تنگه قاسمی ایذه | برگی زیبا از کتاب طبیعت ایران

6

امروز قصد داریم تا شما را با یکی از هیجان‌انگیز‌ترین سفرهای داخلی آشنا کنیم. اگر به‌دنبال تجربه‌های باورنکردنی هستید، بهتر است سری به ایذه بزنید. در این منطقه جاهای دیدنی بسیار بکر و حیرت‌انگیزی وجود دارند. اگر در لیست زیباترین دره های ایران کمی جست‌وجو کنید، بی‌تردید با تنگه دهدز یا همان تنگه قاسمی رو‌به‌رو خواهید شد. امروز با ما همراه باشید تا یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایذه را به شما عزیزان معرفی کنیم.

تنگه قاسمی ایذه کجاست؟

تنگه قاسمی ایذه یا همان تنگه قاسمی دهدز یکی از جاهای دیدنی استان خوزستان محسوب می‌شود. این تنگه در شهرستان ایذه و منطقه دهدز قرار دارد. این تنگه در مسیر حرکت به‌سمت شیوند واقع شده است. به همین خاطر برخی آن را با نام تنگه قاسمی شیوند نیز می‌شناسند. دسترسی به این تنگه از طریق دریاچه سد کارون 3 امکان‌پذیر است.

تنگه قاسمی خوزستان را بهتر بشناسید

ویدیوی جذاب از تنگه قاسمی ایذه

تنگه قاسمی ایذه در دل کوه‌های منگشت در غرب ایران قرار دارد. برای دسترسی به این تنگه تماشایی و خارق‌العاده، باید از طریق دریاچه سد کارون 3 اقدام کنید. این یعنی مسیر شما یک مسیر دریایی خواهد بود. برای بازدید از تنگه قاسمی خوزستان باید از قایق استفاده کنید. مسیر شما از دریاچه سد کارون 3 آغاز می‌شود و تا کوه‌های منگشت ادامه دارد. این کوه‌ها جزء کوه‌های صخره‌ای ایران هستند. زمانی که در مسیر خود برای اولین‌بار از فاصله دور با این کوه‌ها رو‌به‌رو می‌شوید، اصلاً متوجه تنگه میان آن نخواهید شد.

دیوارهای این تنگه فاصله کمی از هم دارند. طوری که بدون برگرداندن سر خود می‌توانید دو طرف دیواره‌های تنگه را مشاهده کنید. نور خورشید به‌سختی وارد دره می‌شود. به همین خاطر فضایی وهم‌انگیز و حیرت‌آور را ایجاد می‌کند. در میانه راه به‌تدریج نور خورشید راه خود را به داخل تنگه پیدا می‌کند. صدای آب ناگهان شدت می‌یابد و قطرات آب به‌صورت شما برخورد می‌کنند. همین طور که پیش می‌روید، آبشاری کوچک رو‌به‌روی شما خودنمایی می‌کند. این آبشار، آبشار قاسمی نام دارد. این تنگه به‌حدی باریک است که برای عبور از آن باید حتماً یک قایق‌سوار حرفه‌ای باشید. در غیر این صورت قایق شما با دیواره‌های تنگه برخورد خواهد کرد.

بهترین زمان سفر به تنگه قاسمی ایذه

نمایی ازبهترین زمان سفر به تنگه قاسمی ایذه

استان خوزستان یک منطقه گرم و شرجی است؛ پس در تابستان شاید آب‌وهوای گرم شما را آزار دهد. البته از آنجایی که در دریاچه حضور دارید و از دل کوهستان عبور می‌کنید، شاید شدت گرما خیلی آزاردهنده نباشد؛ اما در مسیر سفر به ایذه و خوزستان، آفتاب سوزان می‌تواند حسابی شما را خسته و کلافه کند. از طرف دیگر در 6 ماه دوم سال، هوای این منطقه نسبتاً سرد می‌شود. پس زمان مناسبی برای آب‌بازی نخواهد بود! بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بهترین زمان سفر به تنگه قاسمی ایذه، فصل بهار است. در این فصل می‌توانید از دمای مطبوع هوا لذت ببرید.

جاذبه‌های گردشگری ایذه

  • سنگ‌نگاره کول فرح؛
  • دهکده زراس؛
  • دشت سوسن؛
  • تالاب میانگران؛
  • قلعه تل؛
  • طاق طویله؛
  • تالاب بندون؛
  • آبشار شیوند؛
  • نقش برجسته خنگ کمالوند.

مسیر دسترسی

همان طور که اشاره کردیم، برای دسترسی به این تنگه باید مسیر خود را از دریاچه کارون 3 آغاز کنید. بهترین مسیر دسترسی به این دریاچه از ایذه آغاز می‌شود. ایذه از دریاچه سد کارون 3 حدود 40‌کیلومتر فاصله دارد. این مسیر، مسیری پرپیچ‌وخم است. از ایذه باید ابتدا خود را به میدان جاهد برسانید. از آنجا با کمک تابلوهای راهنما وارد جاده ایذه – دهدز شوید. مسیر را تا رسیدن به یک دو‌راهی ادامه دهید. در دو‌راهی مسیر سمت راست را انتخاب کنید. این جاده را همین طور ادامه دهید تا به دریاچه سد کارون 3 برسید. در اینجا باید وسیله‌نقلیه خود را پارک کنید و به دل آب بزنید. دسترسی به تنگه فقط از طریق این دریاچه امکان‌پذیر است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان خوزستان، شهرستان ایذه، منطقه دهدز

نکاتی که پیش از بازدید تنگه قاسمی خوزستان باید در نظر داشته باشید

  • پیش از شروع مسیر، حتماً وضعیت هواشناسی را چک کنید. در صورت احتمال بروز بارندگی، بهتر است روز دیگری را برای سفر خود انتخاب کنید؛
  • حتماً یک راهنمای حرفه‌ای و خبره همراه داشته باشید. یافتن مسیر برای افراد مبتدی دشوار خواهد بود؛
  • به‌صورت گروهی سفر کنید؛
  • حتماً جلیقه نجات به‌ تن کنید؛
  • لباس ضد‌آب همراه داشته باشید؛
  • مراقب تلفن‌همراه و دوربین خود باشید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، شما به‌صورت کامل با تنگه قاسمی خوزستان آشنا شدید. به نظر شما کدام یک از جاهای دیدنی غرب ایران را باید برای سفر انتخاب کرد؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

تنگه قاسمی در نزدیکی ایذه و شهرستان دهدز قرار دارد.

برای دسترسی به تنگه باید از دریاچه سد کارون 3 مسیر خود را آغاز کنید.

بهار بهترین زمان بازدید از این تنگه است.

خیر، حتماً باید همراه تورهای گروهی اقدام کنید.

4.5/5 (6 نظر)
6 نظرات
  1. رایان می گوید

    تنگه های ایران عجب جاهای دیدنی محشری هستن. باز هم از این جاذبه ها دارید؟ ممنون.

    1. بانو تقیان می گوید

      بله رایان عزیز. پیشنهاد می‌کنم روی لینک زیباترین دره های ایران در ابتدای متن کلیک کنید تا یه لیست از تماشایی ترین دره ها رو ببینید.

  2. شهریار محمد علیها می گوید

    با درود بر همه طبیعت گردان :
    لازم است چند نکته را بگویم که حتمی است در تنگه نوردی تنگه قاسم که خیلی فرق دارد با دیدن تنگه با قایق
    ابتدا حتما باید از لحاظ روحی و بدنی آماده باشید چون واقعا با چالش‌های دیگر فرق دارد اصلا بعد از وارد شدن به تنگه جهت پیمایش با طناب راه برگشت ندارد و اگر به اب و سرما و ارتفاع حساس هستید قبلا خودتان را کاملا آماده کنید چون حداقل ۴ ساعت نبرد با این چالش‌ها دارید ولی فکر میکنم اگر این تنگه نوردی بروید زیبا تر و جذاب تر از این تفریح پر چالش چیزی شما را قانع نخواهد گرد
    حتما از مربی کارکشته و تیم مجرب استفاده کنید
    اگر راهنمایی خواستید میتوانید به من ایمیل بزنید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام شهریاز عزیز، ممنونیم برای همه توضیحات خوبی که دادید.

    2. امین می گوید

      سلام شهریار ممنون میشم راهنمایی کنی ما می خوایم اردو برای یک دانشگاه بزاریم

      1. بانو تقیان می گوید

        امین عزیز،‌ لطفاً برای سفرت با گروه‌های کوهنوردی دارای مجوز شهر خودت هماهنگ شو.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.