صنایع‌دستی است تا از این مراسم دست خالی برنگردید.

  • جشنواره رنگ ایروان

جشنواره رنگ ایروان

اگر می‌خواهید در جشنوار‌ه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز حضور داشته باشید، حتماً اواسط ژانویه را به تقویم گردشگری خود برای سفر ارمنستان اضافه کنید. همان‌گونه که از نام جشنواره رنگ ایروان پیداست، با جشنواره‌ای خو‌ش‌ آب‌و‌رنگ طرف هستیم که در آن ورزشکاران حدود ۵ کیلومتر می‌دوند و به رقابت می‌پردازند. این دوندگی با مسابقه‌های دو که تاکنون دیده‌اید تفاوت دارد؛‌ زیرا در آن رنگ‌های بی‌ضرری روی شرکت‌کنندگان پاشیده می‌شود.

شرکت‌کنندگان با ریختن رنگ‌های شاد روی یکدیگر حسابی تفریح می‌کنند. در کنار برگزاری این جشنواره، انواع غذاهای محلی‌ و صنایع‌دستی برای فروش به گردشگران عرضه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید در جشنواره رنگ ایروان شرکت کنید، حتماً یک دست لباس اضافی به همراه داشته باشید!

  • فستیوال وارداور

فستیوال وارداور در ارمنستان

وارداور در زبان ارمنی ۲ معنای متفاوت دارد که یکی از آن‌ها به معنای آب پاشیدن و دیگری به معنای شکفته‌شدن گل است. از قرار معلوم مردمان ارمنستان بر این باور هستند که پاشیدن آب، عشق و محبت را در این مرز و بوم گسترش می‌دهند. این عشق نیرویی به مردمان ارمنی می‌دهد تا به مبارزه خود با شیطان ادامه دهند.

فستیوال وارداور یکی از بهترین فستیوال‌‌ها برای کودکان به حساب می‌آید تا بچه‌ها فرصتی برای آب‌بازی پیدا کنند و از پاشیدن آب روی یکدیگر حسابی لذت ببرند. این فستیوال بهانه‌ای مناسب برای از بین‌بردن گرمای سوزان تابستان‌های ارمنستان نیز شناخته می‌شود. اگر به همراه خانواده و کودکان دلبند خود راهی ارمنستان هستید، حتماً برنامه این سفر را به گونه‌ای تنظیم کنید که در تاریخ هشتم ژانویه در ارمنستان باشید. اجرای نمایش‌های سنتی، بازی‌های محلی و رقص و پایکوبی نیز از قسمت‌های اصلی فستیوال وارداور به حساب می‌آید.

  • فستیوال بین المللی زردآلوی طلایی

فستیوال بین المللی زردآلو طلایی ارمنستان

هنر سینما جایگاه ویژه‌ای در میان ارمنی‌ها دارد. اهالی ایروان در هشتم تا پانزدهم ژانویه هر سال فستیوال فیلمی با نام زردآلوی طلایی برگزار می‌کنند. در این فستیوال در کنار سینماگران ارمنی، چهره‌های برتر سینمای دنیا حضور پیدا می‌کنند. در این فستیوال فیلم‌هایی با موضوعات انسانی و مشکلات مردم نمایش گذاشته می‌شود تا به لحاظ بار فرهنگی نیز با فستیوالی ارزشمند در منطقه طرف باشیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر عاشق جام جهان‌نما هستید و می‌خواهید فیلم‌های ترازاول دنیا را در پرده نقره‌ای سینماهای ایروان ببینید، حتماً سفر ارمنستان را در تاریخ برگزاری فستیوال بین المللی زردآلوی طلایی تنظیم کنید.

  • فستیوال بین المللی بالون‌ها

فستیوال بین المللی بالون ها در ارمنستان

ارمنی‌ها مردمان خوش‌سلیقه‌ای هستند. با نگاهی به مراسم‌ها و فستیوال‌های اهالی این مرز و بوم باید اعتراف کرد که فستیوال های دیدنی برگزار می‌کنند و یکی از آن‌ها فستیوال بین المللی بالون ها در ایروان است.

این فستیوال سالانه در ۱۵ تا ۱۸ سپتامبر برگزار می‌شود و بالون‌های رنگارنگ آسمان ایروان را آذین می‌بخشند. در این فستیوال خاطره‌انگیز بالون‌سوارها از گوشه و کنار دنیا دور هم جمع می‌شوند تا برفراز ابرها به تماشای مناظر دیدنی ایروان و طبیعت سرسبز نواحی اطراف این منطقه بنشینند. جالب است بدانید که برای تجربه بالن سواری،‌ نیازی نیست حتماً به ارمنستان بروید؛ چراکه می‌توانید آن را در ماه‌های آوریل تا مه یا سپتامبر تا اکتبر در شهر کاپادوکیا که معروف به شهر بالونی ترکیه است، تجربه کنید.

جاهای دیدنی ارمنستان کدامند؟

جاهای دیدنی ارمنستان به اندازه‌ای است که بعید به نظر می‌رسد در یک مسافرت بتوانید از تمامی این مکان‌ها بازدید کنید. اما جایی برای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که در این زمینه نیز می‌توانید روی کمک همراهان خود در ره بال آسمان حساب باز کنید. برای رسیدن به این هدف در ادامه فهرستی از دیدنی‌ترین جاهای ارمنستان را آماده کرده‌ایم تا با نیم‌نگاهی به این فهرست، بسته به سلیقه‌ای که دارید از آن‌ها بازدید کنید.

  • کلیسای جامع زوارنتوس

حتماً شما هم شنیده‌اید که اصطلاح زیرخاکی در فرهنگ ما ایرانی‌ها به چیزهای قدیمی و نایاب نسبت داده می‌شود. اولین جای دیدنی ارمنستان را با مکانی شروع کردیم که به معنای واقعی زیرخاکی است. کلیسای جامع زوارنتوس تا ۲ سده پیش واقعاً در زیر خاک رفته بود و کسی از مردمان ارمنستانِ جدید از آن خبر نداشت. حفاری‌هایی در اوایل سده نوزدهم میلادی این کلیسا را از زیر خاک بیرون آورد.

کاملاً مشخص است این روزها بنای کاملی از کلیسای جامع زوارنتوس باقی نمانده است؛ اما ستون‌های این کلیسا در طول سده‌های متمادی در برابر ناخوشی‌های روزگار و تازیانه بی‌رحم طبیعت دوام آورده است. زوارنتوس در زبان ارمنی معنای فرشته نگهبان می‌دهد. این کلیسا در همسایگی شهر واغارشاپات قرار گرفته و تاریخ ساخت آن به سده هفدهم میلادی باز می‌گردد.

  • صومعه گغارد

برای تعریف از این صومعه کافی است به این نکته اشاره کنیم که صومعه گغارد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. معماران ارمنستان باستان تیشه در دست گرفته‌اند و این صومعه را در دل کوه تراشیده‌اند. به همین دلیل گفته می‌شود ساخت صومعه گغارد سالیان سال به درازا انجامیده و در ۲ دوره تاریخی ساخته شده است.

همان‌گونه که در داستان زندگی حضرت مسیح (ع)، شنیده‌اید پس از به صلیب کشیده‌شدن، پهلوی ایشان با نیزه زخمی می‌شود. گفته می‌شود که این نیزه در صومعه گغارد قرار داشت. نیزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم اکنون به خزانه کلیسای جامع اچمازدین، منتقل شده، اما صومعه گغارد به دلیل معماری باستانی جایگاه خود را به‌عنوان یکی از دیدنی های ارمنستان از دست نداده است.

  • کتابخانه باستانی ایروان

اجازه دهید تعارف را کنار بگذاریم و اعتراف کنیم وقتی صحبت از کتابخانه به میان می‌آید، مکانی ساکت در ذهن تداعی می‌شود که به غیر از کتاب‌‌های خواندنی، دیدنی خاصی ندارد. اما به شما قول می‌دهیم کتابخانه باستانی ایروان را بی‌دلیل در فهرست جاهای دیدنی ارمنستان قرار نداده‌ایم. این کتابخانه نه‌‌تنها باارزش‌ترین کتاب‌های ارمنستان، بلکه مهم‌ترین گنجینه‌های ادبی جهان را در خود جای داده است. نزدیک به ۱۷ هزار دست‌نوشته در این کتابخانه گردآوری شده است. حتی فرمان‌های دست‌نویس پادشاهان و قوانین باستان در این کتابخانه به چشم می‌خورد. اگر اهل ادبیات هستید و به تماشای دست‌نوشته‌های رومیان، ایرانی‌ها، عرب‌ها و ارامنه باستان علاقه دارید، حتماً بازدید از کتابخانه باستانی ایروان را به برنامه سفر ارمنستان اضافه کنید.

  • میدان جمهوری ایروان

این میدان در واقع حکم مرکز شهر ایروان را دارد تا اهالی این شهر مناسبت‌ها و رویدادهای مهم را در میدان جمهوری برگزار کنند. امکان ندارد راهی ایروان باشید و گذارتان به میدان جمهوری ایروان نیفتد؛ در نتیجه بهتر است از این میدان بیشتر بدانید.

میدان جمهوری ایروان در گذشته با نام میدان لنین شناخته می‌شد. در بیستمین سالگرد حضور اتحاد جماهیر شوروی در ارمنستان، مجسمه لنین در این میدان مستقر شد؛ اما از آنجایی که در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد، دیری نپایید که اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید و مجسمه لنین نیز از این میدان رخت بربست.

مهم‌ترین میدان ایروان در ۲ طرح ذوزنقه‌ای و بیضی‌شکل معماری شده است. سنگفرش‌های این میدان نیز با طرحی الهام‌گرفته از فرش‌های ارمنی در زیر پای عابران پیاده قرار گرفته‌اند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً در شب از این میدان بازدید کنید؛ زیرا فواره‌ای موزیکال در این میدان قرار دارد و با رقص نوری زیبا چشم گردشگران شبانه این میدان روشن می‌شود. گالری ملی و موزه تاریخ در دور میدان جمهوری ایروان قرار دارد تا اگر حوصله داشتید، به این مکان‌ها سری بزنید و از فرهنگ و تاریخ ارمنی‌‌های باستان بیشتر بدانید.

  • خانه اپرا

سبک موسیقی اپرا جایگاه ویژه‌ای در میان مردمان ارمنستان دارد. این جایگاه باعث شده تا یکی از بزرگ‌ترین بناهای ایروان به خانه اپرا اختصاص داده شود. در این بنا در کنار موسیقی‌های باشکوه اپرا، رقص‌های باله بسیار زیبایی را شاهد هستیم. تالار کنسرت خاچاطوریان نیز یکی دیگر از دیدنی های ارمنستان به حساب می‌آید که در خانه اپرا قرار دارد. به شما قول می‌دهیم اگر اهل موسیقی هستید، بازدید از خانه اپرا از چیزی که فکرش را بکنید سرگرم کننده‌تر خواهد بود.

  • پارک عشاق

اگر دست دلدار خود را گرفته‌اید و می‌خواهید سفری دونفره در ارمنستان را تجربه کنید، حتماً در ایروان به پارک عشاق بروید. این پارک دقیقاً همان‌جایی است که باید در فضای سرسبز و محیط عاشقانه آن دست‌دردست یار قدم بزنید و حسابی عاشقی کنید.

پارک عشاق به لحاظ زمان ساخت نیز قدیمی‌ترین پارک ایروان شناخته می‌شود. این شرایط باعث شده تا در بهار و تابستان کنسرت‌ها و تئاترهای خیابانی متنوع و سرگرم‌کننده‌ای را در این پارک ببینیم. در کنار بازدید از پارک عشاق، پیشنهاد‌ می‌کنیم سری به ایستگاه مترو مارشال باقرامیان (Marshal Baghramian) بزنید. این ایستگاه در همسایگی پارک عشاق قرار دارد و به لحاظ معماری، یکی از زیباترین ساختمان‌های ایروان به حساب می‌آید.

جاهای تفریحی ارمنستان کدامند؟

پس از گشت‌وگذار در جاهای دیدنی ارمنستان، نوبتی هم که باشد نوبت خوش‌گذرانی در جاهای تفریحی ارمنستان فرا می‌رسد. از آنجایی که رسم نداریم گردشگران ره بال آسمان را در سفر تنها بگذاریم، به بهترین جاهای تفریحی ارمنستان اشاره می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم در جاهایی که به آنها اشاره می‌کنیم آنقدر خوش بگذرانید که پس از بازگشت از سفر دوباره هوای ارمنستان به سر شما بزند.

  • پاراگلایدر سواری در ارتفاعات ارمنستان

پاراگلایدر سواری در ارتفاعات ارمنستان

ارمنستان کشور کوهپایه‌های مرتفع است و اینموقعیت، زمینه را برای پاراگلایدر سواری مهیا می‌کند. کوه هاتیس، دریاچه سوان، کوه تقنیس، کوه آرا و کوه آراگاتس، از مکان‌های محبوب پارگلایدر سوارها به حساب می‌آید. در بهار، تابستان و اواسط پاییز در این مکان‌ها خدمات پاراگلایدر سواری به گردشگران عرضه می‌شود.

پاراگلایدر سواری بر فراز مناطق سرسبز و دیدنی ارمنستان چیزی حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. در کنار سواری با پاراگلایدر، از گردشگران فیلم‌برداری می‌شود تا خاطره خوش سفر ارمنستان برای همیشه در ذهنشان باقی بماند.

  • پارک آبی دنیای آب

پارک آبی دنیای آب ارمنستان

پس از بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان برای اینکه حال و هوایی تازه کنید، بهتر است راهی پارک آبی دنیای آب در محله نور نورک ایروان شوید. این محله در خیابان میاسنیکیان قرار گرفته است تا پارک آبی دنیای آب با مساحتی حدود ۵ هکتار برای پارک سرپوشیده و ۲.۵ هکتار برای پارک روباز به یکی از بزرگ‌ترین و هیجان‌انگیزترین پارک‌های آبی منطقه تبدیل شود.

بهترین زمان برای بازدید از این پارک تابستان است؛ اما اگر فصل‌های سرد سال راهی ارمنستان شدید، نیازی نیست غم به دل خود راه بدهید؛ چرا که پارک آبی دنیای آب در روزهای سرد به پیست اسکی روی یخ تبدیل می‌شود تا گردشگران حسابی سرسره‌بازی کنند و خوش بگذرانند. در کنار این پارک، باغ وحش بزرگی قرار دارد که تماشای آن بدون شک برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود.

  • شهربازی پلی سیتی

شهربازی پِلی‌ سیتی (funfair Play City) برای پیر و جوان سرگرم‌کننده است تا تغییر روحیه مناسبی برای گردشگران ایروان باشد. انواع پیست‌های باگی،‌ خودروهای کوبنده و کارتینگ در این شهربازی به چشم می‌خورد. پِینت‌بال، بولینگ، بیلیارد، تیراندازی، بازی‌های ویدئویی و سینمای ۷ بعدی را می‌توان از تفریح‌های مهمی ذکر کرد که برای گردشگران بزرگسالِ این شهربازی ساخته شده است.

همان‌گونه که از هر شهربازی انتظار دارید، شهربازی پلی سیتی، هزاران بازی مختلف برای کودکان دارد تا گردشگران به همراه اعضای خانواده لحظه‌های خاطره‌انگیزی را در این مکان تجربه کنند.

  • زیپ لاین هیجان‌انگیز در ارمنستان

زیپ لاین هیجان انگیز ارمنستان

شرایط کوهپایه‌ای ارمنستان این کشور را به کعبه آمال علاقه‌مندان سرگرمی‌های پروازی تبدیل کرده است. زیپ لاین نیز یکی از همین سرگرمی‌ها است که در ارتفاعات سرسبز تاوش در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

این ارتفاعات چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. گردشگران ماجراجو از چنین ارتفاعی با زیپ‌لاین به پایین حرکت می‌کنند و آدرنالین بدن خود را تا حد ممکن افزایش می‌دهند. امکان فیلمبرداری از گردشگران نیز از ویژگی‌های جالب این سرگرمی به حساب می‌آید تا خاطره زیپ لاین ارمنستان را برای همیشه در آلبوم سفرهای خارجی خود ماندگار کنید.

  • آفرودسواری در ارمنستان

ارمنستان برای آفرودسوارها دشت‌های وسوسه‌کننده‌ای دارد. به همین دلیل این شرایط برای گردشگران ارمنستان فراهم شده تا سوار بر خودروهای مخصوص آفرود، در دشت‌ها و کوه‌پایه‌های سنگلاخی رانندگی هیجان‌انگیزی را تجربه کنند. آفرودسواری به علاقه‌مندان طبیعت نیز پیشنهاد می‌شود؛ زیرا در طول مسیر با مناظر بکری از دره‌ها، دشت‌ها و کوه‌های زیبای ارمنستان روبه‌رو خواهند شد.

مراکز خرید ارمنستان کجاست؟

پس از بازدید از دیدنی های ارمنستان و تفریح در مراکز تفریحی این کشور، باید سلانه‌سلانه راه مراکز خرید ایروان را در پیش بگیرید تا با خرید سوغاتی‌های جورواجور، پوشاک و کالاهای دل‌خواه،‌ با دستی پر از سفر ارمنستان راهی منزل شوید.

ارمنستان مراکز خرید گوناگونی دارد که انواع و اقسام کالاها را با قیمت‌های متفاوت در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. برای اینکه درمیان این مراکز خرید سردرگم نشوید، در ادامه فهرستی از بهترین مراکز خرید ارمنستان را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  • روسیا مال ارمنستان

حتماً شما هم تعریف کالاهای روس را شنیده‌اید. همسایگی ارمنستان و روسیه زمینه ورود این کالاها را به بازارهای ایروان باز کرده است. اگر به دنبال خرید کالای روس هستید، راه مرکز خرید روسیا مال را در پیش بگیرید. این مرکز خرید در کنار اجناس باکیفیت روس، کالاهای دیگری از کشورهای مختلف و همچنین ارمنستان در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

مرکز خرید روسیا مال یکی از خوش‌مسیرترین مراکز خرید در ایروان است و فقط حدود ۳۰۰ متر با میدان جمهوری فاصله دارد. این مرکز خرید به رستوران، زمین بازی، فودکورت و کافه‌ مجهز است تا مشتریان دست خالی از مرکز خرید روسیا مال بیرون نروند.

درهای روسیا مال همه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به روی مشتریان باز است. برای رسیدن به مرکز خرید خرید روسیا مال راه خیابان بهرام پاپازیان را در ایروان در پیش بگیرید.

  • ریو مال ارمنستان

به آن دسته از گردشگرانی که به دنبال خرید پوشاک مردانه و زمانه مارک می‌گردند، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به ریو مال بزنند. در این مرکز خرید بهترین برندهای پوشاک از سرتاسر دنیا گرد هم جمع شده‌اند. فودکورت، سینما و مکان مخصوص بازی کودکان به همراه کافه را می‌توان از امکانات جانبی مرکز ریو مال نام برد.

درهای ریو مال همه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به روی مشتریان باز است. این مرکز خرید در خیابان بهرام پاپازیان ۸ قرار گرفته است.

  • بازار ورنیساژ ایروان

مرکز خرید ورنیساژ ایروان

در این قسمت به یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید ایروان رسیدیم که فضایی روباز دارد. این بازار فقط در روزهای آخر هفته در ایروان باز است. فروشنده‌های بازار ورنیساژ انواع آثار هنری،‌ جواهرات، فرش‌های دستباف و سوغاتی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

بازار ورنیساژ فروشنده‌های خوش‌انصافی دارد و این بازار در فهرست بازارهای خوش‌قیمت ایروان قرار می‌گیرد. این بازار در آخر هفته از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است. برای رسیدن به بازار ورنیساژ راه خیابان‌های آرام و بوزاند را در پیش بگیرید.

مرکز خرید مترونوم

این مرکز خرید برای علاقه‌مندان برندهای آمریکایی انتخاب مناسبی است. مرکز خرید مترونوم در دو قسمت A و B ساخته شده که هرکدام از این قسمت‌ها با پله‌برقی به هم راه دارند. اجرای موسیقی زنده، رستوران‌های شیک و اعیانی، سالن سینما، پارکینگ و مکان مخصوص بازی کودکان از امکانات ویژه مرکز خرید مترونوم به حساب می‌آید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال اجناس مارک و باکیفیت می‌گردید، حتماً از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب سری به مرکز خرید مترونوم در خیابان کاجازنونی بزنید.

  • مرکز خرید اسکادا

مرکز خرید اسکادا در ارمنستان

به گردشگرانی که برای خرید پوشاک عازم مراکز خرید ایروان هستند، پیشنهاد می‌کنیم خودشان را خسته نکنند و به جای پاساژ‌گردی‌های بی‌ثمر، راهی مرکز خرید اسکادا شوند. همان‌گونه که از نام این مرکز خرید پیداست،‌ مربوط به برند پوشاک اسکاداست و بهترین پوشاک مردانه، زنانه با برند اسکادا در این مرکز خرید یافت می‌شود. اسکادا سبدی کامل از پوشاک را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا از کیف و کفش گرفته تا کت‌و‌شلوار و لباس‌های مجلسی زنانه به مشتریان عرضه شود.

مرکز خرید اسکادا در خیابان هانراپتوتیان قرار دارد و درهای این مرکز خرید همه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است.

  • بازار گوم شوکا

همیشه خرید کالاهای محلی از کشوری که به آن سفر کرده‌اید لطف دیگری دارد. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم راه بازار گوم شوکا را در پیش بگیرید. در این بازار انواع کالاهای محلی و اصیل ارمنی به فروش می‌رسد. بازار گوم شوکا بهترین صنایع‌دستی و سوغاتی‌های ارمنستان را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. این بازار در خیابان خوریناتسی به چشم می‌خورد و درهای آن همه‌روزه از ۱۱ صبح تا ۱۰ شب به روی مشتریان باز است.

  • مرکز خرید ایروان مال

در این قسمت به یکی از جدیدترین مراکز خرید ایروان رسیدیم. ایروان مال را رئیس‌جمهور ارمنستان در سال ۲۰۱۴ افتتاح کرد. این بازار حدود ۱۲۰ فروشگاه دارد که در بیشتر آن‌ها برند‌های خارجی به فروش می‌رسد.

مرکز خرید ایروان مال معماری بسیار زیبایی دارد و همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است. برای رسیدن به مرکز خرید ایروان مال، راه خیابان آرشاکونیاتس را در پیش بگیرید.

  • بازار سرپوشیده پاک شوکا

ارمنستان بازارهای خرید بی‌شماری دارد؛ اما بازار سرپوشیده که به پاک شوکا، (Pak Shuka)، معروف است، در میان تمامی این مراکز به لحاظ قیمت برتری دارد. محصولات این بازار نه‌تنها خوش‌قیمت هستند، بلکه فروشنده‌های بازار سرپوشیده سبد متنوعی از کالا و سوغاتی‌های مختلف را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند.

بهترین رستوران های ارمنستان کدامند؟

امکان ندارد وارد شهری با فرهنگی غنی و تمدنی کهن شوید و بوی خوش غذاهای خوشمزه‌ این شهر به مشام شما نرسد. ارمنستان نیز از این قائده مستثنی نیست و رستوران‌های این شهر خوراکی‌های خوشمزه‌ای درست می‌کنند که گردشگران باید در حین غذاخوردن مواظب انگشتان خود باشند!

ایروان به‌عنوان پایتخت ارمنستان بیشتر از ۱۰۰ رستوران دارد که هر کدام از این رستوران‌ها مدعی پخت خوشمزه‌ترین غذاهای ارمنی و بین المللی هستند. این وضعیت، شرایط را برای گردشگران اهل شکم‌گردی فراهم می‌کند تا چرخی در رستوران‌های ایروان بزنند و هر وعده خودشان را در یکی از این رستوران‌ها مهمان کنند. در ادامه به فهرستی از بهترین رستوران های ارمنستان اشاره می‌کنیم تا با آشنایی از منوی این رستوران‌ها، بهترین رستوران ایروان را انتخاب کنید.

  • رستوران مر کیوق

صرف غذا در رستوران زمانی حسابی می‌چسبد که این رستوران فضایی خودمانی و راحت داشته باشد. اگر به دنبال چنین رستورانی در ایروان می‌گردید، راه رستوران مر کیوق (Mer Kyugh) را در پیش بگیرید. این رستوران به دکوراسیونی ارمنی و محلی معروف است. در قسمت‌های مختلف رستوران مر کیوق صنایع‌دستی ارمنی به چشم می‌خورد و فرش‌های دست‌باف ارمنستان زینت‌بخش فضای این رستوران است. همان‌گونه که از یک رستوران سنتی انتظار می‌رود در مر کیوق خوراکی‌های محلی سرو می شود که یکی از دیگری خوشمزه‌تر هستند.

رستوران مر کیوق در خیابان تومانیان در شهر ایروان قرار دارد. اگر می‌خواهید خاطره خوش‌گذرانی در ارمنستان را تکمیل کنید، حتماً سری به این رستوران بزنید.

  • رستوران دولماما

مدیران رستوران‌های ایروان برای عرضه غذاهای محلی با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند تا در این شهر با رستوران‌های سنتی بی‌شماری طرف باشیم. یکی از این رستورا‌ن‌ها، رستوران دولماما (Dolmama) است. هما‌ن‌گونه که حتماً حدس زده‌اید، دلمه غذای مخصوص سرآشپز این رستوران است. دلمه‌ای که سرآشپز رستوران دولماما درست می‌کند ترکیباتی از تکه‌های ریز گوشت دارد که در میان برگ‌های مو پیچیده‌شده و با رزماری و فلفل طبخ می‌شود. روی این دلمه ماست و لیمو ریخته می‌شود تا یکی از خوشمزه‌ترین دلمه‌های دنیا را پدید بیاورد.

برای چشیدن طعم دلمه‌های رستوران دولماما راه خیابان پوشکین را در پیش بگیرید تا دربین میدان آزادی و جمهوری به این رستوران برسید.

  • رستوران مر تاقه

اگر غذاهای محلی رستوران‌های ایروان را امتحان کردید، نوبت آن است که سری به رستوران مر تاقه (Mer Taghe) بزنید و خودتان را مهمان پیتزاهای خوشمزه این رستوران کنید. سرآشپز این رستوران دستور مخصوصی برای ساخت خمیر پیتزا دارد تا با پیتزایی باشید که طعم آن تاکنون در هیچ رستوران دیگری تجربه نشده باشد.

سرآشپز این رستوران خمیر پیتزای مخصوص خود را در قالب لایه‌ای نازک در کنار جعفری، پیاز، گوشت و گوجه و پنیر پیتزا استفاده می‌کند. در نهایت نیز برای خوش‌طعم‌کردن هرچه بیشتر این پیتزا مقداری آب لیموی تازه روی آن می‌ریزد. پیتزای رستوران مر تاقه را حتماً با دوغ مخصوص این رستوران امتحان کنید.

برای خوردن پیتزای خوشمزه‌ای که از آن تعریف کردیم راه خیابان تومانیان را در پیش بگیرید تا در همسایگی خانه اپرا و میدان آزادی ایروان به رستوران مرتاقه برسید.

  • رستوران ماموور

در این قسمت به رستورانی اشاره می‌کنیم که در ابعاد بین‌المللی اداره می‌شود. رستوران ماموور (Mamoor Resturant) در کنار عرضه غذاهای جهانی، موسیقی زنده‌ای با ترانه‌های انگلیسی و اسپانیایی اجرا می‌کند. خوش‌صداترین خواننده‌های ارمنستان در این رستوران به اجرای برنامه مشغول هستند. در میان همه غذاهایی که در رستوران ماموور سرو می‌شود، استیک گوشت این رستوران از همه معروف‌تر است.

گوشت خرگوش سرخ‌شده، خرچنگ و میگوی رستوران ماموور نیز آب از دهان هر گردشگی راه می‌اندازد. در پایان برای اینکه لذت صرف غذا در رستوران ماموور را تکمیل کنید، حتماً شام خود را با خوردن سالادهای مخصوص این رستوران به پایان برسانید. از خوشمزگی غذاهای رستوران ماممور هر چه بگوییم کم گفته‌ایم زیرا سرآشپز این رستوران وسواس خاصی برای طعم‌ غذاها دارد. حتی نوشیدنی‌ها و کوکتل‌های این رستوران نیز طعم خاصی دارد که در هیچ رستوران دیگری پیدا نمی‌کنید. برای رسیدن به رستوران ماموور راهی خیابان آبوویان شوید.

  • رستوران لواش

مطمئن هستیم تاکنون نام نان‌های خوشمزه لواش به گوش شما خورده و چه بسا که طعم این نان‌ها را چشیده باشید. نام رستوران لواش از این نان‌های خوشمزه اقتباس شده و رستوران لواش به رستورانی با غذاهای محلی گرجی معروف است. در کنار خوراکی‌های محلی، در رستوران لواش انواع غذاهای اروپایی نیز سرو می‌شود.

دنده‌کباب، دلمه‌های معروف ارمنی و سوپ رستوران لواش در میان غذاهای مخصوص سرآشپز این رستوران به چشم می‌خورد. رستوران لواش به لحاظ قیمت نیز رستوران خوش‌قیمتی است و مدیران باانصافی دارد.

برای رسیدن به رستوران لواش از میدان آزادی و اپرای ایروان به خیابان تومانیان بروید تا پس از چند دقیقه پیاده‌روی و تماشای ویترین‌های رنگارنگ مغازه‌های این خیابان به رستوران لواش برسید.

بیمارستان های ارمنستان کدامند؟

مطمئن باشید دعای خیر همراهان شما در ره بال آسمان همیشه بدرقه گردشگران است. اما از آنجایی که حادثه خبر نمی‌کند، اگر خدای ناکرده به هردلیلی وجود نازنینتان گرفتار بیماری شد، بد به دل خود راه ندهید؛ زیرا ایروان مجهزترین بیمارستان‌های منطقه را دارد.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر سفری به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های لازم از سلامت کامل خود باخبر شوید. اگر با رعایت نکات بهداشتی در ایروان به پزشک نیاز پیدا کردید، راهی مراکز درمانی ایروان شوید.

  • بیمارستان نورک ماراش

تاریخچه ساخت این بیمارستان به سال ۱۹۹۴ میلادی باز می‌گردد. بیمارستان نورک ماراش (Nork Marash Medical Center)، در خیابان آرمناک آرمناکیان واقع شده است. جراحی قلب تخصص اصلی این بیمارستان است؛ اما برای دیگر عارضه‌های جسمی نیز پزشکان خوبی در این بیمارستان پیدا می‌شود.

  • بیمارستان ایزمیرلیان

اگر از اهالی ایروان آدرس بهترین بیمارستان این شهر را بپرسید، بدون شک آدرس بیمارستان ایزمیرلیان (Izmirlian)، را به شما می‌دهند. تخصص اصلی این بیمارستان جراحی پلاستیک است؛ اما روی کمک پزشکان کلینیک بیمارستان ایزمیرلیان برای درمان دیگر عارضه‌های جسمی نیز می‌توانید با خیال راحت حساب باز کنید. بیمارستان ایزمیرلیان در خیابان آوتیس آهارونیان (Avetis Aharonyan)، قرار دارد.

  • بیمارستان شنگاویت

بیمارستان شنگاویت (Shengavit Medical Center) متعلق به بخش خصوصی است، به همین دلیل تعرفه‌ هزینه‌های درمانی آن از بیمارستان‌های دولتی ایروان گران‌تر است. اما مطمئن باشید هزینه‌ مازادی که پرداخت می‌کنید جای دوری نمی‌رود و وجود نازنین خود را به دست بهترین پزشکان و پرستاران ارمنستان سپرده‌اید.

درمان بیماری‌های زنان، جراحی مغز، قلب، پلاستیک، عروق، چشم و جراحی‌های عمومی در تخصص این بیمارستان است. خدمات مراقبت‌های پزشکی، مامایی و دندانپزشکی نیز در این بیمارستان به بیماران عرضه می‌شود. بیمارستان شنگاویت در خیابان ماناندیان ارمنستان واقع شده است.

تاریخچه ارمنستان

تاریخچه ارمنستان

تاریخ‌شناسان بر این باور هستند که مهاجرت قوم‌های هندی و اروپایی به فلات ارمنستان و همزیستی این قوم‌ها در کنار اقوام بومی قدیمی‌ترِ ساکنِ این فلات باعث شد تا زمینه افزایش جمعیت مردمان ناحیه ارمنستان فراهم شود. جالب اینجاست که در متن‌های باستانی ارمنی ریشه مردمان ارمنستان به یکی از نو‌های نوح پیامبر نسبت داده می‌شود. ریشه‌های فرهنگ ارمنستان در آثار باستانی ایران نیز به چشم می‌خورد.

نام ارمنیا برای اولین‌بار در سطر ۱۵ کتیبه داریوش در کوه بیستون آمده است. پایه و اساس تشکیل ملت ارمنی به زمان سلسله اشکانی ارمنستان باز می‌گردد. در آن زمان تغییرات چشمگیری در این منطقه رخ داد. در سال ۳۰۱ میلادی مردمان این منطقه مسیحیت را به‌عنوان دین رسمی خود انتخاب کردند. جالب است بدانید در آن زمان جمعیت مردمان این منطقه حدود ۴ میلیون نفر بود. ارمنستان آن زمان حدود ۳۱۲ کیلومتر وسعت داشت.

حکومت ملی ارمنستان پس از فروپاشی پادشاهی اشکانی از بین رفت؛ اما مردمان این منطقه همبستگی خود را از دست نداند و در برابر حمله ساسانیان، اعراب و امپراتوری رم شرقی مقاومت کردند. مدت‌ها بعد در سال ۴۰۵ میلادی الفبای ارمنی ابداع شد و وجود زبان نوشتاری واحد میان مردمان این منطقه به لحاظ فرهنگی همبستگی بیشتری ایجاد کرد. در نهایت پس از درگیری‌های داخلی بی‌شمار، حکومت متحد ارمنی را دودمان باگراتونی تأسیس کرد. این حکومت یارای مقابله با دشمنان خارجی را نداشت و حمله‌ اعراب و ترک‌های سلجوقی باعث شد تا مردمان ارمنستان از یورش نابرابر دشمنان به تنگ بیایند و به مناطق دیگری کوچ کنند.

تاریخچه ایروان در کشور ارمنستان

در سده ۱۲ و ۱۳ میلادی قسمت‌های شمالی و مرکزی ارمنستان از سلطه سلجوقیان آزاد شد و به زیر بیرق حکومت گرجستان درآمد. اما این وضعیت نیز برای مردمان ارمنستان آرامش به دنبال نداشت و اهالی این منطقه در سده‌های ۱۴ و ۱۵ میلادی ستم‌های زیادی را در اثر لشکرکشی‌های مغول‌ها و تاتارها تحمل کردند. در نهایت ارمنستان در سده ۱۶ میلادی زیر پرچم صفویان و امپراتوری رم قرار گرفت. مدت‌ها بعد روسیه ترازی در سال ۱۸۲۸ میلادی ارمنستان شرقی را تصرف کرد. در آن زمان‌ها مردمان ارمنستان بی‌مهری‌های زیادی را تحمل کردند و سلاطین عثمانی که میانه خوبی با ارمنی‌ها نداشتند، در سال‌های ۱۸۹۴ تا ۱۸۹۶ نزدیک به ۳۰۰ هزار تن ارمنی را قتل‌عام کردند.

در این بین اهالی ارمنستان دست روی دست نگذاشتند و مبارزه‌های جوان‌های ارمنی بر علیه عثمانی‌ها آغاز شد. این مبارز‌ه‌ها شرایط را برای مردم ارمنستان وخیم‌تر کرد. بر اساس اسناد تاریخی در سال ۱۹۱۵ حکومت ترکانِ جوان اولین نسل‌کشی سده بیستم میلادی را با به خاک و خون کشیدن بیشتر از ۱.۵ میلیون ارمنی آغاز کرد.

در نهایت مبارزات مردمان ارمنستان به بار نشست و در نبردی نابرابر در سال ۱۹۱۸ توانستند پس از ۵ سده، حکومت ارمنستان را از زیر بیرق کشورهای بیگانه بیرون بیاورند. این پیروزی خون تازه‌ای در رگ‌های مردم ارمنستان دواند. در سال ۱۹۲۰ حکومت ارمنستان شوروی پایه‌گذاری شد و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری ارمنستان در تاریخ ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۹۱ رسماً اعلام وجود کرد.

همه چیز درباره گذشته کشور ارمنستان

جمهوری ارمنستان در قفقاز جنوبی و میان دریای خزر و دریای سیاه قرار دارد. ارمنستان از شمال شرقی با جمهوری آذربایجان و پایتختی باکو، شمال با گرجستان و پایتختی تفلیس، شمال غربی و غرب با ترکیه و پایتختی استانبول و نیز جنوب با ایران و پایتختی تهران همسایه است.

ارمنی‌ها ممکن است روزگار سختی را تحمل کرده‌ باشند؛ اما این وضعیت در صفا و صمیمیت مردم ارمنستان تأثیری نداشته است. از طرف دیگر ارمنستان امروزی نسبت به گذشته ثبات بیشتری دارد تا اهالی این منطقه با خیال راحت پذیرای گردشگران باشند. جاهای دیدنی ارمنستان و رفتار مردمان باصفای این منطقه، افزایش تقاضای گردشگری به این منطقه را به دنبال داشته است. همسایگی ایران و ارمنستان نیز دلیل دیگری است تا ازن کشور به مقصدی محبوب درمیان گردشگران ایرانی تبدیل شود.

اطلاعات ضروری تماس ارمنستان

گردشگرانی که به ارمنستان سفر کرده‌اند اعتراف می‌کنند که این کشور یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه برای گردشگری است. اما از آنجایی که داشتن اطلاعات ضروری تماس در هر سفری لازم است، در ادامه به شماره‌های ضروری ارمنستان اشاره می‌کنیم. بهتر است این اطلاعات را همزمان در گوشی همراه و دفترچه مسافرتی خود یادداشت کنید تا اگر خدای ناکرده گوشی همراه را گم کردید، به اطلاعات ضروری تماس ارمنستان دسترسی داشته باشید.

  • آتش نشانی: ۱۰۱
  • پلیس : ۱۰۲
  • اورژانس: ۱۰۳
  • ساعت گویا: ۱۱۰
  • مرکز اطلاعات: ۱۰۹
  • اطلاعات پرواز: ۱۸۷
  • اطلاعات فرودگاه: ۱۸۷
  • اطلاعات آب و هوا: ۱۸۶
  • اطلاعات راه آهن: ۱۸۴
  • اطلاعات گروه نجات: ۱۱۸
  • بانک ملت شعبه ایروان: ۵۴۰۸۸۵
  • نمایندگی ایران خودرو در ارمنستان : ۵۴۴۲۰۳

اصلاحات پرکاربرد زبان ارمنی در سفر

زبان ارمنی زبانی کهن با ادبیاتی غنی است؛ اما برای سفری چند روزه به ارمنستان توجیه ندارد به فکر فراگیری این زبان باشید. برای اینکه کار شما را در تعامل با ارمنی‌ها راحت‌‌تر کنیم، در ادامه فهرستی از اصطلاحات پرکاربرد زبان ارمنی در سفر  آماده کرده‌ایم. امیدواریم با فراگیری این اصطلاحات، تعامل کافی با ارمنی‌ها در سفر برقرار کنید و دوستان تازه‌ای ازمیان مردمان با صفای ارمنستان پیدا کنید.

پرکاربردترین اصطلاحات ارمنی با تلفظ و ترجمه فارسی

سعی کردیم تجربه‌ای که در ره بال آسمان برای سفر ارمنستان داشتیم را تمام و کمال در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم. به شما قول می‌دهیم اطلاعاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، راهنمای سفر شما باشد تا یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمر خود را تجربه نمایید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات سودمندی از سفر ارمنستان دارید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر گردشگران ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

ارمنستان امروزی در جنوب غربی آسیا قرار دارد.

ساعت ارمنستان دقیقاً نیم‌ساعت از ایران جلوتر است.

ارمنستان یک کشور چهارفصل است و هر کدام از فصل‌های سال در ارمنستان حال و هوای خاص خودش را دارد.

ارمنستان حدود ۷ فرودگاه دارد؛ اما از آنجایی که ایروان مقصد اول گردشگران ایرانی است، به احتمال زیاد راهی فرودگاه بین المللی زوارتنوتس می‌شوید

جاهای تفریحی ارمنستان عبارتند از پاراگلایدر سواری در ارتفاعات ارمنستان، پارک آبی دنیای آب، شهربازی پلی سیتی، زیپ لاین هیجان‌انگیز در ارمنستان و آفرود سواری.


ارمنستان

1 نظر
  1. بهروز ایروانی نژاد می گوید

    سلام
    اطلاعات جامع و کاملی در اختیار علاقمندان قرار دادید من وبلاگی از چندین سفر زمینی خودم به ایروان و قاپان و گوریس دارم که البته داره تکمیل میشه وتصمیم دارم یک تور ترکیبی از علاقمندان به اکو توریسم و فرهنگ شناسی و گردشگری آزاد از شهرمون شاهرود آماده کنم و قراره ایشالا از عید ۱۴۰۰ آرام آرام ماهانه یک تور به ایروان ببریم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.