کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان کدامند؟

0

دلیل‌های زیادی وجود دارد برای اینکه شخصی تصمیم بگیرد که از کشور خارج شود. شاید تصمیم گرفته باشد درس یا کارش را در کشوری دیگر ادامه دهد. شاید هم قصدش سفر برای همیشه و ماندگار شدن در آن کشور باشد. حتی ممکن است فقط دنبال چند روزی تفریح یا زیارت باشد. در هر صورت، بسته به اینکه مقصدش کجاست، باید مدارکی آماده کند. یکی از مدارک مهم، ویزاست؛ البته اگر مقصدمان جزو کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان نباشد. اگر تا به‌حال سفری به خارج از کشور نداشتید و بار اولتان است سراغ خرید بلیط هواپیما خارجی می‌روید، طبیعی‌ است که با مراحل گرفتن ویزا آشنا نباشید. جای نگرانی نیست. در ادامه می‌خواهیم به تمامی سؤالاتتان درباره ویزا و شرایط آن به‌طور کامل پاسخ دهیم. چند دقیقه‌ای را هم از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان می‌گوییم.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

مشخص است که روابط سیاسی بین‌ کشور شما و کشور مقصدتان، می‌تواند روی چگونگی سفر شما ثأتیر بگذارد. خبر خوب این است که اگر روابطشان خوب باشد، شاید شما دیگر به گرفتن ویزای آن کشور نیاز نداشته باشید. در حال حاضر، مردم کشور امارات متحده عربی بدون ویزا می‌توانند به 175 کشور سفر کنند. این موضوع باعث می‌شود آن‌ها جایگاه اول را در میزان دسترسی به کشورهای جهان داشته باشند. کمترین دسترسی را هم به کشورهای جهان، مردم افغانستان دارند. آن‌ها فقط اجازه دارند بدون ویزا به 30 کشور  وارد شوند.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

ما مردم ایران می‌توانیم به کشورهایی بدون ویزا سفر کنیم. ترکیه، گرجستان و میکرونزی، کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره اروپا و اقیانوسیه‌اند. اگر مقصدتان کشوری از میان کشورهای آسیایی است، ارمنستان، عراق، مالزی و قزاقستان در فهرست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان جا دارند. کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره آمریکا هم فقط شامل چهار کشور را شامل می‌شود. کشورهای دومینیکا، هائیتی، جمهوری سورینام و ونزوئلا در این دسته قرار دارند. در مقابل به نظر می‌رسد برای سفر بدون ویزا به کشورهای آفریقایی شانسی نداریم.

ترکیه، گرجستان، میکرونزی، ارمنستان، عراق، مالزی، قزاقستان، دومینیکا، هائیتی، جمهوری سورینام و ونزوئلا از جمله کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان هستند.

ویزا چیست؟

ویزا چیست؟

اگر ویزای کشوری را در دست دارید؛ یعنی اجازه دارید که در خاک آن کشور پا بگذارید. ویزا برچسبی در پاسپورت شماست که نشان می‌دهد شما تأیید نماینده سفارت آن کشور را برای سفر گرفته‌اید. ویزا می‌گوید که هدف شما از سفرتان چیست و چه مدت قصد دارید در آن کشور بمانید. ویزایتان تاریخ شروع مشخصی دارد. همین طور آخرین مهلتی که به خانه بر می‌گردید را هم نشان می‌دهد. پس حتماً زمان خرید بلیط رفت‌وبرگشتتان، حواستان به تاریخ شروع و پایان ویزایتان باشد. چون به محض اینکه تاریخ انقضاء ویزایتان سر برسد، باید آنجا را ترک کنید.

ویزا چیست؟

با این توصیف‌ها، مشخص است که ویزا مجوزی مشروط برای ورود است که کشوری به فردی بیگانه‌ می‌دهد. بعضی از ویزاها به شما قدرت عمل بیشتری هم می‌دهند؛ برای مثال بعضی ویزاها به شما اجازه می‌دهند در آن کشور کار کنید یا به تحصیلتان ادامه بدهید. حتی بسته به نوع ویزایتان می‌توانید اجازه اقامت دائم در کشور مقصد را بگیرید. همان طور که قبل‌تر گفتیم گاهی هم کشور مقصد شما به شما اجازه می‌دهد بدون ویزا به خاکش وارد شوید. 

انواع ویزا

انواع ویزا

درباره اینکه چه نوع ویزایی بگیرید می‌توانیم از دو جهت صحبت کنیم. از جهتی، نوع ویزای شما به هدف شما از سفر بستگی دارد. ویزای کسی که قصد زیارت دارد با ویزای کسی که می‌خواهد در آن کشور سرمایه‌گذاری کند فرق می‌کند. تنوع این ویزاها زیاد است. در مقاله‌ای دیگر با نام «ویزا و انواع آن» از هر کدامشان مفصل برایتان حرف زدیم؛ مثل ویزای توریستی گروهی، توریستی انفرادی، درمانی، تجاری، تحصیلی، ثبت شرکت، خانوادگی، دیدار با خانواده و بستگان، زیارتی، سرمایه‌گذاری، سیاسی، کاری، کنفرانس علمی، مطبوعاتی، نمایشگاهی، هنری، ورزشی، استارتاپ و بازنشستگی.

انواع ویزا

می‌توانیم درباره ویزایتان از این جهت که چند بار به شما اجازه ورود و خروج می‌دهد هم صحبت کنیم؛ ویزایتان از این نظر، در یکی از این چهار دسته جا می‌گیرد:

  • ویزای صفر بار ورود (ترانزیت فرودگاهی)؛
  • یک بار ورود (سینگل)؛
  • دو بار ورود (دابل)؛
  •  چند بار ورود (مالتیپل).

برای مثال اگر ویزای یک بار ورود بگیرید، یعنی با این ویزا فقط یک بار می‌توانید به آن کشور وارد شوید. توضیحات کامل‌تر درباره هر کدام از این چهار نوع ویزا را در مقاله دیگرمان آورده‌ایم. اگر هم مقصدتان یکی از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان باشد، دیگر هدف و تعداد عبورتان اهمیتی ندارد.

هزینه گرفتن ویزا در سال 2023

هزینه گرفتن ویزا در سال 2023

اگر کشور مقصدتان در بین کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان باشد هزینه‌هایتان در مجموع کمتر هم می‌شود؛ چون نیازی نیست ویزا تهیه کنید. برای اینکه ویزایتان به دستتان برسد، اول باید هزینه‌اش را پرداخت کنید. در ضمن، این هزینه را باید قبل از مصاحبه پرداخت کنید. حالا اگر با ویزای شما موافقت نکنند، مبلغی را که پرداخت کردید به شما برنمی‌گردانند. حالا اینکه این هزینه چقدر باشد، بستگی به عوامل مختلفی مثل کشور، مدت اقامت و نوع ویزایتان دارد. بعضی شرایط و هزینه‌ها در بیشتر ویزاها مشترک است. برای هر ویزایی که درخواست می‌دهید، هزینه وقتی که از سفارت گرفتید را هم روی هزینه ویزا حساب می‌کنند؛ ولی در حالت کلی برای هر مقصدی هزینه‌تان متفاوت خواهد بود.  سعی کردیم در ادامه، از هزینه دریافت چند ویزای پرطرفدار در سال 2023 برایتان بگوییم.

ویزای شینگن

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اروپا

برای ورود به این 27 کشور در اروپا به ویزای شینگن نیاز دارید: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و کرواسی.

مردم این 27 کشور برای رفت‌وآمد بین این کشورها محدودیت مرزی ندارند؛ یعنی نیازی نیست که ویزا بگیرند. در عوض، مردم کشورهای دیگر برای سفر به این 27 کشور باید هفت‌خان رستم را طی کنند. هزینه ویزای شینگن بسته به نوع ورود، متفاوت است؛ اما به‌طور کلی این هزینه در حدود 260 یورو خواهد بود. اگر ویزای یک بار ورود به مدت یک ماه بگیرید، هزینه‌تان 250 یورو می‌شود. اگر ویزای چند بار ورود می‌خواهید بسته مدت زمانش باز هم متغیر است. اگر سه‌ماهه باشد، 350 یورو و اگر شش‌ماهه بود، 450 یورو باید بپردازید. این هزینه برای مدت یک سال 500 یورو و برای دوسال، 600 یورو است.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا

ویزای توریستی کانادا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آفریقا

اگر به فکر گذراندن تعطیلاتتان در کانادا هستید، این ویزا به کارتان می‌آید. به‌طور کلی، این ویزا برای هر کار کوتاه‌مدتی که در کانادا دارید مناسب است. شما با این ویزا می‌توانید حداکثر شش ماه در کانادا بمانید. هزینه این ویزا برای شما 185 دلار می‌شود. از این مبلغ، 100 دلار را بابت خود ویزا و 85 دلار را بابت انگشت‌نگاری می‌پردازید.

ویزای توریستی آمریکا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آمریکا

هزینه گرفتن ویزای آمریکا 160 دلار برایتان تمام می‌شود. علاوه بر این 160 دلار، خودتان را برای هزینه‌های دیگری هم آماده کنید. از آنجا که در ایران سفارتخانه‌ای برای آمریکا نداریم، برای درخواست ویزا باید سراغ سفارتخانه آمریکا در کشورهای همسایه بروید. پس هزینه‌ سفر به کشور همسایه و اقامت چندروزه‌تان را هم پیش‌بینی کنید.

ویزای توریستی استرالیا

ویزای شینگن

برای گرفتن این ویزا مخارج شما بین 145 تا 345 دلار استرالیا تمام می‌شود. حواستان به این موضوع هم باشد که جدا از این‌ها، هزینه‌های دیگری را هم پرداخت خواهید کرد؛ چون هزینه آزمایش‌های پزشکی و بیومتریک، جدا از مبلغی‌ است که گفتیم.

ویزای توریستی انگلستان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اقیانوسیه

مدت اقامت ویزاهای توریستی انگلستان متنوع است؛ بنابراین هزینه‌هایشان هم فرق می‌کند. در فرایند درخواست ویزای توریستی کوتاه مدت این کشور باید 95 پوند هزینه کنید. برای ویزای دو ساله 361 پوند، برای ویزای پنج‌ساله 655 پوند و برای ویزای ده‌ساله این هزینه 822 پوند است.

ویزای توریستی نیوزلند

ویزای شینگن

اگر تصمیم گرفتید برای ویزای آنلاین این کشور درخواست بدهید، هزینه‌تان با ویزای کاغذی متفاوت خواهد بود. برای ویزای آنلاین برای بررسی درخواستتان، 246 یورو و برای بررسی پاسپورتتان، 61 یورو از شما دریافت می‌کنند؛ ولی در ویزای کاغذی به ترتیب باید 148 و 79 یورو پرداخت کنید.

روش‌های گرفتن ویزا

روش‌های گرفتن ویزا

حالا که کشور مقصدتان بین کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان نیست، باید با مراحل و روش گرفتن ویزا آشنا شوید. شما می‌توانید همان طور که گفتیم بسته به اینکه دلیلتان برای سفر چیست، نوع ویزایی که می‌گیرید متفاوت است؛ پس

  • قدم اول این است که هدفتان از سفر را مشخص کنید.
  • بعد از آن باید ببینید سفارتخانه از شما چه مدارکی می‌خواهد.
  • جمع‌وجور کردن مدارکتان را شروع کنید.
  • حواستان به آن مدارکی که باید ترجمه کنید هم باشد.
  • برای اینکه مدارکتان را تحویل بدهید، باید از سفارتخانه وقت بگیرید.
  • در وزارتخانه مدارکتان را تحویل می‌دهید و به کارهایی مثل انگشت‌نگاری مشغول می‌شوید.

روش‌های گرفتن ویزا

مدارکی که باید به سفارتخانه تحویل بدهید تقریباً برای اکثر ویزاها یکسان است. شما بایداین‌ها را همراه خودتان ببرید:

  • عکس پرسنلی؛
  • مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی؛
  • فرم مشخصات فردی و خانوادگی‌؛
  • سند ازدواج؛
  • پاسپورت مدت‌دار و معتبر؛
  • گردش حساب به مدت چهار ماه همراه با مهر و امضا شعبه صادرکننده؛
  • گواهی خرید سهام و اوراق بهادار؛
  • نامه تمکن مالی؛
  • گواهی سپرده بلندمدت؛
  • بلیط رفت؛
  • واچر هتل.

ضمناً ممکن است بعضی از این مدارک به ترجمه هم نیاز داشته باشند. همچنین باید مصاحبه کوتاهی هم انجام بدهید. در این مصاحبه از زندگی اجتماعی، شغل و تحصیلات و هدفتان از سفر می‌پرسند. در طول مصاحبه صادق باشید و بدون ابهام صحبت کنید؛ البته که در سفر به کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان نیازی طی کردن این مراحل ندارید.

روش‌های گرفتن ویزا

اگر خواستید ویزای آنلاین بگیرید ممکن است ویزایتان سریع‌تر آماده بشود. کار شما هم راحت‌تر است. برای این کار اول باید به وب‌سایت سفارت کشور مدنظرتان بروید. حساب کاربری برای خودتان بساید و تقاضای خودتان را ثبت کنید. بعد مدارکتان را در سایت بارگذاری کنید. در آخر، هزینه‌ ویزا را از همین راه پرداخت کنید و رسید بگیرید.

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آفریقا

نام کشور ویزای فرودگاهی ویزای الکترونیک (eVisa ) مجوز سفر الکترونیکی

(e.TA)

ثبت‌نام توریستی تعداد روزهای اقامت
آنگولا ×(پیش از ورود به کشو باید درخواست ارسال کنید.)      
بوروندی ×       30
دماغه سبز ×      
اتحاد قمر ×       45
جمهوری دموکراتیک کنگو   ×     90
جیبوتی   ×    
اتیوپی   ×     90
گابن   ×     90
گینه   ×     90
گینه بیسائو × ×     90
لسوتو   ×     14
ماداگاسکار × ×     90
مالاوی   ×     90
موریتانی ×      
موزامبیک × ×     30
نیجریه ×(پیش از ورود به کشو باید درخواست ارسال کنید.)      
رواندا × ×     30
سیرالئون ×       30
سومالی ×       30
سودان جنوبی   ×    
کنیا   ×     90
اوگاندا   ×    
زیمبابوه ×       90
توگو ×       15
ساحل عاج ×(پیش از ورود به کشو باید درخواست ارسال کنید.)       90

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اروپا

نام کشور بدون ویزا ویزای الکترونیک (eVisa ) تعداد روزهای اقامت
ترکیه ×   90
گرجستان ×   45
جمهوری آذربایجان   × 30

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آمریکا

نام کشور بدون ویزا ویزای فرودگاهی ویزای الکترونیک (eVisa) تعداد روزهای اقامت
دومنیکا ×     21
هائیتی ×     90
ونزوئلا ×     15
جمهوری سورینام ×     90
بولیوی   × × 90

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اقیانوسیه

نام کشور بدون ویزا ویزای فرودگاهی (بدو ورود) تعداد روزهای اقامت
میکرونزی ×   30
پالائو   × 30
تووالو   × 30
ساموآ   × 90

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا

نام کشور بدون ویزا ویزای فرودگاهی ویزای الکترونیک

(eVisa)

مجوز سفر الکترونیکی

(e.TA)

تعداد روز اقامت
ارمنستان ×       90
عراق ×       30
مالزی ×       14
قزاقستان ×       14
کامبوج   × ×   30
لبنان   ×     30
مالدیو   ×     30
عمان   × ×   30
قطر   ×     30
نپال   ×     150
جزیره تیمور لسته   ×     30
شبه‌جزیره ماکائو   ×     30
سریلانکا       × 30
پاکستان       × 30

 

 

برای ما سفر به خارج از کشور با سفرهای داخلی فرق دارد. یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌هایش، فرایندی است که قبل از سفر باید طی کنیم. مدارک زیادی را باید آماده کنیم. یکی از این مدارک، ویزای آن کشور است. مسیر گرفتن ویزا ممکن است سخت به نظر برسد. برای همین ما در ره‌بال آسمان تصمیم گرفتیم که این فرایند را برایتان قدم به قدم توضیح دهیم. از انواع ویزاهایی که می‌توانید بگیرید حرف زدیم. حتی تلاش کردیم فهرست جامعی از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان را برایتان آماده کنیم. پابه‌پای شما از مراحل گرفتن ویزا گذشتیم و از مدارکی که لازم دارید گفتیم. یادمان هم نرفت تا مجموعه‌ای از هزینه ویزاهای پردرخواست را برایتان مثال بزنیم؛ در کل، امیدواریم مسیر گرفتن ویزایتان را بدون دردسر طی کنید و سفر خوبی را بگذرانید. اگر در گذشته برای ویزایی درخواست دادید، تجربه‌ای را که در این مسیر کسب کردید با ما به اشتراک بگذارید. اگر هم تا به حال به کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان سفری داشتید، از چندوچون آن برایمان بگویید.

ویزا را می‌توان بسته به هدف از سفر به توریستی، تحصیلی، زیارتی و … و بسته به تعداد ورود به سینگله، مالتیپل و … تقسیم کرد.

کشورهای ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان

باید به سفارتخانه آمریکا در یکی از کشورهای همسایه مراجعه کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.