خانه دهدشتی اصفهان یا همان کافه رستوران هوگر معروف

هر کسی دوست دارد زمانی را به خود اختصاص دهد و دست خودش را بگیرد و از هیاهوی زندگی دورش کند؛ افراد دوست دارند سکوت را تجربه کنند و آرامش را. به نظر ما به همین علت است که کافه‌ها را ساختند. در کافه‌ها مانند کتابخانه‌ها کسی به کسی کار ندارد. اصلاً کافه‌ به کجا می‌گویند؟ کافه جایی است که شما با دوستان و بدون دوستان به آنجا می‌روید و برای چند ساعت دهان دغدغه‌های ذهنتان را می‌بندید. اکثر کافه‌ها محیط‌های دنج دارند و کسی به آرامش دیگری کار ندارد. کافه‌ای در اصفهان وجود دارد که مانند دیگر کافه‌ها دنج و آرام است؛ اما تفاوت مهمی با دیگر کافه‌ها دارد. عمر این کافه از تمام مراجعانش بیشتر است. خانه دهدشتی اصفهان همین کافه است. بیایید با هم دست خودمان را بگیریم و راهی این کافه شویم.

خانه دهدشتی اصفهان کجاست؟

خانه دهدشتی اصفهان

شاید تعجب کنید که ما درباره کافه گفتیم و داریم یکی از خانه های تاریخی اصفهان معرفی می‌کنیم. متجعب نشوید اصفهان پر از شگفتی است. خانه‌هایی کهن در اصفهان وجود دارند که هر کدام مسئولیتی به عهده گرفته‌اند و به مهمانان خوشامد می‌گویند. دوست دارید به این شگفتی اصفهان سر بزنیم؟ در این ساختمان می‌توانیم لحظه‌ای هرچند کوتاه با خودمان خوشگذرانی کنیم. در دروازه دولت شهر اصفهان خانه تاریخی دهدشتی قرار گفته است. خیابان باب الرحمه شما را به این رحمت زمینی می‌رساند. در این خیابان بلند به دنبال کوی دهدشتی باشید. قرارمان باشد روی صندلی نزدیک به حوض.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی اصفهان، روی لینک زیر کلیک کنید:

آدرس: استان اصفهان، چهارباغ پایین، خیابان دروازه دولت، خیابان باب الرحمه، کوی جهان نما، بن بست دهدشتی، پلاک 110

تاریخچه خانه تاریخی دهدشتی اصفهان

تاریخچه خانه تاریخی دهدشتی اصفهان

علاقه به مکان‌های تاریخی و سنتی در خون ما جریان دارد. به همین علت است که ما اجازه نداده‌ایم آثار تاریخی به کل از بین بروند. البته نمی‌توانیم آسیب‌های بسیاری را که به آثار تاریخی وارد شده، انکار کنیم. از نظر گردشگران معماری‌های صفوی و قاجاری دوست داشتنی‌تر هستند. خانه کافه تاریخی دهدشتی در زمان قاجار ساخته شده است؛ اما از تاریخ تولد دقیق این بنا سندی در دست نیست. این بنا چندین مرتبه مرمت شده تا توانسته ظاهر باصلابت اولیه خود برسد. محل قرارگیری این بنا در قسمت تاریخی و سنتی شهر باعث شده گردشگران بسیاری به کافه سربزنند؛ پس شما هم بعد از بازدید از چهارباغ عباسی، به این کافه بروید و دمنوشی بنوشید.

معماری خانه دهدشتی اصفهان

معماری زمان قاجار با ویژگی‌های برجسته‌ای از معماری دیگر دوره‌ها جدا می‌شود. در خانه‌های قجری پنجره‌های بزرگی وجود داشت. از این پنجره‌ها تمام باغ پیدا بود. در کناره پنجره‌ها شیشه‌های رنگارنگ قرار داده می‌شد. با اولین تابش آفتاب فضای اتاق پر از رنگ‌های زیبا می‌شد. ویژگی دیگر ساختمان‌های قجری سه دری‌های آن است. سه دری‌ها اتاق‌هایی هستند که در قسمتی که روبه‌ حیاط است، سه در دارند. نقاشی‌های قاجاری به زیبایی ساختمان اضافه کرده است.

بخش‌های مختلف خانه دهدشتی اصفهان

خانه‌های قجری با پنجره‌های بزرگ و سه دری‌های متعدد شناخته می‌شود. خانه دهدشتی هم این ویژگی‌ها را دارد. خانه را بخش به بخش توصیف می‌کنیم تا تصویری کامل از کافه هوگر اصفهان داشته باشید. در بخش شمالی خانه تالاری بزرگ به چشم می‌خورد و در کنار شاهنشین این بخش اتاق‌های سه دری قرار دارند. جلوی اتاق‌های سه دری هم دو ایوانچه نقلی وجود دارد. چه لذتی دارد در یک عصر پاییزی در چنین ایوانی بنشینیم و چای بنوشیم. البته می‌توانید قهوه هم سفارش دهید یا هر چیز دیگری که باب میلتان است. بخش جنوبی خانه متقارن با بخش شمالی ساخته شده است. در این بخش تالاری بزرگ و دو دالان وسیع وجود دارد و خبری از سه دری و ایوانچه نیست.

گردشگران بخش غربی خانه را بهترین بخش آن می‌دانند. بخش غربی دارای دو اتاق سه دری و یک اتاق پنج دری و چندین دالان است. ایوان ستون‌دار یکپارچه در قسمت غربی آن را از دیگر قسمت‌های خانه متفاوت کرده است. این ایوان لقب شاهکار معماری در خانه دهدشتی را به خود اختصاص داده است. حیاط خلوت، حوضخانه و مطبخ هم در غرب ساختمان واقع شده‌اند. بخش شرقی خانه متفاوت‌ترین قسمت است. در این قسمت هیچ اتاقی وجود ندارد. به جای اتاق، ساختمانی با ستون‌ها و دیوارهای گچ‌کاری‌شده و پنجره‌های ارسی رنگارنگ وجود دارد. قسمت شرقی برای لذت‌بردن از سکوت مناسب است.

اقامت در خانه دهدشتی اصفهان

اقامت در خانه دهدشتی اصفهان

اقامت در خانه‌ای که هم کافه است و هم رستوران صفایی خاص دارد. قسمتی از خانه دهدشتی به کافه رستوران هوگر تبدیل شده و قسمتی از آن برای اقامت گردشگران آماده شده است. به نظر ما اقامت در این خانه را تجربه کنید. شاید امکانات اتاق‌های این خانه به پای هتل های سنتی اصفهان با چندین ستاره نرسد؛ اما اتاق‌های قاجاریاین ساختمان خوابیدن را لذت‌بخش‌تر می‌کنند. شما می‌توانید در حال باشید و گذشته را ببینید. البته بهتر است قبل از سفرتان به شکل تلفنی یا آنلاین اتاقی که در نظرتان است را رزرو کنید. بعد از بیدارشدن می‌توانید صبحانه خود را در یکی از بهترین رستوران های اصفهان یعنی کافه رستوران هوگر میل کنید.

کافه رستوران هوگر اصفهان

کافه هوگر از زیبا‌ترین و مجلل‌ترین و با‌شکوه‌ترین کافه های اصفهان

خانه دهدشتی مسئولیت‌های بسیاری دارد هم نامش در لیست خانه های تاریخی اصفهان است و هم در لیست کافه های اصفهان. جالب اینجاست که در تمام وظایفش خوب عمل می‌کند. منوی کافه رستوران هوگر خیلی متنوع است. انواع نوشیدنی و دسر و خوراکی‌های خوشمزه در منوی این رستوران وجود دارد. عاشقان کافه‌گردی به هیچ عنوان نشستن در این کافه را از دست نمی‌دهند.

رستوران هوگو انواع غذاهای سنتی اصفهان مانند دلمه، آش رشته، کشک بادمجان، چلو مرغ، خورش ماست و چلو کباب را دارد. اگر فست‌فود یا نوشیدنی خنک مد نظرتان است، سراغ منوی کافه هوگو بروید. اگر پاییز به این کافه رفتید حتماً در حیاط بنشینید و آش رشته سفارش دهید، مطمئن باشید از این انتخاب پشیمان نمی‌شوید. رستوران هوگو از ساعت 12 تا 23 باز است.

جاهای دیدنی اطراف خانه دهدشتی اصفهان

حمام شیخ بهایی

عکس معماری حمام شیخ بهایی

حمام شیخ بهایی یکی از عجایب اصفهان است. این حمام به خاطر رازهایی که دارد به حمام اسرارآمیز شهرت دارد. شیخ بهایی یکی از دانشمندان دوران صفوی بوده است. ایشان در بسیاری از سازه‌های مهم آن دوران نقش داشته‌اند. برای مثال شالوده شهر نجف‌آباد را ایشان طرح‌ریزی کرده است. حمام شیخ بهایی هم از طراحی‌های این دانشمند عالم است. در این حمام خبری از آتش و دیگ بزرگ نیست. آب کل حمام به وسیله شمعی کوچک گرم می‌شده است؛ یک شمع و یک حمام. متأسفانه این شمع امروز خاموش است علت خاموشی‌اش هم کنجکاوی و تحقیق محققان است. محققان برای فهمیدن راز این شمع قسمتی از حمام را تخریب کردند. این کار منجر به خاموش‌شدن شمع و سردشدن حمام شده است.

کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون از دیگر معماری‌های جذاب دوران صفوی است. این کاخ در اصل بیست ستون دارد؛ پس چرا به کاخ چهل ستون مشهور است؟ به خاطر انعکاس ستون‌ها در حوض میان کاخ. ممکن است این داستان را هزار مرتبه شنیده باشید؛ اما هربار که آن را می‌شنوید به خلاقیت سازنده آن ایمان می‌آورید. این که در آن دوران مهندسان به غیر از ساختن کاخی با این شکوه به چنین جزئیاتی توجه کرده‌اند، شگفت‌انگیز است. در معماری‌های امروزی خبری از خلاقیت و دقت در جزئیات نیست. ساختمان‌های امروز فقط مدرن هستند نه جذاب. در این کاخ نقوشی به چشم می‌خورد که متأسفانه در جور زمان قسمتی از آن پاک شده است و به خاطر نبود امکانات مرمت نشده‌اند؛ نقش‌هایی که خبر از شکست‌ها و پیروزی‌های ساکنان آن دوران دارند.  امیدواریم روزی برسد که حال آثار تاریخی‌مان بهتر باشد.

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت قسمتی از مجموعه عظیم نقش جهان است. این کاخ در روزگاری به زیباترین کاخ جهان مشهور بوده است. هنوز که هنوز است بعد از گذر این همه سال این کاخ جلالی خاص دارد. هشت بهشت متعلق به دوران صفوی است. چشم‌انداز کاخ، حوضی بزرگ و باغی سرسبز است. اگر از پنجره کاخ به بیرون نگاه کنید فقط زیبایی طبیعت چشمتان را نوازش می‌دهد. لذت شما با شنیدن صدای پرندگان و بوی خوش گل‌های باغ تکمیل می‌شود.

بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان بهترین مکان برای خرید سوغات اصفهان است. مراکز خرید اصفهان بسیار گسترده هستند؛ اما هیچ کدام به رنگارنگی بازار بزرگ نمی‌رسند؛ بازاری که علاوه بر اجناس سنتی، معماری سنتی هم دارد. تصور کنید که در دالانی بلند حرکت می‌کنید، طاقی گنبدی شکل با نورگیرهای متعدد بالای سر شما است و حجره‌های رنگارنگ در اطرافتان. چنین فضایی هر بیننده‌ای را به خرید وسوسه می‌کند. دوست دارید کدام یک از صنایع دست اصفهان را خریداری کنید؟ ظروف تزئینی یا مانتوهای سنتی؟ شاید هم دلتان گز پر از مغز اصفهان را طلب کند. به نظر ما ظهر غذایتان در کافه هوگر اصفهان میل کنید و سپس به بازار بزرگ بروید و تا دلتان می‌خواهید خرید کنید.

میدان کهنه اصفهان

میدان کهنه اصفهان از جاهای دیدنی اطراف خانه دهدشتی اصفهان

میدان کهنه اصفهان با نام‌‌های میدان عتیق و سبزه میدان هم شناخته می‌شوند. این میدان در گذشته مرکز شهر بوده است و برای شهر قسمتی حیاتی به حساب می‌آمده است. تمام نیاز افراد در این میدان براورده می‌شده است. به همین علت نام این میدان عتیق است؛ میدانی که مانند یک عتیقه باارزش است. سبزه میدان از لحاظ معماری بسیار زیباست. این میدان به شکل مستطیل است. به میدان که وارد می‌شوید ابتدا با حجره‌ها مواجه می‌شوید. از مغازه‌های این میدان می‌توانید وسایلی که نیاز دارید را تهیه کنید. وسط میدان هم حوضی بزرگ قرار دارد. آبنمای حوض به زیبایی آن افزوده است. از اینجا تا خانه دهدشتی فاصله کمی دارد.

میدان نقش جهان

تصویری از میدان نقش جهان

میدان نقش جهان گل سرسبد دیدنی‌های استان اصفهان است. کمی که از کافه رستوران هوگر فاصله بگیرید به میدان نقش جهان می‌رسید. می‌توانید این مسیر را پیاده طی کنید تا اصفهان زیبا را بیشتر بشناسید. این میدان با طراحی فوق‌العاده‌ای که دارد هر بیننده‌ای را عاشق خود می‌کند. می‌توانید از بستنی‌فروش‌های میدان دوغ و گوش‌فیل خریداری کنید. این ترکیب بی‌ربط بهترین مزه را دارد. روی صندلی‌های میدان بنشینید و از جریان آرام طبیعت لذت ببرید. جابه‌جاشدن آرام ابرها، صدای خنده گردشگران، انعکاس آسمان در آب و هزاران زیبایی دیگر در این مدان به چشم می‌خورد. گردش در میدان با کالسکه از تفریح‌های دیگر میدان است.

سردر قیصریه از جاهای دیدنی اطراف خانه دهدشتی اصفهان

سر در قیصریه قسمتی از میدان نقش جهان است. کمی که چشم بگردانید متوجه دری با سردر بزرگ می‌شوید. سردری که دارای نقوش کهن است. این سردر قسمت ورود به بازار اصفهان است. در گذشته این ساختمان سه طبقه داشته است؛ اما امروزه طبقه آخر آن تخریب شده است. طبقه آخر قسمت نقاره‌خانه بوده است. این نقاره‌خانه ساعات خاص روز را به مردم یادآوری می‌کرده است. در بالای سردر دو وسیله که نماد پیروزی صفوی‌هاست قرار داده شده است. این دو وسیله ناقوس دیرهرمز و ساعت قلعه پرتقالی‌های هرمز است. با بازدید از سردر قیصریه متوجه تفاوت معماری آن با کافه رستوران هوگر می‌شوید. علاوه بر این‌ها مسجد شیخ لطف الله، مسجد جامع امام اصفهان و کاخ عالی قاپو نیز در این میدان منتظر قدوم شما هستند.

اطلاعات بازدید از خانه دهدشتی اصفهان

بازدید از خانه دهدشتی اصفهان

آدرساستان اصفهان، چهارباغ پایین، خیابان دروازه دولت، خیابان باب الرحمه، کوی جهانما، بن بست دهدشتی، پلاک 110
شماره تماس09134208004
آدرس صفحه اینستاگرامhougercafe@
ساعت کاریهمه روزه از 16 تا 23
هزینه بلیط ورودیدر صورتی که فقط قصد بازدید از خانه را دارید 40هزار تومان
هزینه رزرو اتاق نارنجستانظرفیت 15 نفر و برای 90 دقیقه 490هزار تومان
هزینه رزو اتاق ماهی خانه دهدشتیظرفیت 25 نفر برای 90 دقیقه 500هزار تومان

بهترین زمان بازدید از خانه دهدشتی اصفهان

مرکز ایران و خصوصاً استان اصفهان در هر فصلی زیباست؛ اما سفر در بهار و تابستان بیشتر می‌چسبد. هوای اصفهان زیاد گرم یا زیاد سرد نمی‌شود و در تمامی فصول می‌توان از اصفهان لذت برد. افرادی هستند که در زمستان به این خانه می‌آیند و خودشان را به یک کاسه آش گرم مهمان می‌کنند. بعضی‌ها هم در پاییز زردپوش می‌آیند و چای می‌نوشند. اینکه چه زمانی به کافه بیایید به شما بستگی دارد؛ اما اکثر افراد بهار و تابستان به این شهر می‌آیند.

مسیر دسترسی خانه دهدشتی اصفهان

رسیدن به خانه دهدشتی اصلاً سخت نیست. چیزی که نیاز دارید چند فرد اهل دل است که همراه شما شوند. با مترو و خوردرو شخصی می‌شود به این خانه رسید.

مترو: در ایستگاه امام حسین از مترو پیاده شوید. از عرض خیابان چهارباغ عباسی عبور کنید. وارد خیابان باب الرحمه شوید. به دنبال کوچه جهان نما باشید تا نمایی از جهان را مشاهده کنید.

خودرو شخصی: رفت‌وآمد با خودرو شخصی کمی مشکل است. باید به خیابان جهان نما بروید و ماشینتان را در پارکینگ ارگ جهان نما پارک کنید. باقی مسیر تا رسیدن به خانه را باید پیاده طی کنید. چند دقیقه بعد به خانه دهدشتی می‌رسید.

خانه‌ها تا همیشه خانه می‌مانند حتی اگر قدمتشان بیشتر از صد سال باشد. خانه دهدشتی هم به بازدیدکنندگان احساس خانه‌بودن می‌دهد؛ احساسی که به لذت بیشتر منجر می‌شود. زمانی که شلوغی خانه را می‌بینید خدا را شکر می‌کنید؛ چراکه خانه‌های خالی دلگیرند. شما چه احساسی به این خانه و داستانش دارید؟ دوست دارید روزی شما هم در آن قدم بزنید؟ احساستان و نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید. ره بال آسمان از معاشرت با شما لذت می‌برد.

 

استان اصفهان، چهارباغ پایین، خیابان دروازه دولت، خیابان باب الرحمه، کوی جهانما، بن بست دهدشتی، پلاک 110

این خانه هر رور از 16 تا 23 منتظر شماست.

بله با شماره‌ای که در بالا قرار داده شده تماس بگیرید.

انواع نوشیدنی سرد و گرم، انوع خوراکی، انواع فست‌فود و غذاهای ایرانی

حمام شیخ بهایی، کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، بازار بزرگ اصفهان، میدان کهنه، میدان نقش جهان و سردر قیصریه

0/5 (0 نظر)
1 نظر
  1. زهرا می گوید

    بی دلیل نیست که اصفهان را نصف جهان میگن ، زیبایی چشم نواز اصفهان ، زبانزد همه ی دنیا هست ، به جز بناهای تاریخی ، فضای سبز و آبادانی شهر هم به دیدنی های شهر افزوده .

نظرات بسته شده است.