دره توبیرون دزفول | تماشای دیوارهای سنگی باعظمت و شگفت‌انگیز

0

ماجراجویی جزو علائق بسیاری از گردشگران است. آن‌ها در سفرهایشان به‌دنبال بازدید از ناشناخته‌ها و ماجراجویی از شگفتی‌های خلقت‌اند. جای‌جای کشور ما پر از آثار و پدیده‌های طبیعی شگفت‌انگیزی است. فقط تماشای این پدیده‌ها از نزدیک می‌تواند حس کنجکاوی ما را برطرف کند. یکی از این جاهای دیدنی و شگفت‌انگیز دره توبیرون دزفول است. بی‌تردید ارزش آن را دارد تا کوله‌بار سفر را ببندید و راهی این مکان ناشناخته و سراسر شگفتی و زیبایی شوید. دره توبیرون یکی از دره های خوزستان است. در ادامه، به معرفی این جاذبه طبیعی می‌پردازیم تا دوستداران ماجراجویی با این جاذبه خیره‌کننده بیشتر آشنا شوند.

دره توبیرون کجاست؟

دره توبیرون در نزدیکی شهر دزفول در استان خوزستان است. این مکان شگفت‌انگیز در ۲۰کیلومتری دزفول و در منطقه تنگه‌سرا بخش سردشت این شهرستان در جنوب ایران قرار دارد. موقعیت شهر دزفول هم در شمال استان خوزستان بوده و دومین شهر بزرگ این استان است.

این شهر از سمت شمال به استان لرستان، از سمت جنوب به شهرستان‌های اهواز و شوشتر، از سمت غرب به شهرستان‌های شوش و اندیمشک و از طرف شرق به شهرستان مسجد سلیمان و استان چهار محال و بختیاری محدود می‌شود.

دلیل نام گذاری دره توبیرون چیست؟

حتماً با شنیدن نام دره توبیرون در ذهنتان این سؤال پیش می‌آید که نام این مکان از کجا آمده است و فلسفه نام‌گذاری آن چه بوده است. توبیرون از ۲ کلمه تو و بیرون ترکیب شده است که کلمه تو در گویش مردمان محلی معنی تب را می‌دهد و کلمه بیرون هم به بریدن و ازبین‌بردن معنا شده است.

ازاین‌رو، کلمه توبیرون به‌معنی محلی است که با رفتن به آن تب شما گرفته می‌شود و گرما از بدنتان خارج می‌شود.

در گذشته‌ها، مردمان محلی برای درمان دردهای بدنشان به دره توبیرون می‌آمدند. آن‌ها بر این باور بودند که آب این دره از خواص درمانی برخوردار است.

با دره توبیرون بیشتر آشنا شوید

نمایی از سنگ‌ها و صخره‌های عظیم دره توبیرون

هنگام رسیدن به دره توبیرون بی‌تردید از مشاهده آن حیرت‌زده خواهید شد. دره‌ای زیبا با ‌آب‌وهوای خوش و مطبوع و جزو دره های ایران است که تنفس در آن برایتان بسیار لذت‌بخش و دل‌چسب است. دره توبیرون به‌شکل راهرویی بزرگ است که اطراف آن را سنگ‌ها و صخره‌های عظیم و غول‌پیکر فرا گرفته است.

ارتفاع دیواره‌های بلند آن‌ها گاهی به ۱۰۰ متر هم می‌رسد! عرض این دره نسبت به بلندای صخره‌های آن کم است و در این راهرو با شن‌هایی در کف آن پوشیده شده است. در طول مسیر پیاده‌روی، از استنشاق هوای مطبوع و خنک که نظیرش را کم دیده‌اید بسیار لذت خواهید برد.

ویدئویی جذاب از دره توبیرون

  • دره توبیرون | تابلویی نقاشی‌شده از عظمت خلقت

 تصویری زیبا دره توبیرون

اما شگفتی این دره فقط به هوای خوش و دیواره‌های بلند آن محدود نمی‌شود. در گوشه‌وکنار این دره مهیب و در عین حال زیبا، اشکال شگفت‌انگیز و عجیبی روی صخره‌ها و سنگ‌ها خودنمایی می‌کند. به‌علاوه، انبوه درختان انجیر و انگور وحشی را تماشا خواهید کرد.

این دیدنی‌ها، همانند تابلویی نقاشی‌شده، عظمت خلقت را در پیش روی شما به تصویر می‌کشد. در این حین، شما محو تماشای آن خواهید شد و چشمان شما از دیدن عجایب و زیبایی‌های این دره حیرت‌زده می‌شود. در کنار درختان انبوه، چشمه‌سارهای پر آب، آب‌چکان‌های تماشایی و شگفت‌انگیز بی‌نظیری را که شاید فقط عکس آن‌ها را دیده باشید در مقابل چشمانتان ظاهر می‌شوند و شما را به تماشا دعوت می‌کنند.

  • دره توبیرون | سازه‌ای ساخته دست تاریخ

تصویری از سازه‌ای ساخته دست تاریخ

هزاران سال به طول انجامیده است تا طبیعت توانسته است این پدیده طبیعی افسانه‌ای و خارق‌العاده را ایجاد کند. سنگ‌ها و صخره‌های این دره از جنس سنگ‌های رسوبی و کنگلومرا است. این سنگ‌ها را جریان آب و بارندگی‌های متوالی از نواحی بالادست و کوه‌های اطراف به این شکل درآورده است.

نمایی از آب جاری خنک دره توبیرون

در ایام تابستان که این منطقه دچار کم‌آبی می‌شود، دره توبیرون آب‌های زیرزمینی را زهکشی کرده و در خود جمع می‌کند. پس از آن نیز آب سفره‌های زیرزمینی روی زمین جاری می‌شود. به‌گونه‌ای که در دیوارهای عظیم و کف این دره، آب جاری خنک و زلالی را مشاهده می‌کنید. درون این آب‌ها ماهیان بزرگ و کوچک و همچنین مارها و مارمولک‌هایی زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی دره توبیرون را می‌شناسید؟

همه ما استان خوزستان را با هوای بسیار گرم و شرجی و چاه‌های نفت آن می‌شناسیم. منتها در گوشه‌وکنار این استان زیبا و چشم‌نواز، مناطق دیدنی و جاذبه‌های طبیعی منحصر‌به‌فردی قرار دارد که شاید حتی نام بسیاری از آن‌ها را تابه‌حال نشنیده باشیم. دره توبیرون یکی این جاهای دیدنی محسوب می‌شود. گردشگران بسیاری پس از آشنایی با این دره اقدام به سفر به این منطقه می‌کنند. در ادامه، با جاهای دیدنی دره توبیرون آشنا می‌شویم.

  • جیپ و آفرودسواری | مهیج و دوست‌داشتنی

نمایی از جیپ و آفرودسواری

باید بگوییم دره توبیرون از جمله محل‌هایی است که برای انجام تفریح هیجان‌انگیز و دل‌چسب جیپ‌سواری بسیار مناسب است. توصیه می‌شود در هنگام انجام این تفریح دوست‌داشتنی و مهیج، به طبیعت چشم‌نواز این دره آسیب نزنید.

  • عکاسی در دره توبیرون | ثبت خاطرات شیرین و به‌یادماندنی

نمایی از عکاسی در دره توبیرون

دره توبیرون برای شکار لحظات و ثبت خاطرات به‌یادماندنی محل مناسبی برای عکاسی است. عکس‌گرفتن از مناظر خارق‌العاده و بی‌مانند این دره و چشم‌اندازهای رؤیایی و زیبای آن چیزی است که اگر از دست بدهید قطعاً پشیمان می‌شوید. توصیه می‌شود از مناظر زیبا و لحظات شیرین و خاطره‌انگیزِ بازدید از این دره برای خود عکس‌های یادگاری بگیرید.

  • برپایی کمپینگ | لذت سپری‌کردن شب در کنار دره توبیرون

نمایی از برپایی کمپینگ

دره توبیرون از جمله اماکنی است که برای برپایی کمپینگ و برگزاری تورهای طبیعت‌گردی و اقامت در شب بسیار مناسب است. چادرزدن در این مکان، به‌صورت دسته‌جمعی و در شب و در آرامش وصف‌ناپذیر و سکوت بی‌نظیر این دره، برایتان بسیار خاطره‌انگیز و شیرین خواهد بود.

در نزدیکی دره توبیرون چه جاهای دیدنی و تفریحی‌ای وجود دارد؟

در حین گردش و تفریح در دره توبیرون دزفول، می‌توانید به جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک آن هم سری بزنید و سفرتان به این دره را تکمیل می‌کند. در نزدیکی این مکان، دیدنی‌های متعدد و زیبایی وجود دارد که بی‌گمان رفتن و بازدید از آن‌ها گزینه مطلوبی است. در ادامه، به معرفی مختصری از این جاذبه‌های دیدنی و تفریحی می‌پردازیم.

  • دره کول خرسون دزفول | حیرت‌انگیز و زیبا

نمایی از کول خرسان

دره کول خرسون دزفول از جمله دیدنی‌های مهیج و تماشایی در نزدیکی دره توبیرون است. این دره نام‌های دیگری از جمله دره ارواح، کول خرسان و اشکفت زرده نیز دارد. دره کول خرسون شگفت‌انگیز در ۴۰کیلومتری دزفول است. در مسیر رسیدن به این دره، درختان کنار و نخل بسیاری روییده‌اند. این درختان چشمان هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. علاوه بر این، رویش انبوه درختان انجیر و انگور وحشی و نیز نیزارها هم زیبایی‌های این محل را دوچندان کرده است.

تصویری زیبا از کول خرسان در فصل تابستان

این دره بیش از ۲۰۰ متر عمق دارد. در دیوارهای بلند آن، گیاهانی همانند سیاووشان روییده‌اند که تماشایی و حیرت‌انگیزند. علاوه بر رویش گیاهان مختلف، در این دره، روی دیواره‌هایش چشمه‌سارهایی نیز جوشیده و جاری‌اند. آبشارهایی دارد که آبشان از بلندی به پایین ریزش می‌کند. همه این‌ها این دره را به مکانی دنج و آرامش‌بخش تبدیل کرده است. می‌توانید ساعاتی را به دور از شلوغی و هیاهو با آرامش خیال در آن سپری کنید.

  • چال کندی دزفول | تماشای آرامش‌بخش رودخانه دز

نمایی از رودخانه دز

چال کندی دزفول یکی دیگر از جاهای دیدنی دز نزدیکی دره توبیرون است. این منطقه روی مسیر رود زلال دز در ۱۸کیلومتری شمال دزفول واقع شده است. این منطقه تماشایی و زیبا مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت و استراحت است. همین که در کنار رود دز بنشینید به آب روان و زلالی که از بالادست‌ها جاری شده است بنگرید، آرامشی وصف‌ناپذیر وجودتان را فرامی‌گیرد که از دیدن آن هیچ‌گاه خسته نمی‌شوید.

نمایی از چال کندی

این محل در تمام ایام سال تماشایی و خاطره‌انگیز است. منتها اگر قصد دارید به تفریحاتی همانند شنا، ماهیگیری و قایق‌سواری بپردازید، باید در ماه‌های گرم سال به این مکان سفر کنید. در مجموع، بهترین موقع برای سفر به این محل و بهره‌مندی از طبیعت منحصربه‌فرد چال کندی از اوایل خرداد تا اواسط مهرماه است. در این زمان، هوای گرم و لذت‌بخشی در اینجا حاکم می‌شود.

  • روستا و دره دیونی دزفول | دیدار مردمان مهمان‌نواز

نمایی از درختچه های روستا و دره دیونی دزفول

یکی از جاهای دیدنی شهرستان دزفول روستای دیونی است. این روستا در ۶۰کیلومتری این شهر است. ‌‌آب‌وهوای این روستا در فصل زمستان و بهار بسیار دل‌چسب و مطبوع می‌شود. اهالی روستای دیونی بسیار مهمان‌نواز و خونگرم‌اند. آن‌ها همیشه با آغوش باز از طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان استقبال می‌کنند.

در کنار طبیعت کم‌نظیر روستای دیونی، دره‌ای هم به همین نام وجود دارد. دیدن آن از نزدیک قطعاً برایتان خاطره‌انگیز می‌شود. اطراف این دره را بیشه‌زارها و درختچه‌های کوتاه‌قدی فرا گرفته است که در نوع خود بسیار زیبا و تماشایی است. در سفرتان به شهر دزفول، بازدید از روستا و دره دیونی را فراموش نکنید.

  • تنگه سرا | استنشاق هوای مطبوع و با طراوت

نمایی از تنگه سرا

در مسیر رسیدن به دره توبیرون دزفول، منطقه‌ای به نام تنگه سرا واقع شده است. این تنگه در فاصله ۱۵کیلومتری از بخش سردشت دزفول قرار دارد. پیش از اینکه به تنگه برسید، در سمت چپ، جاده‌ای خاکی قرار دارد که هیچ نام و تابلویی ندارد. این جاده پاکوب و خاکی فقط امکان پیاده‌روی دارد و عبور خودرو از آن امکان‌پذیر نیست. پس از ۵ کیلومتر پیاده‌روی در این مسیر پرپیچ‌وخم، به ابتدای تنگه می‌رسید. از دهانه تنگه تا انتهای آن چیزی بین ۱٫۵ تا ۲ ساعت زمان می‌برد.

تنگه سرا از جمله تنگه های دزفول محسوب می‌شود. این تنگه بسیار دیدنی و چشم‌نواز است و مناظر شگفت‌انگیز و ‌‌آب‌وهوایی بسیار خنک و دل‌انگیز دارد. استشمام عطر طبیعت و حس‌کردن هوای خنک و مطبوع روح و جسمتان را باطراوت و بانشاط خواهد ساخت.

  • دره انار گتوند | صدای لذت‌بخش شرشر آبشارها

دره انار گتوند یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی دره توبیرون است که زیبایی منحصربه‌فردی دارد. این دره سمت شرق دزفول و در فاصله ۷۱کیلومتری این شهر و در شمال شهر گتوند واقع شده است. دره انار، با داشتن هوای خنک و مطبوع، سرسبزی طبیعت خارق‌العاده، آبشارهای زیبا و روان که روی صخره‌ها ریزش دارد و حوضچه‌های زلال و تماشایی که از ریزش آبشارها ایجاد شده‌اند، در منطقه‌ای گرم و خشک واقعاً دیدنی و خاطره‌انگیز است.

هوای داخل دره نسبت به بیرون آن ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک‌تر است. در اوج گرمای تابستان در استان خوزستان، این دره محیطی بسیار دل‌چسب است. گونه‌های گیاهی مختلف با سرسبزی و طراوت خاص خود بر دلپذیرکردن آن افزوده است. بازدید از این دره را در برنامه خودتان از سفر به دزفول و دره توبیرون قرار دهید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی24ساعته
آدرسدزفول، بخش سردشت، دره توبیرون

شاید شما پس از خواندن این مقاله، برای ماجراجویی و تفریح، در برنامه‌های آتی خود سفر به دره توبیرون را بگنجانید. اگر چنین تصمیمی را گرفته‌اید، بی‌تردید از تصمیمتان پشیمان نخواهید شد. اگر هم تاکنون به این دره زیبا با چشم‌انداز خارق‌العاده‌اش سفری داشته‌اید، خوش‌حالمان می‌کنید اگر تجارب و خاطرات سفرتان را با ره بال آسمان در میان بگذارید تا خوانندگان گرامی از خواندن تجارب و خاطرات شما بهره‌مند شوند.

دره توبیرون در نزدیکی شهر دزفول در استان خوزستان است.

این دره در محلی واقع شده است که هنور در آن امکانات رفاهی و تأسیسات مناسب برای ارائه خدمات راه‌اندازی نشده است؛ بنابراین، برای بازدید از دره توبیرون، لوازم شخصی و غذای پرانرژی و مقوی با خود به همراه داشته باشید.

برای اقامت در شب، می‌توانید به‌صورت دسته‌جمعی چادر برپا کنید یا به شهرهای دزفول و اندیمشک بروید و در هتل‌های شیک و مجلل این شهرها اقامت داشته باشید.

بله، تورهای طبیعت‌گردی هم برنامه سفر به دره توبیرون را در برنامه های خود دارند و آن را برگزار می‌کنند.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.