غار دواشکفت | پناهگاه امن انسان‌های نخستین

0

همه ما شنیده‌ایم که سال‌های سال قبل از ما، انسان‌هایی بودند که در غارها زندگی می‌کردند؛ اما این سوال همیشه در ذهنمان وجود دارد که چگونه این امر ممکن است؟ چگونه یک غار می‌تواند پناهگاه امنی برای زندگی انسان باشد؟ ما اینجاییم که به این کنجکاوی‌ها پایان بدهیم. می‌خواهیم سراغ یکی از قدیمی‌ترین غارهای کشور برویم و جواب سؤالاتمان را پیدا کنیم. در این سفر ماجراجویانه به غار دواشکفت کرمانشاه با ما همراه باشید. 

غار دواشکفت کجاست؟

غار دواشکفت

یکی از شگفت‌انگیزترین و کهن‌ترین غارهای ایران در منطقه رشته‌های زاگرس قرار دارد. غار دواشکفت که زمانی سرپناه انسان‌های اولیه بوده است. مجموعه غارهای دواشکفت در واقع دو غار در مجاورت یکدیگر بوده که به‌عنوان یکی از کهن‌ترین سکونت‌گاه‌های جهان شناخته می‌شوند. این غارها در شمال شهر کرمانشاه و دامنه کوه میوله قرار دارد. اگر درباره زندگی انسان‌های نخستین کنجکاو هستید و دوست دارید از سبک زندگی غارنشینی سردربیاورید؛ دل را به دریا زده و همین حالا خود را برای این سفر پرماجرا آماده کنید. 

معرفی غار دواشکفت

غار دواشکفت در ارتفاع 1600متری از سطح دریا واقع شده است و فقط 160 متر تا پارک کوهستان کرمانشاه فاصله دارد. درواقع موقعیت جغرافیایی این غار، به گونه‌ای است که از همه لحاظ شرایط زندگی را برای غارنشینان فراهم می‌کرده است؛ از همجواری با یک چشمه آب شرب دائمی گرفته تا دسترسی راحت به مناطق اطراف برای شکارچیان. همچنین از آنجایی که این غار در ارتفاعات قرار دارد، چشم‌انداز بسیار خوبی به دشت پایین داشته و غارنشینان می‌توانستند از آنجا تمامی مناطق اطراف غار را زیر نظر داشته باشند.

غار دواشکفت کرمانشاه

غار دواشکفت از آن دسته مکان‌های دیدنی است که تجربه‌ای متفاوت را برایتان رقم می‌زند. مگر چند بار این امکان برایتان فراهم می‌شود که بتوانید قدم در جایی بگذارید که روزگاری سکونت‌گاه انسان‌های اولیه بوده است؟ پس توصیه می‌کنیم هرگز این فرصت استثنایی را از دست ندهید. 

تاریخچه غار دواشکفت کرمانشاه 

نخستین‌بار دو تن از باستان‌شناسان مطرح استان کرمانشاه در سال 1999 میلادی موفق به کشف غار دواشکفت شدند. طبق مطالعات انجام شده، تخمین زده شده که دوران سکونت در این غارها به دوران پارینه سنگی میانی بازمی‌گردد؛ به عبارتی بین 120 هزار تا 40 هزار سال پیش! کشف استخوان‌ها، ابزارآلات و ادوات جنگی در این غار، گواه بر این ادعا است. جالب است بدانید که این ابزار و وسایل کشف شده از غار دواشکفت در موزه‌های سراسر کشور نگهداری می‌شوند. این غار باستانی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های این مرز و بوم بوده و در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

بهترین زمان بازدید از غار دواشکفت

استان کرمانشاه از آن دسته استان‌های ایران است که جان می‌دهد برای گذراندن تعطیلات تابستانی؛ تابستان‌های خنکی که خبر از گرمای طاقت‌فرسا نیست. اگر به دنبال مقصدی خوش‌آب‌وهوا برای یک سفر تابستانه هستید و می‌خواهید کارنامه سفر خود را با مسافرت به غرب ایران تکمیل کنید؛ شهر کرمانشاه گزینه پیشنهادی ما به شما است؛ اما اگر خواستید در فصل پاییز یا زمستان به کرمانشاه سفر کنید، باید برای بارش‌های ناگهانی و سرمای استخوان‌سوز آماده باشید. همچنین فراموش نکنید که حتماً از چند ماه قبل برای رزرو محل اقامت اقدام کنید و با تجهیزات کامل راهی سفر شوید. 

جاهای دیدنی نزدیک به غار دواشکفت

جاهای دیدنی نزدیک به غار دواشکفت

اگر اهل سفر و ایران‌گردی باشید، حتماً آوازه غارهای استان کرمانشاه را شنیده‌اید. غارنوردی در این استان، فقط به غار دواشکفت ختم نمی‌شود. در نزدیکی همین ٰغار دو اشکفت، یک سکونت‌گاه غاری دیگر به نام پناهگاه ورواسی وجود دارد. باستان‌شناس آمریکایی به نام بروس هو این غار را کشف و حفاری کرده است. غار باستانی قبه نیز از دیگر غارهای استان کرمانشاه بوده که بازدید از آن تجربه‌ای متفاوت را برایتان رقم می‌زند.

اما فکر نکنید که کل سفر به کرمانشاه قرار است با غارنوردی سپری شود. این شهر پر است از جاذبه‌های دیدنی که اگر بخواهید از همه آن‌ها دیدن کنید، باید حداقل برای یک ماه بار و بندیل سفر جمع کنید. منطقه غار دو اشکفت نیز از آن دسته مناطق دیدنی کرمانشاه است که چند روزی شما را سرگرم می‌کند. از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به غار دواشکفت می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • پارک کوهستان

جزو محالات است که تا اینجا آمده باشید و پیاده‌روی در محوطه دلباز پارک کوهستان را از دست بدهید. این پارک از زیباترین پارک‌های توریستی کرمانشاه بوده که می‌توانید برای گذراندن یک عصر دل‌انگیز روی آن حساب کنید.

فاصله تا غار دو اشکفت: 160 متر
  • بام کرمانشاه

بام کرمانشاه یکی از بهترین تفرجگاه‌های این شهر برای گذراندن اوقات فراغت است؛ مکانی با چشم‌انداز فوق‌العاده و آب و هوایی دلنشین. پیشنهاد می‌کنیم استراحت در این مکان آرام را از دست ندهید. 

فاصله تا غار دو اشکفت: 4 کیلومتر
  • طاق بستان 

حیف است که به غار دواشکفت رفته باشید و بازدید از طاق بستان معروف را از دست بدهید. طاق بستان یادگاری ارزشمند از دوره ساسانیان بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. 

فاصله تا غار دو اشکفت: 3 کیلومتر
  • شکارگاه خسرو پرویز

پایین‌تر از طاق بستان، یکی دیگر از آثار باستانی ایران را مشاهده خواهید کرد. شکارگاهی مربوط به دوران پادشاهی خسرو پرویز که البته یک شکارگاه معمولی نبوده است. برای اینکه از جزئیات و تاریخچه این مکان سردربیاورید، بازدید از شکارگاه خسرو پرویز را از دست ندهید.

فاصله تا غار دواشکفت: 5 کیلومتر

حال که گشت‌وگذار در جاهای دیدنی کرمانشاه را به پایان رساندیم، وقت آن رسیده که با صرف یک وعده غذایی خوشمزه عیش خود را کامل کنیم. حتماً حین گردش در این منطقه، بوی غذاهای رستوران‌های اطراف به مشامتان رسیده است. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا به یکی از این رستوران های کرمانشاه رفته و دلی از عزا درآورید. رستوران‌های باقری، رضایی، صلح‌جو، پاییزان و تشریفات پیشنهاد ما به شماست.

اطلاعات بازدید از غاردواشکفت کرمانشاه

آدرس: کرمانشاه، سه راه مسکن، میدان پدر، بلوار فرخشاد، میدان کوهنورد، انتهای پارک کوهستان.
هزینه ورودی: رایگان.
بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان.

مسیر دسترسی به غار دواشکفت

برای رفتن به غار دواشکفت کرمانشاه کافی است خود را به پارک کوهستان برسانید. برای این منظور مسیر میدان پدر را به سمت شمال شهر ادامه دهید. با رسیدن به پارک کوهستان، فقط با چند دقیقه پیاده‌روی، دهانه غار پیش روی چشمانتان ظاهر خواهد شد. 

این بار در ره بال آسمان به مکانی متفاوت سفر کردیم؛ جایی که شاید تا به حال نظیرش را در زندگی ندیده باشید. سراغ یکی از معروف ترین غارهای ایران رفتیم و با گوشه و کنار آن آشنا شدیم. غار دواشکفت کرمانشاه با تاریخچه شگفت‌انگیزش، شما را به گذشته‌های دور برده و گوشه‌ای از زندگی مردمان غارنشین غرب ایران را برایتان به نمایش می‌گذارد. تا به حال از کدامیک از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه دیدن کرده‌اید؟ تجربه‌های خود از سفر به استان کرمانشاه را با ما و کاربران خوش‌سفر ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

غار دواشکفت زمانی سرپناه انسان‌های اولیه بوده و در شمال شهر کرمانشاه و دامنه کوه میوله قرار دارد.

استان کرمانشاه از لحاظ آب و هوایی در فصل‌های بهار و تابستان در بهترین حالت خودش قرار دارد.

پارک کوهستان، بام کرمانشاه، طاق بستان و شکارگاه خسرو پرویز از معروف‌ترین دیدنی‌های کرمانشاه بوده که در چند قدمی غار دواشکفت قرار دارند.

بازدید از این غار رایگان است.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.