جاذبه های جاده تهران به مشهد | سیاحت و زیارت

2

سفر جاده‌ای به مشهد یکی از چالش‌‌انگیزترین سفرهای جاده‌ای در تمام ایران محسوب می‌شود. بسیاری از ما زمانی که قصد مقایسه بعد مسافت را داشته باشیم، آن را با فاصله تهران تا مشهد مقایسه می‌کنیم. این جاده بسیار طویل است و شاید تصور کنید که پیمودن چنین مسیری می‌تواند خسته‌کننده باشد. به همین دلیل بسیاری بدون فکرکردن سراغ خرید بلیط هواپیما مشهد از تهران می‌روند؛ اما در این مقاله قصد داریم تا شما را با جاذبه های جاده تهران به مشهد آشنا کنیم تا بتوانید سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. در این جاده‌ها می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی خود بتازید یا با خرید بلیط اتوبوس مشهد راهی شوید. همچنین می‌توانید بلیط قطار مشهد را هم بخرید و با مسیر ریلی در موازات این جاده‌ها حرکت کنید. پس برای آشنایی با این مسیرها تا انتهای نوشته با ما همراه باشید.

جاذبه‌های جاده تهران به مشهد | معرفی مسیرهای مختلف

در وهله اول باید به این مسئله اشاره کنیم که به‌صورت کلی سه مسیر برای دسترسی به مشهد وجود دارد:

مسیر اول: مسیر اول معروف‌ترین مسیر تهران به مشهد محسوب می‌شود. این مسیر از جنوب شرق تهران آغاز می‌شود. در طول مسیر از شهرهایی همانند سبزوار، نیشابور، دامغان و شاهرود عبور خواهید کرد. این مسیر حدود 900 کیلومتر طول دارد. مسیر تهران به مشهد از جاده امام رضا، مسیری کاملاً آسفالته، کفی و اتوبانی است.

مسیر دوم: مسیر دومی که قصد داریم به شما معرفی کنیم، مسیر جاده فیروزکوه است. شما از طریق این مسیر می‌توانید از شهرهای شمالی متعددی همانند زیرآب، پل سفید، قائم‌شهر و ساری دیدن کنید. این راه حدود 900 کیلومتر طول دارد و مسیر آن از جاده‌های کوهستانی عبور می‌کند. برخی از قسمت‌های جاده تک لاین بوده و رانندگی را دشوار می‌کند. این مسیر برای افرادی که ساکن شرق تهران هستند مناسب خواهد بود.

مسیر سوم: مسیر سومی که قصد داریم به شما عزیزان معرفی کنیم، مسیر جاده چالوس، عروس جاده‌های خاورمیانه است. شما با کمک این مسیر می‌توانید از جاده چالوس، شهر چالوس، نوشهر و بسیاری از شهرهای شمال ایران دیگر دیدن کنید. این مسیر کوهستانی است و حدود هزار کیلومتر طول دارد. مسیر جاده چالوس برای افرادی که ساکن مناطق غربی تهران و استان البرز هستند مناسب است.

مسیر اول | جاده امام رضا

در مسیر جاده امام رضا از شهرهای متعددی عبور خواهید کرد. اگر به‌دنبال تجربه سفری خوشایند و خاطره‌انگیز هستید، می‌توانید در اکثر شهرهای طول جاده توقف داشته باشید و از آن‌ها دیدن کنید. حتی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در هر شهر حداقل یک شب اقامت داشته باشند و از جاذبه‌های آن دیدن کنند. به همین خاطر ما در این بخش مقاله جاذبه های جاده تهران به مشهد از جاده امام رضا را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

  • سمنان

تصویر بازار علاءالدوله سمنان

در مسیر جاده امام رضا به اولین شهری که می‌رسید، سمنان است. شاید تصور کنید که در سمنان خبری از جاذبه‌های گردشگری نیست؛ اما در این شهر می‌توانید از بازار قدیمی شیخ علاء الدوله و همچنین ارگ سمنان دیدن کنید. اگر توقفی کوتاه در این شهر داشتید، بهتر است از مغازه‌های سنتی، تعدادی کلوچه سنتی سمنان نیز تهیه کنید. این کلوچه‌ها بسیار خوشمزه هستند و می‌توانند گزینه مناسبی برای سوغات باشند.

  • دامغان

بازدید از مسجد تاریخی شهر دامغان

معمولاً همه مسافران مشهد، از کمربندی دامغان عبور می‌کنند؛ اما اگر به دنبال جاذبه های جاده تهران به مشهد هستید، باید سری به این شهر زیبا نیز بزنید. همان طور که می‌دانید، دامغان قطب پسته ایران است. در وهله اول اگر در فصل پسته تازه به دامغان بروید، می‌توانید پسته‌هایی درشت، آبدار و خوشمزه را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه تهیه کنید. بی‌تردید می‌توان گفت که مثال این پسته‌ها را در هیچ‌جای ایران نمی‌توان یافت. با وجود این به‌غیر از پسته‌های خوشمزه، در این شهر می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی متعدد نیز دیدن کنید. در دامغان مسجدی تاریخی با قدمت حدود یک هزار سال وجود دارد که بازدید از آن می‌تواند جذاب باشد. همچنین بهتر است سری به بازار قدیمی و سرپوشیده دامغان نیز بزنید. در نهایت پیش از شروع دوباره می‌توانید به محوطه سرسبز چشمه علی بروید و خودتان را برای ادامه مسیر آماده کنید.

  • شاهرود

تصویر جنگل ابر شاهرود

شاهرود یکی از زیباترین شهرهای طول مسیر تهران به مشهد محسوب می‌شود. این شهر آب‌وهوایی بسیار عالی و مطبوع دارد و بهترین مکان برای اتراق چند ساعته است. در این شهر یک منطقه حفاظت‌شده بسیار زیبا وجود داد که محلی مناسب برای استراحت و پیک‌نیکی خانوادگی است. اگر در این شهر توقف داشتید، در بازدید از «جنگل ابر» تردید نکنید. این جنگل در ارتفاعات شاهرود واقع شده است و در اکثر روزهای سال، مهی غلیظ در بالای آن جریان دارد. زمانی که بر فراز این جنگل باشید، انگار که در بالای ابرها حضور دارید. در نهایت پیش از ترک‌کردن شاهرود نیز می‌توانید از پارک آبشار شاهرود دیدن کنید، کمی خستگی را از تن خود بشویید و آماده ادامه مسیر شوید.

  • روستای میامی

تصویر کاروانسرای روستای میامی

نام این روستا قطعاً شما را به یاد یکی از شهرهای آمریکا می‌اندازد و دقیقاً هم همین طور است. میامی در ایران نام روستایی زیباست که جزء جاذبه های جاده تهران به مشهد محسوب می‌شود. میامی جاذبه‌های کویری بسیاری را در دل خود جای داده است و پس از شهر شاهرود در مسیر شما قرار دارد. در کنار جاده، داخل کاروانسرایی آجری، می‌توانید موزه مردم شناسی میامی را مشاهده کنید. در داخل روستا، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مختلفی وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • داورزن و مزینان

تصویر زیبا از کویر مزینان

داورزن و مزینان از توابع سبزوار محسوب می‌شوند. در مسیر پس از روستای میامی، با تابلوی ورودی این دو روستا روبه‌رو خواهید شد. پیش از صحبت درباره مزینان باید بدانید که این روستا محل تولد و زندگی دکتر شریعتی است. جالب است بدانید که خانه دکتر شریعتی هنوز هم در این روستا قرار دارد و به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. علاوه بر این خانه، در محدوده مزینان، کویرهای بکری نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها را توصیه می‌کنیم. شما می‌توانید در کویرهای مزینان از تفریحاتی همچون آفرودسواری، شترسواری و کویرنوردی لذت ببرید.

  • روستای مهر

بازدید از کاروانسرای روستای مهر

پس از روستای مزینان و داورزن، روستایی با نام مهر قرار دارد. در این روستا می‌توانید شاهد کاروانسرایی بزرگ باشید که به‌خوبی آن را مرمت کرده‌اند. ظاهر این کاروانسرا هیچ تغییری در مقایسه با گذشته نکرده است و بازدید از آن می‌تواند بسیار جذاب باشد. لازم‌ به ‌ذکر است که روستای مهر در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و دلیل ساخت این کاروانسرا هم همین موضوع است.

  • سبزوار

سبزوار یکی از شهرهای مهمی است که می‌توانید در مسیر جاده تهران به مشهد از آن دیدن کنید. سبزوار در روزگار گذشته، پایتخت سربداران بوده است. بهتر است در بین جاذبه های جاده تهران به مشهد، از شهر سبزوار نیز ساده عبور نکنید و یک ساعت برای بازدید آن زمان بگذارید. در این شهر می‌توانید از موزه مردم‌شناسی و کاروانسرا دیدن کنید. همچنین مجسمه سربداران یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی سبزوار محسوب می‌شود. اگر کمی در شهر گشت‌وگذار کنید، می‌توانید مغازه‌های کوچک طبخ کلوچه را ببینید که انواع کلوچه سنتی سبزوار را تولید می‌کنند. این کلوچه‌ها زنجبیلی هستند و طعمی بی‌نظیر دارند. بهتر است حتماً مقداری از این کلوچه‌های تازه و خوشمزه را برای طول مسیر یا سوغات تهیه کنید.

  • روستای زعفرانیه

در بین سبزوار و نیشابور، روستایی با نام زعفرانیه وجود دارد که بد نیست کمی در آن توقف کنید. در این روستا می‌توانید از آب انباری قدیمی و همچنین کاروانسرای زعفرانیه دیدن کنید. در روستای زعفرانیه قلعه‌ای تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوران ایلخانی باز می‌گردد. معمولاً کمتر کسی از این روستا دیدن می‌کند، پس اگر به دنبال تجربه‌ای نو از سفر به مشهد هستید، بهتر است کمی در این روستا وقت‌گذرانی کنید. لازم ‌به ‌ذکر است که روستای زعفرانیه در حاشیه کویر قرار دارد و همین مسئله بر جذابیت آن می‌افزاید. در بخش کویری اقامتگاهی بوم‌گردی تعبیه شده است که می‌توانید در آن اقامت کنید و برای ادامه سفر جاده‌ای خود آماده شوید.

  • نیشابور

نیشابور یکی از زیباترین شهرهایی است که در طول مسیر می‌توانید از آن دیدن کنید. نیشابور با وجود آنکه شهر کوچکی است؛ اما ارزش یک شب اقامت و یک روز گشت‌و‌گذار را دارد. مقبره عطار نیشابوری، خیام و کمال‌الملک در این شهر قرار دارند و به‌عنوان یک ایرانی بهتر است از آن‌ها بازدید کنید. کاروانسرای شاه‌عباسی و همچنین بقایای دهکده سوخته نیز از جاذبه‌های نیشابور محسوب می‌شوند. نیشابور دارای معادن بی‌نظیری از فیروزه است و بی‌تردید فیروزه نیشابور یکی از باکیفیت‌ترین فیروزه‌ها در تمام دنیا به شمار می‌آید. در نزدیکی مقبره خیام، می‌توانید سری به بازار سنتی نیشابور بزنید. در این بازار تقریباً همه فروشگاه‌ها، انواع محصولات ساخته شده با فیروزه از ‌جمله انواع انگشتر و ظروف تزئین شده با فیروزه را به فروش می‌رسانند. بازدید از این بازار می‌تواند خاطره‌ای زیبا در سفرتان باشد.

  • قدمگاه

پس از نیشابور، منطقه قدمگاه قرار دارد. قدمگاه یکی از جاذبه های جاده تهران به مشهد به حساب می‌آید که بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کند. بر اساس روایات تاریخی، امام رضا در طول مسیر خود به مشهد، در این روستا توقف داشته‌اند. مردم روستا از ایشان درخواست کردند تا کمی پیش آن‌ها بمانند. امام رضا نیز مدتی را در این روستا حضور داشتند، بر روی تکه سنگی ایستادند و به درخواست مردم روستا برای آن‌ها سخنرانی کردند. پس از آنکه امام این شهر را ترک کردند، مردم متوجه شدند که جای پای ایشان روی آن تکه سنگ باقی مانده است. همچنین چشمه‌ای پرآب از برکت حضور امام رضا در نزدیکی قدمگاه به وجود آمده که هنوز هم جوشان است.

مسیر دوم | جاده فیروزکوه

اگر کمی اهل ماجراجویی باشید، جاده فیروزکوه را برای سفر به مشهد انتخاب می‌کنید. این جاده بر خلاف جاده صاف و کفی امام رضا، مسیری کوهستانی، پرپیچ‌و‌خم، اما بسیار زیبا و دوست‌داشتنی دارد. در ادامه شما را با جاذبه های جاده تهران به مشهد از مسیر فیروزکوه آشنا می‌کنیم.

  • غار بورنیک

در فاصله 23 کیلومتری فیروزکوه، جاده‌ای فرعی شما را به‌سمت روستای هرانده می‌کشد. در انتهای این روستا و حدود 6کیلومتری رودخانه نمرود، غاری با نام غار بورنیک به چشم می‌خورد. این غار یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم منطقه به حساب می‌آید و از نظر زمین‌شناسی ارزش بسیاری دارد. بازدید از این غار را فقط به‌صورت گروهی انجام دهید.

  • تنگه واشی

تصویر زیبا از تنگه واشی

در همان ابتدای مسیر و نزدیکی فیروزکوه، تابلوی تنگه واشی را مشاهده خواهید کرد. تنگه واشی یک جاذبه طبیعی بی‌نظیر محسوب می‌شود. واشی شامل دو تنگه طبیعی بسیار زیباست که با دشتی دل‌باز به یکدیگر متصل می‌شوند. در مسیر این تنگه همواره آب جریان دارد و هوا بسیار سرد است. پس بهتر است در شش ماه دوم سال اصلاً فکر بازدید از تنگه واشی از سرتان نگذرد! اما اگر در تابستان عازم مشهد هستید، می‌توانید سری به تنگه واشی بزنید. البته برای بازدید از واشی قبلاً برنامه‌ریزی کنید و لوازمی کامل مثل لباس اضافه، حوله و کفش مخصوص پیاده‌روی همراه داشته باشید.

  • غار رودافشان

در فاصله 117 کیلومتری از تهران، روستایی با نام سیدآباد وجود دارد. زمانی که وارد این روستا شدید، با کمک تابلوهای راهنما وارد جاده‌ای فرعی شوید که شما را به سمت رودافشان هدایت می‌کند. در انتهای این روستا و در کنار رودخانه‌ای با نام «دلی‌چای»، می‌توانید غار رودافشان را مشاهده کنید. این غار سه تالار اصلی دارد و برای رفت و برگشت کامل در آن باید ۴ تا ۵ ساعت زمان در نظر بگیرید. به همین خاطر اگر در مسیر مشهد قصد بازدید از این غار را دارید، بهتر است از پیش برای آن برنامه‌ریزی کرده و ساعات ابتدایی صبح را برای این کار انتخاب کنید.

  • شهر فیروزکوه

فیروزکوه اولین شهری است که در طول مسیر از آن عبور می‌کنید. در این شهر به‌غیر از تنگه واشی و روستای سواشی، می‌توانید از دیدنی‌هایی دیگر مانند امامزاده اسماعیل، آبشار شورآب، کاروانسرای شاه عباسی، چشمه آب معدنی خمده، قلعه بابریش، قلعه فیروزکوه، پل سنگی و دریاچه لزور و همچنین روستای مزادران نیز بازدید کنید. بهتر است در ساعات ابتدایی صبح خودتان را به شهر فیروزکوه برسانید و حدود 4 تا 5 ساعت برای گشت‌و‌گذار در آن زمان بگذارید. این شهر زیبایی‌های منحصر‌به‌فردی دارد که بسیاری از مسافران، ساده از کنار آن‌ها عبور می‌کنند.

  • روستای ورسک

حدود 10کیلومتر پس از گدوک، به روستایی با نام ورسک خواهید رسید که در طول تاریخ شهرت بسیاری به دست آورده است. همه ما این روستا را به پل معروفش، همان پل ورسک می‌شناسیم. پل بتنی ورسک با 86 متر طول، فاصله دو دره را به یکدیگر متصل می‌کند. در دوران پهلوی اول ساخت چنین پلی یک پروژه عظیم و باورنکردنی بود و حتی تا امروز نیز جزء شاهکارهای دنیای معماری محسوب می‌شود. مهندسان آلمانی در ساخت این پل نقش داشتند و باعث احداث خط راه‌آهن ایران شدند. در روستای ورسک می‌توانید از این پل در کنار آبشار معروف ورسک و همچنین آثاری همچون پل شاه عباسی دیدن کنید.

  •  جنگل ارفع

حدود 2 کیلومتر بعد از ورسک، دقیقاً روبه‌روی غذاخوری چاپارخانه سوادکوه، تابلوی راهنمای ورودی به روستای ارفع ده را خواهید یافت. وارد این فرعی شوید و مسیر را تا ارتفاعات آن ادامه دهید. در ارتفاع 1500متری از سطح زمین، جنگلی با نام «جنگل ارفع» را خواهید دید. در این جنگل همواره مهی غلیظ جریان دارد و آن را به محلی مناسب برای عکاسی، پیک‌نیک و پیاده‌روی تبدیل می‌کند. بازدید از این جنگل می‌تواند خاطره‌ای خوش و فراموش‌نشدنی در طول سفر شما باشد.

  • آلاشت

حدود 6 کیلومتر پس از پل سفید، در سمت چپ پلیس‌راه، می‌توانید تابلوی راهنمای آلاشت را مشاهده کنید. وارد این جاده فرعی شوید و مسیر را ادامه دهید تا به دانشگاه آزاد واحد سوادکوه برسید. از آنجا با عبور از کنار یک معدن زغال سنگ بزرگ، به روستایی با نام الله‌بند خواهید رسید. مسیر را ادامه دهید تا نهایتاً وارد روستای آلاشت شوید. در طول مسیر می‌توانید از زیباترین مناظر طبیعی لذت ببرید. وجب‌به‌وجب منطقه آلاشت را می‌توان یک جاذبه طبیعی بی‌نظیر دانست. به‌غیر از جاذبه‌های طبیعی، بهتر است از رصدخانه و موزه مردم‌شناسی آلاشت نیز دیدن کنید.

  • پارک جنگلی جوارم

اگر اهل پیمودن یک سره و بدون توقف مسیر نیستید و ترجیح می‌دهید در میانه مسیر اقامتی کوتاه داشته باشید، ما به شما پارک جنگلی جوارم را پیشنهاد می‌دهیم. جوارم یکی از مهم‌ترین جاذبه های جاده تهران به مشهد از فیروزکوه محسوب می‌شود. در این پارک جنگلی سرسبز و تماشایی، کلبه‌هایی چوبی برای اقامت وجود دارد که دارای تمام امکانات رفاهی و خدماتی از ‌جمله سرویس بهداشتی، نگهبانی، کولر و غیره هستند. جنگل جوارم 400 هکتار وسعت دارد و یکی از 12 منطقه نمونه گردشگری در مسیر فیروزکوه به حساب می‌آید.

  • گرگان

پیش از شروع در نظر داشته باشید که از ساری مسیر به دو بخش تقسیم می‌شود. در مسیر اول می‌توانید از ساری وارد جاده سمت راست شوید و خودتان را به دامغان برسانید و از دامغان مسیر همانند جاده امام رضا خواهد بود؛ اما اگر جاده ساری را مستقیم ادامه دهید، نهایتاً به گرگان خواهید رسید. گرگان شهری بزرگ و زیباست و روستاهای متعددی دارد. در شهر گرگان بهتر است حتماً سری به جنگل ناهارخوران، یکی از زیباترین جنگل‌های این منطقه بزنید که در مناطق کوهستانی واقع شده است. جنگل توسکستان گرگان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای گرگان محسوب می‌شود که بازدید از آن می‌تواند روح شما را تازه کند.

تصویر دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان که پس از دیوار چین بزرگ‌ترین دیوار دفاعی جهان محسوب می‌شود نیز در همین شهر واقع شده است و قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. البته متأسفانه در حال حاضر فقط بقایایی از این دیوار مشهود است. جنگل الگندره و روستای زیارت نیز جزء مهم‌ترین جاذبه های جاده تهران به مشهد از مسیر گرگان به حساب می‌آیند. در این منطقه آبشارهای متعددی همانند آبشار رنگو و نمل و همچنین جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری وجود دارند. به همین خاطر اگر به دیدن جاهای دیدنی طبیعی علاقه‌مند هستید، بهتر است حتماً حداقل یک شب در گرگان اقامت داشته باشید.

  • پارک جنگلی گلستان

پارک جنگلی گلستان یا همان پارک ملی گلستان یکی از بکرترین پارک‌های جنگلی در تمام ایران محسوب می‌شود. پیش از معرفی این پارک باید بدانید که بیش از 50درصد از گونه‌های پستانداران کشور در این جنگل حضور دارند. همچنین یک هشتم گونه‌های گیاهی و یک سوم گونه‌های پرندگان ایران را نیز می‌توانید در این پارک جنگلی بیابید. این پارک پوشش گیاهی بی‌نظیری دارد و می‌توانید ساعت‌ها در آن اتراق کنید و از دیدن مناظر طبیعی لذت ببرید؛ اما باید در نظر داشته باشید که حیوانات خطرناکی مثل خرس در این جنگل حضور دارند و بهتر است پیش از غروب آفتاب، پارک جنگلی گلستان را ترک کنید. بی‌تردید این پارک یکی از مهم‌ترین جاذبه های جاده تهران به مشهد از مسیر گرگان محسوب می‌شود که خاطره سفر شما را به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌کند.

  • آشخانه

آشخانه در فاصله 300کیلومتری مشهد و 40کیلومتری بجنورد واقع شده است. این شهر یکی از زیباترین شهرهایی است که حتماً باید در آن توقف داشته باشید. در آشخانه می‌توانید شاهد جاذبه‌های تاریخی در کنار جاهای دیدنی طبیعی باشید. برای گردش در آشخانه و بازدید از جاذبه‌های دیدنی مختلف، بهتر است حداقل ۲ ساعت وقت بگذارید. تپه قلعه خان یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های تاریخی آشخانه محسوب می‌شود که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. این قلعه در یکی از مناطق بکر طبیعی واقع شده است و می‌توانید حین بازدید از این منطقه تاریخی، از تماشای جاذبه‌های طبیعی نیز لذت ببرید.

  • بجنورد

بجنورد یکی دیگر از شهرهایی است که در جاده تهران به مشهد از مسیر گرگان وجود دارد. بجنورد در خراسان شمالی در شمال شرق ایران واقع شده است و این نوید را به شما می‌دهد که به مقصد خود یعنی شهر مشهد نزدیک شده‌اید. شاید تصور کنید که در بجنورد خبری از جاذبه‌های گردشگری نیست؛ اما سخت در اشتباه هستید. در این شهر می‌توانید از جاهای دیدنی بجنورد همانند گردشگاه بابا امان، گردشگاه بش‌قارداش، عمارت مفخم، عمارت آیینه‌خانه مفخم و کوشک باغ علی آباد دیدن کنید. بجنورد شهری تاریخی به حساب می‌آید و قدمت آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد.

تصویر زیبا از طبیعت باغ دره بجنورد

علاوه بر جاهای دیدنی تاریخی، در بجنورد می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی مختلف نیز دیدن کنید. طبیعت باغ دره بجنورد را بی‌شک می‌توان یکی از زیباترین جاذبه های جاده تهران به مشهد از مسیر گرگان دانست. در این منطقه می‌توانید مردم روستایی را ببینید که مشغول فروش محصولات خود هستند. مردم محلی کندوهای زنبور خود را در طبیعت قرار می‌دهند و به همین خاطر می‌توانید عسلی بسیار خوشمزه را از بجنورد تهیه کنید. به یاد داشته باشید که انواع آبنبات، شکرپنیر و قره‌قروت سوغات منحصربه‌فرد بجنورد هستند.

  • قوچان

متأسفانه قوچان در بین شهرهای توریستی ایران، کمتر شناخته شده است؛ اما باید بدانید که در قوچان می‌توانید شاهد جاهای دیدنی طبیعی بی‌نظیری باشید. اگر به دنبال بهترین جاذبه های جاده تهران به مشهد در مسیر گرگان هستید، به‌هیچ‌وجه قوچان را از دست ندهید. در قوچان می‌توانید از جاذبه‌هایی بی‌‌بدیل همانند رود اترک، دره سراب، دره شمخال و چشمه آبگرم شهر کهنه دیدن کنید. پس از قوچان نهایتاً به مشهد خواهید رسید، به همین خاطر می‌توانید چند ساعتی را نیز در قوچان سپری کنید.

مسیر سوم | جاده چالوس

مسیر سوم تهران به مشهد از جاده چالوس می‌گذرد. در حقیقت باید گفت که مسیر جاده چالوس، شباهت بسیاری به مسیر جاده فیروزکوه دارد. با این تفاوت که مسیر جاده چالوس برای ساکنان غرب تهران و کسانی که عاشق جاده چالوس هستند مناسب خواهد بود. از شهر قائم‌شهر تا مشهد نیز دقیقاً مسیر یکسان است و هیچ تفاوتی با جاده فیروزکوه ندارد. به همین خاطر در این بخش شما را با جاذبه‌های جاده تهران به مشهد از چالوس تا قائم‌شهر آشنا خواهیم کرد.

  • جاده چالوس

در وهله اول باید گفت که جاده چالوس، عروس جاده‌های خاورمیانه، به‌نوبه خود مجموعه‌ای کامل از جاذبه‌های طبیعی به‌شمار می‌آید. در این جاده علاوه بر لذت بصری، از جاذبه‌های طبیعی، می‌توانید کمی ماجراجو باشید و از جاهای دیدنی که کمتر کسی آن‌ها را می‌شناسند نیز دیدن کنید. رودخانه کرج، سد امیرکبیر، روستای سپهسالار، آبشار نوجان، آبشار خور، ارنگه، غار یخ‌مراد، روستای میدانک، دیزین، روستای هریجان، آبشار هریجان، جنگل سرپوش تنگه، کلاردشت، دریاچه ولشت، کندلوس، مرداب کندوچال و نهایتاً روستای شهرستانک جزء مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی جاده چالوس به حساب می‌آیند. اگر این مسیر را برای سفر به مشهد انتخاب کردید، بهتر است چند ساعت دیرتر برسید و از همه جاذبه‌های نام‌برده دیدن کنید. تماشای این جاذبه‌ها می‌تواند چاشنی عجیبی را به سفر شما اضافه کند.

  • شهر چالوس

در انتهای جاده زیبای چالوس، به شهر چالوس خواهید رسید. شما می‌توانید وارد این شهر نشوید و از مسیر کمربندی عبور کنید؛ اما اگر به قصد سیاحت مسیر چالوس را انتخاب کرده‌اید، به‌هیچ‌وجه از دیدن آن به‌سادگی نگذرید. در این شهر باید حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان سفر کنید و به سراغ جاذبه‌های طبیعی و بی‌نظیری همانند آبشار آکاپل، آبشار سواسره، آبشار هریجان، دریاچه سد دریوک، دریاچه ولشت، دریاچه حصارچال، مرداب کندوچال و مرداب هسل بروید. پارک جنگلی چالوس نیز مکان مناسبی برای اتراق و استراحت بین راه محسوب می‌شود. همچنین می‌توانید در نزدیکی شهر چالوس کمی از مسیر منحرف شوید و به پارک جنگلی و تله‌کابین نمک‌آبرود سری بزنید.

  • نوشهر

در طول مسیر شاید به‌راحتی از نوشهر عبور کنید؛ اما باید بدانید که نوشهر نیز یکی از جاذبه های جاده تهران به مشهد از مسیر چالوس محسوب می‌شود که نباید آن را از دست دهید. در شهر نوشهر می‌توانید از تالاب ارواح که یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است دیدن کنید. دیو چشمه، روستای حیرت، روستای لرگان، روستای کندلوس و تالاب فراخین جزء جاهای طبیعی نوشهر هستند که کمتر شناخته شد‌ه‌اند و می‌توانند تجربه ایران‌گردی شما را به مراتب پربارتر کنند. دریاچه مصنوعی سد آویدر و جنگل سیسنگان نیز در نزدیکی نوشهر قرار دارند و بازدید از آن‌ها را نیز اکیداً توصیه می‌کنیم. بازدید از دریاچه خضر نبی و همچنین باغ گیاه‌شناسی را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید تا چیزی را از قلم نیندازید!

  • بابل

در طول مسیر، شما از کمربندی شهر بابل عبور خواهید کرد و نهایتاً به قائم‌شهر و ساری خواهید رسید. از قائم‌شهر به بعد، مسیر با جاده فیروزکوه دقیقاً یکسان است. اگر به دنبال جاذبه های جاده تهران به مشهد از قائم‌شهر به بعد هستید، می‌توانید جاذبه‌های مسیر شماره دو یا همان مسیر فیروزکوه را مطالعه کنید. به همین خاطر آخرین شهری که در این مسیر با جاده فیروزکوه تفاوت دارد، شهر بابل است. پس بهتر است از کنار آن ساده عبور نکنید و سری به جاذبه‌های گردشگری آن بزنید. در این شهر جاذبه‌های معروف و کمتر شناخته شده‌‌ای وجود دارند که بهتر است حداقل از چند نمونه آن‌ها دیدن کنید.

آبشارهای درازکش، شی الیم، کیمون و کلیره، جزء جاذبه‌های کمتر شناخته شده بابل هستند. تالاب حیدر کلا، روستای فیلبند، پل محمد حسن خان، منطقه ییلاقی شیخ موسی، دریاچه کامی کلا، جنگل ویج، پارک جنگلی بابلکنار، جنگل شیاده، جنگل نارنجلو و آبگرم ازرود نیز جزء جاذبه‌های دیدنی بسیار مهم بابل هستند. قطعاً بازدید‌ از تمامی این جاذبه‌ها در برنامه سفر مشهد شما نمی‌گنجد و بهتر است چند نمونه از آن‌ها را گلچین کنید. شما می‌توانید در مقالات ره بال آسمان، توضیحات کاملی درباره اکثر این جاذبه‌های دیدنی بیابید.

خب دوستان و همراهان ره بال آسمان، به‌صورت کامل با جاذبه های جاده تهران به مشهد آشنا شدید. به نظر شما بهترین مسیر جاده تهران به مشهد کدام است؟ شما تجربه سفر در کدام مسیر را داشته‌اید؟ به نظرتان زیباترین جاذبه های جاده تهران به مشهد در کدام مسیر قرار دارد؟ آیا اهل اقامت شهر به شهر در سفرهای جاده‌ای هستید یا ترجیح می‌دهید هرچه سریع‌تر به مقصد برسید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم، پس ما را بیش از این منتظر نگذارید.

کوتاه‌ترین مسیر تهران به مشهد جاده امام‌ رضا است.

بهترین مسیر از نظر کیفیت جاده، جاده امام رضا است.

جاده تهران به مشهد از جاده امام رضا 900کیلومتر، از جاده فیروزکوه 900کیلومتر و از جاده چالوس 1000کیلومتر طول دارد.

2 نظرات
  1. رها می گوید

    وقتی داشتم مقاله رو می‌خوندم گفتم الآنه که بهترین مسیر به مشهد رو پیدا کنم تا اینکه مقاله رو کامل خوندم و دیدم ای دل غافل حالا مجبورم حداقل سه بار برم مشهد اونم هربار از یه مسیر جدید. آخه شهرهایی سر راهن که نمی‌شه از هیچکدومشون گذشت؛ ولی چیزی که خیلی توجه من رو جلب کرد دیوار گرگان بود. اول که دیدمش گفتم چقدر شبیه دیوار چینه بعد که خوندم بعد از دیوار چین بزرگ‌ترین دیوار دفاعی جهانه در عجبم که مثلاً چند نفر از ما ایرانی‌ها از وجودش خبر داریم یا همچین حقیقتی رو درباره‌اش می‌دونیم؛ یعنی الآن یکی از سرگرمی‌هام اینه بیام اینجا و توی مقاله‌ها چیزای جدید یاد بگیرم. خیلی لذت‌بخشه واقعاً.

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.