وقتی هوش مصنوعی به کمک صنعت گردشگری می‌آید

0

قضیه از این قرار است که آقای سام وکیریا، شهروند استرالیایی و صاحب یک کافه وقتی در دوران همه‌گیری کرونا، کارکنان جدید برای کافه‌اش پیدا نکرد، تصمیم گرفت از یک ربات پیشخدمت برای سرویس‌دهی استفاده کند.

سام وکیریا گفته برای به‌کارگیری این نوع سرویس‌دهی تا 30هزار دلار سرمایه‌گذاری کرده است. ربات‌های مهمان‌پذیر می‌توانند از مشتریان کافه‌ها و رستوران‌ها استقبال کنند، غذاها، نوشیدنی‌ها و منو را به میزها تحویل دهند و پس از رفتن مشتریان، میزها را تمیز کنند و ظروف را به آشپزخانه برگردانند. فکر اینکه یک ربات قدم‌به‌قدم تا درب کافه، مشتریان را همراهی کرده و با شیرین‌زبانی آن‌ها را بدرقه کند، روی لب هر مشتری‌ لبخند می‌آورد.

سام وکیریا صاحب کافه کانبرا معتقد است باید ربات‌ها را پس از اتمام کارشان در آغوش بگیرد و از آن‌ها تشکر کند. او می‌گوید فکر نمی‌کند که ربات‌ها جای نیروی انسانی حرفه‌ای و آموزش‌دیده را بگیرند؛ ولی باعث می‌شوند تا در زمان‌هایی که حجم سرویس‌دهی و تعداد مشتریان زیاد است، کارها با هوشمندی و دقت بیشتری انجام شوند.

کوانتوم رباتیک شرکت مستقر در ملبورن است که مسئولیت طراحی و ساخت ربات‌های خودکار برای استفاده در انبارها، خرده‌فروشی‌ها و مشاغل مهمانداری‌ را بر عهده دارد. اندرو استورن مدیر مشاوره رباتیک کوانتوم گفته است ربات‌های مهماندار را طراحی کرده‌اند تا نیاز به نیروی انسانی را کاهش دهند.

در هر صورت استفاده از ربات‌های دستیار در صنعت گردشگری می‌تواند نقش مهمی را در برگزاری رویدادهای بزرگ گردشگری ایفا کند. چنان‌که همگی مطلعیم مسابقات جام جهانی فوتبال در پاییز امسال و در کشور قطر برگزار می‌شود. می‌توان پیش‌بینی کرد که اجرای چنین رویداد عظیمی آن هم با استفاده از فناوری‌ هوش مصنوعی و رباتیک تا چه میزان در رشد بهره‌وری و سامان‌دهی مراسم تأثیرگذار است.

اگر یک ربات می‌تواند کمک‌داور یک مسابقه فوتبال باشد، چرا نتواند از گردشگرانی که برای بازدید از مسابقات به این کشور سفر کرده‌اند و در هتل های قطر اقامت دارند، پذیرایی و استقبال کند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.