دره زبان مار کرمان | دره‌ای عجیب در دل کویر

4

کرمان از آن نقاط جذابی است که هم طبیعت خاصی دارد و هم تاریخی غنی. برای همین هم هست که در فهرست سفرهای گردشگران حرفه‌ای همیشه حضور دارد. یکی از جاهای دیدنی استان کرمان، دره زبان مار است. دره یا تنگه زبان مار کرمان از جاذبه‌های دیدنی کویر لوت در مرکز ایران است. فکر می‌کنید چرا نام این دره، زبان مار است؟‌ احتمالاً درست حدس زده‌اید. این دره شباهت بسیاری به زبان مار دارد؛ البته زمانی که از روی نقشه‌های هوایی نگاه کنید. در ادامه از این دره بیشتر خواهیم گفت.

دره زبان مار کرمان کجاست؟

تصویری از دره زبان مار کرمان

دره یا تنگه زبان مار در استان کرمان است. نشانی دقیق‌تر آن روی نقشه ایران، شرق منطقه کلوت‌ها و غرب چاله مرکزی لوت است.

شکل ظاهری دره

اجازه بدهید قبل از هرچیز کمی از شکل و شمایل دره زبان مار کرمان و حال‌وهوایش هم برایتان بگوییم. این دره حدود ۹کیلومتر است و دیواره‌هایی دارد که ارتفاعشان به ۳۰ متر هم می‌رسد. البته هر چقدر که به سمت غرب دره بیشتر پیش بروید، این ارتفاع کمتر می‌شود.

برای بازدید از دره باید پیاده‌روی کنید؛ چون ماسه‌هایی که در دره جمع شده‌اند و مسیر باریکی که وجود دارد، اجازه حرکت خودرو را به شما نمی‌دهند. از سویی حرکت ماشین در این دره، خطر سقوط و ریزش دیواره را بیشتر می‌کند. همچنین در کف این دره، پُر از ماسه‌هایی است که باد آن‌ها را با خود به آنجا کشانده است. در قسمت انتهایی نیز مسیر به دو زبانه مجزا تقسیم می‌شود.

فاجعه در دره زبان مار

با قدم‌گذاشتن به داخل دره زبان مار کرمان می‌توانید شاهد آثار حضور روباه روی ماسه‌ها هم باشید. روباه‌ها برای خوردن لاشه پرندگانی که در دره افتاده‌اند به آنجا می‌روند. متأسفانه در دره انبوهی از زباله‌ها هم دیده می‌شود. ما در ره بال آسمان به گردشگری مسئولانه اعتقاد شدیدی داریم و به همین خاطر است که از شما می‌خواهیم، اگر به تنگه زبان مار کرمان یا هر نقطه دیگری از طبیعت رفتید، مراقب باشید و زباله نریزید. یادتان باشد که در طبیعت، شما مهمان حیوانات هستید؛ پس به صاحب خانه و میزبان خود احترام بگذارید. ریختن زباله در این مکان‌ها، بزرگ‌ترین فاجعه‌های زیست‌محیطی را ایجاد می‌کند.

بهترین زمان سفر به تنگه زبان مار کرمان

کویر لوت، کویر شهداد و در مجموع منطقه‌ای که قصد سفر به آن را دارید، آب‌وهوای گرم و خشک دارد. گرمای هوا در این مناطق تا حدی است که حتی خزندگان نیز در طول روز، خود را لابه‌لای شنزارها مخفی می‌کنند. با این اوصاف در روزهای گرم سال مانند اواخر بهار و تابستان نمی‌توان به اینجا سفر کرد. با این اوصاف باید نیمه دوم سال را برای بازدید از دره زبان مار شهداد انتخاب کنید؛ پس پاییز و زمستان، بهترین زمان سفر به تنگه زبان مار است.

علت پیدایش دره زبان مار کرمان

شاید با دیدن عکس این تنگه فکر کنید که اینجا در اثر زلزله و به‌واسطه یک گسل به‌ وجود آمده است؛ اما این‌طور نیست. دره زبان مار به مرور زمان در اثر سیل و مسائل کاملاً طبیعی ایجاد شده است. در واقع فرسایشی که باد به بعضی نواحی لوت تحمیل می‌کند و نبود پوشش گیاهی در این منطقه، باعث پیدایش این دره شده است.

جاهای دیدنی نزدیک به دره زبان مار

  • دشت لوت

در واقع دره زبان مار یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمان و بخشی از وسعت عظیم کویر لوت است. اگر به دیدن این دره بروید، در واقع وارد حریم باشکوه کویر لوت شده‌اید. همان طور که می‌دانید شب‌مانی در کویر، فرصتی بسیار ناب و ارزشمند برای دورشدن از قیل‌وقال زندگی ماشینی است. در این بخش از جغرافیای ایران می‌توانید ستارگان را بی هیچ مانعی رصد کنید. در ماسه‌های روان قدم بگذارید. از تجربه سافاری لذت ببرید و در آرامش کویر شب را به صبح برسانید. اگر از هیاهوی شهری خسته شده‌اید، سفر به کویر لوت و بازدید از جاذبه‌هایش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • ریگ ستاره و ریگ یلان

شن‌های روان در مسیر جابه‌جایی خود، اشکال مختلفی ایجاد می‌کنند. برخی از این اشکال به‌جامانده، به شکل ستاره می‌شوند و برخی تپه‌های کوچک و بزرگ متنوع. برای آشنایی با این جاذبه، همراه با لیدر مجرب و راهنمای مطمئن، به بازدید از ریگ ستاره و ریگ یلان بروید. منطقه ریگ یلان، نقطه تلاقی استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است. برای اینکه بتوانید از زمانتان حداکثر استفاده را ببرید، تور ریگ یلان را انتخاب کنید.

  • کویر شهداد

یکی از اسرارآمیزترین کویرهای ایران، کلوت شهداد است. در واقع تنگه دره مار بخشی از این کویر محسوب می‌شود. در این بخش از جغرافیای ایران هم می‌توانید با تجربه سافاری و تماشای ستارگان، شب و روزهای متفاوتی در عمرتان رقم بزنید. برای رفتن به شهداد هم حتماً از تورهای مجرب کمک بگیرید و هرگز به‌تنهایی دل به کویر نزنید.

  • چاله ملک محمد (چشم لوت)

درست مانند دره زبان مار که به علت فرسایش خاک و زه‌کشی آب ایجاد شده است، قسمتی در کویر هم وجود دارد که شبیه یک کاسه بزرگ است. این بخش را راهنمای کویرنورد بلوچی به نام ملک محمد کشف کرده است و امروزه به احترام وی، نام این چاله را ملک محمد گذاشته‌اند. البته وقتی در تصاویر هوایی نگاه می کنید، این چاله شبیه چشم انسان است. برای همین هم هست که چاله ملک محمد به چشم لوت هم معروف شده است. این نقطه، جایی پرت و دور است و بازدید از آن بدون راهنما اصلاً توصیه نمی‌شود.

نکات مهم برای بازدید از دره زبان مار شهداد

تصویری از وسایل سفر

  • به علت ریزش دیواره‌ها، شب‌مانی در دره، نزدیک‌شدن به دیواره‌ها و تولید سر‌وصدا در این مکان، بسیار خطرناک است.
  • هرگز تنها به این مکان سفر نکنید، احتمال گم‌شدن افراد زیاد است.
  • قبل از عزیمت به این مکان، مجوز‌های لازم را دریافت کنید.

میسر دسترسی

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرپاییز و زمستان
آدرساستان کرمان، شرق منطقه کلوت‌ها و غرب چاله مرکزی لوت

کویر در دل خود هزاران رمزوراز و هزاران جاذبه دارد؛ اما بازدید از آن بدون راهنما هرگز توصیه نمی‌شود. دره زبان مار هم از جمله شگفت‌انگیزترین دره های ایران است که برای ساختن فیلم یا مستند پتانسیل خوبی دارد. شما می‌توانید با مراجعه به مجله گردشگری ره بال آسمان و انتخاب بخش کویرهای ایران، سایر جاذبه‌های کویری کشور عزیزمان را بشناسید.

دره زبان مار در کویر لوت و در استان کرمان قرار دارد.

زه‌کشی آب، سیلاب، کمبود پوشش گیاهی، قدرت باد در فرسایش خاک و در مجموع عوامل طبیعی.

خیر. هرگز بدون راهنما به این منطقه نروید.

کلوت شهداد، ریگ یلان، ریگ ستاره‌ای، چاله ملک محمد و …

5/5 (2 نظر)
4 نظرات
  1. میثم می گوید

    کویر در کنار سادگی و بی‌آلایشیش چقدر وهم برانگیز و البته گاهی ترسناکه ? حیف سخته با بچه کوچیک دیدن همچین جاذبه هایی. وگرنه اولین تعطیلات پاییزی رو میرفتم.

    1. بانو تقیان می گوید

      میثم عزیز، چه توصیف زیبایی از کویر کردید. به امید روزی که آرزوتون محقق بشه.
      ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  2. حسین از همدان می گوید

    کویر ایران بسیار زیباست مخصوصا کلوتهای شهداد که قدرت خدا در آفرینش را مشاهده میکنید وبدرو از هیاهوی شهری آرامش خاصی به انسان دست میدهد که قابل توصیف نیست وباید تجربه کرد

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام حسین عزیز
      ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.
      قطعا همین طوزه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.