راهنمای سفر فیروزآباد | نماد رفاقت طبیعت و تاریخ در فارس

6

فرقی نمی‌کند که بهار باشد یا زمستان. اگر دلتان سفری می‌خواهد بدون سوز برف و رگبارهای بهاری، فیروزآباد در استان فارس پیشنهاد ما به شماست. جاهای دیدنی فیروزآباد و طبیعت زیبای آن در کنار آثاری که از زمان ساسانیان باقی مانده است، به این شهر رنگ و روی دیگری بخشیده است. در این نوشته می‌خواهیم این شهر تاریخی در جنوب ایران را به شما معرفی کنیم. با همراهی‌تان، دل‌گرممان کنید.

فهرست مطالب

فیروزآباد کجاست؟

فیروزآباد در 96کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد و مرکز شهرستانی به همین نام است. این شهر با محوطه تاریخی گور، فقط 3 کیلومتر فاصله دارد. شهر گور از شهرهای پر اهمیت دوران ساسانی و نیز اوایل دوره اسلامی بوده است. این شهر در مسیر تردد بین بنادر مهم جنوب ایران مثل عسلویه و بوشهر است. به همین سبب نیز پیشرفت چشمگیری در چند سال گذشته داشته است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

نظر یکی از همراهانمان درباره زبان و تاریخچه مردم فیروزآباد این است که در ادامه برایتان می‌گذاریم:

فیروزآباد پایتخت ایل قشقایی هست عزیز. تیول شهر هم قبل از اصلاحات اراضی جز تیول خوانین قشقایی بوده. کافیه یه سر به ثبت اسناد فیروزآباد بزنید تا مالکین اولیه و اصلی پلاک‌ها به شما اطلاع بدهند! بعد از انقلاب هم بیشتر عشایر قشقایی در شهر ساکن شدند و فیروزآباد از یک شهرک به شهر تبدیل شد. نمایندهایش هم اکثراً قشقایی بوده، به‌جز دوره جلالی که اول انقلاب بود و به دلیل نبودن مشارکت و سواد، مهاجرت بعد از آن بیشتر شد و دیگر نماینده‌ای از تاجیک ها نداشتیم.

بهترین زمان سفر به فیروزآباد | زمستان و بهار

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

فیروزآباد در بخش مرکزی استان فارس قرار گرفته است و همین باعث شده زمستان‌هایی معتدل همراه با بارندگی ملایم داشته باشد. در فصل تابستان هم آب‌وهوایی این منطقه گرم و خشک است. به همین دلیل سفر به این شهر را در بهار یا روزهای آخر زمستان پیشنهاد می‌کنیم.

طبیعت فیروزآباد | خانه گیاهان دارویی

نمایی ازطبیعت فیروزآباد

فیروزآباد پوشیده از درختان جنگلی و گیاهان صنعتی و دارویی است. در سفر به استان فارس، بنه و بلوط، بادام کوهی، شیرین بیان، آنغوزه، کتیرا، گون و گل‌گاوزبان را می توانید مشاهده کنید. گیاهان دارویی در استان فارس اهمیت فراوانی دارند و همین موضوع سبب شده تحت حفاظت قرار بگیرند. این ناحیه از مناطق نیم‌خشک و نیم‌مرطوب کشور ایران است.

نمایی از پلنگ روستای فیروزآباد

از نظر جانوری هم می‌توان گفت استان فارس غنی بوده و هست. حیواناتی مثل خرگوش، جوجه تیغی، پلنگ، سیاهگوش، سنجاب و گرگ‌سانان در این ناحیه یافت می‌شوند. در زمانه‌ای که در ایران شیر وجود داشته، این ناحیه محل زندگی این حیوان قدرتمند بوده است. اردک، حواصیل و خوتکا، شاهین، عقاب طلایی و کرکس نیز از پرندگان کمیاب این ناحیه هستند.

جاهای دیدنی فیروزآباد | طبیعتی خاص و زیبا

فیروز آباد به لحاظ وجود جاذبه‌های طبیعی، شهری غنی است. از میان این جاذبه‌های طبیعی می‌توان به گردشگاه شهید، چشمه تنگاب، گنبد نمکی بورجان، تنگ هایقر، تنگ خرقه، شهر گور، جاده جم به فیروزآباد، چاه غار سیاه چال، گنبد نمکی کنار سیاه و کوه برز اشاره کرد.

  • گردشگاه شهید

نمایی ازگردشگاه شهید

یکی از جاهای دیدنی فیروزآباد گردشگاه شهید آن است که در مسیر این شهر به فراشبند قرار گرفته است. این گردشگاه محل زندگی تعدادی پرنده مهاجر و حیوانات وحشی محسوب می‌شود.

  • چشمه تنگاب فیروزآباد

نمایی ازچشمه تنگاب فیروزآباد

اگر به تماشای جوش و خروش آب علاقه دارید، به 10کیلومتری مسیر شیراز به فیروز آباد قرار بروید. در این منطقه چشمه تنگاب را می‌بینید که با حجم فراوانی از آب، جاذبه‌ای گردشگری ایجاد کرده است.

  • سد تنگاب

نمایی ازسد تنگاب

در شمال غربی شهر فیروزآباد و به فاصله 12کیلومتری از آن، سد تنگاب قرار دارد. این سد روی رود فیروزآباد بنا شده است که نام‌های دیگری نظیر سد ساسانیان، سد آریو برزن و سد اردشیر دارد.

  • گنبد نمکی بورجان فیروزآباد

نمایی ازگنبد نمکی بورجان

شاید شما هم از آن دسته افراد باشید که به پدیده‌های زمین‌شناسی علاقه دارند. یکی از این پدید‌ها که در اثر تبخیرهای طبیعی ایجادشده، گنبد نمکی بورجان است. برای دیدن این گنبد نمکی باید به روستای دادنجان بخش میمند شهرستان فیروزآباد بروید.

  • تنگ هایقر فیروزآباد

نمایی ازتنگ هایقر فیروزآباد

اهل ماجراجویی که باشید، بعید است نام «گرند کانیون آمریکا» را نشنیده باشید. نظیر این تنگه در ایران هم وجود دارد. یکی از آن‌ها تنگه هایقر در جنوب غربی فیروزآباد و پس از روستای رودبال است. پستی‌وبلندی‌های ناموزون با رنگ‌های متفاوت و ارتفاعات مختلف، دره‌ای عجیب و زیبا ایجاد کرده است. کف این دره آب زلالی جاری است که تماشایش به شما روحیه می‌دهد. این تنگه بسیار زیباست و ارزش صرف زمان را دارد. فقط فراموش نکنید برای دسترسی به آن لازم است راهنمایی خبره همراه خود داشته باشید.

  • تنگ خرقه فیروزآباد

نمایی از تنگ خرقه

یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروزآباد و یکی از دره های زیبای آن تنگه خرقه است. البته این دره به دست انسان تغییرات اساسی کرده است. انبوه درختان جنگلی، باغ‌های پربار و چشمه‌های روان در کنار هم مجموعه‌ای بی‌نظیر برای تفرج خانوادگی ایجاد کرده است. برای دیدن این تنگه زیبا باید به 24کیلومتری جاده فراشبند به فیروز آباد بروید.

  • جاده جم

نمایی از جاده جم

یکی از لذت‌های سفر، رانندگی در جاده‌ای است که شما را با زیبایی‌هایش شگفت‌زده کند. خوشبختانه در سفر به فیروزآباد می‌توانید چنین جاده‌ای را تجربه کنید. این جاده که باعث نزدیک‌شدن مسیر شیراز به عسلویه شده، در ابتدا کوهستانی است؛ اما هر چه بیشتر وارد استان فارس شوید، طبیعت زیبا شما را مسحور خود می‌کند.

  • چاه غار سیاهچال فیروزآباد

نمایی ازغار سیاهچال

در غرب فیروزآباد و در دل یک کوه، غاری به عمق 50 متر وجود دارد. دسترسی به این غار خیلی سخت است و به تجهیزات کوه‌نوردی و صخره‌نوردی نیاز دارد. برخی معتقدند که در زمان ساسانیان از این سیاهچال برای مجازات زندانیان استفاده می‌شده است.

  • کوه برز

نمایی ازکوه برز

اگر اهل کوه‌نوردی هستید، برنامه پیمایش یک‌روزه کوه برز را می‌توانید برای خودتان در نظر بگیرید. این کوه یکی از جاهای دیدنی فیروزآباد است که در نزدیکی این شهر و در مسیر به سمت فراشبند قرار دارد. در فصل بهار، این کوه پر از گل‌های خودرو می‌شود و طبیعتی بکر و جذاب به مهمانان خود هدیه می‌دهد.

  • گنبد نمکی کنار سیاه

نمایی ازگنبد نمکی کنار سیاه

یک گنبد نمکی دیگر در لیست جاهای دیدنی فیروزآباد وجود دارد. این گنبد نمکی که کنار سیاه نام دارد، در جنوب غربی شهرستان قرار گرفته است. برای رسیدن به این جاذبه از طریق جاده آسفالت فیروز آباد به فراشبند، می‌توانید اقدام کنید. تفاوت این گنبد نمکی با گنبدنمکی بورجان در آبراهه‌های زیبای کنار آن است که صفایی دیگر به منطقه بخشیده.

تاریخچه | گذر زمان بر فیروز آباد

شهر فیروزآباد از شهرهای کهن ایران زمین است. این شهر که قدمت آن به زمان ساسانیان می‌رسد، با نام‌های اردشیرخوره و شهرگور هم شناخته می‌شود. جالب است بدانید اردشیر، مؤسس فیروز آباد، بنیان‌گذار سلسله ‌ساسانی هم بود و این شهر در دوره او پایتخت و مرکز قدرت بوده است.

گمانه‌ها بر آن است که قدمت شهر به دوره هخامنشیان‌ بر می‌گردد؛ اما دوران طلایی آن در عهد ساسانیان بوده است. ضمن اینکه شهر در دوران اسلامی نیز اعتبار خود را حفظ کرد. حتماً در تصاویر دیده‌اید که معماری و ساخت شهر به شکل دایره است. شاید بتوان این‌گونه عنوان کرد که فیروزآباد تنها شهر در جهان است که نقشه آن کاملاً گرد است. دوران طلایی شهر فیروز آباد در دوران اسلامی، زمانه آل‌بویه بوده است. در این دوران بود که شهر دارای اماکنی نظیر بیمارستان و کتابخانه و مسجد جامع شد. در قرون بعدی مدتی شهر متروکه شد و روستایی در مجاورت آن ایجاد شد که نامش کوشک بود. شهر امروزین فیروز آباد بر پایه آن شکل گرفت.

بناهای تاریخی فیروزآباد | یادگاری از نیاکان

فیروزآباد مانند جاذبه‌های طبیعی‌اش، دارای آثار تاریخی فروانی هم هست که از جمله می‌توان به قلعه دختر، سد تنگاب، کاخ اردشیر بابکان، جاده ساسانی و تنگ چوگان اشاره کرد.

  • جاده ساسانی فیروزآباد

نمایی ازجاده ساسانی

همان طور که از نامش مشخص است، جاده ساسانی مربوط به دوران ساسانی است. این جاده در دامنه کوه مشرف به رود فیروزآباد واقع شده است. این اثر در زمره آثار ثبت شده ملی هم هست.

  • کاخ اردشیر بابکان

نمایی ازکاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان به دست اردشیر مؤسس سلسله ساسانی بنا شده است و دارای تالارهای تو در تویی است. این کاخ  از جاذبه‌های گردشگری فیروزآباد به حساب می‌آید. جالب است که حتی با وجود گذشت قرن‌ها، گچ‌بری بخشی از آن سالم باقی مانده است. این موضوع نشان از تبحر صنعتگران و معماران عصر ساسانی دارد.

  • قلعه دختر

نمایی از قلعه دختر

از بناهای برجای‌مانده از دوران طلایی فیروز آباد، یعنی زمان ساسانیان که در دشت تاریخی فیروز آباد قرار گرفته، قلعه دختر است. این قلعه یکی از جاهای دیدنی فیروزآباد است که بر بالای دشت بنا شده بود. در ارتفاع‌بپدن قلعه امکان نظارت بر فضای دشت را برای نگهبانان فراهم می‌کرد.

  • تنگ چوگان

نمایی ازتنگ چوگان

تنگ چوگان یا در زبان محلی «تنگ شکون»، در کنار ویرانه‌های باقی‌مانده از شهر بیشاپور قرار دارد. علت این نام‌گذاری این است که این محل، زمین بازی چوگان پادشاهان ساسانی محسوب می‌شده است. رود زیبای شاپور نیز از این تنگه عبور می‌کند. نقش برجسته‌هایی از دوران ساسانی نیز در آنجا برجای مانده که بر اهمیت تاریخی آن می‌افزاید.

غذاهای محلی فیروز آباد | تجربه طعمی جدید

حلیم بادمجان، آش الوک و آش بنه، بابونه پلو، سوزه پلو و دمپخت از غذاهای معروف فیروزآباد محسوب می‌شوند. الوک میوه درختی بیابانی است که در مناطق جنوبی کشور یافت می‌شود. بنه نیز نوعی میوه کوهی است. حلوا کنجد، حلوا آردبرنج، مسقطی و ارده از شیرینی‌های این شهر به حساب می‌آیند.

اقامت در فیروزآباد | استراحتی راحت

برای اقامت در فیروزآباد می‌توانید از هتل جهانگردی در نزدیکی پارک شهدای انقلاب استفاده کنید؛ ضمن اینکه خانه معلم فیروزآباد و اقامتگاه بوم‌گردی و عشایری نیز از دیگر محل‌های اسکان در این شهر هستند.

سوغات فیروزآباد | یادگاری‌های سفر

در کنار بازدید از جاهای ددینی فیروزآباد، می‌توانید برای خودتان یا عزیزانتان هم یادگای سفر تهیه کنید. در این زمینه هم این شهر سخاوتمند شما را دست خالی نمی‌گذارد. گلیم، خورجین، شیشه درمه، جاجیم و قالی از صنایع دستی شهر و حلواارده، ارده و روغن حیوانی از سوغات شهر فیروزآباد محسوب می‌شوند.

مسیرهای دسترسی به فیروزآباد | پیش به سوی سفر

برای دسترسی به فیروزآباد، راه‌های مختلفی وجود دارد. اگر قصدتان سفر با اتوبوس است که ریش و قیچی را بسپارید به دست راننده و در طول مسیر خوب استراحت کنید. برای خرید بلیط هم نگران هیچ چیز نباشید. به سایت ره بال آسمان که سر بزنید، انواع بلیط اتوبوس و قطار و هواپیما را می‌توانید تهیه کنید. البته یادتان باشد که این شهر ایستگاه راه آهن یا فرودگاه ندارد؛ بنابراین سراغ بلیط شیراز بروید. برای سفر زمینی با خودروی شخصی هم در ادامه می‌گوییم که چه کنید.

  • مسیر زمینی با خودروی شخصی

اگر از پایتخت بخواهید به این شهر بروید، حدود 1050 کیلومتر مسافت پیش روی دارید. از سمت تهران باید ابتدا از طریق آزادراه شماره 7 به اصفهان رفت و سپس از طریق جاده شماره 65 از اصفهان به شیراز و پس از آن از شیراز با امتداد جاده شماره 65 به فیروزآباد رسید. از شیراز تا فیروزآباد حدود یک ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد. امتداد همان جاده شماره 65، عسلویه را به فیروزآباد مرتبط می‌کند و بندر بوشهر هم از طریق جاده شماره 94 به این شهر وصل می‌شود. امتداد جاده شماره 94 فیروزآباد را به لار و از آنجا به بندرعباس و قشم می‌رساند.

جایی که طبیعت و تاریخ دست در دست هم بگذارند، شهری متولد می‌شود که دیدنش شما را سرکیف می‌کند. جاهای دیدنی فیروزآباد نیز از این نعمت بهره فراوان دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده به این شهر سفر کنید. مطمئن باشید که دست خالی از این شهرستان بیرون نمی‌آیید. در پایان سفرتان هم برای ما و همراهان ره بال آسمان بنویسید که چه حس‌وحالی داشتید. منتظر پیام‌های زیبایتان هستیم.

گردشگاه شهید، چشمه تنگاب، گنبد نمکی بورجان، تنگ هایقر، تنگ خرقه، شهر گور، جاده جم به فیروزآباد، چاه غار سیاه چال، گنبد نمکی کنار سیاه، کوه برز و غیره.

هتل جهانگردی، خانه معلم و اقامتگاه‌های بومگردی.

لیم، خورجین، شیشه درمه، جاجیم و قالی از صنایع دستی شهر و حلواارده، ارده و روغن حیوانی از سوغات شهر فیروزآباد محسوب می‌شوند

استان فارس

6 نظرات
  1. Zahra می گوید

    ایرانگردی ،با قلم زیبای بانو تقیان??

    1. بانو تقیان می گوید

      لطف شما مخاطبان عزیزه که به قلم ما توانایی و شور نوشتن می‌ده. از این همه حس خوبی که منتقل کردید، صمیمانه سپاسگزارم. از ایران نوشتن برای شما دوستان مهربان، همواره زیباست.

  2. سالار می گوید

    فیروزآباد پایتخت ایل قشقایی هست عزیز,تیول شهر هم قبل از اصلاحات اراضی جز تیول خوانین قشقایی بوده و کافیه یه سر به ثبت اسناد فیروزآباد بزنید تا مالکین اولیه و اصلی پلاکها به شما اطلاع بدهند !بعد از انقلاب هم بیشتر عشایر قشقایی در شهر ساکن شدند و فیروزآباد از یک شهرک به شهر تبدیل شد ! ,گروه اندک ترک ! نماینده اش اکثرا قشقایی بوده بجز دوره جلالی که اول انقلاب بود و عدم مشارکت ,سواد ,مهاجرت بعد از آن بیشتر شد و دیگر نماینده ای از تاجیک ها نداشتیم ! ,لطفا اصلاح کنید,۷۰ درصد شهر ترکه عزیزم !هرچند عوض نکنی هم واقعیت رو عوض نمیکنه گلم !

    1. بانو تقیان می گوید

      سالار عزیز، ممنونیم برای اطلاعاتی که گذاشتید. نظرتون رو با کمی ویرایش در متن گذاشتم و اصل نظرتون رو هم اینجا می‌ذارم که مخاطبانمون استفاده کنند. باز هم از توجهتون سپاسگزارم.

  3. حاج حسین می گوید

    نظر ایشون جز یاوه چیزی نیست.اگه ما قدیمی فیروزاباد هستیم که هنوز هم در این شهر ساکن هستیم.کلا فارس زبان و به قول ایشون تاجیک بودن.هر زمین مفت و اراضی ملی بوده غصب شده بوده که بعد هم نتونستن ازشون بگیرن و حالا زمین دارشدن.وخوانین که داشتن میخواستن حکومت راه بندازن رو بعد از انقلاب چندتن از اونا رو اعدام کردن که اسم نمیارم.و باید بگم که قشقایی به واسطه کوچ نشینی بعد از انقلاب توی این شهر ساکن شدن و فارس زبان ها معمولا مهاجرت کردن به مرکز استان.پس تاریخ رو به اون چیزی که دلتون میخواد تغییر ندید.

    1. بانو تقیان می گوید

      حاج حسین عزیز،‌ ما نظر شما رو هم ثبت می‌کنیم و منتظر می‌مونیم که سایر دوستان هم بیان و نظرشون رو بگن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.