پارک ساحلی زرین شهر | بازدید از رود زاینده ایران در پارک ساحلی

0

اصفهان استانی پر از شگفتی است. شاید برای همین هم لقب نصف جهان را با اصفهان داده‌اند. اصفهان شبیه به یک ایران کوچک است. در این استان چندین آب‌وهوا وجود دارد. بعضی شهرهای این استان خشک هستند و بعضی دیگر هوایی سرد دارند. دسته سومی هم وجود دارد که به آن‌ها شهرهای با هوای شمال می‌گویند. زرین شهر اصفهان در دسته سوم قرار می‌گیرد. زاینده‌رود از وسط این شهر عبور می‌کند؛ پس تعجبی ندارد که هوای این شهر مرطوب باشد. زاینده‌رود باعث ایجاد مناظر و طبیعتی غنی در این شهر شده است. هر جا هم که طبیعت باشد، آدمیزاد به آن گرایش پیدا می‌کند. نشانه‌های گرایش انسان به طبیعت را می‌توان در پارک ساحلی زرین شهر پیدا کرد؛ پارکی که به میمنت وجود زاینده‌رود، پیدا شده است. اگر دوست دارید اطلاعاتتان از این پارک کامل شود، همراه ما باشید.

پارک ساحلی زرین شهر کجاست؟

پارک ساحلی زرین شهر

زرین شهر در 38کیلومتری جنوب غربی اصفهان و در مرکز شهرستان لنجان قرار دارد. ریز و قله ریز نام‌های قدیمی زرین شهر هستند. نام این شهر در سفرنامه‌های مربوط به سده‌های اول اسلامی به چشم می‌خورد. یکی از دلایل شهرت و امکانات نسبتاً خوب این شهر، همجواری آن با کارخانه ذوب آهن است. خانواده‌های بسیاری برای کار در این کارخانه به زرین شهر مهاجرت کرده‌اند.  با اینکه در این شهر پارک‌های بسیاری ساخته شده است؛ اما مردم بیشتر پارک ساحلی را دوست دارند. این پارک از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر به حساب می‌آید. برای رسیدن به پارک ساحلی باید به جنوب شهر بروید. در گذشته این پارک در قلب زرین شهر قرار داشته است که با گسترش شهر، موقعیت آن از مرکز به جنوب تغییر کرده است.

آدرس: استان اصفهان، زرین شهر، به سمت میدان مرکزی شهر، بعد از چهارراه سعدی

معرفی پارک ساحلی زرین شهر

پارک ساحلی زرین شهر اصفهان

زرین شهر و دیگر شهرهای همسایه زاینده رود از شهرهای ییلاقی به حساب می‌آیند. وجود آب در این شهر باعث ایجاد شهری مهاجرپذیر شده است. پارک ساحلی زرین شهر اصفهان 24 سال پیش ساخته شد. در آن زمان این پارک شامل چند درخت کهن می‌شد؛ اما امروزه پارک تغییرات گسترده‌ای کرده و مجهز شده است. مساحت اولیه پارک 200هزار مترمربع بود که بعداً در طرح توسعه قرار گرفت و این طرح تا به امروز ادامه دارد. هدف از ایجاد چنین پارکی، استفاده بهینه از طبیعتی است که زاینده رود ایجاد کرده است.

پارک ساحلی زرین شهر

متأسفانه با گرفتارشدن به خشکسالی، آبرسانی به این پارک با مشکلات جدی روبه‌رو شده است. دریاچه‌ای به مساحت 30هزار مترمربع در پارک وجود دارد که برای قایق‌رانی و پرورش ماهی استفاده می‌شود. پرورش‌ماهی یکی از مشاغل اصلی مردم زرین شهر است. زاینده رود از وسط پارک عبور می‌کند. مردم برای رسیدن به آن طرف پارک باید از پلی استفاده کنند که در قسمت‌ باریک رودخانه ساخته شده است.

جاذبه های گردشگری پارک ساحلی زرین شهر

پارک ساحلی زرین شهر

در قسمت بالا گفتیم که دریاچه‌ای به مساحت 30هزار مترمربع در این پارک وجود دارد. این دریاچه مصنوعی مهم‌ترین قسمت پارک بعد از زاینده رود است. در این قسمت است که مردم ماهی‌گیری و قایق‌رانی می‌کنند. تماشای غروب آفتاب تفریح دیگری است که مردم در پارک به آن مشغول هستند. در آب این دریاچه که نگاه می‌کنید هم جنگل وراونه می‌بینید و هم غروب وارونه. در قسمتی از پارک ساحلی زرین شهر اصفهان سینمای چند بعدی و پیست اسکوتر برقی برای خانواده‌ها قرار دارد.

جاذبه های گردشگری پارک ساحلی زرین شهر

تماشای بزرگسالانی که با دلی فارغ از تمام مشکلات روزمره، در کنار عزیزانشان خوش می‌گذرانند، شور و شوق خاصی در دل جوانان ایجاد می‌کند. مگر می‌شود حال خوب بقیه را دید و خوشحال نشد؟ برای بازی کودکان هم قسمتی آماده شده است. کودکان می‌توانند در این قسمت چرخ‌سواری کرده یا با وسایل، بازی کنند. در بعضی مواقع، نمایشگاه‌هایی در پارک برپا می‌شود که می‌توانید از آن‌ها محصولات خانگی و صنایع‌دستی تهیه کنید. ماهی قزل‌آلا و برنج لنجان دو قلم از بهترین اقلام این فروشگاه‌ها هستند.

امکانات گردشگری پارک ساحلی زرین شهر

امکانات گردشگری پارک ساحلی زرین شهر

از دیرباز اصفهان، میزبان مسافران بسیاری بوده است. از آنجایی که اصفهانی‌ها مانند دیگر مردم ایران مهمان‌نواز هستند، سعی کرده‌اند تمامی امکاناتی که گردشگران نیاز دارند را فراهم کنند. رسم مهمانوازی در جاهای دیدنی اطراف اصفهان هم به چشم می‌خورد. زرین شهر و پارک ساحلی آن همه امکاناتی را که مسافران نیاز دارند، فراهم کرده‌اند. فروشگاه‌های خوشمزه‌فروشی، رستوران و کافه در اطراف پارک به‌وفور پیدا می‌شود.

نیمکت، آلاچیق، منقل و سرویس بهداشتی هم داخل پارک وجود دارد. اگر راهتان دور است یا دل‌کندن از پارک ساحلی برایتان سخت است، به اقامتگاه‌ها و هتل‌های اطراف پارک سر بزنید. اصفهانی‌ها بد می‌دانند که مهمانشان جایی برای ماندن نداشته باشد؛ پس تمام امکانات برای اقامت را فراهم کرده‌اند. اگر قصد برپایی مراسمی مانند جشن تولد یا جشن نامزدی یا حتی یک جلسه کاری مهم در پیش دارید، بهتر است به سالن‌های مراسم اطراف پارک سر بزنید. این سالن‌ها همه امکاناتی که نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک ساحلی زرین شهر

آبشار شاه لرا

آبشار شاه لرا یکی از زیباترین مناظر اصفهان را دارد. کنار زاینده رود باشید و آبشار نبینید؟ امکان ندارد. برخلاف دیگر جاذبه‌های طبیعی که بیشترین جلوه را در بهار دارند، آبشار شاه لرا به داشتن منظره زیبای زمستانی شهرت دارد. این آبشار در دامنه کوهی با همین نام واقع شده است. طبیعت‌گرانی که برای قدم‌زدن کوه‌های زرین شهر را انتخاب می‌کنند، افتخار دیدن این آبشار را کسب می‌کنند. آبشاری که در حین پایین‌ریختن یخ می‌زند، کمیاب‌ترین منظره‌ای است که هر گردشگر می‌تواند ببیند.

آدرس: استان اصفهان، زرین شهر، دامنه کوه شاه لرا

پل کله

پله کله مانند اکثر آثار تاریخی اصفهان، متعلق به دوران صفویه است. این پل دو روستا به نام‌های نوگران و مدیسه را به هم وصل می‌کند. طول این پل ارتباطی 98 متر و عرض آن 6 متر است. دهانه پل 11 متر است. مصالح پل از آجر و سنگ و ساروج است. این ملات محکم پل را از چند قرن پیش روی پا نگه داشته است. این پل در 35 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان قرار گرفته است.

آدرس: استان اصفهان، زرین شهر، روی زاینده رود، بین مدیسه و نوگران

بهترین زمان بازدید از پارک ساحلی زرین شهر

بهترین زمان بازدید از پارک ساحلی زرین شهر اصفهان

آب‌وهوای مرکز ایران در اکثر مواقع گرم و خشک است. برای اینکه سفر به دلتان بچسبد و حالتان گرفته نشود، باید زمان سفرتان را با دقت انتخاب کنید. بهترین زمانی که می‌توانید به اصفهان بیایید و از پارک ساحلی زرین شهر اصفهان دیدن کنید، بهار و تابستان است. البته بهتر است اوایل تابستان را انتخاب کنید؛ چراکه در مرداد و ابتدای شهریور هوای اصفهان گرم می‌شود. در زمستان خبری از بارش برف سنگین نیست؛ اما مردم پارک ساحلی فرو رفته در خواب را نمی‌پسندند. با اینکه پارک ساحلی حتی در خواب زمستانه هم قشنگ است.

مسیر دسترسی به پارک ساحلی زرین شهر

فاصله اصفهان تا زرین شهر زیاد نیست. گفتیم که این دو شهر ۳۸ کیلومتر از هم فاصله دارند؛ پس شما اگر با سرعت ۷۰کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید، حدوداً یک‌ساعته از اصفهان به زرین شهر می‌رسید. مسیری که شما را به زرین شهر می‌رساند هم سرسبز است. در قسمت اعظمی از این مسیر زمین‌های زراعی قرار دارد. کافی است شیشه ماشین را پایین بیاورید، تا بوی گیاهان تازه نوازشتان کند. با اینکه زرین شهر نسبت به اصفهان کوچک‌تر است؛ اما جاذبه‌های بسیاری دارد؛ پس بهتر است صبح زود حرکت کنید، تا زمان کافی برای بازدید از تمام جاذبه‌ها را داشته باشید. بعد از رسیدن به زرین شهر، به مرکز شهر بروید و به طرف جنوب شهر حرکت کنید. اگر تابلو چهارراه سعدی را دیدید، یعنی مسیر را درست آمده‌اید. بعد از چهارراه سعدی به بلوار شاهمرادی می‌رسید. در این بلوار کم‌کم پارک ساحلی نمایان می‌شود.

به هرجا که سفر کنید باید قوانینی را رعایت کنید. سفر به پارک ساحلی زرین شهر هم با قوانینی همراه است. این قوانین در جهت بهترشدن سفر شماست؛ پس آن‌ها را رعایت کنید. در این پارک بستن تاب به درختان، شکستن شاخه‌ها، ریختن زباله و خاموش‌نکردن آتش خلاف قوانین است. امیدواریم از این معرفی لذت برده باشید، در قسمت نظرات می‌توانید خاطره‌ها یا حرف‌های دلتان را برای ره بال آسمان بگویید.

استان اصفهان، زرین شهر، چهارراه سعدی، بلوار شاهمرادی

دریاچه مصنوعی، سینما چند بعدی، پیست اسکوتر برقی و محل بازی کودکان.

رستوران، بوفه، آلاچیق، نیمکت، منقل، سرویس بهداشتی، اقامتگاه و هتل.

3.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.