غار آب اسک استان مازندران | غار دو طبقه برای زندگی

2

بسیاری از ما همیشه در طبیعت دنبال کشف رازهای تاریخ و حقایقی از زندگی انسان‌های اولیه‌ایم. اگر شما هم به جست‌وجوی این حقایق علاقه‌مند هستید، می‌دانید که غارها اولین خانه‌های بشرند؛ پس احتمالاً غارگردی برایتان جذاب و هیجان‌انگیز است. اگر چنین است، کوله‌بارتان را بردارید، به غار آب اسک می‌رویم. البته این غار آنقدر جذاب هست که هر کسی با هر سلیقه‌ای را جذب خود کند.

آب اسک کجاست؟

در دامنه‌های کوه البرز و در نزدیکی لاریجانِ آمل، مردم در روستایی به اسم آب اسک روزگار می‌گذرانند. می‌توانیم چند روزی را از شلوغی و هیاهوی شهر جدا شویم و به این روستای خوش‌‌آب‌وهوا برویم. برای رسیدن به این منطقه، باید به استان مازندران سفر کنیم. مردم این روستا را بخشی از طایفه اسک می‌دانند. اسک یکی از هجده طایفه آمل است. هرسال مسافرهای زیادی مهمان روستای آب اسک هستند. این روستا یکی از جاهای دیدنی آمل است. جایی در دل لاریجان آمل باید دنبالش بگردید؛ اما خیلی‌ها به اشتباه در جاهای دیدنی لاهیجان دنبال آن می‌گردند.

غار آب اسک کجاست؟

عکس روستای آب اسک

غار آب اسک از جاهای دیدنی مازندران است. برای بازدید از این غار باید راهی شهرستان آمل شویم و به روستای آب اسک برویم.

جاذبه‌های غار آب اسک

  • زیبایی مسیر رسیدن به غار

یادتان باشد، در طبیعت‌گردی، تماشای مسیر هم لذت خودش را دارد. برای رسیدن به غار آب اسک، باید مسیری باریک در دامنه کوه البرز را تا میانه دره هراز برویم. مسیر کمی ناهموار است؛ اما سختی راه به دیدن منظره‌های هیجان‌انگیزش می‌ارزد. قله‌های رشته کوه البرز که یکی پس از دیگری خودی نشان می‌دهند، تصویر زیبایی را در پیش چشمتان می‌سازد. کمی که گوشتان را تیز کنید، صدای جریان آبی را از پایین کوه می‌شنوید. این صدای رود خروشان هزار است که سمفونی زیبایی از صدای طبیعت را برایتان اجرا می‌کند. بین قله‌ها، دماوند با تمام شکوهی که دارد، زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد.

عکس مسیر غار آب اسک

این مسیر به آمادگی جسمانی نیاز دارد. بد نیست بدانید این مسیر تا بخشی، مال‌رو است. اگر تا حالا سنگ‌نوردی را امتحان نکرده‌اید، امروز دیگر وقت آن است که خودتان را در این حرفه محک بزنید. کمی که احتیاط کنید به‌راحتی می‌توانید از این بخشِ مسیر هم بگذرید؛ البته حواستان باشد فکر تنهارفتن به غار آب اسک به سرتان نزند. کوه‌نوردی گروهی این جور وقت‌ها کمکتان می‌کند. حتماً یک طناب همراهتان ببرید که لازم می‌شود.

  • جاذبه‌های داخل غار

تصویری از غار آب اسک

می‌توانید از دو ورودی مجزا به داخل غار بروید. دهانه غار بزرگ و بلند است و برای ورود به آن به مشکلی نمی‌خورید. به اینجا که رسیدید، بهترین زاویه دید را به قله دماوند دارید. کمی بنشینید و این چشم‌انداز تماشایی را در خاطرتان ثبت کنید. نفستان که تازه شد، گردشمان را پی می‌گیریم.

طول غار آب اسک نزدیک به 370 متر است و مسیرهای تودرتویی دارد. آب اسک، غاری دست‌کند است؛ پس بعید نیست که بخش‌های جالبی در آن ببینید. مسیرتان را که ادامه بدهید، عجایب این غار هم پیدا می‌شود و متوجه می‌شوید که این دست‌کند دو طبقه دارد. در جهت شرقی غار اتاقی روباز وجود دارد که در گوشه‌اش طاقچه‌ای می‌بینید. تصورش را کنید. ستارگان چشمک‌زن در شب از این بخش چقدر تماشایی است. شاید سال‌ها پیش دختری اینجا می‌نشست و ستاره آرزوهایش را دنبال می‌کرد. شاید هم پسری در اینجا اولین خواب را برای پرواز آدم‌ها می‌دید.

ورودی طبقه دوم قوسی شکل است. در سمت شرقی، اتاقی یک در دو متر هست که به دالانی یک در یک می‌رسد. سرتان را پایین بیاورید. اینجا باید خمیده‌خمیده راه بروید و وارد دالان بشوید. این دالان در گذشته سرویس بهداشتی بود. امیدوارم این حقیقت نظرتان را برای بازدید از آن عوض نکند. گذشتگان فکر حمام را هم کرده‌بودند. اتاقکی با سکوی نیم متر و ارتفاع یک‌ونیم متری در کنار دالان برای حمام ساخته‌اند. بی‌پروا پیش نروید. حواستان به خفاش‌ها هم باشد.

جاهای دیدنی اطراف غار آب اسک

حالا که تا غار آمده‌ایم، چرا به دیگر جاهای دیدنی روستای آب اسک سری نزنیم؟ لیست چندتایش را برایتان می‌گذاریم.

  • آبگرم روستای آب اسک

تصویری از چشمه های آب معدنی آب اسک

آبگرم‌های طبیعی از معروف‌ترین جاهای دیدنی شمال کشور هستند. روستای آب اسک هم از این نعمت بهره‌مند است. خاصیت درمانی این آبگرم‌ها افراد بسیاری را تا پای چشمه می‌کشاند. یکی برای درمان آرتروز و یکی هم به امید درمان دردهای عضلانی به اینجا می‌آید.

  • چشمه آب فرنگی یا آب آهن

این چشمه در بالادست روستای آب اسک است. چون آب این چشمه پر از یون‌های آهن است نوشیدن آن شفای کم‌خونی است؛ البته همیشه برای نوشیدن آبی که از دل طبیعت می‌آید احتیاط کنید. کسی نمی‌تواند سلامت کامل آب‌ها را تضمین کند.

  • دریاچه امامزاده علی

محلی‌ها به این دریاچه پشنگ هم می‌گویند. دریاچه امامزاده علی بر اثر لغزش کوه و رانش زمین در مسیر کم‌عمق رودخانه هراز به وجود آمده است. اگر اهل ماهی‌گیری هستید، می‌توانید وقت بیشتری اینجا بگذرانید و خودتان را یک ماهی کبابی مهمان کنید. از دیگر جاهای دیدنی روستا بقعه امامزاده اصغر و امامزاده فاضل است. قلعه‌ای سنگی هم در نزدیکی روستا هست که بهتر است مسیرش را از محلی‌ها بپرسید تا راهنماییتان ‌کنند.

بهترین زمان بازدید از آب اسک

عکس بهترین زمان بازدید از آب اسک

برای پشت سر گذاشتن مسیر غار، لازم است هوا هم مساعد باشد. روزهای آفتابی بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از غار آب اسک است. قبل از حرکت، سایت هواشناسی را هم بررسی کنید تا باران غافلگیرتان نکند.

اقامتگاه در اطراف آب اسک

اقامتگاه بومگردی سی سن آمل در روستای آب اسک می‌تواند میزبانتان باشد. این اقامتگاه 4اتاقه امکانات رفاهی خوبی دارد. گشت‌وگذار در مزرعه آفتابگردان و تمشک کنار اقامتگاه هم بخشی از خاطرات زیبای سفرتان می‌شود.

مسیر دسترسی غار آب اسک

برای بازدید از غار آب اسک به استان مازندران در شمال ایران بروید. مسیر را تا لاریجان آمل ادامه بدهید. از شهرستان آمل تا روستا حدود یک‌ونیم ساعت فاصله دارد. بعد از رسیدن به روستا خودتان را برای یک ساعت پیاده‌روی در دامنه کوه آماده کنید. در میانه دره هراز غار را می‌بینید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرس آمل، نزدیکی آب اسک، دره هراز، غار آب اسک

هر آنچه از غار آب اسک می‌دانستیم برایتان گفتیم. اگر مشتاق تماشای سایر جاهای دیدنی شمال ایران هستید با ره بال آسمان هم‌سفر شوید. سفر مجازی به‌یادماندنی می‌شود. اگر هم در سفرهای قبلی به این جای دیدنی رفته‌اید، تجربه‌هایتان را برایمان بنویسید.

استان مازندران در روستای آب اسک از توابع شهرستان آمل

یک ساعت مسیر پیاده‌روی دارد.

بله. اقامتگاه بوم‌گردی سی سن آمل

تا بخشی از آن مال‌رو است و در بخشی باید سنگ‌نوردی کنید.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. رایان می گوید

    اقامتگاه های بومگردی که نزدیک جاذبه های گردشگری مازندران هستن، خیلی خوبن. حتما امتحانشون کنید.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم رایان عزیز برای انتقال تجربه‌تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.