دریاچه توشن گرگان | بهشتی خرم و رؤیایی در قلب استان گلستان

دریاچه توشن گرگان | بهشتی خرم و رؤیایی در قلب استان گلستان

2

شهر سر‌سبز و آباد گرگان، به لطف داشتن طبیعتی سر‌شار و بی‌نظیر، مملوء از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز و دلفریب است. هر‌ساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای گشت‌و‌گذار در این بهشت خرم، به‌سوی آن روانه می‌شوند. تا‌کنون بار‌ها و بار‌ها راجع به این شهر و جاذبه‌های بی‌نظیر آن سخن گفتیم. این بار قصد داریم به معرفی و وصف زیبایی‌های دریاچه توشن گرگان پرداخته و تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از آن در اختیارتان قرار دهیم. از‌این‌رو اگر خیال سفر به گرگان را در سر دارید و عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا با جاذبه‌ای بکر و دلکش در اطراف شهر گرگان آشنا شده و راه‌و‌چاه سفر به آن را بیاموزید. 

دریاچه توشن کجاست؟ 

دریاچه توشن گرگان

شهر گرگان، مرکز استان گلستان، مملوء از شگفتی و زیبایی است. در جنوب شهر گرگان، در منطقه دلکش و زیبای النگدره و در دامنه کوه توشن، روستایی با همین نام وجود دارد که دریاچه توشن در حاشیه جنوبی آن همچون نگینی آبی‌رنگ در قابی سبز و دلربا، می‌درخشد. این دریاچه از دلفریب‌ترین ٰجاهای دیدنی اطراف گرگان است و فقط ۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. 

معرفی دریاچه توشن گرگان |‌ گوهر آبی‌رنگ در دل جنگلی دلفریب

معرفی دریاچه توشن

دریاچه توشن گرگان را می‌توان به‌عنوان یکی از مسحور‌کننده‌ترین و دلربا‌ترین دریاچه های ایران معرفی کرد. جالب است بدانید که این نگین آبی‌رنگ در‌واقع یک سد خاکی تاریخی است. آب دریاچه توشن از چشمه‌ای به‌نام «دو‌برار» تأمین می‌شود که در نزدیکی جنگل النگدره می‌جوشد. این دریاچه از سه جهت با جنگل‌ها و مراتع سر‌سبز، خرم و دلکش، احاطه شده است. زیبایی دریاچه توشن و طبیعت بکر اطراف آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند و حضور در آن سبب تازگی روح می‌شود. از‌این‌رو توصیه می‌کنیم در سفر به گرگان، بازدید از این گوهر آبی‌رنگ در دل جنگلی دلفریب را از دست ندهید. 

جاذبه های تفریحی دریاچه توشن گرگان | تجربه تفریحاتی دلپذیر در دامان طبیعت 

جاذبه های تفریحی دریاچه توشن گرگان

درست است که در نزدیکی دریاچه توشن گرگان، هیچ‌گونه امکانات تفریحی فراهم نشده است؛‌ اما شما می‌توانید در این بهشت دلربا تفریحاتی دلپذیر در دامان طبیعت را تجربه کنید. 

  • رانندگی در جاده جنگلی: برای رسیدن به دریاچه توشن، جاده‌ای جنگلی و چشم‌نواز پیش روی شماست؛‌ از‌این‌رو می‌توانید هنگام رانندگی در مسیر، کمی سرعت خود را کاهش داده و از زیبایی‌های بی‌انتهای آن لذت ببرید. 

رانندگی در جاده جنگلی

  • کمپینگ و پیک‌نیک در اطراف دریاچه: طبیعت آرام و دلکش اطراف دریاچه، جان می‌دهد برای کمپینگ و پیک‌نیک در کنار دوستان، خانواده و عزیزان. مدتی را در کنار دریاچه بگذارید و آرامش و حس دل‌پذیر تازگی را به خود هدیه دهید. 

کمپینگ و پیک‌نیک در اطراف دریاچه

  • ماهیگیری:‌ از آنجایی که آب‌های شفاف دریاچه توشن پر است از ماهی‌های رنگارنگ، ماهیگیری در کنار دریاچه در میان گردشگران طرف‌داران بسیاری دارد. اگر می‌خواهید این تفریح جذاب و پر‌آرامش را تجربه کنید، فراموش نکنید که تجهیزات لازم برای ماهیگیری را همراه خود ببرید. 

ماهیگیری در دریاچه توشن گرگان

  • عکاسی: مناظر رؤیایی دریاچه توشن و طبیعت اطراف آن، برای ثبت عکس‌هایی زیبا و به‌یاد‌ماندنی بی‌نظیرند.

عکاسی در اطراف دریاچه توشن گرگان

امکانات گردشگری دریاچه توشن گرگان | محیطی بکر و دست‌نخورده

امکانات گردشگری دریاچه توشن گرگان

دریاچه توشن در محیطی بکر و دست‌نخورده جای گرفته و عمده زیبایی و دلربایی آن به همین دلیل است؛‌ از‌این‌رو در نزدیکی این دریاچه هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد.  با‌این‌حال اگر قصد اقامت در نزدیکی این بهشت دلفریب را در سر دارید، اقامتگاه‌های نزدیک به دریاچه توشن عبارت‌اند از: 

  • اقامتگاه‌ و هتل‌های واقع در بلوار ناهارخوران؛
  • اقامتگاه بومگردی روستای زیارت، در فاصله حدود ۲۰کیلومتری از دریاچه؛
  • هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهر گرگان، در فاصله ۱۱کیلومتری از دریاچه.

وسایل ضروری برای بازدید از دریاچه توشن | سفر به طبیعتی بکر با کوله‌باری پر 

دریاچه توشن گرگان

همان طور که گفتیم در نزدیکی دریاچه توشن گرگان هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد؛ در‌نتیجه اگر قصد بازدید، پیک‌نیک یا کمپینگ در اطراف این دریاچه را دارید، لازم است که وسایل و تجهیزات لازم را با خود به‌همراه داشته باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین وسایل و تجهیزات لازم برای بازدید و حضور در این طبیعت بکر را عنوان کرده‌ایم: 

  • آب آشامیدنی، میان‌وعده و غذای آماده و قابل حمل، تنقلات و… ؛
  • دارو‌های عمومی و دارو‌های شخصی؛
  • کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، حوله، یک دست کفش، دمپایی و لباس مناسب بر‌اساس پیش‌بینی‌های آب‌و‌هوا؛
  • فلاسک چای، لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال و…

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه توشن گرگان | لذت حضور در زیبایی‌های بی‌پایان گرگان 

شهر گرگان از زیبا‌ترین شهر‌های شمال ایران بوده و مملوء از جاذبه‌های طبیعی مسحور‌کننده و دلفریب است. اگر این شهر را بدون گشت‌و‌گذاری حسابی در میان جاهای دیدنی‌اش ترک کنید، کم‌لطفی کرده‌اید. به همین سبب در ادامه چند‌تا از مهم‌ترین و دلربا‌ترین جاهای دیدنی گرگان را معرفی کرده‌ایم که در نزدیکی دریاچه توشن قرار دارند. 

پارک جنگلی ناهارخوران گرگان 

آدرس: ایران، استان گلستان، ۸ کیلومتری جنوب گرگان، پارک جنگلی ناهارخوران گرگان 
فاصله پارک ناهارخوران گرگان تا دریاچه توشن: حدود ۲۳ دقیقه با ماشین 

پارک النگدره گرگان

آدرس: ایران، استان گلستان، گرگان، بلوار ناهارخوران گرگان، پارک النگدره گرگان 
فاصله پارک پارک النگدره گرگان تا دریاچه: حدود ۲۷ دقیقه با ماشین 

کاخ موزه گرگان

آدرس: ایران، استان گلستان، گرگان، میدان ولیعصر، پارک شهر، کاخ موزه گرگان 
فاصله پارک کاخ موزه گرگان تا دریاچه: حدود ۲۳ دقیقه با ماشین 

تالاب اینچه برون 

آدرس: استان گلستان، ۶۰ کیلومتری شمال گنبد کاووس و در شرق جاده آق قلا به اینچه برون، تالاب اینچه برون 
فاصله تالاب اینچه برون تا دریاچه: حدود ۱ ساعت ۲۴ دقیقه با ماشین 

دریاچه سد زرین گل (دریاچه سد کبودوال)

آدرس: ایران، استان گلستان، علی آباد کتول، دریاچه سد زرین گل (دریاچه سد کبودوال)
فاصله دریاچه سد زرین گل (دریاچه سد کبودوال) تا دریاچه توشن: حدود ۱ ساعت و ۹ دقیقه با ماشین

بهترین زمان سفر به دریاچه توشن گرگان | تجربه طبیعت‌گردی دلپذیر در زمانی مناسب

بهترین زمان سفر به دریاچه توشن گرگان

اگر می‌خواهید در آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر، مهمان طبیعت بکر دریاچه باشید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و پاییز را برای بازدید از آن انتخاب کنید؛ چرا‌که تابستان‌های این منطقه شرجی و زمستان‌های آن سرد است. این در حالی است که در فصل بهار و پاییز دریاچه توشن، با مناظری سر‌سبز و رنگارنگ و آب‌و‌هوایی مطلوب، مهمانان خود را به آغوش می‌کشد. 

مسیر دسترسی به دریاچه توشن گرگان | مسیری راحت و زیبا 

دسترسی به دریاچه توشن از مبدأ شهر گرگان بسیار راحت است. برای این کار ابتدا باید خود را به روستای توشن برسانید. برای رسیدن به این روستا، از طریق خیابان صیاد شیرازی شهرستان گرگان، وارد جاده توشن شوید و به‌سوی روستای توشن حرکت کنید. مسیر روستا تا دریاچه پر‌پیچ‌و‌خم و خاکی است. نگران این مسیر نباشید؛ چرا‌که کوتاه است و مناظر طبیعی بی‌نظیر و مسحور‌کننده اطراف آن، سختی مسیر را آسان و دلپذیر می‌کنند.  

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان سوار بر بال نوشته، به‌سوی گرگانِ سر‌سبز و زیبا سفر کردیم تا با جاذبه‌ای بکر و دلربا در حوالی این شهر آشنا شویم. مقصود سفر مجازی ما دریاچه توشن گرگان بود. در این مطلب ضمن معرفی این جاذبه و وصف زیبایی‌های آن، راه‌و‌چاه سفر به‌سوی آن را به شما نشان دادیم. اکنون زمان آن رسیده تا بار سفر بسته و راهی این بهشت زمینی شوید. در پایان از شما می‌خواهیم که اگر تجربه حضور در این جاذبه بکر را داشته‌اید، نظر و تجربیات ارزشمند خود را با ما و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

در جنوب شهر گرگان، در منطقه دلکش و زیبای النگدره و در دامنه کوه توشن، روستایی با همین نام وجود دارد که دریاچه توشن در حاشیه جنوبی آن همچون نگینی آبی‌رنگ در قابی سبز و دلربا، می‌درخشد. این دریاچه از دلفریب‌ترین ٰجاهای دیدنی اطراف گرگان است و تنها ۵ کیلومتر با آن فاصله دارد.

از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف گرگان که در نزدیکی دریاچه توشن قرار دارند، می‌توان به پارک ناهارخوران گرگان، پارک النگدره گرگان، کاخ موزه گرگان، تالاب اینچه برون و دریاچه سد زرین گل (دریاچه سد کبودوال) اشاره کرد.

اگر می‌خواهید در آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر، مهمان طبیعت بکر دریاچه باشید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و پاییز را برای بازدید از آن انتخاب کنید؛ چرا‌که تابستان‌های این منطقه شرجی و زمستان‌های آن سرد است.

برای این کار ابتدا باید خود را به روستای توشن برسانید. برای رسیدن به این روستا، از طریق خیابان صیاد شیرازی شهرستان گرگان، وارد جاده توشن شوید و به‌سوی روستای توشن حرکت کنید. مسیر روستا تا دریاچه، مسیری کوتاه و زیبا، اما پر‌پیچ‌و‌خم و خاکی است.

در دریاچه توشن می‌توانید از تجربه تفریحاتی همچون رانندگی در جاده جنگلی، کمپینگ و پیک‌نیک در اطراف دریاچه، ماهیگیری و عکاسی لذت ببرید.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. فهیمه می گوید

    درباچه فوق العاده ای هست
    با ماشین نیم ساعته از کرگان به راحتی تا خود دریاچه میشه رفت
    اردک های زیادی داره که اگه براشون نون بریزید همه میان پیشتون و کلی سر بچه ها گرم میشه
    ما اوایل خرداد رفتبم. هوا گرم بود ولی باد ملایمی هم داشت

    1. بانو تقیان می گوید

      فهیمه عزیز، سلام
      ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.