روستای ازمیغان | بهشتی پنهان در دل کویر

5

همیشه کویر ما را به یاد هوای گرم و خشک، تپه‌های شنی و درخت‌های گز می‌اندازد؛ اما روستای ازمیغان، روستایی کویری است که شالیزارهای سبز و درخت‌های پرمحصولش همه را متعجب می‌کند. این روستای سرسبز، از شگفت‌انگیزترین جاهایی است که می‌توانید به آن سفر کنید. هم کویرگردی می‌کنید، هم از تماشای شالیزارها و نخلستانش لذت می‌برید. اگر شما هم کنجکاو شدید که بیشتر درباره روستای ازمیغان بدانید، در این مطلب همراه ما باشید.

روستای ازمیغان کجاست؟

روستای ازمیغان

ازمیغان روستایی در شمال شرق ایران است. این روستا یکی از ییلاق‌های خوش‌آب‌وهوا در شهرستان طبس است که گردشگرها برای بازدید از آن مشتاق هستند. برای رفتن به این روستا باید خودتان را به استان خراسان جنوبی برسانید.

معرفی روستای ازمیغان طبس

ازمیغان از خوش‌آب‌وهواترین روستاها در اطراف شهر بیرجند است. رودهای خروشانی در دل این روستا جاری هستند و به زمین‌های کویری آن حیات می‌بخشد. در خاک حاصلخیز منطقه انواع مختلفی از گیاهان و میوه‌ها رشد می‌کنند. این منطقه در فاصله هزارمتری نسبت به سطح دریاست و آب‌وهوایی دوگانه دارد. در سفر به این روستا، دوربینتان را فراموش نکنید؛ زیرا نمی‌شود از چشم‌اندازهای بی‌نظیر روستا چشم برداشت. می‌توانید در هر بخش از این منطقه سوژه‌های جذابی برای عکاسی پیدا کنید. خانه‌های سنتی روستا تضاد زیبایی با بخش‌های سرسبز ازمیغان دارند. سفر به ازمیغان، سفری هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی است.

جاهای دیدنی و جاذبه های طبیعی روستای ازمیغان طبس

شالیزارها

شالیزارها روستای ازمیغان یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای ازمیغان طبس

ازمیغان به‌خاطر موقعیت خوب جغرافیایی‌اش، شرایطی کافی و مناسب برای کشت برنج دارد. این روستا در دره‌ای کم‌عمق و آبگیر شکل گرفته است و دارای اقلیم گرم و مرطوب است. به لطف باران‌ها و آب‌های زیرزمینی رودهای پرآبی در روستای ازمیغان طبس جریان دارد. به همین خاطر خیلی از بومی‌های ازمیغان کشاورز هستند. آفتاب تابستان ساقه‌های بلند برنج را نوازش می‌کند تا در شروع پاییز آماده برداشت شوند. کشتزارهای سرسبز روستا به‌شکل پلکانی هستند و جلوه‌ای تماشایی به منطقه داده‌اند.

نخلستان در دل روستای ازمیغان طبس

این روستا از معدود مکان‌هایی است که در آن برنج و خرما می‌کارند. خرمای ازمیغان را از بهترین سوغات بیرجند می‌دانند. وجود نخلستان کنار زمین‌های برنج تصویری دل‌نشین از ازمیغان می‌سازد. این درخت‌ها سال‌هایی طولانی است که در این منطقه ریشه در خاک دارند. در هر بخش از روستا درخت‌های نخل به‌شکل چهارتایی یا پنج‌تایی روییده‌اند و پراکنده هستند. به همین خاطر احتمال می‌دهند که این درخت‌ها رویشی خودرو داشتند.

گلزارهای شگفت‌انگیز

گلزارهای روستای ازمیغان یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای ازمیغان طبس

از کنار روستای ازمیغان که بگذرید، دشتی از گل‌های نرگس در افق نگاهتان می‌بینید. بی‌تردید زیبایی این گل‌ها شما را متحیر می‌کند؛ پس دوربینتان را تنظیم کنید و دست به کار بشوید. کافی است پنجره خودرو را پایین بیاورید تا عطر نرگس‌ها شما را سرمست کند. چشم‌هایتان را ببندید و این عطر خوش‌بو را نفس بکشید. آب‌وهوای این منطقه برای رشد گل‌ نرگس بسیار مناسب است. این ویژگی باعث شده است که ازمیغان یکی از تولیدکننده‌های این گل در ایران باشد. علاوه بر دشت نرگس می‌توانید به دشت گل‌های محمدی هم سری بزنید.

باغ‌های میوه

باغ‌های میوه یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای ازمیغان طبس

پوشش گیاهی متنوع در این منطقه توجهتان را به خودش جلب می‌کند. در خاک حاصلخیز ازمغان درخت‌‌های مرکبات مثل نارنج و نارنگی ثمره می‌دهند. سیب، هلو، شلیل، زردآلود، آلو، گلابی، خرمالو و… از دیگر میوه‌های این منطقه است. اگر در بهار به روستای ازمیغان طبس سفر کنید، فرصت تماشای درخت‌های پرشکوفه را دارید.

درخت انجیر کوهی 300ساله در روستای ازمیغان

درخت انجیر کوهی یکی از درخت‌های معروف در این منطقه است که قدمتی 300ساله دارد. بلندای این درخت به 20 متر می‌رسد. وجود این درخت بلندقامت جذابیت ازمغان را دوچندان کرده است.

آبشار و تنگه قدمگاه

در فاصله 30دقیقه‌ای از روستا آبشار و تنگه‌ای زیبا جریان دارد. بلندای این آبشار 19.5 متر است. می‌توانید در نزدیکی آبشار پیک‌نیک کنید و از صدای گوش‌نواز برخورد قطره‌های آب با صخره‌ها لذت ببرید. ممکن است خنکای آب این تنگه شما را برای شنا وسوسه می‌کند؛ اما بهتر است ریسک نکنید. لبه‌های سنگی تنگه‌ها زیر آب قرار گرفته‌اند و نمی‌توانید به‌خوبی آن‌ها را ببینید. مسیر رسیدن به این آبشار هم جذابیت خودش را دارد. در این مسیر باید از شالیزارها و باغ‌های میوه بگذرید.

تخت عروس

تخت عروس یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای ازمیغان طبس

وجود رودخانه‌ها و دره‌های پرآب در این روستای کویری یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعت است. رودخانه‌ها و آب‌های جاری ازمیغان در انتها به محلی می‌رسند که به تخت عروس معروف است. در این دره سنگی بزرگ و سفید هست که مثل صدفی زیبا در بین آب خودنمایی می‌کند. به همین خاطر به آن، تخت عروس می‌گویند. بومی‌های قدیمی روستا معتقد بودند که این سنگ بخت دخترهای جوان را باز می‌کند. اگر در حرفه شنا دستی دارید، شنا در آب خنک این تنگه را از دست ندهید.

دره کال جنی

کال جنی از رمزآلودترین تنگه‌ها و جاهای دیدنی طبس است. رودخانه ازمیغان در ادامه مسیرش به زمین‌های آبرفتی می‌رسد و باعث عمیق‌ترشدن بسترش می‌شود. این رودخانه صخره‌هایی را که سد راهش بودند، به مرور تخریب کرده است. رودخانه بر اثر فرسایش، دره‌ای را به وجود آورده است که آن را به اسم کال جنی می‌شناسند.

دره کال جنی طبس یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای ازمیغان طبس

«کال» در لغت به معنی دره‌‌ای است که جریان آب در شکل‌گیری آن نقشی اساسی دارد. زمانی که بادهای شدید از بین صخره‌ها و شکاف‌های تنگه می‌گذرد، صدای مهیب و خوفناکی به وجود می‌آید. بومی‌ها در قدیم معتقد بودند که این صدا، صدای جن است و در تنگه می‌پیچید. به همین خاطر آن را «جنی» صدا می‌زدند.  پیچ‌وخم این تنگه بسیار زیبا و متحیرکننده است. همین حرف و حدیث‌ها و شکل عجیب این جاذبه باعث شده است آن را در لیست ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران قرار دهند.

چشمه ماهی (دکتر فیش)

شاید این روزها اسم «دکتر فیش» را بسیار شنیده باشید. دکتر فیش، نوعی ماهی‌درمانی است که در درمان بیماری‌های پوستی مؤثر است. در فاصله نزدیکی از روستای ازمیغان چشمه‌ای هست که این نوع ماهی‌ها در آن زندگی می‌کنند. تا آنجا که رفتید، پاهایتان را در آب چشمه بگذارید. کم‌کم ماهی‌ها دور پاهایتان جمع می‌شوند. دکتر فیش‌ها با مکیدن بافت‌های مرده پوست ‌پا به پاکسازی آن کمک می‌کنند.

جاذبه‌های تاریخی روستای ازمیغان

قلعه دختر از جاذبه‌های دیدنی روستای ازمیغان طبس

بالای قله کوهی در نزدیکی روستای ازمیغان، خانه‌هایی دستکند وجود دارد که قدمت آن‌ها به چندین سال قبل برمی‌گردد. این خانه‌ها را به اسم قلعه دختر می‌شناسند. نوشته‌هایی به خط عربی از آثار کشف‌شده در این قلعه هستند. نوع خط و محتوای این نوشته‌ها مربوط به دوره جعفر طیار است. متأسفانه به‌خاطر نگهداری نادرست بیشتر بخش‌های قلعه از بین رفته است و از آن‌ها برای نگهداری حیوان‌ها اهلی استفاده می‌کنند. قلعه دختر تا روستای ازمیغان طبس ۵ کیلومتر فاصله دارد.

آرامگاه سید محمد بن جعفر طیار

مزار «سید محمد بن جعفر طیار» از اماکن مقدس و مذهبی ازمیغان است. او برادرزاده «علی بن ابی طالب» و همسر «ام‌‌کلثوم» بود. بنای اولیه این مزار را در زمان ورود اسلام به ایران ساخته‌اند؛ اما در طی این سال‌ها چندین بار آن را مرمت کرده‌‌اند. مزار دیگری هم در دزفول هست که قدمتش به دوره تیموریان برمی‌گردد. خیلی‌ها باور دارند که آرامگاه اصلی سید محمد در آنجاست؛ اما در این مسئله نظری قطعی وجود ندارد. در مسیر ورودی به ازمیغان، در سمت چپ، جاده‌ای فرعی و خاکی هست. تابلوی مزار را در ابتدای این جاده نصب کرده‌اند. مسیر را که ادامه بدهید به آرامگاه سید محمد بن جعفر طیار می‌رسید.

امکانات روستای ازمیغان طبس

امکانات روستای ازمیغان طبس

ازمیغان همیشه میزبان گردشگرهایی از شهرهای دور و نزدیک است. این روستا امکانات خوبی برای میزبانی از مسافرها دارد. مسیر دسترسی به این روستا آسفالته است. چند اقامتگاه بوم‌گردی در آنجا مشغول به کار هستند. در سطح روستا چند فروشگاه و سوغات‌سرا راه‌اندازی کرده‌اند. درِ مسجد ازمیغان همیشه به روی مسافرها باز است. آن‌ها می‌توانند در مسجد روستا نماز اقامه کنند. لازم نیست نگران آنتن‌دهی تلفن و اینترنت باشید. روستای ازمیغان طبس پوشش آنتن‌دهی خوبی دارد.

سوغات روستای ازمیغان

صنعت کشاورزی و باغداری در این روستا به‌خاطر داشتن شرایط مناسب رونق دارد. مرکبات و خرما از سوغات معروف این منطقه است. در باغ‌های میوه ازمیغان هم میوه‌های متنوعی پرورش می‌دهد؛ مثلاً هلو، زردآلود، شلیل، سیب، خرمالو، گلابی، گردو، بادام و… . این منطقه صیفی‌جاتی مثل خربزه، هندوانه، طالبی و باقالی هم دارد. تا آنجا که رفتید، کمی از میوه‌های ارگانیک بخرید.

سوغات روستای ازمیغان

در ازمیغان برنجی به اسم «چمپا» می‌کارند و عطر و طعمش دل‌پذیر است. معمولاً حجم زیادی از این برنج را بومی‌ها استفاده می‌کنند و فقط مقدار کمی به طبس می‌فرستند؛ اما می‌توانید مقداری از این برنج بخرید و به سوغات ببرید. خرید مستقیم از کشاورزها به‌صرفه‌تر است. با این کار به رونق‌دادن کسب‌وکار آن‌ها هم کمک می‌کند. اگر به غرفه‌صنایع‌دستی روستا سری بزنید، محصول‌های دست‌ساز و زیبا می‌بینید که هنر روستایی‌ها را نشان می‌دهد.

جاهای دیدنی اطراف روستای ازمیغان

حیف است تا روستای ازمیغان بروید و از جاهای دیدنی اطراف بیرجند دیدن نکنید. این شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شگفت‌انگیزی دارد. اگر زمان کافی دارید، بازدید از آن‌ها را در برنامه‌هایتان بگذارید. اسم چند مکان معروف را برایتان می‌گذارم.

باغ گلشن طبس از جاهای دیدنی اطراف روستای ازمیغان

باغ گلشن طبس از جاهای دیدنی اطراف روستای ازمیغان

باغ گلشن طبس از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی این شهر است. ساخت این باغ به اوایل حکومت قاجار برمی‌گردد. باغ گلشن نمونه‌ای شاهکار از باغ های ایرانی را در کویر نشان می‌دهد. می‌توانید ساعت‌ها در بخش‌ها مختلف باغ قدم بزنید. زیر سایه نخل‌ها بنشینید و استخر و فواره‌های آب را تماشا کنید. در باغ گلشن به روش «چاه آرتزین» آب را زیر استخر نگهداری می‌کنند. همچنین آب در کانال‌های باغ جریان دارد و به همه بخش‌ها می‌رود. عمارت سردر و موزه زمین‌شناسی از جالب‌ترین بخش‌های باغ است. در این موزه انواع مختلفی از سنگ‌های قدیمی، کانی‌ها و فسیل‌ها را نگهداری می‌کنند.

کویر حلوان

اسم کویرهای ایران که بیاید، به یاد شب‌های پرستاره‌شان می‌افتیم؛ اما زیبایی‌های کویر وصف‌ناپذیر و بی‌شمار هستند. کویر حلوان بخشی تماشایی در همسایگی ازمیغان است. تپه‌های شنی حلوان، زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند. آفرودسواری در این تپه‌ها آدرنالین خونتان را به اوج می‌رساند. کویر حلوان پوشش گیاهی برجسته‌ای دارد. یکی از زیباترین تصویرها در کویر، زمان غروب خورشید است. تماشای این صحنه در کویر حلوان را از دست ندهید. یادتان نرود که در ساعت طلایی عکس‌هایتان خاص و بی‌نظیر می‌شود.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر روستای ازمیغان

ازمیغان روستایی کوهپایه‌ای است. همسایگی با کویر هم در آب‌وهوای آن تأثیر زیادی دارد. به همین خاطر می‌توانید دو مدل آب‌وهوای گرم و مرطوب و گرم و خشک را در آنجا تجربه کنید. هوا در روزهای بهار معتدل و مرطوب است. معمولاً بومی‌ها در روزهای گرم تابستان برای تفریح و گردش به این روستا می‌روند. با شروع فصل پاییز برنج‌ها به اندازه کافی قد می‌کشند و آماده برداشت می‌شوند. شالیزارها در این زمان از سال زیبا و دیدنی هستند و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز دارند.

اقامت در روستای ازمیغان طبس

تا روستای ازمیغان طبس که رفتید، چندروزی را در آنجا بمانید. اگر اهل کمپ‌کردن هستید، می‌توانید چادرتان را در بخش‌های مختلف روستا برپا کنید؛ البته به‌خاطر وجود مسافر و گردشگرهای همیشگی در این روستا امکاناتی را مهیا کرده‌اند. برای استراحت و ماندن چندروزه در روستا می‌توانید روی اقامتگاه های بومگردی طبس حساب کنید. اقامتگاه‌های ناردون و اقامتگاه بوم‌گردی آقا سید ذبیح الله از بهترین اقامتگاه های ازمیغان هستند. اگر امکانات بیشتری می‌خواید، به هتل های بیرجند سری بزنید.

اقامتگاه بوم‌گردی ناردون از بهترین اقامتگاه های بومگردی طبس

اقامتگاه بوم‌گردی ناردون از بهترین اقامتگاه های بومگردی طبس

اقامتگاه ناردون، مکانی تماشایی و زیباست که اقامت در آن تجربه‌ای ناب می‌شود. ناردون از مجهزترین اقامتگاه های ازمیغان است و فضای بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد. دیوارهای اقامتگاه کاهگلی هستند و حیاط را سنگ‌فرش کرده‌اند. حوض کوچکی در دل حیاط خودنمایی می‌کند. شومینه کنار حیاط را پر از هیزم کرده‌اند. معمولاً مشتری‌های اقامتگاه در آن کباب درست می‌کنند.

در این مکان سنتی چهار اتاق هشت‌نفره موجود است. ظرفیت این اقامتگاه به 32 تا 40 نفر می‌رسد. هرکدام از اتاق‌ها سرویس خواب، وسایل گرمایشی و سرمایشی دارند. سرویس بهداشتی و حمام اقامتگاه ناردون به‌شکل عمومی است. در سرویس‌های بهداشتی توالت‌های ایرانی و فرنگی مهیا کرده‌اند. این اقامتگاه با غذاهای سنتی و غیرسنتی‌اش از شما پذیرایی می‌کند؛ البته آشپزخانه هم دارد. داشتن پارکینگی خصوصی و بدون سقف از دیگر ویژگی‌های خوب اقامتگاه ناردون است.

اقامتگاه بوم‌گردی آقا سید ذبیح‌الله

اقامتگاه گردشگری آقا سید ذبیح‌الله از بهترین اقامتگاه بومگردی ازمیغان طبس است. این اقامتگاه چشم‌اندازی تماشایی به شالیزارها و نخلستان‌های اطراف دارد. به همین خاطر یکی از بهترین مقاصد برای گردشگرها است. کافی است یک بار غذای این اقامتگاه را بچشید تا طعم آن همیشه در ذهنتان بماند. این اقامتگاه برای پخت غذاهایش از برنج‌های محلی همان منطقه استفاده می‌کند. انواع مختلفی از غذاهای سنتی خراسان جنوبی هم دارند. بد نیست از آن‌ها امتحان کنید. نوش جانتان.

مسیر دسترسی

حالا که برای بازدید از روستای ازمیغان طبس مشتاق هستید، به سمت خراسان جنوبی بروید. روستای ازمیغان یکی از جاهای دیدنی اطراف بیرجند است. در مسیر طبس به مشهد، 28 کیلومتر را که پشت سر بگذارید، تابلوی روستای ازمیغان را می‌بینید. این تابلو را در سمت راست جاده نصب کرده‌اند؛ پس حواس‌جمع برانید. بعد از دیدن تابلو، وارد جاده فرعی بشوید. این جاده کوهستانی است. بعد از 12 کیلومتر به مقصد می‌رسید. روستای ازمیغان در 40کیلومتری طبس است.

روستای ازمیغان طبس روستایی شگفت‌انگیز با چند آب‌وهوا است که ویژگی‌های برجسته‌ای دارد. تلاش کردیم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر تجربه رفتن به این روستا را دارید، خاطره‌هایتان خواندن دارد.

استان خراسان جنوبی، 40کیلومتری طبس.

بله. در این روستا فروشگاه، مسجد، اقامتگاه و غرفه‌های صنایع‌دستی راه‌‌اندازی کرده‌اند.

بهار و پاییز از بهترین فصل‌ها برای سفر به این منطقه است.

بله. می‌توانید در یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی ناردون و آقا سید ذبیح‌الله ساکن بشوید.

4/5 (2 نظر)
5 نظرات
  1. زهرا می گوید

    چقدر جالب بود ، من اصلا درباره این روستا چیزی نشنیده بودم و از همه جذاب تر این بود که محصولات کویری و شمالی هر دو را تو این روستا کشت می‌کنند ،بسیار لذت بردم.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم زهرای عزیز و خوشحالیم که این نوشته رو دوست داشتید. پیام خوب شما به ما و تیم نویسندگان ره بال آسمان، انرژی می‌ده.

  2. محمد می گوید

    حس میکنم آن چنان که باید از این روستا تا به حال صحبت نشده ، با وجود این که جذابیت های گردشگری بسیار زیادی دارد . حتما در اولین فرصت سری به این روستا میزنم ، به خصوص دلم میخواد کال جنی را از نزدیک ببینم .

  3. شیرین می گوید

    ایا در تابستان هم میشه به این روستا سفر کرد یا اب و سرسبزی ان دوره ای هست و در فصل تابستان خشکه رودها و مسیر کال جنه ؟؟؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام شیرین عزیز،
      تابستان شهر طبس خیلی گرمه و به قول معروف وقت خرماپزون.
      سرسبزی طبیعت که مربوط به مزارع گندم و برنجه، توی تابستون نیست؛ چون همه یا برداشت شدند یا در حال برداشت هستند.
      کال جنی آب داره؛ اما باید با گرمای هوای مسیر کنار بیایید.
      برای دیدن سرسبزی‌ها، بهترین زمان سفر به این روستا، اواخر زمستون و اوایل بهاره. برای بهره‌مندی از هوای خنک، پاییز هم می‌تونید سر بزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.