اقامتگاه سنتی تکو | تجربه زندگی صیادان بندر خمیر

0

بندر خمیر در گذشته یکی از بخش‌های بندرعباس به حساب می‌آمد که این روستا ارتقا یافته و امروزه یک شهرستان مستقل در هرمزگان است. این بندر در 100کیلومتری شرق بندر لنگه واقع شده است و با توجه به موقعیت خاصی که از نظر جغرافیایی دارد، عنوان اولین شهر ملی تالابی ایران را در سال 1397 از آن خود کرده است. این شهر فقط 15هزار نفر جمعیت دارد؛ اما گردشگران بسیاری در آن حضور پیدا می‌کنند. به همین خاطر شاهد حضور هتل، هتل‌آپارتمان، مسافرخانه و اقامتگاه‌های سنتی متعددی در این بندر نسبتاً کوچک هستیم. امروز قصد داریم تا اقامتگاه سنتی تکو ، یکی از زیباترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه را به شما عزیزان همراه معرفی کنیم.

آشنایی با اقامتگاه سنتی تکو

در بندر خمیر می‌توانید شاهد چند هتل سه ستاره یا مسافرخانه باشد؛ اما همه آن‌ها ظاهری مشابه با هتل‌های معمولی دارند. در سفر به شهرهایی که مردم آن فرهنگی غنی دارند؛ همانند شهرهای جنوب ایران، بهتر است به‌شکلی در آن اقامت داشته باشید تا با فرهنگ مردم آن منطقه بیشتر آشنا شوید. سفر یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هر انسان به حساب می‌آید. با سفر می‌توان فرهنگ اقوام دیگر را شناخت و با آن‌ها آشنا شد؛ اما آیا با حضور در هتل‌های معمولی و یک اتاق در بسته چنین کاری امکان‌پذیر است؟

نمایی از اقامتگاه بوم گردی تکو بندر خمیر

در حال حاضر مدتی می‌شود که سفر بوم‌گردی در ایران مطرح شده است و شاهد حضور اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرهای مختلف کشورمان هستیم. در همین راستا، اقامتگاه سنتی تکو در بندر خمیر افتتاح شد. این اقامتگاه را تقریباً می‌توان یک خانه سنتی دانست که مجموعاً سه اتاق دارد. ظاهر این خانه بسیار بی‌آلایش و ساده طراحی شده است. مدیریت این مجموعه تلاش کرده تا با احداث این اقامتگاه، مسافران را با زندگی مردم محلی، صیادان و تاجران بندر خمیر بیشتر آشنا کند.

امکانات اقامتگاه سنتی تکو خمیر

تصویری از ایوان اقامتگاه بوم گردی تکو بندر خمیر

اقامتگاه سنتی تکو بندر خمیر مجموعاً با سه باب اتاق، امکان پذیرایی از 15 مهمان را دارد. همه اتاق‌ها دارای سرویس تخت‌خواب و کف‌خواب هستند. در برخی اتاق‌ها از فرش‌های سنتی استفاده شده است که مردم محلی آن‌ها را با دست بافته‌اند و بخشی از صنایع دستی مردم خمیر به حساب می‌آید. به‌خاطر حفظ بافت سنتی اقامتگاه، فقط یک اتاق دارای سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی است و مهمانان مقیم در دو اتاق دیگر، باید از حمام و سرویس بهداشتی ایرانی عمومی واقع در حیاط مجموعه استفاده کنند.

تصویری از داخل اتاق های اقامتگاه بوم گردی تکو بندر خمیر

با وجود آنکه این اقامتگاه ظاهری سنتی دارد؛ اما امکان استفاده از حداقل امکانات رفاهی همانند سیستم سرمایشی پنکه سقفی، سیستم گرمایشی بخاری، سیستم روشنایی، پریز برق شهری 220 ولت، آب شرب، یخچال، تلویزیون، تخت‌خواب و آشپزخانه در این اقامتگاه وجود دارد. البته باید در نظر داشته باشید که بخشی از امکانات رفاهی هر اتاق با اتاق دیگر تفاوت دارد. بی‌تردید امنیت یک اقامتگاه این‌ چنینی برای افرادی که همراه خانواده سفر می‌کنند بسیار مهم است. این دسته افراد باید در نظر داشته باشند که این اقامتگاه یک اقامتگاه سنتی رسمی و قانونی به حساب می‌آید و مجوزهای لازم برای احداث یک مسافرخانه را دریافت کرده است.

امکانات داخل اتاق

تصویری از نمای داخل اتاق اقامتگاه بوم گردی تکوهای اقا

تمامی اتاق‌ها دارای نورگیر مناسب هستند و در طول روز می‌توانید از نور آفتاب لذت ببرید. استفاده از محوطه حیاط برای عموم مسافران آزاد است. فضای حیاط به خوبی طراحی شده است و حس‌وحال خانه‌های سنتی جنوب را به‌خوبی منتقل می‌کند. فقط یک اتاق دارای آشپزخانه اختصاصی مجهز است که در آن انواع امکانات آشپزی تعبیه شده است. مسافران مقیم در دو اتاق دیگر، باید از آشپزخانه اشتراکی این اقامتگاه استفاده کنند.  در این آشپزخانه حداقل امکانات برای آشپزی و تهیه‌کردن غذا مثل اجاق‌گاز، ماهی‌تابه و قابلمه وجود دارد.

لازم به ذکر است که اگر به میل‌کردن غذاهای سنتی و محلی بندر خمیر علاقه دارید، می‌توانید از مدیریت مجموعه بخواهید تا این غذاها را برای شما تهیه کند. کیفیت غذاهای این اقامتگاه مطلوب است و هزینه‌ای منطقی بابت آن می‌پردازید. صبحانه در این اقامتگاه به‌شکل کاملاً سنتی سرو می‌شود. کارکنان هتل در مجمعه‌های سنتی صبحانه یا غذا را به اتاق شما می‌آورند، سپس یک سفره حصیری سنتی بر زمین می‌اندازند و غذا را روی آن قرار می‌دهند. یکی از قسمت‌های هیجان‌انگیز غذاهای اقامتگاه تکو، نان سنتی است. این نان، تازه از تنور درآمده است و شباهت بسیاری به نان تافتون معمولی دارد. لازم به ذکر است که این اقامتگاه فاقد بخشی با عنوان پارکینگ است؛ اما می‌توانید وسیله نقلیه خود را در نزدیکی محل اقامتگاه پارک کنید و از بابت امنیت آن آسوده‌خاطر باشید.

در ضمن باید بدانید که نظافت در این اقامتگاه به‌صورت کامل رعایت می‌شود. در نتیجه افرادی که وسواس بسیاری به نظافت دارند نیز با خیال آسوده می‌توانند در اقامتگاه تکو اقامت داشته باشند. اتاق‌های پس از خروج هر مسافر به صورت کامل نظافت می‌شوند و در صورت درخواست شما، نظافت روزانه در اتاقتان نیز انجام خواهد شد. پس اصلاً لازم نیست که نگران نظافت در این اقامتگاه باشید.

فاصله اقامتگاه تا جاهای دیدنی بندر خمیر

  • فاصله تا بازار بندر خمیر: 500 متر
  • فاصله تا اسکله خدمتیان: 2 کلیومتر
  • فاصله تا چشمه آبگرم خمیر یا چشمه آبگرم لشتغان: 4 کیلومتر
  • فاصله تا دیوار سدار: 5 کیلومتر
  • فاصله تا قلعه خمیر: 5.5 کیلومتر
  • فاصله تا جنگل حرا مردو: 12 کیلومتر

نکاتی که برای سفر به بندر خمیر و اقامت در تکو باید بدانید

  • تحویل اتاق به مسافر در ساعت 14 و تخلیه آن برای نظافت و تحویل به مسافر بعدی، ساعت 12 انجام می‌شود.
  • امکان رزرو اینترنتی اتاق در اقامتگاه سنتی تکو وجود دارد.
  • شما می‌توانید اتاق دارای سرویس بهداشتی اختصاصی را با هزینه‌ای بیشتر رزرو کنید.
  • بانوانی که به‌تنهایی سفر می‌کنند حتماً باید شناسنامه معتبر همراه داشته باشند.
  • اتاق‌ها نهایتاً ظرفیت 5 نفر را دارند.
  • در تمامی اتاق‌ها سرویس تخت‌خواب نیز تعبیه شده است.
  • زوجین برای اقامت در تکو باید صیغه‌نامه معتبر، شناسنامه یا سند ازدواج همراه داشته باشند.
  • حیوانات خانگی اجازه ورود به این اقامتگاه را ندارند.
  • استعمال دخانیات در این اقامتگاه ممنوع است.
  • هزینه اقامت در این اقامتگاه در فصول مختلف سال متفاوت خواهد بود.
  • در صورت کنسلی، بخشی از مبلغ بیعانه به‌عنوان جریمه کسر می‌شود.

اطلاعات بازدید از اقامتگاه سنتی تکو

تصویری از اتاق اقامتگاه بوم گردی تکو

مسیر دسترسی

هزینه ورودیمتغیر فصلی
شماره تماس09177687763
آدرسبندر خمیر، بلوار امام خمينی، كوچه روبه‌روی بانک صادرات؛ کنار مسجد سلمان فارسی.

دوستان عزیز و همراهان گرامی ره بال آسمان، امروز به‌صورت کامل با اقامتگاه سنتی تکو بندر خمیر آشنا شدید. نظر شما درباره این اقامتگاه چیست؟ آیا تا کنون تجربه اقامت در تکو را داشته‌اید؟ اگر پاسخ به این سؤال مثبت است، حتماً تجربه‌های خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. شما اقامت در چنین اقامتگاه‌هایی را ترجیح می‌دهید یا یک هتل لوکس و راحت را انتخاب می‌کنید؟ دلیل این انتخاب چیست؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

این اقامتگاه در بلوار امام خمینی، کوچه روبه‌روی بانک صادرات، کنار مسجد سلمان فارسی قرار دارد.

هزینه اقامت در فصول مختلف متفاوت است.

در این اقامتگاه حداقل امکانات رفاهی از ‌جمله سرویس بهداشتی، آب شرب، سیستم سرمایشی و گرمایشی، سرویس کف‌خواب، تخت‌خواب و آشپزخانه وجود دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.