نقشه مترو تهران ۱۴۰۲ جدید + ساعت حرکت و راهنما (pdf)

0

روزانه بیشتر از هشت‌هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند. شهروندان تهران در یکی از 145 ایستگاه سوار مترو می‌شوند و با یکی از 7 خط مترو به مقصدشان می‌رسند. مردم با این روش، هزینه و زمان کمتری هم صرف می‌کنند. بعضی از ایستگاه‌های مترو تهران هم امکاناتی برای شهروندان با ناتوانی جسمی و افراد نابینا دارند. همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که افراد به این وسیله سریع‌السیر علاقه‌مند شوند. ما نیز در این نوشته همه چم‌وخم نقشه مترو تهران را به شما یاد می‌دهیم تا آن را مثل کف دستتان بشناسید.

نقشه مترو تهران

دانلود نسخه نقشه مترو تهران

دانلود نسخه pdf نقشه مترو تهران

نقشه جدید مترو تهران به شما کمک می‌کند تا درست‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصدتان انتخاب کنید. آخرین نقشه مترو تهران تمام خطوطی را که تازه بهره‌برداری شده‌اند به شما نشان می‌دهد. این نقشه جدید را شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهر تهران و حومه آماده کرده است. برای اینکه به‌روزترین نسخه نقشه مترو تهران در هر زمانی همراهتان باشد، می‌توانید از اپلیکیشن مترو تهران کمک بگیرید. با دانلود نقشه مترو تهران اطلاعاتی کاربردی دستتان را می‌گیرد. بیایید خط‌های مترو تهران را با هم مرور کنیم.

تجریش به کهریزک؛ خط یک مترو تهران

تجریش به کهریزک؛ خط یک مترو تهران

خط یک مترو تهران 31 ایستگاه دارد. با این خط می‌توانید سفری را از شمال تهران تا جنوب آن یا برعکس تجربه کنید. این خط از ایستگاه تجریش از شمال تهران شروع می‌شود و در ایستگاه کهریزک در جنوب غربی بهشت زهرا به پایان می‌رسد. در سفر با این خط، 5/37 کیلومتر را در حدود 71 دقیقه با مترو طی می‌کنید. اگر می‌خواهید این خط را روی «نقشه مترو تهران» پیدا کنید، کافی است دنبال خط قرمز بگردید.

برای شروع این سفر کوچک، در ایستگاه تجریش سوار مترو می‌شوید. مترو راه می‌افتد و از ایستگاه‌های زیادی مثل قیطریه، میرداماد و مصلی امام خمینی می‌گذرید. چند ایستگاه جلوتر به ایستگاه شهید بهشتی می‌رسید. اگر از روی نقشه جدید مترو تهران به موقعیت این ایستگاه نگاه کنید، متوجه تقاطعی با خط سه می‌شوید. اگر مسیر خود را در همین خط ادامه بدهید، ایستگاه‌های بعدی ایستگاه شهید مفتح و شهدای هفتم تیر هستند.

تجریش به کهریزک؛ خط یک مترو تهران

ایستگاه شهدای هفتم تیر هم تقاطعی با خط شش مترو دارد. مترو به مسیرش ادامه می‌دهد و در ایستگاه‌های طالقانی و دروازه دولت هم توقف کوچکی دارد. تقاطع بعدی در ایستگاه دروازه دولت، آن هم با خط چهار مترو است. بعد از گذشت از ایستگاه‌های سعدی، در ایستگاه امام خمینی به تقاطعی با خط دو می‌رسید. شاید هم ایستگاه‌های بعدی، مثلاً ایستگاه پانزده خرداد، خیام و میدان محمدیه مقصدتان باشد. اگر می‌خواهید مسیرتان را به خط هفت تغییر بدهید، تقاطعی که در ایستگاه میدان محمدیه است به شما کمک می‌کند. اگر هم نه، مترو ایستگاه‌های بعدی از جمله شوش، علی‌آباد و شهر ری را پشت سر می‌گذارد تا شما را به ایستگاه باقر شهر برساند. می‌توانید در این ایستگاه پیاده شوید و با خطی دیگر به سمت فرودگاه امام خمینی بروید. اگر هم نه، به مسیرتان ادامه بدهید تا بعد از حرم امام خمینی در کهریزک به پایان سفرتان برسید.

فرهنگسرا به صادقیه؛ خط دو مترو تهران

فرهنگسرا به صادقیه؛ خط دو مترو تهران

در خط یک از شمال به جنوب سفر کردید. حالا با سوار شدن به خط دو مترو تهران، سفری از شرق به غرب تهران را تجربه می‌کنید. در طول این مسیر 6/24کیلومتری، از 22 ایستگاه و 6 تقاطع عبور می‌کنید. با این خط مترو این مسیر را فقط در 45 دقیقه طی می‌کنید. بعد از خط پنج تهران، این خط قدیمی‌ترین خط مترو تهران است. روی جدیدترین نقشه مترو تهران، این خط با آبی پررنگ مشخص شده است.

اگر در شرق تهران هستید، می‌توانید سفرتان را از ابتدای این خط، یعنی ایستگاه فرهنگسرا شروع کنید. شما ایستگاه‌هایی مثل تهرانپارس، شهید باقری و دانشگاه علم و صنعت را پشت سر می‌گذارید. از ایستگاه‌های جانبازان، فدک و سبلان هم که بگذرید، به ایستگاه شهید مدنی و بعد ایستگاه امام حسین می‌رسید. جایی که اولین تقاطع در خط دو است. این ایستگاه با خط شش مترو تقاطع دارد. ایستگاه بعدی که مترو در آن متوقف می‌شود، دروازه شمیران است که تقاطعی با خط چهار دارد. از ایستگاه بهارستان و ملت که گذشتید، می‌توانید از تقاطعی که در ایستگاه امام خمینی وجود دارد، مسیر خودتان را به خط یک تغییر بدهید. در غیر این صورت، ایستگاه‌های پیش روی شما ایستگاه دانشگاه امام علی، میدان حر و شهید نواب هستند. تقاطعی را با خط هفت در ایستگاه شهید نواب و تقاطعی را هم با خط چهار در ایستگاه شادمان تدارک دیده‌اند. در ادامه، باید از دانشگاه شریف و طرشت هم بگذرید تا در ایستگاه صادقیه به انتهای خط برسید.

قائم به آزادگان؛ خط سه مترو تهران

قائم به آزادگان؛ خط سه مترو تهران

اگر قصد دارید از شرق به جنوب تهران سفر کنید، باید سوار خط سه مترو شوید. این خط مترو را می‌توانید روی نقشه جدید مترو تهران با خط آبی کم‌رنگ دنبال کنید. این خط نسبت به خط‌های دیگر تازه‌تأسیس است. با سوارشدن به این خط مسیری 32کیلومتری را در یک ساعت طی می‌کنید و از 26 ایستگاه عبور می‌کنید.

اولین ایستگاه این خط در شمال شرق تهران ایستگاه قائم است. وقتی در این ایستگاه سوار مترو شوید، در ادامه مسیر ایستگاه‌هایی مثل اقدسیه، حسین‌آباد و خواجه عبدالله انصاری را می‌بینید. از ایستگاه‌های صیاد شیرازی، شهید قدوسی و سهروردی که بگذرید، در ایستگاه شهید بهشتی به تقاطعی با خط یک مترو می‌رسید. بعد از آن مترو ایستگاه‌های میرزای شیرازی، میدان جهاد و میدان حضرت ولی عصر(عج) است. اگر به مسیرهای مترو تهران در نقشه نگاهی بیندازید، در ادامه مسیر تقاطع‌های دیگری هم هست. در ایستگاه ولی عصر(عج) تقاطعی با خط شش و در ایستگاه تئاتر شهر هم تقاطعی با خط چهار وجود دارد. بعد از عبور از ایستگاه منیریه، در ایستگاه مهدیه، تقاطعی را برای تغییر مسیر به خط هفت ساخته‌اند. بعد از آن، از ایستگاه‌های راه‌آهن، زمزم و شهرک شهید شریعتی می‌گذرید. وقتی از ایستگاه نعمت‌آباد را بگذرید، در ایستگاه آزادگان به پایان خط سه می‌رسید.

شهید کلاهدوز به ارم سبز؛ خط چهار مترو تهران

شهید کلاهدوز به ارم سبز؛ خط چهار مترو تهران

وقتی این خط مترو را سوار شوید، به‌راحتی می‌توانید از جنوب شرق تهران به غرب یا برعکس سفر کنید. مردم به این خط مترو، کلاهدوز هم می‌گویند. این خط روی جدیدترین نقشه مترو تهران به رنگ زرد است. این خط مترو در مسیر 19 کیلومتری‌اش، 21 ایستگاه دارد.

شهید کلاهدوز به ارم سبز؛ خط چهار مترو تهران

در جنوب شرق تهران که باشید و بخواهید به سمت غرب بروید، می‌توانید در ایستگاه کلاهدوز سوار مترو شوید. مترو در ابتدا به سمت ایستگاه‌های نیروی هوایی، پیروزی و ابن سینا می‌رود. در ایستگاه‌های بعدی، می‌توانید تقاطع‌های این خط مترو با دیگر خط‌ها را ببینید؛ برای مثال در ایستگاه بعدی، یعنی میدان شهدا تقاطع با خط شش و در ایستگاه دروازه دولت تقاطعی با خط یک مترو وجود دارد. بعد از این دو ایستگاه، به ایستگاه فردوسی و بعد به تئاتر شهر می‌رسید. ایستگاه تئاتر شهر جایی است که خط چهار با خط سه مترو تقاطع دارد. پس از آن، از ایستگاه میدان انقلاب می‌گذرید و در ایستگاه توحید، به تقاطع با خط هفت مترو می‌رسید. در ایستگاه بعدی، یعنی ایستگاه شادمان نیز تقاطعی با خط دو هست. سوار بر مترو از ایستگاه‌های دکتر حبیب‌الله، استاد معین و میدان آزادی هم بگذرید. به ایستگاه بیمه که رسیدید، گوینده مترو، اطلاعاتی را می‌گوید که متوجه می‌شوید این ایستگاه با انشعابات فرودگاه مهرآباد تقاطع دارد. بعد از عبور از ایستگاه شهرک اکباتان، باید درآخرین ایستگاه یعنی ایستگاه ارم سبز پیاده شوید.

صادقیه به هشتگرد؛ خط پنج مترو تهران

صادقیه به هشتگرد؛ خط پنج مترو تهران

این خط قدیمی‌ترین خط مترو تهران، یعنی خط پنج است که آن را در سال 1377 تأسیس کرده‌اند. این خط تا سال‌ها مسافران را تا ایستگاه گلشهر بیشتر نمی‌بُرد؛ ولی حالا با این خط می‌توانید تا ایستگاه هشتگرد هم بروید؛ برای همین آن، خط مترو تهران کرج هم می‌گویند. در این مسیر قطارهای تندرو هم وجود دارند که بدون توقف شما را به مقصدتان می‌رسانند. خط سبز را در نقشه مترو تهران دنبال کنید تا دوازده ایستگاه این خط را ببینید.

در خط پنج، مترو مسیر 67کیلومتری‌اش را از صادقیه شروع می‌کند. در آخرین نقشه مترو تهران، می‌توانید تنها تقاطع این خط را در ایستگاه ارم سبز با خط چهار ببینید. مترو در این خط از ایستگاه‌های ورزشگاه آزادی، ایران خودرو و گرم دره می‌گذرد و به کرج می‌رسد. بعد از کرج هم اگر همچنان مسافر این خط باشید، از محمد شهر و گلشهر عبور می‌کنید. ایستگاه پایانی، ایستگاه شهید سلیمانی در شهر هشتگرد است.

دولت‌آباد به شهید ستاری؛ خط شش مترو تهران

دولت‌آباد به شهید ستاری؛ خط شش مترو تهران

در سفر قبل قدیمی‌ترین خط مترو تهران را سوار شدیم؛ اما این بار قرار است سفر با جدیدترین خط را تجربه کنید. با دانلود نقشه مترو تهران و کمک گرفتن از آن می‌بینید که این خط دو فاز غربی و شرقی دارد. اگر در فاز شرقی که سوار این خط شوید، در مسیر ده‌کیلومتری آن، از هفت ایستگاه عبور می‌کنید. سفرتان از ایستگاه دولت‌آباد شروع می‌شود و در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) هم به پایان می‌رسد. اگر هم فاز غربی را انتخاب کنید مسیرتان از ایستگاه میدان ولیعصر(عج) تا ایستگاه شهید ستاری ادامه دارد. در فاز غربی در ایستگاه‌های هفت تیر، میدان ولیعصر(عج) و تربیت مدرس به تقاطع‌هایی هم برمی‌خورید. اگر در نقشه مترو تهران با کیفیت بالا دقت کنید، این خط را به رنگ صورتی می‌بینید.

بسیج به میدان صنعت؛ خط هفت مترو تهران

بسیج به میدان صنعت؛ خط هفت مترو تهران

هفتمین خط مترو تهران، شهروندان را هر روز از شمال غرب به جنوب شرق می‌برد. خطی که در 33 دقیقه با عبور از 18 ایستگاه شما را به مقصدتان می‌رساند. روی آخرین نقشه مترو تهران این خط را با رنگ بنفش دنبال کنید.

بسیج به میدان صنعت؛ خط هفت مترو تهران

اگر می‌خواهید سفرتان را از جنوب شرق شروع کنید، می‌توانید از ایستگاه بسیج سوار مترو شوید. ایستگاه‌های زیادی مثل شهدای هفده شهریور، میدان قیام و میدان محمدیه پیش روی شماست. در میدان محمدیه تقاطعی با خط یک مترو و در ایستگاه مهدیه تقاطعی با خط سه مترو هست. می‌توانید این تقاطع‌ها را روی نقشه جدید مترو تهران هم ببینید. از ایستگاه‌های هلال احمر، کمیل و رودکی را که بگذرید، به سه تقاطع دیگر می‌رسید: تقاطعی در ایستگاه شهید نواب با خط دو، در ایستگاه توحید با خط چهار و در ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس با خط شش. با این خط مترو از برج میلاد هم می‌گذرید و به ایستگاه آخر یعنی شهید دادمان می‌رسید.

مترو تهران کرج

مترو تهران کرج

اگر شما هم ساکن استان البرز هستید و روزانه به تهران رفت‌و‌آمد می‌کنید، خط پنج می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. اگر در کرج زندگی می‌کنید، با سوارشدن در ایستگاه کرج، سفرتان به سمت تهران شروع می‌شود. از گرم‌دره می‌گذرید تا به ایستگاه‌ ورزشگاه آزادی در تهران برسید. در نهایت مترو تهران کرج شما را به ایستگاه ارم سبز می‌رساند.

ساعت کار مترو تهران

ساعت کار مترو تهران

در همه خطوط به‌جز خط یک، ساعت کار مترو تهران مشابه هم است. ساعت کاری در روزهای شنبه تا پنجشنبه از 5:30 تا 22 است. در روزهای تعطیل کمی دیرتر هم می‌توانید از مترو استفاده کنید. مترو در جمعه‌ها از ساعت 6 و روزهای تعطیل دیگر از 6:50 کار خود را شروع می‌کند.

ساعت کاری خط یک مترو در مسیر تجریش به کهریزک کاملاً مثل بقیه خطوط است؛ ولی در مسیر کهریزک به تجریش، مترو از شنبه تا چهارشنبه تا ساعت 21:15 به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در روزهای دیگر و تعطیلات هم در ساعت 21:45 کار خود را به پایان می‌رساند. در اپلیکیشن مترو تهران می‌توانید تمام این جزییات را ببینید.

هزینه بلیط مترو

هزینه بلیط مترو

یکی از دلایلی که مردم مترو را انتخاب می‌کنند، هزینه پایین آن است؛ مثلاً اگر بخواهید با مترو سفری درون شهری با مترو در تهران بروید، هزینه بلیطتان 2500 تومان می‌شود. اگر مقصدتان هشتگرد باشد، باید 7500 تومان و اگر مقصدتان فرودگاه باشد، باید 12500 تومان برای خرید بلیط بپردازید. اگر هم قصد سفر در حومه شهر را دارید، باید بلیطی 2850 تومانی بخرید و سوار خط پنج شوید.

تسهیلات مترو تهران برای معلولان

تسهیلات مترو تهران برای معلولان

مثل همه مردم، شهروندان با معلولیت‌های جسمی هم حق دارند از مترو برای رفت‌و‌آمد راحت خود استفاده کنند. به همین دلیل تلاش کرده‌اند خط‌های مترو تهران را تا اندازه‌ای برای این شهروندان آماده کنند؛ مثلاً  در بیشتر ایستگاه‌ها آسانسور و پله‌برقی‌هایی برای راحتی در عبور وجود دارد. مسیر برجسته‌ای هم آماده کرده‌اند تا افراد نابینا برای تردد از آن کمک بگیرند. این شهروندان یا همراهانشان می‌توانند با دانلود نقشه مترو تهران از مسیرهایی مناسب‌سازی‌شده مطلع شوند. در هر واگن قطار چهار صندلی و در مجموع در هر قطار حداقل 28 صندلی مخصوص سالمندان و معلولین وجود دارد. شما می‌توانید این صندلی‌ها را با برچسب‌های مخصوص از دیگر صندلی‌ها تشخیص بدهید. در همه ایستگاه‌ها هم گیتی را با عرض مناسب برای عبور ویلچر ساخته‌اند.

در چند دقیقه گذشته با ره بال آسمان همسفر شدید و در خط‌های مترو تهران گشتی زدید. از شمال به جنوب تهران رفتید و در انتهای خط دیگری، سر از استان البرز درآوردید. از ساعت کاری مترو تهران و قیمت به‌صرفه بلیط آن هم خبردار شدید. همراه با ما مسیرهای مترو تهران را شناختید و از جزئیات جدیدترین نقشه مترو تهران مطلع شدید. در ضمن، همراه داشتن اپلیکیشن مترو تهران و نقشه مترو تهران با کیفیت بالا راهنمای خوبی برایتان خواهد بود. اگر شما هم از این وسیله نقلیه سریع و به‌صرفه استفاده می‌کنید، در کامنت‌ها از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

مترو تهران دارای 7 خط و 145 ایستگاه است.

تمام خط‌های مترو در جمعه‌ها از ساعت 6 تا حدود ساعت 22 فعال هستند.

هزینه هر بلیط درون شهری 2500 تومان است.

خط شش مترو، جدیدترین خط مترو ساخته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.