آبشار آب سفید | ملاقات با عروس سپید لرستان

4

لرستان است و آبشارهای رنگارنگش. یکی از جذاب‌ترین و زیباترین آبشارهای این استان، آبشار آب سفید است. این آبشار به عروس آبشارهای ایران معروف شده و همین باعث می‌شود تا نگاهی دقیق‌تر به آن داشته باشیم. باید ببینیم چه چیزی آن را لایق چنین صفت جذابی کرده است. برای اینکه درباره آبشار آب سفید بیشتر بدانید باید به حوالی جنوب‌شرقی لرستان بروید. بعد از رسیدن به دامنه کوه‌های زاگرس و طی‌کردن مسیری مشخص به آبشاری خواهید رسید که از دل کوهی سنگی بیرون می‌آید. بگذارید که درباره همه اینها در متن بیشتر برای‌تان بگوییم.

آشنایی با آبشار آب سفید از زاویه‌ای نزدیک‌تر

برای رفتن به سمت آبشار آب سفید باید راهی الیگودرز شوید. این آبشار در کوه‌های رشته‌کوه زاگرس قرار دارد و از دل کوهی سنگی بیرون می‌آید. ارتفاع آن در حدود ۷۰ متر است و عرضی در حدود ۸ متر در فصول پرآب دارد. ایستادن در کنار آبشاری به این بلندی با آبی زلال و خنک که قطرات برخوردش با زمین صورت‌تان را نوازش می‌کند، حس‌وحال خوبی دارد.

اما چرا به آن آب‌سفید می‌گویند؟‌ ظاهراً علت این نام‌گذاری به حباب‌های سفید آب این آبشار برمی‌گردد. این حباب‌های سفید آب ناشی از ترکیب‌شدن آب‌وهوا هستند که در برخورد با سنگ‌ها، شکل و شمائل سفید به خود می‌گیرند. فعالیت‌های زمین‌شناختی و فرسایش در طی هزاران سال باعث شده تا این آبشار به وجود بیاید. محلی‌ها به این آبشار، «او اسپید» می‌گویند.

نمای 360 درجه از آبشار آب سفید

خودتان تصور کنید که این طبیعت چقدر ارزش دارد؛ میراثی که از هزارها سال برای‌مان باقی مانده است. حتی فکرکردن به شکوه این دیرینگی هم حس طبیعت‌دوستی را در وجودمان بیدار می‌کند. موافقید؟ پس هر وقت، خدای‌نکرده خودتان یا کسی در اطراف‌تان با طبیعت نامهربانی کرد، این بی‌معرفتی‌ را به خود یا او گوشزد کنید. نگذاریم و نگذارید که طبیعت زیبا و ارزشمند که جان‌مان به تک‌تک اعضای ریز و درشتش وصل است، مفت و مجانی از دست برود.

نکات جالب‌توجه درباره آبشار

درختان زیبا اطراف آبشار آب سفید

آبشار آب سفید از آبشارهای مرتفعی است که روانه زمین می‌شود و حوضچه‌ای از آبی گوارا به وجود می‌آورد. بعد هم به سمت سد دز در دزفول باروبندیلش را می‌بندد. شمایی که می‌خواهید به دیدن آبشار آب سفید بروید حتماً و قطعاً به دنبال دلایلی قانع‌کننده برای بستن کوله‌بارتان به این مقصد هستید. پس اجازه بدهید که ماجرا را روشن کنیم.

آبشاری بلند و مرتفع را در نظر بگیرید که حوالی‌اش را طبیعتی زیبا و ستودنی فراگرفته است. فکر می‌کنید پای اغراق در میان است؟ اگر به نظرتان وجود انواع درختان گردو، بلوط، سرو و گل‌های زیبای لاله واژگون دور و اطراف آبشاری که از ارتفاعی ۵۰ متری فرومی‌ریزد، زیبا نیست، ما دیگر حرفی نداریم. چنین صحنه‌ای در گفتار و نوشتار هم دل هر فرد طبیعت‌دوست بااحساسی را می‌برد. پس چطور رفتن حضوری به خدمتش، جذاب و زیبا نخواهد بود.

بعد از اینکه از میان درختان نام‌برده و گیاهان سبز و شاداب دشت اطراف آبشار گذر کردید، دره‌ای را خواهید دید که درختان زالزالک، انجیر، تمشک و بوته‌های نسترن وحشی آن را تزئین کرده‌اند. باز هم بگوییم یا قانع‌ شدید که آبشار آب سفید و دور و اطرافش واقعاً دیدنی هستند؟

خرید در حوالی آبشار آب سفید

مردم اطراف آبشار آب سفید

نکته بسیار جذابی که درباره آبشار آب سفید وجود دارد، حضور عشایر بختیاری در فصل بهار در کنار آبشار است. در دور و بر آبشار می‌توانید شاهد برپایی سیاه‌چادرهای جذاب بختیاری‌ها باشید. البته همان‌طور که گفته شد، این عزیزان در فصل بهار در این قسمت از لرستان حاضرند. پس در فصول دیگر نمی‌توانید در سفرتان به سمت آبشار آب سفید با آنها ملاقات داشته باشید.

از برکت حضور عشایر می‌توانید سوغاتی درجه‌یک از سفرتان به آبشار آب سفید تهیه کنید: لبنیاتی تازه و خوش‌طعم. عشایر در غرفه‌هایی در نزدیکی آبشار اقدام به فروش شیر، سرشیر و… می‌کنند. در غرفه‌هایی که از سوی عشایر برپا می‌شود، صنایع‌دستی هم به فروش می‌رسند. پس می‌توانید هنر دست عشایر را هم به یادگار بخرید و با خود به خانه ببرید.

بهترین زمان سفر به آبشار

زمانی باید به دیدار آبشارها رفت که وضعیت پُرآبی را تجربه می‌کنند. یعنی زمانی که آب زیادی از آبشار جاری می‌شود و حوضچه‌های زیر آن و نهایتا رودی که آبشار به آن می‌پیوندد، پُر از آب است. این موقعیت برای آبشار آب سفید در فصل بهار رخ می‌دهد.

در بهار است که آبشار پُر آب است و در اطرافش هم می‌توانید شاهد رویش لاله‌های واژگون باشید. اما یادتان نرود که در این فصل، هوا کمی خنک است و حتما باید لباس‌های گرم هم با خود به همراه داشته باشید. اگر اهل عکاسی باشید، از ثبت‌کردن صحنه‌های معاشرت‌تان با طبیعت زیبا در آبشار آب سفید عکس‌های زیبایی تهیه خواهید کرد.

باید بدانید که در فصل‌های دیگر هم آبشار زیباست و دیدن دارد اما بهار چیز دیگری است. نمی‌دانیم قبول دارید یا خیر؛ اما در فصل بهار انگار طراوت طبیعت با مداد سبز دیگری کشیده می‌شود. هیچ سبزی و زیبایی دیگری رنگ و نَوای بهار را ندارد.

جذابیت‌های دیدنی اطراف آبشار

مردم در اطراف آبشار آب سفید

اگر به آبشار رفتید، یادتان نرود که این مکان همسایه‌های جذابی هم برای بازدید دارد. یکی از این همسایه‌ها، سد خان‌آباد است. این سد با الیگودرز ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. مسیررسیدن به آن هم از جاده الیگودرز به سمت اصفهان می‌گذرد.

آبشار چکان هم از دیگر دیدنی‌های اطراف آبشار آب‌سفید است. اگر عشق به دیدن آبشارهای ایران در وجودتان فوران می‌کند، بعد از سرزدن به آب‌سفید می‌توانید راهی آبشار چکان شوید. ارتفاع این آبشار ۳۰ متر است و در مسیر رسیدن به آب‌سفید قرار دارد و یا می‌توانید از آبشار شوی دیدن کنید.

راه دسترسی به آبشار آب سفید

زیارتگاهی هم در نزدیکی آبشار وجود دارد که بختیاری‌ها ارادت خاصی به صاحب آن دارند. این زیارتگاه محمدبن‌حسن نام دارد و می‌توانید در سفرتان به سمت آبشار به آن هم سری بزنید. برنامه‌ریزی برای سفر به عهده شماست. بنا به میل و علاقه‌تان می‌توانید تمام زمان سفر را به گشتن در آبشار آب سفید اختصاص بدهید یا می‌توانید زمان‌بندی و برنامه‌ریزی داشته باشید و نواحی اطرافش را هم رصد کنید.

لوازم ضروری و مناسب برای سفر

یادتان باشد که باید لوازم ضروری و لازم را هم برای سفر به آبشار با خود به همراه داشته باشید. لباس و کفش مناسب داشته باشید. طبیعت‌گردی کفش و لباس مخصوص می‌طلبد. دم‌پایی یا کفش اضافه هم ببرید تا اگر آب‌بازی کار دست کفش‌های‌تان داد، اذیت نشوید و بتوانید آنها را عوض کنید.

در اطراف آبشار، مسیری را سنگ‌فرش کرده‌اند و آلاچیق‌هایی را هم ساخته‌اند تا گردشگران رفاه بیشتری داشته باشند. پس اگر به دنبال پیک‌نیکی جانانه هستید، حتما روی آن آلاچیق‌ها حساب کنید. می‌توانید با خودتان غذا ببرید و با پس‌زمینه طبیعت دلربا، آن را نوش‌جان بفرمایید.

مسیر دقیق‌ دسترسی به آبشار آب سفید

آدرس: لرستان، 50 كيلومتري شهر اليگودرز

آبشار آب سفید برخلاف بسیاری از آبشارهای زیبایی که در دل طبیعت قرار دارند، مسیری آسفالت و سرراست دارد. برای رسیدن به آن باید به الیگودرز بروید و از آنجا به سمت آبشار راهی شوید. آبشار در ۷۵کیلومتری الیگودرز قرار دارد. اجازه بدهید، مکان‌هایی را که در مسیر پشت سر خواهید گذاشت هم در اینجا عنوان کنیم:

  • روستای کاکلستان؛
  • روستای قلیان؛
  • سد خان‌آباد؛
  • زیارتگاه محمدحسن یا به قول محلی‌ها مومدحسن.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، مسیر دسترسی به آبشار سرراست و آسفالت است؛ اما در نزدیکی‌های آن، پمپ بنزین نیست. پس باک‌تان را قبل از سفر پر کنید تا باکی از بی‌بنزینی نداشته باشید.

به لرستان رفته‌اید؟ تابه‌حال زیبایی و جذابیت‌های بکر آن را درک کرده‌اید؟ این استان خیلی زیباتر از آن است که به ما نشان داده شده و از آن حرف به میان آمده است. پس نام آن را به صدر فهرست مکان‌های واجبِ زیبا برای گردشگری در کشور اضافه کنید. اگر هم این آبشار را قبلاً دیده‌اید حتماً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

4.4/5 (5 نظر)
4 نظرات
  1. شیما می گوید

    آبشار آب سفید خیلی جای خوبیه کلا مناطق دیدنی اطراف کوه های زاگرس خیلی زیاد و دیدنیه
    من پارسال رفتم تقریبا نردیکای الیگودرز هستش

  2. غلامرضا نجف زاده می گوید

    آبشار زیبایی هست جاده خوبی هم داره ولی یکی این که خیلییی شلوغ میشه مخصوصا تعطیلات دوم این که آشغال زیاد میریزند امکانات رفاهی کمی هم داره

  3. محمد می گوید

    سلام باصفا ومنحصربفرد برای طبیعتگردان می باشه …بنظرم با یک شب مانی درکنار عروس آبشارهای ایران لذت دوچندانی برای طبیعت گردان میباشه….پاینده باشید…

    1. بانو تقیان می گوید

      محمد عزیز، بسیار ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.