باغ غذای تهران | جذاب‌ترین جایی که می‌توان غذا خورد

4

یکی از محبوب‌ترین تفریحات تهران شکم‌گردی و مزه‌کردن طعم‌های متنوع است. در شهر تهران انواع کافه‌ها، رستوران‌ها و فودکورت‌ها وجود دارد که هرکدام فرصت چشیدن غذاهای تازه و دل‌چسب را مهیا می‌کنند. باغ غذای تهران یکی از این مکان‌هاست که به‌تازگی به پاتوق محبوب پایتخت‌نشین‌ها تبدیل شده است. البته جذابیت‌های این باغ فراتر از غذاهای خوشمزه و طعم های متنوع است. در این مکان می‌توان فودکورتی متفاوت با ظاهری خاص را مشاهده کرد. با ما همراه باشید تا با این مکان متفاوت و دیدنی آشنا شوید.

باغ غذای تهران کجاست؟

باغ غذای تهران در اراضی عباس آباد و ضلع غربی باغ کتاب تهران قرار دارد. برای رسیدن به این مکان باید اتوبان حقانی را در مسیر غرب به شرق حرکت کرد و سپس تابلوی کتابخانه ملی، باغ کتاب و باغ غذا را پیش گرفت.

معرفی باغ غذای تهران

عکس

باغ غذای تهران یکی از جدیدترین طرح‌های محقق شده در اراضی عباس آباد است که با استقبال چشمگیری مواجه شده است. همان طور که از نام آن می‌توان حدس زد، تمرکز اصلی اینجا به روی غذاهاست؛ اما در محیطی متفاوت! در باغ غذای تهران شما می‌توانید چندی از خودروهای وینتج و کلاسیک را مشاهده کنید و با تاریخچه آن‌ها نیز آشنا شوید. خودروهایی که حالا به رستوان‌ها و کافه‌های سیار تبدیل شده‌اند و آخرین توقفشان پارکینگ باغ غذای تهران بوده است. جالب آنکه همین خودروها باعث شده‌اند از باغ غذا با نام فودتراک نیز یاد شود. از خودروهای شاخص این مجموعه می‌توان به ون سیتروئن اچ وای، اولین خودروی برقی دنیا، تراکتور پورشه دیزل و غیره اشاره کرد.

بخش های باغ غذا

باغ غذای تهران به چهاربخش یا 4 زون تقسیم می‌شود. زون 1 باغ غذا به سلامت و کشاورزی (Farm And Health) اختصاص داده است. در زون 2 ماشین‌های و موتورسیکلت‌های جنگی دیده می‌شوند و حتی خودروهای وینتج مربوط به جنگ جهانی هم در این قسمت وجود دارند. زون 4 نیز به کودکان اختصاص دارد.

تنوع غذایی در باغ غذای تهران

در باغ غذا طیف متنوعی از مزه‌ها وجود دارد و انواع خوراکی‌های خوشمزه سرو می‌شود. شما می‌توانید به کافه‌های این مجموعه سری بزنید و با نوشیدن قهوه و کیک عصر دل‌پذیری داشته باشید، یا غذاهای ترکی، عربی، جنوبی و ایتالیایی مجموعه را نوش جان کنید. بستنی، آبمیوه و غیره هم از دیگر خوراکی‌های خوشمزه فودتراک هستند.

جاذبه های باغ غذای تهران

خوب است چندی از خودروهای کلاسیک باغ غذای تهران را به شما معرفی کنیم تا هنگان بازدید خود، بیشتر از آن‌ها اطلاعات داشته باشید.

  • ون سیتروئن اچ وای

درون باغ غذا، یک ون کلاسیک صورتی رنگ قرار دارد. این ون محصول کشور فرانسه است و توسط شرکت خودروسازی سیتروئن تولید شده است. در طول 34 سال، یعنی بین سال‌های 1947 تا 1981، حدود ۴۷۳ هزار و ۲۸۹ دستگاه از این خودرو در کشورهای فرانسه و بلژیک تولید شد. پس از جنگ جهانی دوم، این خودرو به‌عنوان ون‌های ساده سه چرخ جلو تولید می‌شدند و برای ماشین پست، حمل شیر و حمل پول استفاده می‌کردند.

  • اولین خودرو برقی اهدایی به ایران

سیتی‌کار (Citicar) یک خودروی برقی است که بین سال‌های 1974 تا 1977 کمپانی Sebring-Vanguard می‌ساخت. بسیاری از افراد این خودرو را پدر خودروهای الکتریکی کمپانی تسلا می‌دانند. خودرو برقی که در باغ غذا قرار دارد متعلق به سال 1974 میلادی است و در دوران حکومت پهلوی به‌عنوان یک مدل به کشور ایران اهدا شد. در حال حاضر فرصت آن پیش آمده تا بتوانید از نزدیک این ماشین را در زون 1 باغ غذا مشاهده کنید. بد نیست اشاره کنیم که خودروی مذکور 8 باتری 6ولتی قابل شارژ دارد و برد مسافتی آن 65 کیلومتر در هر بار شارژ است؛ بیشتر سرعت خودرو این خودرو نیز 70 کیلومتر بر ساعت است.

  • تراکتور پورشه دیزل

عکس تراکتور پورشه دیزل

تراکتور Suoper N 308 در سال 1957 به‌عنوان یک وسیله کشاورزی پیشرفته برای مزارع بزرگ و متوسط تولید شد. بین سال‌های 1956 تا 1963 شرکت Porsch-Diesel Motoenbau بیش از 125 هزار دستگاه از این تراکتور را تولید کرد و بیشتر آن‌ها به بازارهای دیگر عرضه شدند. این تراکتور را می‌توانید در زون 1، یعنی زون کشاورزی و سلامت مشاهده کنید که با رنگ قرمزش توجه همه را به خود جلب می‌کند.

  • اتوبوس مدرسه آمریکایی

اتوبوس‌های سری شورولت و GMC B مجموعه‌ای از شاسی‌های گاومیشی بودند که از سال 1966 تا 2003 تولید می‌شدند. اتوبوسی که در باغ غذا نگهداری می‌شود به سال 1977 میلادی تعلق دارد. اگر به باغ غذا سری بزنید حتماً این اتوبوس را با رنگ زردش تشخیص می‌دهید. از این اتوبوس در گذشته برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان آمریکایی استفاده می‌شد و به این دلیل زرد رنگ است که در هوای تاریک یا آب‌وهوای مه‌آلود به‌خوبی تشخیص داده شود.

  • موتور جنگ جهانی دوم

عکس موتور جنگ جهانی دوم

موتوری که در باغ غذا وجود دارد مربوط به سال 1946 است و کارخانه موتورسیکلت‌سازی کیف آن را تولید می‌کند. در زمان جنگ جهانی کابین کناری این موتور را به اسلحه مجهز می‌کردند. حجم موتور این مدل‌ها 650 سی‌سی خورجینی، قدرت موتور 32 اسب بخار و 2 سیلندری هستند. بد نیست اشاره کنیم که موتور سیکلت حاضر در مجموعه باغ غذا به خاطر قابلیت آفرود خود مشهور است.

  • پیاژو وسپا

عکس پیاژو وسپا در باغ غذای تهران

پیاژو وسپا (Piaggio Ape) یک موتور سیکلت سه چرخ است که در سال 1948 توسط پیاژو تولید شد. جلوی این موتور کاملاً به وسپا تعلق دارد و در ابتدا از موتور 125 سی سی وسپا برای آن استفاده کرده بودند که بعدها به موتور 98 سی سی تغییر پیدا کرد. این موتور سه‌چرخ برای حمل‌و‌نقل مقرون‌به‌صرفه و با مصرف بنزین کم طراحی شده است که نیاز روز اقتصاد ایتالیا بودند. جالب آنکه برای اولین‌بار در ایران، بانک سپه بود که از این موتور برای حمل پول استفاده کرد. این روزها هنوز هم از این موتور در شهرها و روستاهای کوچ اروپا استفاده می‌کنند و وسیله نقلیه محبوب میان کشاورزان است. شما می‌توانید در زون 1 از این موتور بازدید کنید.

  • موتور امداد روسی

عکس موتور امداد روسی

در زون 1 باغ غذا یک موتور روسی سفید قرار دارد که زمانی به کمک سربازهای زخمی می‌رفت و جان افراد زیادی را نجات داد. بله، این موتور در جنگ جهانی دوم به‌عنوان آمبولانس و موتور امداد استفاده می‌شد. این موتور محصول کارخانه kmz روسی است و با الهام از موتورهای BMW آن را ساخته‌اند. حجم این موتور کابین‌دار 650 سی سی و قدرتش 32 اسب بخار است.

  • مینی جیپ

در باغ غذا یک مینی جیپ سفید وجود دارد که در سال‌های دور، شخصی ایرانی به نام ابوالفضل صابری‌نویسی طراحی کرده و ساخته است. وی در زمانی که مشغول تابلوسازی بود به فکر ساخت وسیله‌ای کوچک برای حمل بار افتاد که قابلیت اتصال به موتور را نیز داشته باشد. سرانجام صابری‌نویسی این مینی‌جیپ را با انجمن موتورسیکلت ساخت تا به ترافیک شهری و افرادی معلولی کمک کند که توانایی رانندگی با هردو پا را ندارند. جالب آنکه این مرد اهل دل، علاوه بر صنعت، در خوشنویسی و شعر نیز دستی بر آتش داشت.

  • دژاوو گاردن

دژاوو گاردن یا باغ دژاوو یک فروشگاه گل و گیاه است که درون باغ غذا واقع شده است. شما می‌توانید بعد از نوش جان کردن غذایتان سری به فروشگاه زیبا بزنید و از گل‌های زیبای آن خریداری کنید. در داژوو گاردن انواع گل های آپارتمانی نظیر زاموفیلیا، برگ انجیری، سانسوریا و … فروخته می‌شوند. خوب است اشاره کنیم که فروشگاه دژاووگاردن در زون 3 قرار دارد.

  • کیوسک تلفن انگلیسی

اگر در مجموعه باغ غذای تهران، غذایتان سرد شود و از دهن بیفتد می‌توانید آن را به کیوسک تلفن قرمز ببرید. این کیوسک قرمز هم خیابان‌های لندن را تداعی می‌کند و هم یک گرم‌کننده غذاست!

  • سینک دستشویی نامتعارف

در باغ غذا چند سینک دستشویی با رعایت تم مجموعه وجود دارد. این سینک‌ها به‌صورت تایر ماشین هستند و برای باز کردن شیر آب، باید پدالی که زیر پایتان هست را فشار دهید. حتی اینجا آینه بغل هم دارد و می‌توانید ببینید چه کسی از پشت به شما نزدیک می‌شود.

قیمت غذا در باغ غذای تهران

عکس غذا در باغ غذای تهران

قیمت‌های باغ غذا را می‌توان متوسط رو به بالا دانست. البته باید بدانید بسیاری از غذافروشی‌های باغ غذا، شعبه‌های رستوران‌ها و کافه‌های سطح شهر هستند؛ بنابراین از این بابت نگران نباشید که قیمت غذا در اینجا گران‌تر از باقی شهر باشد. تنها تفاوت این مکان با دیگر فودکورت‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های خوب شهر، طراحی داخلی آن است و قیمت‌ها مانند باقی جاهاست.

کافه و رستوران های باغ غذا

  • آرمی برگر؛
  • وی‌کافه؛
  • پیتزا ایتالیایی بونو؛
  • تراک جنوبی تمشی؛
  • تراک ترکی تانتونی؛
  • کافه روبرتو؛
  • کباب باروشه.

مسیر دسترسی

برای رفتن به باغ غذا باید راهی اتوبان حقانی در مسیر غرب یه شرق شوید. بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس از خروجی کتابخانه ملی خارج شده و تابلوهای باغ غذا را دنبال کنید. اگر هم قصد دارید با مترو به اینجا بروید باید به خط 1 مترو رفته و در ایستگاه مترو حقانی پیاده شوید؛ از اینجا با حدود یک ربع پیاده‌روی می‌توانید به باغ غذا برسید. در ضمن اگر علاقه‌ای به پیاده‌روی ندارید ون‌های مجموعه آماده سرویس‌رسانی به شما هستند.

ساعت کاریشنبه تا چهارشنبه: 17 تا 24
پنجشنبه و جمعه: 12 تا 24
اینستاگرامfoodgarden.tehran@
آدرسمیدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ غذای تهران

سری به باغ غذای تهران زدیم و از طراحی داخلی منحصربه‌فردش گفتیم. چندی از خودروهای وینتج و کلاسیک اینجا را نیز به شما معرفی کردیم. باغ غذای تهران یکی از جدیدترین بخش‌های اراضی عباس آباد است و با ایده‌ای تازه و فضایی متفاوت پذیرای میهمانان است. نظرتان درباره مطلب پیش رو چه بود؟ آیا تا به حال به باغ غذای تهران رفته‌اید؟ تجربه گردش خود در این باغ را با دیگر همراهان ره بال آسمان در میان بگذارید.

باغ غذای تهران در اراضی عباس آباد و ضلع غربی باغ کتاب قرار دارد. برای رسیدن به این مکان باید اتوبان حقانی را در مسیر غرب به شرق پیش گرفت.

شنبه تا چهارشنبه: :17:00 تا 24:00
پنجشنبه و جمعه: 12:00 تا 24:00

بله، باغ غذا دردوران شیوع کرونا در فضایی باز آماده پذیرایی از میهمانان است.

باغ غذای تهران به نوعی پارکینگ خودروهای کلاسیک و وینتج است و تمامی غذاخوری های آن درون ماشین ها قراردارند. به همین خاطر دو نام فودتراک و موزه ماشین را به خود گرفته است.

قیمت‌های باغ غذا را می‌توان متوسط رو به بالا دانست. البته باید بدانید بسیاری از غذافروشی‌های باغ غذا، شعبه‌های رستوران‌ها و کافه‌های سطح شهر هستند؛ بنابراین از این بابت نگران نباشید که قیمت غذا در اینجا گرانتر از باقی شهر باشد.

2.7/5 (6 نظر)
4 نظرات
  1. امیرحسین می گوید

    فکر و ایده جالبی هستش و من تقریبا هر روز از کنارش رد میشم ولی بنظرم اگه بتونن سیستم سرو صبحانه هم دایر کنند باتوجه به فضا و هوای دلپذیرش فکر کنم قشنگ باشه

    1. بانو تقیان می گوید

      امیرحسین عزیز، ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.

  2. یاسمن نظری می گوید

    دیروز ساعت ناهار اونجا بودیم. و گرسنه بیرون اومدیم. تعداد سایبان کم بود… بیشتر دکه ها تعطیل بودن. غرفه هات داگ معطلی بی مورد داشت و از سفارش دادن منصرف شدیم .هیچ جذابتی نداره…

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام یاسمن عزیز، برای تجربه بدتون متأسفیم. ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. امیدواریم شاهد خدمات بهتر باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.