راهنمای سفر به بندر لنگه | سفر به شهر برکه‌ها

0

اگر اقدام به خرید بلیط هواپیما بندر لنگه کرده‌اید و برای تاریخ سفر خود روزشماری می‌کنید، امروز با ما همراه باشید تا پوشش گیاهی و جانوری. فرهنگ و جاهای دیدنی بندر لنگه را به‌خوبی بشناسید. در این مقاله سیر تا پیاز بندرلنگه را به شما معرفی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

بندر لنگه کجاست؟

عکس مسیر رسیدن به ​بندر لنگه

بندر لنگه از شهرهای استان هرمزگان به شمار می‌آید. این بندر در کرانه خلیج همیشه فارس قرار دارد و مرکز شهرستان بندرلنگه است. بندر لنگه از مهم‌ترین بندرهای ایران در جنوب ایران به حساب می‌آید. بندر لنگه از نظر موقعیت جغرافیایی در مکانی بسیار عالی قرار دارد و یک بندر تجاری ارزشمند است. در گذشته که تبادلات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر بیشتر بود، این بندر رونق بسیاری داشت. فاصله بندر لنگه تا شهر بستک حدود 147 کیلومتر، تا بندرعباس حدود 186‌ کیلومتر و تا پارسیان حدود 222‌ کیلومتر است.

طبیعت بندر لنگه

جالب است بدانید از نظر موقعیت جغرافیایی، بندر لنگه تفاوت خاصی با کشورهای استوایی ندارد. نزدیکی این بندر به رأس‌السرطان باعث شده تا این بندر دارای آب‌وهوای بسیار گرم باشد. از نظر تقسیم‌بندی اقلیمی نیز بندرلنگه را باید در زمره اقلیم‌های گرم و مرطوب قرار داد. جالب است بدانید در سردترین حالت ممکن، دمای هوا به کمتر از 6 درجه سانتی‌گراد نرسیده است. به همین خاطر پوشش گیاهی این منطقه را انواع گیاهان شورپسند و مقاوم به کم‌آبی تشکیل می‌دهند. از نظر تنوع جانوری نیز باید گفت که تنوع جانوری طبیعت زیر آب آن بی‌نظیر است. در کنار این بندر انواع گونه‌های ماهی، لاک‌پشت، میگو و… زندگی می‌کنند. همچنین انواع پرندگان دریایی همانند پرستوی دریایی، مرغ دریایی و حواصیل در بندر لنگه به‌وفور دیده می‌شوند.

بهترین زمان سفر به بندر لنگه

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

آب‌وهوای بندر لنگه همانند بسیاری از سایر شهرهای جنوبی دیگر، گرم و شرجی است. در تابستان گرمای هوا بسیار آزاردهنده خواهد بود. رطوبت فراوان آن نیز هوا را شرجی می‌کند. به همین خاطر تنفس نیز دشوار خواهد بود. تحمل این گرما برای ساکنین محلی شاید کار ساده‌ای باشد؛ اما قطعاً مسافران قادر به تحمل گرما و شرجی هوا نخواهند بود. پس اگر به‌دنبال یافتن بهترین زمان سفر به بندر لنگه هستید، باید تابستان را از لیست خود خارج کنید. از طرف دیگر بارش و آب‌وهوای بندرلنگه بسیار عجیب است. مخصوصاً در فصل پاییز و زمستان، ناگهان باران‌های سیل‌آسا رخ می‌دهد. به همین خاطر حتی در هوای صاف و آفتابی نیز باید چتر خود را همراه ببرید! باران‌های این بندر به‌صورت رگباری و ناگهان اتفاق می‌افتد و به همان سرعت بند می‌آید.

عکس بهترین زمان سفر بندر لنگه

از اوایل پاییز هوا به‌تدریج خنک‌تر می‌شود. هرچه به‌سمت زمستان نزدیک می‌شویم، هوا بهتر و بهتر خواهد شد. زمستان بهترین زمان سفر به بندر لنگه محسوب می‌شود. در این فصل خبری از گرما نیست. حتی آفتاب نیز به‌صورت ملایم به این بندر می‌تابد. البته باید در نظر داشته باشید که هوای زمستان این شهر در حقیقت مشابه آب‌وهوای بهار شهرهای دیگر همانند تهران است! زمانی که از بندرلنگه به‌سمت شهر خودتان باز می‌گردید و از فرودگاه پیاده می‌شوید، تازه متوجه فصل زمستان خواهید شد!

جاهای دیدنی بندر لنگه

  • پناهگاه حیات‌وحش جزیره شتور

پناهگاه حیات‌وحش جزیره شتور یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندر لنگه به حساب می‌آید. این پناهگاه طبیعی در فاصله 5کیلومتری جنوب‌شرقی جزیره لاوان قرار دارد. مساحت این منطقه فقط 4.1 کیلومترمربع است و ارتفاع آن از سطح دریا به حدود 10 متر می‌رسد. در این منطقه می‌توانیم شاهد حضور انواع گیاهان شورپسند و مقاوم در برابر کم‌آبی باشیم. جزیره شتور یکی از جزایر غیرمسکونی است که خبری از انسان در آن نیست. هرجا که وجود انسان را حذف کنیم، طبیعت با آرامش به زندگی خود ادامه می‌دهد. در این جزیره، 4 گونه پرستوی زیبای دریایی مشغول زندگی هستند. علاوه‌بر پرستو‌های زیبا و تماشایی، انواع مار‌های سمی از جمله مار سمی سیاه رنگو که کوچک است و زیر شن پنهان می‌شود نیز در این جزیره زندگی می‌کنند. سم این مار کشنده است و به‌سختی می‌توان آن را زیر شن تشخیص داد. پس مراقب هر قدمی که بر می‌دارید باشید!

در نزدیکی ساحل، برخی لاک‌پشت‌های بومی منطقه تخم‌گذاری می‌کنند. هنگامی که لاک‌پشت‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند، شاهد منظره‌ای خیره‌کننده خواهید بود. علاوه‌بر موجوداتی که نام بردیم، انواع پشت دودی، کاکلی کوچک، بالان گلو سیاه، اگرت ساحلی، عقاب ماهیگیر، چکاوک، سلیم شنی، حواصیل ارغوانی، حواصیل ساحلی، لاک‌پشت سرخ، لاک‌پشت سبز، لاک‌پشت عقابی و لاک‌پشت چرمی در این منطقه دیده شده‌اند.

  • بندر کنگ

تصویری از بندر کنگ

یکی از جاهای دیدنی اطراف بندر لنگه، بندر کنگ است که به دلیل وجود خانه‌های سفید و زیبا در سطح جهانی با نام سانتورینی ایران شناخته می‌شود. این بندر در فاصله ۵ کیلومتری بندر لنگه قرار دارد و یکی از بخش‌های مرکزی بندر لنگه است. در این کنگ زیبا می‌توانید شاهد خانه‌های زیبا و پارک های ساحلی خوبی باشید که در یک عصر خنک، روح و روانتان را آرام می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان، بازدید از این بندر را در برنامه‌تان قرار دهید و با یک دوربین پر از عکس‌های جذاب برگردید.

تاریخچه بندر لنگه

جالب است بدانید در دوران قاجار، یعنی زمانی که اکثر بخش‌های ایران آبادانی نداشت، این بندر از آبادترین شهرهای ایران به حساب می‌آمد. در دوران قاجار تاجران بسیاری در این شهر حضور داشتند و در آن سرمایه‌گذاری می‌کردند و مبادلات بسیاری در این بندر انجام می‌شد. همچنین باید بدانید که بندرلنگه در سال 1921 از بهترین منابع استخراج مروارید خالص خلیج فارس به حساب می‌آمد. به همین خاطر آن را در ابتدا با نام بندر مروارید می‌شناختند. خریدوفروش مروارید در آن دوران بسیار رواج داشت. بسیاری از مردم محلی مشغول استخراج مروارید طبیعی بودند. تاجران مروارید نیز از کشورهای عربی مجاور و مخصوصاً هندوستان، برای دادوستد عازم بندر لنگه می‌شدند.

البته اگر بخواهیم تاریخچه دقیق بندر لنگه را بررسی کنیم، باید به دوران هخامنشیان بازگردیم. قدمت این بندر به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد و جزو قدیمی‌ترین بنادر در تمام امپراتوری ایران به حساب می‌آمد. در گذشته این بندر را با نام گوگونا می‌شناختند. بر اساس اسناد تاریخی، بندر گوگونا مرکز اصلی تجارت خلیج‌فارس در حکومت ایران باستان بود. در ادوار مختلف تاریخی، از اهمیت این بندر کاسته نشد. البته متأسفانه طی سال‌های اخیر، به‌دلیل مشکلات اقتصادی مختلف، این بندر دیگر همانند گذشته رونق ندارد.

بناهای تاریخی و مذهبی بندر لنگه

  • مسجد غیاث

عکس مسجد غیاث محله البلوکیه

مسجد غیاث یکی از بناهای قدیمی بندر لنگه به حساب می‌آید. این مسجد در بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه و در میان محله البلوکیه قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی، فردی با نام حاجی غیاث بنیان‌گذار این مسجد بوده است. وی در سده سیزدهم هجری قمری، ساخت این مسجد را به پایان رساند. مسجد در طول تاریخ بارها و بارها آسیب دید و هر کس بانی شد تا آن را دوباره مثل روز اول مرمت و بازسازی کند. آخرین تعمیر و بازسازی مسجد به سال 1410 هجری قمری بازمی‌گردد. در آن دوران مسجد در حال سقوط و نابودی بود که شیخ‌الاسلام محمدعلی خالدی به کمک آن رفت و بازسازی کامل را انجام داد. این مسجد شبستانی بزرگ و زمستانی دارد. ستون‌های مسجد دارای گچ‌بری‌های بسیار زیبا و هنرمندانه هستند.

  • مسجد افغان

مسجد افغان از دیگر مساجد مهم و کلیدی بندر لنگه به حساب می‌آید. این مسجد در جنوب ایران شهرت بسیاری دارد و در محله افغان بندر لنگه واقع شده است. بر اساس روایات و اسناد تاریخی، فردی با نام مرحوم حاج عبدالله افغان، بانی ساخت این مسجد است. وی از بازماندگان افغانی‌های بستگ در شهرستان بندرلنگه بود. قدمت این بنا به دوران افشاریه بازمی‌گردد. مسجد ظاهری بسیار ساده و بدون آلایش دارد. خوشبختانه در طول تاریخ مسجد افغان به‌خوبی از چنگال زوال گریخته است. این مسجد ارزش تاریخی بسیار دارد. ستون‌های آن دارای گچ‌بری‌های بسیار ظریف و هنرمندانه هستند. بر اساس اسناد، قدمت این مسجد به سال 1270 هجری قمری بازمی‌گردد. این مسجد یک شبستان بزرگ تابستانی و یک شبستان بزرگ زمستانی دارد.

  • مسجد خداداد

مسجد خداداد سومین مسجد معروف و قدیمی بندر لنگه به حساب می‌آیید. این مسجد اولین مسجد شیعیان در بندر لنگه محسوب می‌شود که در محله مساح واقع شده است. از نظر زیبایی ظاهری، مسجد خداداد یکی از کامل‌ترین و زیباترین مساجد بندرلنگه به حساب می‌آید. محراب مسجد خداداد دارای تزئینات گچ‌بری بسیار برازنده و زیباست. قدمت این مسجد به دوران زندیه بازمی‌گردد. مسجد خداداد هم در بین مسلمانان ارزش بسیاری دارد و هم جزو ابنیه تاریخی بسیار ارزشمند بندر لنگه است.

  • قلعه لشتان

همان طور که اشاره کردیم، بندر لنگه یکی قدیمی‌ترین بنادر ایران است و تاریخی قدیمی را در سینه خود نگه می‌دارد. در فاصله 6کیلومتری شرق بندرلنگه، قلعه‌ای قدیمی با نام قلعه لشتان قرار دارد. قدمت ساخت این قلعه به سال 904 هجری قمری بازمی‌گردد. بر اساس تاریخ ساخت این قلعه، بسیاری بر این باور هستند که این قلعه به دوره استعمار پرتغالی‌ها از ایران تعلق دارد. در آن دوران پرتغال از منابع جنوب ایران سوءاستفاده می‌کرد و برای حفظ منافع خود، قلعه‌های نظامی متعدد را در شهرهای جنوبی کشورمان می‌ساخت. برخی دیگر بر این باور هستند که قدمت این قلعه به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. در حال حاضر فقط بقایایی از این قلعه تاریخی به‌جای‌مانده است. به همین خاطر برآورد قدمت تاریخی آن کار دشواری محسوب می‌شود. به هر صورت بازدید از این قلعه تاریخی را باید حتماً در برنامه کارتان قرار دهید.

  • بنای فکری

خانه فکری از جمله خانه های تاریخی بندرعباس است که در اوایل دوران قاجار و به دست یکی از تجار متمول منطقه ساخته شده است. مالک این خانه یعنی عبدالواحد فکری به همراه ایل و تبار خود در این خانه امور تجارت خود را سروسامان می‌داده است؛ بنابراین عجیب نیست اگر باخبر شوید که این خانه زمانی به عنوان مرکز تجارت بندرلنگه، شهره عام و خاص بوده است. از شاخصه‌های اصلی معماری جنوب در بنای عمارت فکری، وجود بادگیرهای بلندی است که در ساخت این خانه به کار رفته است. خانه فکری هم‌اکنون به عنوان دفتر میراث فرهنگی بندرلنگه فعالیت می‌کند.

فرهنگ و هنر

عکس صیادی در بندرلنگه

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، حدود 30هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند. بندر لنگه از شهرهای مهاجرپذیر جنوب کشور به حساب می‌آید. در این بندر مشاغل بسیاری وجود دارد. البته مدتی است که این بندر از رونق افتاده و همانند گذشته پررونق و شلوغ نیست. تا همین چند سال پیش، مشاغل بسیاری از جمله صیادی، تجارت و بازرگانی در این شهر رواج داشت. به همین خاطر بسیاری از مردم شهرهای اطراف برای کسب درآمد به این بندر مهاجرت می‌کردند. از‌این‌رو شاهد افزایش جمعیت در هر دوره سرشماری نفوس و مسکن بودیم.

فرهنگ این شهر، فرهنگی بسیار پویا و زنده است. دلیل این پویایی فرهنگی، ترکیب جمعیتی منحصر‌به‌فرد آن است. در این شهر علاوه‌بر مهاجران شهرهای دیگر کشور، مهاجران خارجی نیز حضور دارند. بخشی از جمعیت این شهر را مردم بحرانیان و اعراب تشکیل می‌دهند. به‌خاطر رونق بازرگانی در این شهر، بسیاری از تاجران خارجی در این بندر حضور داشتند. برخی از آن‌ها در همین شهر ساکن می‌شدند و همین موضوع باعث ترکیب جمعیتی و پویایی فرهنگی بندرلنگه شده است. مردم این شهر اکثراً مسلمان و دارای مذاهب سنی و شیعه هستند. البته اکثر آن‌ها را اهل سنت تشکیل می‌دهد. نماز جمعه در این شهر نیز به سبک اهل سنت برگزار می‌شود.

مردان شهر بیشتر به مشاغل مرتبط با بازرگانی، تجارت و صیادی مشغول هستند. زنان نیز بیکار نشسته‌اند و به تولید انواع صنایع‌دستی می‌پردازند. جالب است بدانید که قدمت تولید صنایع‌دستی در این شهر به حدود 1 قرن پیش بازمی‌گردد. گلابتون‌بافی، خوس‌دوزی، زر‌دوزی، ساخت برقع و سوزن‌دوزی جزو مهم‌ترین صنایع‌دستی این شهر به حساب می‌آید.

اقامت در بندر لنگه

بندرلنگه شهر مهمی از نظر گردشگری به حساب می‌آید. از‌این‌رو می‌توانیم شاهد چند هتل و مهمانسرا در این شهر باشیم. در حال حاضر، هتل دیپلمات یکی از بهترین هتل‌های بندر لنگه به حساب می‌آید. البته باید در جریان باشید که انواع اقامتگاه بومگردی نیز در این بندر زیبا مشغول فعالیت هستند. اقامتگاه‌های بومگردی ظاهری سنتی و بسیار باصفا دارند. البته شاید حداقل امکانات رفاهی و خدماتی را در اختیار شما قرار دهند. برای مثال شاید مجبور شوید که از سرویس بهداشتی و حمام عمومی استفاده کنید؛ اما به این ترتیب به‌خوبی با زندگی مردم بندر لنگه آشنا خواهیم شد. به هر حال در صورتی که به اقامت مدرن و با امکانات عالی عادت دارید، هتل دیپلمات یا سایر هتل‌های این بندر را انتخاب کنید و در صورتی که می‌خواهید به سبک سنتی اقامت داشته باشید، حتماً سری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی بزنید.

رستوران در بندر لنگه

  • رستوران سلطانی به آدرس بندر لنگه، کوی بحرینی، بلوار انقلاب، خیابان پاسداران؛
  • فست‌فود لبنان به آدرس بندر لنگه، کوی خوری، بلوار انقلاب، خیابان پاسداران، خیابان شهرداری؛
  • شورما بیروت به آدرس بندر لنگه، کوی لاری، بلوار انقلاب؛
  • رستوران بهونه به آدرس بندر لنگه، کوی لاری، بلوار انقلاب.

سوغات بندر لنگه

  • انواع ماهی و میگو جنوب؛
  • گلابتون‌بافی؛
  • خوس‌دوزی؛
  • زردوزی؛
  • برقع؛
  • سوزن‌دوزی.

مسیر دسترسی

بندر لنگه از نظر بزرگی، وسعت چندانی ندارد. با وجود این، فرودگاهی قدیمی و اختصاصی در این شهر وجود دارد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که این فرودگاه به‌سمت دبی نیز پرواز خارجی دارد. این مسئله نشان بر اهمیت بندرلنگه در سطح بین‌المللی دارد. پس برای سفر به این شهر می‌توانید از هواپیما استفاده کنید. سفر هوایی به این شهر ساده‌ترین و سریع‌ترین روش سفر محسوب می‌شود. البته در این شهر خبری از ایستگاه اختصاصی قطار نیست. اگر به سفر ریلی علاقه‌مند هستید، باید ابتدا خودتان را به بندرعباس برسانید. از آنجا نیز با اتوبوس یا تاکسی عازم بندر لنگه شوید. از بندرعباس تا بندر لنگه حدود 1 ساعت فاصله است. در صورتی که به‌دنبال کاهش هزینه سفرتان هستید، می‌توانید اقدام به خرید بلیط اتوبوس بندر لنگه کنید. به این ترتیب با کمترین هزینه به این شهر خواهید رسید. البته این روش سفر کمی نیاز به صبوری و تحمل دارد!

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره سفر به بندر لنگه چیست؟ آیا قصد سفر به این بندر را دارید؟ اگر این‌طور است دلیلتان را برای سفر به این شهر با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. همچنین اگر تجربه سفر به بندرلنگه را دارید، درباره تجربه سفرتان بگویید.

بندر لنگه یکی از شهرهای استان هرمزگان است که در فاصله 186کیلومتری از شهر بندرعباس قرار دارد.

زمستان بهترین زمان سفر به بندر لنگه محسوب می‌شود.

سوزن‌دوزی بهترین سوغات این شهر محسوب می‌شود.

سلطانی بهترین رستوران بندر لنگه است.

هتل دیپلمات بهترین هتل بندر لنگه است.

استان هرمزگان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.