سد طرق مشهد | بندی تماشایی که در تاریخ ریشه دارد

2

سد طرق با ذخیره آبی فراوان به یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد تبدیل شده است. نزدیک ۳ دهه از افتتاح این سد می‌گذرد؛ اما پیش از این نیز در این مکان، آب‌بند زیبایی برای ذخیره آب وجود داشت. این شرایط طرق را به منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا تبدیل کرده که گردشگران را به خود فرا می‌خواند. در قسمت پایین سد، بند تاریخی طرق قرار گرفته است. بازدید از این بند تاریخی، فرصتی فراهم می‌‌کند تا گردشگران در کنار طبیعت‌گردی، یکی از قدیمی‌ترین آب‌بندهای ایران را از نزدیک ببینند. از آنجایی که مطمئن هستیم گردشگری در منطقه طرق خاطرات خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورد،‌ در ادامه برای شما از طرق و سد زیبای این منطقه می‌گوییم. به شما قول می‌دهیم به لطف این اطلاعات، گردشگری در خراسان رضوی بیشتر از همیشه به شما خوش بگذرد.

سد طرق کجاست؟

طرق منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا در جنوب شرقی مشهد است. این ناحیه رودی خروشان دارد که با نام طرق معروف است. همان‌گونه که حتماً حدس زده‌اید نام سد نیز از این رود گرفته شده. سد و منطقه گردشگری طرق در ۱۴‌کیلومتری جنوب شرقی مشهد خودنمایی می‌کند. این منطقه از دیرباز تاکنون یکی از سرسبزترین نواحی اطراف مشهد به حساب می‌آمد. به همین دلیل نیز در کنار سد جدید، بندی قدیمی وجود دارد. برای رسیدن به این بند باید مسیر جلوی سد را در پیش بگیرید.

بند تاریخی طرق مشهد چه سرگذشتی دارد؟

قانون نانوشته‌ای درباره سدها وجود دارد که بر اساس آن هر جا که سد باشد، رودخانه‌ای خروشان نیز جریان دارد. به همین دلیل برای بررسی تاریخچه سدی که در طرق ساخته شده، باید اطلاعاتی از رودخانه‌ای که به این سد می‌ریزد داشته باشید. این رودخانه با نام طرق شناخته می‌شود. رود طرق از کوه‌ بینالود و آبریز جنوبی کوه‌های خلج سرچشمه می‌گیرد. رودی که از آن صحبت می‌کنیم پس از عبور از مسافتی نه چندان زیاد در نهایت به سد می‌ریزد. رودخانه طرق در ۱۵‌کیلومتری جنوب مشهد جریان دارد. برای رسیدن به این رود باید راه انتهای سیدی و جاده مغان را در پیش بگیرید. رود خروشانی که در طرق جریان دارد باعث شد تا سالیان پیش آب‌بندی جلوی این رود ساخته شود. این آب‌بند با نام بند طرق احداث شد. جالب است بدانید تاریخ ساخت آن به حدود ۴۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

این بند از آن زمان تا چند دهه پیش آب مشهد و نواحی اطراف را ذخیره می‌کرد. به‌دنبال گسترش شهر و آبادی‌های اطراف، مسئولان به فکر احداث سدی در این منطقه افتادند. مراحل اولیه ساخت سد در سال ۱۳۵۷ آغاز شد. جنگ‌ تحمیلی ساخت سد را به آینده موکول کرد تا اینکه در نهایت مراحل تکمیل سد در سال ۱۳۶۷ به پایان رسید. بند قدیمی که در منطقه قرار داشت با ساخت سد جدید بلااستفاده ماند. خوشبختانه این بند زیر آب نرفته و گردشگران علاقه‌مند به سازه‌های قدیمی می‌توانند از نزدیک هنر سدسازان ایران قدیم را نظاره کنند. گفته می‌شود امیرعلیشیر نوایی، وزیر سلطان حسین بایقرا فرمان ساخت بند قدیمی طرق را صادر کرده است.

سد طرق مشهد چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای ساخت این سد همانند تمامی سدهای جهان از بتن استفاده شده است. پایه‌های سد را ۲۲ بلوک تشکیل می‌دهد که هرکدام از آن‌ها ۱۴ متر عرض دارند. این پایه‌ها با ارتفاع ۸۱ متر، بلندای سد را مشخص می‌کنند. سدی که از آن صحبت می‌کنیم دقیقاً ۸۰.۴ متر ضخامت در عرض دارد. پی‌های این سد نیز با ۸۲.۱۲ متر ضخامت، استحکام این سازه را تضمین می‌کنند. تاج سد که مهم‌ترین قسمت آن به حساب می‌آید ۳۲۲ متر طول دارد. گفته می‌شود ۱۶۵ هزار مترمکعب بتن برای ساخت سد استفاده شده است. سدسازان برای قسمت سرریز این سد از طراحی نیلوفری بهره گرفته‌اند. به لطف این ویژگی‌ها، سدی که در طرق بنا شده مخزن آبی پایدار برای اهالی منطقه فراهم می‌کند. این سد، سرسبزی ناحیه طرق را تضمین کرده تا گردشگران در این ناحیه حسابی طبیعت‌گردی کنند. بزرگ‌ترین سد در شمال شرق ایران چیزی حدود ۱۳ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد.

بند تاریخی طرق مشهد چه جاذبه‌ های گردشگری دارد؟

طرق بزرگ‌ترین سد در استان خراسان رضوی است. به همین دلیل با سدی وسیع‌ روبه‌رو هستید که آبی نیلگون دارد. نسیم خنکی که از روی این آب بلند می‌شود روح‌ و‌ جان گردشگران را طراوت می‌بخشد. محیط اطراف سد نیز گردشگران را به خود فرا می‌خواند. به لطف این شرایط بساط طبیعت‌گردی در اطراف سد مهیاست. آبی که در این سد جریان دارد زمینه زندگی حیوانات گوناگونی را در این منطقه فراهم کرده است. جالب است بدانید این منطقه به لحاظ گردشگر نیز چندان شلوغ نیست. با این حساب اگر دنبال مکانی دنج و خلوت برای طبیعت‌گردی هستید، طرق انتخاب مناسبی برای شماست.

به این نکته نیز اشاره کنیم که آب سد ممکن است شما را وسوسه کند تا تنی به آن بزنید. بهتر است به این وسوسه غلبه کنید، به‌خصوص اگر شنا بلد نیستید، دور آب‌تنی در سد را خط بکشید. آب این سد افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است. سدگرد‌ها به‌خوبی می‌دانند که بدون ماهیگیری نمی‌شود از آنچا برگشت. به همین دلیل به جای اینکه جان عزیز خود را به خطر بیندازید و در آب سد شنا کنید، قلاب ماهیگیری با خود همراه ببرید. این سد ماهی‌های خوشمزه‌ای دارد که صیدکردن آن‌ها کار چندان دشواری نیست.

سد طرق مشهد چه امکانات گردشگری دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین سدهای منطقه در طرق ساخته شده است؛ اما به رغم اهمیت این سد، امکانات گردشگری چندانی در این مکان وجود ندارد. خوشبختانه سد به شهرک طرق نزدیک است. به لطف این ویژگی هر وسیله‌ گردشگری که نیاز داشته باشید را می‌توانید از این منطقه تهیه کنید. از طرف دیگر سدگردی نیاز به امکانات خاصی هم ندارد. برای اینکه بیشتر به شما خوش بگذرد کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی،‌ ضد آفتاب، کفش مخصوص پیاده‌روی و یک دست لباس اضافه همراه داشته باشید. اگر هم اهل کمپ‌زدن هستید، لوازم روشن‌کردن آتش را فراموش نکنید.

بند تاریخی طرق چه زمانی از همیشه تماشایی‌تر است؟

گشت‌و‌گذار در سد زمانی حسابی می‌چسبد که پرآب باشد. همان‌گونه که حتماً‌ حدس‌ زده‌اید، باران‌های بهاری سد را از همیشه پرآب‌‌تر می‌کند. به همین دلیل بهار را به تقویم گردشگری خود برای سفر به مشهد علامت بزنید. از طرف دیگر پارک جنگلی طرق فاصله چندانی با سد ندارد. این پارک نیز در بهار هر سال از همیشه زیباتر است. طرق در اردیبهشت هر سال هوایی دل‌انگیز دارد؛ اما با آغاز تابستان هوای این منطقه گرم می‌شود. خوشبختانه این گرما به اندازه‌ای نیست که قابل تحمل نباشد. از تابستان که بگذریم، طرق در پاییز هوای خنک‌تری دارد. اواسط پاییز به بعد طرق حسابی سرد می‌شود.

این سرما تا زمستان ادامه پیدا می‌کند. به این ترتیب از آنجایی که سد آبی طرق از جاهای تفریحی مشهد به حساب می‌آید، بهتر است اواسط پاییز تا اواخر زمستان از مسافرت به این منطقه خودداری کنید. به گردشگران بااحساسی که علاقه زیادی به پرندگان دارند، پیشنهاد می‌کنیم رنج سفر به طرق را در زمستان به خود هموار کنند. در این فصل پرنده‌‌های مهاجری مانند مرغابی و چنگر به دریاچه سد می‌آيند تا منظره تماشایی پیش روی طبیعت‌دوستان قرار بگیرد.

سد طرق نزدیک به کدام جاهای دیدنی مشهد است؟

اولین جایی که در کنار سد باید سری به آن بزنید، پارک جنگلی طرق است. این پارک فاصله چندانی با سد ندارد و با گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی، یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی منطقه است. فاصله نسبتاً کم طرق به مشهد نیز باعث شده از دیگر جاهای دیدنی مشهد چندان دور نباشید. پارک گیاه شناسی، پارک ریحانه، پارک هفت حوض و پارک جنگلی طرق از دیدنی‌ترین جاهای نزدیک سد است. از بارگاه امام هشتم تا طرق حدود ۱۶ کیلومتر فاصله دارید. این فاصله در عرض ۲۲ دقیقه طی می‌شود. به لطف این فاصله کم، در کنار زیارت در حرم امام رضا (ع)، فرصتی پیدا می‌کنید تا گشتی در دیگر جاهای دیدنی مشهد هم بزنید.

بند تاریخی طرق به کدام هتل‌ها نزدیک است؟

طرق جای خاصی برای اقامت ندارد. خوشبختانه فاصله کم طرق تا مشهد، این ضعف را پوشش داده است. با این حساب اگر می‌خواهید در سفر مشهد حسابی خودتان را تحویل بگیرید، اقامت در هتل درویشی را پیشنهاد می‌کنیم. هتل قصر، الماس و پارسیس از دیگر هتل‌های ۵ ستاره مشهد به حساب می‌آیند. هتل فردوس، اترک و ایران نیز در گروه هتل‌های ۴ ستاره مشهد قرار می‌گیرند. این هتل‌ها در کنار همجواری با بارگاه امام هشتم، فاصله زیادی هم از طرق ندارند.

سد طرق از کدام راه خوش‌مسیرتر است؟

برای رسیدن به سد باید از مشهد را به سمت جاده خلج ترک کنید. حدود ۳ کیلومتر که در این جاده جلو رفتید به دوراهی می‌رسید. مسیر سمت چپ را در این دوراهی انتخاب کنید و راه هفت‌حوض را در پیش بگیرید. پس از اینکه به هفت‌حوض رسیدید، توقف نکنید و راه را حدود ۱۰ کیلومتر دیگر ادامه دهید تا چشمتان به جمال سد روشن شود.

آدرسخراسان رضوی، ۱۴‌کیلومتری جنوب شرقی مشهد، سد و منطقه گردشگری طرق
هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان

بند تاریخی طرق مشهد مکانی تماشایی برای گردشگران طبیعت‌دوست است. آب‌و‌هوای دلنشین و منظره تماشایی سد خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در ذهن گردشگران باقی می‌گذارد. نزدیک‌بودن این ناحیه به دیگر جاهای دیدنی مشهد نیز دلیل دیگری برای سدگردی در منطقه طرق است. در پایان از آنجایی که حدس می‌زنیم که همراهان ما در ره بال آسمان اطلاعات جالبی از این سد دارند، پیشنهاد می‌کنیم این اطلاعات سودمند و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانند‌ه‌ها به اشتراک بگذارید.

سد و منطقه گردشگری طرق در ۱۴‌کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

در این منطقه شرایط برای ماهیگیری و طبیعت‌گردی مهیاست.

در قدیم الایام آب‌بندی در این منطقه ساخته شد. این آب‌‌بند هنوز هم وجود دارد و یکی از جاذبه های گردشگری سد طرق است.

پارک ریحانه، پارک جنگلی طرق و بارگاه امام رضا (ع) از جاهای دیدنی زیارتی نزدیک به بند تاریخی طرق هستند.

این سد بهار از همیشه پر آب‌تر است و تابستان‌های تماشایی دارد.

4.7/5 (6 نظر)
2 نظرات
  1. میثم می گوید

    بهار عالیه برای بازدید از سد طرق. حتما توی سفرتون به مشهد، یه روز رو به طبیعت گردی اطراف مشهد اختصاص بدید.

    1. بانو تقیان می گوید

      زنده باد میثم عزیز برای پیشنهاد خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.