روستای تنگراه | دروازه‌ ورود به دنیایی سرشار از زیبایی و آرامش

5

روستای تنگراه در دل جاذبه های طبیعی گلستان واقع شده است؛ به ‌‌همین‌ دلیل نیز گردشگران زیادی را سراغ داریم که در سفر به گلستان، سری هم به تنگراه می‌زنند. به لحاظ موقعیت مکانی هم این روستا در میان کوه‌های زیبا و سرسبز قرار دارد. هم‌جواری روستای تنگراه با جاهای دیدنی گلستان محبوبیت تنگراه را دوچندان کرده است. ازآنجایی‌که تنگراه دروازه‌ای برای ورود به جاهای دیدنی گلستان شناخته می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم در برنامه سفری که به این استان ترتیب می‌دهید، بازدید از روستای تنگراه را اولین اولویت قرار دهید. برای اینکه برنامه دقیقی برای سفر به تنگراه بچینید، خالی از لطف نیست اگر ابتدا با جاذبه های تنگراه آشنا شده و خودتان را برای سفری خاطره‌انگیز در این روستا آماده کنید.

تنگراه کجاست

برای آن دسته از علاقه‌مندان گردشگری که به دنبال مکان‌های سرراست و خوش‌مسیر می‌گردند، خبر خوشی داریم؛ چرا که روستای تنگراه به لحاظ مسیر، یکی از خوش‌مسیرترین روستاهای گلستان است. در راه رسیدن به این روستا نیز از زیبایی‌های اطراف آن بهره‌مند خواهید شد. اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید روستای تنگراه کجاست، باید بگوییم در فاصله ۳۰کیلومتری در شرق شهر گالیکش قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید جاده خراسان گلستان را در پیش بگیرید. برای خراسانی‌های عزیز باید بگوییم بین تنگراه تا مشهد چیزی حدود ۴۱۵ کیلومتر فاصله وجود دارد و فاصله تنگراه تا گنبد کاووس فقط ۶۳ کیلومتر است. فاصله مینودشت تا تنگراه هم چیزی حدود ۴۰ کیلومتر است. از خوش‌مسیری تنگراه هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. حتی در کنار بازدید از تنگراه، فرصتی پیدا می‌‌کنید تا گشتی در استان گلستان بزنید و از تماشای جاهای دیدنی مجاور نیز لذت ببرید.

جاهای دیدنی روستای تنگراه

تصویری از سه جاذبه گردشگری روستای تنگراه

به قول قدیمی‌ها بازدید از تنگراه هم فال است و هم تماشا؛ چرا که این منطقه در شمال ایران نه‌تنها آب و هوای بسیار خوبی دارد، بلکه دو رشته کوه «قره کسمور» و «کوسون» این روستا را در آغوش گرفته‌اند. همین طور جریان خروشان آب رودخانه «دوغ» این روستا را به مکانی تبدیل کرده که به لحاظ جاذبه های طبیعی چیزی کم و کسر ندارد. آب این رودخانه از کوه‌های بلند «قزل گلده» سرچشمه می‌گیرد و در بیشتر فصل‌های سال زلال و خروشان است. برای آن دسته از گردشگرانی که به دنبال فهرستی از جاهای دیدنی روستای تنگراه می‌گردند باید بگوییم در بازدید از این روستا فرصتی پیدا می‌کنید تا از چشمه های دیدنی مانند «تنگه گل»، «لوه»، «افرالی»، «خان‌دوشان» و ده‌ها چشمه کوچک و بزرگ دیگر سری بزنید و با آب گوارای این چشمه‌ها گلویی تازه کنید.

پیشینه تاریخی روستای تنگراه

تصویری از دشت های روستای تنگراه

اگر به جاهای دیدنی گلستان علاقه دارید، حتماً در جریان هستید که این استان در کنار طبیعت زیبا، دارای آثار تاریخی و باستانی بی‌شماری نیز هست. برای نمونه می‌توان به مینودشت اشاره کرد که در آن حدود ۱۵۶ اثر باستانی شناسایی شده است. البته در بین بیشتر روستاهای استان گلستان، تنگراه جاذبه های تاریخی بیشتری دارد و با ۴۲ اثر باستانی شناخته‌شده، مقام اول را در میان روستاهای دارای آثار باستانی در کشور از آن خود کرده است. با این حساب بی‌دلیل نیست اگر تنگراه را در میان همه جاهای دیدنی گلستان به‌عنوان گل سرسبد آن بشناسیم. آثار تاریخی این منطقه گردشگران علاقه‌مند به ایران باستان را از شهرهای مختلف ایران و جهان روانه تنگراه کرده است.

تپه قلعه تخت سلیمان

نمایی از تپه قلعه سلیمان در تنگراه

پس از اینکه گشت‌و‌گذاری در تنگراه داشتید، اگر می‌خواهید خودتان را مهمان بازدید از قلعه‌ای قدیمی کنید که از روزگاران کهن به یادگار مانده، مسیر ۲۰۰متری جنوب غربی تنگراه را در پیش بگیرید تا چشمتان به جمال «تپه قلعه تخت سلیمان» روشن شود. این قلعه سالیان سال محافظ مردمان روستا بوده و اکنون نیز به رغم اینکه شکوه و جلال خود را از دست داده؛ اما باز هم در برابر دست بی‌رحم روزگار مقاومت کرده و قسمت‌های زیادی از آن پا برجاست.

اطراف این قلعه با سنگ‌های بزرگ، دیوارچینی شده است. این سنگ‌ها دیواری با قطر حدود یک متر را بنا کرده‌اند تا دژ محکمی در برابر دشمنان ایجاد شود. قلعه تخت سلیمان به لحاظ آشنایی با سبک معماری باستان نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. چیدمان سنگ‌های دیوار این قلعه، از مهارت معماران چیره‌دست آن زمان خبر می‌دهد. در بالای این قلعه، ارگ بزرگی با مساحتی حدود ۱۵در۱۵ متر قرار دارد. بدون شک این ارگ مهم‌ترین مکان قلعه و مرکز فرماندهی آن بوده است.

آرامگاه امامزاده گمنام

نمایی از بالای قلعه سلیمان تنگراه

روستای تنگراه علاقه‌مندان مکان های مذهبی را دست خالی نمی‌گذارد. در قسمت بالایی قلعه تخت سلیمان، بقعه‌ای وجود دارد که گفته می‌شود امامزاده‌ای گمنام در آن دفن شده است. اهالی منطقه احترام خاصی برای این امامزاده قائل هستند. به‌رغم اینکه این امامزاده گمنام است و کسی از هویت واقعی این مرد پرهیزکار خبری ندارد؛ اما باز هم مردمان سینه‌سوخته زیادی به زیارتش می‌آیند و طلب حاجت می‌کنند.

سوغاتی روستای تنگراه

تصویری از صنایع دستی تنگراه

انصافاً باید اعتراف کرد مسافرت بدون خرید سوغاتی لطفی ندارد. مردمان باصفای تنگراه انواع صنایع دستی را برای سوغات در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. اصالت و همچنین استعداد مردمان این روستا باعث شده تا با صنایع دستی زیبا و باکیفیتی روبه‌رو باشیم که سوغات شایسته و درخوری در نظر گردشگران شناخته می‌شود. از طرف دیگر ازآنجایی‌که اهالی تنگراه لحظه‌ای دست از کار نمی‌کشند، در بازدید از این روستا، فرصتی پیدا می‌کنید تا به تماشای ساخت انواع صنایع دستی از پارچه‌های ابریشمی گرفته تا نمدمالی بنشینید. نوغا‌‌‌ن‌داری و پرورش پیله ابریشم، یکی از حرفه‌های اصلی مردمان این روستا به حساب می‌آید. الیاف ابریشمی که از این راه به دست می‌آید را در بافت انواع روسری، دستمال، چادرشب و شال‌ها شاهد هستیم. این محصولات بسیار باکیفیت هستند؛ پس در این سفر فرصتی پیدا می‌کنید تا با خاطر‌جمع محصولی اصیل و برازنده بخرید.

روستای تنگراه دشت‌ها و مراتع سرسبز و حاصلخیزی دارد و این وضعیت شرایط را برای دام‌پروری فراهم کرده است. به لطف چنین موقعیتی، پشم بسیار نرم و باکیفیتی از گوسفندان این منطقه به دست می‌آید. در نتیجه اگر علاقه‌ خاصی به صنایع‌ دستی دارید، پیشنهاد می‌‌کنیم در فصل‌های بهار و تابستان و زمان چیدن پشم گوسفندان به این روستا سفر کنید تا در کنار بازدید از مناظر طبیعی روستا، نمدمالی اهالی این منطقه را از نزدیک ببینید.

جاهای دیدنی اطراف تنگراه

تصویری از دیدنی های اطراف تنگراه

حیف است که رنج سفر به تنگراه را به خود هموار کنید و سری به جاهای دیدنی اطراف تنگراه نزنید. اولین جاهایی که بهتر است به برنامه سفر خود اضافه کنید، «تالاب سولوکلی» کمی آن‌طرف‌تر از تنگراه و «پارک ملی گلستان» است. این پارک فاصله چندانی با تنگراه ندارد و در ۱۵۰کیلومتری شرق گرگان قرار گرفته است. بازدید از پارک ملی گلستان، بسته به علاقه‌ای که به جنگل‌گردی دارید می‌تواند از یک روز تا چندین روز به طول بینجامد.

«آبشار آق‌سو» منطقه دیدنی دیگری است که چیزی حدود ۱۷ کیلومتر با تنگراه فاصله دارد. توصیه می‌کنیم در سفر به این روستا حتماً سری به آن بزنید. از تاج این آبشار در ارتفاع ۳۰متری آبی خروشان به حوضچه‌های پایین فرو می‌ریزد. در واقع از آبشاری صحبت می‌کنیم که تماشای آن خستگی سفر را از تن شما بیرون خواهد کرد. خوشبختانه تنگراه برای گردشگران علاقه‌‌مند به کوه‌پیمایی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگر حوصله کوه‌پیمایی داشتید، حتماً سری به ارتفاعات «قره کسمور» و «کوسون» بزنید و از بلندای این کوه‌ها، منظره زیبای تنگراه و مراتع وسیع آن را به تماشا بنشینید.

اقامت در تنگراه

نمایی از روستای تنگراه

برای شما گفتیم که تنگراه کجاست و به جاذبه ها و جاهای دیدنی این روستای زیبا اشاره کردیم. این تعریف و تمجید‌ها به احتمال زیاد شما را به فکر سفر به تنگراه انداخته و می‌خواهید بدانید اقامت در تنگراه چگونه است. خوشبختانه در زمینه امکانات رفاهی نیز اهالی این روستا با آغوش باز پذیرای گردشگران هستند. برای اقامت در تنگراه در کنار هتل کاکتوس که امکانات رفاهی شایسته‌ای را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. خانه‌های اجاره‌ای روستا نیز انتخاب متفاوت و جالبی است. لازم به ذکر است به دلیل پرطرفداربودن تنگراه در میان مسافران، این منطقه امنیت بسیار زیادی دارد.

مسیر دسترسی به تنگراه

اگر از مشهد به تنگراه سفر می‌کنید، لازم است جاده گنبدکاووس را در پیش بگیرید. کمی بعد از گذشتن از بجنورد، وارد مسیر تنگراه می‌شوید. تنگراه بین بجنورد و گنبدکاووس قرار دارد. اگر عزم سفر از تهران به تنگراه را دارید، طبق نقشه بالا جاده مینودشت را در پیش بگیرید. سپس مسیر کلاله را ادامه دهید. قبل از ورود به کلاله به سمت شرق جاده بروید تا به تنگراه برسید.

هزینهرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان گلستان، ۳۰کیلومتری شرق گالیکش.

روستای تنگراه زیبایی‌های بی‌شماری دارد و کسی را سراغ نداریم که از سفر به این روستا پشیمان باشد؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم برای تغییر روحیه هم که شده در اولین‌فرصت بار سفر ببندید و راه روستای تنگراه را در پیش بگیرید. اگر هم تاکنون سفری به روستای تنگراه داشته‌‌اید و اطلاعات سودمند یا خاطره‌های شیرینی از این سفر در ذهن شما باقی مانده است، خواهشمندیم ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان را در قسمت نظرات مهمان این خاطره‌های خوش و تجربه‌های مفید کنید.

روستای تنگراه در ۳۰کیلومتری شرق شهر گالیکش قرار دارد.

جاهای دیدنی روستای تنگراه عبارتند از تپه قلعه تخت سلیمان، آرامگاه امامزاده گمنام، تنگه گل و لوه.

انواع صنایع دستی، روسری، دستمال، چادرشب، شال‌ها و نمدمالی.

تالاب سولوکلی، پارک ملی گلستان، آبشار آق‌سوا، ارتفاعات قره کسمورکوسون از جمله جاهای دیدنی اطراف روستای تنگراه هستند.

4.7/5 (3 نظر)
5 نظرات
  1. مهناز می گوید

    سلام
    تنگراه با توجه به اینکه ورودی شمال و جنگل های زیباش محسوب میشه، میتونه برای یکی دو شب استراحتگاه خوبی باشه برای مسافرایی که از مشهد و شهرهای مرکزی ایران میان. اینجا همه امکانات رفاهی وجود داره، هر زمان اینجا بیاین (حای سیزده به در)، با خیال راحت اقامتگاه پیدا می‌کنید. فقط یه خورده قیمت مواد غذایی گرونتر از بازاره.

    1. بانو تقیان می گوید

      مهناز عزیز، ممنونیم بابت اطلاعات مفیدی که گذاشتد و خوشحال می‌شیم که اگه نکته دیگه‌ای هم هست برامون بنویسید. بی‌شک تجربه‌های شخصی شما برای مخاطبان ما خیلی ملموس‌تر و مفیدتر هستند.

  2. سارینا می گوید

    چه مطلب زیبا و دلچسبی! با خوندنش واقعا لذت بردم و انگار که خودم به این روستای سرسبز و خرم سفر کردم. قطعا در سفر بعدیم به شمال کشور، سری به این روستا میزنم تا از طبیعت بی‌ نظیرش بهره مند بشم:)))

  3. سارینا می گوید

    چه مطلب زیبا و دلچسبی! با خوندنش واقعا لذت بردم و انگار که خودم به این روستای سرسبز و خرم سفر کردم. قطعا در سفر بعدیم به شمال کشور، سری به این روستا میزنم تا از طبیعت بی‌ نظیرش بهره مند بشم:)))

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم سارینا عزیز برای انرزی مثبتی که به ما منتقل کردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.