روستای چلندر | روستایی جنگلی در مازندران

8

استان مازندران، با شهرها و روستاهای سرسبز و بهشتی‌اش، پرطرفدارترین جاذبه‌ها و تفرجگاه‌های داخلی را دارد. مناطق خوش‌آب‌وهوا و خوش‌منظره این استان هر مسافری را محو زیبایی خود می‌کند! در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، قصد داریم به سراغ روستای چلندر در شهرستان نوشهر برویم و در این دهکده خوش‌آب‌وهوا و خیال‌انگیز گردش کنیم. تا پایان این سفر فراموش‌نشدنی هم‌سفرمان باشید.

روستای چلندر کجاست؟

روستای چلندر در نوشهر است. این روستا از جاهای دیدنی مازندران است که در حوالی دریای خزر در شمال ایران جا خوش کرده. روستا چلندر در جنوب شرقی نوشهر با فاصله ۲۱ کیلومتر واقع شده است. کمی آن ‌طرف‌تر از نوشهر، منطقه چالوس با مسافتی در حدود ۳۰ کیلومتر نسبت به این روستا به‌روی نقشه دیده می‌شود. رویان و نور نیز در سمت راست روستای چلندر به‌ترتیب با فاصله‌های ۳۰ و ۳۶ کیلومتر واقع شده‌اند.

آشنایی با روستای چلندر

تصویری از روستای چلندر نوشهر

روستای خوش‌آب‌وهوای چلندر در نزدیکی دریا و در دامنه‌های سرسبز و با صفای کوهستان واقع شده است. این روستا فضایی جنگلی دارد و پوشش گیاهی آن دیدنی است. در این روستای تاریخی، زراعت چای و برنج رواج بسیاری دارد. برنج چلندر در بین برنج‌‌های خطه شمال بسیار مشهور است. این روستای حاصلخیز، با وجود شالیزارهای پربار و شالیکارهای پرتوان و زحمتکش روستا، به یکی از دهکده‌های سرسبز شمال ایران در زمینه تولید برنج ایرانی تبدیل شده است. در شالیزارهای این روستا، عطر خوش برنج ایرانی به مشامتان خواهد رسید.

نمایی از روستای چلندر

روستای چلندر نوشهر در جنوب دریای مازندران واقع شده است. مسافران و طبیعت‌دوستان، به‌خاطر سرسبزی و موقعیت جغرافیایی‌اش، بسیار به این روستا توجه دارند. به همین دلیل، در اسناد و سفرنامه‌های تاریخی، به ویژگی‌های این روستا و آداب‌ورسوم مردمان آن اشاره‌هایی وجود دارد.

روستای چلندر نوشهر در چهار فصل سال

نمایی از روستای چلندر

بهار چلندر یکی از تماشایی‌ترین طبیعت‌‌های شمالی را پیش رویتان قرار می‌دهد. می‌توانید سال نو را در این روستای جنگلی در چندکیلومتری خزر شروع کنید. همچنین از تازگی طبیعت و هوای پراکسیژن این منطقه بهشتی حسابی لذت ببرید. تابستان‌های روستای چلندر زمان غوغای شالیکارها در شالیزارهای زمردی است. چهره بکر روستای شمالی را در این فصل در چلندر می‌توانید شاهد باشید.

پاییز نیز با بارش‌های حیات‌بخش به سراغ این روستای جنگلی می‌آید و درختان، با رنگ‌های گرم قرمز و نارنجی، خود را می‌آرایند. زمستان نیز در این روستا دیدنی است؛ اما سرمای هوا شاید از لذت سفر بکاهد. این روستا جاذبه‌های تماشایی بسیاری دارد. اصلی‌ترین آن‌ها آبشار چلندر و جنگل سرسبز و روح‌بخش آن است.

جاهای دیدنی جنگل چلندر

تصویری از روستای چلندر نوشهر

مهم‌‌ترین جاذبه روستای چلندر نوشهر فضای جنگلی آن با پوشش گیاهی متنوع و درختان خوش‌قدوقامت است. جنگل چلندر، با وجود پوشش گیاهی و جانوری مطلوب، آب‌وهوای دل‌چسب جنگلی و عطر برگ‎‌های باران‌زده، لحظاتی دل‌چسب از سفر به چلندر برایتان می‌سازد. از گونه‌های جانوری می‌توان به پلنگ، خرس، خوک، گوزن، آهو اشاره کرد. همچنین در این روستای جنگلی، گونه‌هایی از پرندگان نیز ساکن‌اند.

ارتفاعات کوهستانی و سرسبز جنگلی به این روستا جذابیت بسیاری بخشیده و آن را خواستنی‌تر کرده است. سفر به چلندر با جنگل‌نوردی و ماجراجویی در بهشتی زمردی همراه است. مجموعه‌ای از طبیعت سرسبز با چشمه‌ها و آبشار خوش‌قدوقامت است که در بهار به بهشتی در خطه شمال تبدیل می‌شود. در حین جنگل‌نوردی، به آبشار چلندر خواهید رسید. این آبشار نگین روستای جنگلی چلندر نوشهر است.

آبشار چلندر کجاست؟

آبشار چلندر یکی از جاهای دیدنی این روستا در نوشهر است. این آبشار در جنوب شرقی روستا واقع شده است. آبشار چلندر از پدیده‌های ناب طبیعت شمال ایران است. این آبشار زیبایی جنگل با صفای این منطقه را دوچندان کرده و در آغوش درختان بلندقامت و گیاهان متنوع آن جا خوش کرده است.

در ۱۸کیلومتری جاده نوشهر به نور، در میان جنگل بهشتی این روستا، به‌سراغ آبشار چلندر بروید و از طبیعت دل‌چسب آن بازدید کنید. این آبشار در هوای گرم و مرطوب تابستانی، مثل معجزه‌ای در طبیعت است. همچنین شما را به خنکای مطبوع جنگلی دعوت می‌کند.

جاهای دیدنی اطراف روستای چلندر نوشهر

  • دریاچه ارواح

علاوه بر جاهای دیدنی روستای جنگلی چلندر، در اطراف این منطقه سرسبز جاذبه‌های تماشایی بسیاری وجود دارد. از میان آن‌ها می‌توان به دریاچه ممرز نوشهر یا همان تالاب ارواح اشاره کرد. این دریاچه در ۳۰کیلومتری جنوب شرقی چلندر واقع شده است. به‌دلیل ظاهر عجیب‌وغریبی که دارد، با نام دریاچه ارواح شناخته می‌شود. این نام هیجان‌انگیز شما را برای سفر به این منطقه و شروع ماجراجویی وسوسه می‌کند. در میان این دریاچه، تنه‌های نصف‌ونیمه درختان وجود دارند که با کاهش حجم آب، مثل جسدهای سال‌ها مدفون‌شده سر از آب بیرون می‌آورند و لشگری از این تنه‌های خشکیده بر سطح آب تشکیل می‌شود. این ظاهر خاص و عجیب سبب شده که دریاچه ممرز نوشهر به تالاب ارواح شباهت یابد.

  • دریاچه سد آبیدر

دریاچه مصنوعی سد آویدر یا آبیدر در منطقه ملا کلا نیز یکی از جاهای دیدنی نوشهر است که در ۲۰کیلومتری شرق چلندر واقع شده است. این دریاچه به زیبایی و جذابیت جنگل اضافه کرده است. سد خاکی آن منبع تأمین آب برای کشاورزی زمین‌های زراعتی است. از جذابیت‌های خیره‌کننده دریاچه سد خاکی آویدر یا همان دریاچه صلاح الدین کلا وجود یک جزیره سبز و کوچک در میان آب‌های آن است.

روستاهای اطراف روستای چلندر

از دیگر جاهای دیدنی اطراف روستای زیبای چلندر مناطق روستایی و سرسبز در این محدوده است که در بین آن‌ها می‌توان به روستای چلک نوشهر اشاره کرد. این روستا در غرب چلندر واقع شده است و پیمودن مسافت میان این دو منطقه روستایی نوشهر به ۱۱ کیلومتر رانندگی نیاز دارد.

در جنوب شرقی روستای چلندر، منطقه سرسبز و جنگلی پار کشپل واقع شده است. مسافت بین این دو منطقه حدود ۵۳ کیلومتر است. چمستان نیز در همین حوالی است. فاصله‌اش با چلندر حدود ۵۲ کیلومتر است. آمل و بابل در جنوب شرقی روستا به‌روی نقشه دیده می‌شود. فاصله آن‌ها نیز با چلندر به‌ترتیب حدود ۷۸ و ۱۰۷ کیلومتر است.

در جنوب غربی این روستا، مرزن آباد و کلاردشت به‌ترتیب با فاصله‌های ۵۶ و ۷۹ کیلومتر واقع شده‌اند. در شمال چلندر، دریای مازندران واقع شده است. دریا تقریباً در نزدیکی این روستا واقع شده است. فاصله چلندر تا دریا حدود ۲ کیلومتر است. در مقابلِ پهنه گسترده آبی در خط شمالی این روستا، جنوب آن با کوهستان‌های جنگلی سرسبز شده است.

همچنین کندلوس با فاصله ۸۸ کیلومتر در جنوب این روستا به‌روی نقشه دیده می‌شود. طبق موقعیت چلندر روی نقشه، از دیگر روستاهای اطراف می‌‌توان به دزدک و کهنه سرا در غرب آن به‌ترتیب با فاصله‌های ۲٫۵ و ۴ کیلومتر، و همچنین روستاهای ملکار و حمزه ده سلفی در شرق آن هرکدام با فاصله‌های ۳ کیلومتر اشاره کرد. شهر تهران در جنوب روستای جنگلی چلندر واقع شده است. با رسیدن بهار، مسافران بسیاری از تهران راهی این روستا می‌شوند. فاصله تهران تا چلندر تقریباً ۱۷۰ کیلومتر است.

مسیر دسترسی به روستای چلندر و اقامت در آن

اگر قصد دارید که از تهران به روستای سرسبز چلندر بروید، در ابتدا باید وارد آزادراه تهران به شمال شوید. سپس مسیرتان را در جاده چالوس ادامه دهید. هزار چم و پل آشن را پشت سر بگذارید و همچنان به مسیرتان در جاده چالوس ادامه دهید. بعد از رسیدن به چالوس، وارد جاده سیاهکل‌رود به مازندران شوید. در نهایت، خودتان را به جاده نور به نوشهر برسانید. در قسمتی از این مسیر، یک جاده فرعی وجود دارد که شما را به‌سمت روستای چلندر نوشهر هدایت می‌کند. در این سفر، می‌تواند در هتل جهانگردی چلندر در حاشیه جاده نور به نوشهر اقامت داشته باشید.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار
آدرساستان مازندران، 21کیلومتری جنوب شرقی نوشهر

امیدواریم که به روستای سبز و جنگلی چلندر سفر کنید و خاطره‌ای خوش برای خودتان و عزیزانتان خلق کنید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی شمال و دیگر روستاهای ایران، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید. آیا تا به حال به روستای چلندر نوشهر سفری داشته‌اید؟ از تجربه سفرتان به این روستا برای ما بنویسید.

روستای چلندر در شهرستان نوشهر است. این روستا از جاهای دیدنی مازندران است.

فاصله تهران تا روستای چلندر تقریباً ۱۷۰ کیلومتر است.

آبشار چلندر و جنگل سرسبز، اما مهم‌‌ترین جاذبه روستای چلندر نوشهر فضای جنگلی آن با پوشش گیاهی متنوع و درختان خوش‌قدوقامت است.

می‌تواند در هتل جهانگردی چلندر در حاشیه جاده نور به نوشهر اقامت داشته باشید.

4.7/5 (3 نظر)
8 نظرات
  1. سدید می گوید

    من ۱۵ ساله که تو چلندر ویلا خریدم و تقریبا هر ماه یه سفر اونجا می رم واقعا منطقه زیبا و قشنگیه

    1. زهرا کامکار می گوید

      چه خوب ?

  2. مهناز می گوید

    طبیعت چلندر عالییییه. مخصوصا اگه اردیبهشت و اوایل پاییز برید اونجا. طبیعتش زیبا، هوا عالی و از همه مهم‌تر نسبتا خلوته.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم مهناز عزیز بابت نظری که گذاشتید.
      بله حق با شماست، این روستا در اردیبهشت، تکه‌ای از بهشت می‌شه.

  3. احمد می گوید

    از بین شهرای شاحلی شمال، شهر نوشهر رو بیشتر از همه دوس دارم. هیچوقت خیییلی شلوغ نیست و در عین حال میشه تفریحای مختلفی رو توش تجربه کرد. ساحلش تمیزه و خلوت و امکاناتشم خوبه. روستاهای شمالم که بهترین مقاصد برای اقامت هستن. ممنون از شما بابت این معرفی جذاب. حتما در سفر بعدیم سری به این روستا میزنم تا طبیعت بکرشو از نزدیک ببینم و تو هوای پاکش نفس بکشم?

    1. بانو تقیان می گوید

      احمد عزیز، امیدواریم سفر رو برید و بهتون هم خوش بگذره.
      و البته قول بدید که خاطرات و تجربه های سفرتون رو هم برای ما بنویسید.

  4. nt می گوید

    آیا چلندر برای زندگی دائمی مناسبه؟ آرزو دارم دور از هر هیاهویی یه همچین جایی زندگی کنم
    من عاشق نوشهرم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، من و همکارام تجربه زندگی در این محیط رو نداشتیم. فکر می‌کنم بهترین کار این باشه که در فصل‌های مختلف به این منطقه سفر کنید یا اینکه با اهالی به صحبت بنشینید که بتوانید قضاوت کنید مناسب روحیه شما هست یا نه.
      شاید با توجه به سرمای شدید روستا در زمستان یا بارش‌های زیاد بهار و تابستان، زندگی در این روستا برای من چندان دلچسب نباشد و فقط تفرج چند روزه برایم کفایت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.