تشکوه رامهرمز | آتشی از دل خاک خوزستان

0

همیشه طبیعت با دنیای خارق‌العاده‌اش ما را شگفت‌زده می‌کند. بی‌تردید خوزستان یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای سفر است. اگر قصد دارید به جنوب ایران و خوزستان سفر کنید، بازدید از تشکوه رامهرمز را در برنامه‌هایتان بگذارید. این کوه با شعله‌های آتشین یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف اهواز است؛ پس خودتان را برای زیبایی‌های شگفت‌انگیز این کوه آماده کنید.

تشکوه رامهرمز کجاست؟

تشکوه در منطقه‌ای در نزدیکی اهواز است؛ پس برای بازدید از آن باید به طرف جنوب ایران سفر کنید. بعد از رسیدن به خوزستان، جاده رامهرمز شما را به این کوه می‌رساند. بعد از روستای ماماتین و در نزدیکی روستای گنبد لران، تشکوه را پیدا می‌کنید.

  • معرفی تشکوه رامهرمز

بلندی‌های زاگرس از شمال تا جنوب ایران قاب‌هایی تماشایی دارد. تشکوه بخشی از بلندی‌های این رشته‌کوه در خوزستان است. قطعاً تصویری از پدیده‌های طبیعی مثل آتشفشان‌های فعال یا نیمه‌فعال را دیده‌اید؛ اما کوهی که همیشه شعله‌های آتشین و روشن دارد، کمی عجیب به نظر می‌رسد. تشکوه یکی از جاهای دیدنی رامهرمز است که خیلی از گردشگرها برای بازدید از آن مشتاق هستند. جاذبه‌های طبیعی در این کوه، این منطقه را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط در خوزستان تبدیل کرده است. در بخش‌های مختلف از دامنه این کوه، شعله‌های دائمی آتش زبانه می‌کشد و چشم‌انداز شگفت‌انگیزی می‌سازد. این شعله‌های رقصان همیشه روشن هستند؛ اما با تاریک‌شدن هوا، نور شعله‌های آتش مشخص‌تر از همیشه است. هر شعله آتش روی دامنه کوه مثل چراغی سوسو می‌زند و جذابیت کوه را به اوج می‌رساند. این قاب دل‌انگیز، سوژه‌های خوبی برای عکاسی نصیبتان می‌کند.

  • علت نامگذاری تشکوه رامهرمز

خیلی از اسم‌گذاری‌ها ریشه در گویش منطقه دارد. بومی‌های رامهرمز در گویش محلی به آتش، «تَش» می‌گویند. به همین خاطر این اسم را روی این کوه گذاشتند. تشکوه یا همان کوه‌های آتشین بهترین اسمی بود که شکوه این کوه را نشان می‌دهد.

  • علت آتش تشکوه

شاید شما هم مثل من بخواهید دلیل اصلی این شعله‌ها را بدانید. خوزستان منبع عظیمی از سوخت و انرژی را در خودش دارد. زمین‌شناس‌ها بعد از آزمایش روی خاک، متوجه شدند که مقدار زیادی گوگرد در این منطقه وجود دارد. وجود گوگرد دلیل اصلی شعله‌ورشدن آتش‌ها است. علاوه بر گوگرد، گازهای هیدروکربوری در این فرایند نقش دارند. این گازها در لایه‌های مختلف زمین به وجود می‌آیند و از شکاف‌های سطحی خارج می‌شوند.

اگر برای دیدن این فرایند کنجکاو هستید، در اطراف تشکوه رامهرمز، گودال کوچکی حفر کنید. بعد از مدت‌زمان کمی، گاز از این گودال خارج می‌شود و کم‌کم آتش روشن می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های عجیب تشکوه رامهرمز این است که در اطراف این کوه نمی‌توانید شعله‌ای را روشن کنید. حجم گاز خروجی از سطح کوه بسیار زیاد است و ترکیبات هوای مجاور کوه را تغییر می‌دهد. به همین خاطر اگر بخواهید کبریت یا فندکی روشن کنید، اکسیژن کافی برای ایجاد آتش وجود ندارد.

کوه سوخته امیدیه | برادر تشکوه رامهرمز

در فاصله کمی از تشکوه رامهرمز و در منطقه آغاجاری، کوه دیگری هست که بومی‌ها به آن کوه سوخته می‌گویند. منطقه آغاجاری یکی از میدان‌های نفتی خوزستان را تشکیل می‌دهد. انرژی جمع‌شده در زیر این منطقه، جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی را به وجود می‌آورد. می‌توانید در این منطقه و در نزدیکی شهرک صنعتی امیدیه، کوه سوخته را پیدا کنید. کوه سوخته نسبت به تشکوه رامهرمز کوچک‌تر است و آن را برادر تشکوه نامیده‌اند. در هر بخش کوه و لا‌به‌لای سنگ‌ها، شعله‌های آتش روشن است و چشم‌انداز جذابی به کوه می‌دهد. شعله‌های آتش، دود سیاهی را اطراف کوه پخش می‌کنند. خوب که نگاه کنید بیشتر سطح کوه سیاه است و با کوه‌های کناری تفاوت دارد. لرزش زمین و عوامل فرسایش، شکاف عمیقی را در نزدیکی قله کوه تشکیل داده است. به‌خاطر خارج‌شدن مقدار زیادی گاز از این شکاف، به‌خوبی می‌توانید شعله‌های روشن آتش را ببینید.

نکات مهم بازدید از تشکوه رامهرمز

مسیر دسترسی به تشکوه رامهرمز مسیر مشخصی نیست. نبود تابلوهای راهنمایی هم رسیدن به این مقصد را سخت‌تر می‌کند. بهتر است از یکی از بومی‌ها کمک بگیرید. جنوبی‌های خون‌گرم و مهمان‌نواز به‌خوبی شما را راهنمایی می‌کنند. کمی قبل گفتیم میزان اکسیژن در اطراف تشکوه رامهرمز کم است. توقف طولانی کنار این کوه و استشمام گازهای هیدروکربوری باعث تهوع و سردرد می‌شود. سعی کنید بیشتر از 15 دقیقه در مجاورت با این گازها نمانید.

فضای اطراف کوه گرم است. به همین خاطر بهتر است لباس‌های خنک و کفشی راحت بپوشید. یادتان نرود که اطراف این کوه، محل مناسبی برای کمپ‌کردن نیست. از این شعله‌ها هم نباید به‌عنوان زغال یا آتش طبیعی استفاده کنید. با طبیعت دوست باشید و به آن آسیبی نرسانید. طبیعت نقش مهمی در زندگی ما دارد و همه باید برای حفاظت از آن تلاش کنیم. در اطراف تشکوه رامهرمز، هیچ امکانات تفریحی نیست. بد نیست آب آشامیدنی و مواد خوراکی همراهتان باشد.

دیگر پدیده‌های طبیعی شبیه به تشکوه

تشکوه رامهرمز یکی از پدیده‌های طبیعی و کمیاب جهان است؛ البته می‌شود کوه دیگری با همین ویژگی را در باکو، یکی از شهرهای کشور جمهوری آذربایجان پیدا کرد. به خاطر میدان‌های گازی در این منطقه، شعله‌هایی از آتش در دامنه این کوه روشن می‌شود. اگر به ماجراجویی و کشف جاهای عجیب علاقه دارید، خوب است به این نقطه از جهان هم سری بزنید.

جاهای دیدنی اطراف تشکوه رامهرمز

بازدید از دیگر جاهای دیدنی رامهرمز خالی از لطف نیست. می‌توانید در سفری یک‌روزه، معروف‌ترین جاهای این شهر را ببینید. این جاذبه‌های گردشگری تا تشکوه فاصله چندانی ندارد.

  • چشمه‌های قیر

نشانه‌های مختلفی در خوزستان از وجود منبع عظیم انرژی در لایه‌های عمیق این خاک خبر می‌دهد. یکی از آن‌ها چشمه‌های شگفت‌انگیز قیر است. در 25کیلومتری رامهرمز و نزدیک به ماماتین می‌توانید این چشمه‌های جوشان را ببینید.

  • امامزاده سید حسن زاهدون

یکی از آثار تاریخی رامهرمز، امامزاده‌ای است که ساخت مقبره آن به دوره سلجوقی و تیموری می‌رسد. گنبد مخروطی این بنا معماری برجسته‌ای دارد. گچ‌بری‌های روی گنبد را با ظرافت تمام انجام داده‌اند.

  • آبشار توف نمکی

برای تماشای آبشار توف نمکی باید به طرف کمپ رامهرمز بروید. این مسیر شما را به کوه‌های باب‌الفارس می‌رساند. در آنجا آبشاری زیبا با بلندای 60متری جاری است. این آبشار به‌زیبایی از دل کوه به طرف پایین روان است و به حوضچه پای کوه می‌ریزد. به خاطر شوری آب، ماهی‌های مختلفی در آن زندگی می‌کنند. اطراف آبشار چشمه‌های گوگردی هم وجود دارد.

  • اقامتگاه

رامهرمز یکی از شهرهای قدیمی در استان خوزستان است. گردشگرهای زیادی برای تماشای این شهر به خوزستان می‌روند؛ البته رامهرمز امکانات اقامتی خوبی ندارد. اگر قصد اقامت در نزدیکی تشکوه رامهرمز را دارید، باید تا شوشتر یا اهواز بروید. هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این دو شهر به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند. شاید اسم چند اقامتگاه به کارتان بیاید.

  • هتل سرابی شوشتر؛
  • هتل سنتی خانه طبیب؛
  • هتل سنتی خانه افضل؛
  • هتل پارس اهواز؛
  • هتل نادری؛
  • هتل سومیا.
  • بهترین زمان بازدید

خوزستان را با آب‌وهوای گرم و آفتاب سوزانش می‌شناسیم. رامهرمز در بخش نیمه‌بیابانی خوزستان است. نزدیکی به دریا هم در میزان رطوبت این شهر اثر می‌گذارد. گرما در بعضی از روزهای تابستان به‌شدت طاقت‌فرسا است و تا 53 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد؛ اما با شروع پاییز از شدت گرما کم می‌شود و آب‌وهوا رو به خنکی می‌رود. برای لذت‌بردن از زیبایی‌های این شهر بهتر است در شش ماه دوم سال به خوزستان بروید. برای بازدید از تشکوه بهتر است برنامه‌ای برای غروب یا شب بچینید. شب‌ها زیبایی شعله‌های روشن و درخشان تشکوه رامهرمز به اوج می‌رسد. شب‌های جنوب در مقایسه با روزهایش خنک‌تر است.

مسیر دسترسی

برای بازدید از تشکوه، باید خودتان را به استان خوزستان و شهرستان رامهرمز برسانید. از شمال شرقی جاده رامهرمز به طرف جاده ایذه بروید. بعد از پشت‌سرگذراندن 35 کیلومتر، جاده خروجی ابوالفارس را در طرف راست جاده می‌بینید. فراموش نکنید که این خروجی قبل از رود زرد است. این مسیر را ادامه بدهید و از روستای ماماتین و خدیجه بگذرید. تابلوی روستای گنبد لران نشان می‌دهد که تا اینجای مسیر را درست رفته‌اید. بعد از این روستا دیگر تا تشکوه رامهرمز راهی نیست. تشکوه در ۶کیلومتری روستای ماماتین است.

تشکوه تا شهرهای بزرگ و معروف خوزستان هم فاصله زیادی ندارد. اگر مقصد اصلی شما اهواز است، فاصله تشکوه تا اهواز 130 کیلومتر است. از زیبایی‌های آبادان هم نمی‌شود گذشت. فاصله تشکوه تا آبادان کمی طولانی‌تر است و بعد از پشت‌سرگذاشتن 230 کیلومتر به آنجا می‌رسید. دو شهر آبادان و خرمشهر نزدیک به هم هستند؛ پس برای فاصله تشکوه تا خرمشهر، انتظار چیزی بیشتر از 240 کیلومتر را نداشته باشید.

 

 

 تشکوه رامهرمز یکی از تماشایی‌

ترین جاذبه‌های گردشگری خوزستان است. امیدواریم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر در سفرهای قبل از این کوه بازدید کرده‌اید، برای خواندن تجربه‌هایتان مشتاق هستیم.

استان خوزستان، شهرستان رامهرمز، مسیر خدیجه و ماماتین، بعد از روستای گنبد لران.

شش ماه دوم بهترین زمان بازدید است. زیبایی تشکوه در شب‌ها دو چندان می‌شود.

خیر. اطراف این کوه امکانات رفاهی وجود ندارد.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.