دریاچه آهنک فیروزکوه  | تجربه غواصی اطراف تهران

0

غواصی یک تفریح لذت‌بخش و ورزش هیجان‌انگیز است. دنیای زیر آب بسیار عجیب است. زمانی که خودتان را به عمق آب برسانید، انگار که شما آلیس هستید و دنیای زیرآب، سرزمین عجایب! غواصی لذت بسیاری دارد؛ اما ساکنان پایتخت فکر می کنند که حتماً برای تجربه این حس عجیب، باید خودشان را به جنوب کشور و جزایر قشم و کیش برسانند؛ ولی امروز قصد داریم تا شما را با دریاچه آهنک فیروزکوه آشنا کنیم. این دریاچه‌ در اطرف تهران قرار دارد و فرصت غواصی را به شما می‌دهد! با ما همراه باشید تا این دریاچه زیبا و تماشایی که در حاشیه تهران قرار دارد را بهتر بشناسید.

دریاچه آهنک فیروزکوه کجاست؟

عکس سیمین دشت

دریاچه آهنک که بسیاری به اشتباه آن را با نام دریاچه آهنگ می‌شناسند، یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه محسوب می‌شود. این دریاچه بر بلندای ارتفاعات جنوبی روستایی با نام سیمین دشت و در 5.5کیلومتری آن قرار دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا به 1،700 متر می‌رسد. سیمین‌دشت در فاصله 35کیلومتری تهران قرار دارد. پس در عرض حدود 40 دقیقه می‌توانید از تهران خودتان را به این دریاچه تماشایی برسانید.

معرفی دریاچه آهنک

دریاچه آهنک فیروزکوه در حقیقت از دو حوضچه دوقلو تشکیل شده است. این دو حوضچه به‌لطف برف دائمی روی کوه‌ها، همیشه پرآب هستند. در طول تابستان، با گرم‌شدن هوا، برف روی کوه‌های مجاور به‌تدریج آب می‌شوند و درون این حوضچه‌ها می‌ریزند. زمانی که برای اولین‌بار از این دریاچه دیدن کنید، تصور خواهید کرد که تفاوتی با سایر دریاچه‌ های ایران ندارد. این در حالی است که زیبایی روی دریاچه، فقط نوک کوه یخ است! عمق یکی از این حوضچه‌ها 32متر و عمق دیگری به حدود 8 متر می‌رسد. همین مسئله باعث می‌شود تا دریاچه آهنک فیروزکوه، بهترین گزینه برای غواصی در نزدیکی تهران باشد.

گاهی هر چقدر هم که دوربین‌ها قدرتمند و باکیفیت باشند، باز هم قادر به ثبت زیبایی طبیعت نیستند. دوربین‌ها نه فقط قادر به ضبط بو یا حس سردی و گرمی نیستند، بلکه زلالی آب را نیز آن‌طور که باید نشان نمی‌دهند. بد نیست بدانید آب این دریاچه به‌حدی زلال است که می‌توانید تا عمق 20متری آن را به‌راحتی مشاهده کنید. با استفاده از عینک آفتابی پلاریزه که جلوی بازتاب خورشید را می‌گیرد، حتی حیوانات آبزی داخل آب را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

نکته‌ای که درباره این دریاچه باید در نظر داشته باشید، تلخی آب آن است. در حقیقت آب این دریاچه میزان فراوانی گوگرد دارد. دلیل این میزان گوگرد، چشمه آب زیرزمینی این منطقه و وجود گوگرد در خاک آن است. پس به یاد داشته باشید که آب این دریاچه به‌هیچ‌وجه آشامیدنی نیست. البته چشمه‌ای کوچک در 2کیلومتری شمال دریاچه قرار دارد که دارای آبی گوارا و شیرین است.

طبیعت دریاچه آهنک | معرفی پوشش گیاهی و جانوری

دریاچه آهنک در میان ارتفاعات و مناطق کوهستانی فیروزکوه قرار دارد. به همین خاطر تا چشم کار می‌کند، مناظر کوهستانی و بی‌آب‌وعلف را می‌بینید. البته تا حاشیه 2متری دریاچه، به‌لطف آب حوضچه‌های آن، بته‌های کوچک و نیزارهای تماشایی رشد کرده‌اند؛ اما از این حاشیه‌ که دورتر برویم، فقط زمین بی‌‌آب‌وعلف انتظارمان را می‌کشد. با وجود این، حیوانات سرما‌دوست، انواع پرندگان شکاری، روباه، خرگوش و انواع دوزیستان و آبزیان در این منطقه مشغول زندگی هستند.

در نزدیکی این دریاچه، غاری نسبتاً عمیق و بزرگ وجود دارد. بد نیست بدانید گردشگران و غواصان در مواقع اضطراری همانند زمان بروز طوفان، سیل، تگرگ یا برف و سرمای شدید، از آن به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند. در این غار 20 نفر به‌صورت نشسته و 30 نفر به‌صورت کاملاً ایستاده جای می‌گیرند. در سفر به این دریاچه، بهتر است از غار نزدیک آن نیز دیدن کنید.

کف این دریاچه از ماسه و گل نرم تشکیل شده است. دمای آب دریاچه به‌صورت میانگین در طول سال به حدود 24 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. درختچه‌های گز، یکی از مهم‌ترین اجزای پوشش گیاهی این منطقه به حساب می‌آیند. دورتادور این دریاچه، تعداد فراوانی قورباغه و داخل آن تجمع فراوانی از ماهی کپور مشغول زندگی هستند.

امکانات گردشگری دریاچه آهنک فیروزکوه

عکس وسایل مورد نیاز برای ماندن در دریاچه آهنک فیروزکوه

شرایط محیطی باعث شده تا احداث هرگونه امکانات رفاهی، خدماتی یا اقامتی در کنار این دریاچه بسیار سخت باشد. البته همین مسئله به حفظ بافت طبیعی این منطقه کمک شایان توجهی کرده است. پس به همین خاطر باید حتماً وسایلی که در طول روز به آن نیاز دارید را همراه خود بیاورید یا از نزدیک‌ترین شهر تهیه کنید. حتی در حوالی این روستا خبری از پمپ‌بنزین نیست. پس باک بنزین ماشین خود را پر کنید تا دچار مشکل نشوید.

جاذبه های گردشگری دریاچه آهنک

در وهله اول برای دسترسی به این دریاچه، از شلوغی شهر خارج شده و به دل طبیعت می‌زنید. سکوت مسیر و تماشای پرندگانی که در طول راه به شما سر می‌زنند، یکی از جاذبه‌های بازدید از دریاچه آهنک محسوب می‌شود. این دریاچه در میان یک دره قرار دارد. انگار که کوهستان دورتان چادر گرفته تا کسی شما را نبیند! آرامش این دریاچه وصف‌نشدنی است. سکوت حکم‌فرمایی می‌کند. باد زیر گوشتان می‌خواند و نسیم کوهستان به صورتتان می‌خورد.

عکس آب‌تنی در دریاچه آهنک فیروزکوه

آب این دریاچه بسیار سرد است. شاید در لحظه ورود به آب، احساس کنید که سلول به سلول بدنتان نیاز به پتو و گرما دارد! اما در عرض کمتر از یک دقیقه، بدنتان واکنش می‌دهد و آرامش پیدا می‌کنید. نه فقط با غواصی، بلکه با یک آب‌تنی ساده در آب این دریاچه نیز آرامش را مهمان اعصاب خود خواهید کرد. پس حتی برای و شنا نیز می‌توانید از این دریاچه استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که آب نباید وارد دهانتان شود؛ زیرا گوگرد فراوانی دارد.

غواصی در دریاچه آهنک که مهم‌ترین جاذبه گردشگری آن به حساب می‌آید. همان طور که اشاره کردیم، این دریاچه عمق بسیاری دارد. پس برای غواصی گزینه مناسبی محسوب می‌شود. از روی ظاهر و مساحت سطح این دریاچه اصلاً نمی‌توان حدس زد که چنین دنیایی زیر دریاچه آهنک وجود دارد! اینجاست که می‌گویند یک کتاب را نباید از روی جلد آن قضاوت کرد. در بخش بعدی درباره غواصی داخل این دریاچه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

غواصی در دریاچه آهنک فیروزکوه

غواصی در این دریاچه از اهمیت بسیاری برخوردار است. شاید می‌خواهید بدانید که برای غواصی در این دریاچه نیاز به تخصص خاصی وجود دارد یا نه؟ پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. غواصی تا عمق 6متر بسیار ساده خواهد بود و نیاز به تخصص خاصی ندارد؛ اما اگر قصد غواصی حرفه‌ای دارید، می‌توانید به عمق‌های پایین‌تر بروید. پس در حقیقت هم غواص‌های آماتور و هم حرفه‌ای می‌توانند از حضور در این دریاچه لذت ببرند.

بهترین زمان بازدید از دریاچه آهنک فیروزکوه

عکس بهترین زمان بازدید از دریاچه آهنک فیروزکوه

همان طور که اشاره کردیم، این دریاچه در ارتفاعات فیروزکوه و ارتفاع 1700متری از سطح دریا قرار دارد. آب این دریاچه حتی در فصل تابستان نیز بسیار سرد است و مو به تنتان سیخ می‌کند! پس اصلاً نباید انتظار غواصی داخل این دریاچه در فصل زمستان را داشته باشید! مسیر دسترسی به این دریاچه در فصل زمستان گاهی به‌خاطر یخ و یخ‌بندان مسدود می‌شود. پس بهار و تابستان بهترین زمان دسترسی به این دریاچه زیبا خواهد بود. البته حتی اوایل بهار نیز هوا کمی سرد است. پس اوایل اردیبهشت تا اواسط شهریور، بهترین زمان بازدید از این دریاچه تماشایی محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه آهنک

  • رودخانه دلیچای؛
  • نهر آسیاب؛
  • نهر کویر؛
  • دشت لاله سیمین‌دشت؛
  • درختان کهن‌سال سیمین‌دشت؛
  • انار کوه.

اقامت در نزدیکی دریاچه آهنک

همان طور که انتظار می‌رود، در این منطقه خبری از هتل‌های 5 ستاره برای اقامت نیست؛ اما این دلیل نمی‌شود که امکان اقامت در آن نیز وجود نداشته باشد. افرادی که اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی هستند را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان محدود کرد. کمپ‌زدن در کنار دریاچه، یکی از تجربه‌های فراموش‌نشدنی شما خواهد بود. اگر علاقه‌مند به این کار هستید، کیسه‌خواب، چادر و سایر وسایل کمپ را همراه بیاورید و در کنار دریاچه کمپ بزنید. البته این دریاچه در نزدیکی روستای سیمین‌دشت قرار دارد. مردم این روستا نیز عادت دارند که خانه‌های محلی خود یا حتی سوئیت‌های شخصی‌شان را به گردشگران کرایه دهند. هزینه کرایه این خانه‌ها چندان نیست و می‌‌توانید چند‌روزی مهمان سفره آن‌ها شوید.

مسیر دسترسی به دریاچه آهنک فیروزکوه

همان طور که اشاره کردیم، این دریاچه در فاصله 35کیلومتری تهران، 5.5‌کیلومتری سیمین‌دشت و 62کیلومتری غرب فیروزکوه قرار دارد. مسیر دسترسی به این دریاچه بسیار سرراست است. اگر تهران را مبدأ قرار دهید، ابتدا باید از جاده فیروزکوه، به‌سمت فیروزکوه حرکت کنید. بعد پمپ بنزین سیدآباد فیروزکوه، یک مسیر فرعی در سمت راست وجود دارد. این مسیر به روستای کلاک منتهی می‌شود. بعد از کلاک، به روستاهای روداشان، مشهد و حصاربن خواهید رسید. مسیر را همین طور ادامه دهید تا با تابلوی سیمین‌دشت روبه‌رو شوید.

برای آنکه از سیمین‌دشت خودتان را به آهنک برسانید، باید از کنار بند روی رودخانه رد شوید. سپس مسیر خاکی را پیش بگیرید و بعد از 20 دقیقه به یک کوه خواهید رسید. باید کوه را دور بزنید و خودتان را به دریاچه برسانید. البته برخی از گردشگران، هنگامی که مسیر خاکی آغاز می‌شود کنار می‌زنند و مسیر را پیاده ادامه می‌دهند؛ اما تجهیزات غواصی، مخصوصاً کپسول هوا بسیار سنگین است. به همین خاطر بهتر است با ماشین تا نزدیکی دریاچه بروید. فقط توجه داشته باشید با توجه به کیفیت نامطلوب جاده خاکی، باید پیش از سفر از بابت سلامت خودروی خود اطمینان حاصل کنید. همچنین در فصل سرما این جاده بسیار خطرناک و لغزنده خواهد بود. پس به‌شدت احتیاط کنید و تجهیزات لازم را همراه ببرید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرس62کیلومتری غرب فیروزکوه، 35کیلومتری شرق تهران و 5.5کیلومتری روستای سیمین‌دشت فیروزکوه

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، آیا نام دریاچه آهنک را در بین جاهای دیدنی اطراف تهران شنیده بودید؟ آیا می‌دانستید در نزدیکی استان تهران و شمال ایران، چنین جاذبه تماشایی وجود دارد؟ آیا در بین دریاچه های ایران، فضایی را برای غواصی اطراف تهران می‌شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را درباره دریاچه آهنک فیروزکوه با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

دریاچه آهنک در 62کیلومتری غرب فیروزکوه، 35کیلومتری شرق تهران و 5.5کیلومتری روستای سیمین‌دشت فیروزکوه قرار دارد.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این دریاچه محسوب می‌شود.

این دریاچه عمق مناسبی برای غواصی آماتور و حرفه‌ای دارد.

باید از جاده تهران – فیروزکوه، بعد از پمپ‌بنزین سیدآباد، وارد جاده فرعی سمت چپ شده و به‌سمت سیمین‌دشت ادامه مسیر دهید.

این دریاچه در فاصله 35کیلومتری شرق تهران قرار دارد.

1/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.