تنگ تیزاب فارس | رودخانه‌ای که آب حیات دارد

3

تنگ تیزاب شیراز را دیده‌اید؟ حتی تماشای عکس‌هایش هم روح و جان را صفا می‌دهد چه برسد به اینکه آنجا باشی، دست در آب زلال کنی، نسیم خنک بر صورتت بوزد و بوی خوش طبیعت تازه در مشامت بپیچد. کافی است شهرنشینی باشی که هر روز با صدای بوق ماشین‌ها و تنفس مقادیر زیاد سرب، روزت رو شروع کنی. آن وقت مگر می‌توانی دست رد به این همه زیبایی بزنی؟ اگر به دیدن این پدیده جذاب رفته‌اید که نوش جانتان. اگر تا به حال به این بهشت زیبای استان فارس سر نزده‌اید، همراه ما شوید تا در کنار هم گردشی کوتاه کنیم و وقتمان را خوش.

تنگ تیزاب کجاست؟ | آدرس بهشتی زیبا

حتماً با خواندن مقدمه متوجه شده‌اید که تنگ تیزاب کجاست. این تنگه زیبا یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در  نزدیکی اردکان قرار دارد. البته اشتباه نشود. این اردکان، اردکان یزد نیست؛ بلکه جایی است در نزدیکی سپیدان فارس. از اردکان فارس تا تنگ تیزاب هم حدود ۲۹ کیلومتر راه است؛ یعنی اگر ماشینتان روبه‌راه باشد کمتر از نیم ساعت توی راه خواهید بود تا به تیزاب برسید. فاصله تنگه تا شهر شیراز چیزی بین ۹۵ تا ۱۳۲ کیلومتر است. تفاوت مسافت هم به انتخاب مسیرتان برمی‌گردد. اگر مبدأ سفرتان شهر شیراز است، پیشنهاد می‌کنیم که صبح خروس‌خوان راه بیفتید که قبل از گرم‌شدن هوا به تنگ تیزاب برسید و از مطبوعی آنجا لذت ببرید. از یاسوج هم تا تنگه فقط یک ساعت راه است.

جاذبه های تنگ تیزاب شیراز | صیقلی برای روح و جان

فکر کنم تماشای تصاویر خودش گویای ماجرا باشد.  تنگ دلبری که امروز مهمان ما شده تا برایش بنویسیم، معجونی است از طبیعت سبز و زیبا و دریاچه‌ای با آب شیرین و زلال که از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد. این آب آنقدر زلال است که می‌توانید به‌راحتی سنگ‌های کف رودخانه را ببینید. ضمن اینکه ماهی‌های بازیگوشی هم در این آب شنا می‌کنند که گاهی روزی مسافران می‌شوند و ظهرشان را متفاوت‌تر از روزهای دیگر رقم می‌زنند.

اطراف رودخانه هم پرشده از درختان بلوط و بادام و بید که مثل چتری بر سر مسافران گسترده می‌شوند تا مبادا گرمای خورشید اذیتشان کند. در ورودی گردشگاه هم چند آلاچیق و سکوی سیمانی احداث شده که با خیال راحت زیراندازشان را پهن کنند و بساط پیک‌نیک را روی آن بچینند. ترکیب این نعمات ارزشمند خدا، یک جاذبه گردشگری عالی در استان فارس ایجاد کرده است که دیدنش شما را تا مدت‌ها سرحال می‌آورد.

امکانات گردشگری تنگ تیزاب | مقدمات سفری دل‌چسب

چند سالی است که مسئولان اینجا دیده‌اند که غیر از خودشان، هزاران نفر دیگر هم هواخواه دیدار تنگ تیزاب هستند. برای همین هم در بخش ورودی تنگه چند آلاچیق، سکوی سیمانی، تجهیزات کمپینگ، چادرهای مسافرتی، چند سوپر مارکت و سرویس بهداشتی بنا کردند تا مسافران با آسودگی خاطر بیشتری از طبیعتش لذت ببرند. در واقع متولیان اینجا در حد وسع خودشان برای این مکان زحمت کشیده‌اند. مابقی ماجرا دست شماست که چه کنید تا این امانت زیبا، سالم و دست‌نخورده به دست سایر مهمانانش برسد. برای اینکه بدانید مسئولیت ما چیست، ادامه مطلب را بخوانید.

بایدها و نبایدهای سفر | توصیه‌های مادرانه

گفتیم که طبیعت اینجا هر چه از خوبی داشته در طبق اخلاص گذاشته و به ما تقدیم کرده است. وظیفه انسانی ما نیز حکم می‌کند چند نکته مهم را هنگام بازدید از اینجا به خاطر بسپاریم.

  • حتماً با خودتان کیسه زباله بیاورید تا چهره زیبای این منطقه مخدوش نشود. نگویید پوست تخمه و هندوانه تجزیه می‌شود، خیالتان راحت، برای تجزیه یک کف دست پوست تخمه یا خربزه و هندوانه هم یک سال باید زمین جان بکند تا به نتیجه برسد!
  • برای برپاکردن آتش از سوپرمارکت سر محلتان یا سوپرمارکت اینجا کمی ذغال بگیرید. منقل تاشو هم که همیشه باید توی صندوق عقب ماشینتان باشد. مبادا به جان درختان بی‌زبان بیفتید تا بتوانید یک چایی دم کنید یا ماهی‌تان را کباب.
  • برای شوخی یا بازی هم که شده، سنگ های بزرگ را داخل مسیر نیندازید. بگذارید طبیعت مسیر طبیعی خودش را طی کند.
  • برای چیدن بلوط نیازی نیست زلزله و سنگ حواله شاخه درختان کنید، خودشان که برسند، با یک تکان کوچک هم روی زمین می‌ریزند.
  • درست است که اینجا پایگاه هلال احمر وجود دارد؛ اما باز هم مراقب بچه‌های کوچک باشید. اجازه ندهید غفلت شما باعث غرق‌شدنشان شود و فوبیای حضور در کنار آب تا آخر عمر در جانتشان ریشه کند.
  • اگر از آن دست افرادی هستید که با دیدن آب دل از دستتان می‌رود و باید حتماً تنی به آن برسانید، حتماً با خودتان حوله و لباس اضافه بردارید. در فصل‌های سرد سال هم ترجیحاً هوس شنا نکنید. شما که دلتان نمی‌خواهد بعد از سفر در به‌در مطب دکتر و داروخانه‌ها باشید.

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه تیزاب | یک تیر و چند نشان

تنگ تیزاب آنقدر باصفا هست که دلتان نخواهد از آن دل بکنید. البته حالا که رنج سفر تا اینجا را به خودتان هموار کرده‌اید، بد نیست به جاذبه‌های اطرافش هم سری بزنید. در نزدیکی تنگه هم چند جای دیدنی دیگر وجود دارد که می‌توانید ادامه روزتان را آنجا سپری کنید یا در برنامه روزهای بعدتان بگنجانید. برای مثال چند کیلومتر آن طرف‌تر چشمه‌ای هست که می‌گویند شش پیر طریقت در کنارش عبادت کرده‌اند. اهالی این منطقه، آن را به اسم چشمه شش پیر می‌شناسند و بسیار مقدش می‌دانند.

باغ های ریگان هم فقط ۴ کیلومتر با شما فاصله دارند. در واقع حتی پیاده هم می‌توانید به آن‌ها برسید. کمی دورتر و به فاصله ۱۳کیلومتری هم گردنه بلوط جا خوش کرده است. چله گاه تا تنگ تیزاب حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و خوشمکان سپیدان هم در ۲۷کیلومتری تنگه است. این‌ها همه زیبا و باصفا هستند. ما فقط معرفی‌شان کردیم. انتخاب اینکه مسیر بعدی شما کجا باشد، با خودتان.

بهترین زمان سفر به تنگ تیزاب | کی‌ برویم بهتر است؟

می‌دانید که تنگه به شهر یاسوج نزدیک‌تر است تا شیراز. شاید برای همین هم برخی آن را از توابع یاسوج و بخشی از مرکز ایران می‌دانند. آب و هوای یاسوج هم که می‌دانید در اکثر مواقع سرد است. به همی خاطر است که پیشنهاد می‌کنیم بهار و تابستان را برای بازدید از تنگه در نظر بگیرید. در این زمان هوا مطبوع‌تر است و فضا سبزتر. البته اگر اهل سفرهای دونفره عاشقانه و ثبت عکس‌های یادگاری جذاب با برگ‌های پاییزی هستید هم می‌توانید به این منطقه زیبا بروید. اینجا پاییز رنگارنگ زیبایی دارد که قاب خیال‌انگیزی برای دوربینتان می‌شود. به سفر زمستانه آن هم تنها بهتر است فکر نکنید. زحمت و سرمایش خیلی بیشتر از لذت حضورش است.

اقامت در تنگه تیزاب شیراز | جایی برای بیشتر ماندن

شاید صفای منطقه شما را به این فکر بیندازد که شب را همین جا بمانید و روز بعد صبح زود خودتان را مهمان یه املت آتشی خوشمزه کنید. قبل از شما هم خیلی‌ها به این موضوع فکر کردند و این شد که چند اقامتگاه احداث کردند تا با خیال راحت شب را به صبح برسانید. البته اگر کوهنورد هستید و با گروه سفر می کنید و تجهیزاتتان کامل است، کمپ گروهی هم لذت دارد. اگر هم از حضور حشرات در دل شب و خطر احتمالی حضور روباه یا هر جنبنده دیگری می‌ترسید، به یکی از هتل‌های سپیدان یا یاسوج بروید. اگر هم نمی‌خواهید خیلی دور شوید، یکی از اقامتگاه‌های زیر را انتخاب کنید.

تصویری از تفرجگاه تنگه تیزآب

کمپ تیزاب با تنگه فقط ۱۰۰ متر فاصله دارد. تفرجگاه شب‌های تیزاب هم ۳۰۰ متر. اگر این دو جا پر بودند به استراحتگاه رفاه سر بزنید. یک کیلومتر بیشتر با تنگه فاصله ندارد. همان جا رستوران هم هست و می‌توانید وعده ناهار و شامتان را بی‌دغدغه میل کنید. البته اگر از ما می‌شنوید قبل از رفتن به تنگه تیزاب، قلاب ماهیگیری با خودتان بردارید. هیچ چیز لذیذتر از ماهی کبابی تازه روی ذغال نیست. حتی بویش هم آدم را سرحال می‌آورد.

مسیر دسترسی به تنگ تیزاب | پیش به سوی سفر

بستگی دارد مبدأتان کجا باشد. اگر از سمت یاسوج می‌آیید که حدود یک ساعت رانندگی در جاده اردکان، شما را به این تنگه زیبا می‌رساند. تا نزدیک رودخانه هم مسیر آسفالت است و به پیاده‌روی خاصی نیاز ندارید. اگر هم از شیراز ره افتاده‌اید، حدود ۹۰ تا ۱۳۲ کیلومتر راه پیش روی شماست تا به تنگه برسید. در جاده سپیدان رانندگی کنید و حواستان به تابلوهای راهنما باشد. نکند غفلت کنید و رد شوید. می‌دانید که دور زدن در بزرگراه‌ها خیلی خطرناک و نشدنی است. نقشه هم برایتان می‌گذاریم که پیداکردنش برایتان راحت‌تر شود.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان فارس، جاده اردکان فارس به سمت یاسوج

امیدواریم از این سفر جذاب هم لذت برده باشید. می‌دانید که هدف ره بال آسمان این است که اطلاعات درست در اختیار شما بگذارد تا سفرتان لذت‌بخش‌تر شود. برای همین هم از شما می‌خواهیم اطلاعات بازدید از این تنگه یا هر کدام از جاهای دیدنی شیراز را برایمان ارسال کنید تا با نام خودتان منتشر کنیم. به امید روزی که ایران زیبای عزیمان را به سراسر دنیا معرفی کنیم و صنعت گردشگری جان تازه‌ای در این مرزوبوم بگیرد.

تنگه تیزاب در جاده اردکان فارس به سمت یاسوج قرار دارد.

از یاسوج تا تنگه حدود یک ساعت رانندگی فاصله است.

چیزی حدود ۹۰ تا ۱۳۲ کیومتر فاصله دارند.

سکوی سیمانی برای برپایی چادر، امکانات کمپینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق برای نشستن و چند سوپرمارکت در اطراف دریاچه هستند.

چشمه شش پیر، باغ های ریگان، گردنه بلوط، چله گاه و خوشمکان سپیدان فاصله کمی با تنگ تیزاب دارند.

بله هتل‌های سپیدان و یاسوج هستند. همچنین چند اقامتگاه دیگر در فاصله کوتاه با تنگه هستند.

 

5/5 (1 نظر)
3 نظرات
  1. ستایش می گوید

    چقدر خوبه که جاهای دیدنی و گردشگری را که کمتر شناخته شده است معرفی میکنید ، اغلب وقتی سفر میریم به یه سری جاهایی سر میزنیم که معروف هستن و شاید بارها از اون مکان دیدن کرده باشیم ولی با معرفی جاهای جدید و کمتر شناخته شده لذت سفر هم چند برابر میشه ، ممنون بابت مقاله خوب تون .

    1. بانو تقیان می گوید

      سپاس از شما ستایش عزیز که با این پیام پرمهرتون به ما انرژی و انگیزه می‌دید.

  2. ستایش می گوید

    چه خوب که جاهای دیدنی و گردشگری را که کمتر شناخته شده است معرفی میکنید ، اغلب وقتی سفر میریم به یه سری جاهایی سر میزنیم که معروف هستن و شاید بارها از اون مکان دیدن کرده باشیم ولی با معرفی جاهای جدید و کمتر شناخته شده لذت سفر هم چند برابر میشه ، ممنون بابت مقاله خوب تون .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.