نکات سفر کودکان با قطار | چک‌لیستی کامل از همه بایدها و نبایدها

0

نکات سفر کودکان با قطار را باید در گروه اطلاعاتِ پیش از سفری قرار داد که پدرومادرها باید حتماً از آن‌ها باخبر باشند. همان‌گونه که به‌خوبی می‌دانید، سفر با قطار جذابیت‌های بیشتری برای کودکان دارد. صدای قطار و تکان‌های آن مایه سرگرمی کودکان است. از طرف دیگر خرید بلیط قطار در کوپه‌‌ای خانوادگی، فرصتی برای کودکان فراهم می‌کند تا در کنار پدرومادر، سفری خودمانی را تجربه کنند. در این بین از این واقعیت نباید گذشت که سفرهای ریلی عموماً طولانی هستند. از آنجایی که کودکان زودتر حوصله‌شان سر می‌رود، باید شرایطی برای گذران سفر چندین ساعته قطار برای کودکان فراهم باشد. به همین دلیل نکته‌ های سودمند و جالبی برای سفر کودکان با قطار آماده کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، سفر ریلی خاطره‌سازی را در کنار فرزند دلبندتان تجربه کنید.

قبل از سفر با فرزندتان درباره مسافرت با قطار صحبت کنید

قبل از سفر با فرزندتان درباره مسافرت با قطار صحبت کنید

یکی از مهم‌ترین نکات سفر کودکان با قطار آماده کردن کودکان برای این سفر است. ناگفته پیداست کودکی که تجربه‌ای از سفر ریلی ندارد، ممکن است نگرانی‌هایی درباره این سفر داشته باشد؛ در نتیجه در فرصت‌های مناسب، با فرزند خود درباره مسافرت با قطار صحبت کنید. نمایش تصاویر و ویدئوهایی از حرکت قطار و تعریف خاطره‌های خوش سفرهای ریلی، کودکان را برای سفر با قطار آماده می‌کند. خوشبختانه شرکت‌های ریلی ایران مانند فدک و سیمرغ با غذاهای خوشمزه و امکانات رفاهی عالی، همه سنین را جذب خود کرده است. شما هم می‌توانید با توصیف این امکانات، منظره‌های تماشایی ایستگاه‌های بین‌راهی و زیبایی‌های سفر ریلی برای کودک خود، او را برای سفر با قطار آماده کنید.

فهرستی از لوازم ضروری برای سفر کودکان با قطار آماده کنید

لوازم ضروری برای سفر کودکان با قطار آماده کنید

همان گونه که اشاره کردیم، رجا و دیگر شرکت‌های ریلی ایران، امکانات شایسته‌ای دارند. با این حال از آنجایی که کودکان، مراقبت بیشتری نیاز دارند، بهتر است لوازم ضروری را برای راحتی بیشتر فرزند دلبندتان را همراه داشته باشید. اگر نوزادی را همراه خود به قطار می‌برید، بهتر است قبل از سفر، نظر پزشک متخصص کودکان را جویا شوید. اجازه دهید پزشک، سلامت نوزاد شما را بررسی کند. پس از دریافت تاییدیه پزشک متخصص کودکان، با خیال راحت می‌توانید فرزند دلبندتان را در سفرهای ریلی به همراه خود ببرید. نوزادان نیاز به لوازم خاصی دارند. در ادامه نکات سفر کودکان با قطار باید بگوییم که بهتر است قبل از حرکت قطار، پوشک نوزاد تعویض شود. زیرانداز تعویض پوشک، پتو و کیسه‌ پلاستیکی از دیگر لوازمی است که همراه داشتن آن‌ها در سفرهای ریلی برای پدرومادرهای دارای نوزاد ضروری است.

لوازم ضروری برای سفر کودکان با قطار

برای شما از جذابیت‌های سفر با قطار برای کودکان گفتیم. با این حال اگر سفری طولانی با قطار در پیش دارید، احتمال سر رفتن حوصله کودک دلبند شما بسیار است. اگر کودکی خردسال دارید، حتماً اسباب‌بازی‌های دلخواهش را به فهرست لوازم لازم برای سفر با قطار اضافه کنید. همراه‌داشتن چند اسباب‌بازی کوچک در سفر، مایه نشاط و سرگرمی کودکان را فراهم می‌کند. کتاب نیز انتخاب مناسبی برای سرگرمی کودکان در سفرهای ریلی به حساب می‌آید. به والدینی که نوزاد خود را در سفرهای ریلی همراه می‌برند، پیشنهاد می‌‌کنیم حتماً کریِر نوزاد را داخل کوپه ببرند. کریر، شرایطی مناسب برای نگه‌داری نوزاد در قطار فراهم می‌کند. در ادامه لیستی از لوازم ضروری کودکان برای سفر با قطار را برایتان آماده کرده‌ایم.

وسایل ضروری نوزاد در سفر

پوشکشیر خشک کیف کمک‌های اولیه
پودر بچه شیشه شیر مسکن و دارو
پد مخصوص تعویض پوشکپیش‌بنداسباب‌بازی
آب گرم برای تهیه شیرچند دست لباس اضافهکیسه فریزر
پتوی کودکمحلول ضدعفونی‌کنندهکرم مرطوب‌کننده
پستانکتشک تعویض پوشکآب‌معدنی

وسایل ضروری کودکان در سفر

کتاب و مجله محبوبمداد و مدادرنگیکرم مرطوب‌کنندهکیف کمک‌های اولیه
دفترچه یادداشتدفتر نقاشیآب‌معدنیمسکن و دارو
وسایل سرگرمیغذا و خوراکی محبوبمحلول ضدعفونی‌کنندهاسباب‌بازی
هدفون سایز کودکگوشی و تبلت برای تماشای فیلم و بازیچند دست لباس اضافهکیسه فریزر

برای عارضه‌های درمانی از پزشک قطار کمک بگیرید

برای عارضه‌های درمانی از پزشک قطار کمک بگیرید

از صمیم قلب آرزو می‌کنیم سفری خاطره‌ساز را با قطار تجربه کنید و وجود نازنین شما و کودک دلبندتان از هرگونه بیماری دور بماند. با این حال از آنجایی که احتمال بیماری در هر سفری وجود دارد، پزشک یا پرستاری حاذق در قطار مستقر است. خوشبختانه همه شرکت‌های راه‌آهن ایران اعم از بن ریل، صبا، جوپار، نورالرضا، غدیر، پردیس و غیره از پزشک‌های کاربلدی در سفرهای ریلی کمک می‌گیرند. به لطف حضور پزشک و کارمندان بخش درمان، خاطر والدین از بیماری‌های احتمالی کودکان در حین سفر با قطار کاملاً جمع است.

عارضه‌های درمانی در قطار

از آنجایی که به‌ قول قدیمی‌ها کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، پیشنهاد می‌کنیم داروهای ضروری خود و فرزندانتان را در سفر با قطار همراه داشته باشید. بیماری‌های رایجی مانند سرماخوردگی و مسمومیت را می‌توان به‌راحتی با دارو درمان کرد. این داروها را در جایی نزدیک دست خود قرار دهید تا اگر خدای ناکرده شما یا همراهانتان گرفتار بیماری شدند، دارویی برای درمان این عارضه داشته باشید.

مواظب رفتار کودکان در قطار باشید

مواظب رفتار کودکان در قطار باشید

یکی از مهم‌ترین نکات سفر کودکان با قطار که رعایت آن اهمیت بسیار زیادی دارد، تعامل درست با فرزندان در قطار است. پدرومادرها به‌خوبی می‌دانند که در محیط‌های عمومی نباید چشم از فرزندانشان بر دارند. همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید، تمامی قطارها، اندک تکانی دارند. این تکان ممکن است تعادل کودکان را برهم بزند؛ در نتیجه پس از حرکت قطار، حتماً‌ مواظب رفتار کودکان و حرکت آن‌ها در کوپه و راهروی قطار باشید. اگر فرزند دلبند شما به سرویس بهداشتی نیاز پیدا کرد، وی را تا قسمتی که برای سرویس بهداشتی در قطار تعبیه‌شده، همراهی کنید. تمامی شرکت‌های فعال در ناوگان ریلی کشور، امنیت مسافران را در اولویت قرار داده‌اند.

مواظب رفتار های خطرناک کودکان در قطار باشید

همچنین بهتر است کودکان را در تخت بالای کوپه نخوابانید. بعضی از مسافران، فرزندان خود را در کف کوپه می‌خوابانند. این روش نیز امنیت و سلامت فرزندان را به خطر می‌اندازد. کودکان را روی صندلی‌های تخت‌شو اول کوپه بخوابانید. اگر فرزند کوچکی دارید که زیاد در خواب غلت می‌زند، شرایط اطراف تخت وی را به گونه‌ای در نظر داشته باشید تا از تخت قطار نیفتد. تردد کودکان در راهروی قطار باید کنترل‌شده باشد. حضور یک بزرگسالِ همراه با کودک از مهم‌ترین نکات سفر کوکان با قطار به حساب می‌آید. کودکان را به‌تنهایی راهی بوفه و رستوران قطار نکنید. اجازه ندهید کودکان به درِ سالن قطار نزدیک شوند.

در ایستگاه‌های بین‌راهی مواظب کودکان باشید

در ایستگاه‌های بین‌راهی مواظب کودکان باشید

نکات سفر کودکان با قطار فقط به محیط داخل واگن خلاصه نمی‌شود. بسیاری از این نکته‌ها را باید در ایستگاه در نظر بگیرید. در کنار اینکه مواظب سوارشدن کودکان خود در ایستگاه مبدأ و پیاده‌شدن آن‌ها در ایستگاه مقصد هستید، حواستان به ایستگاه‌های بین‌راهی نیز باید باشد. بسیاری از شرکت‌های ریلی ایران در ایستگاه‌های بین‌راهی توقف می‌کنند. این توقف‌ها فقط برای پیاده‌‌ و سوارشدن مسافر نیست. گاهی اوقات قطار در زمان اذان برای برگزاری نماز مدت بیشتری توقف می‌کند. در این شرایط فرزندتان را به حال خود رها نکنید. اگر به مسجد می‌روید، حتماً‌ فرزندانتان را همراه خود ببرید و اجازه ندهید از جلوی چشمتان دور شوند.

ایستگاه‌های بین‌راهی قطار

سرویس‌بهداشتی و نمازخانه‌ ایستگاه‌های بین‌راهی عموماً شلوغ است؛ پس بهتر است که جانب احتیاط را نگه دارید و در تمامی زمانی که در ایستگاه‌های بین‌راهی توقف دارید، فرزندتان همراه شما باشد. اکنون که صحبت از رعایت نکات سفر کودکان با قطار مطرح است، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که شماره تماس و اطلاعات کوپه‌ای که در آن بلیط گرفته‌اید را روی کاغذی بنویسید و داخل جیب کودک قرار دهید. با این روش اگر خدای ناکرده فرزندتان گم شد، راحت‌‌تر می‌توانید او را پیدا کنید.

کودک خود را از ترمز اضطراری و سازوکارهای حفاظتی قطار دور نگه دارید

کودک خود را از ترمز اضطراری و سازوکارهای حفاظتی قطار دور نگه دارید

انصافاً باید اعتراف کرد سازوکارهای حفاظتی، دستگیره‌ها و ترمز اضطراری قطار، ظاهری وسوسه‌برانگیز برای کودکان دارد. ممکن است کودک وسوسه‌ شود و با دست‌زدن‌ به دستگیره و ترمز اضطراری قطار، برای خود و اطرافیان دردسر درست کند. اینجاست که پیشنهاد می‌کنیم نکات سفر کودکان با قطار را جدی بگیرید و مواظب کودکان باشید. دسترسی کودک به دستگیره‌ها و دیگر سازوکارهای امنیتی قطار نیز باید محدود شود.

بلیطی مناسب با تعداد اعضای خانواده یا همراهان خریداری کنید

بلیطی مناسب با تعداد اعضای خانواده یا همراهان خریداری کنید

نکات سفر کودکان با قطار به خرید بلیط هم ارتباط پیدا می‌کند. هما‌‌ن‌گونه که اشاره کردیم، انواع قطار در ایران وجود دارد که هر کدام امکانات مخصوص به خود در اختیار مسافران قرار می‌دهند. این قطارها در کنار اینکه امکانات مختلفی دارند، به لحاظ تعداد ظرفیت مسافرین نیز در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند. تجربه ثابت کرده قطارهای ایران عموماً کوپه‌هایی ۶ و ۴نفره دارند. اگر به همراه کودکان و دیگر اعضای خانواده راهی سفر هستید، بلیط را به گونه‌ای بگیرید که ظرفیت خالی در کوپه باقی نماند یا کوپه را دربست کرایه کنید.

بلیط قطار به تعداد افراد خانواده خریداری شود

به لطف این شرایط، مسافر غریبه‌ای در کوپه شما حضور پیدا نمی‌کند و از مبدأ تا مقصد، کوپه دربست در اختیار شما و فرزندان دلبندتان است. برای نمونه اگر خانواده‌ای ۵نفره هستید، کوپه‌‌ای ۴ یا ۶ نفره دربست بگیرید. پرداخت هزینه بلیط یک نفر اضافی، باعث می‌شود تا کوپه به شما اختصاص داده شود. لذت سفر به همراه اعضای خانواده در کوپه‌ای دربست به‌اندازه‌ای است که ارزش دارد هزینه‌ای بیشتر را برای خرید یک بلیط اضافه پرداخت کنید.

خدمات رفاهی قطار برای کودکان

خدمات رفاهی قطار برای کودکان

همان‌‌گونه که اشاره کردیم، شرکت‌های ریلی ایران، شرایطی مطلوب برای خانواده‌ها فراهم کرده‌اند. به همین دلیل افرادی که دنبال آگاهی از نکات سفر کودکان با قطار هستند، باید آشنایی کاملی با خدمات رفاهی قطار برای کودکان داشته باشند. از طرف دیگر علاقه‌مندان سفرهای ریلی به‌خوبی در جریان هستند که قطارهای مختلف، امکانات متفاوتی در اختیار مسافران قرار می‌دهند. برای نمونه می‌توان به قطارهای لوکس، درجه‌یک، درجه‌دو، سالنی و اتوبوسی اشاره کرد. قیمت بلیط هر کدام از این قطارها، متفاوت است.

خدمات رفاهی قطار برای کودکان و خانواده آنها

حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند هر چقدر پول بدهید، همان‌قدر آش می‌خورید. این ضرب‌المثل درباره قیمت بلیط و امکانات قطار کاملاً صدق می‌کند. ناگفته پیداست با خرید بلیط گران‌تر، امکانات اشرافی‌تری نصیب مسافرین می‌شود. برای نمونه می‌توان به قطارهای فدک اشاره کرد. کافه‌ای شیک در این قطارها تعبیه شده است. این کافه، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای برای کودکان دارد. به لطف این شرایط، اگر فرزند دلبند شما در قطار بی‌قراری کرد، کافی است سری به کافه بزنید و با سفارش فنجانی نوشیدنی یا خوراکی خوشمزه، سر کودک خود را بند کنید.

خدمات رفاهی برای کودکان در قطار

در همه قطارها هم سازوکاری برای تماشای فیلم و گوش‌فرادادن به موسیقی در کوپه‌ها تعبیه شده است. به لطف این سازوکار، می‌توانید فیلم‌های کودکانه پخش کرده و سر فرزندتان را تا رسیدن به مقصد حسابی گرم کنید.

نکته‌های خرید بلیط قطار برای کودکان

نکته‌های خرید بلیط قطار برای کودکان

مهم است بدانید هیچ‌کدام از شرکت‌های ریلی ایران، اجازه فروش بلیط قطار به نوجوانان تنهای کوچک‌تر از ۱۷ سال را ندارند. این شرکت‌ها برای تأیید سن مسافر، کد ملی وی را دریافت می‌کنند؛ در نتیجه این افراد باید حتماً همراه بزرگسالان خود سوار قطار شوند. یکی دیگر از نکات سفر کودکان با قطار که جالب است بدانید، تفاوت قیمت بلیط قطار برای کودکان و بزرگسالان است. حتماً متوجه می‌دانید که شرکت‌های ریلی ایران، افراد بیشتر از ۱۲ سال را به‌عنوان مسافر بزرگسال می‌شناسند. تمامی بزرگسالان برای استفاده از خدمات مسافربری ریلی باید هزینه کامل بلیط را پرداخت کنند.

خرید بلیط قطار برای کودکان

به پدرومادرهایی که می‌خواهند همراه فرزندان دلبندشان راهی سفری خاطره‌انگیز با قطار شوند، این نوید را بدهیم که خرید بلیط قطار برای کودکان نیمه‌بهاست. فرزندانِ مسافرانی که ۲ تا ۱۲ سال دارند، در گروه کودکان قرار می‌گیرند. جالب است بدانید برای نوزادان، فقط باید ۱۰ درصد از مبلغ بلیط قطار را پرداخت کنید. لازم به ذکر است هزینه‌ای که برای نوزاد به‌عنوان بلیط قطار پرداخت می‌شود، فقط شامل بیمه نوزاد است؛ در نتیجه شرایط پذیرایی در قطار، شامل نوزاد نمی‌شود و به نوزاد، تخت یا صندلی خاصی اختصاص نمی‌یابد. ملحفه و بالشت نیز برای نوزاد وجود ندارد.

آموزش خرید بلیط قطار برای کودکان

تمامی نکات خرید بلیط قطار برای کودکان را در مقاله‌ای مجزا بیان کرده‌ایم؛ اما اگر به طور خلاصه بخواهید مرور کنید، با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت هزینه خرید بلیط قطار برای خانواده‌ها، چیزی بین متوسط قیمت بلیط اتوبوس و هواپیماست. از آنجایی که قطار، امکانات راحت و فضایی اختصاصی در اختیار خانواد‌‌ه‌ها قرار می‌دهد، روش مناسبی برای سفر به گوشه‌و‌کنار ایران به حساب می‌آید.

سخن پایانی

نکات سفر کودکان با قطار را یک‌به‌یک با هم بررسی کردیم. امیدواریم به لطف این نکات، سفری خاطره‌ساز را تجربه کنید و حسابی به شما و اعضای خانواده یا کودکان همراهتان خوش بگذرد. ناگفته پیداست نکات سفر کودکان با قطار به همین نکته‌ها خلاصه نمی‌شود. این سفر نکته‌های دیگری نیز دارد که ممکن است از قلم افتاده باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم نکته‌های سودمندی برای بهتر شدن سفر سراغ دارید، در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

خواندن این دو مقاله هم خالی از لطف نیست:

راهنمای سفر معلولان با قطار

نکات سفر افراد مسن با قطار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.