دریاچه ولشت چالوس | نگین طبیعت مازندران

3

ایران و جاذبه‌های گردشگری آن هوش از سر هر طبیعت‌گردی می‌برد. از شمال تا جنوب و شرق تا غرب این کشور پدیده‌هایی دیدنی بسیاری وجود دارد که سفر به هر کدام دنیایی از ماجراجویی و لذت به همراه خواهد داشت. این‌بار به‌سراغ مرزن آباد در مناطق شمالی نقشه رفته‌ایم تا ساعاتی را در کنار دریاچه ولشت بگذرانیم. دریاچه زیبای ولشت جواهر طبیعت تماشایی مرزن آباد است و ره بال آسمان در این مطلب قصد دارد از لذت سفر به این دریاچه بهشتی برایتان بگوید. بار و بندیل خود را ببندید و همسفر ما در جاده چالوس شوید.

موقعیت جغرافیایی دریاچه ولشت روی نقشه ایران

دریاچه ولشت در جاده چالوس، نزدیک به شهر مرزن آباد در استان مازندران واقع شده است. این دریاچه در پناه کوهستان جا خوش کرده و منطقه‌ای تماشایی در مسیر چالوس است. در شمال شرق این دریاچه، شهر چالوس با فاصله ۳۴ کیلومتر و در جنوب آن شهر مرزن آباد با فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتر واقع شده است. اگر به نقشه دقت کنیم، در جنوب غربی دریاچه، منطقه بهشتی کلاردشت را با فاصله تقریبی ۲۲ کیلومتر می‌بینیم. روستای دیمو از نزدیک‌ترین روستاها در اطراف ولشت است که در قسمت شمالی این دریاچه با فاصله تقریبی ۶ کیلومتر واقع شده است.

با دریاچه ولشت آشنا شوید

دریاچه ولشت از نمای بالا

بعد از آنکه با موقعیت جغرافیایی دریاچه ولشت آشنا شدیم، وقت آن رسیده که از ویژگی‌های این جاذبه شمالی بیشتر بدانیم و به‌سراغ زیبایی‌های آن برویم. همان‌طور که گفتیم، ولشت موقعیتی کوهستانی دارد و درون دره و در آغوش کوه‌های استوار واقع شده است. این دریاچه با عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین مازندران شناخته می‌شود و در فهرست ۱۰ دریاچه آب شیرین ایران واقع شده است. ولشت در حدود ۱۵۰ هزار متر مربع وسعت دارد و عمق آن در بعضی از قسمت‌ها به ۲۲ متر هم می‌رسد. وسعت آبی‌رنگ این دریاچه، طبیعت کوهستان را تماشایی‌تر کرده است. آب این دریاچه از طریق چشمه‌های کف دریاچه تامین می‌شود و همچنین نعمت بارش باران، آن را غنی‌تر کرده است. ترکیب تماشایی دریاچه و کوهستان، تصویری کارت‌پستالی از طبیعت مازندران را به رخ می‌کشد و هر گردشگری مجذوب زیبایی این جاذبه طبیعی شمالی خواهد شد.

گیاهان و جانوران این منطقه

کمپینک در اطراف دریاچه ولشت

دریاچه طبیعی ولشت با بافت سبز گیاهان کوهستان زیباتر شده است و این سبزینگی شامل بوته‌های کوهستانی بسیاری است که اطراف این دریاچه را قاب گرفته‌اند. از دیگر جذابیت‌های تماشایی ولشت، نیزاری است که در زمین‌های اطراف آن، زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد. ریشه‌های این گیاهان تا عمق ۸ متری زمین پیش رفته‌اند.

بافت جانوری این منطقه نیز شامل آبزیانی همچون مارآبی، ماهی سفید، اردک ماهی، ماهی کولی و قورباغه است. علاوه بر ساکنان داخل آب، پرندگان مهاجر نیز در این منطقه دیده می‌شود و با وجود این پرنده‌ها، تصویر زیباتری از طبیعت دریاچه در ذهنتان ثبت خواهد شد.

ماهیگیری در دریاچه ولشت و لذت از سایر تفریحات آن

آب زلال دریاچه ولشت

از تجربه‌های لذت‌بخش دریاچه زیبای ولشت، وقت‌گذرانی در کنار این بستر آبی‌رنگ با خانواده یا دوستان و تماشای زیبایی‌های این طبیعت بی‌نقص است. همچنین این دریاچه یکی از مقصدهای مفرح برای عاشقان تفریح آرامش‌بخش ماهیگیری است. در آب این دریاچه این شانس را دارید که ماهی کولی، اردک ماهی و ماهی سفید شکار کنید و از این موفقیت لذت ببرید. پس اگر به ماهیگیری علاقه دارید، پیش از سفر تمام لوازم این صید دریایی را در بار و بندیل خود قرار دهید.

روی بستر دریاچه ولشت بسیاری از ورزش‎‌های آبی انجام می‌شود و با سفر به این دریاچه می‌توانید از بازی‌های آبی بسیاری همچون شاتل، جت اسکی و قایق‌سواری لذت ببرید و حس‌وحال دریا و ساحل را به این دریاچه منتقل کنید. از دیگر اتفاقات جالب و مفرحی که روی آب‌های ولشت اتفاق می‌افتد، توپ‌های بزرگ و شفافی معروف به بیگ‌بال است. می‌توانید درون این توپ قرار بگیرید و روی پیوند محکم ملکول‌های آب رها شوید و از این رهایی غرق لذت شوید. در اطراف این دریاچه زمین والیبالی وجود دارد که می‌تواند انتخابی خوب برای لذت از سفرهای دسته‌جمعی باشد.

امکانات رفاهی دریاچه ولشت

توجه به امکانات رفاهی و اقامتی در کنار جاذبه‌های گردشگری هر شهر و استان، موضوع بسیار مهمی است و تاثیر به‌سزایی در جذب گردشگر دارد. در اطراف دریاچه زیبای ولشت هم امکانات رفاهی اولیه دیده می‌شود. با وجود این امکانات رفاهی، وقت‌گذرانی در طبیعت دریاچه راحت‌تر و دلنشین‌تر خواهد بود. در اطراف این دریاچه کافه و رستوران دیده می‌شود و می‌توانید از طعم‌های خوش منوی آنها لذت ببرید. همچنین رستوران این منطقه با ساخت اسکله‌ای روبه دریاچه، لحظه‌های دلنشینی برای مسافران به‌وجود آورده است. بوفه‌های خوراکی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، اقامتگاه، محل برپایی کمپ، تفریح‌های آبی و زمین بازی والیبال، از دیگر امکانات دریاچه ولشت مرزن آباد محسوب می‌شود.

بعد از سفر به ولشت در کجا اقامت کنیم

اطراق در دریاچه ولشت

یکی از نکته‎‌های مهم برای لذت از سفر به جاذبه‌های کوهستانی، آرامش خاطر از وجود اقامتگاه برای زمانی است که قصد داریم شب را در این منطقه سپری کنیم. در مناطق اطراف دریاچه زیبای ولشت می‌توانید از سوییت‌های هتل آپارتمان استفاده کنید و استراحتی لذت‌بخش داشته باشید. اگر بخواهید در شهرهای اطراف دریاچه همچون کلاردشت اقامت داشته باشید، می‌توانید علاوه بر هتل‌ها از خانه‌های با صفای محلی استفاده کنید و اقامتی فراموش‌نشدنی داشته باشید.

در نوعی دیگر از اقامت، می‌توانید مهمان طبیعت تماشایی ولشت شوید و در اطراف دریاچه و در محل مخصوص کمپ، چادر برپا کنید. در این نوع اقامت شانس این را دارید که تماشاگر شب‌های کوهستانی دریاچه باشید و از تصویر زیبای طبیعت این منطقه در شب نیز ببرید. نوعی دیگر از اقامت در ولشت وجود دارد که مختص آب‌های آن است و به‌جای آنکه مهمان کرانه‌های دریاچه شوید، می‌توانید شب را روی بستر آب سپری کنید. در واقع باید سوار شناور شوید و شب را روی آب دریاچه بگذرانید. این اقامتگاه جذاب آبی، به شب خواب شناور معروف است و از گزینه‌های دوست داشتنی برای عاشقان طبیعت محسوب می‌شود.

بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت

قایق سواری در دریاچه ولشت

دریاچه آب شیرین ولشت در تمام فصول سال زیبایی منحصربه‌فرد خودش را دارد، اما آب‌وهوای بهار و تابستان برای سفر به این منطقه مناسب‌تر است. همچنین طبیعت اطراف این دریاچه در این فصول بسیار سرسبز است و زیبایی ولشت را دو چندان می‌کند. پاییز و زمستان نیز زیبایی‌های خاص خودش را دارد و بیشتر اوقات این دریاچه کوهستانی در هوای سرد این فصول یخ می‌زند و با وجود سفیدی برف، قابی تماشایی می‌سازد. اما سفر به دریاچه در آب‌وهوای سرد کوهستانی مشکلاتی را هم به همراه دارد که تنها طبیعت‌گردهای حرفه‌ای سختی‌های آن را قبول می‌کنند و راهی این منطقه می‌شوند.

مسیر دسترسی به ولشت

آدرس: مازندران، جاده چالوس به تهران، 3 کیلومتری مرزن آباد

برای رسیدن به دریاچه ولشت، باید وارد جاده چالوس شوید. در این جاده بعد از گذر از مرزن آباد و نرسیده به روستای دوآب، باید از طریق دوربرگردان، جهت خود را عوض کنید و وارد یک فرعی در جاده چالوس شوید. این مسیر فرعی همان جاده ولشت است و بعد از آنکه تقریبا ۱۲ کیلومتر در آن پیش رفتید، به مقصدتان خواهید رسید. توجه داشته باشید برای ورود به محوطه دریاچه باید مبلغ 8 هزار تومان بپردازید.

پیش به‌سوی دریاچه

سفر به مناطق آبی ایران و لذت از طبیعت تماشایی آنها، روح انسان را تازه می‌کند و انرژی تازه‌ای به وجود انسان منتقل می‌کند. بنابراین در سفرتان به مناطق شمالی ایران، رفتن به دریاچه شیرین ولشت را از قلم نیندازید و شبی را در این منطقه خوش‌آب‌وهوا سپری کنید.

علاوه بر ولشت، دریاچه‌های فراوان بسیاری در گوشه‌وکنار ایران جا خوش کرده‌اند که زیبایی هر کدام منحصربه‌فرد است. به نظر شما در مطلب بعدی به کدام یک از دریاچه های ایران سفر کنیم؟

5/5 (4 نظر)
3 نظرات
  1. جمشید می گوید

    طبیعت و امکانات خوبی داره ولی اگه مردم اینقد زباله اطراف دریاچه نریزن خیلی بهترم میشه

  2. Ayoub می گوید

    خیلی جای خوبیه اگه رعایت کنن

  3. چمران می گوید

    جاده مناسبی نداره دریاچه ولشت امکانات رفاهی مثل سرویس بعداشتی یا استراحت گاه نداره ولی درکل برای یکبار دیدن خوبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.